Kyllä ennen asiat oli paremmin

Anonyymi-ap

Kyllä ennen minun nuoruudessa asiat oli paljon paremmin kuin nyt vuonna 2024.Lukiolaisena kun sai ajokortin 1970-80 luvuilla niin ei muuta kun kyselemään kesätöitä firmoista ja ajohommathan ne kiinnosti. Leipomoista sellaisen sai helposti, silloin ei mitään kuljetusliikkeitä käytetty vaan leipomon oma kalusto MB 207 MB 406 MB 407 ja jopa MB 508 olivat tarjolla. Hommat sujuivat ja kaupoissa tytöt hymyili. Nyt vuonna 2024 leipomot on vähissä Fazer/ Vaasa. Täysin sulkeutunut yrittäjävetoinen sisäpiiri rinki, ei näistä piireistä löydy lukiolaispojalle enää työpaikkaa kesäksi. itseasiassa tosi ahdasmielistä sakkia koko leipomoala. Koko leipomoala on muuttunut 40 vuodessa täysin . Ymmärrän ,että Prismoissa ja CM on on omat leipomot, kuljetetaan jauhosäkkejä asiakkaille. Silti on ikävä niitä vanhoja aikoja jolloin 1. vuorossa kuski toi ruokalevät 2. vuorossa pullat ja leivonnaiset. palvelu pelasi hyvin. Se oli sellaista leppoisaa asiakaspalvelua.

55

934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta puhut,oli espoossa tapiolan leipomo kuulu mahtavan hyvistä lihapiirakoista ja omalla kalustolla ajettiin.
      Oli Elannon leipätehdas helsingissä oma autot ja kuljettajat ja hyvät edut ja työpäivät,samoin oli fazerilla.
      Kaikki tämä on loppunut kun yksityistäminen alkoi.
      Askolassa oli leipomo joka ajoi espooseen asti reittiä omalla autolla ,onkohan enää ei taida olla.
      Ajoin joskus leipiä jopa helsingistä tampereelle 2 kertaa viikko muut päivät ajoin pk seudun ajoja.
      Oi aikoja hyviä ja paljon oli opiskelijoita ajamassa kesäisin.

      • Anonyymi

        Ja mikä parasta kukaan kesäkuski ei valittanut vaikka autossa oli vain 60 hv ja melu oli saatanallinen ohjaamossa jossa katto oli reikäpahvin peitossa ja koko muu hytti peltiä, eipä ollut edes ovipahveja,peltiä ulkoa ja sisältä. Siis tosi työkalu( näitä käytetetään edelleen Arabimaissa ja Afrikassa.) Eli tosi soivat pelit oli kyseessä.
        Ei siinä radiosta kuullut ajonaikana juurikaan mitään. Mutta hauskaa oli kesäduunarilla. Nykyisin on tehokkuus on vienyt kaiken ilon , ei ole sellaista määrää leipomoita kuin ennen, kuormien pitää olla todella isoja ja kertatoimitus päivässä. Jopa pienissä kuorma-autoissa vaaditaan ammattipätevyys - ja digikortit, ei siihen rumbaan lähde kukaan juuri 18 v. täyttänyt
        friidu tai kundi. Kyllä 1960 -1990 luvussa oli jotain vetovoimaa ainakin nuorison osalta kun kesätyöpaikoista oli kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä parasta kukaan kesäkuski ei valittanut vaikka autossa oli vain 60 hv ja melu oli saatanallinen ohjaamossa jossa katto oli reikäpahvin peitossa ja koko muu hytti peltiä, eipä ollut edes ovipahveja,peltiä ulkoa ja sisältä. Siis tosi työkalu( näitä käytetetään edelleen Arabimaissa ja Afrikassa.) Eli tosi soivat pelit oli kyseessä.
        Ei siinä radiosta kuullut ajonaikana juurikaan mitään. Mutta hauskaa oli kesäduunarilla. Nykyisin on tehokkuus on vienyt kaiken ilon , ei ole sellaista määrää leipomoita kuin ennen, kuormien pitää olla todella isoja ja kertatoimitus päivässä. Jopa pienissä kuorma-autoissa vaaditaan ammattipätevyys - ja digikortit, ei siihen rumbaan lähde kukaan juuri 18 v. täyttänyt
        friidu tai kundi. Kyllä 1960 -1990 luvussa oli jotain vetovoimaa ainakin nuorison osalta kun kesätyöpaikoista oli kyse.

        Niin lisään vielä ettei kevyemmässä kalustossa ollut edes turboa. Legendaariset MB 406, 407.508, 608, 709, 913 . 1013 varmasti Suomen yleisimmät jakeluautot 1970-80 luvuilla ja kaikki olivat ilman turboa.Kiihtyvyys hillitty ja auto haistoi ylämäet heti, kunnon ylämäki niin vauhti putosi 80 km/ h ihan silmissä 35 km /h, mutta se oli silloin arkipäivää ja niin nyt vain matka taittui ei siitä kukaan kyr..tynyt ja pahoittanut mieltänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lisään vielä ettei kevyemmässä kalustossa ollut edes turboa. Legendaariset MB 406, 407.508, 608, 709, 913 . 1013 varmasti Suomen yleisimmät jakeluautot 1970-80 luvuilla ja kaikki olivat ilman turboa.Kiihtyvyys hillitty ja auto haistoi ylämäet heti, kunnon ylämäki niin vauhti putosi 80 km/ h ihan silmissä 35 km /h, mutta se oli silloin arkipäivää ja niin nyt vain matka taittui ei siitä kukaan kyr..tynyt ja pahoittanut mieltänsä.

        Mersut oli kuitenkin hyviä kun vertaa Bedfordiin ja Fiat kuorma-autohin, olivat ihan kamalia rotiskoja, kova meteli hytissä ei ohjaustehostajaa ja jääkylmä hytti talvella.
        Ajot olivat kyllä leppoisempia nohin aikoihin, tosin oli tiukkoja ajoja silloinkin, mutta monesti pääsi helpolla, puhelinta eikä seurantaa ei ollut, käsipelillä sai kantaa moneen paikkaan, aina kun pääsi helsingin keksustan ulkopuolee sai hengähtää ja oli paremmat purkupaikat ja kahvilla tuli istuttua silloin pitempäänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lisään vielä ettei kevyemmässä kalustossa ollut edes turboa. Legendaariset MB 406, 407.508, 608, 709, 913 . 1013 varmasti Suomen yleisimmät jakeluautot 1970-80 luvuilla ja kaikki olivat ilman turboa.Kiihtyvyys hillitty ja auto haistoi ylämäet heti, kunnon ylämäki niin vauhti putosi 80 km/ h ihan silmissä 35 km /h, mutta se oli silloin arkipäivää ja niin nyt vain matka taittui ei siitä kukaan kyr..tynyt ja pahoittanut mieltänsä.

        Tuolloin oli ihan normaalia että isommat autot hyytyi mäkiin ja olivat muutenkin hitaita. Paremmasta ei silloin tiedetty. Turha niiden perään on silti haikailla kun todella moni tuhosi terveytensä noissa autoissa. Pakokaasut, olematon ergonomia, melu, tärinä ja talvella veto ja kylmyys. Lisäksi kuormat käsipelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lisään vielä ettei kevyemmässä kalustossa ollut edes turboa. Legendaariset MB 406, 407.508, 608, 709, 913 . 1013 varmasti Suomen yleisimmät jakeluautot 1970-80 luvuilla ja kaikki olivat ilman turboa.Kiihtyvyys hillitty ja auto haistoi ylämäet heti, kunnon ylämäki niin vauhti putosi 80 km/ h ihan silmissä 35 km /h, mutta se oli silloin arkipäivää ja niin nyt vain matka taittui ei siitä kukaan kyr..tynyt ja pahoittanut mieltänsä.

        Tuli noista tehoista mieleen kun aloitin ajohommat 18vuotiaana vuonna 75 niin Bedford kuormaauto kokonaispaino 10.400 kg ei ohjaustehostajaa hevosvoimia maks 100 hv,Volvo F 86 oli herkkua oli tehostajat ja täyspaineilmajarrut ja hevosia melkein 200 hv ja turbo.
        Meninin sitten v 78 kokeilemaan bussihommaa lähiliikenteeseen Volvo linjaauto 122 hevosvoimaa ja 6 vaihdetta manuaali eli hyytyi joka mäkeen ja käsi vatkasi vaihdetankoa ja pysäkit 300 metrin välein en pitkään viihtynyt siinä hommassa varsinkin kun päivä oli aamu kuudesta ilta yhdeksään ja päivällä 3-5 tunnin tauko.
        Rahtihommiin hyppäsin ja siellä pysyin sen 40+ vuotta.


    • Anonyymi

      Varmasti ajat on muuttuneet eikä aina parempaan suuntaan. Mutta kyllä niitä leipiä vielä tänäpäivänäkin kannetaan käsin.

      • Anonyymi

        Puhut aivan totta. Tänäkin päivänä kannetaan leipälaatikoita siis muutamia sylissä, fiksu kuljettaja laittaa isomman määrän alusvaunulle esim. panimo alusvaunu. Vielä 1990 luvun alussa leipäautoissa takalaitanostin oli todella harvinainen laite. Kun kyseessä oli iso asiakas ja maahanlaskupaikka. 50 ltk paahtoleipää(1980 -luvulla todellinen hittituote uutta Suomessa, myi kuin häkä, silloin myös leivänpaahtimet kävivät kaupaksi)silloin oli kaupoissa usein kovia tarjouksia tästä tuotteesta. Myös tällöin Fazerin Real täyskuituviipale ja Reissumies tuli uutuus tuotteina. Molemmat järkyttävän painavia tuotteita Fazerin sinisessä laatikossa.
        Kun näitä tuotteita oli auto täynnä ja käsipelissä nosteli maahan niin tiesi todella tehneensä työtä. Kukaan ei moiseen urakkaan nykypäivänä enää lähtisi ilman takalaitanostinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut aivan totta. Tänäkin päivänä kannetaan leipälaatikoita siis muutamia sylissä, fiksu kuljettaja laittaa isomman määrän alusvaunulle esim. panimo alusvaunu. Vielä 1990 luvun alussa leipäautoissa takalaitanostin oli todella harvinainen laite. Kun kyseessä oli iso asiakas ja maahanlaskupaikka. 50 ltk paahtoleipää(1980 -luvulla todellinen hittituote uutta Suomessa, myi kuin häkä, silloin myös leivänpaahtimet kävivät kaupaksi)silloin oli kaupoissa usein kovia tarjouksia tästä tuotteesta. Myös tällöin Fazerin Real täyskuituviipale ja Reissumies tuli uutuus tuotteina. Molemmat järkyttävän painavia tuotteita Fazerin sinisessä laatikossa.
        Kun näitä tuotteita oli auto täynnä ja käsipelissä nosteli maahan niin tiesi todella tehneensä työtä. Kukaan ei moiseen urakkaan nykypäivänä enää lähtisi ilman takalaitanostinta.

        Jos tässä nyt vanhoja muistellaan , niin 1980 luvun alussa Lohjalle jakeli Fazerin leipää Jakomiehet Oy iso mersu. Kuskina oli myös tosi voimamies. Nosti sivuovesta kerralla alas 10-12 Fazerin sinistä ltk:a , ei tuntunut missään. Sen jälkeen en ole moista nähnyt vaikka yli 40 v. olen jakeluajoa ajanut. Eihän sellaisessa ole sinänsä mitään järjeä rikkoa selkä ihan tahallaan.


    • Anonyymi

      En oo leipää ajannu. Mut kaikkee muuta kyllä. Tankkihommat ja kontinajo kaikkein helpoimpia.
      Tietty säiliöpesut oli kyllä raskaita.
      Ennen kaikki tehtiin käsin. Kahvisäkit lempattiin Nokalla kyytiin ja ventattiin omppuja jonossa Sompassa vuorokausitolkulla.
      Minusta nyt on kaikki paremmin. Ennakot tehty ja kun meet purkaan/lastaan niin kaik o selvää.

      Rekkaa 45 v ajannu ja viel jatketaa

      • Anonyymi

        Valiolle ajoit noita tankkihommia, vai mihin, tunnetko paljon Valion karpaaseja, ihan mielenkiinto heräsi kun mainitsit tankkihommat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valiolle ajoit noita tankkihommia, vai mihin, tunnetko paljon Valion karpaaseja, ihan mielenkiinto heräsi kun mainitsit tankkihommat.

        Osuusliike Elannolla oli 1980 hyvät olot omilla kuljettajilla samoin Fazerilla omat kuljettajat elivät mukavaa aikaa töitä tehtiin ahkerasti ja työura oli todella turvallista, sellaista mitä se oli ollut 1900 luvun alusta asti, sellaista Pullavaa meininkiä. Omilla autoilla jaeltiin isot kuormat kauppoihin. Sitten 1990 luvun taitteessa taitteessa tapahtui suuri myllerrys Fazer yrityksen toiminnassa ja tällainen yhteisöllinen kuljetustoimita sai synkän lopun kuin seinään. Yrittäjävetoiseksi meni kertaheitolla. Olisi hieno kuulla kommentteja senioreilta, miltä tuntui kun Fazer löi kerralla kuskeille luun kurkkuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuusliike Elannolla oli 1980 hyvät olot omilla kuljettajilla samoin Fazerilla omat kuljettajat elivät mukavaa aikaa töitä tehtiin ahkerasti ja työura oli todella turvallista, sellaista mitä se oli ollut 1900 luvun alusta asti, sellaista Pullavaa meininkiä. Omilla autoilla jaeltiin isot kuormat kauppoihin. Sitten 1990 luvun taitteessa taitteessa tapahtui suuri myllerrys Fazer yrityksen toiminnassa ja tällainen yhteisöllinen kuljetustoimita sai synkän lopun kuin seinään. Yrittäjävetoiseksi meni kertaheitolla. Olisi hieno kuulla kommentteja senioreilta, miltä tuntui kun Fazer löi kerralla kuskeille luun kurkkuun?

        Fazerilla en ole ajanut mutta muistan kun ykstyistivät kuljetuksen ja totesivat heti että pieleen meni mutta eivät omaa palvelua kuitenkaan takaisin ottaneet vaikka tätä miettivätkin silloin.
        Ajoin elannolla ja oli iso yritys abaut 100 kuljettajaa silloin kun 70 luvun lopulla sinne menin.
        Elannon leivänajo oli vain yksi tehtävistä,siellä oli erikseen keskusvarasto(kuivatavara) hedelmä ja kasvisvarasto ja rakennustarvikevarasto malmilla,lisäksi oli viljanajoa ym,hautahuolto ja suuremmalta osin omat kuljettajat.
        Erittäin hyvä työnantaja oli Elanto,palkka oli yli taulukon ja lisät päälle,sairauskassa maksoi hammashoidon ym.
        Sitten 90 luvun lamassa yritys ajettiin alas vaikka varallisuus oli suuri mutta takaukset mm.rakennusliike hakalle ym kirjanpidolliset toimet kaatoivat vauraan yrityksen.
        Kyllä entisiä aikoja on ikävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fazerilla en ole ajanut mutta muistan kun ykstyistivät kuljetuksen ja totesivat heti että pieleen meni mutta eivät omaa palvelua kuitenkaan takaisin ottaneet vaikka tätä miettivätkin silloin.
        Ajoin elannolla ja oli iso yritys abaut 100 kuljettajaa silloin kun 70 luvun lopulla sinne menin.
        Elannon leivänajo oli vain yksi tehtävistä,siellä oli erikseen keskusvarasto(kuivatavara) hedelmä ja kasvisvarasto ja rakennustarvikevarasto malmilla,lisäksi oli viljanajoa ym,hautahuolto ja suuremmalta osin omat kuljettajat.
        Erittäin hyvä työnantaja oli Elanto,palkka oli yli taulukon ja lisät päälle,sairauskassa maksoi hammashoidon ym.
        Sitten 90 luvun lamassa yritys ajettiin alas vaikka varallisuus oli suuri mutta takaukset mm.rakennusliike hakalle ym kirjanpidolliset toimet kaatoivat vauraan yrityksen.
        Kyllä entisiä aikoja on ikävä.

