Tutkimus: Ikääntymisellä, toimintakyvyllä ja yksinäisyydellä on yhteys

Anonyymi-ap

Ymmärrämme sen tietenkin tutkimattakin, mutta asiaa on tutkittu.
Toimintakyvyn ja yksinäisyyden välillä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys.

Yksinäisyyden kokemus oli sitä intensiivisempi, mitä heikommassa kunnossa vastaaja oli.
Koettu avunsaannin riittävyyden vakioiminen pienensi heikkokuntoisten yksinäisyyden riskiä.
Kaikki selittävät tekijät olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä yksinäisyyteen läheisten tapaamistiheyttä lukuun ottamatta.

Tarkasteltavien tekijöiden vakioinnin jälkeen yksinäisyyttä selittivät enää tilastollisesti merkitsevästi miessukupuoli, leskeys, matalaksi koettu toimeentulo, romanttisen läheissuhteen puute ja riittämätön avuntarve.

Toimintakyky selitti voimakkaimmin toimeentulon ja osallistumisaktiivisuuden yhteyttä yksinäisyyteen, minkä lisäksi toimintakyky selitti osan sukupuolen, koulutuksen ja koetun avunsaannin yhteydestä yksinäisyyteen.

Romanttisen kiintymyssuhteen ja avunsaannin merkitys yksinäisyydeltä suojaavina tekijöinä korostui, kun toimintakyky oli heikko.

Tulosten mukaan yksinäisyys on yli 75-vuotiailla erityisen yleistä heikkokuntoisten, miesten, leskien ja alhaiseksi toimeentulonsa kokevien joukossa.
Mikäli ikääntyneiden osallisuutta halutaan tukea, tulee huomio kiinnittää
erityisesti näiden ryhmien vertais- ja lähiyhteisöihin liittymisen tukemiseen.

Toimintakyvyn heikentyessä romanttisen läheissuhteen ja riittävän avunsaannin merkitys kasvaa yksinäisyydeltä suojaavia tekijöitä.

Ikääntyneiden avunsaannin edesauttaa heikkokuntoisten yksinäisyyden vähentämistä.

Yksinäisyyden tiedetään liittyvän myös masennukseen.
Heikentyvän toimintakyvyn, masennuksen, sosiaalisten suhteiden mahdollisten muutosten ja yksinäisyyden ketjun kartoittaminen olisi tärkeä jatkotutkimuksen aihe

8

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaihe, jossa tarvitsisi apua, mutta ei osaa eikä saa aikaiseksi sitä hakea
      on vaikea. Yrittää sinnitellä yksin, kun ei ole varaa yksityiseen apuun.
      On paljon yksityisiä firmoja, joista saa siivousta ja lääkäriin saattamista
      ja ihan vain seuraakin, mutta kun ne eivät tule kahta tuntia vähemmäksi
      aikaa ja se maksaa jo ainakin satasen ja sille olisi tarve joka viikko.
      Ei ole varaa. Kunnallinen puoli on ylikuormitettu, että sen palvelut kattavat
      vain välttämättömän terveydenhoidon. Jos arvioidaan, että on kotihoidon
      tarpeessa, sen saa. Siitä veloitetaan tulojen mukaan.
      Kotihoito ei kuitenkaan kauan viivy, ehkä 20 minuuttia
      eikä kotihoitaja siivoa. Siivooja on hankittava itse ja maksettava
      se noin 100 euroa kerta.
      Kotihoito voinee avustaa siivoojan hankinnassa.

      Aloitus koski toimintakykyä ja yksinäisyyttä. Toimintakyvyn heikkeneminen
      aiheitta ilman muuta yksinäisyyttä.

      • Anonyymi

        HÖH,

        meikä on ikänsä ottanu palveluita yksityisiltä yrityksiltä, kyllä niitten palkaus on sama kuin kunnalisellaki puolella,
        miksi aina pitäis kaikki olla kunnalista palveluita, sitä en ymmärrä koska kaikki kotipalvelu laskut voi panna verottajalle arvioitavaksi saako niistä jotain veronpalautusta, mulle kyllä on käyny paljon huonomin kuin olisi kuvitellu,
        meikä vei kerran laskun verottajalle , kuinkas kävikään,verottaja tutki sitä aikansa ja sitten totesi mun on pakko sua verottaa lisä verolla, koska se yksityinen ei ollu jossaki rekisterissä, meikä joutu maksamaan sen työntekijän verotki, sen jälkeen en ole laskujani vieny verottajalla, vaan maksanu sen minkä työntekijä itse on pyytäny,
        tuo verotus juttu jon jotenki KIEROA touhua, siitä pitäisi vanhuksenki olla hyvin perillä ettei joudu työtsä maksamaanki TUPLASTI enemmä kuin jos suoraan maksaa vain työntekijälle,

        meiäläisen lasku oli silloin vuosia sitten kun tämä tapahtui 90 euro ja kun laskun vein verottajalle sen jälkeen se työ tuli minulla maksamaan 180 euroa
        oli ikkunan pesu työnä,

        suomessa on tehty kaikki lakipykälät liian monimutkaiseksi, vanhus ei varsinkaan ole kaikista kimuranttisista laskuista perillä ollenkaan, vanhus voi joutua maksamaan älyttömiä summia jostaki kotityöstä jos ei ole perillä asioista.,

        nykyisin en ole palveluja halunnukkaa
        vaikka tarve olisi suuruki,
        syystä etten tiedä joutuuko taas kotenki huijatuksi laskujen suhteen,

        jotenki vanhusten palvelut pitäisi tehdä yksinkertaisemmaksi jotta vanhuski uskaltaa ottaa siivouspalveluita avukseen varsinki kun ikä jo painaa ysikymppiset lähestyy huimaa vauhtia, ja jos pitää elää sata vuotiaaksi ilman apua, tulevaisuus hirvittää nyky vanhuksia,
        joten se eutanasia pilleri olisi asiallinen ratkaisu miedän vanhusten palvelun tarpeeseenki,
        miettikääpä sitä politikot, ja laki kuntoon eutanasia pillerit ykleiseen jakoon ettei vanhusten tarvis kärvistellä yksinää ilman palveluverkostoa pienellä eläkkeellään.
        kuolema oli hyvä ratkaisu pulmaan vanhusten hoiva asioissa.

        tämä on mielipide !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HÖH,

        meikä on ikänsä ottanu palveluita yksityisiltä yrityksiltä, kyllä niitten palkaus on sama kuin kunnalisellaki puolella,
        miksi aina pitäis kaikki olla kunnalista palveluita, sitä en ymmärrä koska kaikki kotipalvelu laskut voi panna verottajalle arvioitavaksi saako niistä jotain veronpalautusta, mulle kyllä on käyny paljon huonomin kuin olisi kuvitellu,
        meikä vei kerran laskun verottajalle , kuinkas kävikään,verottaja tutki sitä aikansa ja sitten totesi mun on pakko sua verottaa lisä verolla, koska se yksityinen ei ollu jossaki rekisterissä, meikä joutu maksamaan sen työntekijän verotki, sen jälkeen en ole laskujani vieny verottajalla, vaan maksanu sen minkä työntekijä itse on pyytäny,
        tuo verotus juttu jon jotenki KIEROA touhua, siitä pitäisi vanhuksenki olla hyvin perillä ettei joudu työtsä maksamaanki TUPLASTI enemmä kuin jos suoraan maksaa vain työntekijälle,

        meiäläisen lasku oli silloin vuosia sitten kun tämä tapahtui 90 euro ja kun laskun vein verottajalle sen jälkeen se työ tuli minulla maksamaan 180 euroa
        oli ikkunan pesu työnä,

        suomessa on tehty kaikki lakipykälät liian monimutkaiseksi, vanhus ei varsinkaan ole kaikista kimuranttisista laskuista perillä ollenkaan, vanhus voi joutua maksamaan älyttömiä summia jostaki kotityöstä jos ei ole perillä asioista.,

        nykyisin en ole palveluja halunnukkaa
        vaikka tarve olisi suuruki,
        syystä etten tiedä joutuuko taas kotenki huijatuksi laskujen suhteen,

        jotenki vanhusten palvelut pitäisi tehdä yksinkertaisemmaksi jotta vanhuski uskaltaa ottaa siivouspalveluita avukseen varsinki kun ikä jo painaa ysikymppiset lähestyy huimaa vauhtia, ja jos pitää elää sata vuotiaaksi ilman apua, tulevaisuus hirvittää nyky vanhuksia,
        joten se eutanasia pilleri olisi asiallinen ratkaisu miedän vanhusten palvelun tarpeeseenki,
        miettikääpä sitä politikot, ja laki kuntoon eutanasia pillerit ykleiseen jakoon ettei vanhusten tarvis kärvistellä yksinää ilman palveluverkostoa pienellä eläkkeellään.
        kuolema oli hyvä ratkaisu pulmaan vanhusten hoiva asioissa.

        tämä on mielipide !

