Eronnut nsinen

Anonyymi-ap

Hei. Olen lapsuuden elänyt esikoislestadiolaisessa perheessä. Erkanin kuitenkin jo nuorella iällä ja avoiduin luterilaisen miehen kanssa. Nyt pitkän avioliiton jälkeen olen eronnut ja elän hyvin yksinäistä elämää yli viisikymppisenä. Nyt eteeni on tullut iso ristiriita, sukuni ja vanhempani eivät hyväksi minun mahdollista uutta avioitumista eronnerna, saati uutta parisuhdetta. Onko niin, että lestadiolaisen käsityksen mukaan minun tulisi elää yksin loppuelämä?

34

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole lestadiolainen mutta vastaan sinulle. Avoliitto ei ole ainakaan Jumalan tahto vaan avioliittoon pitää mennä. Saako mennä eronnut uudelleen avioliittoon on uskovien keskuudessa erilaisia tulkintoja. Olen helluntaiseurakunnan jäsen ja aikoinaan vielä 80-luvulla ei oikein hyväksytty sitä että eronnut avioituu vielä eksän eläessä vaikka tämä olisi mennyt naimisiin toisen kanssa. 90-luvulla tähän päivään saakka on käytäntö muuttunut ja eronneita ja uudelleen avioituneita alkaa olla seurakunnissa. Eroon johtaa monenlaiset syyt: on uskottomuutta, väkivaltaa ym. Mielestäni avioliitto on jokaisen henkilökohtainen asia. Ennen sanottiin kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti. Pääasia että olet nyt uskossa Jeesukseen ja rukoilet, tutkit Jumalan sanaa ja seuraat Jumalan johdatusta asiassa. 50-kymppinen ihminen on itse vastuullinen elämästä ja valinnoista ja ei hänen tarvitse elää suvun ja vanhempien orjuudessa.

    • Jokainen kysymys ansaitsee vastauksen. Koska kiivautta vastaamiseen ei ole ollut, niin annan omn milipiteeni, joka ei ole pätevä tietenkään minkäänlaisessa lestadiolaisuudessa. Asiaan vaikuttaa Sana: Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. Yleinen ajatus on siis se, että jokainen papin vihkimä tai siunaama avioliitto on Jumalan yhdistämä. Siitä voidaan olla erikin mieltä.
      Periaate on sen luontoinen, että ensimmäinen vihkiminen olisi se sitovin. Tässä tilanteessa kysymys kuuluu: Onko ex-kumppani vapaa vai uudelleen avioitunut.Jos on sitoutunut toisaalle, niin ajattelen, että olet siitä liitosta vapaa. Jos entistä liittoa ei voida uudistaa ja se on yhteisesti todettu ikäänkuin kumpikin antaa toiselleen vapauden. Laupeuden näkökulma sanoisi, ettei yksi epäonnistuminen määritä koko elämää. Mielestäni avioeron yhteydessä tapahtuneet asiatovat armon piirissä niin kuin kaikki muutkin synnit. Asia on tietysti vaikea, jos se tarkoittaavälirikkoa perheen kanssa. Kannattaa harkita tarkoin ja tee niin kuin mielestäsi oikein ja varaudu seurauksiin.

      • Anonyymi

        Viisaita ja aivan varmasti harkittuja sanoja. Kiitos "vihne", olet aarre täällä!


    • Anonyymi

      Oikeastaan se käsitys tai vastaus muodostuu vasta sitten kun saamme tarkemmin kuulla kumpi erosi ja miksi.

      Siis puhtaasti Jumalansanan mukaan.

      On tietty asia milloin voi avioitua uudestaan ja se koski muistaakseni huoruutta. Mutta pitää ottaa ne sanat Raamatusta ja tutkia yhdessä. Mutta avaa ensin paremmin eroon johtaneita syitä. Terveisin myös ex esikoislestaadiolaisissa seuroissa käynyt mutta opillisesti tiedän kyllä kaiken heistä ja en hengessäkään niin kaukana ole aina.

      • Anonyymi

        Jatkan vähän. Jos sinä haluat vastauksen joka on kaikista lähimpänä totuutta niin minä vastaan ja kerron sinulle niin paljon kun haluat tietää jos Jumala suo. Mutta sillä on hinta. Ja kerroin jo sen edellisessä viestissä. Se hinta on että kerro tarkemmin eroon johtaneista syistä ja mikä oli se viimeinen niitti joka upotti sen avioliiton. Mitä ne syyt kokonaisuudessa ja yksitellen olivat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vähän. Jos sinä haluat vastauksen joka on kaikista lähimpänä totuutta niin minä vastaan ja kerron sinulle niin paljon kun haluat tietää jos Jumala suo. Mutta sillä on hinta. Ja kerroin jo sen edellisessä viestissä. Se hinta on että kerro tarkemmin eroon johtaneista syistä ja mikä oli se viimeinen niitti joka upotti sen avioliiton. Mitä ne syyt kokonaisuudessa ja yksitellen olivat?

        Jatkan vähän vielä että sinänsä huvittava kysymys että kysyy laestaadiolaisilta jotka ajattelevat olevansa ainoa oikea seurakunta koska se mitä Paavali sanoo koskee uskovia ei niinkään väärässä uskossa olevia mutta voin silti vastata niin että ikäänkuin ajattelen sinut oikeaksi uskovaksi. Mutta ensin haluan kuulla ne syyt jotka johtivat avioeroon ja ei nyt sellaisia että koska menin nuorena muun kuin esikoislestaadiolaisen kanssa avioon koska niin kuin sanoin voin ajatella sinut oikeaksi uskovaksi vaikka Jumalan edessä et olis ja vastata niin kuin uskovalle sopii. Eli että saat sen teoreettisen oikean vastauksen joka tulee uskovalle.


    • Anonyymi

      No ei hän varmaankaan vastaa mutta en tiedä tahdonko minäkään sitten kertoa?

      Ehkä minä laitan vain Raamatun paikkoja mutta en anna vastausta niihin ennen kuin saan kuullaan tarinasi.

      • Anonyymi

        Room7luku
        2. Sillä vaimo, joka miehen hallussa on, niinkauvan kuin mies elää, on häneen lailla sidottu, mutta jos mies kuolee, niin hän on miehen laista vapaa.
        3. Sentähden jos hän toisen miehen kanssa on miehensä eläissä, niin hän huoraksi kutsutaan*; mutta jos mies kuolee, niin hän on laista vapaa, ettei hän huoraksi tule, jos hän toisen miehen kanssa on.

        1kor. 6luku

        16. Taikka ettekö te tiedä, että se, joka porttoon ryhtyy, hän on yksi ruumis sen kanssa? Sillä he tulevat, sanoo hän, kaksi yhdeksi lihaksi.
        17. Mutta joka Herraan ryhtyy, se on yksi henki hänen kanssansa.
        18. Välttäkäät huoruutta. Kaikki synnit, joita ihminen tekee, ovat ulkona ruumiista; vaan joka huorin tekee, tekee syntiä omassa ruumiissansa.
        19. Vai ettekö te tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen templi*, joka teissä on, jonka te Jumalalta saitte, ja ettepä te ole teidän omanne?

        1kor. 7

        I. Mutta niistä, joita te minulle kirjoititte, hyvä on miehelle, ettei hän vaimoon ryhdy.2. Mutta huoruuden tähden pitäköön kukin oman vaimonsa, ja jokainen pitäköön oman miehensä.3. Mies antakoon vaimolle velvollisen mielisuosion*, niin myös vaimo miehelle.4. Ei ole vaimolla valtaa omalle ruumiillensa, vaan miehellä: ei myös miehellä ole valtaa ruumiillensa, vaan vaimolla.5. Älkäät toinen toistanne välttäkö, jollei se ole molempain suosiosta hetkeksi, että teillä jouto olis paastota ja rukoilla: ja tulkaat jälleen yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän himonne hillimättömyyden puolesta.6. Mutta sen sanon minä teille suomisen ja ei käskyn jälkeen.7. II. Sillä minä tahtoisin, että kaikki ihmiset niin olisivat kuin minäkin olen; mutta jokaisella on oma lahja Jumalalta*, yhdellä niin ja toisella näin.8. Vaan minä sanon naimattomille ja leskille: se on heille hyvä, jos he ovat niinkuin minäkin.9. Vaan ellei he voi itsiänsä pidättää, niin naikaan; sillä parempi on naida kuin palaa.10. III. Mutta naineelle käsken, en minä, vaan Herra, ettei vaimon pidä miehestänsä eriämän.11. Mutta jos hän eriää, niin olkoon naimatta taikka sopikaan miehensä kanssa, ja älköön mies hyljätkö vaimoansa.12. Vaan muille sanon minä ja ei Herra: jos jollakin veljellä on uskotoin vaimo, ja se mielistyy hänen kanssansa asumaan, älköön sitä itsestänsä eroittako.13. Ja jos jollakin vaimolla on uskotoin mies, ja hän tahtoo sen kanssa asua, älköön häntä itsestänsä eroittako.14. Sillä uskotoin mies on vaimonsa kautta pyhitetty, ja uskotoin vaimo on pyhitetty miehensä kautta: Muutoin olisivat teidän lapsenne saastaiset, vaan nyt ne ovat pyhitetyt.15. Mutta jos uskotoin itsensä eroittaa, niin olkoot eroitetut. Eipä veli taikka sisar ole sidottu orjuuteen senmuotoisissa menoissa; mutta rauhassa on Jumala meitä kutsunut.16. Sillä kuinkas tiedät, vaimo, jos sinä miehes taidat autuaaksi saattaa*? Eli sinä mies, kuinkas tiedät, jos sinä taidat vaimos autuaaksi saattaa?

        27. Jos sinä olet vaimoon sidottu, älä pyydä eroa; jos sinä olet vaimotoin, niin älä pyydä vaimoa.28. Mutta jos sinä myös olet nainut, et sinä syntiä tehnyt, ja jos neitsy huoli, ei hänkään syntiä tehnyt. Kuitenkin senkaltaiset saavat vaivan ruumiiseensa. Mutta minä säästäisin mielelläni teitä.



        39. Vaimo on sidottu lakiin, niinkauvan kuin hänen miehensä elää*; vaan kuin hänen miehensä kuollut on, niin hän on vapaa toiselle huolemaan, kelle hän tahtoo; ainoasti että se Herrassa tapahtuu.40. Vaan hän on autuaampi, minun luullakseni, jos hän sillänsä pysyy; sillä minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.

        1mos.2luku

        21. V. Ja Herra Jumala pani raskaan unen Adamiin, ja kuin hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistansa, ja täytti sen paikan lihalla.22. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän Adamista otti, ja toi sen hänen eteensä.23. Niin sanoi Adam: tämä on nyt luu minun luistani, ja liha minun lihastani: se pitää kutsuttaman miehiseksi, sillä hän on otettu miehestä.24. Sentähden pitää miehen luopuman isästänsä ja äidistänsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja tulevat yhdeksi lihaksi.25. Ja he olivat molemmat alasti, Adam ja hänen emäntänsä, ja ei hävenneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Room7luku
        2. Sillä vaimo, joka miehen hallussa on, niinkauvan kuin mies elää, on häneen lailla sidottu, mutta jos mies kuolee, niin hän on miehen laista vapaa.
        3. Sentähden jos hän toisen miehen kanssa on miehensä eläissä, niin hän huoraksi kutsutaan*; mutta jos mies kuolee, niin hän on laista vapaa, ettei hän huoraksi tule, jos hän toisen miehen kanssa on.

        1kor. 6luku

        16. Taikka ettekö te tiedä, että se, joka porttoon ryhtyy, hän on yksi ruumis sen kanssa? Sillä he tulevat, sanoo hän, kaksi yhdeksi lihaksi.
        17. Mutta joka Herraan ryhtyy, se on yksi henki hänen kanssansa.
        18. Välttäkäät huoruutta. Kaikki synnit, joita ihminen tekee, ovat ulkona ruumiista; vaan joka huorin tekee, tekee syntiä omassa ruumiissansa.
        19. Vai ettekö te tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen templi*, joka teissä on, jonka te Jumalalta saitte, ja ettepä te ole teidän omanne?

        1kor. 7

        I. Mutta niistä, joita te minulle kirjoititte, hyvä on miehelle, ettei hän vaimoon ryhdy.2. Mutta huoruuden tähden pitäköön kukin oman vaimonsa, ja jokainen pitäköön oman miehensä.3. Mies antakoon vaimolle velvollisen mielisuosion*, niin myös vaimo miehelle.4. Ei ole vaimolla valtaa omalle ruumiillensa, vaan miehellä: ei myös miehellä ole valtaa ruumiillensa, vaan vaimolla.5. Älkäät toinen toistanne välttäkö, jollei se ole molempain suosiosta hetkeksi, että teillä jouto olis paastota ja rukoilla: ja tulkaat jälleen yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän himonne hillimättömyyden puolesta.6. Mutta sen sanon minä teille suomisen ja ei käskyn jälkeen.7. II. Sillä minä tahtoisin, että kaikki ihmiset niin olisivat kuin minäkin olen; mutta jokaisella on oma lahja Jumalalta*, yhdellä niin ja toisella näin.8. Vaan minä sanon naimattomille ja leskille: se on heille hyvä, jos he ovat niinkuin minäkin.9. Vaan ellei he voi itsiänsä pidättää, niin naikaan; sillä parempi on naida kuin palaa.10. III. Mutta naineelle käsken, en minä, vaan Herra, ettei vaimon pidä miehestänsä eriämän.11. Mutta jos hän eriää, niin olkoon naimatta taikka sopikaan miehensä kanssa, ja älköön mies hyljätkö vaimoansa.12. Vaan muille sanon minä ja ei Herra: jos jollakin veljellä on uskotoin vaimo, ja se mielistyy hänen kanssansa asumaan, älköön sitä itsestänsä eroittako.13. Ja jos jollakin vaimolla on uskotoin mies, ja hän tahtoo sen kanssa asua, älköön häntä itsestänsä eroittako.14. Sillä uskotoin mies on vaimonsa kautta pyhitetty, ja uskotoin vaimo on pyhitetty miehensä kautta: Muutoin olisivat teidän lapsenne saastaiset, vaan nyt ne ovat pyhitetyt.15. Mutta jos uskotoin itsensä eroittaa, niin olkoot eroitetut. Eipä veli taikka sisar ole sidottu orjuuteen senmuotoisissa menoissa; mutta rauhassa on Jumala meitä kutsunut.16. Sillä kuinkas tiedät, vaimo, jos sinä miehes taidat autuaaksi saattaa*? Eli sinä mies, kuinkas tiedät, jos sinä taidat vaimos autuaaksi saattaa?

        27. Jos sinä olet vaimoon sidottu, älä pyydä eroa; jos sinä olet vaimotoin, niin älä pyydä vaimoa.28. Mutta jos sinä myös olet nainut, et sinä syntiä tehnyt, ja jos neitsy huoli, ei hänkään syntiä tehnyt. Kuitenkin senkaltaiset saavat vaivan ruumiiseensa. Mutta minä säästäisin mielelläni teitä.



        39. Vaimo on sidottu lakiin, niinkauvan kuin hänen miehensä elää*; vaan kuin hänen miehensä kuollut on, niin hän on vapaa toiselle huolemaan, kelle hän tahtoo; ainoasti että se Herrassa tapahtuu.40. Vaan hän on autuaampi, minun luullakseni, jos hän sillänsä pysyy; sillä minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.

        1mos.2luku

        21. V. Ja Herra Jumala pani raskaan unen Adamiin, ja kuin hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistansa, ja täytti sen paikan lihalla.22. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän Adamista otti, ja toi sen hänen eteensä.23. Niin sanoi Adam: tämä on nyt luu minun luistani, ja liha minun lihastani: se pitää kutsuttaman miehiseksi, sillä hän on otettu miehestä.24. Sentähden pitää miehen luopuman isästänsä ja äidistänsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja tulevat yhdeksi lihaksi.25. Ja he olivat molemmat alasti, Adam ja hänen emäntänsä, ja ei hävenneet.

        Mat. 19luku
        I. Ja tapahtui, kuin Jesus oli lopettanut nämät puheet, läksi hän Galileasta ja tuli Juudean maan rajoille*, sille puolelle Jordania.2. Ja paljo kansaa seurasi häntä, ja hän paransi heitä siellä.3. II. Ja Pharisealaiset tulivat hänen tykönsä, kiusasivat häntä, ja sanoivat hänelle: saako mies eritä vaimostansa kaikkinaisen syyn tähden?4. Niin hän vastasi ja sanoi heille: ettekö te ole lukeneet: joka alusta ihmisen teki, mieheksi ja vaimoksi hän heidät teki?5. Ja sanoi: sentähden pitää ihmisen luopuman isästänsä ja äidistänsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi:6. Niin ei he ole enään kaksi, mutta yksi liha. Jonka siis Jumala yhteen sovitti, ei pidä ihmisen sitä eroittaman.7. He sanoivat hänelle: miksi Moses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänen?8. Sanoi hän heille: teidän sydämenne kovuuden tähden salli Moses teidän eritä vaimoistanne; vaan ei alusta niin ollut.9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin.10. Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: jos miehen asia niin on vaimon kanssa, ei sitte ole hyvä naida.11. Niin hän sanoi heille: ei tätä sanaa kaikki käsitä, vaan ne, joille se annettu on.12. Sillä muutamat ovat kuohitut, jotka äitinsä kohdusta niin syntyneet ovat: ja ovat kuohitut, jotka ihmisiltä kuohitut ovat: ja ovat kuohitut, jotka taivaan valtakunnan tähden itse kuohinneet ovat*. Joka sen taitaa käsittää, se käsittäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mat. 19luku
        I. Ja tapahtui, kuin Jesus oli lopettanut nämät puheet, läksi hän Galileasta ja tuli Juudean maan rajoille*, sille puolelle Jordania.2. Ja paljo kansaa seurasi häntä, ja hän paransi heitä siellä.3. II. Ja Pharisealaiset tulivat hänen tykönsä, kiusasivat häntä, ja sanoivat hänelle: saako mies eritä vaimostansa kaikkinaisen syyn tähden?4. Niin hän vastasi ja sanoi heille: ettekö te ole lukeneet: joka alusta ihmisen teki, mieheksi ja vaimoksi hän heidät teki?5. Ja sanoi: sentähden pitää ihmisen luopuman isästänsä ja äidistänsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi:6. Niin ei he ole enään kaksi, mutta yksi liha. Jonka siis Jumala yhteen sovitti, ei pidä ihmisen sitä eroittaman.7. He sanoivat hänelle: miksi Moses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänen?8. Sanoi hän heille: teidän sydämenne kovuuden tähden salli Moses teidän eritä vaimoistanne; vaan ei alusta niin ollut.9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin.10. Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: jos miehen asia niin on vaimon kanssa, ei sitte ole hyvä naida.11. Niin hän sanoi heille: ei tätä sanaa kaikki käsitä, vaan ne, joille se annettu on.12. Sillä muutamat ovat kuohitut, jotka äitinsä kohdusta niin syntyneet ovat: ja ovat kuohitut, jotka ihmisiltä kuohitut ovat: ja ovat kuohitut, jotka taivaan valtakunnan tähden itse kuohinneet ovat*. Joka sen taitaa käsittää, se käsittäkään.

        No minä voin selittää jotain mitä kirkastuu jos avaaja ensin kertoo mitä erokirja sisälsi eli miksi hän miehensä jätti ja miksi hänen miehensä jätti hänet. Sitten minä voin kertoa jos Jumala tahtoo minun kertovan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mat. 19luku
        I. Ja tapahtui, kuin Jesus oli lopettanut nämät puheet, läksi hän Galileasta ja tuli Juudean maan rajoille*, sille puolelle Jordania.2. Ja paljo kansaa seurasi häntä, ja hän paransi heitä siellä.3. II. Ja Pharisealaiset tulivat hänen tykönsä, kiusasivat häntä, ja sanoivat hänelle: saako mies eritä vaimostansa kaikkinaisen syyn tähden?4. Niin hän vastasi ja sanoi heille: ettekö te ole lukeneet: joka alusta ihmisen teki, mieheksi ja vaimoksi hän heidät teki?5. Ja sanoi: sentähden pitää ihmisen luopuman isästänsä ja äidistänsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi:6. Niin ei he ole enään kaksi, mutta yksi liha. Jonka siis Jumala yhteen sovitti, ei pidä ihmisen sitä eroittaman.7. He sanoivat hänelle: miksi Moses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänen?8. Sanoi hän heille: teidän sydämenne kovuuden tähden salli Moses teidän eritä vaimoistanne; vaan ei alusta niin ollut.9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin.10. Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: jos miehen asia niin on vaimon kanssa, ei sitte ole hyvä naida.11. Niin hän sanoi heille: ei tätä sanaa kaikki käsitä, vaan ne, joille se annettu on.12. Sillä muutamat ovat kuohitut, jotka äitinsä kohdusta niin syntyneet ovat: ja ovat kuohitut, jotka ihmisiltä kuohitut ovat: ja ovat kuohitut, jotka taivaan valtakunnan tähden itse kuohinneet ovat*. Joka sen taitaa käsittää, se käsittäkään.

        "11. Niin hän sanoi heille: ei tätä sanaa kaikki käsitä, vaan ne, joille se annettu on.12. Sillä muutamat ovat kuohitut, jotka äitinsä kohdusta niin syntyneet ovat: ja ovat kuohitut, jotka ihmisiltä kuohitut ovat: ja ovat kuohitut, jotka taivaan valtakunnan tähden itse kuohinneet ovat*. Joka sen taitaa käsittää, se käsittäkään."

        Anteeksi mutta nämä eivät kuuluneet tähän avaukseen tässä Jeesus puhuu neitseistä ja niistä joilla ei ole lisääntymiskykyä syntymä sairauden takia tai itse tarkoituksella taivaan valtakunnan tähden en tiedä sen syvyyttä mutta varmaan jos ei ole kuin huoria tarjolla niin taivaan valtakunnan tähden on parempi olla itse kuohittu eli neitsyt en tiedä tarkoittiko niin pitkälle asti että ottaa itseltä pois lisääntymiskyky. Siltä se järjellä ajateltuna kuullosti mutta hengen syvyys jos siinä on niin se varmaan merkitsee toista.

        Jeesus siis toisin sanoen vastasi opetuslapsille että on hyvä naida paitsi kuohitut ja ne jotka taivaan valtakunnan tähden itse kuohinneet ovat esimerkiksi jos ei ole kristittyä puolisoa tarjolla jne...kun opetuslapset sanoivat ettei ole hyvä naida niin totuus on että kaikkien ketkä eivät ole kuohituita on hyvä naida jos kristittyjä puolisoita on tarjolla mutta tämä on niille jotka eivät ole vielä ensimmäistäkään kertaa naineet. Avaajalle vastaan sitten kun hän vastaa ensin minulle.


    • Anonyymi

      Erosimme pitkän vaikean ajan jälkeen, ei ole yhtä syytä. Myös tämä taustani aiheutti ristiriitoja liittoomme. Minä rn ole käynyt seuroissa yli 20 vuoteen. Exmiehellä on uusi paresuhde. Minulle tuli hiukan yllätyksenä lestadiolaisuuden näin jyrkät opilliset säännöt.. eli minut tuomittu loppuelämäksi yksinäisyyteen heidän mielessä, ajatuksissa, sanoissa ja teoissa.

      • Anonyymi

        Ei minullakaan ole yhtään vastausta.

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minullakaan ole yhtään vastausta.

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin."

        Muun syyn kuin huoruuden tähden.

        Eli huoruus on ainut syy avioeroon.

        Mutta se ei tarkoita sitä että jos huoran perse kiinnostaa niin voi lähteä vaan se tarkoittaa että jos toinen tekee huorin niin sillä joka ei tehnyt huorin on vapaus lähteä.

        Eli miehes jos hän lähti aviostanne niin että sinä nainen et ollut koskaan tehnyt huorin niin silloin se mies teki huorin kun otti toisen naisen ja nyt sanoo Jeesus että joka sen hyljätyn nai tekee myös huorin.