        Nimenomaan Rakennusliike HAKA oli kaiken pahan alku ja vei mennessään koko osuuskaupan.


    • Anonyymi

      "Ymmärrän ,että Prismoissa ja CM on on omat leipomot, kuljetetaan jauhosäkkejä asiakkaille."

      Eikös ne kauppojen leipomot ole pelkkiä paistopisteitä jonne toimitetaan pullat ja leivät raakapakasteina jostain suurleipomosta?

      • Anonyymi

        Kyllä näissä Prismoissa, Citymarketeissa ja suuremmissa K-supermarketeissa on nykyisin ihka oikeat pienleipomot joita pyörittää Vaasan ja fazer leipomot. Ihan alusta asti tekevät asiakkaille leipiä, sämpylöitä ja kahvileipää, Leipomotyöläiset eli leipurit touhuavat koko päivän 2 vuorossa ,jotta kansalaisilla on tuoretta leipää. Pullakuskille jää perusleipien lisäksi jauhosäkkien toimitus. Itse olen sitä mieltä, että näiden leipomoiden tuotteet pitää syödä heti, sillä seuraavana päivänä nämä leivät ovat lastulevyä muistuttavaa kökköä.Maku , rakenne leivissä tuolloin aivan surkea.


    • Anonyymi

      Ketään ei kiinnosta. Nyt eletään tätä päivää

      • Anonyymi

        Näin kirjoittaa nuori juuri uransa alussa oleva kuljettajan alku. Sinun pitää muistaa se tosi seikka, että kuljettajan työura kestää keskimäärin 45- 48 vuotta. Ja tulevaisuudessa vielä pitempään jopa yli 50 vuotta. Nämä Osuusliike Elannon , nykyisen HOK -Elannon kuskit ovat olleet työssä 1980 luvulla ja ovat yhä töissä jopa vuoteen 2030 asti. Ei ole häpeä muistella menneitä aikoja , jotka olivat kieltämättä kuljettajien kannalta paljon mukavampia kuin nykyiset ajat. Nykyinen ajokalusto on kieltämättä todella laadukasta. Hommat ennen paljon mukavampia ei oltu"orjatyössä" vaan rennolla asenteella laadukkaasti maaliin.Silloin kotiin hyvällä mielin, nykyisin lopen uupuneina.


      • Anonyymi

        Ketään ei kiinnosta nimimerkille. On hyvä tuntea oman alan historia työntekijöiden kertomana. Sellainen ihminen joka ei ole kiinnostunut omasta työstään ja miten on aikaisemmin toimittu elää vain tätä päivää ja haistattaa v..tut edellisille sukupolville on täydellinen pintaliitäjä jolle kaikki asiat ovat vain ohikiitäviä hetkiä, Mitään muistoja ei jää, mitään kunnioitusta edellisten sukupolvien elämää kohtaan ei tunneta. Se on säälittävä elämän asenne ,mutta hyvin yleinen nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei kiinnosta nimimerkille. On hyvä tuntea oman alan historia työntekijöiden kertomana. Sellainen ihminen joka ei ole kiinnostunut omasta työstään ja miten on aikaisemmin toimittu elää vain tätä päivää ja haistattaa v..tut edellisille sukupolville on täydellinen pintaliitäjä jolle kaikki asiat ovat vain ohikiitäviä hetkiä, Mitään muistoja ei jää, mitään kunnioitusta edellisten sukupolvien elämää kohtaan ei tunneta. Se on säälittävä elämän asenne ,mutta hyvin yleinen nykyisin.

        Jotta ei tarvitse vääräleukojen ihmetellä. Kyllä Nykyisen S ryhmän ajotehtävät hoitaa Inex partner ja heidän palveluksessa olevat alihankkijoiden kuljettajat, sieltä ne pitkän linjan karpaasit löytyvät.Tutut miehet jo 1980 luvulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei kiinnosta nimimerkille. On hyvä tuntea oman alan historia työntekijöiden kertomana. Sellainen ihminen joka ei ole kiinnostunut omasta työstään ja miten on aikaisemmin toimittu elää vain tätä päivää ja haistattaa v..tut edellisille sukupolville on täydellinen pintaliitäjä jolle kaikki asiat ovat vain ohikiitäviä hetkiä, Mitään muistoja ei jää, mitään kunnioitusta edellisten sukupolvien elämää kohtaan ei tunneta. Se on säälittävä elämän asenne ,mutta hyvin yleinen nykyisin.

        Hyvin sanottu,ajoin itse Sok suurvaraston omaa kuorma-autoa ja myöhemmi
        n osuusliike Elannon autoja, molemissa taloissa oli omat puoliperävaunu yhdistelmätkin ja niitäkin tuli ajettua,työ oli säännöllinen päivätyö ja niskaan ei hengitetty vaan työn sai tehdä rauhassa.
        Kalusto on tietysti muuttunut vuosien saatossa Elannon puolikkaan vetäjä oli 72 vuoden nokkamalli Scania 110 S mutta oli hyvä ajaa kun sokeria ajettiin suomen sokerilta ja lohjan virkkalasta sementtiä ja kalkkia.
        Entistä aikaa kaipaan yhä,oli puhdasta suomalaista aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu,ajoin itse Sok suurvaraston omaa kuorma-autoa ja myöhemmi
        n osuusliike Elannon autoja, molemissa taloissa oli omat puoliperävaunu yhdistelmätkin ja niitäkin tuli ajettua,työ oli säännöllinen päivätyö ja niskaan ei hengitetty vaan työn sai tehdä rauhassa.
        Kalusto on tietysti muuttunut vuosien saatossa Elannon puolikkaan vetäjä oli 72 vuoden nokkamalli Scania 110 S mutta oli hyvä ajaa kun sokeria ajettiin suomen sokerilta ja lohjan virkkalasta sementtiä ja kalkkia.
        Entistä aikaa kaipaan yhä,oli puhdasta suomalaista aikaa.

        Sok:n suurvarastolla oli 70 luvulla oma täysperävaunu kahden kuljettajan miehityksellä ajoivat pakastekalaa norjasta suomeen auto oli Volvo N 88 nokkamalli lepohytillä oli kavereilla lokoisat olot pitkät keikat ja pitkät vapaat.
        Myöhemmin Sok osti kilon varastolle uuden täysperävaunun Volvo F 10 jolla ajoivat yöllä espoo- vaajakoski linjaa,hyvin tienasi ja lisiä tuli palkan päälle paljon.
        Sitten joskus 1987 Sok ulkoisti kuljetuksensa ja irtisanotuista kuljettajista osa perusti Kilon Osuus auton joka sai Sok ajot itselleen,no ei taida osuusautolla enää niitäkään ajoja paljon olla.
        Työntekijän selkänahasta kaikki nykyään revitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sok:n suurvarastolla oli 70 luvulla oma täysperävaunu kahden kuljettajan miehityksellä ajoivat pakastekalaa norjasta suomeen auto oli Volvo N 88 nokkamalli lepohytillä oli kavereilla lokoisat olot pitkät keikat ja pitkät vapaat.
        Myöhemmin Sok osti kilon varastolle uuden täysperävaunun Volvo F 10 jolla ajoivat yöllä espoo- vaajakoski linjaa,hyvin tienasi ja lisiä tuli palkan päälle paljon.
        Sitten joskus 1987 Sok ulkoisti kuljetuksensa ja irtisanotuista kuljettajista osa perusti Kilon Osuus auton joka sai Sok ajot itselleen,no ei taida osuusautolla enää niitäkään ajoja paljon olla.
        Työntekijän selkänahasta kaikki nykyään revitään.

        Parhaita aikoja olivat kuljettajalle ja autoissa oli usein apumies mukana,päivän pituus oli Sok: lla 8 tuntia ja Akt tessin päälle maksettiin tuotantolisät eli merkittävä palkanlisä.
        Ajoin satamasta tavaraa Bedford avolavalla ja jakoja mm.polarin terminaalista vantaalta ja jakoja kilosta eineskeittiöihin ym,tuurasin myös rullakkojakoja kauppoihin ym
        Parhaat ajot mitä ikinä oli ja kuljetusalalla olin 40 vuotta. T.kuljetusveteraani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaita aikoja olivat kuljettajalle ja autoissa oli usein apumies mukana,päivän pituus oli Sok: lla 8 tuntia ja Akt tessin päälle maksettiin tuotantolisät eli merkittävä palkanlisä.
        Ajoin satamasta tavaraa Bedford avolavalla ja jakoja mm.polarin terminaalista vantaalta ja jakoja kilosta eineskeittiöihin ym,tuurasin myös rullakkojakoja kauppoihin ym
        Parhaat ajot mitä ikinä oli ja kuljetusalalla olin 40 vuotta. T.kuljetusveteraani.

        Kyllä ennen kun yrityksillä oli omat kuljettajat oli kuljettaja arvostettu ihminen toisin kuin nyt hän on pohjalla.
        Yrityksen kuljettajalle kuuluivat samat henkilökuntaedut kuin muillekin työntekijöille.
        Maksettiin joka tunnista ja ylityöt hyvinä prosentteina oli ateriaedut ja firman pikkujoulut ym.
        Ajoin mm.erään ison yrityksen postia auto oli Mb 508 kevytkuormaauto ja ajot pk seudulla työaika 8-16 ja pidin päivällä kahden tunnin ruokatauon,aamulla oli kahvit ja pullat ilmaiset ja iltapäivällä sama ja luonnollisesti lounas oli ilmainen.
        Tienasin enemmän kuin linja-autonkuljettaja ja metallimies.


    • Anonyymi

      Täyttä roskaa. Ei silloin oikeasti ollut mitään tuollaista työssä käymistä eikä mitään muutakaan elämää oikeasti miten sitä nykypäivänä nähdään. Ennen oli paljon sulkeutuneempaa kuin nyt eikä mitään samoja mahdollisuuksia kuin nyt.

      • Anonyymi

        Älä puhu kun et mitään tiedä!
        Ajoimme ja rakensimme suomea ja henki ja olot olivat paljon paremmat kuin tänä päivänä,joskus otettiin ajon jälkeen kaljaa kunnolla ,olimme nuoria ja vahvoja ja rakensimme sinunkin tulevaisuutesi.
        Silloin ei laiskoteltu tukien varassa vaan tehtiin raskasta työtä minäkin jo 15 vuotiaasta asti ja 18 vuotiaana aloitin kuormaautohommat ja niitä 45 vuotta tein.


    • Anonyymi

      Miten liittyy kuljetusalan lainsäädäntöihin jos joku on jäänyt elämään nuoruuttaan?

      • Anonyymi

        Kannattaa sinunkin kuunnella kuljetusalan veteraaneja heillä on paljon tietoa ja taitoa jota ei ole koulunpenkillä opittu vaan raskaassa työssä.
        Kyllä ennen oli paremmin moni asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa sinunkin kuunnella kuljetusalan veteraaneja heillä on paljon tietoa ja taitoa jota ei ole koulunpenkillä opittu vaan raskaassa työssä.
        Kyllä ennen oli paremmin moni asia.

        Jaa että mitä, kerro toki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että mitä, kerro toki?

        No minä kerron sinulle utelias nuori kuskin alku. 1. Ennen ei seurattu työaikaa juuri ollenkaan. 1970-luvun lopussa oli yleisesti käytössä ruskeakantiset ajopäiväkirjat joihin pystyi kuulakärkikynällä satuilemaan mitä tahansa. Lisäksi todellisuudessa kukaan viranomainen ei todellisuudessa valvonut yhtään mitään. Kun paperipiirturit tulivat niin sama satuilu jatkui aina siihen asti kun Digikortti otettiin käyttöön.
        2. Ylikuormien tarkastaminen tienpäällä. Kun kyseessä oli jakeluauto 1970 luvulla tämä asia oli täysin vieras. Autoon lastattiin täyteen. Lehtijouset takana kertoivat kyllä,että perä on todella maassa kun ajoon lähdettiin. 3.Jos painoi työtä 15 tuntia päivässä saattoi saavuttaa todella hyvän palkan. Monissa yrityksissä innokkaat kuskit nuorina miehinä myös minä teimme aivan sairaanpitkiä päivä ja palkka oli hyvä kieltämättä.
        Mitä jäi käteen tästä nuoruuden innosta 1970-80 luvulta.... niin ei mitään todellisuudessa. Kyllä nykyinen malli jossa työtä tehdään lakien puitteissa ja myös perhe-elämää arvostetaan on ihmisen kannalta se paras malli elämälle.Ei ihminen ole mikään kone joka painaa 24 / 7 töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä kerron sinulle utelias nuori kuskin alku. 1. Ennen ei seurattu työaikaa juuri ollenkaan. 1970-luvun lopussa oli yleisesti käytössä ruskeakantiset ajopäiväkirjat joihin pystyi kuulakärkikynällä satuilemaan mitä tahansa. Lisäksi todellisuudessa kukaan viranomainen ei todellisuudessa valvonut yhtään mitään. Kun paperipiirturit tulivat niin sama satuilu jatkui aina siihen asti kun Digikortti otettiin käyttöön.
        2. Ylikuormien tarkastaminen tienpäällä. Kun kyseessä oli jakeluauto 1970 luvulla tämä asia oli täysin vieras. Autoon lastattiin täyteen. Lehtijouset takana kertoivat kyllä,että perä on todella maassa kun ajoon lähdettiin. 3.Jos painoi työtä 15 tuntia päivässä saattoi saavuttaa todella hyvän palkan. Monissa yrityksissä innokkaat kuskit nuorina miehinä myös minä teimme aivan sairaanpitkiä päivä ja palkka oli hyvä kieltämättä.
        Mitä jäi käteen tästä nuoruuden innosta 1970-80 luvulta.... niin ei mitään todellisuudessa. Kyllä nykyinen malli jossa työtä tehdään lakien puitteissa ja myös perhe-elämää arvostetaan on ihmisen kannalta se paras malli elämälle.Ei ihminen ole mikään kone joka painaa 24 / 7 töitä.

        Näin on aika kultaa muistot , muistetaan vain todella aurinkoiset kesät, jolloin ei koskaan satanut ja ajettiin niin pirun pitkää päivää, eikä koskaan väsyttänyt, armeijassa olostakin jäi mieleen ne hemmetin mukavat metsäleirit ja upeat SISU kuorma-autot 1970 luvulta. Kontio Sisu tuo tosimiehen ajopeli. Tuttua hommaa , mutta minä ainakin ajan mieluiten
        näillä uusimmilla menopeleillä viimeiset ammattikilometrit. Kiitos!


    • Anonyymi

      Nyt oli kyllä entisaikojen paremmuus perusteltu niin kattavasti ja yleispätevästi, ettei tuohon kukaan kun nyökytellä, hihii!

      • Anonyymi

        HYvät asiat jätettiin kertomatta, kukaan ei kytännyt, keikalla oli aikaa ajaa, pidettiin pitktä kahvitauot ja ruokatauot ym ym.
        Armeijassa ajoin minäkin Kontio sisulla ja oli hyvä auto ajaa myöskin nykymittapuun mukaan, tai Volvo F 86 johon sai vielä kärryn perään, tosin teho oli kärryn kanssa heikko mutta aikaa oli.
        Scania 111 ja 140 olivat kovia rautoja ja jakoajossa Mersu 1313 ja 1619 ja jos keikka oli kodin lähellä sain omia asioita hoitaa, käydä kotona syömässä ja pankissa käytiin työajalla ym ym..
        Miten nykyään valvoja silmä kyttää jokaisen metrin.
        Se on on totta että ylikuormaa oli monesti , eikä nuorena kloppina ymmärtänyt kiletäytyä vaan auto täyteen vaan mutta jos fiksu yritys oli takana niin kysyivät että kuinka paljon kuormaa otat.
        Ennen oli hyviä aikoja eli parempia kuin nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HYvät asiat jätettiin kertomatta, kukaan ei kytännyt, keikalla oli aikaa ajaa, pidettiin pitktä kahvitauot ja ruokatauot ym ym.
        Armeijassa ajoin minäkin Kontio sisulla ja oli hyvä auto ajaa myöskin nykymittapuun mukaan, tai Volvo F 86 johon sai vielä kärryn perään, tosin teho oli kärryn kanssa heikko mutta aikaa oli.
        Scania 111 ja 140 olivat kovia rautoja ja jakoajossa Mersu 1313 ja 1619 ja jos keikka oli kodin lähellä sain omia asioita hoitaa, käydä kotona syömässä ja pankissa käytiin työajalla ym ym..
        Miten nykyään valvoja silmä kyttää jokaisen metrin.
        Se on on totta että ylikuormaa oli monesti , eikä nuorena kloppina ymmärtänyt kiletäytyä vaan auto täyteen vaan mutta jos fiksu yritys oli takana niin kysyivät että kuinka paljon kuormaa otat.
        Ennen oli hyviä aikoja eli parempia kuin nykyisin.

        Ennen ajettiin usein myös vajailla kuormilla ei niitä kuormia laskettu viivoittimella vaan saattoi olla autossa puoli rullakkokuormaa ja päivän jako.
        Ajoin Riislalla 80 luvulla Mersua 1013 jakeluauto ja lastasin autoon paikat rullakoita oli kuormassa 12-24 rullakkoa ja päivän keikka ajot hki-espoo. vantaa, kerava-nurmijärvi-porvoo.
        Käsinpurku monessa paikassa mutta kiirettä ei pitänyt ja monet pullakahvit minulle tarjottin asiakkaalla ja halvalla hinnalla söin asiakkaiden ruokalassa ja usein myös ilmaiseksi.
        Kuljettajaa arvostettiin siihen aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HYvät asiat jätettiin kertomatta, kukaan ei kytännyt, keikalla oli aikaa ajaa, pidettiin pitktä kahvitauot ja ruokatauot ym ym.
        Armeijassa ajoin minäkin Kontio sisulla ja oli hyvä auto ajaa myöskin nykymittapuun mukaan, tai Volvo F 86 johon sai vielä kärryn perään, tosin teho oli kärryn kanssa heikko mutta aikaa oli.
        Scania 111 ja 140 olivat kovia rautoja ja jakoajossa Mersu 1313 ja 1619 ja jos keikka oli kodin lähellä sain omia asioita hoitaa, käydä kotona syömässä ja pankissa käytiin työajalla ym ym..
        Miten nykyään valvoja silmä kyttää jokaisen metrin.
        Se on on totta että ylikuormaa oli monesti , eikä nuorena kloppina ymmärtänyt kiletäytyä vaan auto täyteen vaan mutta jos fiksu yritys oli takana niin kysyivät että kuinka paljon kuormaa otat.
        Ennen oli hyviä aikoja eli parempia kuin nykyisin.

        Taisit olla yksittäinen onnenpekka tuolloin 1970 luvulla. Nuo sinun mainitsemat hyvät
        puolet olivat kyllä harvinaislaatuista herkkua. Taisit olla ELANNON tai EKA osuusliikkeen ajossa. Tällaiset todella pitkät ruoka- ja kahvitauot, kotona syömässä, pankkiasiat työajalla ovat sinun oma muistikuvasi tuosta ajasta. Todellisuudessa perusduunari sai painaa paidan selkä märkänä kokopäivän ja työpäivät venyivät poikkeuksetta 12- 15 tuntisiksi. Auto lyötiin täyteen tavaraa ylikuormista viis. Kuorma-autot oli mitä oli, saatanallinen sisämelu ei radiota kuunneltu (tosi harvassa oli radiot). Työvaatteet oli surkeita retkuja ei mitään nykyisiä laadukkaita työvaatteita tai turvakenkiä. Mitään nykytasoista työterveyshuoltoa ei ollut ja mikä parasta palkka oli todella surkea. Lisäksi jopa suku moitti ammatin valinnasta, kuinka nyt semmoisiin hanttimiehen hommiin lähdit. En kaipaa ollenkaan tuota aikaa, silloin olin nuori ja menokenkä vipatti palkasta viis, Kyllä nykyisin kuskin kelpaa tehdä työtä jos on onnistunut valitsemaan laadukkaan työpaikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit olla yksittäinen onnenpekka tuolloin 1970 luvulla. Nuo sinun mainitsemat hyvät
        puolet olivat kyllä harvinaislaatuista herkkua. Taisit olla ELANNON tai EKA osuusliikkeen ajossa. Tällaiset todella pitkät ruoka- ja kahvitauot, kotona syömässä, pankkiasiat työajalla ovat sinun oma muistikuvasi tuosta ajasta. Todellisuudessa perusduunari sai painaa paidan selkä märkänä kokopäivän ja työpäivät venyivät poikkeuksetta 12- 15 tuntisiksi. Auto lyötiin täyteen tavaraa ylikuormista viis. Kuorma-autot oli mitä oli, saatanallinen sisämelu ei radiota kuunneltu (tosi harvassa oli radiot). Työvaatteet oli surkeita retkuja ei mitään nykyisiä laadukkaita työvaatteita tai turvakenkiä. Mitään nykytasoista työterveyshuoltoa ei ollut ja mikä parasta palkka oli todella surkea. Lisäksi jopa suku moitti ammatin valinnasta, kuinka nyt semmoisiin hanttimiehen hommiin lähdit. En kaipaa ollenkaan tuota aikaa, silloin olin nuori ja menokenkä vipatti palkasta viis, Kyllä nykyisin kuskin kelpaa tehdä työtä jos on onnistunut valitsemaan laadukkaan työpaikan.

        Osuuskaupan ajoissa olin kyllä ja hyvät ajat ja ajot oli ja oli työterveyshuolto ja hyvä sellainen.
        Oli myös Tukku Partilla ajossa espoon kilossa ja saattoi olla kahden paikan kuorma espoosta hämeenlinnaan ja päivän keikka ja sama loviisaan parempi auto oli uusi Volvo ja huonompi Bedford ja kyllä sitä oikein nautti työssäolosta ja ajamisesta.
        Myöhempinä vuosina ei enää niin kivaa ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuuskaupan ajoissa olin kyllä ja hyvät ajat ja ajot oli ja oli työterveyshuolto ja hyvä sellainen.
        Oli myös Tukku Partilla ajossa espoon kilossa ja saattoi olla kahden paikan kuorma espoosta hämeenlinnaan ja päivän keikka ja sama loviisaan parempi auto oli uusi Volvo ja huonompi Bedford ja kyllä sitä oikein nautti työssäolosta ja ajamisesta.
        Myöhempinä vuosina ei enää niin kivaa ollut.

        Mitä sinä nyt ammattilainen alat väittelemään eläkeläisen kanssa. Hän totesi edellisessä kirjoituksessa ,että osuuskaupan ajohommissa oli hyvät ajot ja sitten myöhempinä vuosina ei enää ollut kivaa. Hän on päivätyönsä tehnyt ja hyvä niin. Aika monella eläkeikäisellä kuskilla on saman suuntaisia ajatuksia omasta työurasta, että alussa oli kivaa ,mutta loppusuoralla oli raskasta ja eläkkeelle pääsy oli suuri helpotus. Tosiasia on työelämässä se ,että jos työnantaja ei huomioi ikääntyvää kuskia helpottamalla edes hieman työtaakkaa niin kuski kokee ahdistavaksi sen seikan "pärjäänkö enää nuorten kanssa tässä työssä" "olenko liian hidas"yleensä tällaiset ajatukset ovat omien aivojen tuotos, ei todellisuutta.
        Myös seniorikuljettaja on yrityksen voimavara, se kaiken nähnyt karpaasi ja siksi arvokas jokaiselle kuljetusyritykselle.


    • Anonyymi

      On ne oli ne ja pani miettimään saiko ennen rahat nopeammin takaisin. Heh heh

      • Anonyymi

        Maidon ajossa valiolla 70 luvulla oli apumies autossa,piiri alkoi klo 4.00 pitäjänmäellä ja kotiin pääsi klo 11.30-12.00 kantopaikkoja oli kaikki ja autot paskoja pikkupyörä pettereitä.
        Nuorena jaksoi ja kello 12.30 oltiin uimarannalla,oli siis valion omaa kalustoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maidon ajossa valiolla 70 luvulla oli apumies autossa,piiri alkoi klo 4.00 pitäjänmäellä ja kotiin pääsi klo 11.30-12.00 kantopaikkoja oli kaikki ja autot paskoja pikkupyörä pettereitä.
        Nuorena jaksoi ja kello 12.30 oltiin uimarannalla,oli siis valion omaa kalustoa

        Holmströmmin Scaniassa oli vuonna 1975 myös apumies mukana ja auto oli siis valion maidonajossa ajettiin vähän etäämmälle ei tarvinnut helsingin keskustan pläpiä ajaa ja eerolalla oli yksi auto valion ajossa ajoi espooseen ensin bedfordilla ja sitten uudella mersulla.
        T.vanhempi kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Holmströmmin Scaniassa oli vuonna 1975 myös apumies mukana ja auto oli siis valion maidonajossa ajettiin vähän etäämmälle ei tarvinnut helsingin keskustan pläpiä ajaa ja eerolalla oli yksi auto valion ajossa ajoi espooseen ensin bedfordilla ja sitten uudella mersulla.
        T.vanhempi kuljettaja.

        No jos nyt halutaan muistella vanhoja hyviä aikoja. Maanviljelijän maitokeskuksen eli Kotisaaren toimitukset 1980-luvulla hoidettiin siten ,että varasto keräsi FIN lavoille tavarat ja kuljettaja laittoi lavat auton laidoille ja oli keskikäytävä. Asiakkaan luona kuljettaja keräsi kuormakirjan perusteella asiakkaan tilauksen ja toimitti tavarat asiakkaalle. Viimeisen asiakkaan luona jännitys tiivistyi löytyykö tilauksen tavarat. Isot peukutukset jos kaikki täsmäsi. Se oli sellaista aikaa se . Valiolla oli myös vastaavia toimintoja 1980 luvulla. Jogurtit ja juustot ajettiin eri autolla. Maitoautot olivat ihan erihomma maidot toimitettiin erikseen. Silloin tehtiin näin , nykypäivänä jo 1990 luvun alussa tuli loppu.Tänä päivänä tällaista toimintaa pidettäisiin järkyttävän epätaloudellisena toimintana ja päästöjen osalta järkyttävänä toimintana.Eli kyllä nykyiset toiminnot tavoitteena hiilineutraalisuus suunta on oikea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos nyt halutaan muistella vanhoja hyviä aikoja. Maanviljelijän maitokeskuksen eli Kotisaaren toimitukset 1980-luvulla hoidettiin siten ,että varasto keräsi FIN lavoille tavarat ja kuljettaja laittoi lavat auton laidoille ja oli keskikäytävä. Asiakkaan luona kuljettaja keräsi kuormakirjan perusteella asiakkaan tilauksen ja toimitti tavarat asiakkaalle. Viimeisen asiakkaan luona jännitys tiivistyi löytyykö tilauksen tavarat. Isot peukutukset jos kaikki täsmäsi. Se oli sellaista aikaa se . Valiolla oli myös vastaavia toimintoja 1980 luvulla. Jogurtit ja juustot ajettiin eri autolla. Maitoautot olivat ihan erihomma maidot toimitettiin erikseen. Silloin tehtiin näin , nykypäivänä jo 1990 luvun alussa tuli loppu.Tänä päivänä tällaista toimintaa pidettäisiin järkyttävän epätaloudellisena toimintana ja päästöjen osalta järkyttävänä toimintana.Eli kyllä nykyiset toiminnot tavoitteena hiilineutraalisuus suunta on oikea.

        Niin pitkän uran meijeriteollisuuden palveluksessa tehneenä , kyllä vuonna 2024 asiat ovat todella paljon paremmin. Jos on virhe, niin se on keräilijä joka mokasi. Kuljettaja ajaa, jakelee ja heittää hyvää läppää asiakkaiden luona nuorten kauniiden myyjien kanssa. Kyllä myös suomalainen osaa small talk puhetta heittää . Eli asiat on nykyisin todella paljon paremmin ainakin meijerialalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitkän uran meijeriteollisuuden palveluksessa tehneenä , kyllä vuonna 2024 asiat ovat todella paljon paremmin. Jos on virhe, niin se on keräilijä joka mokasi. Kuljettaja ajaa, jakelee ja heittää hyvää läppää asiakkaiden luona nuorten kauniiden myyjien kanssa. Kyllä myös suomalainen osaa small talk puhetta heittää . Eli asiat on nykyisin todella paljon paremmin ainakin meijerialalla.

        Hyvä kommentti. Taitaa olla nykymaailmassa ainoat valmistajan eli tehtaan kuljettajat jotka käyvät asiakkaiden luona Valio ja Arla heidän lisäksi leipomoiden Fazer , Vaasa ja pienet leipomomoiden kuskit. Panimoala on pilattu täysin ei mitään todella siistejä hulppeilla mainoksilla koristeltuja uuden karheita autoja. tilalle on tulleet loppuunajetut romut ,kun todella halvalla pitää ajaa. Panimoalan kuljetukset on ajaettu niin alas ,ettei alammaksi voi mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti. Taitaa olla nykymaailmassa ainoat valmistajan eli tehtaan kuljettajat jotka käyvät asiakkaiden luona Valio ja Arla heidän lisäksi leipomoiden Fazer , Vaasa ja pienet leipomomoiden kuskit. Panimoala on pilattu täysin ei mitään todella siistejä hulppeilla mainoksilla koristeltuja uuden karheita autoja. tilalle on tulleet loppuunajetut romut ,kun todella halvalla pitää ajaa. Panimoalan kuljetukset on ajaettu niin alas ,ettei alammaksi voi mennä.

