Omalla autolla Suomesta Saksaan
Miksi monet omalla autolla liikkuvat ajavat Saksaan hankalaa reittiä Ruotsin ja Tanskan kautta, kun on helpompikin reitti olemassa.
Ruotsin kautta reitti jo alkaa hitaasti ja kalliilla laivalipuilla (auto, hytti ja henkilöt) Helsingistä tai Turusta Tukhomaan. Tukholmasta ajetaan 550 km Helsingborgiin, jossa ostetaan lauttalippu (henkilöauto 68.-€ matkustajat 8.-€ /henkilö) Tanskan puollelle Helsingöriin. Lauttamatkan voi välttää kun ajaa Tukholmasta Malmöön noin 600 km ja Juutinrauman siltaa edelleen Kööpenhaminaan. Siltamaksu on autosta riippuen 70-140 euroa
Helsingöristä ajetaan noin 200 km Rødbyhavniin jossa ostetaan taas lauttalippu (auto keskimäärin n. 140.-€ plus henkilöliput) Saksan Puttgardeniin. Lauttamatka kestää noin puolitoista tuntia, mutta jonottamaan saattaa joutua tuntejakin.
On olemassa myös toinen vaihtoehto.
Suorin reitti autolla Suomesta Keski-Eurooppaan on Via Baltica E67 tie, joka alkaa parin tunnin laivamatkan jälkeen Tallinnasta ja jatkuu →Riikaan →Kaunasiin →Suvałkiin ja Varsovaan. Varsovasta voi jatkaa E67 tietä Prahaan tai E30 tietä Berliiniin.
Baltian maissa päätiet ovat hyväkuntoisia ja Puolassa suorastaan loistavia ja baanoilla suurelta osin rajoitukset 140 km/h. Polttoaineiden hinnat halvempia kuin Ruotsin kautta ajaessa. Samoin hotellit ja ravintolat, jos haluaa yöpyä matkalla.
Netistä löytyi mielenkiintoinen Facebook ryhmä, jossa on asiallista keskustelua tästä Balttian ja Puolan kautta kulkevan reitin toimivuudesta, tässä linkki.
https://www.facebook.com/groups/632850304257024/?_rdr
Autolla Saksaan...Via Sveden vai Via Baltica
Anonyymi-ap
0
929
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 978624
- 474249
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021936Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371488- 241460
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341199Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121170Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53877Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31862Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29837