Vaikuttaako vakionopeudensäätimen käyttö kulutukseen, ja kumpaan suuntaan? Polttoaineella ei liene väliä, onko diesel vain bensiini?
Lisäksi kiinnostaisi tietää saako -98 - 00 (xsara,306,megane,seat) vuoden automalleihin säätimiä jälkiasennuksena, hinta?
Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen
75
58405
Vastaukset
- Dr13
Vakionopeudensäätimen kanssa kulutus On mahdollisimman pieni, koska kiihdytysenergiaa ei tarvita juuri ollenkaan. Polkimella ajettaessa nopeus vaihtelee, jolloin tarvitaan aina enemmän kiihdytykseen energiaa. Itselläni on kokemusta 2-litraisesta Volvo460:stä, joka vei vakionopeussäätimen kanssa maantiellä(80-100km/h vaihtelevasti) 5,6l/100km.
- marjat
yleensä kulutus lisääntyy. Vähän mutta kuitenkin.
- rjat
marjat kirjoitti:
yleensä kulutus lisääntyy. Vähän mutta kuitenkin.
eikä lisäänny, mutta ei radikaalisti pienekään.
Muut syyt perustelevat säätimen hankinnan. - Golwert
rjat kirjoitti:
eikä lisäänny, mutta ei radikaalisti pienekään.
Muut syyt perustelevat säätimen hankinnan.Ylämäkeen tultaessa säädin ei osaa ennakoida ottamalla vauhtia ennen mäkeä, vaan pyrkii kaasuttamaan auton vauhdin jo hidastuessa jolloin ajotapa muuttuu epäedulliseksi.
- tero_2.0
marjat kirjoitti:
yleensä kulutus lisääntyy. Vähän mutta kuitenkin.
Kyllä se kulutus pienenee aina. Kuskista riippuen voi olla paljonkin.
- kulutus lisääntyy
rjat kirjoitti:
eikä lisäänny, mutta ei radikaalisti pienekään.
Muut syyt perustelevat säätimen hankinnan.mäkimaastossa ja tasasella ellei oo jaloissa tärinätautia poljin pysyy kyllä ilman säätelyntarvetta
- mutta
Golwert kirjoitti:
Ylämäkeen tultaessa säädin ei osaa ennakoida ottamalla vauhtia ennen mäkeä, vaan pyrkii kaasuttamaan auton vauhdin jo hidastuessa jolloin ajotapa muuttuu epäedulliseksi.
vastaavasti alamäkeen tultaessa "kaasujalka" kevenee koska säädin pyrkii pitämään halutun nopeuden,ajotietokoneen mukaan jopa nollille,mitä ei välttämättä täpahdu jalalla kaasutellessa.
- edelliseen
mutta kirjoitti:
vastaavasti alamäkeen tultaessa "kaasujalka" kevenee koska säädin pyrkii pitämään halutun nopeuden,ajotietokoneen mukaan jopa nollille,mitä ei välttämättä täpahdu jalalla kaasutellessa.
siis kulutus putoaa jopa nollaan ei nopeus.
- autolla
kulutus lisääntyy kirjoitti:
mäkimaastossa ja tasasella ellei oo jaloissa tärinätautia poljin pysyy kyllä ilman säätelyntarvetta
n. 800 kilsaa putkeen ni voitko sanoa suoraan että ei jalkaasi mitenkään "ahdista" ?
Itse jos pitäisi valita vakionopeussäätimen ja ilmastoinnin kesken , ottaisin ehdottomasti vakionopeussäätimen !
Huom. TDI auto , esim 1.6 bensa ei oikein jaksa vääntää säätimen kanssa , ajo on sellasta purukumia välillä ! - ------------------
tero_2.0 kirjoitti:
Kyllä se kulutus pienenee aina. Kuskista riippuen voi olla paljonkin.
kyllä,oikeassa olet kulutus pienenee aina maantieajossa kun käyttää vakionopeuden säädintä.ajan työkseni 350km siivuja 3-kertaa viikossa ja voin sanoa kokemuksesta säästön olevan n,1/2-1litra/100km.auto 2.0 tdi
- Automiekkonen
------------------ kirjoitti:
kyllä,oikeassa olet kulutus pienenee aina maantieajossa kun käyttää vakionopeuden säädintä.ajan työkseni 350km siivuja 3-kertaa viikossa ja voin sanoa kokemuksesta säästön olevan n,1/2-1litra/100km.auto 2.0 tdi
Pienenee, suurenee...ikuisuuskysymys.
Totuus on, että riippuu ihan kuskista, autosta ja olosuhteista. Jos on aktiivinen kuski, voi päästä pienemmällä kuin vakkarilla, varsinkin jos on pieni kone ja vaihteleva maasto, joka ei ole omiaan vakkarille.
Eli yksiselitteistä vastausta ei ole tähänkään probleemaan. - hohhoi!
kulutus lisääntyy kirjoitti:
mäkimaastossa ja tasasella ellei oo jaloissa tärinätautia poljin pysyy kyllä ilman säätelyntarvetta
Noin sanoo perseaukinen teini, kertoisitko muuten mikä auto sinulla on, veikkaan että et tiedä nykyaikaisista lisävarusteista mitään!
- on.
Automiekkonen kirjoitti:
Pienenee, suurenee...ikuisuuskysymys.
Totuus on, että riippuu ihan kuskista, autosta ja olosuhteista. Jos on aktiivinen kuski, voi päästä pienemmällä kuin vakkarilla, varsinkin jos on pieni kone ja vaihteleva maasto, joka ei ole omiaan vakkarille.
Eli yksiselitteistä vastausta ei ole tähänkään probleemaan.tämä on asia, jota vatvotaan pari kertaa viikossa eri palstoilla. Isomoottorinen auto, kuten itselläni on kuluttaa hieman vähemmän cruiserilla. Sen ei tarvitse vaihtaa pienemmälle isoissakaan ylämäissä. Tämä on kokemusperäistä tietoa.
- Autoileva
------------------ kirjoitti:
kyllä,oikeassa olet kulutus pienenee aina maantieajossa kun käyttää vakionopeuden säädintä.ajan työkseni 350km siivuja 3-kertaa viikossa ja voin sanoa kokemuksesta säästön olevan n,1/2-1litra/100km.auto 2.0 tdi
Hyvin todennäköisesti kulutus pienenee vakionopeussäätimen kanssa - varsinkin bensa-autoilla. Vakionopeussäätimellä ajettaessa korjaus nykyisestä nopeudesta säädettyyn nopeuteen tapahtuu "kevyemmällä" kaasujalalla kuin normaalisti ajettaessa. Tosin mitään perustetta ei käsittääkseni ole, että AINA vakionopeussäätimellä päästäisiin pienempään kulutukseen. Varsinkin tilanteessa, jossa kuskille sallitaan pieni toleranssi: vaikka 100 km/h vauhdissa /- 5 km/h niin päästään parempiin kulutuslukemiin käyttämällä alamäkiä hyväksi jne.
Mutta käytännössä ainakin omalla ajotyylilläni välillä TRE-HKI nopeudensäätimen käyttö pienentää kulutusta, mutta se johtuu juuri tästä, että "manuaalisesti" kaasutettaessa ei aina tule muistaneeksi sitä polttoaineen hintaa.
-Peksi - tietoa sulla
asiasta mitään,aivan varmasti vaikuttaa kulutuksen kasvuun,taisit pistää ihan vitsinä ton kiihdytys energian,toivottavasti.
- jepulis
kulutus lisääntyy kirjoitti:
mäkimaastossa ja tasasella ellei oo jaloissa tärinätautia poljin pysyy kyllä ilman säätelyntarvetta
Kyllähän asia on niin että tietokone on aina ihmistä tyhmempi ja ei todellakaan osaa ennakoida mitään. Eli fiksusti ajava ihminen on aina taloudellisempi kun tietokone. Mutta suosittelen silti, on mukava päästellä vak.nop.säätimellä maantiellä.
- Oikean auton omistaja
Golwert kirjoitti:
Ylämäkeen tultaessa säädin ei osaa ennakoida ottamalla vauhtia ennen mäkeä, vaan pyrkii kaasuttamaan auton vauhdin jo hidastuessa jolloin ajotapa muuttuu epäedulliseksi.
Ajelet ilmeisesti jollain riisikupilla, joka tarvitsee hirveästi ennakkoa joka mäessä. Omassa autossani mäet menee vakionopeussäätimellä tosi sujuvasti, kuljettaja ei kyllä pysty niin tasaiseen ajoon.
- Passat -04
mutta kirjoitti:
vastaavasti alamäkeen tultaessa "kaasujalka" kevenee koska säädin pyrkii pitämään halutun nopeuden,ajotietokoneen mukaan jopa nollille,mitä ei välttämättä täpahdu jalalla kaasutellessa.
auringon varmasti kulutus lisääntyy. Lisäys on kuitenkin varsin mitätön (0,2-0,5l/100km). Alamäessä ON edullisempaa ajaa ilman säädintä konejarrutuksessa kulutus on 0,0l/100km kierrosten ollessa yli 1200 rpm. Säätimen kanssa kulutusta riittää jyrkemmissäkin mäissä. On totta että säätimen käyttö on perusteltua muista kuin taloudellisista syistä. Jälkiasennukset hoituvat helposti esim volkkareihin n. 300 €.
- en osaa
Autoileva kirjoitti:
Hyvin todennäköisesti kulutus pienenee vakionopeussäätimen kanssa - varsinkin bensa-autoilla. Vakionopeussäätimellä ajettaessa korjaus nykyisestä nopeudesta säädettyyn nopeuteen tapahtuu "kevyemmällä" kaasujalalla kuin normaalisti ajettaessa. Tosin mitään perustetta ei käsittääkseni ole, että AINA vakionopeussäätimellä päästäisiin pienempään kulutukseen. Varsinkin tilanteessa, jossa kuskille sallitaan pieni toleranssi: vaikka 100 km/h vauhdissa /- 5 km/h niin päästään parempiin kulutuslukemiin käyttämällä alamäkiä hyväksi jne.
Mutta käytännössä ainakin omalla ajotyylilläni välillä TRE-HKI nopeudensäätimen käyttö pienentää kulutusta, mutta se johtuu juuri tästä, että "manuaalisesti" kaasutettaessa ei aina tule muistaneeksi sitä polttoaineen hintaa.
-PeksiEn osaa sanoa että millainen säädin sulla on, mutta ainakin tuo audin säädin painaa kyllä kaasun ihan pohjaan saakka, jos vauhti ei meinaa heti nousta tavoitenopeuteen saakka, eli esim jyrkässä ylämäessä isolla vaihteella ajaessa painaa säädin pedaalin aivan pohjaan ja en todellakaan itse näin tee... Sopivassa kohdassa tuntuu kuin auto tukehtuisi, kun säädin lyö hanan pohjaan ja kierrokset alhaalla.
- K@lle
autolla kirjoitti:
n. 800 kilsaa putkeen ni voitko sanoa suoraan että ei jalkaasi mitenkään "ahdista" ?
Itse jos pitäisi valita vakionopeussäätimen ja ilmastoinnin kesken , ottaisin ehdottomasti vakionopeussäätimen !
Huom. TDI auto , esim 1.6 bensa ei oikein jaksa vääntää säätimen kanssa , ajo on sellasta purukumia välillä !Kirjoittelet niin epäselvästi, että jutuistasi ei saa selvää.
"TDI auto, esim. 1,6 bensa"?? Käyttelehän niitä välimerkkejä oikein, niin ei tartte arpoa, mitä tuollakin tarkoitat. - K@lle
Automiekkonen kirjoitti:
Pienenee, suurenee...ikuisuuskysymys.
Totuus on, että riippuu ihan kuskista, autosta ja olosuhteista. Jos on aktiivinen kuski, voi päästä pienemmällä kuin vakkarilla, varsinkin jos on pieni kone ja vaihteleva maasto, joka ei ole omiaan vakkarille.
Eli yksiselitteistä vastausta ei ole tähänkään probleemaan.Omassa autossani ei ole vakionopeudensäädintä. Tapanani on aina rullata suuremmat mäet kytkin pohjassa, kun se vain on mahdollista. Nykyautoissa ilmanvastus on niin pieni, että nopeus ei juurikaan tästä pienene ja polttoainetta säästyy. Lisäksi kulutusta voi pienentää moottorijarrutuksella, jolloin kulutus tosiaan tippuu ruiskukoneilla nollaan.
- homoos
K@lle kirjoitti:
Kirjoittelet niin epäselvästi, että jutuistasi ei saa selvää.
"TDI auto, esim. 1,6 bensa"?? Käyttelehän niitä välimerkkejä oikein, niin ei tartte arpoa, mitä tuollakin tarkoitat.apina !
kyllä sä ymmärsit , näsäviisauksista saat vaan turpaas joskus kunnolla ! - pihalla kuin
K@lle kirjoitti:
Omassa autossani ei ole vakionopeudensäädintä. Tapanani on aina rullata suuremmat mäet kytkin pohjassa, kun se vain on mahdollista. Nykyautoissa ilmanvastus on niin pieni, että nopeus ei juurikaan tästä pienene ja polttoainetta säästyy. Lisäksi kulutusta voi pienentää moottorijarrutuksella, jolloin kulutus tosiaan tippuu ruiskukoneilla nollaan.
lumiukko !
Taidat kuulua niihin kuuluisiin sarvikuonoihin jotka paskovat housuunsa ! Mikskö , no siks vaikka siihen tuodaan pytty viereen ni sarvikuono paskoo silti housuunsa ku on aina ennenkin tottunut paskomaan housuunsa !
Kytkinkin vielä pohjassa , no johonkin vanhaan fiat unon paskaan ne on halpoja uusia millä tääkin urpo varmaan ajelee !
... paskat housussa - köh
on. kirjoitti:
tämä on asia, jota vatvotaan pari kertaa viikossa eri palstoilla. Isomoottorinen auto, kuten itselläni on kuluttaa hieman vähemmän cruiserilla. Sen ei tarvitse vaihtaa pienemmälle isoissakaan ylämäissä. Tämä on kokemusperäistä tietoa.
Vaan nostavan kulutusta. Ainakin 3.8l vinkkeli kutonen syö säätimen kanssa 0.6l/100km lisää.
Mutta on se muuten tosi kiva vehje. - pitkä kokemus
Passat -04 kirjoitti:
auringon varmasti kulutus lisääntyy. Lisäys on kuitenkin varsin mitätön (0,2-0,5l/100km). Alamäessä ON edullisempaa ajaa ilman säädintä konejarrutuksessa kulutus on 0,0l/100km kierrosten ollessa yli 1200 rpm. Säätimen kanssa kulutusta riittää jyrkemmissäkin mäissä. On totta että säätimen käyttö on perusteltua muista kuin taloudellisista syistä. Jälkiasennukset hoituvat helposti esim volkkareihin n. 300 €.
tasaisella tiellä kulutus ei ainakaan lisäänny, mäkisillä pikkuteillä tarkka kuski voi onnistua hiukan säästämään ajamalla ylämäet ilman vakaria.
yksi juttu on hätäjarrutus, vakarilla ajettaessa kannattaa opetella pitämään jalka siten että saa nopeasti jarrutettua. - pitkä kokemus
Passat -04 kirjoitti:
auringon varmasti kulutus lisääntyy. Lisäys on kuitenkin varsin mitätön (0,2-0,5l/100km). Alamäessä ON edullisempaa ajaa ilman säädintä konejarrutuksessa kulutus on 0,0l/100km kierrosten ollessa yli 1200 rpm. Säätimen kanssa kulutusta riittää jyrkemmissäkin mäissä. On totta että säätimen käyttö on perusteltua muista kuin taloudellisista syistä. Jälkiasennukset hoituvat helposti esim volkkareihin n. 300 €.
tdi volkkarin kulutus on moottorijarrutuksessa 0, tyhjäkäynnillä 0.7, ei kannata rullata vapaalla
- K@lle
pihalla kuin kirjoitti:
lumiukko !
Taidat kuulua niihin kuuluisiin sarvikuonoihin jotka paskovat housuunsa ! Mikskö , no siks vaikka siihen tuodaan pytty viereen ni sarvikuono paskoo silti housuunsa ku on aina ennenkin tottunut paskomaan housuunsa !
Kytkinkin vielä pohjassa , no johonkin vanhaan fiat unon paskaan ne on halpoja uusia millä tääkin urpo varmaan ajelee !
... paskat housussa"Kytkinkin vielä pohjassa , no johonkin vanhaan fiat unon paskaan ne on halpoja uusia millä tääkin urpo varmaan ajelee !"
Ajele amitsu edelleen vaan sillä sossun kustantamalla ruosteisellä Corolla DX:llä.
- kumisaapasjalka
Tämä keskustelun perusteella siis kannattaa ehdottomasti säätimen jos ajaa pitkiä matkoja.
Entäs onko kukaan laittanut tai kuullut laitettavan noita jälkiasennuksena?- Meksu
Kyllähän niitä laitetaan jälkiasennuksenakin. Jos autossa on sähköinen kaasupoljin vakkarin asennuksesta selviää useimmiten vain viiksen lisäämisellä ja muutaman piuhan kytkemisellä. Vanhemmissa ajoneuvoissa asennus on mutkikkaampi juttu, muttei pitäis maksaa kovinkaan paljoa. Kannattaa kysellä autotarvike/korjaamo liikkeistä hinta-arvioita asennukselle.
- vanhaan
Meksu kirjoitti:
Kyllähän niitä laitetaan jälkiasennuksenakin. Jos autossa on sähköinen kaasupoljin vakkarin asennuksesta selviää useimmiten vain viiksen lisäämisellä ja muutaman piuhan kytkemisellä. Vanhemmissa ajoneuvoissa asennus on mutkikkaampi juttu, muttei pitäis maksaa kovinkaan paljoa. Kannattaa kysellä autotarvike/korjaamo liikkeistä hinta-arvioita asennukselle.
vaijerilliseen kaasupoljinautooni (golf -91)
viime syksynä. Edellisissä (uudemmissa) volkkareissa on ollut jo vakiona tai
jälkiasennettuna viiksi.
Peruslaite 150,- kolmenappisella ohjaimella ja
asennus saman verran päälle. Asennus ei ole
vaikea, laitteen mukana tulevalla
manuaalilla siitä varmaankin selviää. Muutamien
pikkujuttujen tietämisestä olisi tosin hyötyä,
erityisesti jos säädien ei alakaan heti toimia
normaalisti. - pakko olla
Asensin itse edullisimman jälkiasennussarjan
minkä löysin(AP-50)koska polveni ei pidä pitkistä
matkoista.Vehje on pelannut kuin unelma kesät
talvet kelistä riippumatta.On tärkeää asentaa
säätimen hallintapaneeli ergonomisesti hyvään
paikkaan ja polkimiin tulevissa magneeteissa voi
käyttää jotain lisäkiinnitystä.Ehkä toimivuutta on parantanut se,että vetoakselit ovat pohja-
panssarin takana loalta ja lumelta suojassa.
- Meksu
Taitava ja tien korkeusvaihteluita ennakoiva kuski pääsee ilman vakkaria pienemmällä kulutuksella lähes poikkeuksetta, mutta tavallinen "keskivertoa parempi" autoilija ajanee säätimen kanssa taloudellisemmin...
Vakinopeudensäädin lisää ajomukavuutta sen verran paljon, että se hankkimatta jättämisessä ei ole mitään järkeä. Ei tarvi enää katsella nopeusmittaria koko aikaa, vaan antaa mennä ihan rennosti ja nopeus säilyy koko ajan vakiona. Tietenkin säätimen kunnollinen toiminta vaatii koneelta jonkun verran tehoa, eli en välttämättä alle 1.6 litraseen sellasta asentaisi. Itsellä on 2 -litranen Megane II, jossa säädin toimii kuin unelma mäkisessäkin maastossa. - TRUCK MAC
No niin ajakaas 60tonnisella vakkari päällä.Taloudellisesti ajaa Suomalainen ammattikuski ilman "vakionopeus-säädintä".Jos kokeilee ko.systeemiä esim.Keski-Suomen mäissä REKKAKUSKIN ura loppuu lyhyeen!Ei sovellu talvi käyttöön isossa ajonevossa vielä.Kulutus lisääntyy(n:8-12l sataseella),päivässä se tekee pitkän-pennin!
- avensis 05
Kulutus ainakin toyotalla kasvaa noin puoli litraa satasella säätimen kans ajettaessa.
- vastailee :)
Siitä kulutuksesta en tiedä mitään, mut ainakin se rasittaa, kun ajat vakkari päällä niin edessä olevat sompaa sen minkä kerkiää. ite ajaa suoralla maantie osuudella vakkari päällä ja saa vähän väliä löysätä tai sitten paineltava edelle.Kun menet edelle ja löysäät nopeuden siihen sallittuun, (esim. ite laitan satasen alueella vakkarin 115) niin kohta nämä ohitetut ajaa puskuriin kiinni ja ajattelee " vitsin hölmö, jää nyt siihen sitten junnaamaan" eikä huomata et oma nopeus on lisääntyny aika huomattavasti. Sitten katotaan hölmönä kun vakkari päällä olevaa ohitetaan ylämäessä et "hei se lähti kiihyttään" vaikka todellisuudessa vakkari sen tekee.... paljon olis ihmisillä opittavaa vakkareista. Kulutuksesta en tiedä eikä mun tarvi, mulle riittää se nautinto kun ei tarvi katella mittaria välillä et onhan nopeus todella pysyny samana :)
Mukavaa matkanteko mieltä kaikille =) - mutta asiaa!
vastailee :) kirjoitti:
Siitä kulutuksesta en tiedä mitään, mut ainakin se rasittaa, kun ajat vakkari päällä niin edessä olevat sompaa sen minkä kerkiää. ite ajaa suoralla maantie osuudella vakkari päällä ja saa vähän väliä löysätä tai sitten paineltava edelle.Kun menet edelle ja löysäät nopeuden siihen sallittuun, (esim. ite laitan satasen alueella vakkarin 115) niin kohta nämä ohitetut ajaa puskuriin kiinni ja ajattelee " vitsin hölmö, jää nyt siihen sitten junnaamaan" eikä huomata et oma nopeus on lisääntyny aika huomattavasti. Sitten katotaan hölmönä kun vakkari päällä olevaa ohitetaan ylämäessä et "hei se lähti kiihyttään" vaikka todellisuudessa vakkari sen tekee.... paljon olis ihmisillä opittavaa vakkareista. Kulutuksesta en tiedä eikä mun tarvi, mulle riittää se nautinto kun ei tarvi katella mittaria välillä et onhan nopeus todella pysyny samana :)
Mukavaa matkanteko mieltä kaikille =)Toi on todella tyypillistä. Mutta minkäs teet.
- mazda626
Oli vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen sitten mikä tahansa, niin kannattaa ehkä miettiä muutakin kulutusta, eli
1) Oma kroppa: Jos ajat autolla 5 km kauppaan ja takaisin, se on ihan sama miten ajat. Mutta kun ajat 1000 km:n pätkiä useasti, niin kyllä tuo jalan vapauttaminen auttaa itsellä ainakin tosi paljon. Muutenkin pystyt ajon aikana venyttelemään, eli kroppa ei kulu samalla tavalla.
2) Sakot: ei tarvitse koko ajan kytätä nopeusmittaria. Eli voi säästyä muutamat ylinopeussakot. Pitkällä suoralla voi vauhtisokeus yllättää, kun ei ole muita tiellä liikkujia (paitsi poliisit tutkan kanssa pusikossa)
Joten näitäkin kannattaa miettiä. Eli itse suosittelen ehdottoman lämpöisesti. Nykyisessä autossani ei ole, mutta pari autoa sitten ajoin autom. Mersua vakionopeudensäätimen kera. Siinä kulutus vähän nousi, mutta ei radikaalisti. Yksi millä voi kanssa vaikuttaa kulutukseen, on että yöaikaan kun ei ole ruuhkaa takana, niin laittaa 100 sijaan säätimen esim. 95 km/h. Matka-aika vähän pitenee, mutta kulutus vähenee. - pesonen...
Omassa autossani on vakkari ja mukavahan se on tyhjällä tiellä pitkillä matkoilla. Kulutus omasta mielestä hieman nousee (ehkä desin tai kaksi/100km).
Mutta asiasta toiseen; mitäs kun esim hirvi hyppää tielle ja jalka on ties missä, niin saako sen yhtä nopeasti jarrulle? Jokainen sekunnin sadasosakin kun on varmaan tarpeen. No toisaalta jos jalka on puutuneena kaasulla, ei sekään varmaan hyvä ole...- Tane_k
Jos jalka on jossain ihmeellisessä asennossa, niin tottahan siinä aikaa kuluu turhaan. Siihenkin kuitenkin tottuu - eikä jalkoja kannata kojelaudalla pitää :) Tottumisella tarkoitan sitä, että ainakin minulla jarrutus lähtee yhtä nopeasti riippumatta siitä, onko jalka kaasulla vai jossain muualla.
- qwerty
Minulla on TDI Golffi ja vakkarisäädin siinä. Vakkarisäätimellä kulutus on aina about 0,2 litraa isompi mitä ilman. Tasaisella maastolla eroa vähemmän, mäkisellä enemmän.
Siltikään en vaihtaisi. Varsinkin motarilla vakkari on ylivoimaisen hieno keksintö. Vääntävällä koneella pistetään 5 vaihde silmään, vakkari päälle ja ajetaan Hangosta Inariin.- K@lle
Automaattilootan kaverina vakionopeudensäädin se vasta pääsee todella oikeuksiinsa.
- 2 subarua
Kuten edellä moneen otteeseen onkin todettu, vakionopeussäätimen hankinta/käyttö hankitaan muista syistä kuin polttoaineen säästön takia. Itse olen takkuulla säästänyt sakkorahoja pitkän pennin. Kaikki ylinopeussakot olen kerännyt (henkilö)autoilla, joissa ei ole vakionopeussäädintä. Matkanteko muuttuu yllättävän helpon tuntuiseksi, kun ei tarvitse vahtia mittaria aivan koko ajan. Toki jonossa ajettaessa vns:ää ei voi käyttää jonon haitariliikkeen takia, mutta hiukan väljemmmällä tiellä voi vns:n laittaa haluamalleen nopeudelle ja keskittyä liikenteen ja maisemien seuraamiseen. Automaattivaihteisto on minulle myös matkantekoa helpottava laite(kuten nelivetokin talvisin:) Suosittelen kokeilemaan.
- ajuri
Kulutus lisäänyy verrattuna taloudelliseen ajajaan ja silloinkin aika vähän, yleensä kuitenkin pienenee.
- Tdi Cordobaisti
Ainakin tasaisella vak nop säädin tuo polttoaineen säästöä, koska tällöin ei tapahdu turhaa kaasujalan heilahtelua. Cordobassani en saanut hyvää kaasujalan asentoa, joten asennutin säätimen - tuli vielä merkkiliikkeessä halvemmaksi, kuin varaosaliikkeiden tarjoukset olivat.
Itse ajan usein teillä, joilla on pitkiä mäkiä. Tällöin kannattaa lasketella vapaalla sellaiset mäet, joissa auton nopeus pysyy vakiona tai jopa hieman kiihtyy. Tähän asiaan silmä kehityy, siis milloin kannattaa heittää vapaalle.
Kohta joku tietysti kommentoi, että kaasu ylhäällä säästää tyhjäkäynnin polttoaineen. Kyllä, mutta tällöin moottori jarruttaa ja silloin tuhlataan aina polttoainetta. Onhan vauhti saatu aikaan (ja mäen päälle "kiivetty")polttamalla bensaa/dieseliä.
Hybridiautossa kaasu ylhäällä ajaminen alamäessä ei ole ongelma, koska (moottori)jarrutuksessa saadaan energia talteen.- HJH
Ruiskuautoissa ja dieseleissä moottorijarrutus ei kuluta polttoainetta, sillä syöttö katkeaa automaattisesti. Tosin katalysaattorin toiminta vaatii pientä määrää polttoaineen polttamista, jotta se pysyisi lämpimänä. Kyse on kuitenkin pienemmästä kulutuksesta kuin mitä tyhjäkäyntikulutus on. Taloudellisempaa siis on antaa moottorin jarruttaa kuin vapaalla rullaaminen. Kaasutinautoissa moottorijarrutus kuluttaa polttoainetta.
Niin, ja vakionopeussäädin on loistava keksintö. - pesonen...
HJH kirjoitti:
Ruiskuautoissa ja dieseleissä moottorijarrutus ei kuluta polttoainetta, sillä syöttö katkeaa automaattisesti. Tosin katalysaattorin toiminta vaatii pientä määrää polttoaineen polttamista, jotta se pysyisi lämpimänä. Kyse on kuitenkin pienemmästä kulutuksesta kuin mitä tyhjäkäyntikulutus on. Taloudellisempaa siis on antaa moottorin jarruttaa kuin vapaalla rullaaminen. Kaasutinautoissa moottorijarrutus kuluttaa polttoainetta.
Niin, ja vakionopeussäädin on loistava keksintö.Kyllä matkaajossa asiat kannattaa suhteuttaa alamäen jyrkkyyteen/pituuteen!
Kyllähän moottorijarrutus on hetkellisesti taloudellista, mutta entä jos tyhjäkäynnillä pääset rullaamaan vaikka 2 km (kulutus esim. 0,7 l/100km). Nimenomaan normaaleissa kohtuu loivissa mäissä on järkevämpää mennä vapaalla, jos kulutusta ajattelee. Jos menet moottorijarrutuksella usein vauhti hiljenee kokoajan tai jokatapauksessa pääset paljon lyhemmälle kuin vapaalla ja se uudelleen kiihdytys sitten vasta viekin löpöä.
Tietysti riittävän jyrkissä alamäissä ja kaupunkiajossa esim. ennen risteystä/valoja moottorijarrutus on ehdoton ykkösvaihtoehto.
Eli mielestäni olet kokolailla hakoteillä viestissäs. - auto .
pesonen... kirjoitti:
Kyllä matkaajossa asiat kannattaa suhteuttaa alamäen jyrkkyyteen/pituuteen!
Kyllähän moottorijarrutus on hetkellisesti taloudellista, mutta entä jos tyhjäkäynnillä pääset rullaamaan vaikka 2 km (kulutus esim. 0,7 l/100km). Nimenomaan normaaleissa kohtuu loivissa mäissä on järkevämpää mennä vapaalla, jos kulutusta ajattelee. Jos menet moottorijarrutuksella usein vauhti hiljenee kokoajan tai jokatapauksessa pääset paljon lyhemmälle kuin vapaalla ja se uudelleen kiihdytys sitten vasta viekin löpöä.
Tietysti riittävän jyrkissä alamäissä ja kaupunkiajossa esim. ennen risteystä/valoja moottorijarrutus on ehdoton ykkösvaihtoehto.
Eli mielestäni olet kokolailla hakoteillä viestissäs.ja kokeile !
Jos annat auton rullata ns. moottorijarrutuksella 5 tai 6 vaihde silmässä ni ei voida juurikaan puhua moottorijarrutuksesta , se rullaa , ei jarruta !
Hah , laskettele ja kieritä sä niit 2 kilsan laskujas vaan , mihin annat vauhdin laskea sillä taas kiihdytys VAKIONOPEUTEEN polttaa siinä sun kaasutinmallisessa autossasi synkästi bentsiiniä !
Vakionopeussäädin on parasta seksin jälkeen ! - TDI Cordobaisti
auto . kirjoitti:
ja kokeile !
Jos annat auton rullata ns. moottorijarrutuksella 5 tai 6 vaihde silmässä ni ei voida juurikaan puhua moottorijarrutuksesta , se rullaa , ei jarruta !
Hah , laskettele ja kieritä sä niit 2 kilsan laskujas vaan , mihin annat vauhdin laskea sillä taas kiihdytys VAKIONOPEUTEEN polttaa siinä sun kaasutinmallisessa autossasi synkästi bentsiiniä !
Vakionopeussäädin on parasta seksin jälkeen !Joo,
kyllä Pesonen (ja minä ;) on edellä oikeassa. Olen muuten kokeillut "vapaalla alamäet" asiaa myös C5 sitikalla, jossa on ajotietokone. Olen ajanut moneen kertaan saman pitkän alamäen vaihdepäällä tasaista nopeutta, jolloin ajotietokone näyttää kulutuksen sadalle n. 2,8 l ja vastaavasti vapaalla saman mäen ajaminen kuluttaa n. 0,8 l sadalla. Eli tässä moottorin kitkan voittamiseksi tarvitaan noin suuri polttoaineen lisäys. Jos ajaisin suurin (5) vaihde päällä auto hidastuisi tylsistyttävästi ja joutuisin käyttämään lisäksi polttoainetta uuteen kiihdytykseen. Risteyksiä lähestyn tietysti vaihde päällä kaasu ylhäällä, jotten jää tientukoksi vapaalla rullaamaan.
Ja tuosta energian säilymisestä ja muuttumisesta muodosta toiseen tiedän kyllä jonkin verran. Jos epäilyttää, niin parempi palata (mennä) lukion fysiikan tunneille.
Kaikella ystävyydellä ja hyvää jussia! TM - pesonen...
auto . kirjoitti:
ja kokeile !
Jos annat auton rullata ns. moottorijarrutuksella 5 tai 6 vaihde silmässä ni ei voida juurikaan puhua moottorijarrutuksesta , se rullaa , ei jarruta !
Hah , laskettele ja kieritä sä niit 2 kilsan laskujas vaan , mihin annat vauhdin laskea sillä taas kiihdytys VAKIONOPEUTEEN polttaa siinä sun kaasutinmallisessa autossasi synkästi bentsiiniä !
Vakionopeussäädin on parasta seksin jälkeen !on melko uusi auto, jossa on ajotietokone. Eli tiedän kyllä mistä puhun. Ainakaan mulla se ei rullaa ikuisuuksiin moottorijarrtuksella. Ei edes vapaalla, mutta ero on kuitenkin selvä. Ja onhan selvästi jarruttavasta moottorista myös hyötyä, nimenomaan kaupunkiajossa. Säästyy jarrut.
- Laguna II
Kulutus lisääntyy 0-0,5 l/100 km, mutta mukavuus paranee ja jää enemmän huomiota muulle liikenteelle. Sakkojenkin määrä saattaa vähentyä, riippuen ajotyylistä.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin kannattava investointi. - 22DCI
Kulutus on takuulla vakionopeussäätimen kanssa pienempää, jos pyritään siihen, että yritetään pitää nopeus mahdollisimman vakiona. Toinen juttu on sitten se, että ajetaan ilman säädintä siten, että nopeus voi vaihdella esim 10km/h puoleen tai toiseen. Näin saadaan alamäessa "talteen" liike-energiaa vaikkapa vapaalla rullaten mikä on ylämäessä menetetty. Tämä on kai sitä ns. taloudellista ajoa mikä saa ehkä takana tulevan puhisemaan kiukusta kun ei voi käyttää vakionopussäädintä haitariliikkeen seurauksena.
Itse olen huomannut polttoainekulujen vähentyneen syystä, että säädintä käyttäessäni minulta jää suuremmat ylinopeudet pois ja ehkäpä olen syystä sakoiltakin välttynyt.
Sen verran vielä säätimen käytöstä, että sehän on etenkin "mukavuusväline" ja jos säätimen painikkeet on sopivasti peukalon alla ratissa eikä erillisessä viiksessä, ajomukavuus vain paranee! - Juujaei
Vaimoni ajaa taloudellisemmin kuin vakionopeussäädin. Tätä olemme seuranneet useilla n. 400 kilometrin taipaleilla. Säästöä vaimon kaasujalan käyttämisestä tulee n. 0,2 l/100km. Itse taas ajan vakionopeudensäätimellä taloudellisemmin kuin kaasujalalla.
- vastaus
Nyt tuli se oikea vastaus kysymykseen. juujaei tiesi kertoa juuri sen oleellisen vakkarin käytöstä.
- autom fani
Monessa viestissä mainitaan, kuinka vakionopeussäätimellä ajetaan moottorijarrutuksella alamäessä.
Vakionopeussäädin on ennen kaikkea mukavuusvaruste niin kuin automaattivaihdekin. Kun ajetaan automaattivaihteisella autolla alamäkeä, niin vakionopeussäädin ei pysty moottorijarruttamaan, kun normaali automaatissa ei D-vaihteella ole moottorijarrutusta.
Siten on turha keskustella siitä, kannattaako rullata vapaalla vai moottorijarrutuksella. Kunnon autolla (eli automaatti ja vakionopeussäädin) rullataan alamäki aina vapaalla.
Sekä automaattivaihde että vakionopeussäädin nostavat kulutusta. Vakionopeussäätimen kulutusta nostava vaikutus perustuu siihen, että polttoaineen virtausnopeus vaihtelee enemmän kuin jalkakaasulla ajettaessa. Kone laittaa täyden kaasun päälle ylämäessä ja silloin vaihdekin usein vaihtuu pienempään. Kuski ei näin välttämättä tee.- BMW
kokemukseni mukaan kulutus pienenee käytettäessä vakionopeussäädintä, koska nopeus pysyy tasaisen. Laitteisto säätelee kaasun käytön tarkemmin. Ilman säädintä ajaessa on kulutuksessa selvä ero.
- Parru
BMW kirjoitti:
kokemukseni mukaan kulutus pienenee käytettäessä vakionopeussäädintä, koska nopeus pysyy tasaisen. Laitteisto säätelee kaasun käytön tarkemmin. Ilman säädintä ajaessa on kulutuksessa selvä ero.
Hyvä kuski pärjää vakkarille, mutta vakkari pärjää huonolle kuskille kulutuksen suhteen. Jotenkin näin luki TM:ssa, kun oli juttua vakionopeudensäätimestä. Taisi olla uusin tai sitä edellinen numero. Lue jos et usko.
- yli20vAutoillut
"--- Sekä automaattivaihde että vakionopeussäädin nostavat kulutusta. ---"
Jaa, tuo saattoi pitää paikkansa autoissa vm. miekka ja kilpi, mutta kyllä nykyiset automaattilaatikot paremminkin alentavat kulutusta - ainakin keskivertokuskeilla. Ja varsinkin vn-säätimen kanssa. Kun on näissä säädöt kohdallaan, se hakee joka kuormitustilanteeseen optimaalisen kierrosluvun ja kaasun asennon - mikä jää kyllä useimmilta tekemättä manuaalivaihteilla ja ilman säädintä.
- tosiontottajumalauta
jumaliste!! Käy vaikka katsomassa cruisen valmistajien ja autotarvikeliikkeiden sivuilta. Itsellä on cruise ja bensaa säästyy mukavasti. Ja kun cruisella kiihdyttää, niin se ei laita kaasua pohjaan vaan sen varran mikä on se taloudellisin tapa kiihdyttää esim 80kmh-100kmh:n
Autona mulla 2l bensiini ruisku. Ja mulla ei ole ollu semmosta autoa enää 80-luvun lopulta lähtien jossa ei cruisea ole! Enkä ota! Orpoo se on ajella ja iana olla sitä nopeutta vahtimassa. Ainut miinus on cruisessa että se heikentää turvallisuutta, tulee ajeltua jalat millon missäkin ja etsi sitten polkimia kun hirvi hyppää tielle(Tämä itseäni on monesti arvelluttanut cruisella ajellessa) Siksipä käytän cruisea vaan motareilla, ja aita-alueilla pääasiassa, en koskaan missään "pöheikköteillä" - kulutukseen
Ejpä taija vaekuttaa muuhun kun ylinoppeussakoehin. Onpi se vuan niin mukavoo piästellä cruisella suurinta sallittuva, ja muuthan siinä männöö ohite! Mut mänköön. Oon senverran nähäny muantiätä, jotta ei se vouhottaminen tienpiällä mittään auta. Verojakin männöö senverran jotten niitä enepää viiti sakkoenakkaa maksoo. Hittaammin ajajat hiukan vituttoo, mut ei palijoo.
...Ja lopux: Osta uuvempi auto, jossa ompi tuo cruise valamiiksi. Siittä onp vuan etuva.- Voeee
Aenahi sinun Ooppeli syöpi ihan ******sti olipa ruise peäällä eli ei.
- örri
Multitronic -vaihteistolla ainakin kulutus pienenee ja on jopa vähemmän kuin käsivalintaisena.
- Maneli
Mulle on tulossa A4 Multitronic ihan tuota pikaa, uskon että Multitronic/vakkari on hyvä yhdistelmä, toivottavasti.....?
- saa
Kun ei muista seurata nopeusrajoituksia.
- Ari S
Olen tullut sellaiseen johtopäätökseen jotta myös vakionopeussäätimellä ja vakionopeussäätimellä on eroja. Ilmeisestikkin valmistaja ja toteutus tapa kohtaisia. Itselläni oli automaattivaihteinen 3,1 litraisella kuutosella varustettu Chevy ja en huomannut ainakaan sen vakionopeussäätimen toimivan ns. ON/OFF periaatteella. Elikkä ei ainakaan kyseisessä autossa mäkeen tultaessa kaasu pohjaan lävähtänyt vaan kuorman kasvaessa se pikku hiljaa painui syvemmälle mutta en huomannut sen kertaakaan pohjassa olleen. Ainakin sain aina lisää itse kaasutettua jos tarves vaati (esim. ohitus). Tosin Chevy hallitsi moottori jarrutuksenkin yli 80 kmh nopeuden jälkeen joka ei välttämättä ollut kiva. Kulutus kyseisellä pelillä oli kuitenkin 7,7l satasella vakkarilla ja 8,1l ilman. Mäkeen ajamista olen testaillut nykyisen auton ajotietokoneen kanssa. D4D Avensis
Mäkeen kiihdyttäen:
Normaali ajo 4,3l/100km (80kmh)
Ennen mäkeä kun kiihdytys alkaa 7,2l (85kmh)
Mäessä 8,9-9,5l (90kmh) Nopeus kasvaa = kierrokset nousee
Mäen päällä 3,8l (90kmh)
Alamäessä 0 (90 - 80kmh)
Normaali 4,3l (80kmh)
Ilman kiihdytystä ja pyrkien vakionopeuteen:
Normaali ajo 4,3l (80kmh)
Alkumäestä 7,7l (80kmh)
Mäessä 8,6-9,1l (80kmh)
Mäenpäällä 3,3l (80kmh)
Alamäessä 0,2-0,8l (80kmh)
Normaali 4,3l (80kmh)
Eli mäkeen kiihdyttäminen tuntuisi olevan turhaa ainakin omien testieni mukaan. Varsin omalla dieselilläni. Tosin mäen ylitys aika vähenee joten korkeampaa matemtiikkaa tarvittaneen:) Itse olen hankkimassa jälkiasennettavaa vakionopeussäädintä. Mutta mutta täytyneekin olla tarkka minkä ostaa sillä jos niistä kerran on olemassa sellaisiakin versiota, jotka kiihdyttävät ylämäkeen... Se ei ole kivaa eikä taloudellista. Onko millaisia kokemuksia esim. Waeco MS-50 ja LiteOn AP-50?- jf+0e
fysiikan lakien vastaista että kun vastus lisääntyy niin pysyt samalla voimalla samassa vauhdissa. ei ei mene näin
- -juhani-
Vakionopeussäädin on todella mukava lisälaite.
On tullut käytettyä niin töissä kuin vapaa-ajalla yli 20 vuotta.
Oon tullut siitä täysin riippuvaiseksi. Varmoja sakkoja karsiutunut monta kappaletta kun toi kaasujalka ei tahdo olla kovin kevyt.
Yleensä ne joilla ei ole em. laitteesta kokemuksia selittelevät suureen ääneen kuinka tarpeettomia ne on. Ja sitten kun sellainen sattuu kohdalle auton vaihdon seurauksena unohtavat höpinänsä.
Kyllä on aika vähissä ne joilla säädin on ja valittavat sen epäkäytännöllisyyttä käytössä.
Tietysti on niitä jotka ovat hankkineet jonkun halvan jälkiasennus vehkeen joka ei ehkä toimi yhtä hyvin kuin tehdasasennettu.
Kyllä se kulutus normaalisti tuppaa pienenemään kun jää se polkimen turha pumppailu vähemmälle.
Ajelen ammatikseni raskaalla eikä siinä kulutus mitään 8-12 litraa nouse niin kuin joku väitti ei edes keski-suomessa. Ennen mäkeä täytyy polkasta kaasupohjaan oikeassa kohdassa kun säädin tekee sen liian myöhään. Ja mäen päällä ennen alamäkeä jo ennen kuin rullaus alkaa pistetään säädin poikki ja annetaan massan viedä. Samat säännöt koskea automaattilootaista henkilö-autoakin. Itse ajan uusikorista V70 2.4 AT Volvoa(ja FH Volvoa töissä). Siinä ei tarvi miettiä mitään muuta kuin et hellittää säätimen ajoissa ennen alamäkeä jotta vauhti ei rullaisi kohtuuttomaksi. Pitkissä alamäissä täytyy vaihtaa pienempää pykälää.
Kyllä suurimpaan osaan 98-00 autoihin saa jälkiasennetun säätimen. Toisiin jopa saa merkkikohtaisen viiksen jolloin ei tarvitse käyttää aika roisin näköisiä lisävipuja.
Suosittelen hankintaa, tuskin tulet katumaan.
Aika vanha viestiketju mutta oli pakko avautua.- Marco Peroni
No sehän on sanomattakin selvää että alamäessä auto vie vähemmän polttoainetta vapaalla lasketellessa, kuin moottorin jarruttaessa. Ei siihen tarvitse mitään "avaruus-fysikkaa", eikä tarvitse olla edes insinööri ymärtääksen tämän, jos fysiikan perus-lait ovat edes jollain tapaa hanskassa. Ymmärtääkseni tässä keskustelussa on ollut tarkoitus löytää kokonaisvaltainen vastaus vakionopeudensäätimen vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen. Ei laskea kuinka paljon se vaikuttaa esim. kuvitteellisilla 2km alamäillä (joita ei kyllä ihan joka paikasta Suomessa löydy), vaan laskettuna kulutus sadalle kilometrille vaihtelevissa maantieoloissa. Totuuta yritän etsiä minäkin, ja tullut siihen tulokseen, että se lienee on monen eri muuttujan summa. Paras tapa lienee jokaisen (joilla on cruise crontrol) tehdä omaa tieteellistä tutkimusta, selvittää asia ja löytää oma totuus omalle autolle, ajotavoille, kilometreille ja käytetyille teille. Itse kuitenkin luulisin, isoja pääteitä ajettaessa isommalla turbodiiseli-moottorilla varustetulla autolla säästöä tulisi vähän, ei kovin paljoa, mutta säästö lienee vain muutaman prosentin luokkaa.
- Odottivat varmaan...
Marco Peroni kirjoitti:
No sehän on sanomattakin selvää että alamäessä auto vie vähemmän polttoainetta vapaalla lasketellessa, kuin moottorin jarruttaessa. Ei siihen tarvitse mitään "avaruus-fysikkaa", eikä tarvitse olla edes insinööri ymärtääksen tämän, jos fysiikan perus-lait ovat edes jollain tapaa hanskassa. Ymmärtääkseni tässä keskustelussa on ollut tarkoitus löytää kokonaisvaltainen vastaus vakionopeudensäätimen vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen. Ei laskea kuinka paljon se vaikuttaa esim. kuvitteellisilla 2km alamäillä (joita ei kyllä ihan joka paikasta Suomessa löydy), vaan laskettuna kulutus sadalle kilometrille vaihtelevissa maantieoloissa. Totuuta yritän etsiä minäkin, ja tullut siihen tulokseen, että se lienee on monen eri muuttujan summa. Paras tapa lienee jokaisen (joilla on cruise crontrol) tehdä omaa tieteellistä tutkimusta, selvittää asia ja löytää oma totuus omalle autolle, ajotavoille, kilometreille ja käytetyille teille. Itse kuitenkin luulisin, isoja pääteitä ajettaessa isommalla turbodiiseli-moottorilla varustetulla autolla säästöä tulisi vähän, ei kovin paljoa, mutta säästö lienee vain muutaman prosentin luokkaa.
sun vastaustasi 6-7v...
- 87k
Säädin maksaa noin 400€ jälkiasennettuna (vai oliko se 300€, en muista tarkkaan)
Ja se vie sähköä päällä ollessaan keskinmäärin noin 20 wattia
Eli eipä se montaa pisaraa sitä kulutusta nosta, olettaen että ihminen ohjaisi kaasupoljinta tismalleen samalla tavalla.
Ja säädinhän ei ole missään yhdeydessä auton elektroniikkaan, vaan vaijeri ohjaa suoraan kaasuläppää tai kaasupoljinta.
Tosin autossani on myös automaattivaihteisto, mutta säädin tulee hienosti sen kanssa toimeen, vaihtaa kiihdytyksissä ja ylämäissä tarvittaessa pienemmälle...
Ja hienoa myös tossa jälkiasennus säätimessä on se, että saa itse säädettä laitteen "tehon" eli sääteleekö se nopeutta ihan pintakaasulla, tai tyylini talla pohjaan kun nopeus hidastuu, tämä tietenkin vaikuttaa kutukseen hieman, mutta itse olen pitänyt säätöä asennossa 4 jolloin ylämäkeen normikuormalla nopeus putoaa enintään 3km/h, tietty jos on käsivaihteisto, niin pitää ton säädön olla hieman isommalla- 3t22
osaakos se säätää kaasun ennen mäkeä vai painattaaa mäessä vai eikö automaatti toimikaaa mäessä. kaasutan itse ja kulutukseni on todella pienempi mäkiajossa kun kaverilla on kokeiltu hän ajaa säätimellä. aakeesta laakeesta en tiä jos väsyttää voi vähä väpäättää varvas jo.
- sanon minä
hehe hevonvatut. jälkiasennuksena ei se maksa koskaan käyttäjälleen hintaa takaisin. puhtaaasti mukavuuslaite! ehrrantähen ottakaa kokonaisuus huomioon
- Honda Accord 2.2 D
Omat kokemukset kun seuraa ajotietokonetta lisää kulutusta, koska pitää nopeuden samana vaikka tulee ylämäki vastaan. Itse ehkä vaihtaisi pienemmälle vaihteelle joskus ja sitä kautta ajaisi taloudellisemmin. Tietysti automaattivaihteinen auto olisi eri asia.
Minusta tärkeämpi asia kuin kulutus on se, että ei tarvitse vahtia ajonopeutta ja siinä tapauksessa säästää "vahingossa" ajamista ylinopeuksilta ja sakoilta.
Kiva lisä varusteissa, vaikka selvinnyt monta vuotta ilmankin.- köyhät kyykkyyn
Voi jeesus näitä ajatuksen tonavia.
Totta helvetissä tasakaasulla puujalka ja -pää -tyylillä ajettaessa menee vähemmän bensaa.
Vakionopeussäädin ei tosiasiassa pidä nopeutta ihan täsmälleen vakiona, vaan se pääsee mäkisessä maastossa heilumaan pari km/h. Mutta KESKINOPEUDEN se pitää. Eli jos vakkariin laittaa satasen alueella 100 km/h, niin sitten mennään 100 km/h keskinopeudella ja kulutus on sen mukainen.
Essonbaarinmiähet taas polkee tasasella "satasta mittarin mukaan" = nopeus seilaa 85-100 välillä, ylämäessä vauhti puutuu pahimmillaan kolme kymppiä alle rajoituksen ja alamäessä spurttaillaan 110-115 tauluun. Vaan ei se auta. Ylämäen punnertamisessa 100...90...85...80...75 km/h menee niin paljon enemmän aikaa verrattuna tasaiseen 100 nopeuteen, että alamäessä pitäisi vetäistä tauluun 150 km/h tjsp. ajan kirimiseksi kiinni.
Tästähän se johtuu, että käsikaasulla ajavat tuppaavat tulemaan perse edellä vastaan, vaikka ottavatkin hyvien ohituspaikkojen kohdalla (alamäet jne.) näitä rajoitus 10... 15 spurtteja. Mikä pistää ei karvalakkivarustellun auton kuljettajaa hatuttamaan.
Se "taitavan" kuljettajan 0,3...0,5 l/100 km säästö tulee vain ja ainoastaan siitä, että "taitavalla" kuljettajalla nopeus lerpahtelee ylämäissä ja muulloinkin reilusti sitä "jatkuvasti ajettua" marssinopeutta alemmaksi ja keksinopeus onkin 15 km/h pienempi, kun essonbaarinkavereille kehutaan. Satasen alueella useimmat ajavat noin 85 km/h ... vaikka puheiden mukaan kaikilla on aina taulussa rajoitus 10!
- aloittelevaviinimaisteri
Nyt puolisen vuotta vakkarin kanssa ajelleena > rakastan sitä. Todellakin matka aika on tarkempi kuin ennen ( navigaattorin mukaan) ja jalka saa levätä hieman eri paikoissa. Ennen tuli lonkkani kipeäksi pidemmillä matkoilla, nyt ei tunnu missään vaikka ajelisin 700 km yhdellä pysähdyksellä.
En usko että bensankulutuksessa on juurikaan eroa. Sakoissa sentään on, vieläkin kirvelee 200€ rikesakko jonka ilman kruiseria sain. Nyt olen ajellut kruiserilla reilut 6000 km ja kolmasti on tullut polliisit vastaan. Kepsillä katson todellisen nopeuden ja 100 alueella laitan 105 matkanopeudeksi.
Siitä vähennetään 3 kmh varmuuskorjailua ja 2kmh ylityksestä ei sakoteta.
Minulla Avessa toimii vakkari pehmeästi ja vauhti on tasaista . Parasta on ettei nopeusmittaria tarvitse kytätä ja voi luottaa ettei sakkoja tule vahingossa. Tuo 200 egee hatutti sen verran että
yritän ajaa vakkarilla aina kun se on järkevää ja pakko vielä mainita talvirajoitukset ja jos perässä on vene tahi peräkärry. Nopeus nousee maagisesti sakotusrajan yli ja aina maksaa kun tutka-auto tulee vastaan. Vakkarilla ajelen todnop 85 ja sakot jää saamatta :) - 34645654
Kyllä ilman vakkaria väistämättä tulee turhia kiihdytyksiä koska ei kenenkään jalka ole niin vakaa että jatkuvasti kaasupoljin millilleen samassa asennossa. Nämä ylimääräiset pienet kiihdytykset tietenkin nostavat kulutusta.
Vakkarin huono puoli on että ylämäessä lisää kaasua, mutta toisaalta alamäessä katkaisee kaasua joten kompensoi aika hyvin sillä tavalla.
Optimaalista olisi ajaa tasaisella vakkari päällä, ylämäessä pitää manuaalisesti kaasun samassa kohdassa ja antaa hieman hidastua, alamäessä taas vähän kiihdyttää manuaalisesti ja sitten taas vakkari päälle kun tasaista. En kuitenkaan itse jaksa tuollaista harrastaa koska haluan pitää nopeuden samana. Eikä ylämäen jälkeen välttämättä heti tule alamäkeä, tasaisella kiihdytys tuskin on sen taloudellisempaa kun vakkarin pieni kaasunlisäys ylämäessä.
Oma auto ainakin kuluttaa vakkari päällä vähemmän ja voi rennommin ajaa vähän hitaamminkin ilman että helposti tippuu alinopeuden puolelle. Säästää polttoainetta ja sakkoja.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621562Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271522Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701338Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251242- 1281125
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1741087Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3101027- 781026