Suklaata kissalle

Myrkkyäkö?

Olen kuullut että suklaa olisi kissalle 'myrkkyä', pitääkö paikkansa? Hirvitti kun katsoin miten tuttuni syöttivät kissalleen isot palat suklaakakkua, ajatellen että jos tämä pitää paikkansa?

12

1895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eevi

      Olen kuullut samaa. Tietävätkö tuttusi tästä? Pieni määrä suklaata ei ehkä tee pahaa, mutta suuret määrät. Kissan terveyttä kannattaisi ajatella.

      • kiki86

        pieni määrä ei pitäisi olla vaarallista, olen itsekkin antanut kissalle joskus semmoisen pikkurillin kynnenpään kokoisen palan suklaata.. mutta ei varmaan mikään iso suklaakakun pala ole hyväksi..


      • :):)
        kiki86 kirjoitti:

        pieni määrä ei pitäisi olla vaarallista, olen itsekkin antanut kissalle joskus semmoisen pikkurillin kynnenpään kokoisen palan suklaata.. mutta ei varmaan mikään iso suklaakakun pala ole hyväksi..

        Otsikko sen kertookin.


    • katjuska

      minä olen antanut kissalle vaikka mitä olen antanut sille sipsiä ja suklaata jne ja se on 13w ja EI OLE MINNEKKÄÄN VIELÄ KUPSAHTANUT/OIREITA TULLUT en kuitenkaan syötä jatkuvasti silloin tällöin.... mutta tuskin se mitään myrkkyä on kun ei anna jatkuvasti.

      • ...

        sipsi ja suklaa EI OLE KISSANRUOKAA.


    • Katsukka

      Tämä väite on ilmeisesti samaa luokkaa kuin se, että ihminen kuolee sipseihin. Jokainen uskoo mihin haluaa.

      • Tabby

        Eipä kuule ole samaa luokkaa tämä väite. Suklaa on ihan oikeasti kissalle ja koiralle myrkyllistä. Tuttavan koira kuoli syötyään suklaapatukan (muistaakseni Geisha). Kuolinsyynä nimenomaan teobromiinin aiheuttama myrkytystila.

        Lainaus osoitteesta http://koti.mbnet.fi/tase/punkki.htm#sivu5
        "Toinen lähes yhtä paha aine kuin ksylitoli on koiralle suklaa. Tiedossa on tapauksia joissa suklaa on aiheuttanut koiralle kuolemaan johtaneen sydämmen vajatoiminnan.
        Haitallista suklaassa on aine nimeltä teobromiini, tavallisessa taloussuklaalevyssä (170g) ainetta on eniten, n.680 mg. Koiralle tappava annos tebromiinia on 100-250 mg painokiloa kohden. Eli parikiloiselle sylikoiralle jo osa taloussuklaalevystä aiheuttaa myrkytyksen, kun taas isokoira saa syödä suklaata kilokaupalle ennen oireita.
        Suklaamyrkytyksen oireet eivät tule näkyviin yhtä nopeasti kuin ksylitolin, teobromiinin imeytyminen elimistöön kestää noin 10 tuntia. Sitten koira oireilee: tulee levottomaksi, ei pysty pidättelemään virtsaamistarvettaan, voi pahoin, saa hengitysvaikeuksia ja kouristelee." Sama pätee myös kissaan.


      • _tiitiäinen_
        Tabby kirjoitti:

        Eipä kuule ole samaa luokkaa tämä väite. Suklaa on ihan oikeasti kissalle ja koiralle myrkyllistä. Tuttavan koira kuoli syötyään suklaapatukan (muistaakseni Geisha). Kuolinsyynä nimenomaan teobromiinin aiheuttama myrkytystila.

        Lainaus osoitteesta http://koti.mbnet.fi/tase/punkki.htm#sivu5
        "Toinen lähes yhtä paha aine kuin ksylitoli on koiralle suklaa. Tiedossa on tapauksia joissa suklaa on aiheuttanut koiralle kuolemaan johtaneen sydämmen vajatoiminnan.
        Haitallista suklaassa on aine nimeltä teobromiini, tavallisessa taloussuklaalevyssä (170g) ainetta on eniten, n.680 mg. Koiralle tappava annos tebromiinia on 100-250 mg painokiloa kohden. Eli parikiloiselle sylikoiralle jo osa taloussuklaalevystä aiheuttaa myrkytyksen, kun taas isokoira saa syödä suklaata kilokaupalle ennen oireita.
        Suklaamyrkytyksen oireet eivät tule näkyviin yhtä nopeasti kuin ksylitolin, teobromiinin imeytyminen elimistöön kestää noin 10 tuntia. Sitten koira oireilee: tulee levottomaksi, ei pysty pidättelemään virtsaamistarvettaan, voi pahoin, saa hengitysvaikeuksia ja kouristelee." Sama pätee myös kissaan.

        ..mä oon lukenu jonkun eläinlääkärin artikkelin, missä sanottiin koiralle n. 56g/painokilo olevan tappava annos, eli tavallisen kokoiselle chihulle sellanen 120 grammaa riittää viimeiseksi ateriaksi, ts pari suklaapatukkaa. Jos kissalle on sama määrä fataali, niin enpä lähtisi testailemaan kotosalla, että minkä määrän jälkeen alkaa kissaa masusta kutittamaan.


      • -aura-

        Kuten voit lukea, niin täysin faktaa.Suklaa on tosissaan myrkkyä kissoille.


    • ...

      Suklaa on kissalle vaarallista.
      Mun koirani kuoli muutama vuosi sitten, kun söi salaa n.levyllisen suklaata. Koira sai vakavia oireita ja kuoli 2:n päivän päästä. Ja eläinlääkärimme varoitti suklaan vaaroista, koskien myös kissoja.Ihmiset eivät usko sitä. Minä uskon. Kyseessä oli kuitenkin partacollie, joka ei ole huisin pieni. Silti levyllinen suklaata koitui kuolemaksi.

    • SirWolf

      Suklaa voi olla erittäin vaarallista ja kuolettavaa. Simppelisti, älkää syöttäkö tai jättäkö vahtimatta suklaata lemmikin ulottuville.

      Osalle nillittäjistä sanoisin vielä että ottakaa jumankekka se maalaisjärki käyttöön ja lakatkaa mölyämästä "SUKLAA JA SIPSIT EI OLE KISSANRUOKAA TAI KOIRANRUOKAA" No eihän ne todellakaan ole, mutta moni kyselee tietoa sen vuoksi, koska nämä karvaiset perheenjäsenet tekee monasti sitä salaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe