Kertokaapas mitä on kateus?

Anonyymi-ap

Yhdistän sen ihmisiin, jotka eivät kykene iloitsemaan aidosti kenenkään muun puolesta.

Joten en näe siinä järkeä. Tai pidä asiaa hyvänä kenenkään kannalta.

Kateus on itselleni suhteellisen tuntematon tunteena sekä käsitteenä.

Ymmärrän, että se liittyy jotenkin siihen, että haluaisi jotakin mitä kokee jollakin tai muilla olevan. Mutta eihän se olisi keneltäkään pois mitä toisella tai toisilla on ja toisekseen, miksi haluta mitään mikä ei ole omaa.

Ymmärrän monia eri tunteita.
Mutta en oikein ymmärrä kateutta.

Väitän jopa ettei ettei sitä ole edes olemassa.
Koko kateutta.

Vaan ehkä sen taustalla on muita tunnistamattomia tunteita tai tarpeita.

80

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikki mitä olet koskaan halunnut on aina ensin ollut jollain toisella. Ei siihen mitään tunteita tarvita.

      • Anonyymi

        En ymmärrä. Ei ihan auennut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä. Ei ihan auennut.

        Älä välitä tuskin kirjoittaja ymmärsi itsekään


    • Anonyymi

      Huono itsetunto. Paha mieli kun tuntee itsensä huonommaksi kuin joku toinen. Halu vahingoittaa jotenkin sitä toista tai asiaa mistä on kateellinen. Esim. Tuhota se tavara tai toisen ulkonäkö jotta itsellä on parempi olo.

      • Anonyymi

        No mutta onko se edes kateutta. Vaan ihan muita tunteita?
        Huono itsetunto, kokemus omasta huonommuudesta? Kenties tollasten vahingoittamistarpeiden kohdalla on kyse jo aika pahasta olosta, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä kenenkään muun ihmisen kanssa.
        Vaan jotakin kamppailua jolla tasapainotella joidenkin omien liian ristiriitaisten tai vaikeiden tunteiden aallokossa.
        Aika hankalaa uskoa, että voisi siihen sisäiseen oloon auttaa.


    • Anonyymi

      Kateus on siinä missä muutkin negatiiviset tunteet merkki siitä, että olisi aika muuttaa asioita.

      • Anonyymi

        Aina asioita ei voi muuttaa. Tai olosuhteita. Ja tunteet ovat tunteita. Eivät itsessään hyviä tai huonoja. Tunteita on aika hankala pyrkiä manipuloimaan. Se ei pidemmänpäälle edes kannata. Vaan ne ovat mitä kenelläkin ovat. Ehkä niillä on se tehtävä, että ne tunteet haluavat tulla tunnetuiksi. Ja ymmärretyksi.

        Kysyin kysymyksen koska.
        Ymmärrän vaille jäämisen kokemusta tai tunnetta.
        Ymmärrän luopumisen haikeutta tai surua.
        Ymmärrän pettymystä jopa vitutukseenkin astu, toki harvoin.
        Ymmärrän kokemusta siitä, että voi kokea, että ei riitä itselleen aina, haluaisi pystyä parempaan tai tarjota enemmän.
        Ymmärrän vääryyden tunnetta.
        Ymmärrän paljon itsensä vajavaiseksi kokemisen tunteita. Mutta en luokittelisi niitä kateudeksi.
        Eli mitä se kateus on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina asioita ei voi muuttaa. Tai olosuhteita. Ja tunteet ovat tunteita. Eivät itsessään hyviä tai huonoja. Tunteita on aika hankala pyrkiä manipuloimaan. Se ei pidemmänpäälle edes kannata. Vaan ne ovat mitä kenelläkin ovat. Ehkä niillä on se tehtävä, että ne tunteet haluavat tulla tunnetuiksi. Ja ymmärretyksi.

        Kysyin kysymyksen koska.
        Ymmärrän vaille jäämisen kokemusta tai tunnetta.
        Ymmärrän luopumisen haikeutta tai surua.
        Ymmärrän pettymystä jopa vitutukseenkin astu, toki harvoin.
        Ymmärrän kokemusta siitä, että voi kokea, että ei riitä itselleen aina, haluaisi pystyä parempaan tai tarjota enemmän.
        Ymmärrän vääryyden tunnetta.
        Ymmärrän paljon itsensä vajavaiseksi kokemisen tunteita. Mutta en luokittelisi niitä kateudeksi.
        Eli mitä se kateus on?

        Syvintä kateutta aiheuttaa muiden onnellisuus koetaan muiden henkisiin ja sosiaalisiin ominaisuuksiin liittyen. Jos joku on onnellisempi, esim toisella on enemmän kavereita kokee sen olevan pois itseltään.
        Kateus voi olla tuhoava tai voi siitä olla hyötyäkin. Voimia yrittää, pyrkiä eteenpäin jos joku on saavuttanut asioita jotakin, tee samoin. Kääntää kateus haluksi, tunteest voi olla hyötyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syvintä kateutta aiheuttaa muiden onnellisuus koetaan muiden henkisiin ja sosiaalisiin ominaisuuksiin liittyen. Jos joku on onnellisempi, esim toisella on enemmän kavereita kokee sen olevan pois itseltään.
        Kateus voi olla tuhoava tai voi siitä olla hyötyäkin. Voimia yrittää, pyrkiä eteenpäin jos joku on saavuttanut asioita jotakin, tee samoin. Kääntää kateus haluksi, tunteest voi olla hyötyy.

        Itselleni taas tulee hyvä olo muiden onnellisuudesta. Varsinkin kun ei itse meinaa jaksaa, ja on paha olla, niin siinä näkee toivoa. Ja ei kenenkään elämä ole kuitenkaan mitään helppoa, vaikka se näyttäisi miltä. Ja tajuan kyllä , että mieluummin jokainen kuitenkin elää ne ovat haasteensa, kuin kenenkään muun. Eli en osaa olla kateellinen itse tosta. Jos en saa taas suutani auki tai osaa pyytää keneltäkään mitä itse tarvitsisin kun tarvitsisin jeesiä, kun muilla hyvä olo ja itsellä huono. Niin koen taas olevani jotenkin kyvytön tai liikaa tai taakka ja pelkään, että paha oloni olisi muille liikaa. Sitten voin kokea jääväni vaille ja olevani jotenkin tavoittamattomissa ehkä ja muuta. Mutta en koe senkään olevan kateutta vaan aika loogisesti seurausta omasta toiminnasta. Ja ei johdu muista.

        Sitten taas terve kilpailuvietti. Niin en taas näe sitäkään kateuteutena. Vaan ehkä inspiraationa.
        Ja jos sen herättää esimerkiksi joku negatiivinen juttu. Joku vaikka aukoo päätään. Niin en ota sitä haasteena ihmistä kohtaan, vaan siinä toimii energiat puolustamaan sitä minkä itse koen oikeana. Enkä väitä kommenttiasi vittuiluksi mitenkään. Vaan oli esimerkki jopa mielestäni terveestä killailuvietistä, mikä ajaa eteenpäin.

        Ehkä en tunnista kateutta tunteena. Siksi kyselen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni taas tulee hyvä olo muiden onnellisuudesta. Varsinkin kun ei itse meinaa jaksaa, ja on paha olla, niin siinä näkee toivoa. Ja ei kenenkään elämä ole kuitenkaan mitään helppoa, vaikka se näyttäisi miltä. Ja tajuan kyllä , että mieluummin jokainen kuitenkin elää ne ovat haasteensa, kuin kenenkään muun. Eli en osaa olla kateellinen itse tosta. Jos en saa taas suutani auki tai osaa pyytää keneltäkään mitä itse tarvitsisin kun tarvitsisin jeesiä, kun muilla hyvä olo ja itsellä huono. Niin koen taas olevani jotenkin kyvytön tai liikaa tai taakka ja pelkään, että paha oloni olisi muille liikaa. Sitten voin kokea jääväni vaille ja olevani jotenkin tavoittamattomissa ehkä ja muuta. Mutta en koe senkään olevan kateutta vaan aika loogisesti seurausta omasta toiminnasta. Ja ei johdu muista.

        Sitten taas terve kilpailuvietti. Niin en taas näe sitäkään kateuteutena. Vaan ehkä inspiraationa.
        Ja jos sen herättää esimerkiksi joku negatiivinen juttu. Joku vaikka aukoo päätään. Niin en ota sitä haasteena ihmistä kohtaan, vaan siinä toimii energiat puolustamaan sitä minkä itse koen oikeana. Enkä väitä kommenttiasi vittuiluksi mitenkään. Vaan oli esimerkki jopa mielestäni terveestä killailuvietistä, mikä ajaa eteenpäin.

        Ehkä en tunnista kateutta tunteena. Siksi kyselen.

        "Ehkä en tunnista kateutta tunteena "
        No toihan kuulostaa hyvältä. Oot valmis nauttimaan elämästä täysin siemauksin. Inspiroitua uusista jutuista ja elämä soljuu eteenpäin kohti syksyä.
        Hmm ranskalainen otsatukka vai glamour polkka. Iloitse ja onnistu. Nauti tulevasta ja hyvästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni taas tulee hyvä olo muiden onnellisuudesta. Varsinkin kun ei itse meinaa jaksaa, ja on paha olla, niin siinä näkee toivoa. Ja ei kenenkään elämä ole kuitenkaan mitään helppoa, vaikka se näyttäisi miltä. Ja tajuan kyllä , että mieluummin jokainen kuitenkin elää ne ovat haasteensa, kuin kenenkään muun. Eli en osaa olla kateellinen itse tosta. Jos en saa taas suutani auki tai osaa pyytää keneltäkään mitä itse tarvitsisin kun tarvitsisin jeesiä, kun muilla hyvä olo ja itsellä huono. Niin koen taas olevani jotenkin kyvytön tai liikaa tai taakka ja pelkään, että paha oloni olisi muille liikaa. Sitten voin kokea jääväni vaille ja olevani jotenkin tavoittamattomissa ehkä ja muuta. Mutta en koe senkään olevan kateutta vaan aika loogisesti seurausta omasta toiminnasta. Ja ei johdu muista.

        Sitten taas terve kilpailuvietti. Niin en taas näe sitäkään kateuteutena. Vaan ehkä inspiraationa.
        Ja jos sen herättää esimerkiksi joku negatiivinen juttu. Joku vaikka aukoo päätään. Niin en ota sitä haasteena ihmistä kohtaan, vaan siinä toimii energiat puolustamaan sitä minkä itse koen oikeana. Enkä väitä kommenttiasi vittuiluksi mitenkään. Vaan oli esimerkki jopa mielestäni terveestä killailuvietistä, mikä ajaa eteenpäin.

        Ehkä en tunnista kateutta tunteena. Siksi kyselen.

        Kateellinen ihminen on narsisti psykopaatti, jpka haluaa tuhots kohteen elämän, keinolla millä hyvänsä!


      • Anonyymi

        Tehdä ITSE omalle elämälleen jotain ettei tarvitse olla kateellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina asioita ei voi muuttaa. Tai olosuhteita. Ja tunteet ovat tunteita. Eivät itsessään hyviä tai huonoja. Tunteita on aika hankala pyrkiä manipuloimaan. Se ei pidemmänpäälle edes kannata. Vaan ne ovat mitä kenelläkin ovat. Ehkä niillä on se tehtävä, että ne tunteet haluavat tulla tunnetuiksi. Ja ymmärretyksi.

        Kysyin kysymyksen koska.
        Ymmärrän vaille jäämisen kokemusta tai tunnetta.
        Ymmärrän luopumisen haikeutta tai surua.
        Ymmärrän pettymystä jopa vitutukseenkin astu, toki harvoin.
        Ymmärrän kokemusta siitä, että voi kokea, että ei riitä itselleen aina, haluaisi pystyä parempaan tai tarjota enemmän.
        Ymmärrän vääryyden tunnetta.
        Ymmärrän paljon itsensä vajavaiseksi kokemisen tunteita. Mutta en luokittelisi niitä kateudeksi.
        Eli mitä se kateus on?

        Mä en usko että sinä ymmärrät itsekään mitä yrität isessäs puollustella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni taas tulee hyvä olo muiden onnellisuudesta. Varsinkin kun ei itse meinaa jaksaa, ja on paha olla, niin siinä näkee toivoa. Ja ei kenenkään elämä ole kuitenkaan mitään helppoa, vaikka se näyttäisi miltä. Ja tajuan kyllä , että mieluummin jokainen kuitenkin elää ne ovat haasteensa, kuin kenenkään muun. Eli en osaa olla kateellinen itse tosta. Jos en saa taas suutani auki tai osaa pyytää keneltäkään mitä itse tarvitsisin kun tarvitsisin jeesiä, kun muilla hyvä olo ja itsellä huono. Niin koen taas olevani jotenkin kyvytön tai liikaa tai taakka ja pelkään, että paha oloni olisi muille liikaa. Sitten voin kokea jääväni vaille ja olevani jotenkin tavoittamattomissa ehkä ja muuta. Mutta en koe senkään olevan kateutta vaan aika loogisesti seurausta omasta toiminnasta. Ja ei johdu muista.

        Sitten taas terve kilpailuvietti. Niin en taas näe sitäkään kateuteutena. Vaan ehkä inspiraationa.
        Ja jos sen herättää esimerkiksi joku negatiivinen juttu. Joku vaikka aukoo päätään. Niin en ota sitä haasteena ihmistä kohtaan, vaan siinä toimii energiat puolustamaan sitä minkä itse koen oikeana. Enkä väitä kommenttiasi vittuiluksi mitenkään. Vaan oli esimerkki jopa mielestäni terveestä killailuvietistä, mikä ajaa eteenpäin.

        Ehkä en tunnista kateutta tunteena. Siksi kyselen.

        Ihmis suhteissa minkäänlainen kilpailu ei ole tervettä si siitä ei olis mitään haittaakaan jos ainoa jota satuttaisit olisit sinä itse mu yleensä kun se jota sattuu on se josta kilpailet koska ihminen joka ei tiedä sun todellisia ajatuksia tekee lopulta väärän valinnan sen takia koska kilpailit hänestä eikä ole pientäkään todennäköisyyttä että hän voisi olla kanssasi onnellinen tunteista on turha puhua koska niin kauan kun on kilpailu tilanne ei aidoilla tunteilla ole moisessa sijaa ihminen kilpailutilanteissa suojelee itseään vaistomaisesti koska on jossain kilpailussa jo pienempänä itseensä omaan saavutukseensa pettynyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ehkä en tunnista kateutta tunteena "
        No toihan kuulostaa hyvältä. Oot valmis nauttimaan elämästä täysin siemauksin. Inspiroitua uusista jutuista ja elämä soljuu eteenpäin kohti syksyä.
        Hmm ranskalainen otsatukka vai glamour polkka. Iloitse ja onnistu. Nauti tulevasta ja hyvästä.

        No turha saarnata ei kateus ole tunne sillä ole mitään tekoa tunteiden kanssa se vaan monesti yhdistetään tunteisiin kateus on kai eräänlainen tunnetila si taas jos tahto on tahtotila ni on jotain vituillaan asetuksissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateellinen ihminen on narsisti psykopaatti, jpka haluaa tuhots kohteen elämän, keinolla millä hyvänsä!

        Itsestäsikö puhut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en usko että sinä ymmärrät itsekään mitä yrität isessäs puollustella

        Minä en ymmärrä mitä puolustelua näit tekstissä?
        Siis saako siitä sen kuvan, että olen kateellinen, mutta en tiedä sitä ja puolustan sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmis suhteissa minkäänlainen kilpailu ei ole tervettä si siitä ei olis mitään haittaakaan jos ainoa jota satuttaisit olisit sinä itse mu yleensä kun se jota sattuu on se josta kilpailet koska ihminen joka ei tiedä sun todellisia ajatuksia tekee lopulta väärän valinnan sen takia koska kilpailit hänestä eikä ole pientäkään todennäköisyyttä että hän voisi olla kanssasi onnellinen tunteista on turha puhua koska niin kauan kun on kilpailu tilanne ei aidoilla tunteilla ole moisessa sijaa ihminen kilpailutilanteissa suojelee itseään vaistomaisesti koska on jossain kilpailussa jo pienempänä itseensä omaan saavutukseensa pettynyt

        Mä oon taas ihan pihalla...Mun mielestäni terve kilpailuvietti missä tahansa, ihmissuhteissa, elämässä draivina tai minä tahansa muotona on tervettä, kun se on tervettä, eikä toksista.
        Minä näen sen positiivisena tai jopa inspiroivana energiana.

        Mutta siinä voi olla haasteita, kun ihmiset on erilaisia, ja ymmärtää eri tavalla.
        Ei oma tarkoitukseni ainakaan ole ketään loukata. Mutta.
        Ei ihmisistä edes voi mielestäni kilpailla. Sitäpaitsi tunneasioissa on normaalia sekin, että ihmiset on arkoja tai jopa pelokkaitakin mitä enemmän niillä on tunteita.
        Eikä se johdu taas välttämättä siitä, että kukaan kilpailisi mistään.

        Mutta yritän pohtia näkökantaasi. Ehkä opin jotakin.


    • Anonyymi

      Kateuden ns aiheet voi niinikään olla uskomattomia nekin, että juu okei

      • Anonyymi

        Kuten?
        En ymmärrä mihin yrität viitata tai mihin viedä keskustelua.

        Yritän oikeasti miettiä.
        Että mitä se kateus on?
        Onko sitä edes olemassa?
        Vai onko kyse muista tunteista?
        Jostain kombosta muita tunteita tai tarpeita, joita ei osata sanoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten?
        En ymmärrä mihin yrität viitata tai mihin viedä keskustelua.

        Yritän oikeasti miettiä.
        Että mitä se kateus on?
        Onko sitä edes olemassa?
        Vai onko kyse muista tunteista?
        Jostain kombosta muita tunteita tai tarpeita, joita ei osata sanoittaa.

        Kerro nyt aloittajamies kuitenkin niistä chadeista ensin jotka vie kaiken sinulta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt aloittajamies kuitenkin niistä chadeista ensin jotka vie kaiken sinulta

        .Olen nainen. Eikä nyt ole tarkoitus yhdistellä tätä mihinkään eikä keneenkään. Vaan miettiä onko kateus sitä. Mitä helposti ajatellaan. Ja onko sitä.
        Teillä on liian pienet piirit. Katse ulos sieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .Olen nainen. Eikä nyt ole tarkoitus yhdistellä tätä mihinkään eikä keneenkään. Vaan miettiä onko kateus sitä. Mitä helposti ajatellaan. Ja onko sitä.
        Teillä on liian pienet piirit. Katse ulos sieltä.

        Ikävä kyllä sinä et ole nainen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä sinä et ole nainen!

        Te ootte ihan mahottomia...


    • Anonyymi

      Kateus on mielentila, joka merkitsee toisen paremmuuden, menestyksen tai muun sellaisen aiheuttamaa vihan, alemmuuden, mitättömyyden, huonommuuden, kykenemättömyyden, syyllisyyden tai harminsekaisen pahansuopeuden tunnetta.[1] Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on. Se ei vaadi uhriltaan välttämättä mitään erityistä.

      Yksilöiden väliseen kateuteen liittyvät kohteet, joita toisella koetaan olevan enemmän tai paremmin kuin itsellä.[3] Kateellinen vertaa itseään ja havaitsee huonommuutta, joka häiritsee hänen omaa sosiaalista elämäänsä.[1]
      Kateus on epämiellyttäviin ajatuksiin liittyvää oloa, joka voi ilmetä inhona, panetteluna ja vastoinkäymisistä iloitsemisena. Kateellinen ihminen ahdistuu muiden menestyksestä ja saattaa vaipua itsesääliin. Kateellinen kadehtii, vaikkei toisen onni olekaan itseltä pois ja rakastaa sitä, mitä muilla on.[4]


      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kateus

      • Anonyymi

        Kiitos. Siinä oli lueteltuna asiaa. Josta edelleen kyseenalaistan kyllä paljonkin.

        Että moniko noista on oikeastaan kateutta. Kateudesta johtuvaa. Tai muuta.

        Mieleen tulee lähinnä se. Mitä kateudesta kenellekin opetetaan. Esimerkiksi moni on voinut kuulla lapsena olevansa jotenkin sisarkateellinen.

        Vaikka tunne olisi ollutkin ihan muuta. Ja sisäistänyt esimerkiksi kateuden käsitteen jo alunperin väärin.

        Vanhempi voi esimerkiksi itse luoda epäoikeudenmukaisia tilanteita tai kohdella niin tajuamattaan. Että esimerkiksi eriarvoistaa sisaruksia. Tai jopa laiminlyö perustarpeita. Ja sitten ilmoittaa vaikka että kyse olisi sisarkateudesta.
        Vaikka kyse olisi ollut ihan muusta loogisesta tunteesta tilanteeseen.

        Myös moni muu asia voi aiheuttaa samantyyppisiä tunteita. Ihan vaikka väsymys, uupumus, masennus, väärin kohtelu.

        Tunnistan kyllä muutamiakin kertoja esimerkiksi kokeneeni jonkinasteisena voittona nähdessäni että väärintoimiva ihminen on saanut näpeilleen tai epäonnistunut jossakin. En sitäkään pitäisi kateutena.

        Tai mielestäni kateudesta tunteita voidaan pyrkiä myös luomaan toimimalla yksinkertaisesti eriarvostaen tai vahingollisesti. Kun todellisuudessa kyse ei ole kateudesta vaan ehkä jopa kilpailuvietistä joka muuttunut toksiseksi.

        Jo se että jotakin pidettäisiin kateellisena jostakin. On itseasiassa jo viittaus miltei halventaa jotakin.

        Se taas miten ihminen vertaa itseään muihin. On jokapäiväinen prosessi.
        Johon normaalisti tarvitaan suhteellisen suuri vertailu ryhmä. Jotta vertailu pysyisi realistisena.
        Jos ihmistä esimerkiksi kiusataan tai eristetään.
        Silloin vertailuryhmä ei ole realistinen ja uhrille voidaan pyrkiä luomaan tietoisesti tunteita kateudesta. Jotka eivät kuitenkaan ole esimerkiksi uhrista itsestään lähtöisin vaan ulkopuolelta luotuja ja johtuvat muusta.

        Sama häpeän tunteen kanssa.
        Ihminen voi kokea sisäsyntyistä häpeää esimerkiksi jostakin mitä on tehnyt. Se on normaalia. Ja pyrkiä korjaamaan toimintaansa.
        Kun taas ihmistä voidaan myös häpäistä. Ja se taas pyrkimyksena aiheuttaa häpeän tunnetta ilman sisäsyntyistä syytä.

        Tarkoitan tällä sitä. Että vaikka tunne saattaisi vaikuttaa esimerkiksi kateudelta. Se ei välttämättä ole sitä ollenkaan jos miettii mistä syystä sitä todella tuntee. Tai mikä on tunteen lähde.
        Niissäkin. On eroja.

        Samaten huono itsetuntoinen ihminen voi tuntea ihan vaan huonommuutta. Ja tarvitsisi muiden tukea. Ja empatiaa.
        Eikä syyllistämistä itsesäälistä. Minkä muut saattaisivat kokea kateudeksi. Kun ei osannut iloita muiden itseään parempien mukana. Vaan ahdistuu.
        Kaikki on suhteellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Siinä oli lueteltuna asiaa. Josta edelleen kyseenalaistan kyllä paljonkin.

        Että moniko noista on oikeastaan kateutta. Kateudesta johtuvaa. Tai muuta.

        Mieleen tulee lähinnä se. Mitä kateudesta kenellekin opetetaan. Esimerkiksi moni on voinut kuulla lapsena olevansa jotenkin sisarkateellinen.

        Vaikka tunne olisi ollutkin ihan muuta. Ja sisäistänyt esimerkiksi kateuden käsitteen jo alunperin väärin.

        Vanhempi voi esimerkiksi itse luoda epäoikeudenmukaisia tilanteita tai kohdella niin tajuamattaan. Että esimerkiksi eriarvoistaa sisaruksia. Tai jopa laiminlyö perustarpeita. Ja sitten ilmoittaa vaikka että kyse olisi sisarkateudesta.
        Vaikka kyse olisi ollut ihan muusta loogisesta tunteesta tilanteeseen.

        Myös moni muu asia voi aiheuttaa samantyyppisiä tunteita. Ihan vaikka väsymys, uupumus, masennus, väärin kohtelu.

        Tunnistan kyllä muutamiakin kertoja esimerkiksi kokeneeni jonkinasteisena voittona nähdessäni että väärintoimiva ihminen on saanut näpeilleen tai epäonnistunut jossakin. En sitäkään pitäisi kateutena.

        Tai mielestäni kateudesta tunteita voidaan pyrkiä myös luomaan toimimalla yksinkertaisesti eriarvostaen tai vahingollisesti. Kun todellisuudessa kyse ei ole kateudesta vaan ehkä jopa kilpailuvietistä joka muuttunut toksiseksi.

        Jo se että jotakin pidettäisiin kateellisena jostakin. On itseasiassa jo viittaus miltei halventaa jotakin.

        Se taas miten ihminen vertaa itseään muihin. On jokapäiväinen prosessi.
        Johon normaalisti tarvitaan suhteellisen suuri vertailu ryhmä. Jotta vertailu pysyisi realistisena.
        Jos ihmistä esimerkiksi kiusataan tai eristetään.
        Silloin vertailuryhmä ei ole realistinen ja uhrille voidaan pyrkiä luomaan tietoisesti tunteita kateudesta. Jotka eivät kuitenkaan ole esimerkiksi uhrista itsestään lähtöisin vaan ulkopuolelta luotuja ja johtuvat muusta.

        Sama häpeän tunteen kanssa.
        Ihminen voi kokea sisäsyntyistä häpeää esimerkiksi jostakin mitä on tehnyt. Se on normaalia. Ja pyrkiä korjaamaan toimintaansa.
        Kun taas ihmistä voidaan myös häpäistä. Ja se taas pyrkimyksena aiheuttaa häpeän tunnetta ilman sisäsyntyistä syytä.

        Tarkoitan tällä sitä. Että vaikka tunne saattaisi vaikuttaa esimerkiksi kateudelta. Se ei välttämättä ole sitä ollenkaan jos miettii mistä syystä sitä todella tuntee. Tai mikä on tunteen lähde.
        Niissäkin. On eroja.

        Samaten huono itsetuntoinen ihminen voi tuntea ihan vaan huonommuutta. Ja tarvitsisi muiden tukea. Ja empatiaa.
        Eikä syyllistämistä itsesäälistä. Minkä muut saattaisivat kokea kateudeksi. Kun ei osannut iloita muiden itseään parempien mukana. Vaan ahdistuu.
        Kaikki on suhteellista.

        Kateus on kimppu negatiivisia tunteita.

        Paha mieli kun toinen on ihailtu, kaunis, hoikka, rikas ja rakas ja sinä olet mielestäsi ruma, lihava, vihattu, hyljeksitty ja köyhä.

        Sitten sinä tulet vihaiseksi ja haluat haukkua sen joka on kaikkea mitä sinä et. Koska olet niin surullinen, vihainen ja tunnet itsesi huonoksi kun seisot siinä sen paremman vieressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on kimppu negatiivisia tunteita.

        Paha mieli kun toinen on ihailtu, kaunis, hoikka, rikas ja rakas ja sinä olet mielestäsi ruma, lihava, vihattu, hyljeksitty ja köyhä.

        Sitten sinä tulet vihaiseksi ja haluat haukkua sen joka on kaikkea mitä sinä et. Koska olet niin surullinen, vihainen ja tunnet itsesi huonoksi kun seisot siinä sen paremman vieressä.

        Okei... Otan tämän nyt kyllä puoli tosissaan. Tai ei ole tarkoitus loukata. Mutta en tiedä onko tosissaan kirjoitettu.

        Mutta onko se kuitenkin sitten enemmän surua tai oletettua reaktiota muilta, että muut pitäisivät vaikka huonompana.
        Tai turhautumista jostain negatiivisesta itse puheesta, että olisi pitänyt vaatia itseltä enemmän.
        Jotakin itseen pettymystä, ja se viha kokemuksena suojaa muiden arvostelua kohtaan jossakin itselle haastavassa asiassa.

        Tätä vaan mietin. Että onko se kateutta? Vai looginen inhimillinen ehkä yhteiskunnan tai muiden odotusten luoma tilanne myös. Johon alitajuisesti voisi vastata tunteella noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Siinä oli lueteltuna asiaa. Josta edelleen kyseenalaistan kyllä paljonkin.

        Että moniko noista on oikeastaan kateutta. Kateudesta johtuvaa. Tai muuta.

        Mieleen tulee lähinnä se. Mitä kateudesta kenellekin opetetaan. Esimerkiksi moni on voinut kuulla lapsena olevansa jotenkin sisarkateellinen.

        Vaikka tunne olisi ollutkin ihan muuta. Ja sisäistänyt esimerkiksi kateuden käsitteen jo alunperin väärin.

        Vanhempi voi esimerkiksi itse luoda epäoikeudenmukaisia tilanteita tai kohdella niin tajuamattaan. Että esimerkiksi eriarvoistaa sisaruksia. Tai jopa laiminlyö perustarpeita. Ja sitten ilmoittaa vaikka että kyse olisi sisarkateudesta.
        Vaikka kyse olisi ollut ihan muusta loogisesta tunteesta tilanteeseen.

        Myös moni muu asia voi aiheuttaa samantyyppisiä tunteita. Ihan vaikka väsymys, uupumus, masennus, väärin kohtelu.

        Tunnistan kyllä muutamiakin kertoja esimerkiksi kokeneeni jonkinasteisena voittona nähdessäni että väärintoimiva ihminen on saanut näpeilleen tai epäonnistunut jossakin. En sitäkään pitäisi kateutena.

        Tai mielestäni kateudesta tunteita voidaan pyrkiä myös luomaan toimimalla yksinkertaisesti eriarvostaen tai vahingollisesti. Kun todellisuudessa kyse ei ole kateudesta vaan ehkä jopa kilpailuvietistä joka muuttunut toksiseksi.

        Jo se että jotakin pidettäisiin kateellisena jostakin. On itseasiassa jo viittaus miltei halventaa jotakin.

        Se taas miten ihminen vertaa itseään muihin. On jokapäiväinen prosessi.
        Johon normaalisti tarvitaan suhteellisen suuri vertailu ryhmä. Jotta vertailu pysyisi realistisena.
        Jos ihmistä esimerkiksi kiusataan tai eristetään.
        Silloin vertailuryhmä ei ole realistinen ja uhrille voidaan pyrkiä luomaan tietoisesti tunteita kateudesta. Jotka eivät kuitenkaan ole esimerkiksi uhrista itsestään lähtöisin vaan ulkopuolelta luotuja ja johtuvat muusta.

        Sama häpeän tunteen kanssa.
        Ihminen voi kokea sisäsyntyistä häpeää esimerkiksi jostakin mitä on tehnyt. Se on normaalia. Ja pyrkiä korjaamaan toimintaansa.
        Kun taas ihmistä voidaan myös häpäistä. Ja se taas pyrkimyksena aiheuttaa häpeän tunnetta ilman sisäsyntyistä syytä.

        Tarkoitan tällä sitä. Että vaikka tunne saattaisi vaikuttaa esimerkiksi kateudelta. Se ei välttämättä ole sitä ollenkaan jos miettii mistä syystä sitä todella tuntee. Tai mikä on tunteen lähde.
        Niissäkin. On eroja.

        Samaten huono itsetuntoinen ihminen voi tuntea ihan vaan huonommuutta. Ja tarvitsisi muiden tukea. Ja empatiaa.
        Eikä syyllistämistä itsesäälistä. Minkä muut saattaisivat kokea kateudeksi. Kun ei osannut iloita muiden itseään parempien mukana. Vaan ahdistuu.
        Kaikki on suhteellista.

        Se kiusaaja on kateellinen jne.


    • Anonyymi

      80 % kateudesta selittyy ihmisten pysyvällä luonteenpiirteellä, 20 % muulla: iän myötä kyky säännellä tunteita paranee ja taipumus sosiaaliseen vertailuun vähenee. Nuorilla ja naisilla kateus on voimakkainta. Naisilla syynä voi olla voimakkaampi negatiivinen affektiivisuus ja huonompi itsetunto. Negatiivinen affektiivisuus vähenee iän myötä.[8]


      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kateus

      • Anonyymi

        En kyllä ihan allekirjoittaisi tätäkään. Mietin kuinka monta tutkimusta on tehty väitettä tukemaan.

        Esimerkiksi itse tunnistin kyllä omia tunteitani hyvin nuorena jo lapsuudessa. Mutta se miten muut lukevat tai tunnistavat tunteita toisista voi vääristää tulkintoja.
        En ehkä ollut kykenevä ilmaisemaan niitä yhtä tehokkaasti kuin aikuisena, sekä tunneilmaisuni saattoi olla myös vähän erilaista. Joka tapauksessa sain kuulla usein että olisin esimerkiksi kateellinen. Vaikka tunteeni oli täysin toinen. Samoin syyni tunteeseeni. Eikä tämä ollut ainut tunne jota esimerkiksi kohdallani tulkittiin väärin.
        Se taas mistä tilanne ehkä johtui. Oli pelkkää väärin käsitystä. Tai tunnetyyli ilmaisuni ei sopimut yhteen toisen vanhempani kanssa.

        Mua kiinnostaisi. Miten aihetta oikeastaan edes voidaan tutkia. Kun se on käsitteellisestikin hankalaa miten muut käsittävät toisten ilmaisemia tunteita.
        Ja onko naisilla ja miehillä eri tapoja ilmaista eri tunteita ylipäätään. Sama kulttuurillisesti.
        Saataisiinko erimaittain täysin eri tuloksia?
        Aivan varmasti.
        Ja nuoret on aika heikko tutkimusryhmä. Kun siinä käydään läpi koko vaihetta jossa etsitään itseä vertaamalla muihin. Tytöt puhuvat enemmän. Poikien kulttuuriin ei ole kuulunut avautua tuntemuksistaan Samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä ihan allekirjoittaisi tätäkään. Mietin kuinka monta tutkimusta on tehty väitettä tukemaan.

        Esimerkiksi itse tunnistin kyllä omia tunteitani hyvin nuorena jo lapsuudessa. Mutta se miten muut lukevat tai tunnistavat tunteita toisista voi vääristää tulkintoja.
        En ehkä ollut kykenevä ilmaisemaan niitä yhtä tehokkaasti kuin aikuisena, sekä tunneilmaisuni saattoi olla myös vähän erilaista. Joka tapauksessa sain kuulla usein että olisin esimerkiksi kateellinen. Vaikka tunteeni oli täysin toinen. Samoin syyni tunteeseeni. Eikä tämä ollut ainut tunne jota esimerkiksi kohdallani tulkittiin väärin.
        Se taas mistä tilanne ehkä johtui. Oli pelkkää väärin käsitystä. Tai tunnetyyli ilmaisuni ei sopimut yhteen toisen vanhempani kanssa.

        Mua kiinnostaisi. Miten aihetta oikeastaan edes voidaan tutkia. Kun se on käsitteellisestikin hankalaa miten muut käsittävät toisten ilmaisemia tunteita.
        Ja onko naisilla ja miehillä eri tapoja ilmaista eri tunteita ylipäätään. Sama kulttuurillisesti.
        Saataisiinko erimaittain täysin eri tuloksia?
        Aivan varmasti.
        Ja nuoret on aika heikko tutkimusryhmä. Kun siinä käydään läpi koko vaihetta jossa etsitään itseä vertaamalla muihin. Tytöt puhuvat enemmän. Poikien kulttuuriin ei ole kuulunut avautua tuntemuksistaan Samoin.

        Niin siis haluat kieltää että
        Olet kateellinen ja muiden syy kun ne nyt sattuu olemaan sua kauniimpia ja hoikempia!

        Syy heissä! Miksi ei liho ja lopeta ehostusta ja pukeudu säkkiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis haluat kieltää että
        Olet kateellinen ja muiden syy kun ne nyt sattuu olemaan sua kauniimpia ja hoikempia!

        Syy heissä! Miksi ei liho ja lopeta ehostusta ja pukeudu säkkiin!