        Palkkaus voi olla sama, mutta se mitä asiakkaalta velotetaan on eri hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HÖH,

        meikä on ikänsä ottanu palveluita yksityisiltä yrityksiltä, kyllä niitten palkaus on sama kuin kunnalisellaki puolella,
        miksi aina pitäis kaikki olla kunnalista palveluita, sitä en ymmärrä koska kaikki kotipalvelu laskut voi panna verottajalle arvioitavaksi saako niistä jotain veronpalautusta, mulle kyllä on käyny paljon huonomin kuin olisi kuvitellu,
        meikä vei kerran laskun verottajalle , kuinkas kävikään,verottaja tutki sitä aikansa ja sitten totesi mun on pakko sua verottaa lisä verolla, koska se yksityinen ei ollu jossaki rekisterissä, meikä joutu maksamaan sen työntekijän verotki, sen jälkeen en ole laskujani vieny verottajalla, vaan maksanu sen minkä työntekijä itse on pyytäny,
        tuo verotus juttu jon jotenki KIEROA touhua, siitä pitäisi vanhuksenki olla hyvin perillä ettei joudu työtsä maksamaanki TUPLASTI enemmä kuin jos suoraan maksaa vain työntekijälle,

        meiäläisen lasku oli silloin vuosia sitten kun tämä tapahtui 90 euro ja kun laskun vein verottajalle sen jälkeen se työ tuli minulla maksamaan 180 euroa
        oli ikkunan pesu työnä,

        suomessa on tehty kaikki lakipykälät liian monimutkaiseksi, vanhus ei varsinkaan ole kaikista kimuranttisista laskuista perillä ollenkaan, vanhus voi joutua maksamaan älyttömiä summia jostaki kotityöstä jos ei ole perillä asioista.,

        nykyisin en ole palveluja halunnukkaa
        vaikka tarve olisi suuruki,
        syystä etten tiedä joutuuko taas kotenki huijatuksi laskujen suhteen,

        jotenki vanhusten palvelut pitäisi tehdä yksinkertaisemmaksi jotta vanhuski uskaltaa ottaa siivouspalveluita avukseen varsinki kun ikä jo painaa ysikymppiset lähestyy huimaa vauhtia, ja jos pitää elää sata vuotiaaksi ilman apua, tulevaisuus hirvittää nyky vanhuksia,
        joten se eutanasia pilleri olisi asiallinen ratkaisu miedän vanhusten palvelun tarpeeseenki,
        miettikääpä sitä politikot, ja laki kuntoon eutanasia pillerit ykleiseen jakoon ettei vanhusten tarvis kärvistellä yksinää ilman palveluverkostoa pienellä eläkkeellään.
        kuolema oli hyvä ratkaisu pulmaan vanhusten hoiva asioissa.

        tämä on mielipide !

        Kun tilaa yksityiseltä palveluja pitää selvittää onko firma yritysrekisterissä,
        muuten ei saa kotitalousvähennystä.
        On firmoja, jotka toimivat "pimeästi", eivät maksa niille kuuluvia veroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tilaa yksityiseltä palveluja pitää selvittää onko firma yritysrekisterissä,
        muuten ei saa kotitalousvähennystä.
        On firmoja, jotka toimivat "pimeästi", eivät maksa niille kuuluvia veroja.

        se onki huono juttu kun niin monenlaisia sääntöjä on samasta asiasta,
        se sekottaa vanhan ihmisen , eikä uskalla tilata ketään töihin kun ei tiedä jotuko sittenki maksamaan tupla hinnan työntekijälle,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se onki huono juttu kun niin monenlaisia sääntöjä on samasta asiasta,
        se sekottaa vanhan ihmisen , eikä uskalla tilata ketään töihin kun ei tiedä jotuko sittenki maksamaan tupla hinnan työntekijälle,

        Et sinä maksa työntekijälle, Sinä maksat firmalle, joka maksaa työntekijälle
        yleensä pienintä mahdollistaa palkkaa ja käärii itselleen noin 60-70 %
        maksamastasi laskusta.


    • Anonyymi

      Minulla käy varhennetulla vanhuuseläkkeellä oleva mies tekemässä ruohonleikkuut ja muut pihatyöt kesäisin , talvella lumenluonnit.

      Maksan hänelle tuntipalkan 15€ tunnilta, On hänen oma asiansa ilmoittaako verottajalle tulonsa.
      Mikäli ostaisin pihan hoidon joltakin firmalta, maksaisi sama työ 45€ tunti, toki siitä saisi kotitalousvähennyksen, mutta minulle se ei olisi kannattavaa.

      Kotitalousvähennyksen 2300€ käytin vesijohtojen saneeraus remonttiin viime vuodelta.

      Katson, että teettämällä pienet kodin huoltotyöt työttömiksi tai eläkkeelle joutuneilla, jotka pystyvät vielä tällaisia töitä tekemään, hyödymme molemmat, minä saan avun ja työntekijä saa rahaa pienen eläkkeensä lisäksi.
      tepa

    • Anonyymi

      Toivottavasti ei jää kiinni. Silloin rapsahtaa veroa ja "sakkoakin" veronkierrosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe