3-vaihemoottorin (tahtimoottorin) käyttäminen suuremmalla teholla. Mikä rajoittaa maksimitehon?

Anonyymi-ap

Jos ajatellaan sähköauton virittämistä siten, että sähkömoottoria ei vaihdeta.
Jos maksimikierrokset eivät nouse (ei ajeta kovempaa) niin mikä näissä moottoreissa posahtaa ensin?

Kärähtääkö käämit lämmön takia? Vai särkyykö roottori liiallisen väännön takia?

Polttomoottoriaikakaudellahan virittämisessä oli hirveästi kestävyysongelmia.

15

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajattelikko ajaa käsijarru päällä kun suurempaa tehoa tarvitaan ilman kierrosten ja nopeuden lisäystä. Moottorin ohjainlaite rajottaa tehon. Siellä on sisäiset virran mittausanturit. Teho mitataan virta kertaa jännite.

      • Anonyymi

        Nopeuden muutoksessa, eli kiihdyttämisessä tarvitaan tehoa.


    • Anonyymi

      Sähköautojen tahtimoottorit ovat yleensä kestomagneetti-roottorisia, jos niiden kuormaa lisätään ilman että staattorin käämien virtaa lisätään, moottori yksinkertaisesti pysähtyy. Eikä käämienkään magnetointivirtaa voi lisätä suuremmaksi kuin mikä on roottorin magneettien voima. Tosin Teslassa on tavallinen oikosulkumoottori, sen voi ylikuormittaessa polttaa ihan samoin kuin 'sirkkelin moottorin'.

      • Anonyymi

        Taitaa olla puolentusinaa erilaista moottorityyppiä käytössä. Hyvin yleistä on myös, että 4-vetoisissa on erilainen moottori etu-ja taka-akselilla. Tyypillisesti niin, että oikosulkumoottori edessä, koska sillä ilmeiseisti hyvin pieni vastus, kun moottori pyörii tyhjää (veto pelkästään taka-akselilla).

        Melkein jopa väittäisin kestomagneettimoottorit aika harvinaisiksi. Lie kalliita ne magneetit, kun kerran käytössä on myös "vierasmagnetoituja tahtimoottoreita".

        Jossain TM artikkelissa näitä pari vuotta sitten pyöriteltiin. Siinä mainittiin jäähdytyksen riittävyyt aika merkittävänä tehoa (tai täyden tehon käyttöaikaa) rajoittavana tekijänä. Karkaa siis toimintasavu aika äkkiä, jos ruvetaan virtaa kasvattamaan. Oikosulkumoottoreistakin mainittiin roottorin jäähdytyksen tuottavan tuskaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla puolentusinaa erilaista moottorityyppiä käytössä. Hyvin yleistä on myös, että 4-vetoisissa on erilainen moottori etu-ja taka-akselilla. Tyypillisesti niin, että oikosulkumoottori edessä, koska sillä ilmeiseisti hyvin pieni vastus, kun moottori pyörii tyhjää (veto pelkästään taka-akselilla).

        Melkein jopa väittäisin kestomagneettimoottorit aika harvinaisiksi. Lie kalliita ne magneetit, kun kerran käytössä on myös "vierasmagnetoituja tahtimoottoreita".

        Jossain TM artikkelissa näitä pari vuotta sitten pyöriteltiin. Siinä mainittiin jäähdytyksen riittävyyt aika merkittävänä tehoa (tai täyden tehon käyttöaikaa) rajoittavana tekijänä. Karkaa siis toimintasavu aika äkkiä, jos ruvetaan virtaa kasvattamaan. Oikosulkumoottoreistakin mainittiin roottorin jäähdytyksen tuottavan tuskaa....

        Kuitenkaan et ole omin silmin nähnyt ensimmäistäkään sähköauton moottoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla puolentusinaa erilaista moottorityyppiä käytössä. Hyvin yleistä on myös, että 4-vetoisissa on erilainen moottori etu-ja taka-akselilla. Tyypillisesti niin, että oikosulkumoottori edessä, koska sillä ilmeiseisti hyvin pieni vastus, kun moottori pyörii tyhjää (veto pelkästään taka-akselilla).

        Melkein jopa väittäisin kestomagneettimoottorit aika harvinaisiksi. Lie kalliita ne magneetit, kun kerran käytössä on myös "vierasmagnetoituja tahtimoottoreita".

