Lomittajat,katoava ammatti

Anonyymi-ap

Karjat vähenevät.Lomittajia tarvitaan murto-osa.Halvempi olisi kun annettais seteli jolla tila sais suoraan palkata jonkun.Jäisi byrokratia pois.

18

540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No mistähän se ' joku' palkattaisiin, joka osaisi ne lomitushommat tehdä? Kyseessä oe erittäin paljon ammattitaitoa vaativa ala, ja lisäksi jokainen tila on erilainen. Tämä ' joku' olisi siis luultavimmin kokoaikaisesti ko. alan töitä tekevä yrittäjä tms. Nytkin on yrittäjälomittajia, jotka hoitavat itse osan hallinnoliisesta osuudesta työhönsä, mutta lomatoimisto hoitaa kysynnän ja tarjonnan kohtaamisen. Jos jokainen hankkisi itse lomittajan, oikeaan aikaan vapaana olevan henkilön löytäminen vaikeutuisi huomattavasti, samoin lomittajan täysaikainen työllistyminen.

• Anonyymi

Ei taida mennä montaakaan vuotta kun pientilat katoavat kuvioista.
        Isot tilat alkavat olla Oy pohjaisia ja mukana useampi yrittäjä ja heidän lisäksi työntekijöitä.
        Tällaisessa isommassa yksikössä voidaan lomat hoitaa ihan työaikajärjestelyillä.

Tiedän että pikkutilalla jossa viljelijäpariskunta tai jopa toinen yksin hoitaa tilan ei ole mahdollista työaikajärjestelyihin mutta kuten mainitsin nämä tilat hupenevat kovaa vauhtia.
        Lisäksi sairaustapaukset ovat ainoat lomittajaa vaativat asiat joita ei voi suunnitella etukäteen, eli tavallisen loman voi suunnitella vaikka edellisenä vuonna ja hankkia lomittaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei taida mennä montaakaan vuotta kun pientilat katoavat kuvioista.
        Isot tilat alkavat olla Oy pohjaisia ja mukana useampi yrittäjä ja heidän lisäksi työntekijöitä.
        Tällaisessa isommassa yksikössä voidaan lomat hoitaa ihan työaikajärjestelyillä.

Tiedän että pikkutilalla jossa viljelijäpariskunta tai jopa toinen yksin hoitaa tilan ei ole mahdollista työaikajärjestelyihin mutta kuten mainitsin nämä tilat hupenevat kovaa vauhtia.
        Lisäksi sairaustapaukset ovat ainoat lomittajaa vaativat asiat joita ei voi suunnitella etukäteen, eli tavallisen loman voi suunnitella vaikka edellisenä vuonna ja hankkia lomittaja.

Voihan sitä suunnitella lomansa edellisenä vuonna. Ja lakata elämästä, sillä meidän loma-ajankohdat määrää paljon enemmän säät, taloudelliset resurssit ja oma sekä eläinten terveys, kuin allakka. Ja kaukana on vielä aika, että kaikilla tiloilla olisi vierasta työvoimaa lainkaan, saati että voisi pelkästään työaikajärjestelyillä loman hoitaa. Veikkaan, että ei 20v siihen muutokseen riitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan sitä suunnitella lomansa edellisenä vuonna. Ja lakata elämästä, sillä meidän loma-ajankohdat määrää paljon enemmän säät, taloudelliset resurssit ja oma sekä eläinten terveys, kuin allakka. Ja kaukana on vielä aika, että kaikilla tiloilla olisi vierasta työvoimaa lainkaan, saati että voisi pelkästään työaikajärjestelyillä loman hoitaa. Veikkaan, että ei 20v siihen muutokseen riitä.

Itse olen ollut yrittäjänä reilu 30 vuotta.
        Lomat on pidetty aina hiljaisena aikana, eli talvella.
        Jos miettii maanviljelijän vuoden kiertoa niin eikö sydän talvella ole kaikki akuutit työt tehtynä?
        Mitä tulee tuohon pientilojen väistymiseen niin ei siihen kauaa mene.
        Toisekseen jossain vaiheessa tulee se karu fakta eteen ettei maataloustoimiston kannata pitää lomittajaa kirjoilla yhtä tai kahta pientilallista varten.
        Veljelleni tuli tilanne että työkyvyttömyyden takia ja osa-aikaisen eläkkeen takia kylmästi ilmoitettiin ettei lomittajaa enään myönnetä.
        Eli veljeltäni ei kysytty haluaako jatkaa vaan hänelle sanottiin ettei ole muuta vaihtoehtoa.

Mitä tekevät pientilalliset jos heille ilmoitetaan ettei lomittajia enään ole?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen ollut yrittäjänä reilu 30 vuotta.
        Lomat on pidetty aina hiljaisena aikana, eli talvella.
        Jos miettii maanviljelijän vuoden kiertoa niin eikö sydän talvella ole kaikki akuutit työt tehtynä?
        Mitä tulee tuohon pientilojen väistymiseen niin ei siihen kauaa mene.
        Toisekseen jossain vaiheessa tulee se karu fakta eteen ettei maataloustoimiston kannata pitää lomittajaa kirjoilla yhtä tai kahta pientilallista varten.
        Veljelleni tuli tilanne että työkyvyttömyyden takia ja osa-aikaisen eläkkeen takia kylmästi ilmoitettiin ettei lomittajaa enään myönnetä.
        Eli veljeltäni ei kysytty haluaako jatkaa vaan hänelle sanottiin ettei ole muuta vaihtoehtoa.

Mitä tekevät pientilalliset jos heille ilmoitetaan ettei lomittajia enään ole?

Maataloustoimistolla ei ole mitään tekemistä lomituksen kanssa. Veljellesi on ilmoitettu lomituksen loppuvan, koska sairaspäivien lomituksessa on katto, joka on ylittynyt. Mela hallinnoi lomitusta, ja sen pykälien mukaan mennään, vaikkei se aina järkevää olisikaan. Lomittajat ei ole loppumassa, koska lomitusalueita on suurennettu reilu vuosi sitten, määrä putosi alle puoleen entisestä. Joten lomittajien ajomatkat kyllä kasvoivat, elleivät nyt viimeinkin ryhtyisi katsomaan myös läheisyysperiaatetta lomittajia tiloille valittaessa. Meillä asuu varmaan kymmenkunta lomittajaa alle 5 km päässä tilasta. Harvoin kukaan heistä lomittaa, vaan lomittaja voi tulla vaikka naapurikunnasta kymmenien kilometrien päästä ja nämä lähilomittajat ajaa vastaavasti sinne. Toki kaikki lomittajat ei sovi kaikille tiloille, mutta kyllä heistä nyt joku luulisi aina löytyvän. Meidän lomitusalueeseen kuuluu kuusi kuntaa ja satoja tiloja, jossain päin maata molemmat voidaan ehkä laskea kymmenissä vastaavalla tavalla. Joten voi käydä niinkin, että lomittajilta loppuu työ, jos alueelta loppuu tilat. Täällä rekrytoidaan koko ajsn uusia lomittajia mm. maatslousalwn opiskelijoists, jamuualta Suomestakin muuttaaa lomittajia tänne parempien työolojen ja monipuolisemman työnkuvan vuoksi.

• Anonyymi

Mitä tyhmempi sen paremmin pärjää lomittajana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tyhmempi sen paremmin pärjää lomittajana.

Valitettavasti ei pidä yhtään paikkaansa. Tyhmyydestä sakotetaan, ja yhä nopeammin ja sitä raskaammin, mitä uudempi ja nykyaikaisempi tila. Vahingot on äkkiä sitä luokkaa, että jää viimeiseksi reissuksi sillä tilalla. Ja mitä useammalla tilalla ehtii töpeksiä, sitä vähemmän on enää ko. lomittajan ottavia tiloja, ja riski töpeksiä niillä harvoillakin kasvaa. On tässä parin viime vuoden aikana otettu muutamaa näistä alueen tämän hetken ongelmalomittajista, kun on tarjonneet heidän vapaita päiviään. Jokainen on osoittautunut vahdittavaksi, ja jotkin heidän ominpäin tekemät ratkaisut täysin kåsittämättömiksi. Joten porttikielto on tullut heille meiltäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maataloustoimistolla ei ole mitään tekemistä lomituksen kanssa. Veljellesi on ilmoitettu lomituksen loppuvan, koska sairaspäivien lomituksessa on katto, joka on ylittynyt. Mela hallinnoi lomitusta, ja sen pykälien mukaan mennään, vaikkei se aina järkevää olisikaan. Lomittajat ei ole loppumassa, koska lomitusalueita on suurennettu reilu vuosi sitten, määrä putosi alle puoleen entisestä. Joten lomittajien ajomatkat kyllä kasvoivat, elleivät nyt viimeinkin ryhtyisi katsomaan myös läheisyysperiaatetta lomittajia tiloille valittaessa. Meillä asuu varmaan kymmenkunta lomittajaa alle 5 km päässä tilasta. Harvoin kukaan heistä lomittaa, vaan lomittaja voi tulla vaikka naapurikunnasta kymmenien kilometrien päästä ja nämä lähilomittajat ajaa vastaavasti sinne. Toki kaikki lomittajat ei sovi kaikille tiloille, mutta kyllä heistä nyt joku luulisi aina löytyvän. Meidän lomitusalueeseen kuuluu kuusi kuntaa ja satoja tiloja, jossain päin maata molemmat voidaan ehkä laskea kymmenissä vastaavalla tavalla. Joten voi käydä niinkin, että lomittajilta loppuu työ, jos alueelta loppuu tilat. Täällä rekrytoidaan koko ajsn uusia lomittajia mm. maatslousalwn opiskelijoists, jamuualta Suomestakin muuttaaa lomittajia tänne parempien työolojen ja monipuolisemman työnkuvan vuoksi.

Tahtoo vaan olla et isännät ei tykkää et homma voitais tehdä toisin.Paljon olis oppimista isäntäväellä ruokinnasta,kiimoista ja monen homman vois tehdä toisin.
        Olen yli 30 kiertänyt niin tiedän mistä puhun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tahtoo vaan olla et isännät ei tykkää et homma voitais tehdä toisin.Paljon olis oppimista isäntäväellä ruokinnasta,kiimoista ja monen homman vois tehdä toisin.
        Olen yli 30 kiertänyt niin tiedän mistä puhun.

Oletko oppinut jotain siihen 30vuoteen, vai oliko oppi Sinulla jo ennestään? Kaikki opit ei sovellu kaikkiin paikkoihin, on niin psljon tilakohtaisia juttuja. Toki voit pystyä antamaan jotain hyödyllistäkin vinkkiä tilalle, en sitä ollenkaan epäile. Mutta yksi huonoimmin toimivista tsvoista esittää asiansa on muutaman vadtikään käyttämä termi 'yhdellä tilalla tehtiin näin'. Ei mitään perustetta, miksi olisi parempi tapa, oli vain lomittajalle mieleisempi tai helpompi tapa, tai mieleisempi neuvoja silöä toisella tilalla. Vinkit vasn ei yhtäön sopineet meidän navettaan, tai meidän laitteisiin. Riskit kyllä kasvoi moninkertaiseksi, tei toisessa vinkissä siitä ei ollut mitään vastaavaa hyötyä. Ihan ärsyttävin tapa lomittajalta on neuvoa pian 40v karjaa hoitanutta Emäntää vain siksi, että lomittaja sattuu olemaan mies, ja kotoisin maasta, jossa naiset ei ole niin arvossaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko oppinut jotain siihen 30vuoteen, vai oliko oppi Sinulla jo ennestään? Kaikki opit ei sovellu kaikkiin paikkoihin, on niin psljon tilakohtaisia juttuja. Toki voit pystyä antamaan jotain hyödyllistäkin vinkkiä tilalle, en sitä ollenkaan epäile. Mutta yksi huonoimmin toimivista tsvoista esittää asiansa on muutaman vadtikään käyttämä termi 'yhdellä tilalla tehtiin näin'. Ei mitään perustetta, miksi olisi parempi tapa, oli vain lomittajalle mieleisempi tai helpompi tapa, tai mieleisempi neuvoja silöä toisella tilalla. Vinkit vasn ei yhtäön sopineet meidän navettaan, tai meidän laitteisiin. Riskit kyllä kasvoi moninkertaiseksi, tei toisessa vinkissä siitä ei ollut mitään vastaavaa hyötyä. Ihan ärsyttävin tapa lomittajalta on neuvoa pian 40v karjaa hoitanutta Emäntää vain siksi, että lomittaja sattuu olemaan mies, ja kotoisin maasta, jossa naiset ei ole niin arvossaan.

Olen käynyt maatalouskoulun ja karjantarkkailijaksi.Lomittelen robottitiloja,parsinavetoita,tunnen siat ja lampaat. Voin sanoa että kokemusta ja tietotaitoa löytyy.Teen konehommat.Kun tilan väki lähtee reissuun teen koko tilan työt yksin. Aina on hommat sujunu. Jotkut junttirat vaan ovat niin vanhoihin tapoihin kangistuneita etteivät tajua miten työn voi tehdä toisin,helpommin.Luulen et emäntä joka tekee samalla tilalla aina ei omaa samaa osaamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tuo ole pelkästään lomittajien ongelma vaan sitä esiintyy joka paikassa.
        Pahimmillaan työntekijä kieltäytyy tekemästä työtä siten kuin työnantaja määrää ja ohjeistaa.
        Ja jos on pakko tehdä niin tekee tahallaan hitaasti ja virheitä että voi näyttää että hänen esittämä asia on parempi.
        Mikään ei vituta enepää kuin se että itse on uhrannut useamman päivän suunnitellakseen kaiken pilkulleen ja työntekijä vitut välittää suunnitelmista ja tuhoaa koko projektin vain sen takia että haluaa tehdä oman pään mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen käynyt maatalouskoulun ja karjantarkkailijaksi.Lomittelen robottitiloja,parsinavetoita,tunnen siat ja lampaat. Voin sanoa että kokemusta ja tietotaitoa löytyy.Teen konehommat.Kun tilan väki lähtee reissuun teen koko tilan työt yksin. Aina on hommat sujunu. Jotkut junttirat vaan ovat niin vanhoihin tapoihin kangistuneita etteivät tajua miten työn voi tehdä toisin,helpommin.Luulen et emäntä joka tekee samalla tilalla aina ei omaa samaa osaamista.

Ja vielä jatkan olen NAINEN.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja vielä jatkan olen NAINEN.

No se on hyvä, että olet koulutettu, ja urasi varrella oppinut asioita. Naisena konehommien teko voi olla joillekin isännille kynnyskysymys,epäilen. Jos teet työt yksin, se viittaa joko pitkälle koneistettuun tai ei kovin suureen navettaan. Meillä ei tahdo riittää kahdenkaan lomittajan työoanos, emme tee itsekään töitä yksin muuta kuin äärimmäisessä pakossa, edes osan töistään koettaa toinenkin tehdä, vaikka olisi kipeä tai joku meno olisi töitten ajalle. Toinen sitten venee omien töiden lisäksi toisenkin työosuuteen.,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No se on hyvä, että olet koulutettu, ja urasi varrella oppinut asioita. Naisena konehommien teko voi olla joillekin isännille kynnyskysymys,epäilen. Jos teet työt yksin, se viittaa joko pitkälle koneistettuun tai ei kovin suureen navettaan. Meillä ei tahdo riittää kahdenkaan lomittajan työoanos, emme tee itsekään töitä yksin muuta kuin äärimmäisessä pakossa, edes osan töistään koettaa toinenkin tehdä, vaikka olisi kipeä tai joku meno olisi töitten ajalle. Toinen sitten venee omien töiden lisäksi toisenkin työosuuteen.,

Ja sanon vielä että lomitan isoja tiloja 40 lehmän parsinavetasta 2 robotin tiloihin.

• Anonyymi

Veronmaksajien kustantama palvelu EUn tuetuimmille elinkeinonharjoittajille.

Olkaa hyvät

• Anonyymi

Niin tota....Minne ne lomittajat sitten oikein katoaa.....?

• Anonyymi

Yleensä lomatuuraja maksetaan itse, mutta tukiaisviljelijöille veronmaksajat kustantavat tämänkin

• Anonyymi

Ja me yrittäjät msksamme ' lomarahat', eli kuittaamme omalla työllä ja kassalla sen vahingon, mikä usein seuraa lomituksesta. Tässä on niin paljon liikkuvia osia, että kukaan ei parissa päivässä niitä hallitse. Kerron esimerkin. Olin neljä päivää lomalla. Lomittaja ei ollut kiinnittänyt huomiota, että yhden lehmän utare alkoi kasvaa ja 'luut aueta'. Eli oli poikimassa paljon ennen määräänsä. Täysjärkinen lomittaja olisi alkanut antaa sille jauhoja, parempaaa apetta, laittanut jalkoihin revähdysvauriot estävät kahleet ja valmistellut vasikalle karsinan. Vähintään olisi informoinut yrittäjiä, että osaavat käydä arvioimassa tilanteen. Tämä ei tehnyt mitään. Kun tulin loman jälkeen ensi kerran navettaan, yöllä syntynyt vasikka juoksi vastaan, lehmällä oli halvaus ja se makasi henkihieverissä paikassa, johon ei päässyt millään apukeinolla sitä nostamaan. Juomakuppeja oli vääntyillyt, kun niihin oli törmätty Avantilla, pihat oli kylvetty täyteen Avantilla jaettua rehua ja lietekourut tulvi yli, kun ei ollut vaivauduttu seuraamaan niiden toimintaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe