Osaisiko joku kertoa tarkemmin, miksi kelluvan laiturin ankkurointiohjeissa kehotetaan kytkemään ankkuriketjut ristiin?
Eli onko tälle muita perusteita kuin:
1) ankkuroinnin voi tehdä lähemmäs laituria ja ketjut ovat paremmin poissa tieltä laiturin alla.
2) veto kohdistuu osittain kohti laiturin keskilinjaa, eikä ulospäin laiturista (eli puristaa laiturin rakenteita osittain kasaan, eikä irralleen)
Tarkoitan lähinnä sitä, että jos ketjuja ei kytketä ristiin, mutta ne ovat yhtä pitkät ja samassa kulmassa laituriin nähden kuin ristiinkytketyssä (vain ketjujen kiinnityspisteitä keskenään vaihtaen), niin olisiko laiturin vakaus vähintään yhtä hyvä, ellei jopa parempi?
Kelluvan laiturin ristiankkurointi
12
868
Vastaukset
- Anonyymi
Jo muinaiset tukkien ajajat tiesivät että parirekien etu- ja takareen väliset vetovarpit piti laittaa ristiin eikä suoraan.
- Anonyymi
Ihan eri asia tuo rekien yhteenliittäminen. Siinähän se huonompi vaihtoehto oli kytkeä suoraan, joka ei tue juuri ollenkaan sivusuunnassa. Laituriakaan ei kannata kytkeä suoraan maihin, vaan ristiin sillan ali, jolloin sivuttaistukea syntyy.
Mutta esitetty kysymys siis koski täysin eri asiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan eri asia tuo rekien yhteenliittäminen. Siinähän se huonompi vaihtoehto oli kytkeä suoraan, joka ei tue juuri ollenkaan sivusuunnassa. Laituriakaan ei kannata kytkeä suoraan maihin, vaan ristiin sillan ali, jolloin sivuttaistukea syntyy.
Mutta esitetty kysymys siis koski täysin eri asiaa.Sinun mielestä on siis täysin eri asia, kysytäänkö suoran vai T-laiturin tuennasta? 😂🤣
Tuenta tässä oli se mitä kysyttiin, ei niinkään mitä tuetaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun mielestä on siis täysin eri asia, kysytäänkö suoran vai T-laiturin tuennasta? 😂🤣
Tuenta tässä oli se mitä kysyttiin, ei niinkään mitä tuetaan.Koita nyt vielä lukea se kysymys uusiksi. Se voi tietysti olla vaikeaa ymmäärtää oikein, kun ei ole kuvaa tarjolla.
Mutta todettakoon, että sillä ei ole kysymyksen/vastauksen kannalta merkitystä, onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koita nyt vielä lukea se kysymys uusiksi. Se voi tietysti olla vaikeaa ymmäärtää oikein, kun ei ole kuvaa tarjolla.
Mutta todettakoon, että sillä ei ole kysymyksen/vastauksen kannalta merkitystä, onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri.Alat päästä pikkuhiljaa jyvälle, ei ole merkitystä onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri tai parireki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alat päästä pikkuhiljaa jyvälle, ei ole merkitystä onko kyseessä suora vai T-mallinen laituri tai parireki.
Parireen voi kiinnittää yhteen joko suoraan tai ristiin. Mutta sitä ei voi kiinnittää ulkoiseen kiinnityspisteeseen toisen reen sivuille, ellei sitä varten rakenna omaa kehikkoa. Kyseinen ratkaisu reessä olisi aivan järjetön jo pelkästään siitä syystä, että se kaksinkertaistaisi reen leveyden.
Ensimmäinen kommenttisi "muinaisista tukkien ajajista" antoi ymmärtää, että ristiinkytkentä on ainoa hyvä vaihtoehto. Reen osalta näin onkin, mutta laiturin kohdalla se ei ole välttämättömyys, eikä tuennan kannalta aina edes se paras vaihtoehto.
Näin ollen ensimmäinen kommenttisi ei ollut relevantti vastaus esitettyyn kysymykseen. Eivätkä myöhemmät kommenttisi selventäneet asiaa sen enempää.
Sen sijaan, kommentissa "2024-07-25 15:01:51" on kerrottu selvästi ristiinkytkennän todelliset edut ja vastattu myös alkuperäiseen kysymykseen.
- Anonyymi
Nykyisille kyselyikäisille sellainen on liikaa vaadittu...
- Anonyymi
Ketjut kannattaa kytkeä ristiin, koska silloin ne laskeutuvat jo laiturin alla lähemmäs pohjaa ja ovat poissa uimareiden ja veneilijöiden tieltä.
Tukevuuteen ristiin ankkuroinnilla ei ole merkitystä, mikäli ketjut kytketään edelleen samassa suositellussa 45 asteen kulmassa, yhtä pitkillä ketjuilla ja yhtä kauas kiinnityspisteistä.
Mutta toisaalta ei ole myöskään mitään järkeä olla kytkemättä ketjuja ristiin. Asennus ristiin on myös sikäli helpompaa, että upotettavien painojen oikea upotuskohta on helpompi hahmottaa ja ne saadaan lähemmäs laituria. Ketjuja ei vedetä kireälle, vaan niiden annetaan kaareutua kohti pohjaa, jotta laiturille jää liikkumavaraa vedenpinnan korkeusvaihteluihin.
Maihin tehtävä ankkurointi taas kannattaa tehdä ristiin laiturin sillan ali, jolloin saadaan myös sivuttaistukea. Suoraan kytkentä ei ole tässä se paras vaihtoehto. Ketjujen kiinnittäminen maihin laiturin molemmin puolin 45 asteen kulmaan laiturin kiinnityspisteistä tukevoittaisi tietysti enemmän, mutta silloin on taas ketjut uimareiden yms. tiellä. - Anonyymi
Kuinka usein nuo laituriketjut pitää vaihtaa?
- Anonyymi
Tjaa'a... kumpi katkaisee ketjun nopeammin, korroosio vai mekaaninen kuluminen?
Varmaan jossain voi vesi olla niin suolaista että korroosio kuluttaa ketjun nopeammin vaihtokuntoon, mutta ehkä Suomessa se on aallokon aiheuttama ketjulenkkien loputon hankautuminen toisiaan vasten joka lopulta koituu ketjun tuhoksi?
Olisiko haponkestävä teräsvaijeri se pitkäikäisin ratkaisu?
Kuluvia ja joskus vaihtoon menevät osat olisi lähinnä kiinnityspisteiden sakkelit tms. mutta itse haponkestävä vaijeri tuskin menee vuosien/vuosikymmenten saatossa miksikään.
- Anonyymi
Kyllä meillä laituri on pysynyt 30 vuottta paikallaan muutamalla narulla jotka on vedetty laiturin päästä rantapuihin.
- Anonyymi
Paksu köysi on osoittautunut ketjua paremmaksi kestävyydeltään ainakin poijukiinnityksessä. Paksukin ketju kuluu yllättävän nopeasti loppuun kun se hankaa hiekkaista pohjaa vasten. Haponkestäviä teräksiä ja mustaa rautaa yhdistävissä ratkaisuissa ongelmana on sähkökemiallinen korrosio, eli patarauta sulaa pois. Jos käyttää haponkestävää ketjua, mikä voi olla paras, niin silloin pitää kaikki olla samaa materiaalia. ml. laiturin kiinnityslenkit ja sakkelit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti25645502Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3911300Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy22010938Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump389755Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858568Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2736623Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03240Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys302289- 411935
Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.61827