Sami Saikkonen ATPL

Anonyymi-ap

Sami joka oli osallisena kuolemaan johtaneet sä onnettomuudessa taannoin on kohta ATPL. Kuinka kauan kestää että tulee seuraava onnettomuus jos hän jatkaa koulutuksen tai vaikka vaan yleisilmailun parissa? Monen mielestä varsin asenne vammainen henkilö.

9

1667

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Myös kateus on asennevamma.
      Ja niin Samilla kuin muillakin ATPL- teorian opiskelleilla on mahdollisuus saada ATPL(A)-lupakirja kun ensin hankkii CPL(A) lupakirjan ja kun kokonaislentokokemusta on vähintään 1500 h ja kokemusta 2 hengen ohjaamotyöskentelystä (lentoyhtiössä perämiehenä) 500 h.

    • Anonyymi

      Kiinnostava aloitus.

      Miten Saikkonen aiheutti tarkastettavalle sydänkohtauksen?

    • Anonyymi

      Sami on ihminen.

      ATPL on ilmailulupakirja. Airline Transport Pilot License.

      Avausviestissä sanotaan että ” Sami… on kohta ATPL”.
      Eikä ole.

    • Anonyymi

      Sehän oli lento semmosella lentokoneella ja miehistöllä, että sitä ei olisi ikinä pitänyt lentää.

    • Anonyymi

      Kiitos keskustelun avaajalle lämpimästä huolenpidosta.

      Koska ilmiselvästi et tunne ilmailualaa kerron, että viranomaisprosessi pitää todella hyvää huolta tällaisista asioista; lienen yksi suomen tarkimmin testatuista ja tutkituista lentäjistä sekä fyysisesti että henkisesti.

      Toivon myös, ettet koskaan joudu tilanteeseen missä joku ystäväsi kukistuu verenkiertohäiriön takia.

      Kaikkea hyvää anonyymille -ap:lle ja muille asiasta kiinnostuneille.

      Iloa ja innostusta loppukesään,
      Sami Saikkonen

      • Anonyymi

        Sami Saikkoselle tsempit.


      • Anonyymi

        Hiljaista on ollut,

        Onnettomuustutkinta ei päässyt selvyyteen siitä, tapahtuiko aortan repeytymä ilmassa vai törmäyksen seurauksena. Mutta jos kuuntelee Samin selitystä, vaikuttaa siltä, että koko tapahtuma tiivistyy oppilaan sairaskohtaukseen – ikään kuin kaikki muu olisi ollut kunnossa ja kohtalo vain puuttui peliin.

        Tämä on inhimillistä. Kun tilanne menee pieleen, psyyke etsii pelastusköyttä: jotain, joka vapauttaa meidät vastuusta. Sairaskohtaus on siihen täydellinen. Se on odottamaton, traaginen ja ulkopuolinen. Mutta samalla se hämärtää ne seikat, jotka loivat onnettomuudelle otolliset olosuhteet jo ennen kuin mitään tapahtui.

        "Aloitettaessa kaartoa kohti kiitotien kynnystä, lentokorkeus oli enää 600 jalkaa keskimääräisen merenpinnan yläpuolella, joten kaarto suoritettiin hyvin matalalta. Lisäksi loppukaarto aloitettiin vain noin 400 metrin etäisyydellä kiitotien keskiviivasta, joten kiitotielle pääsy on edellyttänyt jyrkkää kaartamista. Kaarron aikana lentokoneen ilmanopeus on hidastunut lähelle sakkausnopeutta. Kaarto on suoritettu lentokoneen aerodynaamisen suorituskyvyn äärirajoilla, ja lennonopettajan mahdollisuus havaita tilanteen kehittyminen on ollut puuttuvien mittarien ja sakkausvaroittimen puuttumisen takia rajoittunut. Koulutettava ohjaaja oli vielä minuuttia ennen maahan törmäystä toimintakykyinen. Koulutettavan ohjaajan sairauskohtaus on tapahtunut hyvin lähellä maanpintaa tai välittömästi törmäyksen jälkeen."

        Viimeinen maaliinlasku aloitettiin 600 ft AGL – puolet siitä, mitä paikallinen kerho suosittelee. Loppukaarto aloitettiin vain 400 metrin päässä kiitotielinjasta, edelleen n. puolet normaalista, jyrkkä kaarto oli väistämätön. Nopeus hidastui lähelle sakkausrajaa. Kaarto suoritettiin koneen aerodynaamisen suorituskyvyn äärirajoilla. Ja koneessa, jota ei ollut edes sallittua käyttää kyseiseen harjoitukseen, takaohjaamon polkimet oli jätetty asentamatta.

        Tämä kaikki kouluennolla.
        Harmillista tosiaan että tämä hyvin valmisteltu ja harkiten suoritettu lento päättyi onnettomuuteen sairaskohtauksen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiljaista on ollut,

        Onnettomuustutkinta ei päässyt selvyyteen siitä, tapahtuiko aortan repeytymä ilmassa vai törmäyksen seurauksena. Mutta jos kuuntelee Samin selitystä, vaikuttaa siltä, että koko tapahtuma tiivistyy oppilaan sairaskohtaukseen – ikään kuin kaikki muu olisi ollut kunnossa ja kohtalo vain puuttui peliin.

        Tämä on inhimillistä. Kun tilanne menee pieleen, psyyke etsii pelastusköyttä: jotain, joka vapauttaa meidät vastuusta. Sairaskohtaus on siihen täydellinen. Se on odottamaton, traaginen ja ulkopuolinen. Mutta samalla se hämärtää ne seikat, jotka loivat onnettomuudelle otolliset olosuhteet jo ennen kuin mitään tapahtui.

        "Aloitettaessa kaartoa kohti kiitotien kynnystä, lentokorkeus oli enää 600 jalkaa keskimääräisen merenpinnan yläpuolella, joten kaarto suoritettiin hyvin matalalta. Lisäksi loppukaarto aloitettiin vain noin 400 metrin etäisyydellä kiitotien keskiviivasta, joten kiitotielle pääsy on edellyttänyt jyrkkää kaartamista. Kaarron aikana lentokoneen ilmanopeus on hidastunut lähelle sakkausnopeutta. Kaarto on suoritettu lentokoneen aerodynaamisen suorituskyvyn äärirajoilla, ja lennonopettajan mahdollisuus havaita tilanteen kehittyminen on ollut puuttuvien mittarien ja sakkausvaroittimen puuttumisen takia rajoittunut. Koulutettava ohjaaja oli vielä minuuttia ennen maahan törmäystä toimintakykyinen. Koulutettavan ohjaajan sairauskohtaus on tapahtunut hyvin lähellä maanpintaa tai välittömästi törmäyksen jälkeen."

        Viimeinen maaliinlasku aloitettiin 600 ft AGL – puolet siitä, mitä paikallinen kerho suosittelee. Loppukaarto aloitettiin vain 400 metrin päässä kiitotielinjasta, edelleen n. puolet normaalista, jyrkkä kaarto oli väistämätön. Nopeus hidastui lähelle sakkausrajaa. Kaarto suoritettiin koneen aerodynaamisen suorituskyvyn äärirajoilla. Ja koneessa, jota ei ollut edes sallittua käyttää kyseiseen harjoitukseen, takaohjaamon polkimet oli jätetty asentamatta.

        Tämä kaikki kouluennolla.
        Harmillista tosiaan että tämä hyvin valmisteltu ja harkiten suoritettu lento päättyi onnettomuuteen sairaskohtauksen takia.

        On yllättävää, ettei Sami ole kommentoinut tätä uutta kirjoitusta. Aiemmassa keskustelussa hän puolusti niin vahvasti sairauskohtausteoriaa, että luulisi hänen löytävän argumentteja myös näihin näkökulmiin.

        Ehkä hän ei kuitenkaan halua jatkaa. Onneksi onnettomuusraportti kertoo faktat niille, jotka viitsivät sen lukea.

        Toivottavasti vastaavia tapauksia ei enää nähdä tältä kävelevältä katastrofilta.


    • Anonyymi

      58 ja 33

      63 ja 38
      68 ja 43
      73 ja 48
      78 ja 53
      83 ja 58
      88 ja 63
      93 ja 68
      98 ja 73
      103 ja 78

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      73
      4966
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3359
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2655
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1717
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1566
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1322
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      219
      1113
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1005
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      889
    Aihe