Jos ostan joskus kaneja, onko ok, että pidän niitä häkissä silloin kun olen poissa, mutta yritän kyllä pitää silloinkin vapaana jos pystyn. Yölläkin ajattelin yrittää pitää vapaana, katsoo sitä sitten. Mutta haluaisin tietää, että mikä on teidän mielestä parhaaksi kanille? Haluan, että jos mulla on joskus kani, se on onnellinen. Siksi tätä kyselen.
Kiitos jos vastaatte. :)
Kanin vapaana pito
2
180
Vastaukset
- Anonyymi
Kanit ovst jyrsijöitä siinä mielessä, että kyllä he miellelläni tuhoavat ja jyrsivät, mitä tielle jää. Johtoja, lakanoita, sohvaan ja nojatuolien päällysteitä, mitä nyt he yksilöinä hoksavat.
Minulla on hetkellä kani, kuka on niin hyvän luonteinen, että on jyrsinyt pelkästän sohvan kulman ja yhden pidennysjohdon, mikä ei ollut töpselissa, vaan lojui keskellä lattia. Kanilla ei ole edes häkkiä. Nukkuu sohvan takana " tunnelissa", juoma ja ruokakupit on aina samassa paikassa. Joskus herkkuja laitan sinne- tänne löytämiswn iloksi. Kani on sisäsiisti ja käy kissanlaatikossa pissalla. Papanoi myös sinne. Koti pysyy siistinä. Tosi harvoin joku yksittyinen papana on saatanut tarttua pissalaatikosta mukana, että loju lähellä laatikkoa lattialla. Mutta olohuonessa en ole kertakaan bongannut yhtäkään papana lattialla. Mutta kanit ovat yksillöllisia ja personaalisia, elikä kahta samanlaista kania ei ole olemassa. Niin että minulle on sattunut malliesimerkki kanista. En uskalla väittää, että kaikki kanit olisivat niin siistejä, kun minun kani. Kani on yötä päivää vapaa ja kepsuttele mitä milloinkaan ja missä huvittaa. Kesän tullessa oppisi käymän myös parvekella. Kaikki kukkapytyt on saanut olla rauhassa, ei ole kaivellut eikä tonkinut missään. Voikukanlehdet ja kuivatetut omenat ovat lempijuttuja. Kaupasta ostettua heinää ei suostuu syömään ollenkaan. Ei edes luomutilalla kasvanutta. Sen sijan olen kesällä kuivattanut hänelle voikukan lehtiä ja niitä kuluukin päivittäin melkoinen määrä. Kaupasta ostettu tilli on lisäksi lempijuttu. Vielä tykkä vaaleasta leivästä, kaurahiutaleista. Ja kaneille tarkoittetuista pelletteistä. Kani leikkii. Mitä milloinkaan verhoilla, vessapaperirulloilla, oman virkkamani matolla, itsetehdyillä karvaisilla leluilla. Juokse lähelle, jos halua raapsutusta ja juokse karkuun, jos sitä hetkellä ei halua, mutta tarjoilla olis. Kani hyppi ilmaan ja lyö takajalkoja ylöspäin, mikä on ilmaisu niiden onnellisuudesta. Hetkellä on 3 vuotias ja poikakani. On hiljainen, iloinen seuralainen. Elikä minulla on käynyt hänen kanssa äärettömän hyvä tuuri, koska myös kaneja on epäsiistejä, luonnevikaisia, pelokkaita. Pelkästään häkissä kanin todellinen luonne ei tule esille. Mitä enemmän tarjota niille vapaa olemista, sitä enemmän on siitä iloa itsellekin, kun ennältäehkäisevästi poistaa tieltä kanille vaaralliset jutut kuten sähköjohdot. Jos olet kiinnostunut kaneista, minusta se on hyvä valinta. Toivottavasti, jos teille kani on tulossa, saate hyvältä vastulliselta kasvattajalta itselle hyvänluonteisen lemmikin. Niin kauan kun vielä kania ei ole kotona, suosittelen, että käyt kirjastossa ja/ tai katsot netistä jotain kaneista luettava. Silloin olet tietoisempi niistä ja tietoisena kaninomistajana pystyt tarjoamaan kanille kivan rakastavaisen kotin, missä kani tuntee itsensä hyvinvoivaksi ja onnelliseksi. Paljon tsemppia sinulle! - Anonyymi
Mä suosittelisin, että teet yhden huoneen kaniturvalliseksi ja pidät kanin siellä vain kun et ole kotona. Jos se ei ole mahdollista niin tee vaikka kompostiaidasta kanille 2m*2m kokoinen aitaus, jossa se on sinun poissaollessasi. Muistathan ottaa vähintään kaksi kania, sillä ilman kaveria kani ei oli onnellinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278