        Koska teillä ei ollut mitään oikeaa syytä eroon huoruus on ainut syy eroon sillä joka ei tehnyt huorin mutta kaikki muut on keksittyjä syitä kun liha kaipaa jotain enemmän.

        Mutta sen takia on kristillisyydessä annettu neuvot että ottaa samaa vakaumusta edustava puoliso ei silmäin edessä vaan sydämestä asti silloin ei tule sellaisia ristiriitoja.

        Mutta ei minulla silti ollut vastausta sinulle henkilökohtaisesti vaan toistin vain sitä mitä Raamattu sanoo. Jos saan tarkempia syitä kuulla eroon johtaneista asioista niin ehkä voin sitten antaa paremman vastauksen en tiedä vielä kun en ole kuullut sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muun syyn kuin huoruuden tähden.

        Eli huoruus on ainut syy avioeroon.

        Mutta se ei tarkoita sitä että jos huoran perse kiinnostaa niin voi lähteä vaan se tarkoittaa että jos toinen tekee huorin niin sillä joka ei tehnyt huorin on vapaus lähteä.

        Eli miehes jos hän lähti aviostanne niin että sinä nainen et ollut koskaan tehnyt huorin niin silloin se mies teki huorin kun otti toisen naisen ja nyt sanoo Jeesus että joka sen hyljätyn nai tekee myös huorin.

        Koska teillä ei ollut mitään oikeaa syytä eroon huoruus on ainut syy eroon sillä joka ei tehnyt huorin mutta kaikki muut on keksittyjä syitä kun liha kaipaa jotain enemmän.

        Mutta sen takia on kristillisyydessä annettu neuvot että ottaa samaa vakaumusta edustava puoliso ei silmäin edessä vaan sydämestä asti silloin ei tule sellaisia ristiriitoja.

        Mutta ei minulla silti ollut vastausta sinulle henkilökohtaisesti vaan toistin vain sitä mitä Raamattu sanoo. Jos saan tarkempia syitä kuulla eroon johtaneista asioista niin ehkä voin sitten antaa paremman vastauksen en tiedä vielä kun en ole kuullut sinua.

        Mutta minä sanon sinulle nainen yksinkertaisesti jos sinä voit todistaa että se mies teki huorin jo teidän liittonne aikana silloin sinä olet vapaa hänestä. Mutta onko se vapaus sitä että voit uuden liiton solmia? Ainakin se on vapautta niin ettei sinulla ole velvollisuutta olla hänen kanssaan.

        Mutta jos hän lähti ensin liitostanne ja sitten teki huorin niin ei hän lähtenyt ensin huoruuden tähden vaan riitanne tähden mitä teillä oli ja se ei ole sinulle vapauttava syy eroon ja sen takia olet sidottu miehees hänen kuolemaansa asti vaikka hän nyt huoruudessa makaisi koska se huoruus tuli vasta eron jälkeen.

        Siinä tulee olla tarkkana Jumalansanan valossa

        Oliko huoruus avion aikana vai avion jälkeen.

        Jos se oli yhteisen elämän eli avion aikana niin sitten olet vapaa. Muussa tapauksessa erokirja on epäpätevä syy hengellisesti ja olet sidottu mieheesi siihen asti että hän kuolee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta minä sanon sinulle nainen yksinkertaisesti jos sinä voit todistaa että se mies teki huorin jo teidän liittonne aikana silloin sinä olet vapaa hänestä. Mutta onko se vapaus sitä että voit uuden liiton solmia? Ainakin se on vapautta niin ettei sinulla ole velvollisuutta olla hänen kanssaan.

        Mutta jos hän lähti ensin liitostanne ja sitten teki huorin niin ei hän lähtenyt ensin huoruuden tähden vaan riitanne tähden mitä teillä oli ja se ei ole sinulle vapauttava syy eroon ja sen takia olet sidottu miehees hänen kuolemaansa asti vaikka hän nyt huoruudessa makaisi koska se huoruus tuli vasta eron jälkeen.

        Siinä tulee olla tarkkana Jumalansanan valossa

        Oliko huoruus avion aikana vai avion jälkeen.

        Jos se oli yhteisen elämän eli avion aikana niin sitten olet vapaa. Muussa tapauksessa erokirja on epäpätevä syy hengellisesti ja olet sidottu mieheesi siihen asti että hän kuolee.

        Ymmärrätkö sinä rakas nainen tai ihminen kuka oletkaan tosissaan tai provona ei sillä ole merkitystä minä kerron kuitenkin

        Että avioeroa ei voi ottaa epäpätevällä syyllä koska se liitto on solmittu Jumalan edessä niin sen säännöt ovat Jumalan!

        Ja on yksi syy erokirjaan ja se on huoruus.

        Ja nyt jos ero tulee epäpätevän syyn tähden niin sen jälkeen kaikki yhteinen on huoruutta toisen miehen ja naisen välillä.

        Ymmärrätkö sinä? Ei minulla ollut etukäteen mitään sanaa. Mutta tämän minä ja sinä saimme nyt yhteisesti. Ja jos jollekin kirkastuu toisin niin en minä siitä tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätkö sinä rakas nainen tai ihminen kuka oletkaan tosissaan tai provona ei sillä ole merkitystä minä kerron kuitenkin

        Että avioeroa ei voi ottaa epäpätevällä syyllä koska se liitto on solmittu Jumalan edessä niin sen säännöt ovat Jumalan!

        Ja on yksi syy erokirjaan ja se on huoruus.

        Ja nyt jos ero tulee epäpätevän syyn tähden niin sen jälkeen kaikki yhteinen on huoruutta toisen miehen ja naisen välillä.

        Ymmärrätkö sinä? Ei minulla ollut etukäteen mitään sanaa. Mutta tämän minä ja sinä saimme nyt yhteisesti. Ja jos jollekin kirkastuu toisin niin en minä siitä tiedä.

        Eli sinun täytyy saada se miehesi tunnustamaan että hän teki huorin jo liitonne aikana ja samaan aikaan sinun täytyy olla itse vapaa ettet sinä ole maannut liittonne aikana toisen miehen kanssa.

        Niin silloin minä uskon että sinä olet vapaa miehestäsi ja Jumalan edessä en vanno mutta oman ymmärrykseni kautta siinä tapauksessa myös vapaa ottamaan uuden miehen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinun täytyy saada se miehesi tunnustamaan että hän teki huorin jo liitonne aikana ja samaan aikaan sinun täytyy olla itse vapaa ettet sinä ole maannut liittonne aikana toisen miehen kanssa.

        Niin silloin minä uskon että sinä olet vapaa miehestäsi ja Jumalan edessä en vanno mutta oman ymmärrykseni kautta siinä tapauksessa myös vapaa ottamaan uuden miehen.

        Kuitenkin on vielä yksi paikka mitä pitäisi tutkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin on vielä yksi paikka mitä pitäisi tutkia.

        1kor. 7luku

        "12. Vaan muille sanon minä ja ei Herra: jos jollakin veljellä on uskotoin vaimo, ja se mielistyy hänen kanssansa asumaan, älköön sitä itsestänsä eroittako.13. Ja jos jollakin vaimolla on uskotoin mies, ja hän tahtoo sen kanssa asua, älköön häntä itsestänsä eroittako.14. Sillä uskotoin mies on vaimonsa kautta pyhitetty, ja uskotoin vaimo on pyhitetty miehensä kautta: Muutoin olisivat teidän lapsenne saastaiset, vaan nyt ne ovat pyhitetyt.15. Mutta jos uskotoin itsensä eroittaa, niin olkoot eroitetut. Eipä veli taikka sisar ole sidottu orjuuteen senmuotoisissa menoissa; mutta rauhassa on Jumala meitä kutsunut."

        Eipä veli tai sisar ole sidottu orjuuteen senmuotoisissa.

        Mitähän apostoli nyt mahtaakaan tarkoittaa?

