Huvittaa jollakin tasolla kuinka pitkälle ihmiset (sekä naiset, että miehet) ovat valmiita menemään, jotta eivät joutuisi myöntämään, että heillä on vaihdevuodet ja niistä johtuvia oireita.
Tuttavaapiirissäni yksi nainen haki itselleen ad-hd-diagnoosin, vaikka oireet olivat kuin suoraan lueteltu Terveyskirjaston sivulta vaihdevuosioireisiin sopivaksi. Hormonikorvaushoito olisi auttanut. Ikää jo silloin oli 52.
Yksi hikoilee kuin vesiputous ja väittää vaan mekkokankaan olevan hiostava. Kumma, että sama mekko ei hiostanut yhtään viisi vuotta sitten.
Miespuolinen tuttu taas käy psykiatrilla kun on paniikkikohtauksen kaltaisia oireita ja lievittää niitä viinalla. Ei ole auttanut. Päinvastoin. Hermostuneisuutta, levottomuutta, väsymystä ja aikaansaamattomuutta. Eli ihan samoja oireita kuin naisilla vaihdevuosissa.
Teini-iässähän näitä samoja oireita on kun hormonitoiminta käynnistyy: ollaan ahdistuneita ja masentuneita, mutta ei tiedetä miksi. Kaikki vaan ottaa kupoliin.
Itse en halunnut aloittaa hormonikorvaushoitoa, koska suvussamme on paljon syöpää sairastaneita. Koitin läpi kaikki mahdolliset luontaismenetelmät, mutta kahden vuoden jälkeen taivuin, koska mikään ei auttanut tai edes hiukan helpottanut.
Sopivaa hormonikorvaushoitokaan ei löytynyt heti vaan meni yli vuosi, kunnes löytyi sopiva yhdistelmä. Se on todella pitkä aika. Eli kolme vuotta kitumista js yrittää jaksaa.
Siksi suosittelenkin heti, kun ne oireet tulevat, että kannattaa mennä gynelle. Gynekologeissakin on valitettavasti todella suuria eroja. Liian moni vaikuttavaa aivan tietämättömiltä asioista, mutta onneksi on niitäkin, jotka tietävät.
Vaihdevuosien olemassaolon kieltäminen
9
844
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä vaihdevuodet on joillekin hävettävä asia. Ei siihen sen kummempaa tarvitse, että niitä voi olla vaikea hyväksyä, tai puhua.
Ja häpeän tunteessa ei ole mitään huvittavaa, ei millään tasolla.- Anonyymi
Jos häpeää vaihdevuosia, niin kyllä huvittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos häpeää vaihdevuosia, niin kyllä huvittaa.
No se on sun häpees
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se on sun häpees
Ei hävetä yhtään.
- Anonyymi
Miksi kukaan niitä kieltäisi? Olen itse odottanut niitä jo muutaman vuoden, ikäkin jo yli 50v., mutta ei vieläkään näy edes verikokeissa ja kuukautisvuoto tulee edelleen, eli raskaaksikin päätyisin vieläkin. Esimenopaussioireitakaan ei ole, mutta koska sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, olen ajatellut, ettei mitään hikoilujakaan tule, kun helpommin vain palelen.
- Anonyymi
Vaikea on kieltää kun ei vaihdevuodet ole vielä alkaneet. Kohta viiskymppinen ja kuukautiset tulee edelleen.
- Anonyymi
Kaikki yli 50 v naiset pitää päästää eläkkeelle
- Anonyymi
tosi helpottavaa kun pääsi niistä rättisulkeisista eroon. hormooneja en suosittele kenellekään missään iässä.
- Anonyymi
Minä olen kanssa helpottunut, enkä myöskään ole alkanut käyttämään hormoneja, enkä edes ala.
Paikallishoitoa tosin on käytössä herkille limakalvoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293497- 851825
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151591Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541342VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu901184Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1071151- 681069
- 65954
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k80905Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä20887