Kelluvan laiturin ristiankkurointi

Anonyymi-ap

Osaisiko joku kertoa tarkemmin, miksi kelluvan laiturin ankkurointiohjeissa kehotetaan kytkemään ankkuriketjut ristiin?

Eli onko tälle muita perusteita kuin:
1) ankkuroinnin voi tehdä lähemmäs laituria ja ketjut ovat paremmin poissa tieltä laiturin alla.
2) veto kohdistuu osittain kohti laiturin keskilinjaa, eikä ulospäin laiturista (eli puristaa laiturin rakenteita osittain kasaan, eikä irralleen)

Tarkoitan lähinnä sitä, että jos ketjuja ei kytketä ristiin, mutta ne ovat yhtä pitkät ja samassa kulmassa laituriin nähden kuin ristiinkytketyssä (vain ketjujen kiinnityspisteitä keskenään vaihtaen), niin olisiko laiturin vakaus vähintään yhtä hyvä, ellei jopa parempi?

12

875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jo muinaiset tukkien ajajat tiesivät että parirekien etu- ja takareen väliset vetovarpit piti laittaa ristiin eikä suoraan.

      • Anonyymi

        Ihan eri asia tuo rekien yhteenliittäminen. Siinähän se huonompi vaihtoehto oli kytkeä suoraan, joka ei tue juuri ollenkaan sivusuunnassa. Laituriakaan ei kannata kytkeä suoraan maihin, vaan ristiin sillan ali, jolloin sivuttaistukea syntyy.

        Mutta esitetty kysymys siis koski täysin eri asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan eri asia tuo rekien yhteenliittäminen. Siinähän se huonompi vaihtoehto oli kytkeä suoraan, joka ei tue juuri ollenkaan sivusuunnassa. Laituriakaan ei kannata kytkeä suoraan maihin, vaan ristiin sillan ali, jolloin sivuttaistukea syntyy.

        Mutta esitetty kysymys siis koski täysin eri asiaa.

        Sinun mielestä on siis täysin eri asia, kysytäänkö suoran vai T-laiturin tuennasta? 😂🤣
        Tuenta tässä oli se mitä kysyttiin, ei niinkään mitä tuetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestä on siis täysin eri asia, kysytäänkö suoran vai T-laiturin tuennasta? 😂🤣
        Tuenta tässä oli se mitä kysyttiin, ei niinkään mitä tuetaan.

        Koita nyt vielä lukea se kysymys uusiksi. Se voi tietysti olla vaikeaa ymmäärtää oikein, kun ei ole kuvaa tarjolla.

        Mutta todettakoon, että sillä ei ole kysymyksen/vastauksen kannalta merkitystä, onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koita nyt vielä lukea se kysymys uusiksi. Se voi tietysti olla vaikeaa ymmäärtää oikein, kun ei ole kuvaa tarjolla.

        Mutta todettakoon, että sillä ei ole kysymyksen/vastauksen kannalta merkitystä, onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri.

        Alat päästä pikkuhiljaa jyvälle, ei ole merkitystä onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri tai parireki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alat päästä pikkuhiljaa jyvälle, ei ole merkitystä onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri tai parireki.

        Parireen voi kiinnittää yhteen joko suoraan tai ristiin. Mutta sitä ei voi kiinnittää ulkoiseen kiinnityspisteeseen toisen reen sivuille, ellei sitä varten rakenna omaa kehikkoa. Kyseinen ratkaisu reessä olisi aivan järjetön jo pelkästään siitä syystä, että se kaksinkertaistaisi reen leveyden.

        Ensimmäinen kommenttisi "muinaisista tukkien ajajista" antoi ymmärtää, että ristiinkytkentä on ainoa hyvä vaihtoehto. Reen osalta näin onkin, mutta laiturin kohdalla se ei ole välttämättömyys, eikä tuennan kannalta aina edes se paras vaihtoehto.

        Näin ollen ensimmäinen kommenttisi ei ollut relevantti vastaus esitettyyn kysymykseen. Eivätkä myöhemmät kommenttisi selventäneet asiaa sen enempää.

        Sen sijaan, kommentissa "2024-07-25 15:01:51" on kerrottu selvästi ristiinkytkennän todelliset edut ja vastattu myös alkuperäiseen kysymykseen.


    • Anonyymi

      Nykyisille kyselyikäisille sellainen on liikaa vaadittu...

    • Anonyymi

      Ketjut kannattaa kytkeä ristiin, koska silloin ne laskeutuvat jo laiturin alla lähemmäs pohjaa ja ovat poissa uimareiden ja veneilijöiden tieltä.

      Tukevuuteen ristiin ankkuroinnilla ei ole merkitystä, mikäli ketjut kytketään edelleen samassa suositellussa 45 asteen kulmassa, yhtä pitkillä ketjuilla ja yhtä kauas kiinnityspisteistä.

      Mutta toisaalta ei ole myöskään mitään järkeä olla kytkemättä ketjuja ristiin. Asennus ristiin on myös sikäli helpompaa, että upotettavien painojen oikea upotuskohta on helpompi hahmottaa ja ne saadaan lähemmäs laituria. Ketjuja ei vedetä kireälle, vaan niiden annetaan kaareutua kohti pohjaa, jotta laiturille jää liikkumavaraa vedenpinnan korkeusvaihteluihin.

      Maihin tehtävä ankkurointi taas kannattaa tehdä ristiin laiturin sillan ali, jolloin saadaan myös sivuttaistukea. Suoraan kytkentä ei ole tässä se paras vaihtoehto. Ketjujen kiinnittäminen maihin laiturin molemmin puolin 45 asteen kulmaan laiturin kiinnityspisteistä tukevoittaisi tietysti enemmän, mutta silloin on taas ketjut uimareiden yms. tiellä.

    • Anonyymi

      Kuinka usein nuo laituriketjut pitää vaihtaa?

      • Anonyymi

        Tjaa'a... kumpi katkaisee ketjun nopeammin, korroosio vai mekaaninen kuluminen?
        Varmaan jossain voi vesi olla niin suolaista että korroosio kuluttaa ketjun nopeammin vaihtokuntoon, mutta ehkä Suomessa se on aallokon aiheuttama ketjulenkkien loputon hankautuminen toisiaan vasten joka lopulta koituu ketjun tuhoksi?

        Olisiko haponkestävä teräsvaijeri se pitkäikäisin ratkaisu?
        Kuluvia ja joskus vaihtoon menevät osat olisi lähinnä kiinnityspisteiden sakkelit tms. mutta itse haponkestävä vaijeri tuskin menee vuosien/vuosikymmenten saatossa miksikään.


    • Anonyymi

      Kyllä meillä laituri on pysynyt 30 vuottta paikallaan muutamalla narulla jotka on vedetty laiturin päästä rantapuihin.

      • Anonyymi

        Paksu köysi on osoittautunut ketjua paremmaksi kestävyydeltään ainakin poijukiinnityksessä. Paksukin ketju kuluu yllättävän nopeasti loppuun kun se hankaa hiekkaista pohjaa vasten. Haponkestäviä teräksiä ja mustaa rautaa yhdistävissä ratkaisuissa ongelmana on sähkökemiallinen korrosio, eli patarauta sulaa pois. Jos käyttää haponkestävää ketjua, mikä voi olla paras, niin silloin pitää kaikki olla samaa materiaalia. ml. laiturin kiinnityslenkit ja sakkelit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      40
      2740
    2. Yksi kuoli nokkakolarissa

      Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      17
      1575
    3. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      23
      1241
    4. Helvetistä ei ole paluuta

      Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      341
      1153
    5. Mikä on kaivattusi ammatti

      entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      59
      1113
    6. Terveisiä vanhemmalle

      J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      45
      924
    7. Järjetön Topi-ilta

      Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      20
      909
    8. Halutaan toisiamme

      Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      46
      818
    9. Niin siinä Kävi

      Ettemme koskaan saaneet toisiamme
      Ikävä
      45
      800
    10. Miksi nainen nukut huonosti

      Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo
      Ikävä
      61
      794
    Aihe