Kelluvan laiturin ristiankkurointi

Anonyymi-ap

Osaisiko joku kertoa tarkemmin, miksi kelluvan laiturin ankkurointiohjeissa kehotetaan kytkemään ankkuriketjut ristiin?

Eli onko tälle muita perusteita kuin:
1) ankkuroinnin voi tehdä lähemmäs laituria ja ketjut ovat paremmin poissa tieltä laiturin alla.
2) veto kohdistuu osittain kohti laiturin keskilinjaa, eikä ulospäin laiturista (eli puristaa laiturin rakenteita osittain kasaan, eikä irralleen)

Tarkoitan lähinnä sitä, että jos ketjuja ei kytketä ristiin, mutta ne ovat yhtä pitkät ja samassa kulmassa laituriin nähden kuin ristiinkytketyssä (vain ketjujen kiinnityspisteitä keskenään vaihtaen), niin olisiko laiturin vakaus vähintään yhtä hyvä, ellei jopa parempi?

12

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jo muinaiset tukkien ajajat tiesivät että parirekien etu- ja takareen väliset vetovarpit piti laittaa ristiin eikä suoraan.

      • Anonyymi

        Ihan eri asia tuo rekien yhteenliittäminen. Siinähän se huonompi vaihtoehto oli kytkeä suoraan, joka ei tue juuri ollenkaan sivusuunnassa. Laituriakaan ei kannata kytkeä suoraan maihin, vaan ristiin sillan ali, jolloin sivuttaistukea syntyy.

        Mutta esitetty kysymys siis koski täysin eri asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan eri asia tuo rekien yhteenliittäminen. Siinähän se huonompi vaihtoehto oli kytkeä suoraan, joka ei tue juuri ollenkaan sivusuunnassa. Laituriakaan ei kannata kytkeä suoraan maihin, vaan ristiin sillan ali, jolloin sivuttaistukea syntyy.

        Mutta esitetty kysymys siis koski täysin eri asiaa.

        Sinun mielestä on siis täysin eri asia, kysytäänkö suoran vai T-laiturin tuennasta? 😂🤣
        Tuenta tässä oli se mitä kysyttiin, ei niinkään mitä tuetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestä on siis täysin eri asia, kysytäänkö suoran vai T-laiturin tuennasta? 😂🤣
        Tuenta tässä oli se mitä kysyttiin, ei niinkään mitä tuetaan.

        Koita nyt vielä lukea se kysymys uusiksi. Se voi tietysti olla vaikeaa ymmäärtää oikein, kun ei ole kuvaa tarjolla.

        Mutta todettakoon, että sillä ei ole kysymyksen/vastauksen kannalta merkitystä, onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koita nyt vielä lukea se kysymys uusiksi. Se voi tietysti olla vaikeaa ymmäärtää oikein, kun ei ole kuvaa tarjolla.

        Mutta todettakoon, että sillä ei ole kysymyksen/vastauksen kannalta merkitystä, onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri.

        Alat päästä pikkuhiljaa jyvälle, ei ole merkitystä onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri tai parireki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alat päästä pikkuhiljaa jyvälle, ei ole merkitystä onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri tai parireki.

        Parireen voi kiinnittää yhteen joko suoraan tai ristiin. Mutta sitä ei voi kiinnittää ulkoiseen kiinnityspisteeseen toisen reen sivuille, ellei sitä varten rakenna omaa kehikkoa. Kyseinen ratkaisu reessä olisi aivan järjetön jo pelkästään siitä syystä, että se kaksinkertaistaisi reen leveyden.

        Ensimmäinen kommenttisi "muinaisista tukkien ajajista" antoi ymmärtää, että ristiinkytkentä on ainoa hyvä vaihtoehto. Reen osalta näin onkin, mutta laiturin kohdalla se ei ole välttämättömyys, eikä tuennan kannalta aina edes se paras vaihtoehto.

        Näin ollen ensimmäinen kommenttisi ei ollut relevantti vastaus esitettyyn kysymykseen. Eivätkä myöhemmät kommenttisi selventäneet asiaa sen enempää.

        Sen sijaan, kommentissa "2024-07-25 15:01:51" on kerrottu selvästi ristiinkytkennän todelliset edut ja vastattu myös alkuperäiseen kysymykseen.


    • Anonyymi

      Nykyisille kyselyikäisille sellainen on liikaa vaadittu...

    • Anonyymi

      Ketjut kannattaa kytkeä ristiin, koska silloin ne laskeutuvat jo laiturin alla lähemmäs pohjaa ja ovat poissa uimareiden ja veneilijöiden tieltä.

      Tukevuuteen ristiin ankkuroinnilla ei ole merkitystä, mikäli ketjut kytketään edelleen samassa suositellussa 45 asteen kulmassa, yhtä pitkillä ketjuilla ja yhtä kauas kiinnityspisteistä.

      Mutta toisaalta ei ole myöskään mitään järkeä olla kytkemättä ketjuja ristiin. Asennus ristiin on myös sikäli helpompaa, että upotettavien painojen oikea upotuskohta on helpompi hahmottaa ja ne saadaan lähemmäs laituria. Ketjuja ei vedetä kireälle, vaan niiden annetaan kaareutua kohti pohjaa, jotta laiturille jää liikkumavaraa vedenpinnan korkeusvaihteluihin.

      Maihin tehtävä ankkurointi taas kannattaa tehdä ristiin laiturin sillan ali, jolloin saadaan myös sivuttaistukea. Suoraan kytkentä ei ole tässä se paras vaihtoehto. Ketjujen kiinnittäminen maihin laiturin molemmin puolin 45 asteen kulmaan laiturin kiinnityspisteistä tukevoittaisi tietysti enemmän, mutta silloin on taas ketjut uimareiden yms. tiellä.

    • Anonyymi

      Kuinka usein nuo laituriketjut pitää vaihtaa?

      • Anonyymi

        Tjaa'a... kumpi katkaisee ketjun nopeammin, korroosio vai mekaaninen kuluminen?
        Varmaan jossain voi vesi olla niin suolaista että korroosio kuluttaa ketjun nopeammin vaihtokuntoon, mutta ehkä Suomessa se on aallokon aiheuttama ketjulenkkien loputon hankautuminen toisiaan vasten joka lopulta koituu ketjun tuhoksi?

        Olisiko haponkestävä teräsvaijeri se pitkäikäisin ratkaisu?
        Kuluvia ja joskus vaihtoon menevät osat olisi lähinnä kiinnityspisteiden sakkelit tms. mutta itse haponkestävä vaijeri tuskin menee vuosien/vuosikymmenten saatossa miksikään.


    • Anonyymi

      Kyllä meillä laituri on pysynyt 30 vuottta paikallaan muutamalla narulla jotka on vedetty laiturin päästä rantapuihin.

      • Anonyymi

        Paksu köysi on osoittautunut ketjua paremmaksi kestävyydeltään ainakin poijukiinnityksessä. Paksukin ketju kuluu yllättävän nopeasti loppuun kun se hankaa hiekkaista pohjaa vasten. Haponkestäviä teräksiä ja mustaa rautaa yhdistävissä ratkaisuissa ongelmana on sähkökemiallinen korrosio, eli patarauta sulaa pois. Jos käyttää haponkestävää ketjua, mikä voi olla paras, niin silloin pitää kaikki olla samaa materiaalia. ml. laiturin kiinnityslenkit ja sakkelit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3288
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3047
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1923
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe