Nyt on uuden sadon kaalit parhaimmillaan. Saa halpaa ja terveellistä ruokaa, voi tehdä isot satsitkerralla soppaa ja laatikkoa ja kääryleitä. Nämä vaan paranevat kun lämmittää. Mikä on sinun kaalilemppari? Minusta nuo kääryleet, vaikka onkin suuritöisiä.
Kaali kunniaan!
18
326
Vastaukset
- Anonyymi
Olen liian laiska tekemään kaalikääryleitä. Kaalilaatikko on mieluisin oma tekemä. Valmistan kyllä keittoakin. Syön raasteena, lisään kaalia kasvispihveihin.
Teen etikkaista kaalihaketta lasipurkkiin.
Kaali on yksi lempivihannekseni. Vatsani sietää hyvin. Joillekin aiheuttaa vatsanväänteitä hitaasti sulavana.- Anonyymi
Minulla on myös kaalikääryleet ykkösjuttu. Ovathan ne suuritöisempiä verrattuna keittoon ja kaalilaatikkoon, mutta kerran syksyssä täytyy kääryleitä tehdä ja sen verran runsaasti. että voi pakastaakin.
Viime vuonna nuori ystäväni (55v) oli kanssani valmistamassa kääryleitä ja teimme suuremman erän ja jaoimme kääryleet. Huvitti kun hänen miehensä väitti niitä kaupasta ostetuiksi, ettei mukamas kotona osata tehdä.
Oletteko valmistaneet hapankaalia ja onnistuneetkin. Minä yritin muutama vuosi sitten tehdä mutta jotain meni pieleen koska tuloksena oli liian kuivaa eikä houkutellut syömään.
tepa
- Anonyymi
Mikä olisi hyvä lisäke kaalikeiton sekaan kuin jauheliha?
- Anonyymi
Kaalista(kin) voi tehdä ihan vain kasviskeiton tai -padan, mutta voihan sinne sujauttaa ihan mitä tahansa, makkaraa tai nakkia tai ohranjyvää tai papuja tai ...
- Anonyymi
Possua paloiteltuna.
Valmistan kaalikääryleet yleensä Savojin- eli kurttukaalista, jonka lehdet ovat taipuisampia ja nopeammin kypsyviä kuin keräkaalissa. Lehdet voi irrottaa helposti, keittää muutaman minuutin ja jäähdyttää nopeasti kylmässä vedessä, jolloin kaunis vinreä värikin säilyy. Täytteet mielen mukaan, esimerkiksi kanttarelleista tulee tosi hyvää, tietysti perinteinen jauheliha-riisikin. Lampaanlihaa pidetään perinteisesti kaalin kaverina, mausteena meiramia ja siirappia. Keräkaalista teen varsinkin kesän grilliruokien lisäkkeeksi amerikkalaistyylistä caleslaw-salaattia keräkaalista ja porkkanasta. Kaali ohuiksi suikaleiksi , nuijiminen kulhossa pehmeiksi , lisätään karkeaa porkkanaraastetta, sipulikin sopii joukkoon, ja kastikkeeksi esimerkiksi kermaviilipohjainen, jota terästän sitruunalla.
Hapankaalia ostan joskus valmiina kirkkonummelaisesta Pokrovan ortodoksiluostarista, Sieltä saa myös maukasta borssikeittoa, johon on käytetty hapankaalia. Itse en oikein uskalla kokeilla fermentointia, pelkään etteivät hyvät ja huonot bakteerit tule tasapainoon.- Anonyymi
Hyvä kun kerroit tuon caleslaw salaatin valmistuksen. Minä olen valmiina ostanut ja tykännyt mutta voisi itsekin innostua valmistamaan. Myös kaalikääryleiden täytteeksi kantarelli oli hyvä idea, minulla on nimittäin ämpärillinen kantarelleja ja kyllästyminen tapissa keittoon ja muhennokseen. Pakastimeenkaan ei viitsisi enempää sulloa.
Olen tehnyt myös kaalikääryleet aina keräkaalista, mutta voisikin kokeilla kurttukaalia seuraavaksi. Kiitos vihjeistä!
Tepa
- Anonyymi
Odotan syksyä ja halvan kaalin aikaa.
Jyskytän noin 20 litraa hapankaalia jota kulutan sitten hiljalleen nennen uutta halvan kaalin aikaa.
Kun itse tekee niin saa haluamaansa laatua. Valmiit hapankaalit ovat makuuni kesken käyneitä.
Eräs yksityiskohta. Laitan hapatuspöntön pohjalle valitseman kaalinpään. Silppuan ja nuijin hapantarpeet normaalisti ja painelen suolan kanssa pyttyyn. Kokonainen pää muhii pohjalla happameksi ja teen siitä hapankaalikääryleitä, Muhineet elhdet ovat pehmeitä ja joustavia ja erinomaisen helppoja kääryleen valmistuksessa.
Parhaimmillani olen saanut kaveriltani hirvijauhelihaa joka mielestäni sopii kohtuullisen possutäydennyksen kanssa käryleen sisään. Tietenkin ohraa eikä riisiä!
Teen myös sakasalaisilta kopsaamiani hapankaalipatoja. Myös sellaisenaan salaattina keittoa unohtamatta.- Anonyymi
Voisitko kertoa hapankaalin valmistuksesta pääpiirteissään miten prosessi etenee, paljonko mitäkin aineita ja missä lämmössä hapattaminen tehdään ja kuinka pitkän ajan.
Netistä varmaan löytyisi neuvoja, mutta vuosia sitten en onnistunut niillä neuvoilla, niin olisi kiva saada oikean asiantuntijan ohjeet,
tepa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko kertoa hapankaalin valmistuksesta pääpiirteissään miten prosessi etenee, paljonko mitäkin aineita ja missä lämmössä hapattaminen tehdään ja kuinka pitkän ajan.
Netistä varmaan löytyisi neuvoja, mutta vuosia sitten en onnistunut niillä neuvoilla, niin olisi kiva saada oikean asiantuntijan ohjeet,
tepaMinustakin on kiva saada ohjeita ihan henkilökohtaisesti asuaa kokeilleelta ja onnistuneelta eikä vain yleisesti netissä.
Kai sitä kaalinpäätä pitää mätkiä olan takaa, että nesteet irtoaa. Voi kuvitella sen vaikka vihamieheksi😅 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tepaInhottavin ja työläin vaihe on silppuaminen riittävän ohuiksi suikaleiksi.
Valmistin itselleni pesismailan kokoisen ja mallisen tylppäpäosen nuijan koivusta jolla hakkaan ohuet suikaleet riittävän mehustuvaan kuntoon.
Suoritan jyskytyksen autopallin lattialla olevan pöntön pohjalle ja siirrän mehustuneen mössön muhimissaaviin ( 20 litran vetoinen.
Noin 10cm:n välein ripottelen kerrosten väleihin karkeaa suolaa.
Jotkut viipaloivat mm. porkkanaa. Kokeilin kerran katajan marjoja.
Koko satsin päälle ristikko ja paino. Itselläni koivuinen säleristikko mutta joku muovinen saattaisi olla neutraalimpi.
Huoneen lämmössä niin pitkään, että mehu erittyy ja alkaa muhimaan. Näkee ja haistaa. Minulla menee noin viikko.
Sitten pönttö riittävän viileään, että muhiminen hidastuu melkein kokonaan. Riippuu halutusta muhimisasteesta mutta taloyhtiön koneellisesti jäähdytetyssä kylmiössä prosessi jatkuu hiljalleen sen verran, että jo keväällä tavara on melko tujua.
Sitähän voi ottaa muutaman litran erissä huoneen lämpöön muhimaan muutamia päiviä ennen käyttöä, jos katsoo tarpeelliseksi.
Vaikka kaalini on seuraavana kesänä vahvasti happokäynyttä niin en ole koskaan huuhdellut sitä.
Jos ei anna muhimisen käynnistyä kunnollisesti niin vaatana on homehtuminen. Tietysti vahvempi suolan käyttö estää tuon vaaran mutta minä luotan kunnon hapattumiseen ja kylmämäsäilytykseen.
Aikanaan näin joitakin muutaman litran ohjeita mutta en oikein osaisi toimia niiden mukaisesti.
Yksinkertainen pataruoka. Hapankaalia johon on upotettu vahvasti maustettuja makkaroita kokonaisina.
Kaikki eivät voi sietää tuoksuakaan. Esimerkiksi isäni ei sietänyt ajatustakaan. Sodan käyneenä samaisti hapankaalin itänaapuriin.
Toistan. Riittävän ohueksi suikalointi tai mössäys ja perusteellinen hakkaaminen, että mehu irtoaa. Luonto hoitaa loput. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Inhottavin ja työläin vaihe on silppuaminen riittävän ohuiksi suikaleiksi.