        Muistan ne suuruuden päivät kun Koffilla oli oma kalusto ja omat kuljettajat, hommassa tienasi oikeasti eli paljon yli taulukkopalkkojen, autot olivat hyvä uusia mersuja j kalustosta ja kuljettajista pidettiin huolta.Ajoin monenlaisia ajoja Koffilla mm isompia myymälöitä ajoin puoliperävaunulla ja palkka juoksi , kunnes tuli se yksityistämisen buumi sea rmoton leka joka vei työt ja arvostuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan ne suuruuden päivät kun Koffilla oli oma kalusto ja omat kuljettajat, hommassa tienasi oikeasti eli paljon yli taulukkopalkkojen, autot olivat hyvä uusia mersuja j kalustosta ja kuljettajista pidettiin huolta.Ajoin monenlaisia ajoja Koffilla mm isompia myymälöitä ajoin puoliperävaunulla ja palkka juoksi , kunnes tuli se yksityistämisen buumi sea rmoton leka joka vei työt ja arvostuksen.

        Kas kummaa mikähän se leka oli joka pilasi koko hyvintoimivan työyhteisön??????
        Eiköhän se syyllinen ole uusi omistaja kansainvälinen panimo, joka pisti hyrskyn myrskyn
        Kaikille kenkää kuljetuspuolella. Oikein nauratti kun YLEN uudenmaan uutisissa kerrottiin, että KOFF yhteistyössä Keravan kaupungin kanssa hakee yrittäjäkursseille opiskelijoita. Velvoite oli ,että 6 kk pitää tuoreen yrittäjän tehdä töitä KOFFille. No tähän tarttuivat itäeuroopan miehet kun EU:ssa ollaan. Polskit, Latvian ja Liettuan sankarit hotivat hommat ja asiakkailla savu nousi korvista, kun edes yhteistä kieltä ei löytynyt. Surkeaa toimintaa niin KOFF kuin Hartwall yhtiöillä . Alennustila paistaa jo kuluttajillekin, kun kalusto on sitä täydellistä pohjasakkaa kuljetusalalla. Kaikki vanhat karpaasit ovat lähteneet panimohommista. SURULLISTA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kummaa mikähän se leka oli joka pilasi koko hyvintoimivan työyhteisön??????
        Eiköhän se syyllinen ole uusi omistaja kansainvälinen panimo, joka pisti hyrskyn myrskyn
        Kaikille kenkää kuljetuspuolella. Oikein nauratti kun YLEN uudenmaan uutisissa kerrottiin, että KOFF yhteistyössä Keravan kaupungin kanssa hakee yrittäjäkursseille opiskelijoita. Velvoite oli ,että 6 kk pitää tuoreen yrittäjän tehdä töitä KOFFille. No tähän tarttuivat itäeuroopan miehet kun EU:ssa ollaan. Polskit, Latvian ja Liettuan sankarit hotivat hommat ja asiakkailla savu nousi korvista, kun edes yhteistä kieltä ei löytynyt. Surkeaa toimintaa niin KOFF kuin Hartwall yhtiöillä . Alennustila paistaa jo kuluttajillekin, kun kalusto on sitä täydellistä pohjasakkaa kuljetusalalla. Kaikki vanhat karpaasit ovat lähteneet panimohommista. SURULLISTA.

        Olet täysin oikeassa ja puhut totta. Ensin alkoi häpeällinen alennustila KOFF panimolla ja nyt viimevuosina HARTWALL on seurannut perässä. Ei voi ymmärtää panimoalaa kun voitot ovat todella mittavat, mutta kuljetuspuoli pyörii ihan pohjamudissa , ei laadukasta kalusto, ei laadukkaita mainoksia............. Loppuunajetuilla raadoilla toimitetaan kaikki tavarat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa ja puhut totta. Ensin alkoi häpeällinen alennustila KOFF panimolla ja nyt viimevuosina HARTWALL on seurannut perässä. Ei voi ymmärtää panimoalaa kun voitot ovat todella mittavat, mutta kuljetuspuoli pyörii ihan pohjamudissa , ei laadukasta kalusto, ei laadukkaita mainoksia............. Loppuunajetuilla raadoilla toimitetaan kaikki tavarat.

        Niin ja kuskeista en kerro mitään..... ettei aleta haukkumaan .......


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hedelmän ajo oli ennen myös lavakuormina eli pumpulla autoon 10 vr lavaa ja kuormakirjoissa oli myymälän numero ja vastaava numero oli hedelmälaatikon kyljessä ja sieltä piti hakea vastaavuus ym ym
      Hommat ku aloitti niin meni aikaa kun oppi hakemaan oikeat tuotteet, ajoin mm. hki- espoo kirkkonummi ja hki porvoo-loviisa reittiä ja auto oli hyvä Scania-81 umpikorilla
      Päivän pituus vaihteli 7-15 ja 7-18 ja kaiki ylityötunnit maksettiin hyvin.
      Oli kaupan automieste akt tes eli ja talon lisät päälle ja hyvin hankki
      Nykyään ei vastaavaa tienaa ja ajot huonommat.

      • Anonyymi

        Asiat oli ennen paljon paremmin, ajoin 70-80 luvulla rullakkoajoja, auto oli ensin Volvo F 85 eli nuhapumppu mutta hyvä ajaa sitten sain F 86 Volvon joka oli hieno aluevaihteisto ja tehoakin löytyi, ajoin Espoo- kirkkonummi-siuntio reitin yksi kuorma päivässä ja espoo-kerava-hyvinkää toisena päivänä ja kerran viikossa aamukuorma 3 myymälää espoo ja puolelta päivin 4 paikkaa vantaalle.
        Viime vuosina sain uuden F 7 volvon se oli kasikutosen seuraaja, oli aikaa pidin kaksi kahvitaukoa ja tunnin ruokatunnin ja päivä 7-15.30.
        Ajot oli eri maailma kuin nykyään ajoin vuoteen 2019 asti kunnes jäin eläkkeelle ja viime vuosina työtahti meni älyttömäksi, nuret kollit painavat nykyään ilman taukoja ja työ tehdään hutiloiden ei tuoda tyhjiä rullakoita takaisin ym..
        Miksi ennen työolot olivat paremmat ja oli aikaa tehdä?
        T. Senioori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiat oli ennen paljon paremmin, ajoin 70-80 luvulla rullakkoajoja, auto oli ensin Volvo F 85 eli nuhapumppu mutta hyvä ajaa sitten sain F 86 Volvon joka oli hieno aluevaihteisto ja tehoakin löytyi, ajoin Espoo- kirkkonummi-siuntio reitin yksi kuorma päivässä ja espoo-kerava-hyvinkää toisena päivänä ja kerran viikossa aamukuorma 3 myymälää espoo ja puolelta päivin 4 paikkaa vantaalle.
        Viime vuosina sain uuden F 7 volvon se oli kasikutosen seuraaja, oli aikaa pidin kaksi kahvitaukoa ja tunnin ruokatunnin ja päivä 7-15.30.
        Ajot oli eri maailma kuin nykyään ajoin vuoteen 2019 asti kunnes jäin eläkkeelle ja viime vuosina työtahti meni älyttömäksi, nuret kollit painavat nykyään ilman taukoja ja työ tehdään hutiloiden ei tuoda tyhjiä rullakoita takaisin ym..
        Miksi ennen työolot olivat paremmat ja oli aikaa tehdä?
        T. Senioori.

        Ajoin Fargo kuormaautolla mallasjuoman kaljaa, helsinkiin ja porvooseen,juomat purettiin hyllyihin myymälässä ja päivä meni rattoisasti 10 tuntia ja ylityökorvaukset juoksi joka päivä ja kaljalisät päälle
        Kyllä oli hyvää aikaa joka paikassa sai nisukahvit ja porvoon seurahuoneella söin lounaan.
        Viikonloput join hyvää erikoisolutta isosta tuopista.
        Nykyään ajot on sanonko mistä,ainoa hyvä homma on ravintolaan kaljan ajo tankilla sen kun letkuja vetelee ja pitkiä sivuja mutta niihin jobeihin en päässyt vaan pistivät kantamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin Fargo kuormaautolla mallasjuoman kaljaa, helsinkiin ja porvooseen,juomat purettiin hyllyihin myymälässä ja päivä meni rattoisasti 10 tuntia ja ylityökorvaukset juoksi joka päivä ja kaljalisät päälle
        Kyllä oli hyvää aikaa joka paikassa sai nisukahvit ja porvoon seurahuoneella söin lounaan.
        Viikonloput join hyvää erikoisolutta isosta tuopista.
        Nykyään ajot on sanonko mistä,ainoa hyvä homma on ravintolaan kaljan ajo tankilla sen kun letkuja vetelee ja pitkiä sivuja mutta niihin jobeihin en päässyt vaan pistivät kantamaan.

        Hyvä kohtalontoveri Mallasjuoman eli Lahtelaisen panimon seniorikuljettaja. Ajat olivat vuosikymmeniä sitten aivan toisenlainen. Panimoalaa arvostettiin suuresti. Kaikkien panimoiden autoissa oli hienot mainokset . Kuskeilla oli tyylikkäät työasut. Silloin oli tärkeää panimon näkyvyys kansalaisille. Mallasjuoma ostettiin Hartwallille . Sitten Hartwall myytiin ulkomaiselle taholle. Samoin KOFF myytiin ulkomaalaiselle taholle.
        Siitä alkoi alasajo laadukkaalle kuljetustoiminnalle panimoalalle. Näin se nyt tätä
        alaa seuratessa on jokainen kuljetusalalla oleva huomannut 2000-2024 ajan jaksossa.
        Hyvin tuntemani tosi särmä pitkänlinjan kuljetusyrittäjä jäin eläkkeelle Hartwall yrityksessä juuri nyt syyskuun alussa ja sanoi tuossa tavatessa heinäkuussa , että hänen kaikki pitkäaikaiset työtoverit on lopettaneet ja jäljhellä on on vain näitä n...kereitä ja muita mamuja, ei tunnu hyvältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kohtalontoveri Mallasjuoman eli Lahtelaisen panimon seniorikuljettaja. Ajat olivat vuosikymmeniä sitten aivan toisenlainen. Panimoalaa arvostettiin suuresti. Kaikkien panimoiden autoissa oli hienot mainokset . Kuskeilla oli tyylikkäät työasut. Silloin oli tärkeää panimon näkyvyys kansalaisille. Mallasjuoma ostettiin Hartwallille . Sitten Hartwall myytiin ulkomaiselle taholle. Samoin KOFF myytiin ulkomaalaiselle taholle.
        Siitä alkoi alasajo laadukkaalle kuljetustoiminnalle panimoalalle. Näin se nyt tätä
        alaa seuratessa on jokainen kuljetusalalla oleva huomannut 2000-2024 ajan jaksossa.
        Hyvin tuntemani tosi särmä pitkänlinjan kuljetusyrittäjä jäin eläkkeelle Hartwall yrityksessä juuri nyt syyskuun alussa ja sanoi tuossa tavatessa heinäkuussa , että hänen kaikki pitkäaikaiset työtoverit on lopettaneet ja jäljhellä on on vain näitä n...kereitä ja muita mamuja, ei tunnu hyvältä.

        Hyvä kirjoitus Kiitos.
        Tuo yksityistäminen joka tapahtui panimoalalla tapahtui myös monella muulla toimialalla,meijeriala,kaupan keskusliikkeet ym ym ja tämä ulkoistaminen heikensi kuljettajien edut ja työolosuhteet merkittävästi.
        70-80 luvulla oli omat kuljettajat mm. Stokmannilla,Mac Donalsilla,Carrols hampurilaisketjulla ym.
        Oli isot keskusliikkeet OTK,Kesko,Tuko,Elanto ja kaikilla oma kalusto ja kuljettajat kuten Valion meijerillä ja Fazerin leivällä.
        Oli rautakaupat kuten Rake ja Renlund ja omat kuljettajat.
        Rtv yhtymä ainoa jolla oli ainakin pari vuotta sitten vielä omaa kalustoa ja Kiilto oy:lla olen nähnyt oman auton ja sitten on yksi paperifirma helsingissä joka ajaa omilla autoillajopa Tampereelle jaRaumalle asti.
        Kokonaisuudessa työolot huonontuneet merkittävästi ulkoistamisen seurauksena.
        Ennen oli asiat paremmin ja firmoilla oli silloin varaa pitää omia autoja mutta nyt ei kannata?
        Ai niin hämeenlinnassa toimii vihannestukku joka ajaa vihreillä omilla kuorma-autoilla helsinkiin kasviksia ja tuoretuotteita kun haluavat panostaa palveluun.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus Kiitos.
        Tuo yksityistäminen joka tapahtui panimoalalla tapahtui myös monella muulla toimialalla,meijeriala,kaupan keskusliikkeet ym ym ja tämä ulkoistaminen heikensi kuljettajien edut ja työolosuhteet merkittävästi.
        70-80 luvulla oli omat kuljettajat mm. Stokmannilla,Mac Donalsilla,Carrols hampurilaisketjulla ym.
        Oli isot keskusliikkeet OTK,Kesko,Tuko,Elanto ja kaikilla oma kalusto ja kuljettajat kuten Valion meijerillä ja Fazerin leivällä.
        Oli rautakaupat kuten Rake ja Renlund ja omat kuljettajat.
        Rtv yhtymä ainoa jolla oli ainakin pari vuotta sitten vielä omaa kalustoa ja Kiilto oy:lla olen nähnyt oman auton ja sitten on yksi paperifirma helsingissä joka ajaa omilla autoillajopa Tampereelle jaRaumalle asti.
        Kokonaisuudessa työolot huonontuneet merkittävästi ulkoistamisen seurauksena.
        Ennen oli asiat paremmin ja firmoilla oli silloin varaa pitää omia autoja mutta nyt ei kannata?
        Ai niin hämeenlinnassa toimii vihannestukku joka ajaa vihreillä omilla kuorma-autoilla helsinkiin kasviksia ja tuoretuotteita kun haluavat panostaa palveluun.

        Moi. Lihan ja makkaranajossa oli myös omaa kalustoa mm.Helsingin kauppiailla ja Karjakunnalla,aika oli toinen ja hommat hyvät.Ajoin Karjakunnalla ensin kaupunkijakoa ja auto Mb 406 ja leppoisa piiri mutta pääsin sitten maaseutujakoon ja iso Mersu 1313 oli nuori poika täpinöissään kun ajoi stadista lahti, heinola kuormaa ja ylitöitä tuli ja kynällä lisää tunteja.
        Kultaista aikaa se oli kun ei ollut piirturia eikä puhelinta ja mersu oli hyvä ajaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Avaajan kannattaa muuttaa Venäjälle, siellä aletaan olemaan 70-80 luvulla kaluston ja tyylin puoleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe