Suklaata kissalle

Myrkkyäkö?

Olen kuullut että suklaa olisi kissalle 'myrkkyä', pitääkö paikkansa? Hirvitti kun katsoin miten tuttuni syöttivät kissalleen isot palat suklaakakkua, ajatellen että jos tämä pitää paikkansa?

12

1930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eevi

Olen kuullut samaa. Tietävätkö tuttusi tästä? Pieni määrä suklaata ei ehkä tee pahaa, mutta suuret määrät. Kissan terveyttä kannattaisi ajatella.

• kiki86

pieni määrä ei pitäisi olla vaarallista, olen itsekkin antanut kissalle joskus semmoisen pikkurillin kynnenpään kokoisen palan suklaata.. mutta ei varmaan mikään iso suklaakakun pala ole hyväksi..

• :):)
        kiki86 kirjoitti:

pieni määrä ei pitäisi olla vaarallista, olen itsekkin antanut kissalle joskus semmoisen pikkurillin kynnenpään kokoisen palan suklaata.. mutta ei varmaan mikään iso suklaakakun pala ole hyväksi..

Otsikko sen kertookin.

• katjuska

minä olen antanut kissalle vaikka mitä olen antanut sille sipsiä ja suklaata jne ja se on 13w ja EI OLE MINNEKKÄÄN VIELÄ KUPSAHTANUT/OIREITA TULLUT en kuitenkaan syötä jatkuvasti silloin tällöin.... mutta tuskin se mitään myrkkyä on kun ei anna jatkuvasti.

• ...

sipsi ja suklaa EI OLE KISSANRUOKAA.

• Katsukka

Tämä väite on ilmeisesti samaa luokkaa kuin se, että ihminen kuolee sipseihin. Jokainen uskoo mihin haluaa.

• Tabby

Eipä kuule ole samaa luokkaa tämä väite. Suklaa on ihan oikeasti kissalle ja koiralle myrkyllistä. Tuttavan koira kuoli syötyään suklaapatukan (muistaakseni Geisha). Kuolinsyynä nimenomaan teobromiinin aiheuttama myrkytystila.

Lainaus osoitteesta http://koti.mbnet.fi/tase/punkki.htm#sivu5
        "Toinen lähes yhtä paha aine kuin ksylitoli on koiralle suklaa. Tiedossa on tapauksia joissa suklaa on aiheuttanut koiralle kuolemaan johtaneen sydämmen vajatoiminnan.
        Haitallista suklaassa on aine nimeltä teobromiini, tavallisessa taloussuklaalevyssä (170g) ainetta on eniten, n.680 mg. Koiralle tappava annos tebromiinia on 100-250 mg painokiloa kohden. Eli parikiloiselle sylikoiralle jo osa taloussuklaalevystä aiheuttaa myrkytyksen, kun taas isokoira saa syödä suklaata kilokaupalle ennen oireita.
        Suklaamyrkytyksen oireet eivät tule näkyviin yhtä nopeasti kuin ksylitolin, teobromiinin imeytyminen elimistöön kestää noin 10 tuntia. Sitten koira oireilee: tulee levottomaksi, ei pysty pidättelemään virtsaamistarvettaan, voi pahoin, saa hengitysvaikeuksia ja kouristelee." Sama pätee myös kissaan.

• _tiitiäinen_
        Tabby kirjoitti:

Eipä kuule ole samaa luokkaa tämä väite. Suklaa on ihan oikeasti kissalle ja koiralle myrkyllistä. Tuttavan koira kuoli syötyään suklaapatukan (muistaakseni Geisha). Kuolinsyynä nimenomaan teobromiinin aiheuttama myrkytystila.

Lainaus osoitteesta http://koti.mbnet.fi/tase/punkki.htm#sivu5
        "Toinen lähes yhtä paha aine kuin ksylitoli on koiralle suklaa. Tiedossa on tapauksia joissa suklaa on aiheuttanut koiralle kuolemaan johtaneen sydämmen vajatoiminnan.
        Haitallista suklaassa on aine nimeltä teobromiini, tavallisessa taloussuklaalevyssä (170g) ainetta on eniten, n.680 mg. Koiralle tappava annos tebromiinia on 100-250 mg painokiloa kohden. Eli parikiloiselle sylikoiralle jo osa taloussuklaalevystä aiheuttaa myrkytyksen, kun taas isokoira saa syödä suklaata kilokaupalle ennen oireita.
        Suklaamyrkytyksen oireet eivät tule näkyviin yhtä nopeasti kuin ksylitolin, teobromiinin imeytyminen elimistöön kestää noin 10 tuntia. Sitten koira oireilee: tulee levottomaksi, ei pysty pidättelemään virtsaamistarvettaan, voi pahoin, saa hengitysvaikeuksia ja kouristelee." Sama pätee myös kissaan.

..mä oon lukenu jonkun eläinlääkärin artikkelin, missä sanottiin koiralle n. 56g/painokilo olevan tappava annos, eli tavallisen kokoiselle chihulle sellanen 120 grammaa riittää viimeiseksi ateriaksi, ts pari suklaapatukkaa. Jos kissalle on sama määrä fataali, niin enpä lähtisi testailemaan kotosalla, että minkä määrän jälkeen alkaa kissaa masusta kutittamaan.

• -aura-

Kuten voit lukea, niin täysin faktaa.Suklaa on tosissaan myrkkyä kissoille.

• ...

Suklaa on kissalle vaarallista.
      Mun koirani kuoli muutama vuosi sitten, kun söi salaa n.levyllisen suklaata. Koira sai vakavia oireita ja kuoli 2:n päivän päästä. Ja eläinlääkärimme varoitti suklaan vaaroista, koskien myös kissoja.Ihmiset eivät usko sitä. Minä uskon. Kyseessä oli kuitenkin partacollie, joka ei ole huisin pieni. Silti levyllinen suklaata koitui kuolemaksi.

• SirWolf

Suklaa voi olla erittäin vaarallista ja kuolettavaa. Simppelisti, älkää syöttäkö tai jättäkö vahtimatta suklaata lemmikin ulottuville.

Osalle nillittäjistä sanoisin vielä että ottakaa jumankekka se maalaisjärki käyttöön ja lakatkaa mölyämästä "SUKLAA JA SIPSIT EI OLE KISSANRUOKAA TAI KOIRANRUOKAA" No eihän ne todellakaan ole, mutta moni kyselee tietoa sen vuoksi, koska nämä karvaiset perheenjäsenet tekee monasti sitä salaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe