Jos ajatellaan sähköauton virittämistä siten, että sähkömoottoria ei vaihdeta.
Jos maksimikierrokset eivät nouse (ei ajeta kovempaa) niin mikä näissä moottoreissa posahtaa ensin?
Kärähtääkö käämit lämmön takia? Vai särkyykö roottori liiallisen väännön takia?
Polttomoottoriaikakaudellahan virittämisessä oli hirveästi kestävyysongelmia.
3-vaihemoottorin (tahtimoottorin) käyttäminen suuremmalla teholla. Mikä rajoittaa maksimitehon?
15
397
Vastaukset
- Anonyymi
Ajattelikko ajaa käsijarru päällä kun suurempaa tehoa tarvitaan ilman kierrosten ja nopeuden lisäystä. Moottorin ohjainlaite rajottaa tehon. Siellä on sisäiset virran mittausanturit. Teho mitataan virta kertaa jännite.
- Anonyymi
Nopeuden muutoksessa, eli kiihdyttämisessä tarvitaan tehoa.
- Anonyymi
Sähköautojen tahtimoottorit ovat yleensä kestomagneetti-roottorisia, jos niiden kuormaa lisätään ilman että staattorin käämien virtaa lisätään, moottori yksinkertaisesti pysähtyy. Eikä käämienkään magnetointivirtaa voi lisätä suuremmaksi kuin mikä on roottorin magneettien voima. Tosin Teslassa on tavallinen oikosulkumoottori, sen voi ylikuormittaessa polttaa ihan samoin kuin 'sirkkelin moottorin'.
- Anonyymi
Taitaa olla puolentusinaa erilaista moottorityyppiä käytössä. Hyvin yleistä on myös, että 4-vetoisissa on erilainen moottori etu-ja taka-akselilla. Tyypillisesti niin, että oikosulkumoottori edessä, koska sillä ilmeiseisti hyvin pieni vastus, kun moottori pyörii tyhjää (veto pelkästään taka-akselilla).
Melkein jopa väittäisin kestomagneettimoottorit aika harvinaisiksi. Lie kalliita ne magneetit, kun kerran käytössä on myös "vierasmagnetoituja tahtimoottoreita".
Jossain TM artikkelissa näitä pari vuotta sitten pyöriteltiin. Siinä mainittiin jäähdytyksen riittävyyt aika merkittävänä tehoa (tai täyden tehon käyttöaikaa) rajoittavana tekijänä. Karkaa siis toimintasavu aika äkkiä, jos ruvetaan virtaa kasvattamaan. Oikosulkumoottoreistakin mainittiin roottorin jäähdytyksen tuottavan tuskaa.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla puolentusinaa erilaista moottorityyppiä käytössä. Hyvin yleistä on myös, että 4-vetoisissa on erilainen moottori etu-ja taka-akselilla. Tyypillisesti niin, että oikosulkumoottori edessä, koska sillä ilmeiseisti hyvin pieni vastus, kun moottori pyörii tyhjää (veto pelkästään taka-akselilla).
Melkein jopa väittäisin kestomagneettimoottorit aika harvinaisiksi. Lie kalliita ne magneetit, kun kerran käytössä on myös "vierasmagnetoituja tahtimoottoreita".
Jossain TM artikkelissa näitä pari vuotta sitten pyöriteltiin. Siinä mainittiin jäähdytyksen riittävyyt aika merkittävänä tehoa (tai täyden tehon käyttöaikaa) rajoittavana tekijänä. Karkaa siis toimintasavu aika äkkiä, jos ruvetaan virtaa kasvattamaan. Oikosulkumoottoreistakin mainittiin roottorin jäähdytyksen tuottavan tuskaa....Kuitenkaan et ole omin silmin nähnyt ensimmäistäkään sähköauton moottoria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla puolentusinaa erilaista moottorityyppiä käytössä. Hyvin yleistä on myös, että 4-vetoisissa on erilainen moottori etu-ja taka-akselilla. Tyypillisesti niin, että oikosulkumoottori edessä, koska sillä ilmeiseisti hyvin pieni vastus, kun moottori pyörii tyhjää (veto pelkästään taka-akselilla).
Melkein jopa väittäisin kestomagneettimoottorit aika harvinaisiksi. Lie kalliita ne magneetit, kun kerran käytössä on myös "vierasmagnetoituja tahtimoottoreita".
Jossain TM artikkelissa näitä pari vuotta sitten pyöriteltiin. Siinä mainittiin jäähdytyksen riittävyyt aika merkittävänä tehoa (tai täyden tehon käyttöaikaa) rajoittavana tekijänä. Karkaa siis toimintasavu aika äkkiä, jos ruvetaan virtaa kasvattamaan. Oikosulkumoottoreistakin mainittiin roottorin jäähdytyksen tuottavan tuskaa....Kestomagneettimoottorilla saa lisää sitä haluttua 'rangea' kun ei tarvitse tuhlata sähköä roottorin magnetoimiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestomagneettimoottorilla saa lisää sitä haluttua 'rangea' kun ei tarvitse tuhlata sähköä roottorin magnetoimiseen.
Kestomagneettien etu on, ettei kulu energiaa magneettikentän tuottamiseen. Mutta kestomagneetit ovat myös kalliita ja niissä on myös sellainen ominaisuus, ettei magneettikenttää voi kytkeä pois päältä. Taitaa näissä olla riesana suurempi pyörintävastus "vapaalla rullattaessa" kuin esim. oikosulkumoottoreissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestomagneettien etu on, ettei kulu energiaa magneettikentän tuottamiseen. Mutta kestomagneetit ovat myös kalliita ja niissä on myös sellainen ominaisuus, ettei magneettikenttää voi kytkeä pois päältä. Taitaa näissä olla riesana suurempi pyörintävastus "vapaalla rullattaessa" kuin esim. oikosulkumoottoreissa.
Oikosulkumoottori on halvempi valmistaa ja ei jenkkien tarvi kiinan kanssa käydä kauppaa magneteista. Siinä ei myöskään ole lämpötilan aiheuttamaa demagnetisoituminen vaaraa.
- Anonyymi
Perinteisesti oikosulkumoottoria (sanotaan myös epätahtimoottoriksi) käytetään sinimuotoisella jännitteellä. Käämin jännite siis nousee ja laskee sinimuotoisesti. Moottorin pyörimisnopeus on vakio, jos kuorma ei muutu.
Taajuusmuuttajassa verkkojännite kuitenkin tasasuunnataan ja saadaan n. 320 voltin tasajännite, jota voidaan syöttää käämeille ON/OFF-tyyliin eli jännite on heti alkuun maksimissa. Näin saadaan enemmän vääntöä/kierroksia. Lisäksi pyörimisnopeutta voidaan säätää nollaan asti.- Anonyymi
Ei se nyt ihan noikaan mene. Yli tehollisen arvon jännitehuiput siniaallossa esiintyy ajallisesti lyhyen aikaa, ei sielta saa huippujännitteen suuruista jatkuvaa tehollista jännitettä kiskottua mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se nyt ihan noikaan mene. Yli tehollisen arvon jännitehuiput siniaallossa esiintyy ajallisesti lyhyen aikaa, ei sielta saa huippujännitteen suuruista jatkuvaa tehollista jännitettä kiskottua mitenkään.
Minkä muottoista aaltoa nuo muuttajat tekee? Kai moottorin käämitys voitaisiin mitottaa suoralle kanttiaallolle, jolloin periaatteessa saisi enemmän energiaa puolijaksoon, mutta myös käämistä purkautuva itseinduktio olisi suurempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä muottoista aaltoa nuo muuttajat tekee? Kai moottorin käämitys voitaisiin mitottaa suoralle kanttiaallolle, jolloin periaatteessa saisi enemmän energiaa puolijaksoon, mutta myös käämistä purkautuva itseinduktio olisi suurempi.
Pointti on se ettei 3 tuuman pökäleestä voi leipoa 4 tuuman pökälettä että se olisi yhtä pitkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointti on se ettei 3 tuuman pökäleestä voi leipoa 4 tuuman pökälettä että se olisi yhtä pitkä.
Käänteinen muunnos vanhasta vertauksesta ettei "Viiden tuuman paska ei mahdu neljän tuuman putkesta" 😁
- Anonyymi
Sitä on pakko käyttää sellaisia vertauskuvia joita ymmärtää nekin kommentoijat jotka eivät sähkötekniikasta mitään ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä on pakko käyttää sellaisia vertauskuvia joita ymmärtää nekin kommentoijat jotka eivät sähkötekniikasta mitään ymmärrä.
Paskafetissiäsi voisi parhaiten vertauskuvata "tyhjä tynnyri kolisee eniten".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372421
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362416- 951731
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861281Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51175Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2671029- 52976
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36747- 27740