Kassavirheet

huolestunut...

Eli olen nyt ensi kesää töissä Citymarketin kassalla. Onko niin että tekemäni virheet joudun itse korvaamaan palkastani?
Eikö ensimäiset 7 päivää ole ns. harjoittelujaksoa jonka aikana mahdollisia vrheitä ei tarvitsisi korvata...

Aloin miettiä kun tein niin että asiakas osti tuotteen mutta hinta oli huomattavasti halvempi kuin hintalapussa luki joten viskasin kuitin roskiin ja soitin kysyäkseni hintaa. Hinta oli kuitenkin halpa joten vedin tuotteen uudestaan ja annoin uuden kuitin asiakkaalle. Näkyykö tämä ensimäinen kuitti jossain häviönä eli olenko velvollinen korvaamaan vaikka todellisuudessa en myynyt kahta tuotetta vaikka kassakoneesta otinkin kaksi kuittia? Eli kaupalle ei häiviötä tullut vaikka niin saattaa jossain näkyä...

21

18268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saaamarin

saamarin idioootti, lennät pihalle alta aikayksikön.

• Potekk

Saat vuorenvarmasti potkut. Virheet pitää korjata heti.

Muistan kun työpaikallani oli yksi joka teki saman ja tylysti potkittiin pois.

• Anonyymi

Ei todellakaan ole irtisanomisen peruste joten älä valehtele

• uneton yö

Vai aloit miettiä...Ensi kerralla sitten nopeampi sytytys ja asian selvittäminen välittömästi paikan päällä! (Eikä tämänkään selvittäminen vielä myöhäistä ole, kerro työpaikallasi ja heti, mitä teit. Saat nukkua yösi rauhassa.)
      Ihmettelen kyllä työnopastusta; eikö sinulle opetettu, miten virhelyönti korjataan ? Jos ei, hihkaise viereiselle kassalle tai jollekin työtoverille: "Mulla tuli virhe, miten se perutaan". Eikö olekin monimutkaista?

• :D.....

mun työpaikassani ainakin kassavirheet korjataan heti kun sellainen tulee (onneksi harvoin), kunhan vaan pyytää apua virheen sattuessa...eipä niitä jälkikäteen ole helppo enää selvitellä...

• miten on aiheutunut

kaikki virheet voidaan selvittää. Kaikista tekemisistäsi jää "jälki" koneelle. Toiset virheet vain on helpompi selvittää kuin toiset. Yleensä jos työntekijä ei ole aivan rehellinen, niin nämä virheet on vaikeimpia, mutta selviävät kuitenkin lopuksi. Vaatii vain hiukan enemmän aikaa saada työntekijä ymmärtämään mistä on kysymys.

• Kokenut

Kysy aina apua, jos et tiedä mitä tehdä. Tyhmiä kysymyksiä ei ole silloin kun pelataan rahoilla.
      Meillä ei ainakaan tarvitse maksaa itse kassavirheitä, suuremmista summista kysytään , että muistaako mistä voisi johtua..
      On itse asiassa epäreilua pyytää työntekijää korvaamaan virheet omasta pussista.

Mutta säästä aina kaikki epäselvät kuitit. Ja varmasti tämän sinunkin aiheuttamasi sotkun pomosi saa selvitettyä, ilman harmaita hiuksia..

Tsemppiä ja hyvää kesää!

• jos on vahinko

mutta jos ei ole vahinko, eli työntekijä on itse pannut rahat taskuunsa, niin sitähän on vaikea selittää.Yksikään "kassavirhe" ei jää selvittämättä meillä, kaikkeen löytyy selitys ja syy. Toisia "virheitä" on vain vaikeampi selvittää, kuin toisia.

• ekonomisti

tässä on nyt kysymyksessä ilmeisesti sellainen tapaus, joka on laitettu kylmiltään, ilman- työhön opastusta ja -koulutusta kassalle. Vastaat niistä asioista mitkä sinulle on neuvottu ja opetettu. Esimerkissäsi kassastasi puuttui tuon roskiin heitetyn kuitin summa. Ei samaa tuotetta saa, eikä voi lyödä kahta kertaa kassaan vaikka hinta olisi toinen. Sen toisen summa puuttuu aina. Sinun on pyydettävä työnantajaltasi ohjeet ja koulutusta kassan käytössä. Ei kassatyö ole niin helppoa miltä se puusta katsottuna näyttää. Se on loppujen lopuksi aika monimutkainen juttu, mutta ammattilaisen tekemänä näyttää helpolta.

• itse yrittänyt

samaa mitä ehdotat muille. En vain käsitä miten olet päässyt kahden lukitun oven takaa käyttämään nettiä. Hoitajat ovat olleet huolimattomia ja jättäneet ovet auki.
        Luepa itse oma kommenttisi uudelleen, silloin kun olet ottanut lääkkeesi ja olet hiukan järjissäsi.

• Johannes.
        itse yrittänyt kirjoitti:

samaa mitä ehdotat muille. En vain käsitä miten olet päässyt kahden lukitun oven takaa käyttämään nettiä. Hoitajat ovat olleet huolimattomia ja jättäneet ovet auki.
        Luepa itse oma kommenttisi uudelleen, silloin kun olet ottanut lääkkeesi ja olet hiukan järjissäsi.

Ei tuo virhe ole mikään vakava. Sanot että et tiennyt miten kuitti mitätöidään :)

• Matikka

kaupan alalla kassavirheitä ei saa veloittaa kassavirheen tekijältä. Asiasta annetaan ainoastaan tiedote sinulle.
      Jos kuulut liittoon tai työpaikallasi on liiton edustaja, työsuojeluvastaava tms. voit kysyä neuvoa.

• aina tekijä

jos on huolimaton kassa, joka tekee jatkuvasti virheitä, niin kyllä sellainen "tekijä" pitää saattaa vastuuseen virheistään jopa niin, että hänet on siirrettävä muihin tehtäviin, eikä silloin riitä mitkään tiedotteet.
        Virheen tehneelle on ilmoitettava virheestä 7-päivän määräajassa. Virheitä ei voi "varastoida" ilmoitettavaksi joskus myöhemmin, ne pitää selvittää mieluummin heti esimiesten tai muiden vastaavien kanssa. Ei työpaikalla saa olla mitään liiton edustajia, vaan työntekijöitä jotka ovat valittu luottamusmiehiksi tai työsuojeluvaltuutetuiksi. Lähinnä luottamusmieheltä voi tiedustella riita- ja epäselvissä tapauksissa, miten pitää toimia ja mitkä ovat työntekijän vastuut ko. asiassa.

"Jos kuulut liittoon tai työpaikallasi on liiton edustaja, työsuojeluvastaava tms. voit kysyä neuvoa."

Kyllä liittoon kuulumattomankin pitää kysyä ja saakin kysyä neuvoa eikä se ole ainoastaan liittoon kuuluvan oikeus.

Tekemällä oppii ja kysymällä neuvoa virheet vähenevät. Kassatyö on kuitenkin niin vaativaa, että siihen eivät kaikki sovellu, vaikka opettelisivat kuinka.

• homma
        aina tekijä kirjoitti:

jos on huolimaton kassa, joka tekee jatkuvasti virheitä, niin kyllä sellainen "tekijä" pitää saattaa vastuuseen virheistään jopa niin, että hänet on siirrettävä muihin tehtäviin, eikä silloin riitä mitkään tiedotteet.
        Virheen tehneelle on ilmoitettava virheestä 7-päivän määräajassa. Virheitä ei voi "varastoida" ilmoitettavaksi joskus myöhemmin, ne pitää selvittää mieluummin heti esimiesten tai muiden vastaavien kanssa. Ei työpaikalla saa olla mitään liiton edustajia, vaan työntekijöitä jotka ovat valittu luottamusmiehiksi tai työsuojeluvaltuutetuiksi. Lähinnä luottamusmieheltä voi tiedustella riita- ja epäselvissä tapauksissa, miten pitää toimia ja mitkä ovat työntekijän vastuut ko. asiassa.

"Jos kuulut liittoon tai työpaikallasi on liiton edustaja, työsuojeluvastaava tms. voit kysyä neuvoa."

Kyllä liittoon kuulumattomankin pitää kysyä ja saakin kysyä neuvoa eikä se ole ainoastaan liittoon kuuluvan oikeus.

Tekemällä oppii ja kysymällä neuvoa virheet vähenevät. Kassatyö on kuitenkin niin vaativaa, että siihen eivät kaikki sovellu, vaikka opettelisivat kuinka.

Kyllä se niin on että työnantaja vastaa alaistensa virheistä ja heillä on sitä varten myös vakuutukset, mikä pulju on jolla ei tällaista ole, semmoiseen ei kannata töihin mennäkään.

• ääni
        homma kirjoitti:

Kyllä se niin on että työnantaja vastaa alaistensa virheistä ja heillä on sitä varten myös vakuutukset, mikä pulju on jolla ei tällaista ole, semmoiseen ei kannata töihin mennäkään.

kuuluu tässä...Näin on asiat! Älä huolehdi, eivät ne voi periä sitä palkastasi, jollei se ole jokapäiväistä.

• Don´t worry

Älä nyt stressaa noin pienistä. Ainahan sitä sattuu pieniä. Pomoni kertoi, että sillä oli kateissa kerran 2 miljoonaa euroa. (sijoitustoiminta, vakuutusala), joten älä turhia stressaa! =)

• eka virhe

Olen juuri aloittelemassa työskentelyä kassalla ja tänään tuli ensimmäinen virheeni sählätessäni vaihtorahojen kanssa. Itselle ainakin tuli kova morkkis siitä, kuinka laskupää saattaakin pettää niin helposti. Miten muilla, ovatko kassavirheet kovinkin yleisiä aloitteleville kassoille ja ehkä jopa hieman vanhemmillekin? Minun piti asiasta selvitys kirjoittaa, mutta onko yhdellä virheellä niin väliä (olen vielä koeajalla)?

• kyllä sattuu

Virheitä sattuu kaikille. Tavallisimmat virheet, kuten väärin takaisin antaminen ja muut vastaavat on pyritty minimoimaan, mutta se kiire....tänään sunnuntaina, tein sen klassisen virheen, kun ostoksen summa teki 12€ ja asiakas maksoi 20€ eurolla, annoin takaisin 12€, typerä juttu, näin on käynyt ennenkin, mutta onneksi harvoin. Kyllä niitä virheitä sattuu kaikille.

• väliä

"mutta onko yhdellä virheellä niin väliä (olen vielä koeajalla)? "

Kyllä on väliä, eli ei kannata suhtautua niihin välinpitämättömästi.
        Huolellinen pitää yrittää olla. Kassatyö on tavallaan liukuhihnatyötä ja ainakin teollisuudessa on määrätty hukkaprosentti määritelty, eli kuinka paljon saa tulla ns. susia. Virhe on kassan tekemä ns. susituote. Olkoon hukkaprosentti vaikka 3% ja jos lasketaan että läpäiset tunnissa 60 asiakasta ja teet 7 tunnin päivää, jossa on 20 minuutin tauko, niin 60*7=420-120=300 asiakasta päivässä ja hukkaprosentti on tuo 3, yhteensä saa tehdä susikappaleita normin rajoissa 9 kpl. Joten älä ole huolissasi yhdestä virheestä.Jatka vain työtäsi ja turhat murheet ja huolet pois.Onnea kassalle.

• Kassamyyjä

En ole kyllä töissä Cm:llä, mutta kaupassa kuitenkin. Viime kesänä tuli 7 vuotta täyteen, samassa kaupassa. Myyn tuotteita kassalla, myyn myös veikkausta (ja arpoja). Olen hyllyttämässä tavaroita ja teen tavarantilauksia.

Kun tulin tuohon kauppaan, ei meidän tarvinnut maksaa kassa-eroja. Vasta, jos ne olivat yhden ihmisen, toistuvia virheitä. Minulla ei ollut koskaan.

Sitten meille tuli siihen muutos. Kaikki 3€, ylittävät heitot korvataan. Myös niin, jos heitto oli vaikka... 6.80€, summa korvataan kokonaan. Kovinkaan montaa kertaa en itse joutunut maksamaan ja jos jotain maksoin, oli se pieniä heittoja.

Nyt jokin aika sitten meille tuli toisesta kaupungista uusi esimies, saman ketjun myymälästä ja hän sanoi että, kun siellä toisessakaan myymälässä ei tarvinnut maksaa eroja, niin ei makseta täälläkään!

Mulla ei sen jälkeen ole ollut kertaakaan heittoa, joten psykologiaa?... vähemmän paineita, ei tule heittoja?

Meillä kassajärjestelmä kirjaa kaikki tapahtumat. Jos kuitti on virheellinen, se joko perutaan kokonaan tai vain osittain. KOSKAAN ei voi vain heittää kuittia roskiin ja tehdä uutta. Kassakone rekisteröi virhekuitin myynniksi ja kassa heittää sen verran miinuksella.

Jos meidän myymälässä ei tuota osaa korjata, pitää kysyä neuvoa heti tai sitten korjauttaa asia jollain muulla kassalla. Asiakasta ei kuitenkaan saa "hyppyyttää", vaan asiakkaan kannalta mahdollisimman helposti.

Toivotan sinulle onnea työhösi! Tässä vaiheessa, jos olet ollut pelkästään kesätöissä... Työsi saattaa olla jo ohi, mutta seuraavaan työpaikkaan, ONNEA!:)

• NotNice

mulla on sama juttu. näytettiin vaan nopeasti: "näin mitätöit kuitin" "näit mitätöit rivin" jne. arvaa paljonko jäi päähän siinä, kun ensimmäistä kertaa olen kassalla???? siinä suhteessa vähän pettynyt "perehdytykseen"... :( jäi tositositosi paha mieli, kun kaikkea joutui kysyy sata kertaa... :( mutta jos se siitä lähtee sujumaan, ei voi muuta kuin toivoa...

ajattelin kysyä ensikerralla em. asiat yms. epäselviä ja kirjoittaa muistilapulle, ettei tarvitsisi kokoaikaa kysellä... jos nyt seuraavaa kertaa tulee...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5137
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4046
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2149
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1807
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1785
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1424
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      27
      1207
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1026
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      970
    Aihe