Sähköautolla Baltian kautta Puolaan ja Saksaan
Suunnitteletko lomamatkaa omalla autolla esimerkiksi Ruotsiin, Norjaan, Balttiaan, Puolaan ja Keski-Eurooppaan? Somessa pohditaan uskaltaako sähköautolla lähteä kotoisan Suomen ulkopuolelle ja jos uskaltaa niin miten siellä selvitään. Nyt lähes viiden vuoden kokemuksella sanon, että sähköautolla reissaaminen on yhtä sujuvaa kuin polttomoottoriautolla, kiitos toimivan latausverkoston koko EU:n alueella.
Aiemmin automatkat tehtiin bensalla tai dieselillä, nyt viimeiset viisi vuotta täys-sähkö autolla. Vuosi sitten tein parin viikon matkan Ruotsissa ja Norjassa, eikä latauksien kanssa ollut millään matkaosuudella ongelmaa. Iloisesti yllätti se kun Teslan Superchargereilla sai latailla ilmaiseksi Latviassa ja liettuassa, mutta vain Tesloja: ) Tänä vuonna vuorostaan Baltiassa, Puolassa ja Saksassa. Pitkätkään reissut eivät voisi olla helpompia, sähköauton meluttomassa kyydissä ei tarvitse keskustellessa korottaa ääntään ja musiikista voi nauttia aivan toisella tapaa.
Useiden muidenkin Keski-Eurooppaan suuntautuneiden reissujen ja kokemuksien pohjalta voin sanoa, lataukset ovat sujuneet todella hyvin kun suurteholatureita löytyy sopivin välein pitkin matkaa ja latureilla ei ole tarvinnut jonottaa sen enempää kuin bensa-aseman pumpulla. Paluuta polttomoottoriautoon ei ole.
Yleisiä epäilyksiä liittyy Lataamisiin, niissä ei ole mitään ongelmaa, kun hankkii muutaman ketjun latauskortin ja puhelinsovelluksen, josta näkee lähistöllä ja reitin varrella olevat latausasemat, jotka ovat lisääntyneet Roimasti. Enää ei tarvitse suuremmin miettiä missä käy lataamassa autonsa, kun katsoo sovelluksesta tai auton näytöstä mikä latausasema sopii parhaiten. Jos suunnittelee automatkaa Keski-Eurooppaan, niin samalla nousee esiin kysymys mitä kautta…ajanko Ruotsisin- ja Tanskan kautta Saksaan laivalla Helsingistä Travemündeen vai Via Baltica-E67 reittiä Tallinna, Riika, Kaunas, Varsova ja Praha tai Berliini? Baltian reitti varaten pari yöpymistä matkalle on kokonaiskuliuneen ehdottomasti edullisin. Vain yksi autolautta Helsingistä Tallinnaan, bensiini ja diesel n. 1.50€/litra. Sähköautoon sähkön hinnalla ei ole suurta merkitystä kun sen osuus on häviävän pieni vs polttomottoriautot. Hotelliyöpymiset, lounaat jne. lähes puolet halvempia kuin Ruotsin- ja Tanskan reitillä. On hyvä muistaa Ruotsin laivojen hinnat hyteillä, kalliit laiva-ja tai siltamaksut väleillä Ruotsi-Tanska ja Tanska-Saksa.
Viro on mukava lähinaapuri, mutta paljon on nähtävää, koettavaa koko Baltiassa ja Puolassa. Mukavaa on myös se, että hinnat halpenee kun menee Virosta Latviaan, Latviasta Liettuaan ja edelleen Puolaan. Ennakkoluulot pois ja baanalle,
Tässä vielä linkki kivaan Facebook ryhmään Baltian ja Puolan matkaajille.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Via+Baltica+E67+Facebook
Sähköautolla Balttian läpi Puolaan ja Saksaan
Anonyymi-ap
0
50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5743814Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483298- 382781
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662719Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192114- 322071
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121917- 291835
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171770Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471729