Sähköautolla Baltian kautta Puolaan ja Saksaan
Suunnitteletko lomamatkaa omalla autolla esimerkiksi Ruotsiin, Norjaan, Balttiaan, Puolaan ja Keski-Eurooppaan? Somessa pohditaan uskaltaako sähköautolla lähteä kotoisan Suomen ulkopuolelle ja jos uskaltaa niin miten siellä selvitään. Nyt lähes viiden vuoden kokemuksella sanon, että sähköautolla reissaaminen on yhtä sujuvaa kuin polttomoottoriautolla, kiitos toimivan latausverkoston koko EU:n alueella.
Aiemmin automatkat tehtiin bensalla tai dieselillä, nyt viimeiset viisi vuotta täys-sähkö autolla. Vuosi sitten tein parin viikon matkan Ruotsissa ja Norjassa, eikä latauksien kanssa ollut millään matkaosuudella ongelmaa. Iloisesti yllätti se kun Teslan Superchargereilla sai latailla ilmaiseksi Latviassa ja liettuassa, mutta vain Tesloja: ) Tänä vuonna vuorostaan Baltiassa, Puolassa ja Saksassa. Pitkätkään reissut eivät voisi olla helpompia, sähköauton meluttomassa kyydissä ei tarvitse keskustellessa korottaa ääntään ja musiikista voi nauttia aivan toisella tapaa.
Useiden muidenkin Keski-Eurooppaan suuntautuneiden reissujen ja kokemuksien pohjalta voin sanoa, lataukset ovat sujuneet todella hyvin kun suurteholatureita löytyy sopivin välein pitkin matkaa ja latureilla ei ole tarvinnut jonottaa sen enempää kuin bensa-aseman pumpulla. Paluuta polttomoottoriautoon ei ole.
Yleisiä epäilyksiä liittyy Lataamisiin, niissä ei ole mitään ongelmaa, kun hankkii muutaman ketjun latauskortin ja puhelinsovelluksen, josta näkee lähistöllä ja reitin varrella olevat latausasemat, jotka ovat lisääntyneet Roimasti. Enää ei tarvitse suuremmin miettiä missä käy lataamassa autonsa, kun katsoo sovelluksesta tai auton näytöstä mikä latausasema sopii parhaiten. Jos suunnittelee automatkaa Keski-Eurooppaan, niin samalla nousee esiin kysymys mitä kautta…ajanko Ruotsisin- ja Tanskan kautta Saksaan laivalla Helsingistä Travemündeen vai Via Baltica-E67 reittiä Tallinna, Riika, Kaunas, Varsova ja Praha tai Berliini? Baltian reitti varaten pari yöpymistä matkalle on kokonaiskuliuneen ehdottomasti edullisin. Vain yksi autolautta Helsingistä Tallinnaan, bensiini ja diesel n. 1.50€/litra. Sähköautoon sähkön hinnalla ei ole suurta merkitystä kun sen osuus on häviävän pieni vs polttomottoriautot. Hotelliyöpymiset, lounaat jne. lähes puolet halvempia kuin Ruotsin- ja Tanskan reitillä. On hyvä muistaa Ruotsin laivojen hinnat hyteillä, kalliit laiva-ja tai siltamaksut väleillä Ruotsi-Tanska ja Tanska-Saksa.
Viro on mukava lähinaapuri, mutta paljon on nähtävää, koettavaa koko Baltiassa ja Puolassa. Mukavaa on myös se, että hinnat halpenee kun menee Virosta Latviaan, Latviasta Liettuaan ja edelleen Puolaan. Ennakkoluulot pois ja baanalle,
Tässä vielä linkki kivaan Facebook ryhmään Baltian ja Puolan matkaajille.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Via+Baltica+E67+Facebook
Sähköautolla Balttian läpi Puolaan ja Saksaan
2
129
Vastaukset
- Anonyymi
Heips,
Minulle suurin este olla hankkimatta täyssähköautoa 2025 on halu jatkaa sooloautoilua Keski-Euroopassa edelleen, ajoin Baltian kautta Pohjois-Ranskaan keväällä (joka yö eri hotelli) ja uudelleen kesälomaviikko Puolassa 2024. Kaiken kaikkiaan yhdeksässä valtiossa Suomen ulkopuolella, arviolta yhteensä yli 9 tkm.
Paluut Jyllannin-Ruotsin kautta.
Eräs kohokohta oli ajaa vapaalla nopeudella Saksan autobahnilla; no, aika pian tuli todettua sen olevan turhauttavaa, kun ei Saksassakaan ole runsaasti kolmikaistaisia moottoriteitä ts. jos 500 m päässä minusta edellä tapahtuu ohitustilanne, niin ihan hetkessä olen ohittajan kintereillä. Päädyin 140 km/h pitkäaikaiseen jatkuvaan matkanopeuteen Saksassa. Muuten, Puolassa on Euroopan korkein määritelty moottoriteiden kattonopeus: 140 km/h.
Kuva 25.06.2024 Swinoujscienissä, Saksan ja Puolan rajalta:
https://pic.useful.fi/vO9VGyOuy.jpg
Olen kuullut, että latauskäyttö tarvitsee jotain äppejä älypuhelimeen: pas pour moi!
Haluan maksaa lataukset kuten fossiilisen polttoaineenkin: pankkikortilla!
Tämä on se raastinkivi kengässä, joka estää laittamasta ostohousuja jalkaani!
On tullut selväksi olevan järkevää välttää käytetyn lataushydridin hankinta akuston lyhytaikaisen käyttöiän takia (150 000 km). - Anonyymi
Tämä olikin keskusteluosio Puolasta, ei sähköautodebaatti.
Yksi käytännön vinkki:
Kaikki ha-pysäköinti Miedzyzdrojessa (keskustaajamassa) on maksullista, enpä olisi mennyt lainkaan katsomaan itämerellistä rantaelämää kesällä 2024. Vaihtokurssi parkkipaikalla zloty-€uro on 3,5, vaikka tuo valuuttasuhde on virallisesti reilusti yli 4. Myös tuntivelvoite oli hulppea, joten minun visiitti siellä meni melkein juoksuaskelin.
Sijainti: https://www.openstreetmap.org/?mlat=53.9304&mlon=14.4416#map=11/53.9304/14.4416
Toinen paikka Euroopassa, jossa on autoilijoille (ja kaikille jalkautuville) pääsymaksuvelvoite, on Nusfjord Lofooteilla Norjassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3152888Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä562655- 1201712
- 1181440
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461390Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301283PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1491238- 691090
- 741079
- 701030