Sähköautolla Eurooppaan
Suunnitteletko lomamatkaa omalla autolla esimerkiksi Ruotsiin, Norjaan, Balttiaan, Puolaan ja Keski-Eurooppaan? Somessa pohditaan uskaltaako sähköautolla lähteä kotoisan Suomen ulkopuolelle ja jos uskaltaa niin miten siellä selvitään. Nyt lähes viiden vuoden kokemuksella sanon, että sähköautolla reissaaminen on yhtä sujuvaa kuin polttomoottoriautolla, kiitos toimivan latausverkoston koko EU:n alueella.
Aiemmin automatkat tehtiin bensalla tai dieselillä, nyt viimeiset viisi vuotta täys-sähkö autolla. Vuosi sitten tein parin viikon matkan Ruotsissa ja Norjassa, eikä latauksien kanssa ollut millään matkaosuudella ongelmaa. Iloisesti yllätti se kun Teslan Superchargereilla sai latailla ilmaiseksi Latviassa ja liettuassa, mutta vain Tesloja: ) Tänä vuonna vuorostaan Baltiassa, Puolassa ja Saksassa. Pitkätkään reissut eivät voisi olla helpompia, sähköauton meluttomassa kyydissä ei tarvitse keskustellessa korottaa ääntään ja musiikista voi nauttia aivan toisella tapaa.
Useiden muidenkin Keski-Eurooppaan suuntautuneiden reissujen ja kokemuksien pohjalta voin sanoa, lataukset ovat sujuneet todella hyvin kun suurteholatureita löytyy sopivin välein pitkin matkaa ja latureilla ei ole tarvinnut jonottaa sen enempää kuin bensa-aseman pumpulla. Paluuta polttomoottoriautoon ei ole.
Yleisiä epäilyksiä liittyy Lataamisiin, niissä ei ole mitään ongelmaa, kun hankkii muutaman ketjun latauskortin ja puhelinsovelluksen, josta näkee lähistöllä ja reitin varrella olevat latausasemat, jotka ovat lisääntyneet Roimasti. Enää ei tarvitse suuremmin miettiä missä käy lataamassa autonsa, kun katsoo sovelluksesta tai auton näytöstä mikä latausasema sopii parhaiten. Jos suunnittelee automatkaa Keski-Eurooppaan, niin samalla nousee esiin kysymys mitä kautta…ajanko Ruotsisin- ja Tanskan kautta Saksaan laivalla Helsingistä Travemündeen vai Via Baltica-E67 reittiä Tallinna, Riika, Kaunas, Varsova ja Praha tai Berliini? Baltian reitti varaten pari yöpymistä matkalle on kokonaiskuliuneen ehdottomasti edullisin. Vain yksi autolautta Helsingistä Tallinnaan, bensiini ja diesel n. 1.50€/litra. Sähköautoon sähkön hinnalla ei ole suurta merkitystä kun sen osuus on häviävän pieni vs polttomottoriautot. Hotelliyöpymiset, lounaat jne. lähes puolet halvempia kuin Ruotsin- ja Tanskan reitillä. On hyvä muistaa Ruotsin laivojen hinnat hyteillä, kalliit laiva-ja tai siltamaksut väleillä Ruotsi-Tanska ja Tanska-Saksa.
Viro on mukava lähinaapuri, mutta paljon on nähtävää, koettavaa koko Baltiassa ja Puolassa. Mukavaa on myös se, että hinnat halpenee kun menee Virosta Latviaan, Latviasta Liettuaan ja edelleen Puolaan. Ennakkoluulot pois ja baanalle, Tässä kiva Facebook ryhmä Baltian ja Puolan matkaajilla.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Via+Baltica+E67+Facebook
Sähköautolla Eurooppaan
Anonyymi-ap
0
259
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦605790Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.2064747En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v164242Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k663724- 513691
- 113431
- 913393
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah693233- 332931
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342591