        Uskotko sinä avaaja että se mies joka on luterilainen on todellisuudessa uskoton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1kor. 7luku

        "12. Vaan muille sanon minä ja ei Herra: jos jollakin veljellä on uskotoin vaimo, ja se mielistyy hänen kanssansa asumaan, älköön sitä itsestänsä eroittako.13. Ja jos jollakin vaimolla on uskotoin mies, ja hän tahtoo sen kanssa asua, älköön häntä itsestänsä eroittako.14. Sillä uskotoin mies on vaimonsa kautta pyhitetty, ja uskotoin vaimo on pyhitetty miehensä kautta: Muutoin olisivat teidän lapsenne saastaiset, vaan nyt ne ovat pyhitetyt.15. Mutta jos uskotoin itsensä eroittaa, niin olkoot eroitetut. Eipä veli taikka sisar ole sidottu orjuuteen senmuotoisissa menoissa; mutta rauhassa on Jumala meitä kutsunut."

        Eipä veli tai sisar ole sidottu orjuuteen senmuotoisissa.

        Mitähän apostoli nyt mahtaakaan tarkoittaa?

        Uskotko sinä avaaja että se mies joka on luterilainen on todellisuudessa uskoton?

        Mutta Paavali täsmentää sanon minä ja ei Herra.

        Mutta tuo on ihmeellinen paikka.

        Ikäänkuin Paavali sanoo ettei uskoton puoliso ole ikäänkuin oikeutettu tekemään uskovaista loppuelämän leskeksi.

        "Eipä veli taikka sisar ole sidottu orjuuteen senmuotoisissa menoissa; mutta rauhassa on Jumala meitä kutsunut."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Paavali täsmentää sanon minä ja ei Herra.

        Mutta tuo on ihmeellinen paikka.

        Ikäänkuin Paavali sanoo ettei uskoton puoliso ole ikäänkuin oikeutettu tekemään uskovaista loppuelämän leskeksi.

        "Eipä veli taikka sisar ole sidottu orjuuteen senmuotoisissa menoissa; mutta rauhassa on Jumala meitä kutsunut."

        Mutta paavalihan vain vapauttaa avioliiton siteestä eikä sano siinä että voit avioitua uudestaan niin mutta se on sama asia se joka on vapaa on myös vapaa avioitumaan.

        Mutta näitä Paavalin sanoja tulee tutkia. Vielä lisää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta paavalihan vain vapauttaa avioliiton siteestä eikä sano siinä että voit avioitua uudestaan niin mutta se on sama asia se joka on vapaa on myös vapaa avioitumaan.

        Mutta näitä Paavalin sanoja tulee tutkia. Vielä lisää

        Siinähän hän siis vapauttaa uskovan veljen ja sisaren sellaisesta uskottoman ihmisen orjuudesta jos uskoton puoliso haluaa lähteä niin lähtekööt eipä Jumala ole meitä orjuuteen kutsunut jne..

        Ja Lestaadiolaisesta näkökulmasta kaikki luterilaiset ovat uskottomia. Mutta en silti painota sitä sanaa koska siinä mennään vaarallisilla vesillä. Mutta ne kaksi asiaa.

        Jos miehesi on huorannut jo avioliittonne aikana se on pätevä erokirja ja olet vapaa tai jos miehesi oli uskoton alusta asti ja lähti niin eipä sinua ole orjuuteen kutsuttu vaan rauhassa on Jumala meitä kutsunut ja olet taas vapaa ja vapaa on vapaa avioitumaan.

        Mutta tämän minä puhuin uskon ja oman ymmärrykseni kautta. Mutta sen päätöksen minkä teet niin seisot sen kanssa kerran yksin Jumalan edessä minä en seiso kanssasi. Joko seisot yksin tai sitten Jumalan pojan kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän hän siis vapauttaa uskovan veljen ja sisaren sellaisesta uskottoman ihmisen orjuudesta jos uskoton puoliso haluaa lähteä niin lähtekööt eipä Jumala ole meitä orjuuteen kutsunut jne..

        Ja Lestaadiolaisesta näkökulmasta kaikki luterilaiset ovat uskottomia. Mutta en silti painota sitä sanaa koska siinä mennään vaarallisilla vesillä. Mutta ne kaksi asiaa.

        Jos miehesi on huorannut jo avioliittonne aikana se on pätevä erokirja ja olet vapaa tai jos miehesi oli uskoton alusta asti ja lähti niin eipä sinua ole orjuuteen kutsuttu vaan rauhassa on Jumala meitä kutsunut ja olet taas vapaa ja vapaa on vapaa avioitumaan.

        Mutta tämän minä puhuin uskon ja oman ymmärrykseni kautta. Mutta sen päätöksen minkä teet niin seisot sen kanssa kerran yksin Jumalan edessä minä en seiso kanssasi. Joko seisot yksin tai sitten Jumalan pojan kanssa

        Jos minä olisin sinä niin menisin seuroihin 20vuoden jälkeen en siksi että pitäisin esikoislestaadiolaisuutta sen parempana kuin luterilaisuutta 90% mädännyttä molemmat mutta kun ihmisillä eli niillä oikeilla uskovilla minua lukuunottamatta ei ole tapana jäädä kotiin makaamaan vaan he hakeutuvat seurakuntiin niin sieltä heidät on mahdollista löytää. Mutta ei se helppoa ole sen tiedän. Ottaisko kukaan esikoislestaadiolainen sinua vaimokseen? No minä uskon että kyllä koska siellä on sitä kristillisyyttä että sydän uskoo mutta muna ei. Vähän niinkuin apostoli sanoo että parempi naida kun palaa. Ja varmaan vanhemmalla polvella on se ettei tarvi yksin olla. Mutta miehet ei lähesty naisia ketkä on seurassa ole siis mieluummin yksin mutta älä missään nurkassa.

        Sähkömiehet lähentelee kaikkia mutta voin kertoa että sähkäri kun käy vessassa se on 3000 € putkiremontti lähes joka kerta en tiedä paskantaako ne kaapelia vai mitä mutta on neki ihan ihmisia tavallaan.

        Kyllä uuden miehen saa aina vaikka ei se varmaan kysymys ollut.


    • Anonyymi

      Hei, Suomessa kuitenkin noudatetaan Suomen lakia ja eron käräjäoikeus on tuominnut. Ei sharialakia.
      Eli noin jyrkästi kaikki sjattelette.
      Julmaa ja kylmää.
      Kiitos vastauksistanne.

      • Anonyymi

        Maallinen oikeus on jumalattomille ja rikollisille. Jumalan tuomioistuin on korkeampi ja tuomitsee Hengelliset joihin maallinen tuomiovalta ei ylety


      • Anonyymi

        Se huoruus mistä Jeesus puhuu Matteuksen 19 niin 1kor 7luku todistaa että se koskee myöskin hengellistä huoruutta kun Paavali sanoo että jos uskoton(ateisti) puoliso lähtee niin lähtekööt.

        Eli uusinta avioituminen selkeästi sanottuna on huoruutta silloin jos erokirja avioliitosta on epäpätevä eli muu kuin huoruus tai hengellinen huoruus.

        Ja se huoruus mikä tapahtuu erokirjaan jälkeen ei lasketa enään syyksi koska se ensimmäinen syy josta seuraa ero on se virallinen.

        Koska muuten kaikki eroisivat ja tekisivät huorin ja saisivat vapautuksen aviosta.

        Pitää ymmärtää että miksi se on huoruutta ottaa uusi puoliso. ?

        Koska ette ole eronneet vielä koska eroon johtanut syy ei ollut pätevä.

        Siksi se on huoruutta koska ilman pätevää syytä et ole eronnut vaan vielä sidottu puolisoosi vaikka muuten olisitte eronneet niin Jumalan edessä ette koska Jumala ei lue syyksi mitään koska minä voin nyt pahoin tai järjestä jotain selityksiä.

        Ainoastaan avion aikana tapahtuva huoruus on oikea syy. Sille joka ei huorannut. Mutta jos huoruus tapahtui eron jälkeen niin silloin erokirja ei ollut pätevä ja todellisuudessa olette vielä yhdessä ja miksi se huoruus ei sitten vapauta?

        Samahan se on huoraako avioeron jälkeen tai aviossa miksi leski ei ole vapaa jos huoruus tapahtuu vasta eron jälkeen?

        Vai tarkoittaako Jeesus että mies on vapaa jos nainen huoraa mutta leski ei ole miehen huoraamisesta vapaa?

        Ei. Vaan joka nai toisen naisen tekee huorin ja joka nai sen hyljätyn tekee myös huorin se tarkoittaa että huoruuden tähden se mies jätti sen vaimon ja siksi se ei ole oikea syy eroon .

        Eli toisin sanoen sen naisen olisi pitänyt erota ensin? Sitten se olisi ollut pätevä syy?

        Ei vaan joka nai eli ottaa vaimokseen toisen naisen. Ja jättää lesken se tekee huorin

        Mutta jos on puoliso joka tekee huoruutta mutta ei jätä vaimoaan niin vaimolla tai miehellä on sen huoruuden tähden lupa erota. Mutta se on eri asia kuin erota koska otti toisen puolison.

        Eli on kahtalaista huoruutta ottaa toinen vaimo eli elämänkumppani tai käydä vain huorissa eli panemassa jotain huoraa.

        Niin se irtoseksi on siis oikea syy eroon. Mutta jos se syy eroon on toinen elämänkumppani niin se on syy joka estää uuden puolison ottamisen paitsi.

        Jos se joka otti sen uuden kumppanin oli täysin uskoton ihminen niin Paavalin puhetta voi tulkita että lähteekööt..mutta uskotko enemmän Paavalia vai Jeesusta?

        No Jeesuksen puheen huoruus voi ymmärtää hengellisesti eli hengellinen huoruus olisi myös yksi pätevä erokirja.

        Mutta tuo normaali huoruus on vaikea selittää koska

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin."

        Koska samaan aikaan Jeesus sanoo että muutoin kuin huoruuden tähden ja samaan aikaan kuitenkin siitä joka ei tehnyt huorin että joka hyljätyn nai tekee huorin.

        Eli siinä annetaan ymmärtää että ikäänkuin puhutaan kahdesta eri huoruudesta koska ensin hän sanoo että muutoin ja heti perään että joka hyljätyn nai tekee huorin! Ymmärrättekö te?

        Miksi hänen piti sanoa että muutoin kuin huoruuden tähden jos hän heti perään sanoo että se hyljätty joka ei tehnyt huorin ei olekaan vapaa vaikka äsken sanoi että muutoin eli että huoruuden tähden olis vapaus ja se joka nai toisen teki huorin?

        Koska se puhuu varmasti toisesta huoruudesta.

        En tiedä mistä se puhuu. Ehkä se puhuu hengellisestä huoruudesta tai avioliiton aikaisesta irtoseksistä mutta mitä eroa sillä irtoseksillä olisi sitten siihen huoruuteen että ottaa toisen naisen pysyvästi?

        Miksi ensin sanotaan huoruus vapauttavaksi tekijäksi ja heti perään syytön leski asetetaan sidotuksi?

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa -->>>muutoin kuin huoruuden(jonkun muun syyn kuin huoruuden)<<<-- tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; -->>ja joka hyljätyn*(*HÄNET JOKA EI TEHNYT HUORIN) ottaa, hän tekee huorin."<<--

        Eli ensin huoruus on vapautus ja sitten leskelle ei kuitenkaan?

        Mitä tässä siis oikeastaan puhutaan kerrotko vaikka Tauno? Tai joku muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se huoruus mistä Jeesus puhuu Matteuksen 19 niin 1kor 7luku todistaa että se koskee myöskin hengellistä huoruutta kun Paavali sanoo että jos uskoton(ateisti) puoliso lähtee niin lähtekööt.

        Eli uusinta avioituminen selkeästi sanottuna on huoruutta silloin jos erokirja avioliitosta on epäpätevä eli muu kuin huoruus tai hengellinen huoruus.

        Ja se huoruus mikä tapahtuu erokirjaan jälkeen ei lasketa enään syyksi koska se ensimmäinen syy josta seuraa ero on se virallinen.

        Koska muuten kaikki eroisivat ja tekisivät huorin ja saisivat vapautuksen aviosta.

        Pitää ymmärtää että miksi se on huoruutta ottaa uusi puoliso. ?

        Koska ette ole eronneet vielä koska eroon johtanut syy ei ollut pätevä.

        Siksi se on huoruutta koska ilman pätevää syytä et ole eronnut vaan vielä sidottu puolisoosi vaikka muuten olisitte eronneet niin Jumalan edessä ette koska Jumala ei lue syyksi mitään koska minä voin nyt pahoin tai järjestä jotain selityksiä.

        Ainoastaan avion aikana tapahtuva huoruus on oikea syy. Sille joka ei huorannut. Mutta jos huoruus tapahtui eron jälkeen niin silloin erokirja ei ollut pätevä ja todellisuudessa olette vielä yhdessä ja miksi se huoruus ei sitten vapauta?

        Samahan se on huoraako avioeron jälkeen tai aviossa miksi leski ei ole vapaa jos huoruus tapahtuu vasta eron jälkeen?

        Vai tarkoittaako Jeesus että mies on vapaa jos nainen huoraa mutta leski ei ole miehen huoraamisesta vapaa?

        Ei. Vaan joka nai toisen naisen tekee huorin ja joka nai sen hyljätyn tekee myös huorin se tarkoittaa että huoruuden tähden se mies jätti sen vaimon ja siksi se ei ole oikea syy eroon .

        Eli toisin sanoen sen naisen olisi pitänyt erota ensin? Sitten se olisi ollut pätevä syy?

        Ei vaan joka nai eli ottaa vaimokseen toisen naisen. Ja jättää lesken se tekee huorin

        Mutta jos on puoliso joka tekee huoruutta mutta ei jätä vaimoaan niin vaimolla tai miehellä on sen huoruuden tähden lupa erota. Mutta se on eri asia kuin erota koska otti toisen puolison.

        Eli on kahtalaista huoruutta ottaa toinen vaimo eli elämänkumppani tai käydä vain huorissa eli panemassa jotain huoraa.

        Niin se irtoseksi on siis oikea syy eroon. Mutta jos se syy eroon on toinen elämänkumppani niin se on syy joka estää uuden puolison ottamisen paitsi.

        Jos se joka otti sen uuden kumppanin oli täysin uskoton ihminen niin Paavalin puhetta voi tulkita että lähteekööt..mutta uskotko enemmän Paavalia vai Jeesusta?

        No Jeesuksen puheen huoruus voi ymmärtää hengellisesti eli hengellinen huoruus olisi myös yksi pätevä erokirja.

        Mutta tuo normaali huoruus on vaikea selittää koska

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin."

        Koska samaan aikaan Jeesus sanoo että muutoin kuin huoruuden tähden ja samaan aikaan kuitenkin siitä joka ei tehnyt huorin että joka hyljätyn nai tekee huorin.

        Eli siinä annetaan ymmärtää että ikäänkuin puhutaan kahdesta eri huoruudesta koska ensin hän sanoo että muutoin ja heti perään että joka hyljätyn nai tekee huorin! Ymmärrättekö te?

        Miksi hänen piti sanoa että muutoin kuin huoruuden tähden jos hän heti perään sanoo että se hyljätty joka ei tehnyt huorin ei olekaan vapaa vaikka äsken sanoi että muutoin eli että huoruuden tähden olis vapaus ja se joka nai toisen teki huorin?

        Koska se puhuu varmasti toisesta huoruudesta.

        En tiedä mistä se puhuu. Ehkä se puhuu hengellisestä huoruudesta tai avioliiton aikaisesta irtoseksistä mutta mitä eroa sillä irtoseksillä olisi sitten siihen huoruuteen että ottaa toisen naisen pysyvästi?

        Miksi ensin sanotaan huoruus vapauttavaksi tekijäksi ja heti perään syytön leski asetetaan sidotuksi?

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa -->>>muutoin kuin huoruuden(jonkun muun syyn kuin huoruuden)<<<-- tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; -->>ja joka hyljätyn*(*HÄNET JOKA EI TEHNYT HUORIN) ottaa, hän tekee huorin."<<--

        Eli ensin huoruus on vapautus ja sitten leskelle ei kuitenkaan?

        Mitä tässä siis oikeastaan puhutaan kerrotko vaikka Tauno? Tai joku muu.

        Nytte ku aloin järjellä miettii niin tajusin että tossa on aika iso solmu. Puhuu Jeesus vähän ristiin eikä ihan vähän. Joten sharian lailla mennään valitan mutta muslimit ei valitse profeettaa vaan me.

        Mitä tämä huoruus on josta Jeesus ensin puhuu käyttäen sanaa muutoin?

        Kaikki saavat vastata oman ajatuksensa järjestä tai ilman järkeä.

        Olisko se irtoseksiä tai hengellistä huoruutta tai

        Jeesus ei siinä kohtaan kuitenkaan puhu uudelleen avioitumisesta hän vain sanoo että vaimon voi hyljätä huoruuden tähden.

        Silloin se seuraava lause on ymmärrettävämpi. Ettei se leski ole vielä huorin tehnyt vaan vapaa siihen asti kun mies kuolee.

        Joten ehkä tulkintani uudelleen avioitumisesta oli väärä.

        Paitsi Paavalin selitykset. Ei paavalikaan sano suoraan että voi uudelleen avioitua vaan ettei tarvi olla sidottu uskottomaan joka tahtoo lähteä.

        Oikeastaan uudelleen avioituminen on pelkästään tulkinnan varassa. Koska suoraan siitä ei ilmeisesti puhuta paitsi jos se puoliso kuolee.

        Onko sitten ok murhata se ja sitten ottaa uusi kumppani tai olla leski ja palaa himoissa?

        Silloin varmaan tulee lähemmäksi tuo sana että olla taivaan valtakunnan tähden kuohittu.

        En anna vastausta vielä perun kaikki edelliset viestit toistaiseksi asia on hieman monimutkainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytte ku aloin järjellä miettii niin tajusin että tossa on aika iso solmu. Puhuu Jeesus vähän ristiin eikä ihan vähän. Joten sharian lailla mennään valitan mutta muslimit ei valitse profeettaa vaan me.

        Mitä tämä huoruus on josta Jeesus ensin puhuu käyttäen sanaa muutoin?

        Kaikki saavat vastata oman ajatuksensa järjestä tai ilman järkeä.

        Olisko se irtoseksiä tai hengellistä huoruutta tai

        Jeesus ei siinä kohtaan kuitenkaan puhu uudelleen avioitumisesta hän vain sanoo että vaimon voi hyljätä huoruuden tähden.

        Silloin se seuraava lause on ymmärrettävämpi. Ettei se leski ole vielä huorin tehnyt vaan vapaa siihen asti kun mies kuolee.

        Joten ehkä tulkintani uudelleen avioitumisesta oli väärä.

        Paitsi Paavalin selitykset. Ei paavalikaan sano suoraan että voi uudelleen avioitua vaan ettei tarvi olla sidottu uskottomaan joka tahtoo lähteä.

        Oikeastaan uudelleen avioituminen on pelkästään tulkinnan varassa. Koska suoraan siitä ei ilmeisesti puhuta paitsi jos se puoliso kuolee.

        Onko sitten ok murhata se ja sitten ottaa uusi kumppani tai olla leski ja palaa himoissa?

        Silloin varmaan tulee lähemmäksi tuo sana että olla taivaan valtakunnan tähden kuohittu.

        En anna vastausta vielä perun kaikki edelliset viestit toistaiseksi asia on hieman monimutkainen.

        Paitsi sitä viestiä siitä sähkäristä en peru sen olen itse nähnyt noin 7vuotta sitten eräällä rakennus työmaalla siellä oli kaikki wc pöntöt tukossa kävi vuoronperään paskantamassa kaikki tukkoon lattiat lainehti vaan ihan tiedoksi vaan naisille että sähkömies ei välttämättä ole taloudellisin aviokumppani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytte ku aloin järjellä miettii niin tajusin että tossa on aika iso solmu. Puhuu Jeesus vähän ristiin eikä ihan vähän. Joten sharian lailla mennään valitan mutta muslimit ei valitse profeettaa vaan me.

        Mitä tämä huoruus on josta Jeesus ensin puhuu käyttäen sanaa muutoin?

        Kaikki saavat vastata oman ajatuksensa järjestä tai ilman järkeä.

        Olisko se irtoseksiä tai hengellistä huoruutta tai

        Jeesus ei siinä kohtaan kuitenkaan puhu uudelleen avioitumisesta hän vain sanoo että vaimon voi hyljätä huoruuden tähden.

        Silloin se seuraava lause on ymmärrettävämpi. Ettei se leski ole vielä huorin tehnyt vaan vapaa siihen asti kun mies kuolee.

        Joten ehkä tulkintani uudelleen avioitumisesta oli väärä.

        Paitsi Paavalin selitykset. Ei paavalikaan sano suoraan että voi uudelleen avioitua vaan ettei tarvi olla sidottu uskottomaan joka tahtoo lähteä.

        Oikeastaan uudelleen avioituminen on pelkästään tulkinnan varassa. Koska suoraan siitä ei ilmeisesti puhuta paitsi jos se puoliso kuolee.

        Onko sitten ok murhata se ja sitten ottaa uusi kumppani tai olla leski ja palaa himoissa?

        Silloin varmaan tulee lähemmäksi tuo sana että olla taivaan valtakunnan tähden kuohittu.

        En anna vastausta vielä perun kaikki edelliset viestit toistaiseksi asia on hieman monimutkainen.

        "Silloin se seuraava lause on ymmärrettävämpi. Ettei se leski ole vielä huorin tehnyt vaan vapaa siihen asti kun mies kuolee."

        Siis vapaa avioliitosta tai avioliiton siteestä.

        Mutta jos yhtyy toiseen niin tekee huorin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se huoruus mistä Jeesus puhuu Matteuksen 19 niin 1kor 7luku todistaa että se koskee myöskin hengellistä huoruutta kun Paavali sanoo että jos uskoton(ateisti) puoliso lähtee niin lähtekööt.

        Eli uusinta avioituminen selkeästi sanottuna on huoruutta silloin jos erokirja avioliitosta on epäpätevä eli muu kuin huoruus tai hengellinen huoruus.

        Ja se huoruus mikä tapahtuu erokirjaan jälkeen ei lasketa enään syyksi koska se ensimmäinen syy josta seuraa ero on se virallinen.

        Koska muuten kaikki eroisivat ja tekisivät huorin ja saisivat vapautuksen aviosta.

        Pitää ymmärtää että miksi se on huoruutta ottaa uusi puoliso. ?

        Koska ette ole eronneet vielä koska eroon johtanut syy ei ollut pätevä.

        Siksi se on huoruutta koska ilman pätevää syytä et ole eronnut vaan vielä sidottu puolisoosi vaikka muuten olisitte eronneet niin Jumalan edessä ette koska Jumala ei lue syyksi mitään koska minä voin nyt pahoin tai järjestä jotain selityksiä.

        Ainoastaan avion aikana tapahtuva huoruus on oikea syy. Sille joka ei huorannut. Mutta jos huoruus tapahtui eron jälkeen niin silloin erokirja ei ollut pätevä ja todellisuudessa olette vielä yhdessä ja miksi se huoruus ei sitten vapauta?

        Samahan se on huoraako avioeron jälkeen tai aviossa miksi leski ei ole vapaa jos huoruus tapahtuu vasta eron jälkeen?

        Vai tarkoittaako Jeesus että mies on vapaa jos nainen huoraa mutta leski ei ole miehen huoraamisesta vapaa?

        Ei. Vaan joka nai toisen naisen tekee huorin ja joka nai sen hyljätyn tekee myös huorin se tarkoittaa että huoruuden tähden se mies jätti sen vaimon ja siksi se ei ole oikea syy eroon .

        Eli toisin sanoen sen naisen olisi pitänyt erota ensin? Sitten se olisi ollut pätevä syy?

        Ei vaan joka nai eli ottaa vaimokseen toisen naisen. Ja jättää lesken se tekee huorin

        Mutta jos on puoliso joka tekee huoruutta mutta ei jätä vaimoaan niin vaimolla tai miehellä on sen huoruuden tähden lupa erota. Mutta se on eri asia kuin erota koska otti toisen puolison.

        Eli on kahtalaista huoruutta ottaa toinen vaimo eli elämänkumppani tai käydä vain huorissa eli panemassa jotain huoraa.

        Niin se irtoseksi on siis oikea syy eroon. Mutta jos se syy eroon on toinen elämänkumppani niin se on syy joka estää uuden puolison ottamisen paitsi.

        Jos se joka otti sen uuden kumppanin oli täysin uskoton ihminen niin Paavalin puhetta voi tulkita että lähteekööt..mutta uskotko enemmän Paavalia vai Jeesusta?

        No Jeesuksen puheen huoruus voi ymmärtää hengellisesti eli hengellinen huoruus olisi myös yksi pätevä erokirja.

        Mutta tuo normaali huoruus on vaikea selittää koska

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin."

        Koska samaan aikaan Jeesus sanoo että muutoin kuin huoruuden tähden ja samaan aikaan kuitenkin siitä joka ei tehnyt huorin että joka hyljätyn nai tekee huorin.

        Eli siinä annetaan ymmärtää että ikäänkuin puhutaan kahdesta eri huoruudesta koska ensin hän sanoo että muutoin ja heti perään että joka hyljätyn nai tekee huorin! Ymmärrättekö te?

        Miksi hänen piti sanoa että muutoin kuin huoruuden tähden jos hän heti perään sanoo että se hyljätty joka ei tehnyt huorin ei olekaan vapaa vaikka äsken sanoi että muutoin eli että huoruuden tähden olis vapaus ja se joka nai toisen teki huorin?

        Koska se puhuu varmasti toisesta huoruudesta.

        En tiedä mistä se puhuu. Ehkä se puhuu hengellisestä huoruudesta tai avioliiton aikaisesta irtoseksistä mutta mitä eroa sillä irtoseksillä olisi sitten siihen huoruuteen että ottaa toisen naisen pysyvästi?

        Miksi ensin sanotaan huoruus vapauttavaksi tekijäksi ja heti perään syytön leski asetetaan sidotuksi?

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa -->>>muutoin kuin huoruuden(jonkun muun syyn kuin huoruuden)<<<-- tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; -->>ja joka hyljätyn*(*HÄNET JOKA EI TEHNYT HUORIN) ottaa, hän tekee huorin."<<--

        Eli ensin huoruus on vapautus ja sitten leskelle ei kuitenkaan?

        Mitä tässä siis oikeastaan puhutaan kerrotko vaikka Tauno? Tai joku muu.

        Veljet ja siskot ny mä ymmärsin ton vihdoinkin kuulkaa siis tiivistetysti

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin."

        Jeesus antaa huoruuden tähden vapauden olla yksin koska avioliitossa mies on naisen ja nainen miehen eli sidottu toisiinsa mutta huoruus antaa vapauden siitä sidoksesta eli vapauden olla yksin.

        Mutta ei vapautta avioitua uudelleen. Paitsi kun se henkilö kuolee. Esim palkkamurhaajien kautta mitä ei tietenkään kannata käyttää koska välillisesti tekee synnin siinä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veljet ja siskot ny mä ymmärsin ton vihdoinkin kuulkaa siis tiivistetysti

        "9. Mutta minä sanon teille: kuka ikänä hylkää vaimonsa muutoin kuin huoruuden tähden, ja nai toisen, hän tekee huorin; ja joka hyljätyn ottaa, hän tekee huorin."

        Jeesus antaa huoruuden tähden vapauden olla yksin koska avioliitossa mies on naisen ja nainen miehen eli sidottu toisiinsa mutta huoruus antaa vapauden siitä sidoksesta eli vapauden olla yksin.

        Mutta ei vapautta avioitua uudelleen. Paitsi kun se henkilö kuolee. Esim palkkamurhaajien kautta mitä ei tietenkään kannata käyttää koska välillisesti tekee synnin siinä...

        Mutta kyllä teillä leskillä menee paremmin silti kuin minulla minulla ei ole sitä ensimmäistäkään ollut eikä edes kaveria tai ystävää vaan koko elämän yksin ja hyvin pyyhkii auto sekä käsivarsi.

        Ongelma ei ole yksinäisyys vaan kateus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kyllä teillä leskillä menee paremmin silti kuin minulla minulla ei ole sitä ensimmäistäkään ollut eikä edes kaveria tai ystävää vaan koko elämän yksin ja hyvin pyyhkii auto sekä käsivarsi.

        Ongelma ei ole yksinäisyys vaan kateus.

        Muistetaanhan me yksinäiset olla joskus onnellisia niitten puolesta jotka eivät ole yksin ettemme olisi aina niin kateellisia ja katkeria vaan iloitsisimme heidänkin puolesta että kiitos Jumala kun olet antanut hänellekkin niin mukavan aviopuolison ja siunannut perhettä.

        Koska ei se kateus paranna sitä omaa oloa ja muutenkin ei niillä parisuhteessa olevillakkaan aina ole pelkkää ruusuilla tanssimista elämä joilla elämä pyörii lasten ympärillä.

        Voi kuin muilla on mutta minulla ei ole...

        Mutta minulla on kuitenkin hyvä sydän ja rauha Jumalan kanssa joka iankaikkisesti pysyy*.

        Tai ainakin se olisi hyvä olla.

        Kaikilla ei ole kaikkea. Yhtä paljon kun saat maailmassa saman verran menetät toista en vain nyt tiedä vielä mitä mutta kun saat sen niin sitten tiedät.

        Ja sellaista elämä on että on kaksi vaaka kuppia toisessa on lahja ja toisessa hinta ja ei se kuitenkaan kallistu lahjaan sen enempää mitä siihen punnusta lisäät vaan hinta kasvaa ja tulos on sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistetaanhan me yksinäiset olla joskus onnellisia niitten puolesta jotka eivät ole yksin ettemme olisi aina niin kateellisia ja katkeria vaan iloitsisimme heidänkin puolesta että kiitos Jumala kun olet antanut hänellekkin niin mukavan aviopuolison ja siunannut perhettä.

        Koska ei se kateus paranna sitä omaa oloa ja muutenkin ei niillä parisuhteessa olevillakkaan aina ole pelkkää ruusuilla tanssimista elämä joilla elämä pyörii lasten ympärillä.

        Voi kuin muilla on mutta minulla ei ole...

        Mutta minulla on kuitenkin hyvä sydän ja rauha Jumalan kanssa joka iankaikkisesti pysyy*.

        Tai ainakin se olisi hyvä olla.

        Kaikilla ei ole kaikkea. Yhtä paljon kun saat maailmassa saman verran menetät toista en vain nyt tiedä vielä mitä mutta kun saat sen niin sitten tiedät.

        Ja sellaista elämä on että on kaksi vaaka kuppia toisessa on lahja ja toisessa hinta ja ei se kuitenkaan kallistu lahjaan sen enempää mitä siihen punnusta lisäät vaan hinta kasvaa ja tulos on sama.

        No minä selitän tuon vaaka kupin vertauksen sinulle yksinkertaisesti kuinka paljon sinä voit iloita siitä suuresta lahjasta rätti väsyneenä ja puhki palaneena? Ja niin katso et sinä nauti sen enempää kuin se jolla ei ole mutta ei myöskään ole työtä eikä vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä selitän tuon vaaka kupin vertauksen sinulle yksinkertaisesti kuinka paljon sinä voit iloita siitä suuresta lahjasta rätti väsyneenä ja puhki palaneena? Ja niin katso et sinä nauti sen enempää kuin se jolla ei ole mutta ei myöskään ole työtä eikä vaivaa.

        Näin se on, iloita voi vaikka mistä.

        Mutta jos ei kaikkea ole kokenut, voi luulla vaikka mitä herkkuja olevan tai olleen siellä muualla, kuin on itse kokenut.

        Ei kannata hairahtua luulemaan, että olisi jäänyt jotain paitsi tämän maailman iloista! Tai sanotaanko nyt "iloista", jos rehellisiä ollaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe