Siivoustyö raskasta henkisesti

Anonyymi-ap

Kaikkein raskaimmaksi siivoamisessa on osoittautunut se, että koko ajan pitää olla valmis puolustamaan itseään valituksia vastaan. Ja kun ei aina tule kaikki asiat heti mieleen ja jälkeenpäin harmittaa, että jäi asioita sanomatta, jotka olis todistanut, että olen toiminut täysin ohjeiden mukaan ja valitus on perusteeton.

Tällaiselle kiltille ja tunnolliselle ihmiselle tulee tuollaisesta yllättävästä valituksesta vain ensimmäisenä hämmennys ja änkytys. Tuntuu, että jää sitten epäluottamusta esimiehen puolelta, mikä on inhottavaa, kun tietää itse toimineensa täysin oikein.

Esimiehet tuntuu mielistelevän asiakkaita mieluummin kuin puolustavan siivoojia, säännöt muuttuu koko ajan ja teit niin tai näin, aina väärin päin. Kurjaa.

17

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuntuu, että siivojilla pitäisi olla samanlainen haalarikamera, kuin poliiseilla, että voi todistaa, mitä on tehnyt.

    • Anonyymi

      Asiakkaille on aina yritettävä olla mieliksi alasta riippumatta. Jos näin ei tee, asiakas menee muualle ja työt loppuvat siihen. Siivousfirma on riippuvainen asiakkaista.

      Nykymaailmassa työt, säännöt ja ohjeet muuttuvat koko ajan joka alalla. Se vaatii elinikäistä oppimista.

      • Anonyymi

        Siinähän loppuu työt jos ei hyvän ja tunnollisen tekijän työ kelpaa. On se kumma kun pitää epäpätevien pomojen ja kaikkitietävieän asiakkaiden saada vain kyykytettyä paskaksi tekijänsä hinnalla millä hyvänsä. Ei ole surkean palkan ja huonon kohtelun väärti tämä ala. Tälläinen kohtelu jatkuu loputtomiin, jos sen antaa jatkua olemalla osa tälläistä yhteisöä. Hae uutta työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän loppuu työt jos ei hyvän ja tunnollisen tekijän työ kelpaa. On se kumma kun pitää epäpätevien pomojen ja kaikkitietävieän asiakkaiden saada vain kyykytettyä paskaksi tekijänsä hinnalla millä hyvänsä. Ei ole surkean palkan ja huonon kohtelun väärti tämä ala. Tälläinen kohtelu jatkuu loputtomiin, jos sen antaa jatkua olemalla osa tälläistä yhteisöä. Hae uutta työtä.

        Näin on!


    • Anonyymi

      Älä puolusta itseäsi valituksia vastaan. Se on huono asenne. Ota neuvoista ja ohjeista onkeesi ja sano vain, että okei, teet sitten jatkossa niin. Ja jatkat työtäsi uusin ohjein. Ei kaikesta tarvitse itseensä ottaa.

      • Anonyymi

        Kiusaamisen ja mitätöinnin ei pitäisi missään nimessä olla hyväksyttävää millään alalla. Itseään pitää ja todella saa puolustaa. Neuvot ja ohjeet pitää ottaa vastaan, mutta aloittajan tarinan on kokenut todella moni ja sinunlaiset kommentoijat joutaisivat helvettiin pätemästä suoraan sanoen.


    • Anonyymi

      Tuosta tuli mieleen kun olin eri alalla töissä ja suunnittelin opiskelemaan lähtöä ja kysyin firman toiselta työntekijältä joka oli ko. koulutuksen käynyt että minkä verran hän saa palkkaa ja hän kertoikin sen ja sanoi että älä sitten kerro kenellekään ja rehellisesti vastasin että en tietenkään kerro.

      Siitä kävelin ulos tupakkipaikalle ja istahdin tuolille parin muun viereen ja em. henkilö tuli myös hetken päästä siihen ja vieressäni istunut mies sanoi että "eipä ole teilläkään kummoinen tuo palkka kun se on XXX". Ja hän tiesi sen oikean palkankin. En tiedä mistä hän tiesi palkan tai miksi puhui siitä juuri sillä hetkellä. Olin niin ällistynyt että en saanut sanaa suustani.

      Henkilö jolta palkkaa kysyin luulee varmaan vieläkin että menin heti kertomaan palkan sinne tupakkipaikalle.

    • Anonyymi

      Eiköhän noissa valittajapaikoissa ole työyhteisöongelmia muutenkin. Ja usein kiusataan heikoimpia: se voi olla nuorin, uusin, jotenkin erilainen tai sitten hierarkiassa matalalla tasolla oleva siivooja, joita kiusataan. Jostain täytyy päästä avautumaan ja kitisemään ja mikäs se on sen parempi kohde kuin puolustuskyvytön ja usein vielä jonkin ulkopuolisen siivousfirman palkkalistoilla oleva siivoojaparka. Vastaan et voi sanoa kun täytyy ajatella siivousfirman mainetta.

      • Anonyymi

        Suuremmat firmat ovat ajaneet henkilökunnan myös osa päivä työtä tekevät ihan loppuun, koska kohteita on joka lähtöön, ja suurempia asiakkaita on tosi hankala saada, koska raha ratkaisee. Yhtään ei suunnittelija mieti kun halvalla koko paska myydään miten huono aika annetaan, ja hyvin pitää kiiltää joka paikassa. Huh huh..


    • Anonyymi

      Jos asiakaspalautteesta ottaa itseensä niin heikoilla on elämässä.

    • Anonyymi

      Kiteytit ap hyvin mun tuntemukset. Tehnyt tätä tuota kohta 12 vuotta. Pitää olla paksu nahka. Asiakkaita mielistellään vaikka olisivat väärässä, mikään ei koskaan kelpaa ja pomot hengittää niskaan.

