Tein kesäkeittoa vihannespakasteesta, jossa on kukkakaalia, porkkanaa ja hernettä. Laitan ruokakermaa , kun maito niin herkästi palaa pohjaan. Ihan hyvää on, melkein kuin äidin tekemä.
Kesäkeittoa tänään!
33
406
Vastaukset
- Anonyymi
Laihialaisten kesäkeitto ei lihota: keitettyä vettä kukallisella lautasella.
- Anonyymi
Ei ole ihmisten ruokaa.
- Anonyymi
Pnitko perunaa keittoon lisäksi ?
- Anonyymi
En pannu.
- Anonyymi
Kyllä pienet uudet perunat ovat kesäkeitossa ihan paikallaan!
- Anonyymi
Kesäkeitto on hyvää! Itse laitan niitä erilaisia pakastevihannessekoituksia joissa on myös mm. papuja, ja keittojuurespussin. Keitän vähässä vedessä kypsäksi, lisään täysmaitoa tai kermaa, kiehautan, ja se on siinä.
Ropsaus suolaa ja annan hetken "tekeytyä."
Nopeaa ja hyvää arkiruokaa.- Anonyymi
Aloittajalle kiitos tästä kesäkeitto jutusta. Edellisen kirjoittajan lisäykset ovat myös hyviä ja
helppoudessaan mainioita.
Nämä pakasteethan ovat mainio lisä erilaisten ruokien lisukkeina monipuolistamaan arkisiakin aterioita. Myöskin hinnat ovat hyvin kohtuullisia.
Teollinen pakastaminen säilyttää vihannesten ravintoaineetkin paremmin verrattuna koti pakastimiin.
Itse olen pakasteissa keskittynyt vain marjojen ja omenalohkojen pakastamiseen kotona.
Tuli tosi hyviä ja käyttökelpoinen vinkkejä näistä vihannes ja juurespakasteiden käytöstä.
ISO KIITOS näistä ohjeista kaikille jotka olette niitä antaneet tällä palstalla.
tepa
- Anonyymi
Minä keitän pakastevihannekset, joskus käytän myös wok-pakasteita, pienessä vesimäärässä ja lisään makukermaa tai kermaa kun vihannekset ovat kypsiä, saman voi tietenkin tehdä punaisesta maidosta. Jos haluaa keittää maitoon, kannattaa käyttää Valion Kiehu-maitoa se ei pala pohjaan eikä kiehu yli yhtä helposti kuin tavallinen maito. Kiehu maito on erinomaisen hyvää myös riisipuuron maitona juuri noiden ominaisuuksien vuoksi.
- Anonyymi
Hyvä tietää että tuollaistakin maitoa on, joka ei pala pohjaan. Toivottavasti sitä saa myös laktoosittomana.
- Anonyymi
Hyvä vinkki tuo Kiehu maito, varsinkin riisipuuroa keittäessä saa olla tarkkana ettei pala pohjaan.
Oletteko kukaan käyttäneet kauramaitoa ruan laitossa?
Tepa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä vinkki tuo Kiehu maito, varsinkin riisipuuroa keittäessä saa olla tarkkana ettei pala pohjaan.
Oletteko kukaan käyttäneet kauramaitoa ruan laitossa?
TepaOlen keittänyt kaurapuuroa kauramaitoon , sopii hyvin. Kaurakermaa käytän kastikkeisiin ja kiusausten liemeksi. Hyvää tulee!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen keittänyt kaurapuuroa kauramaitoon , sopii hyvin. Kaurakermaa käytän kastikkeisiin ja kiusausten liemeksi. Hyvää tulee!
Tämäkin hyvä vinkki, kiitos, enpä ole ennen kokeillutkaan vaikka kaurapuuroa usein keitänkin!
tepa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämäkin hyvä vinkki, kiitos, enpä ole ennen kokeillutkaan vaikka kaurapuuroa usein keitänkin!
tepaKiva tepa kun huomioit niin monessa ketjussa vastaukset, jopa meidät kaurapuuron keittäjät🌹
- Anonyymi
Millaisia kauraryynejä käytätte maitoon keittäessä?
Eikös vesi olisi parempi, valmiiseen voi sitten lorauttaa vaikka kermaa voisulan seuraksi.- Anonyymi
Minäkin kaurapuuron keitän veteen ja laitan siihen lautaselle voisilmän ja maitoa. mutta kauravelliksi voisi tehdä myös kauramaitoon.
Minun ruoka reseptini ovat jääneet jo viime vuosituhannen puolelle ja kertailen vain näitä vanhoja juttujani. Innostun kyllä kaikesta uudesta, mutta toteuttaminen on sitten jo toinen juttu.
Vanha Martta henki jyllää yhä ja iloitsen muitten onnistuneista kokeiluista uusista ruoka aineksista.
Pidetään yhtä me "kaurapuuron keittäjät" edelleen ja uusia ideoita vain tulemaan!
hyvää päivänjatkoa!
tepa - Anonyymi
Kauraryynit ovat aina niitä keitettäviä, ei siis mitään pikapuurojuttuja! Useimmiten keitän veteen, joskus maitoon pinnoitetulla kattilalla ja sekoittelen usein.
Paras kaurapuuro tulee niistä isoista ryyneistä joita keitetään 15 min, ja haudutetaan vielä 5 min. Järjettömän hyvää!
Pinnoitetulla kattilalla keitän myös ohravellin, ohramannapuuron, ja riisipuuron puolestaan teen ihan puurokattilassa koska se ottaa aikaa tunnin.
Veteen keitettävät teen teräskattilalla.
- Anonyymi
Olen käyttänyt kauramaitoa pannukakkuun ja lettuihin. Sopii hyvin.
- Anonyymi
Tuleeko kellään, enää keitettyä oikein ennenvanhaista ruishuttua?
- Anonyymi
En tiedä mitä on ruishuttu, mutta ruispuuroa, ja ruispuolukkapuuroa keittelen joskus.
Onko mitenkään samaa tavaraa?
Kaupoista löytyy mukavasti niitä karkeampia ruisjauhoja noihin puuroihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mitä on ruishuttu, mutta ruispuuroa, ja ruispuolukkapuuroa keittelen joskus.
Onko mitenkään samaa tavaraa?
Kaupoista löytyy mukavasti niitä karkeampia ruisjauhoja noihin puuroihin.Ruispuolukkapuuroa olen uunissa valmistanut joskus talvella kun olen leivinuunin lämmittänyt. Se oli yön yli uunissa ja väri hyvin tumman ruskean punaista. Maukasta maidon ja sokerin kanssa.
Lapsuuden kodissa mummoni puhui ruishutusta tavallisesta ruispuurosta joka syötiin maidon kanssa.
Sain naapurilta ruishiutaleita, jotka oli jauhanut paikallinen naismylläri Tienhaaran myllyssä. Naapuri ei keksinyt niille käyttöä koska oli aikonut tehdä riisipiirakoita.
Kokeilin tehdä sämpylöitä joihin laitoin yön yli liotettuja ruishiutaleita ja kuivahiivaa seassa.
Se oli lähtenyt käymään ja kupli runsaasti, alustin siihen sitten vehnäjauhoja kiinteäksi taikinaksi, joka jäi kuitenkin liian löysäksi ja sämpylät levisivät paistettaessa, mutta maku oli mahtava. Ulkonäkö ei oikein muistuttanut sämpylää.
Voisikohan punaherukoista ja näistä ruishiutaleista tulla hyvä puuro, puolukoita ei vielä ole.
Kiva kun mainitsitte rukiin saamme lisää ideoita näihin ruokajuttuihimme.
T tepa
- Anonyymi
Vieläkö joku syö talkkunaa? Ennen sitä sekotettiin viiliin ja tehtiin mustikkapöperöä. Mahtaako kaupastakaan enää saada?
- Anonyymi
Hep! Kaupasta saa, sieltä jauhohyllystä löytyy.
Muroinakin on Talkkunamuroja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hep! Kaupasta saa, sieltä jauhohyllystä löytyy.
Muroinakin on Talkkunamuroja.Kiitos, jos verestäisi lapsuusmuistoja talkkunalla. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, jos verestäisi lapsuusmuistoja talkkunalla. :)
Mistä viljasta ne talkkunajauhot tehtiinkään? Muistissani on paha aukko, olivatko perunajauhoja mahdollisesti.
tepa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä viljasta ne talkkunajauhot tehtiinkään? Muistissani on paha aukko, olivatko perunajauhoja mahdollisesti.
tepaTalkkunan sisältö vaihtelee merkin mukaan, ohra, kaura, ruis, vehnä, herne, tai joitain näistä. Kaupassa voi lukea sen sisällysluettelon ja valita mieleisensä.
Terveysruokaa! Sitä voi laittaa vaikka sämpylätaikinaankin antamaan kuitua ja makua.
Perunajauhoista tehdään ne Peruna-Helmet, joista voi keitellä puuroa. Entisajan aineita sekin, ja edelleen myynnissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talkkunan sisältö vaihtelee merkin mukaan, ohra, kaura, ruis, vehnä, herne, tai joitain näistä. Kaupassa voi lukea sen sisällysluettelon ja valita mieleisensä.
Terveysruokaa! Sitä voi laittaa vaikka sämpylätaikinaankin antamaan kuitua ja makua.
Perunajauhoista tehdään ne Peruna-Helmet, joista voi keitellä puuroa. Entisajan aineita sekin, ja edelleen myynnissä.Hyvä kun kerroit noista talkkunoista, noin monesta viljasta, jopa herneestä valmistetaan talkkunaa. onko siinä joku erikoinen valmistusvaihe joka antaa tuotteelle talkkuna nimen?
Peruna helmet muistankin, olen itsekin puuron niistä tehnyt.
tepa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kun kerroit noista talkkunoista, noin monesta viljasta, jopa herneestä valmistetaan talkkunaa. onko siinä joku erikoinen valmistusvaihe joka antaa tuotteelle talkkuna nimen?
Peruna helmet muistankin, olen itsekin puuron niistä tehnyt.
tepaEnpä löytänyt Talkkuna-nimen alkuperää, vain tietoa, että vanha suomalainen perinneruoka. Eri maakunnissa erilaisia yhdistelmiä mistä aineista tehty.
Jyviä ja herneitä tai härkäpapuja keitelleet, ja sitten vielä savustaneet.
Löysin kaivellessani ohjeen talkkuna- mustikkapiirakkaan. Saatanpa kokeilla kunhan saan mustikoita.
Otsikossa mainittu kesäkeitto on herkkua sesongin kasviksista, myös lapsuusmuistoja herättävä. Silloin kaikki saatiin omalta kasvimaalta: perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, naurista, herneen litusia, liemenä täysmaito ja persiljasilppua päälle. Herneitä ei litteinä löydy eikä aina nauristakaan, joka antoi pikantin makeuden keittoon. Saatan lisätä liemeen jotain yrttistä tuorejuustoa maidon sijaan ja vihanneksia voi varioida saatavuuden ja fiiliksen mukaan.
Viljoista on puhuttu, ja ovathan ne ruokavalion kulmakivi. Uunipuuroja en hauduttele, mutta uskon punaherukan käyvän siinä missä puolukankin. Ainakin vispipuuro onnistuu happamista ja kirpeistä marjoista, kuten herukoista ja karviaisista, samoin raparperistä. Juureen leipominen on muotia, tuotteet makoisia ja terveellisiä - tuntuu vaan ettei pienessä huushollissa viitsi nähdä sitä vaivaa. Puuroa keitän melkein joka arkiaamu, yleensä nopeita versioita. Yksi hyvä löytö on Nallen kaura- ruis. Marjoja vaihdellen päälle, maitoa lasiin ja kahvimuki lopuksi. Hyvin lähtee pävä käyntiin.- Anonyymi
Minä laitan Koskenlaskija sulatejuustoja keittojen höysteeksi. .Tulee älyttömän hyvää suppilvahverosoppaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä laitan Koskenlaskija sulatejuustoja keittojen höysteeksi. .Tulee älyttömän hyvää suppilvahverosoppaakin.
Hyvä vinkki tuo koskenlaskijan lisääminen keittoihin. kantarellikeitto saakin nyt uuden säväyksen, olin nimittäin kyllästynyt jo kantarellin makuun.
Niin kuin Ramoonakin mainitsi, ei yksikseen viitsi kovin monimutkaisia ruokalajeja ruveta valmistamaan, niin näistä itselleni uusista tuotteista on kiva saada tietoa ja varsinkin niiden käytöstä.
kiitos kaikille hyödyllisistä ohjeita!
tepa
- Anonyymi
Ihan turhaa, Jaakko on jo heittänyt kylmän kiven
- Anonyymi
Nyt siis syyskeittoa keittelemään. Se on minulle ensin kanttarellisoppa, sitten suppissoppa. . Sipulia ja kermaa molempiin.
- Anonyymi
No mutta sinäpä kerroit positiivisen uutisen. Helteisissä asunnoissa kärvistelevät kanssaeläjät saavatkin helpotusta elämäänsä!
tepa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256660Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624184Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513399Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902974Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851960Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde351639- 891479
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja151469Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741419Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386