Valmistin itselleni pesismailan kokoisen ja mallisen tylppäpäosen nuijan koivusta jolla hakkaan ohuet suikaleet riittävän mehustuvaan kuntoon.
Suoritan jyskytyksen autopallin lattialla olevan pöntön pohjalle ja siirrän mehustuneen mössön muhimissaaviin ( 20 litran vetoinen.
Noin 10cm:n välein ripottelen kerrosten väleihin karkeaa suolaa.
Jotkut viipaloivat mm. porkkanaa. Kokeilin kerran katajan marjoja.
Koko satsin päälle ristikko ja paino. Itselläni koivuinen säleristikko mutta joku muovinen saattaisi olla neutraalimpi.
Huoneen lämmössä niin pitkään, että mehu erittyy ja alkaa muhimaan. Näkee ja haistaa. Minulla menee noin viikko.
Sitten pönttö riittävän viileään, että muhiminen hidastuu melkein kokonaan. Riippuu halutusta muhimisasteesta mutta taloyhtiön koneellisesti jäähdytetyssä kylmiössä prosessi jatkuu hiljalleen sen verran, että jo keväällä tavara on melko tujua.
Sitähän voi ottaa muutaman litran erissä huoneen lämpöön muhimaan muutamia päiviä ennen käyttöä, jos katsoo tarpeelliseksi.
Vaikka kaalini on seuraavana kesänä vahvasti happokäynyttä niin en ole koskaan huuhdellut sitä.
Jos ei anna muhimisen käynnistyä kunnollisesti niin vaatana on homehtuminen. Tietysti vahvempi suolan käyttö estää tuon vaaran mutta minä luotan kunnon hapattumiseen ja kylmämäsäilytykseen.
Aikanaan näin joitakin muutaman litran ohjeita mutta en oikein osaisi toimia niiden mukaisesti.
Yksinkertainen pataruoka. Hapankaalia johon on upotettu vahvasti maustettuja makkaroita kokonaisina.
Kaikki eivät voi sietää tuoksuakaan. Esimerkiksi isäni ei sietänyt ajatustakaan. Sodan käyneenä samaisti hapankaalin itänaapuriin.
Toistan. Riittävän ohueksi suikalointi tai mössäys ja perusteellinen hakkaaminen, että mehu irtoaa. Luonto hoitaa loput.Kiitos hyvästä selostuksestasi hapankaalin valmistuksesta. Nyt ymmärrän miksi minun tekemäni "hapankaali" ei ollut lähellekään oikeaa hapankaalia.
Minä luovun tästä omasta hapankaalin valmistuksestani ja tyydyn kaupan tuotteisiin, vaikka ne eivät pärjää sinun herkulliselle oikeaoppisesti valmistetulle hapankaalillesi.
Minun aiemmin tekemäni "hapankaali"oli 2 litran purkkiin tehty ja karkeaksi jäänyt kaalirouhe johon ei edes hapatetta kehittynyt tarpeeksi.
Kiitos vielä kerran ja työn iloa sinulle uuden hapankaali erän valmistukseen.
tepa
- Anonyymi
Tänään ostin kaalikerän
ehkä syön sen pannussa pistellen,
en kokonaan kerralla vaan vähitellen,
mulla kyllä kaali aiheutaa mahassa nipistelyä johtuu sapesaa olevista pienistä sappikivistä, ehkä kestän sen, jää nähtäväksi voinko syödä koko kaalta itse. - Anonyymi
Hyvä kaalisopan syönti on myös terveellinen keino pitää kilot kurissa. Jos on paljon kylmätilaa, soppaa voi keittää kerralla vaikka ison kattilallisen.
- Anonyymi
Kaalikääryleitä kun jaksaisi vielä tehdä, mutta kun ei jaksa, pitää tyytyä
kaupan kääryleisiin, joista Wigrenin kääryleet on kohtuullisia,
kun niitä vähän pannulla paistelee voissa. - Anonyymi
Kaalia ei sitten tarvitse eikä kannata keittää muhjuksi eli liikaa, liian kypsäksi. Ja uuden sadon kaalia voi syödä ihan vain salaattina. Kaali on terveysruokaa, se puhdistaa elimistöä ja syöpäsolu inhoaa sitä.
- Anonyymi
Mistä on peräisin tieto siitä, että syöpäsolu inhoaa kaalia ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä on peräisin tieto siitä, että syöpäsolu inhoaa kaalia ?
Luin joskus sellaisen kirjan, jossa kerrottiin ravinnon vaikutuksista terveyteen ja varsinkin syöpäsairauteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255