Sisäilmapuhallin kiertää täysillä kun Webaston tms. rele käskee. Releen ja puhallinmoottorin väliin pitäisi saada joku rajoittamaan kierroksia 1 viidesosaan tai 1 neljäsosaan, tämä on arvioitu olevan hyvä puhallusteho esilämmityksessä. Nyt on toteutettu niin että: Rele antaa maadotuksen moottoriin, välissä on kaksi tehovastusta rinnakkain 4,7 ohmia Puhallin pyörii suht sopivasti. Mutta vastukset lämpee kovasti. Kestävät kuulemma 60 astetta kahden minuutin käytön jälkeen oli lämpötila 49 astetta ehkä kärähtää tulevaisuudessa?? mitä tehdä? Siili ja vastukset kanavaan ? Ehdotuksia.
MS
Auton sisäilmapuhallin
17
294
Vastaukset
- Anonyymi
PWM säädin
- Anonyymi
Kysy uudelleen kun olet selvin päin.
Sanot releen maadoittavan moottorin, mutta mihin vi*un väliin olet ne vastukset laittanut?Kiitos kommentista. Selvinpäin olen. Tarkennetaan: Auto on MB W212 Jossa virta makaa puhallin moottorilla näköjään aina, vaikka ei edes avaimia virtalukossa.? Maadoituksella ohjataan puhallinmoottorin toimintaa, oli yllätys itselle. Eli kun puhallinmoottorilta tuleva musta maajohto kiinnitetään runkoon huutaa puhallin täysillä. Siihen väliin Rele ja vastukset. Ja anteeksi epäselvä humalaiselta vaikuttava artikulointini.
MS- Anonyymi
Jeppex3 kirjoitti:
Kiitos kommentista. Selvinpäin olen. Tarkennetaan: Auto on MB W212 Jossa virta makaa puhallin moottorilla näköjään aina, vaikka ei edes avaimia virtalukossa.? Maadoituksella ohjataan puhallinmoottorin toimintaa, oli yllätys itselle. Eli kun puhallinmoottorilta tuleva musta maajohto kiinnitetään runkoon huutaa puhallin täysillä. Siihen väliin Rele ja vastukset. Ja anteeksi epäselvä humalaiselta vaikuttava artikulointini.
MSJos vastusten yhteisohmit on sopivat, niin ota suuremman tehonkeston vastukset, ne käyvät viileämpänä suuremman haihduttavan pinnan ansiosta. Tai rakenna vastuspaketti neljästä 10 ohmin rinnan kytketystä vastuksesta. Ja onhan niitä tehovastuksia myös jäähdytysrivoilla olevia, ruuvaa niitä rivin rintapeltiin. Tai pulttizeneri sarjaan blokkaamaan halutun määrän voltteja pois.
Anonyymi kirjoitti:
Jos vastusten yhteisohmit on sopivat, niin ota suuremman tehonkeston vastukset, ne käyvät viileämpänä suuremman haihduttavan pinnan ansiosta. Tai rakenna vastuspaketti neljästä 10 ohmin rinnan kytketystä vastuksesta. Ja onhan niitä tehovastuksia myös jäähdytysrivoilla olevia, ruuvaa niitä rivin rintapeltiin. Tai pulttizeneri sarjaan blokkaamaan halutun määrän voltteja pois.
Kiitos loistavaa! Juuri näin ohjeita ja erilaisia ratkaisumalleja tässä ollaan hakemassa, itseltä kun elektroniikka alan koulutus kun puuttuu. Liikkeestä kun osia ostin ongelmaksi osoittautui oma tiedon puute ja liikkeen suppea valikoima. Näin ollen minulle myytiin jotain sinnepäin. Tieto lisääntyy ja tavaraa saa maailmalta. Hienoa.
MS
- Anonyymi
itse laitoin webaston niin että auton normaalista kiertokytkimestä valitaan haluttu nopeus. Pitää vaan muistaa kääntää puhallin päälle.
Kyllä siihen voi omankin vastuksen rakennella jos haluaa webaston käyttävän aina kiinteällä nopeudella. Tehovastuksia saa Ebaystä tai Partcosta ja niiden mitoittaminen menee tarpeeksi lähelle ihan puimuria pyöräyttämällä kon olet selvittänyt paljonko puhallinmoottori ottaa virtaa.
Vastus tietysti aina kuumenee ja alkuperäinen onkin usein jäähdytetty sisätilan puhallinmoottorin ilmavirtauksella. Jos kuumeneneminen on ongelma, sitten joku PWM. Senkin voi halutessaan tehdä itse Arduinon dimmeristä.Kiitos kommentista. Tapoja on varmaan monia ja kuvittelin tämän systeemin olevan hyvä. Viime talvi meni ilman sisäilma puhallusta, ja kiinan lämppäri toimi hyvin. Mutta ohjaamoonkin olisi hyvä saada sen verran että lasit aukee.
Eli nyt sisäilmapuhallin toimii mutta vastukset kuumuu, voi olla että pakkasella ei ole mitään ongelmia.
Jos nuo 2 kpl vastusta kärvähtää se ei ole ongelma, kunhan ei auto pala. Vaihdetaan toisiin jotka ei kuumene niin paljon, eli mitähän ne on? Vaihtaminen on helppoa kun voi operoida konepellin alla, ei tarvi repiä kojelautaa auki.
Puhaltimen teho 240W nyt on 2 kpl 4,7 ohm rinnakkain. kierrokset putosi aika pienelle,? tavoite oli 1/4 -1/5 osaan täydestä tehosta. Voi olla että 1/3 tehokin olisi toimiva kunhan ei täysiä huuda, aika näyttää mikä on hyvä.- Anonyymi
Jeppex3 kirjoitti:
Kiitos kommentista. Tapoja on varmaan monia ja kuvittelin tämän systeemin olevan hyvä. Viime talvi meni ilman sisäilma puhallusta, ja kiinan lämppäri toimi hyvin. Mutta ohjaamoonkin olisi hyvä saada sen verran että lasit aukee.
Eli nyt sisäilmapuhallin toimii mutta vastukset kuumuu, voi olla että pakkasella ei ole mitään ongelmia.
Jos nuo 2 kpl vastusta kärvähtää se ei ole ongelma, kunhan ei auto pala. Vaihdetaan toisiin jotka ei kuumene niin paljon, eli mitähän ne on? Vaihtaminen on helppoa kun voi operoida konepellin alla, ei tarvi repiä kojelautaa auki.
Puhaltimen teho 240W nyt on 2 kpl 4,7 ohm rinnakkain. kierrokset putosi aika pienelle,? tavoite oli 1/4 -1/5 osaan täydestä tehosta. Voi olla että 1/3 tehokin olisi toimiva kunhan ei täysiä huuda, aika näyttää mikä on hyvä.Kuten tuossa joku sanoi, jos nopeus on hyvä nykyisillä vastuksilla, etsi saman ohmimäärän vastukset, jossa on suurempi tehonkesto ja viritä tarpeeksi iso jäähdytyselementti, niin ettei enää kuumene.
Jo et osaa ajaa Puimuria, niin H4-polttimot on edullisia vastuksia kokeiluhomaan, kestävät varmasti kuumenemista ja yhdestäkin polttimosta saat kaksi lankaa rinnan tai sarjaan. Eiköhän muutaman polttimon combolla löydy mieleinen nopeus.
- Jos puhaltimen teho on 240W, niin virta 20A 12V jännitteellä ja vastus 0,6ohm.
- Neljäsosa 240W = 60W Eli 6V puhaltimen yli. (P*R=U2)
- 6V / 0.6ohm = 10A
Eli ostoslistalle 0.6ohm vastus jolla pitää olla tehonkestoa vähintään 60W. Vaikka näitä 2kpl sarjaan:
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/tehovastukset/profiilivastus-50w/15651-vastus-50w-0r33.html
Tehovastuksilla kannattaa käyttää jäähdytyslevyä ja silikoonikaapelit vastuksen juuressa ei ole ainakaan pahitteeksi. Johtuava lämpö saattaa vaurioittaa normaalin johtimen muovieristettä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten tuossa joku sanoi, jos nopeus on hyvä nykyisillä vastuksilla, etsi saman ohmimäärän vastukset, jossa on suurempi tehonkesto ja viritä tarpeeksi iso jäähdytyselementti, niin ettei enää kuumene.
Jo et osaa ajaa Puimuria, niin H4-polttimot on edullisia vastuksia kokeiluhomaan, kestävät varmasti kuumenemista ja yhdestäkin polttimosta saat kaksi lankaa rinnan tai sarjaan. Eiköhän muutaman polttimon combolla löydy mieleinen nopeus.
- Jos puhaltimen teho on 240W, niin virta 20A 12V jännitteellä ja vastus 0,6ohm.
- Neljäsosa 240W = 60W Eli 6V puhaltimen yli. (P*R=U2)
- 6V / 0.6ohm = 10A
Eli ostoslistalle 0.6ohm vastus jolla pitää olla tehonkestoa vähintään 60W. Vaikka näitä 2kpl sarjaan:
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/tehovastukset/profiilivastus-50w/15651-vastus-50w-0r33.html
Tehovastuksilla kannattaa käyttää jäähdytyslevyä ja silikoonikaapelit vastuksen juuressa ei ole ainakaan pahitteeksi. Johtuava lämpö saattaa vaurioittaa normaalin johtimen muovieristettäJos käyttää niitä kahta 4,7 ohmista vastusta, pitää niiden tehonkeston olla 20 W per vastus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos käyttää niitä kahta 4,7 ohmista vastusta, pitää niiden tehonkeston olla 20 W per vastus.
Tosiaan mainittiin, että siellä on nyt ilmeisesti 2,35ohm sarjavastus. Aloittaja kuitenkin toivoi varttitehoa, jolloin laskennallisesti tulee 0,6ohm , kun annetuilla tiedoilla puhallin pitää olettaa lineaariseksi vastuskuormaksi. Eli tuo 0.6ohm on liian nopea.
Pitäisi päästä säätämään tehoa vastus kerrallaan ja kun on sitä meiltä että nopeus on hyvä, sitten laskea vastukset yhteen. Toinen vaihtoehto on se PWM-säädin josta saisi itse ruuvata mieleisen nopeuden. Anonyymi kirjoitti:
Kuten tuossa joku sanoi, jos nopeus on hyvä nykyisillä vastuksilla, etsi saman ohmimäärän vastukset, jossa on suurempi tehonkesto ja viritä tarpeeksi iso jäähdytyselementti, niin ettei enää kuumene.
Jo et osaa ajaa Puimuria, niin H4-polttimot on edullisia vastuksia kokeiluhomaan, kestävät varmasti kuumenemista ja yhdestäkin polttimosta saat kaksi lankaa rinnan tai sarjaan. Eiköhän muutaman polttimon combolla löydy mieleinen nopeus.
- Jos puhaltimen teho on 240W, niin virta 20A 12V jännitteellä ja vastus 0,6ohm.
- Neljäsosa 240W = 60W Eli 6V puhaltimen yli. (P*R=U2)
- 6V / 0.6ohm = 10A
Eli ostoslistalle 0.6ohm vastus jolla pitää olla tehonkestoa vähintään 60W. Vaikka näitä 2kpl sarjaan:
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/tehovastukset/profiilivastus-50w/15651-vastus-50w-0r33.html
Tehovastuksilla kannattaa käyttää jäähdytyslevyä ja silikoonikaapelit vastuksen juuressa ei ole ainakaan pahitteeksi. Johtuava lämpö saattaa vaurioittaa normaalin johtimen muovieristettäHienoa alkaa vaihtoehtoisia systeemejä olla kasassa, osia metsästämään ja ei muutakuin kokeilemaan.
MSAnonyymi kirjoitti:
Jos käyttää niitä kahta 4,7 ohmista vastusta, pitää niiden tehonkeston olla 20 W per vastus.
Kiitos viestistä!
Joo 4,7 on ohmit ja tehonkesto on 50w että pitäis kestää. Näillä asetuksilla nyt vehkeet kasattuna. Vaikuttaa puhallusteho aika pieneltä, että seuraavilla vastuksilla sais pyöriä inan verran reippaammin. Pitää tosin vielä laittaa auton lämmityslaitteen läppien säädöt vielä kertaalleen toivottuun talviasntoon.
MS- Anonyymi
Jeppex3 kirjoitti:
Kiitos viestistä!
Joo 4,7 on ohmit ja tehonkesto on 50w että pitäis kestää. Näillä asetuksilla nyt vehkeet kasattuna. Vaikuttaa puhallusteho aika pieneltä, että seuraavilla vastuksilla sais pyöriä inan verran reippaammin. Pitää tosin vielä laittaa auton lämmityslaitteen läppien säädöt vielä kertaalleen toivottuun talviasntoon.
MSEi se 50W tehonkesto yksin takaa vastusten kestävyyttä, jos jäähdys on riittämätön tai ympäristön lämpötila on liian suuri. Siksi joku ajoneuvopolttimo on aika hyvä kokeiluvastus. Ovat halpoja ja kestävät kuumentua vaikka suoraan 12V jännitteellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos käyttää niitä kahta 4,7 ohmista vastusta, pitää niiden tehonkeston olla 20 W per vastus.
Jos lasketaan ohmin lain mukaan teoreettinen kokonaistilanne kahdella 4,7 ohmin rinnan kytketyillä vastuksilla.
Puhallin: 0,6 ohm / 4,07 A / 2,44 V / 9,93 W
Vastukset: 2,35 ohm / 4,07 A / 9,56 V / 38,9 W
Tuosta voi sitten päätellä haluuako esim. puhaltimen tehoa lisätä jollakin prosenttiarvolla, helppo sitten laskea toinen vastusarvo vastuspaketille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lasketaan ohmin lain mukaan teoreettinen kokonaistilanne kahdella 4,7 ohmin rinnan kytketyillä vastuksilla.
Puhallin: 0,6 ohm / 4,07 A / 2,44 V / 9,93 W
Vastukset: 2,35 ohm / 4,07 A / 9,56 V / 38,9 W
Tuosta voi sitten päätellä haluuako esim. puhaltimen tehoa lisätä jollakin prosenttiarvolla, helppo sitten laskea toinen vastusarvo vastuspaketille.En meinannut aluksi ymmärtää, joten piti laskea itse auki. Aika samoihin pääsin.
240/12=20A
12/20= 0.6ohm
Puhaltimen kanssa sarjassa 2x 4.7ohm rinnan 2.35ohm
2.35 + 0.6 = 2.95ohm
12/2.95=4.06A
4.06*0.6=2.44
2.44*4.06=9.9W Puhaltimen teho
4.06*2.35= 9.54V
9.54*4.06= 38.7W Vastuksen teho
Todellisuudessahan tuo puhaltimen vastus on sitten hieman pienempi pienellä teholla pyöriessä, eli vastusta tulisi pyöristää ylöspäin näin hattuvakiolla, jotta osuu paremmin kutiinsa.
- Anonyymi
Onko kyseessä auton alkuperäinen webasto vai joku jälkiasennus?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372411
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362386- 951721
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861271Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51175Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2691010- 52976
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737- 27710