    • Asiakasta varten siivoustyötä tehdään, ei siksi että noudatetaan jotain ohjeita. Jos asiakas haluaa kohteen tulevan siivotuksi jollakin tavalla, niin sitten se kannattaa siivota juuri sillä tavalla kuin asiakas haluaa.

      Tietysti voi aina todeta, ettei työaika riitä kaikkien toivomusten toteuttamiseen, jolloin jostain pitää karsia taikka sitten mitoittaa kohde uudelleen.

    • Anonyymi

      Tuo on kinkkinen tilanne. Vaikka esimies tietäisikin sinun olevan oikeassa, niin asiakkaalle on vaikea mennä mitään sanomaan, kun pian vaihtavat siivousfirmaa.

      Toisaalta rehti esimies ottaa niin siivoojan kuin asiakkaankin palaveriin, ja asia käydään läpi.

      On hankalaa, jos työssäkäynti on yhtä ahdistusta. Menee loppujen lopuksi siihen, että aamulla on hankalaa saada itsensä lähtemään töihin. Jos olisin itse tuossa tilanteessa, niin keskustelisin vakavasti esimiehen kanssa ja kertoisin kaikki tuntemukset.

    • Anonyymi

      Sepäs se, kun mulle on sattunut sellainen esimies, jolla alkaa välittömästi otsasuoni pullottaa, jos mitään negatiivista tulee ja antaa palautteen tosi tylyyn tyyliin. Sitten alkaa selvitä, oliko kukaan varsinaisesti valittanut vai pelkästään ilmoittanut, mistä oli tarkemmin ottaen kysymys vai oliko vain taas jotain höpöhöpö puheita. Mut vahinko on jo tapahtunut ja siivooja kuvaannollisesti mestattu. Sit pomo ihmettelee, miksi porukka vaihtuu koko ajan.

      Kun siis näissä siivouskohteissa tapaa kaikenlaisia ihmisiä ja osalla alkanut suoraan sanoen vähän iso pyörä heittää päässä ja nää on usein just niitä, jotka on aktiivisia siivousfirman suuntaan ja pyörittää koko rulettia, vaikka osalle jutuista ei voi kuin nauraa. Vaikka oikeesti säälin sellaisia henkilöitä, joiden elämän isoin asia on joku roskakorien vahtiminen, ja olen ymmärtäväinen ja hyvin pitkäpinnainen, mutta jos joudun joka kerta esimiehen sanallisen hyökkäyksen kohteeksi näistä jutuista, niin mulla alkaa itsellä kohta päässä vippaamaan.

    • Anonyymi

      Kun moni on kommentoinut, että työtä tehdään asiakasta varten ja ei saa loukkaantua palautteesta, niin kyllä tavallisen työntekijän pitää voida luottaa siihen, että ohjeistuksessa kerrottu siivous riittää. Kun me ei siis päivittäisessä työssä välttämättä kommunikoida asiakkaan kanssa millään tavalla, eikä meillä edes ole oikeutta itse neuvotella ja säätää asiakkaan kanssa siitä, milloin ja miten siivotaan - me voidaan tehdä vain se, mistä asiakas maksaa ja jos asiakas haluaa jotain muuta/lisää, asiakkaan pitää neuvotella siitä meidän työnantajan kanssa, joka mahdollisesti sitten tarkistaa laskutustaan. Olen saanut useasti moitteet työnantajalta siitä, että teen ylimääräistä.

    • Anonyymi

      Näkeehän tuon siivoustyön jäljen esim. Tokmanneissa. Itse en ole koskaan niitä siivonnut, enkä siivoaisi. Kuulemma työaika ihan olematon ja sen kyllä näkee. Inhottaa käydä edes asiakkaana Tokmannilla sen paskaisuuden takia. Missään muualla en ole moista siivoa nähnyt, kuin Joensuun Raatekankaalla. Se ei ole varmaankaan siivoojien vika vaan asiakkaan,kun ei aikaa työlle anna. Sääliksi käy.

    • Anonyymi

      Meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Itseäni eivät aiheettomat valitukset kiinnosta pennin vertaa, koska tiedän tekeväni työni hyvin ja saavani enemmän kiitosta kuin haukkuja.

      Yhden kerran sain jonkun toisen siivoojan töhöilyt niskoilleni. Tein viikonloppusiivouksia valtiohallinnon kohteessa ja eräänä lauantaina oli kirjoitettu valitus siivouksesta, joka koski viikolla tapahtunutta, jolloin en ollut edes töissä. Esimies otti yhteyttä ja kysyi, että onko kaikki hyvin ja kertoi, että viikonloppuna oli tullut valitus ja koska se oli tullut viikonloppuna, koski valitus siten minua. Kysyin seuraavana viikonloppuna tutulta henkilöltä asiasta suoraan kohteessa ja hän ryhtyi asiaa selvittämään, jolloin sitten varmistui, ettei valitus tietenkään koskenut minua. Esimies ei tietenkään minua informoinut, vaikka kohteesta oli laitettu suoraan oikaisu.

      Erään toisen kerran sain valituksen rappusiivouskohteessa, joku entinen siivoojamummo oli tehnyt valituksen, ettei maton alta oltu putsattu. En ollutkaan putsannut, koska kyseinen ritilämatto nostetaan ylös vain kerran kuukaudessa, koska se on suurikokoinen ja painava eli hankalasti siirreltävä. Kyse ei ollut vakiokohteestani ja tein siellä vain kaksi viikkoa tuurausta, mutta mummo vänkäsi esimiehen kanssa, että se tulee nostaa joka käynnillä, joita oli viikossa kolme.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe