Prutku on Tohatsu 3.5hp. haluan että pienellä kaasulla kulkisi hieman kovemmin.
Mistä hieman jyrkempi potkuri
52
602
Vastaukset
- Anonyymi
Jos laitat liian suurinousuisen potkurin, moottorin voima loppuu eikä se saavuta enää samoja täysiä kierroksia kuin sille tarkoitetulla potkurilla saavutti. Kun kierrokset putoavat, ei suurempi nousu auta mitään. Sama tapahtuu pienellä "kaasulla", kierrokset putoavat jne.
- Anonyymi
Potkuri siis hieman jyrkemmällä nousulla eikä sen tarvitse olla SUURInousuinen.
Riittäisi kun lavat olisivat suuremmat.
- Anonyymi
Aina syntyy uusia sukupolvia, jotka omassa päässään kehittää tömön sanan harhaisen kuvitelman.
AP tutustu aiheeseen "over proping"
Tosin tuollaisella vispilällä väliä vs isot koneet- Anonyymi
Joo, tömöjä kehittävät vispilällä väliä...
- Anonyymi
Tehokkaampi viritys on taatusti, kun lähet vesille tunnin aiemmin, eikä kulutus nouse yhtään.
- Anonyymi
Samaa mieltä.
- Anonyymi
Sen tunninko moottori toimii ilman polttoainetta..?
- Anonyymi
Kyllä jyrkempi potkuri auttaa! Moottorin ei tarvitse huippu kierroksia saavuttaakaan.
Bensan kulutus on ihan sama, vie mitä vie.
Onhan tuohon tohatsuun saatavana kahta eri nousulla olevaa potkuria. Jos kerran ei auta niin miksi siihen on saatavana kahta eri potkuria?
En aja koskaan täydellä kaasulla. Haluan että potkurissa on enemmän ns potkua, vähän sama juttu kuin airoihin tehtäisiin leveämmät lavat.- Anonyymi
Mutta kun niitä leveämpiä lapoja liikuttelemaan vaaditaan enemmän voimaa...eli isompaa soutajaa ja se syö enemmän.
Ihan samoin suurempinousuista potkuria pyörittämään tarvitaan enemmän voimaa jos halutaan sen pyörivän samoilla kierroksilla kuin sillä pienempinousuisella potkurilla ja se teho syntyy polttamalla enemmän polttoainetta...Jos muuta väität, olet lähellä olla taas yksi ikiliikkujan keksijä... - Anonyymi
Mutta kun 3.5 heppaisessa ei riitä vääntö. Se "potku" on vääntöä ja 3.5 heppaisesss sitä on vähän ja sekin vähän iskee vasta huippukieroksillla. Jos nyt laitata ahnaamman potkurin niin kierrokset putoavat ihan luonnostaan ja samalla kone tulee pois parhaalta vääntöalueeltaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun 3.5 heppaisessa ei riitä vääntö. Se "potku" on vääntöä ja 3.5 heppaisesss sitä on vähän ja sekin vähän iskee vasta huippukieroksillla. Jos nyt laitata ahnaamman potkurin niin kierrokset putoavat ihan luonnostaan ja samalla kone tulee pois parhaalta vääntöalueeltaan.
Hyvin matalaviritteinen konehan tuo on, 3,5 hv 85 cm3. Siis litrateho n. 40 hv eli vähemmän kuin missään autossa on ollut 50 vuoteen. Suurin vääntö on hyvin luultavasti 2000-3000 rpm välillä jossain ja suositellulla kierroslukualeella, eli 5000-6000 rpm vääntöä on jo vähemmän ja se laskee voimakkaasti.
Liian jyrkällä potkurilla tuon saa kyllä pois tuolta parhaalta tehoalueeltaan eli 5000-6000 rpm, mutta vääntö vain paranee kierrosluvun laskiessa. Sellaista potkuria tuohon ei saa mahtumaan, jolla ei 3000 rpm irtoaisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun niitä leveämpiä lapoja liikuttelemaan vaaditaan enemmän voimaa...eli isompaa soutajaa ja se syö enemmän.
Ihan samoin suurempinousuista potkuria pyörittämään tarvitaan enemmän voimaa jos halutaan sen pyörivän samoilla kierroksilla kuin sillä pienempinousuisella potkurilla ja se teho syntyy polttamalla enemmän polttoainetta...Jos muuta väität, olet lähellä olla taas yksi ikiliikkujan keksijä...Ei tarvita enemmän voimaa jos airoissa isommat lavat, aitoja voi liikuttaa hitaammin. Kyrkemmällä potkurilla haenkin tohatsuun hitaampia kierroksia enkä lisää nopeutta.
- Anonyymi
Ensin insinöörit kehittää potkurin joka toivoo optimi kierrosalueella ja antaa parhaan voiman pienimmällä kulutuksella.
Sitten suomalainen kokeilee ensin loivempaa ja sitten jyrkempää. Ja koska potkurit on kalliita nii. Alkuperäiseen ei palata..- Anonyymi
Potkurin vaihtajat on samaa sukua kuin ne jotka nuorena vaihteli mopoon suuttimia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Potkurin vaihtajat on samaa sukua kuin ne jotka nuorena vaihteli mopoon suuttimia.
Ainoa ero, että ylikoko potkurilla tappaa koneen.
Vähän sama, kun lähtis autolla 2/3 vaihde jurnuttamaan tyhjäkäynnistä vähän isommilla kieroksilla ylä mäkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa ero, että ylikoko potkurilla tappaa koneen.
Vähän sama, kun lähtis autolla 2/3 vaihde jurnuttamaan tyhjäkäynnistä vähän isommilla kieroksilla ylä mäkeen.Puolet kierroksista vaatii kahdeksasosatehon. Jos väännöntarve tuplataan tolkuttoman suurella nousulla, on se silti vain neljännes alkuperäisen potkurin täydellä kierroksilla vaatimasta. Vastaa autolla ajamista loivaan alamäkeen myötätuulessa, todella kaukana siitä mitä väitit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Potkurin vaihtajat on samaa sukua kuin ne jotka nuorena vaihteli mopoon suuttimia.
Minä kyllä viilasin esim. sylinterinkannesta pois yms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa ero, että ylikoko potkurilla tappaa koneen.
Vähän sama, kun lähtis autolla 2/3 vaihde jurnuttamaan tyhjäkäynnistä vähän isommilla kieroksilla ylä mäkeen.Onko nykyään pienempiä moottoreita kuin 3 1/2 heppainen? Joskus muistan nähneeni jonkun pariheppaisen (Suzuki?) Mutta tuskin enää.
3.5 heppaisella on kaksi ominaisuutta
1) se ei kuluta mitään
2) se ei väännä mitään.
Siksi se on viimeinen vehje johon laittaisin jyrkemmän rusetin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kyllä viilasin esim. sylinterinkannesta pois yms.
En hae lisää tehoa, en hae lisää nopeutta jyrkemmällä potkurilla vaan moottorin kierroksia haluan pudottaa mutta silti haluan että potkuri työntää kunnolla eikä vatkaa turhaan vettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko nykyään pienempiä moottoreita kuin 3 1/2 heppainen? Joskus muistan nähneeni jonkun pariheppaisen (Suzuki?) Mutta tuskin enää.
3.5 heppaisella on kaksi ominaisuutta
1) se ei kuluta mitään
2) se ei väännä mitään.
Siksi se on viimeinen vehje johon laittaisin jyrkemmän rusetin.No miksi sitten tuohon moottoriin on saatavana loivempi potkuri ja jyrkempi potkuri!!!
- Anonyymi
Veneen vauhdin kasvaminen edellyttää vähintään yhtä seuraavista:
1) suurempaa tehoa
2) pienempää kulkuvastusta
3) parempaa potkurin ja/tai voimansiirron hyötysuhdetta
Samalla kaasulla saat enemmän tehoa jos kierrokset kasvavat, koska suuremmilla kierroksilla ilmaa menee moottoriin enemmän samalla kaasulla, ja polttoainemäärä pidetään oikeana suhteessa ilman määrään. Jyrkemmällä potkurilla samalla kaasulla kierrokset laskevat, ja teho myös, jolloin vene kulkee hitaammin. Samalla kierroksella voit päästä kovempaa, mutta se edellyttää lisää kaasua, ei samaa kaasua. Hyötysuhteen muuttumista ei noilla tiedoilla voi päätellä.
Alumiinipotkurien tehollista nousua voi ammattinsa osaava lisätä jälkikäteen, kilpaveneilyssä yleinen toimenpide.- Anonyymi
Koska ko. tapauksessa ei ole odotettavissa sen paremmin moottorin, voimansiirron kuin potkurinkaan hyötysuhteen kasvaminen suurempinousuisella potkurilla, ei liioin kulkuvastuksen pieneneminen, ainoaksi mahdollisuudeksi vauhdin lisäämiseksi kierroksia nostamatta jää kuin jääkin polttoaineenkulutuksen lisääntyminen...
- Anonyymi
En tiedä mitä yrität lopulta sanoa. Otetaan verrokiksi auto. Ajat 60 km/h kakkosella kone huutaen. Vaihdat siitä sitten 3:lle, 4:lle ja lopulta 5:lle. Aina kierrokset laskee ja kaasua pitää painaa lisää, mutta hyötysuhde paranee ja polttoaineenkulutus laskee. Myös se saavutettavissa oleva huippunopeus on suurin 5:lla (joissain autoissa 4:lla).
Ihan sama juttu potkurissa, mutta sen tietysti pitää toimia koko nopeusalueella.
Se, että kone on pienitehoinen, ei tarkoita sitä, etteikö siihen voisi laittaa suurempinousuista potkuria kuin mukana tullut. Vakiopotkuri on jonkinlainen arvaus tyypillisestä käyttökohteesta. Usein joku muu on parempi riippuen millaiseen veneeseen ja käyttöön se tulee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mitä yrität lopulta sanoa. Otetaan verrokiksi auto. Ajat 60 km/h kakkosella kone huutaen. Vaihdat siitä sitten 3:lle, 4:lle ja lopulta 5:lle. Aina kierrokset laskee ja kaasua pitää painaa lisää, mutta hyötysuhde paranee ja polttoaineenkulutus laskee. Myös se saavutettavissa oleva huippunopeus on suurin 5:lla (joissain autoissa 4:lla).
Ihan sama juttu potkurissa, mutta sen tietysti pitää toimia koko nopeusalueella.
Se, että kone on pienitehoinen, ei tarkoita sitä, etteikö siihen voisi laittaa suurempinousuista potkuria kuin mukana tullut. Vakiopotkuri on jonkinlainen arvaus tyypillisestä käyttökohteesta. Usein joku muu on parempi riippuen millaiseen veneeseen ja käyttöön se tulee.Kuule, nyt ei jaksa...
Pidä autovertauksesi ja arvaa lisää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mitä yrität lopulta sanoa. Otetaan verrokiksi auto. Ajat 60 km/h kakkosella kone huutaen. Vaihdat siitä sitten 3:lle, 4:lle ja lopulta 5:lle. Aina kierrokset laskee ja kaasua pitää painaa lisää, mutta hyötysuhde paranee ja polttoaineenkulutus laskee. Myös se saavutettavissa oleva huippunopeus on suurin 5:lla (joissain autoissa 4:lla).
Ihan sama juttu potkurissa, mutta sen tietysti pitää toimia koko nopeusalueella.
Se, että kone on pienitehoinen, ei tarkoita sitä, etteikö siihen voisi laittaa suurempinousuista potkuria kuin mukana tullut. Vakiopotkuri on jonkinlainen arvaus tyypillisestä käyttökohteesta. Usein joku muu on parempi riippuen millaiseen veneeseen ja käyttöön se tulee.Eli oletat että kyseessä on epätyypillinen vene?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli oletat että kyseessä on epätyypillinen vene?
Sitähän ei ole kerrottu millainen vene on kyseessä. Moottorin mukana tuleva potkuri on hyvä vaihtoehto vain melko kapeaan valikoimaan veneitä ja muissa toimii paremmin joku toinen potkuri.
Joka tapauksessa nousua jyrkentämällä voi saada veneen kulkemaan kovempaa "samalla kaasulla", jonka uskon tarkoittavan lähinnä "samalla kierrosluvulla" eikä viittaavan kaasukahvan asentoon, jota voi joutua hiukan lisää kiertämään.
Eihän se valmistaja tiedä laitetaanko tuo moottori jonkun isohkon moottoriveneen uistelumoottoriksi huippunopen ollessa alle 4 solmua vai vaikkapa kumiveneeseen, joka plaanaa tuolla 12 solmua. Aika selvää on, että nuo kaipaavat eri potkurin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitähän ei ole kerrottu millainen vene on kyseessä. Moottorin mukana tuleva potkuri on hyvä vaihtoehto vain melko kapeaan valikoimaan veneitä ja muissa toimii paremmin joku toinen potkuri.
Joka tapauksessa nousua jyrkentämällä voi saada veneen kulkemaan kovempaa "samalla kaasulla", jonka uskon tarkoittavan lähinnä "samalla kierrosluvulla" eikä viittaavan kaasukahvan asentoon, jota voi joutua hiukan lisää kiertämään.
Eihän se valmistaja tiedä laitetaanko tuo moottori jonkun isohkon moottoriveneen uistelumoottoriksi huippunopen ollessa alle 4 solmua vai vaikkapa kumiveneeseen, joka plaanaa tuolla 12 solmua. Aika selvää on, että nuo kaipaavat eri potkurin.Minun mielikuvissani käsitteellä "prutku" tarkoitetaan soutuvenettä jossa on kuitenkin mahdollisuus myös pienen perämoottorin asennukselle ja käytölle jolloin siitä tulee se prutku. Prutkuilla ei tuolla teholla hurjastella 12 solmun nopeuksia! Tuskin liioin tehdas on laskelmoinut ihan ekana että tehdäänpäs ja laitetaanpas kilpapotkuri 2,8 hp koneeseen. Joten summa summarum, se vakiopotkuri ollee kuin olleekin siihen prutkuun oikein hyvin sopiva...
Varhaisissa saariston mökkiläisten prutkuissa alkaen noin 1950- 60- lukujen vaihteesta josta jotain muistan, oli usein moottorina esim. British Seagul, siankulli. Aika usein noita veneitä kuljetettiin kuitenkin soutamalla...
Aloittajanhan on vain kokeiltava suuremmalla nousulla olevaa potkuria, en osaa sanoa mistä sellaisen löytää mutta ehkä moottorien myyjät ts. tietävät paremmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mielikuvissani käsitteellä "prutku" tarkoitetaan soutuvenettä jossa on kuitenkin mahdollisuus myös pienen perämoottorin asennukselle ja käytölle jolloin siitä tulee se prutku. Prutkuilla ei tuolla teholla hurjastella 12 solmun nopeuksia! Tuskin liioin tehdas on laskelmoinut ihan ekana että tehdäänpäs ja laitetaanpas kilpapotkuri 2,8 hp koneeseen. Joten summa summarum, se vakiopotkuri ollee kuin olleekin siihen prutkuun oikein hyvin sopiva...
Varhaisissa saariston mökkiläisten prutkuissa alkaen noin 1950- 60- lukujen vaihteesta josta jotain muistan, oli usein moottorina esim. British Seagul, siankulli. Aika usein noita veneitä kuljetettiin kuitenkin soutamalla...
Aloittajanhan on vain kokeiltava suuremmalla nousulla olevaa potkuria, en osaa sanoa mistä sellaisen löytää mutta ehkä moottorien myyjät ts. tietävät paremmin.Prutku tietysti viittaa itse perämoottoriin. Veneestä ei ole tietoa. Aloittaja halusi kulkevan hieman kovempaa pienellä kaasulla. Se tietysti onnistuu hieman jyrkemmällä potkurilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Prutku tietysti viittaa itse perämoottoriin. Veneestä ei ole tietoa. Aloittaja halusi kulkevan hieman kovempaa pienellä kaasulla. Se tietysti onnistuu hieman jyrkemmällä potkurilla.
Kuinka lujaa voi kulkea pienellä kaasulla?
Kuinka paljon lujempaa voi kulkea samaisella pienellä kaasulla suurempinousuisella potkurilla?
Voiko polttoaineenkutusta lisäämättä lisätä aloittajan tapauksessa nopeutta?
Onko ikiliikkuja mahdollinen muissakin kuin Pertti Pasasen kuvitelmissa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka lujaa voi kulkea pienellä kaasulla?
Kuinka paljon lujempaa voi kulkea samaisella pienellä kaasulla suurempinousuisella potkurilla?
Voiko polttoaineenkutusta lisäämättä lisätä aloittajan tapauksessa nopeutta?
Onko ikiliikkuja mahdollinen muissakin kuin Pertti Pasasen kuvitelmissa?Venettä tuntematta ei tuohon voi vastata. Ei ole myöskään määritelty "pientä kaasua".
Mutta tietysti jyrkemmällä potkurilla voi vauhti lisääntyä merkittävästi samoilla kierroksilla. Voi vaikkapa kulkea 3000 rpm sen minkä loivemmalla kulkee 4000 rpm.
Pienemmillä kierroksilla samalla nopeudella kone luultavasti on hiljaisempi ja mahdollisesti kuluttaa hieman vähemmän. Nopeuden kasvaessa kulutus taatusti nousee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venettä tuntematta ei tuohon voi vastata. Ei ole myöskään määritelty "pientä kaasua".
Mutta tietysti jyrkemmällä potkurilla voi vauhti lisääntyä merkittävästi samoilla kierroksilla. Voi vaikkapa kulkea 3000 rpm sen minkä loivemmalla kulkee 4000 rpm.
Pienemmillä kierroksilla samalla nopeudella kone luultavasti on hiljaisempi ja mahdollisesti kuluttaa hieman vähemmän. Nopeuden kasvaessa kulutus taatusti nousee.Kerro yksikin pieni perämoottori, joka luovuttaa parhaimman tehon ja hyötysuhteen edes lähellä tuota 3000 kierroksen aluetta. Tai edes 4000.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro yksikin pieni perämoottori, joka luovuttaa parhaimman tehon ja hyötysuhteen edes lähellä tuota 3000 kierroksen aluetta. Tai edes 4000.
Eihän tässä haettu suurinta tehoa ja huippunopeutta, vaan suurempaa vauhtia pienellä kaasulla. Kyllä moottoreiden hyötysuhde on yleensä parhaimmillaan suurella kuormituksella ja melko alhaisilla kierrosluvuilla. Siksi autoillakin ajetaan suurilla vaihteilla. Ihan samoja moottoreitahan nuo perämoottorit ovat, vaikka nyt onkin kyse varsin pienestä koneesta.
Tuohon näyttää Tohatsulla olevan tarjolla kolme potkurivaihtoehtoa: 7", 6" ja 4,5" nousu. Mikähän noista mahtaa olla alkuperäisellä kysyjällä? 7" on vakiona ilmeisesti. Sillä teoreettinen nopeus on n. 15 solmua 5500 rpm (suositeltu alue 5000-6000), mutta noissa on varsin pieni halkaisija ja paljon luistoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venettä tuntematta ei tuohon voi vastata. Ei ole myöskään määritelty "pientä kaasua".
Mutta tietysti jyrkemmällä potkurilla voi vauhti lisääntyä merkittävästi samoilla kierroksilla. Voi vaikkapa kulkea 3000 rpm sen minkä loivemmalla kulkee 4000 rpm.
Pienemmillä kierroksilla samalla nopeudella kone luultavasti on hiljaisempi ja mahdollisesti kuluttaa hieman vähemmän. Nopeuden kasvaessa kulutus taatusti nousee.Eli mielestäsi rpm on nopeuden yksikkö..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tässä haettu suurinta tehoa ja huippunopeutta, vaan suurempaa vauhtia pienellä kaasulla. Kyllä moottoreiden hyötysuhde on yleensä parhaimmillaan suurella kuormituksella ja melko alhaisilla kierrosluvuilla. Siksi autoillakin ajetaan suurilla vaihteilla. Ihan samoja moottoreitahan nuo perämoottorit ovat, vaikka nyt onkin kyse varsin pienestä koneesta.
Tuohon näyttää Tohatsulla olevan tarjolla kolme potkurivaihtoehtoa: 7", 6" ja 4,5" nousu. Mikähän noista mahtaa olla alkuperäisellä kysyjällä? 7" on vakiona ilmeisesti. Sillä teoreettinen nopeus on n. 15 solmua 5500 rpm (suositeltu alue 5000-6000), mutta noissa on varsin pieni halkaisija ja paljon luistoa.Mutta oisko ne pienet vaihteet autoissa ihan siksi että ilman niitä ei ylipäätään päästäisi liikkeelle, oletko koskaan tullut sellaista ajatelleeksi?
Tuosta nopeuslaskennasta: 7 tuumaa on 0,1778 metriä ja 5500 kertaa tekee 977,9 metriä minuutissa eli 58,674 km tunnissa joka on noin 31,5 solmua! Se on silloin teoreettinen nopeus.
Onko voimansiirrossa alennusvaihde? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta oisko ne pienet vaihteet autoissa ihan siksi että ilman niitä ei ylipäätään päästäisi liikkeelle, oletko koskaan tullut sellaista ajatelleeksi?
Tuosta nopeuslaskennasta: 7 tuumaa on 0,1778 metriä ja 5500 kertaa tekee 977,9 metriä minuutissa eli 58,674 km tunnissa joka on noin 31,5 solmua! Se on silloin teoreettinen nopeus.
Onko voimansiirrossa alennusvaihde?Tietysti on alennusvaihde perässä. Ko. koneessa 1:2,15.
TIetenkin autossa pitää olla vaihteet, jotta liikkeelle päästään. Veneessä ei vaihteita tarvita, koska potkuri ottaa aivan olemattoman vääntömomentin ja tehon pienillä kierroksilla. Renkaat kun eivät luista ihan helpolla, mutta potkuri pyörii vedessä hyvin helposti.
Siksi veneeseen voi laittaa todella ylisuuren potkurin melko huoletta, kunhan muistaa olla laittamatta kaasua pohjaan.
Niin kauan kuin ei olla liukunopeuksissa potkurin ottama vääntömomentti kasvaa kierrosluvun toisessa potenssissa ja teho kolmannessa. Siis puolittamalla kierrosluvun vääntömomentti on 1/4 ja teho 1/8. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti on alennusvaihde perässä. Ko. koneessa 1:2,15.
TIetenkin autossa pitää olla vaihteet, jotta liikkeelle päästään. Veneessä ei vaihteita tarvita, koska potkuri ottaa aivan olemattoman vääntömomentin ja tehon pienillä kierroksilla. Renkaat kun eivät luista ihan helpolla, mutta potkuri pyörii vedessä hyvin helposti.
Siksi veneeseen voi laittaa todella ylisuuren potkurin melko huoletta, kunhan muistaa olla laittamatta kaasua pohjaan.
Niin kauan kuin ei olla liukunopeuksissa potkurin ottama vääntömomentti kasvaa kierrosluvun toisessa potenssissa ja teho kolmannessa. Siis puolittamalla kierrosluvun vääntömomentti on 1/4 ja teho 1/8.Minne se kaasu sitten pitää laittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti on alennusvaihde perässä. Ko. koneessa 1:2,15.
TIetenkin autossa pitää olla vaihteet, jotta liikkeelle päästään. Veneessä ei vaihteita tarvita, koska potkuri ottaa aivan olemattoman vääntömomentin ja tehon pienillä kierroksilla. Renkaat kun eivät luista ihan helpolla, mutta potkuri pyörii vedessä hyvin helposti.
Siksi veneeseen voi laittaa todella ylisuuren potkurin melko huoletta, kunhan muistaa olla laittamatta kaasua pohjaan.
Niin kauan kuin ei olla liukunopeuksissa potkurin ottama vääntömomentti kasvaa kierrosluvun toisessa potenssissa ja teho kolmannessa. Siis puolittamalla kierrosluvun vääntömomentti on 1/4 ja teho 1/8.Eipä tuo asia orjallisesti mitään matemaattista sääntöä noudata koska kaikki potkurit- moottorit- veneyhdistelmät ovat yksilöllisiä, veneiden kuormat erilaisia ja myös alle liukunopeuksilla voidaan ajaa erilaisilla nopeuksilla jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuo asia orjallisesti mitään matemaattista sääntöä noudata koska kaikki potkurit- moottorit- veneyhdistelmät ovat yksilöllisiä, veneiden kuormat erilaisia ja myös alle liukunopeuksilla voidaan ajaa erilaisilla nopeuksilla jne.
Paaluvedossa noudattaa orjallisesti tuota kaavaa ja erittäin lähellä sitä on myös uppoamanopeuksissa liukukynnykseen saakka. Sitten kun veneen vastus laskee tai vakioituu nopeuden noustessa tilanne on toinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paaluvedossa noudattaa orjallisesti tuota kaavaa ja erittäin lähellä sitä on myös uppoamanopeuksissa liukukynnykseen saakka. Sitten kun veneen vastus laskee tai vakioituu nopeuden noustessa tilanne on toinen.
