Mitäs pidätte Pernistä?

Beliendah

Haluaisin tietää mitä pidätte Pernin lohikäärmeritareista?
Minusta kaikki, varsinkin eka suomennetuista kirjoista ovat tosi huippuja.
Lohikäärmeen lento on kyllä mielestäni yksi Tolkienin jälkeen ja Eddingsin rinnalla erittäin hyvä kirja.
Ennalta-arvattavuus on tipotiessään ja kuten kerran netistä luin tajuten sen itse, perinteistä hyvä-paha-asetelmaa ei ole, ja esimerkiksi F'lar voi kuolla koska vain jossakin rihmataistelussa.Ykkönen ja kakkonen olivat aika pettymys, kakkonen oli kyllä hyvä mutta kolmonen, Tuliliskojen laulu, oli aika karkeaa.Harmi vain, että enempää niitä ei ole suomennettu, koska englantilaisia en viitsi alkaa lukemaan.Haluaisin kuitenkin tietää teidän mielipiteenne, arvoisat fan.-scit.

15

728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • °tyttª°

on kuka? :D kun en oo varmaan lukenut... :D

• Beliendah

Anne Mccaffrey on kirjailija.
        Mutta kysymys uudelleen sama:Mitä mieltä koko kirjasarjasta, tai no sitten, kolmesta ensimmäisestä?

• Siitä on kyllä aikaa, kun olen lukenut Pernin lohikäärmeritareita, mutta tykkäsin. Pitäisi varmaan lukea uudestaan joskus. Rihma-idea on aika erikoinen mielestäni ja lohikäärmeistä pidän lähes kaikessa fantasiassa.

• Oikea Beliendah

Lohikäärmeet mielletään usein pahoiksi tai pahuuden ruumillistumiksi.Anne Mccaffrey rikkoi tabun.
        Tai ainakin melkein tabun.
        Mutta luulisi kaikkien kuulleen ainakin Pernistä.
        Kommentoikaa,muuten jää tämä keskustelu laimeaksi, kiitos...!!!

Joku pölli näköjään nimimerkkinikin...Jos tietää itse litanian törkeitä haukkumasanoja, miettisi niitä...Ei tunnu kivalta.

• winterpegasos

Hyvä sarja, suomennoksia kaipailisin vain enemmän :/ Ensimmäinen paras, kolmas ei nyt niin hirveen hyvä..
      Kerrankin lohikäärmeet eivät ole pahoja ja se miellyttää minua, sillä itse olen aina aivoissani luokitellut lohikäärmeet "hyvien" puolelle :)

• että ette lue englannin kielellä, "White Dragon" on mielestäni paras.

• Beliendah *
        sharyn kirjoitti:

että ette lue englannin kielellä, "White Dragon" on mielestäni paras.

Monesko White Dragon on kirjasarjasta?
        On tosiaan tosi harmi, että niitä ei ole suomennettu enempää kuin kolme.Eniten minua inhottaa se, että Otava ei suomenna aloittamaansa fantasiasarjaa eteenpäin tai loppuun.
        Kolme ensimmäistä eivät myyneet ennätyksiä rikki tai muuta vastaavaa, kuten olisivat olleet niin suosittuja kuin jenkeissä.Itse en olisi edes kuullut koko sarjasta ellei siskoni olisi sattumalta tuonut sitä minulle kirjastosta.
        Pernin lohikäärmeritarit on suositumpi kirjastoissa ja yms. muissa tuon kaltaisissa paikoissa, eikä se näy hevin myyntilistoissa.
        Englanniksi kirjasta ei oikein saa kaikkea irti, kun sattuvat kirjoittamaan hankalaa, kuvailevaa ja vanhahkoa englantia noihin kirjoihin.
        Kolmas oli aika pohjanoteeraus muihin verrattuna.
        Olen intohimolla etsinyt Vaarallista tähteä joka paikasta, mutta ei löydy millään.
        Ykkösen ja kolmosen omistan, ykkösen löysin naurettavaan 4.90 hintaan kirjakauppa Infosta ja Tuliliskojen laulun 6 ja risat Suomalaisesta.
        Kovasti on ollut hakusessa, mutta kun ei noita oikeastaan mistään löydä.Enkä löydä ketään, joka myisi omansa.
        Voisivat tehdä "karistot" ja laittaa myyntiin vanhoja kirjoja uudestaan.Menestyisivät, sanon vaan.

• Mäkin olen aina ajatellut lohikäärmeet hyviksi, eihän ne tosiaankaan mitään pahoja ole. Totta kai esim. DragonLancessa on värilliset ja metalliset lohikäärmeet, mutta ei se nyt välttämättä kuitenkaan ihan niin mene, että värilliset on pahoja ja metalliset hyviä, nehän ovat vaan eri puolilla. Oikeastaan hämmästyin, että jotkut pitävät lohikäärmeitä pahoina. Tai ehkä koko ajatus juontaa juurensa saduista, uljas prinssi pelastaa prinsessan lohikäärmeen luolasta. *hih*

• Beliendah.
        koditonhoure kirjoitti:

Mäkin olen aina ajatellut lohikäärmeet hyviksi, eihän ne tosiaankaan mitään pahoja ole. Totta kai esim. DragonLancessa on värilliset ja metalliset lohikäärmeet, mutta ei se nyt välttämättä kuitenkaan ihan niin mene, että värilliset on pahoja ja metalliset hyviä, nehän ovat vaan eri puolilla. Oikeastaan hämmästyin, että jotkut pitävät lohikäärmeitä pahoina. Tai ehkä koko ajatus juontaa juurensa saduista, uljas prinssi pelastaa prinsessan lohikäärmeen luolasta. *hih*

Olen pahoillani, mutta Dragonlancea en ole lukenut pahemmin, joten en niistä lohikäärmeistä voi mitään sanoa.
        Mielestäni lohikäärmeet ovat alkuperältään hyviä ja on mahdollista omistaa sellainen "alaisuudellaan" ja kaikki riippuu siitä, miksi ne kasvavat, missä ja millä tavalla ne kasvavat...
        Vähän kuin lemmikki: jos se on pennusta asti ollut tottunut ihmisen huolenpitoon sekä kummankinpuoliseen kiintymykseen niin siitä kasvaa ihmisestä riippuvainen sekä ihmistä palveleva.
        Jos taas sen on ollut pakko tottua elää omillaan, sitä ei ole todellakaan helppoa tai mahdollistakaan kesyttää, ainakaan enää kokonaan.
        Silloin ne syövät ihmisiä saaliina tai yms.tavallisena riistana.
        Ovatko ne sitten pahoja lohikäärmeitä?
        Jos minulta kysytään, ne elävät juuri niin kuin maailma suo.

• Beliendah * kirjoitti:

On tosiaan tosi harmi, että niitä ei ole suomennettu enempää kuin kolme.Eniten minua inhottaa se, että Otava ei suomenna aloittamaansa fantasiasarjaa eteenpäin tai loppuun.
        Kolme ensimmäistä eivät myyneet ennätyksiä rikki tai muuta vastaavaa, kuten olisivat olleet niin suosittuja kuin jenkeissä.Itse en olisi edes kuullut koko sarjasta ellei siskoni olisi sattumalta tuonut sitä minulle kirjastosta.
        Pernin lohikäärmeritarit on suositumpi kirjastoissa ja yms. muissa tuon kaltaisissa paikoissa, eikä se näy hevin myyntilistoissa.
        Englanniksi kirjasta ei oikein saa kaikkea irti, kun sattuvat kirjoittamaan hankalaa, kuvailevaa ja vanhahkoa englantia noihin kirjoihin.
        Olen intohimolla etsinyt Vaarallista tähteä joka paikasta, mutta ei löydy millään.
        Ykkösen ja kolmosen omistan, ykkösen löysin naurettavaan 4.90 hintaan kirjakauppa Infosta ja Tuliliskojen laulun 6 ja risat Suomalaisesta.
        Kovasti on ollut hakusessa, mutta kun ei noita oikeastaan mistään löydä.Enkä löydä ketään, joka myisi omansa.
        Voisivat tehdä "karistot" ja laittaa myyntiin vanhoja kirjoja uudestaan.Menestyisivät, sanon vaan.

on tuottelias kirjailija, Pernin kirjoja on tavaton määrä. Tässä on yksi linkki aiheeseen: http://pern.srellim.org/readorder.htm

• Silvestia
        Beliendah * kirjoitti:

Jos todella pidit suomennetuista Pernin lohikäärmeritareista yritä löytää jostain englanninkieliset. Silloin pääset lukemaan kaikki viisitoista osaa ja oikeassa järjestyksessä. Otava kun sattui suomentamaan sarjasta osat 1,2 ja 4! Olen saanut hyvän neuvon yhdeltä kääntäjältä: Aina kannattaa ottaa kustantajiin yhteyttä ja tehdä ehdotuksia, mitä haluttaisiin suomennettavan. Vaikka tuntuu, ettei sieltä tulisikaan aina juuri sitä mitä sinä halusit, mutta kyllä ne toiveita kuuntelee ja siltä pohjalta hieman suomennettavia kirjoja katselevat.

• AnZq^^

voin olla vähä töykee mut en oo ikinä kuullu mistää "perni"stä... kai se on joku kirjailija... nii mitä kirjoja se on kirjottanu semmosii mitä on suomennettu. ootko ite kuullu sellasesta kirjailijasta ku GEOFFEY HUNTINGTON ( en oo ihan varma onko sukunimi ihan oikein mut suunnillee aikalailla) se on kirjottanu "yönsiiven velhot" sarjan, se on tosi hyvä kirja.

• Beliendah.

Pernin lohikäärmeritarit-fantasiasarjaa kirjoittaa Anne Mccaffrey, suomeksi niistä on ilmestynyt
        1.Lohikäärmeen lento
        2.Vaarallinen tähti
        3.Tuliliskojen laulu.
        Kyse on hieman scifin sävyjä osakseen saaneesta mutta silti upeasta ja mielenkiintoisesta fantasiasarjasta, jossa on planeetta Pern.
        Pernin sisarkuu, Punatähti, on pudotellut kautta aikain rihmoja, kaikelle vahingollisia sademaisia juuri niitä kuvaavia rihmoja.
        Lohikäärmeen lennossa, ensimmäisessä kirjassa, niitä on viimeksi tullut ryminällä alas neljäsataa kierrosta (eli Pernin vuotta) sitten.
        Pern on rappiolla eikä rihmoja ainoina tuhoavia lohikäärmeitä, pesiä,jossa ne asuvat isäntiensä kanssa tai yleensäkkään kunnioiteta enempää,koska vaaraa ei luulla enää olevan.
        Mutta jne..
        Lueppa, itse pidin hurjasti!
        Kevyttä ja erittäin viihdyttävää.
        Siitä sinun kirjailijastasi en ole kuullut tai sitten en muista mutta lukenut en ole ainakaan mutta Yönsiiven velhoista olen kuullut ja katsellut muistaakseni kirjaa järemmin siitä kiinnostumatta.

• AnZq^^
        Beliendah. kirjoitti:

Pernin lohikäärmeritarit-fantasiasarjaa kirjoittaa Anne Mccaffrey, suomeksi niistä on ilmestynyt
        1.Lohikäärmeen lento
        2.Vaarallinen tähti
        3.Tuliliskojen laulu.
        Kyse on hieman scifin sävyjä osakseen saaneesta mutta silti upeasta ja mielenkiintoisesta fantasiasarjasta, jossa on planeetta Pern.
        Pernin sisarkuu, Punatähti, on pudotellut kautta aikain rihmoja, kaikelle vahingollisia sademaisia juuri niitä kuvaavia rihmoja.
        Lohikäärmeen lennossa, ensimmäisessä kirjassa, niitä on viimeksi tullut ryminällä alas neljäsataa kierrosta (eli Pernin vuotta) sitten.
        Pern on rappiolla eikä rihmoja ainoina tuhoavia lohikäärmeitä, pesiä,jossa ne asuvat isäntiensä kanssa tai yleensäkkään kunnioiteta enempää,koska vaaraa ei luulla enää olevan.
        Mutta jne..
        Lueppa, itse pidin hurjasti!
        Kevyttä ja erittäin viihdyttävää.
        Siitä sinun kirjailijastasi en ole kuullut tai sitten en muista mutta lukenut en ole ainakaan mutta Yönsiiven velhoista olen kuullut ja katsellut muistaakseni kirjaa järemmin siitä kiinnostumatta.

onkos tämä kirjailija kirjottanu mitää muuta kirjaa/kirja sarjaa ? jos on niin oletko lukenut ? jos olet niin voisitko kertoa mullekki.. oot hyvä tyyppi.

• AnZq^^

otin kirjastosta yhen "perni" kirjan en oo viel alottanu sitä mut kohta nähää.. xD xD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2519
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2507
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2382
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      61
      2175
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1887
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      103
      1739
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1185
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1034
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1015
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      57
      922
    Aihe