        Jossain TM artikkelissa näitä pari vuotta sitten pyöriteltiin. Siinä mainittiin jäähdytyksen riittävyyt aika merkittävänä tehoa (tai täyden tehon käyttöaikaa) rajoittavana tekijänä. Karkaa siis toimintasavu aika äkkiä, jos ruvetaan virtaa kasvattamaan. Oikosulkumoottoreistakin mainittiin roottorin jäähdytyksen tuottavan tuskaa....

        Kestomagneettimoottorilla saa lisää sitä haluttua 'rangea' kun ei tarvitse tuhlata sähköä roottorin magnetoimiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestomagneettimoottorilla saa lisää sitä haluttua 'rangea' kun ei tarvitse tuhlata sähköä roottorin magnetoimiseen.

        Kestomagneettien etu on, ettei kulu energiaa magneettikentän tuottamiseen. Mutta kestomagneetit ovat myös kalliita ja niissä on myös sellainen ominaisuus, ettei magneettikenttää voi kytkeä pois päältä. Taitaa näissä olla riesana suurempi pyörintävastus "vapaalla rullattaessa" kuin esim. oikosulkumoottoreissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestomagneettien etu on, ettei kulu energiaa magneettikentän tuottamiseen. Mutta kestomagneetit ovat myös kalliita ja niissä on myös sellainen ominaisuus, ettei magneettikenttää voi kytkeä pois päältä. Taitaa näissä olla riesana suurempi pyörintävastus "vapaalla rullattaessa" kuin esim. oikosulkumoottoreissa.

        Oikosulkumoottori on halvempi valmistaa ja ei jenkkien tarvi kiinan kanssa käydä kauppaa magneteista. Siinä ei myöskään ole lämpötilan aiheuttamaa demagnetisoituminen vaaraa.


    • Anonyymi

      Perinteisesti oikosulkumoottoria (sanotaan myös epätahtimoottoriksi) käytetään sinimuotoisella jännitteellä. Käämin jännite siis nousee ja laskee sinimuotoisesti. Moottorin pyörimisnopeus on vakio, jos kuorma ei muutu.

      Taajuusmuuttajassa verkkojännite kuitenkin tasasuunnataan ja saadaan n. 320 voltin tasajännite, jota voidaan syöttää käämeille ON/OFF-tyyliin eli jännite on heti alkuun maksimissa. Näin saadaan enemmän vääntöä/kierroksia. Lisäksi pyörimisnopeutta voidaan säätää nollaan asti.

      • Anonyymi

        Ei se nyt ihan noikaan mene. Yli tehollisen arvon jännitehuiput siniaallossa esiintyy ajallisesti lyhyen aikaa, ei sielta saa huippujännitteen suuruista jatkuvaa tehollista jännitettä kiskottua mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noikaan mene. Yli tehollisen arvon jännitehuiput siniaallossa esiintyy ajallisesti lyhyen aikaa, ei sielta saa huippujännitteen suuruista jatkuvaa tehollista jännitettä kiskottua mitenkään.

        Minkä muottoista aaltoa nuo muuttajat tekee? Kai moottorin käämitys voitaisiin mitottaa suoralle kanttiaallolle, jolloin periaatteessa saisi enemmän energiaa puolijaksoon, mutta myös käämistä purkautuva itseinduktio olisi suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä muottoista aaltoa nuo muuttajat tekee? Kai moottorin käämitys voitaisiin mitottaa suoralle kanttiaallolle, jolloin periaatteessa saisi enemmän energiaa puolijaksoon, mutta myös käämistä purkautuva itseinduktio olisi suurempi.

        Pointti on se ettei 3 tuuman pökäleestä voi leipoa 4 tuuman pökälettä että se olisi yhtä pitkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti on se ettei 3 tuuman pökäleestä voi leipoa 4 tuuman pökälettä että se olisi yhtä pitkä.

        Käänteinen muunnos vanhasta vertauksesta ettei "Viiden tuuman paska ei mahdu neljän tuuman putkesta" 😁


      • Anonyymi

        Sitä on pakko käyttää sellaisia vertauskuvia joita ymmärtää nekin kommentoijat jotka eivät sähkötekniikasta mitään ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä on pakko käyttää sellaisia vertauskuvia joita ymmärtää nekin kommentoijat jotka eivät sähkötekniikasta mitään ymmärrä.

        Paskafetissiäsi voisi parhaiten vertauskuvata "tyhjä tynnyri kolisee eniten".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2416
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1281
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      267
      1029
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      976
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      740
    Aihe