Yläkoulun äidinkielen opettajat hoi! Millaista on opettaa yläkoulussa? Millaista opiskelu oli?

Oon valmistunut tänä keväänä lukiosta ja jään välivuodelle, koska en tiennyt yhtään mitä haluaisin alkaa opiskelemaan. Nyt kesän aikana oon alkanu miettimään, että hakisin opiskelemaan suomen kieltä ja oon miettiny että haluanko opettajaksi vai ihan joksiki muuksi.

Kysymykset näkyyki otsikossa, mutta siis: Millaista on opettaa yläkoulussa? Kiinnostaako nuoria nykyään olla koulussa saatika justiinsa äikän tunnilla. Ite tietenki olin yläkoulussa vasta muutama vuos sitten, mutta en kunnolla muista, millanen meno siellä oli :D Sen muistan vaan, että mulla oli ihan paras äikän ope ja siitä tää ideaki ehkä lähti kehkeytymään. Mua huolestuttaa se, että nuoret ei enää nykypäivänä osaa suomea kunnolla ku tiktokissa yms. syötetään koko ajan enkkua. (Koko ajan tätäki kirjottaessa mietin että ei saakeli ossaanko mää ees suomea hahah). Nii osaako ne kirjottaa enää kirjotelmia vai onko punakynällä kauheena töitä? Sitäki mietin, että onko opeilla oikeus kerätä puhelimet johonki koriin tms tunnin alussa nii nuoret ei niitä käyttäis tunnin aikana?

Ja sitte toinen kysymys. Millasta oli opiskella? Mua kiinnostaa opinnoissa paljon enemmän suomen kieli eikä niinkään kirjallisuus (vaikka luenki kirjoja päivittäin) nii kuinka paljon sitä kirjallisuuden opiskelua on? Millaista kirjallisuuden opiskelu on, millasia kursseja/tehtäviä? Ja millasta on pedagogiikan opiskelu? Yliopisto-opiskelusta ois kiva kuulla kaikki mahollinen, ku tuntuu, että en tiiä niinku ollenkaan millasta siellä on.



Tässäpä tuli monta kysymystä, ois kiva jos ees pariin kyssäriin sais vastauksia! Saa myös kertoo millasiin muihin hommiin suomen kielen opiskelijat on päätyny.

Pistin tän jo vauva fi, mutta laitanpa tän saman tänneki!

1

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No, jos nuoret eivät osaa kirjakieltä, olisi sinun opetettava se heille ja pitäydyttävä siinä itsekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe