Voiko vaatia isyyden tunnistamista jos oletettu isä on kuollut?
Onko mitään niin sanottua vanhenemista jolloin sitä ei voi enää tehdä?
Entä perintö?
Kuollut mies isäksi
3
340
Vastaukset
- Anonyymi
Alaikäisille lastenvalvoja selvittää isyyttä. Kun kyseessä on alaikäinen lapsi, isyyden selvittäminen aloitetaan, oikeastaan riippumatta siitä, onko mahdollinen isä kuollut vai ei. Pääsääntöisesti lastenvalvoja ei selvitä isyyttä, jos lapsi on yli 18-vuotias.
DVV:ssä isyys voidaan vahvistaa, vaikka lapsi olisi syntynyt ja mies kuollut vuosikymmeniä sitten, jos isyyden selvittäminen on toimitettu.
Yli 18-vuotias lapsi voi nostaa isyyden vahvistamiskanteen käräjäoikeudessa miehen oikeudenomistajia vastaan ja hankkia itse tarvittavan näytön. Kannetta ei tarvita, jos miehen oikeuden omistajat suostuvat itse geneettiseen tutkimukseen.
Kanne siis nostetaan heitä vastaan.
Se lienee vastannut perintö kysymykseen myös.- Anonyymi
Termit ovat muuttuneet vanhemmusslain tultua voimaan. Lapsen isyys selviää vanhemmuuden selvittämisessä. Ks. vanhemmuuslain 2 luku.
Kuolleen miehen osalta säädetään:
"Jos lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella ja isyyden selvittäminen alaikäisen lapsen osalta ja oikeusgeneettinen vanhemmuustutkimus tai kirjallinen hedelmöityshoitotodistus osoittavat kuolleen henkilön olevan lapsen isä, hänen oikeudenomistajansa voivat lapsen syntymän jälkeen antaa suostumuksen siihen, että isyys vahvistetaan ilman oikeudenkäyntiä Digi- ja väestötietoviraston päätöksellä edellyttäen, että lasta ei ole tunnustettu eikä kannetta isyyden vahvistamiseksi ole vireillä." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Termit ovat muuttuneet vanhemmusslain tultua voimaan. Lapsen isyys selviää vanhemmuuden selvittämisessä. Ks. vanhemmuuslain 2 luku.
Kuolleen miehen osalta säädetään:
"Jos lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella ja isyyden selvittäminen alaikäisen lapsen osalta ja oikeusgeneettinen vanhemmuustutkimus tai kirjallinen hedelmöityshoitotodistus osoittavat kuolleen henkilön olevan lapsen isä, hänen oikeudenomistajansa voivat lapsen syntymän jälkeen antaa suostumuksen siihen, että isyys vahvistetaan ilman oikeudenkäyntiä Digi- ja väestötietoviraston päätöksellä edellyttäen, että lasta ei ole tunnustettu eikä kannetta isyyden vahvistamiseksi ole vireillä."Niin luki ylläkin, mutta vasta 18-vuotias voi hoitaa itse asiaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422622Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423302315- 322032
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta471656- 241655
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251539- 441409
- 1001389
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391335- 361126