Nykyään monissa laivoissa säädetään sekä potkurin kierroslukua että lapakulmia pääasiassa suhteutettuna haluttuun nopeuteen, siis yhdellä nopeudella optimaalisin lapakulma ja kierrosluku ei ole optimaalisin toisella kierrosluvulla. Esim. ns. ruotsinlaivat ovat näitä aluksia, toki paljon on vielä kiinteälapaisiakin potkureita. Tästä voidaan päätellä myös, ettei jonkun peräprutkun kiinteälapainen potkuri toimi optimaalisesti kuin jollain tietyllä kierroslukualueella ja tästä voidaan edelleen päätellä ettei tuossa päde mikään suoraviivainen matemaattinen sääntö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka lujaa voi kulkea pienellä kaasulla?
Kuinka paljon lujempaa voi kulkea samaisella pienellä kaasulla suurempinousuisella potkurilla?
Voiko polttoaineenkutusta lisäämättä lisätä aloittajan tapauksessa nopeutta?
Onko ikiliikkuja mahdollinen muissakin kuin Pertti Pasasen kuvitelmissa?Ikiliikkujat on jo keksitty. Perämoottoreissa ne on 2pyttyset pikkuevarit.
- Anonyymi
https://www.sbmar.com/articles/is-my-boat-over-propped/
Lukekaa tämä ja selittäkää vähemmän 💩, kiitos.
Tämä on päivän selvää!- Anonyymi
Päivän selvääkö vain, onko muina aikoina epäselvää?
- Anonyymi
Ite laitoin 6hv tohatsuun 4hv potkurin. Tais olla tuuman loivempi, paremmin se nyt kulkee. Siis soutupaattini jopa 10 s.
Ostin vielä norsunkorva/purjevene ropelin lisuksi, jos joutuu matkaveneen hinaamaan kotio.
Ei ne hirveesti pienessä koneessa potkurinvaihdot vaikuta. Halpoja ovat, mukava niillä on leikkiä. Kivet syö potkurit ajan mittaan.
Paitsi mulla.- Anonyymi
Mitta vaikuttaa kumminkin
- Anonyymi
Olen tämän ketjun aloittaja ja vielä kerran sanon. ETTÄ EN HAE JYRKEMMÄLLÄ POTKURILLA LISÄÄ VAUHTIA!
Haluan vaan että moottorin kierrokset putoaa.- Anonyymi
..veneensä mulla suomi410 ja siinä aina kuormaa paljon, siksi myös jyrkempi potkuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
..veneensä mulla suomi410 ja siinä aina kuormaa paljon, siksi myös jyrkempi potkuri.
Siis tasaperäinen moottorivene, joka plaanaa 10 hv koneella. Ja vielä paljon kuormaa. Silloin yleensä valitaan loivempi potkuri. Mikä potkuri tuossa nyt on ja millaista vauhtia ajat? Tuo ei varmaankaan yli 6 solmua kulje.
- Anonyymi
Kierrokset putoaa kun vääntää kaasua pienemmälle, vaikka potkuri pysyisi samana.
- Anonyymi
Luepa sitten ajatuksella aloituksesi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kierrokset putoaa kun vääntää kaasua pienemmälle, vaikka potkuri pysyisi samana.
Tuo on jo päivän terävimpiä havaintoja...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on jo päivän terävimpiä havaintoja...
Ja silti siihenkin väitteeseen löytyy vastaan väittäjä tai epäilijä.
- Anonyymi
Minkin päätin antaa tähän oman osuuteni.
Toistakymmentä vuotta sitten työnsin purjevenettä Honda 5 hp moottorilla.
Ostin siihen ns. purjevene potkurin sitä varten.
Eräänä kesänä kokeilin niitä molempia potkureita neljän metrin Lohi tasaperä veneessä ja mittasin nopeudet GPS: llä .
En saanut kyllä mitään kummoista eroa niiden kahden potkurin välillä siinä käytössä.
Purjevene kulki sillä siihen tarkoitetulla potkurilla muistaakseni vähän yli 5 kts.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424565- 932169
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi791947Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421562Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1071410- 751336
- 1011317
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201119