        Eiii. Vaan haluisin ymmärtää miten muut kokevat kateuden tunteen. Koska ehkä en miellä sitä itse samalla tavalla. Sitäpaitsi.

        Pistähän nyt säkkipilli piiloon itse.
        Aivan varmasti löytyy kauniimpia ihmisiä kuin olen ja monin tavoin lahjakkaampia vaikka missä.

        Mutta jokaista ihmistä on vaan yksi kappale. Ja niillä omilla vahvuuksilla on vaan jokaisen mentävä.

        Samoin heikkouksilla.
        Ulkonäköä en koe itselleni niinkään haasteeksi.
        Muita kyllä löytyy senkin edestä.


    • Anonyymi

      Tämä on ikävä palsta.

      • Anonyymi

        Niin. Miksei täällä saisi keskustella ikävistä tunteista. Joita voi olla vaikea tunnistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Miksei täällä saisi keskustella ikävistä tunteista. Joita voi olla vaikea tunnistaa.

        Saattoi olla liian arka aihe ehkä hänelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattoi olla liian arka aihe ehkä hänelle

        Sullekin muistutus, että ollaan ikäväpalstalla. Ootko ikinä kirjoittanut mitään aiheeseen liittyvää?


    • Anonyymi

      Samanlaisia ajatuksia itselläni. Entinen työkaverini tunnusti, että hän on kateellinen ihminen ja muiden omaisuus voi suututtaa häntä. Hänellä tuntui myös olevan jokseenkin marxilainen maailmankuva. Omalta osalta en edes lapsena välittänyt siitä, mitä muilla lapsilla oli, enkä alkanut itkemään tai pahoittanut mieltäni, jos muilla oli karkkeja.

      Jos nyt jonkun selityksen tuolle sanon, niin nämä kateelliset ihmiset ovat sieluina syvemmällä materiassa. Tunteet ovat myös subjektiivisia, ja siten harhaanjohtavaa materialismia, etteivät he erota materian aiheuttamia tuntemuksia omasta itsestään. Kehittyneemmät sielut jotka eivät ole materiassa, näkevät tunteensa enemmän ulkoapäin, eikä muiden omaisuudella ole siten vaikutusta heihin.

      • Anonyymi

        Hassua, että puhut materiasta. Itse oon aina mieltänyt kateuden tunteen liittyvän ihmissuhteisiin tai taitoihin jossakin asiassa, vaikka musikaalisuudessa tai urheilussa. Kokemusta siitä, ettei haluista ja yrityksistä huolimatta voi tai pysty saavuttamaan jotain minkä kokee jonkun toisen saavuttaneen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassua, että puhut materiasta. Itse oon aina mieltänyt kateuden tunteen liittyvän ihmissuhteisiin tai taitoihin jossakin asiassa, vaikka musikaalisuudessa tai urheilussa. Kokemusta siitä, ettei haluista ja yrityksistä huolimatta voi tai pysty saavuttamaan jotain minkä kokee jonkun toisen saavuttaneen

        Suomalainen kateus on tyypillisimmään katkeruutta naapurin autosta. Työkaverini tunsi vihaa työnantajan asunnosta.

        Toki kyvyistäkin voi olla kateellinen kuten Salieri Mozartille Amedeus-elokussa, ei se kateudesta jalompaa te . Esikuvan ihailu kuitenkaan ei ole kateutta. Lahjakkaatha voivat olla esikuvina muille ja auttaa heitä tavoitelemaan omaa parastaan.

        Jos kuitenkin tuntuu siltä, että pelikaverin kenkään pitää laittaa nasta, koska se on liian hyvä, niin ei se poikkea mitenkään naapurin auton naarmuttamisesta. Kyse on syvälle materiaan laskeutuneen sielun kyvyttömyydestä erottaa itsensä materian aiheuttamista tuntemuksista.


      • Anonyymi

        Mutta eikö toi ole jopa tavallaan julmaa mietintää. Miettiä sitä kehittyneisyyden kautta.
        Jos miettisi ihan vaan miksi loogisesti kukaan tuntee tunteita. Ja mitä syitä voi olla tuntea mitäkin. Ja miltä se voi näyttää tai vaikuttaa taas muista? Ja tekeekö itse tai muut ympärillä aina oikeita päätelmiä siitä mikä tunne edes välttättä on kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassua, että puhut materiasta. Itse oon aina mieltänyt kateuden tunteen liittyvän ihmissuhteisiin tai taitoihin jossakin asiassa, vaikka musikaalisuudessa tai urheilussa. Kokemusta siitä, ettei haluista ja yrityksistä huolimatta voi tai pysty saavuttamaan jotain minkä kokee jonkun toisen saavuttaneen

        Toi taas saavutuksiin taitoihin tai kykyihin vertaaminen. Koetko sen kateutena? Mä näkisin ton itsensä kanssa taisteluna ja tahtona kehittyä. Jopa ihailuna parempia kohtaan. Mutta ihmiset on erilaisia.
        Tosin en ole panostanut mihinkään sillä tasolla, että ehkä osaisin samaistua. Joku urheilija esimerkiksi tai kuka tahansa joka tekee tosissaan järjestelmällisesti töitä tavoitteen eteen. Ehkä taas osaisi ymmärtää paremmin tota mentaliteettia.
        Mä näen ton kuitenkin itse pyrkimyksenä voittaa vain itsensä. En kateutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikö toi ole jopa tavallaan julmaa mietintää. Miettiä sitä kehittyneisyyden kautta.
        Jos miettisi ihan vaan miksi loogisesti kukaan tuntee tunteita. Ja mitä syitä voi olla tuntea mitäkin. Ja miltä se voi näyttää tai vaikuttaa taas muista? Ja tekeekö itse tai muut ympärillä aina oikeita päätelmiä siitä mikä tunne edes välttättä on kyseessä?

        Maailma jossa eläimet taistelevat elämästään on julma, ja meidän on kohdattava julmiakin tosiasioita, mikäli haluamme ymmärtää maailmaa mitenkään objektiisesti. Jokainen on itse vastuussa tunteistaan, joten tässä mielessä kehittyneisyyden kautta tarkastelu on oikeutettua, varsinkin kun useimmat pystyvät kateutensa käsittelemään, tai eivät sitä koe, eikä kateuden kohdekaan ole varsinaisesti syyllinen kyseiseen tunteeseen.

        Muilla ei myöskään velvollisuutta pelastaa kateellista omilta tunteiltaan, eikä se edes olisi mahdollista muutoinkaan, jolloin kateelliselle jää jäljelle vain itsensä kehittäminen positiivisena vaihtoehtona. Mikäli kateellinen ryhtyy toimiin kateutensa kohdetta kohtaan vahingoittamalla tätä tai tämän omaisuutta, sehän vai osoittaa, että kateus on negatiivinen vahingollinen tunne sekä muille että lopulta myös kantajalleen.

        Koska en ole kateellisille ihmisille mitään velkaa, karsin heidät elämästäni pois itselleni vahingollisina. Heillä on kuitenkin aina mahdollisuus kehittää itseään. Tunteethan ovat subjektiisia, ja meillä kaikilla on tunteet. Kateellisuus on siten mitä suurimmassa määrässä itsekkyyttä, koska kateellinen nostaa omat tunteensa sen yläpuolelle, että joku toinen on parempi tai varakkaampi, ja pitää sitä oikeutettuna syynä loukkaantua.

        Elämme julmassa maailmassa, missä eläimet tappavat toisiaan. Jos ihminen haluaa rakentaa maailmasta paremman, se vaatii kaikkien kykyä yhteistyöhön. Kateellisuus on tätä yhteistyötä rajoittava tunne, eikä kateellinen siten pelaa yhteiseen hyvään, vaan on petojen leirissä.


    • Anonyymi

      Nyt tämä vaikuttaa vain siltä, että aloittajaa on joku kutsunut kateelliseksi.

      • Anonyymi

        Eihän tuo mies muuta teekään kuin märehtii mitä jollain jiimiehellä viidentoista vuoden takaa on, mistä kuviteltu sen massapostailun syntyneen? Sitä pyörää et voi keksiä nääs enää uudelleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo mies muuta teekään kuin märehtii mitä jollain jiimiehellä viidentoista vuoden takaa on, mistä kuviteltu sen massapostailun syntyneen? Sitä pyörää et voi keksiä nääs enää uudelleen

        Mutta katkeruuden takaa sekin älyvapaa höpinä on, että sikäli yksisarvinen ”hyvä”


      • Anonyymi

        On mua monikin kutsunut kateelliseksi.
        Mutta en ole itse tunnistanut itsessäni sellaisia tunteita. Vaan muita. Ja mietin. Onko oma käsitykseni tunnistaa kateuden tunnetta itsessäni erilainen. Vai mistä on kyse. Ja onko kateutta olemassa. Vai mikä on sen takana oleva tunne?

        Miellänkö sen itse jotenkin eri tavalla.
        Kiinnostaa muutenkin miten muut kokevat tätä tunnetta tai miten näkevät esimerkiksi sen. Että joku olisi heille kateellinen? Miltä se tuntuu heistä?
        Itselleni tulee olo tai tunne. Että jos olen tekemisissä ihmisen kanssa joka ei osaa iloita puolestani tai kertoo olevansa kateellinen. Niin oloni tuntuu halvennetulta. Tai siltä että vaikka yritän ymmärtää ettei johdu itsestäni. Niin tunteen tasolla en koe oloani turvalliseksi. Siinä on vaikea olla empaattinen samalla jos kokee että toisella olisi paha tahto itseä kohtaan.
        Samalla se myös satuttaa. Se tunne mikä toisesta välittyy.
        Mutta kun tätä miettii. Niin onko se opittua ahdistusta. Vai miten pitäisi toimia? Onko kyse kateudesta? Vai pitäisikö toiselta esimerkiksi kysyä, että miksi koet noin ja puhua? Voi olla että onkin vaan vaikka masentunut tai yksinäinen. Mä mietin ihan oikeasti.

        Onko kaikki nykyään sitä. Että yhdestä ääripäästä toiseen nähdään ja tulkitaan kaikki.

        Ihan sama kuin toi narsismi. Jos puhutaan kateudesta. Niin heti nähdään vähintään narsisti.
        Onko tää liian haastava aihe yleiseen pohdiskeluun.
        Olen alkanut miettiä. Että ehkä olen nähnyt itsekin liikaa asioita tulkiten muiden toimintaa heti jonkun narsismi pahuuden läpi.
        Vaikka kyse voi olla ihan vaan siitä. Että sitä narsismia työnnetään koko ajan jostain niin oppiihan sitä suhtautumaan sen mukaisesti. Mutta tulkitseeko sitten enää ihan neutraalisti tai realistisesti on se kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta katkeruuden takaa sekin älyvapaa höpinä on, että sikäli yksisarvinen ”hyvä”

        Te ette tajua. Ettei kaikki liity johonkin mistä te täällä meuhkaatte. Katsokaa ulos sieltä omista kuplistanne jotakin muuta kuin teorioita väännellen. Aloittaja ei ole mies vaan nainen. Eikä kiinnosta jotkut ihme teoriat. Mua kiinnostaa aihe ja asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mua monikin kutsunut kateelliseksi.
        Mutta en ole itse tunnistanut itsessäni sellaisia tunteita. Vaan muita. Ja mietin. Onko oma käsitykseni tunnistaa kateuden tunnetta itsessäni erilainen. Vai mistä on kyse. Ja onko kateutta olemassa. Vai mikä on sen takana oleva tunne?

        Miellänkö sen itse jotenkin eri tavalla.
        Kiinnostaa muutenkin miten muut kokevat tätä tunnetta tai miten näkevät esimerkiksi sen. Että joku olisi heille kateellinen? Miltä se tuntuu heistä?
        Itselleni tulee olo tai tunne. Että jos olen tekemisissä ihmisen kanssa joka ei osaa iloita puolestani tai kertoo olevansa kateellinen. Niin oloni tuntuu halvennetulta. Tai siltä että vaikka yritän ymmärtää ettei johdu itsestäni. Niin tunteen tasolla en koe oloani turvalliseksi. Siinä on vaikea olla empaattinen samalla jos kokee että toisella olisi paha tahto itseä kohtaan.
        Samalla se myös satuttaa. Se tunne mikä toisesta välittyy.
        Mutta kun tätä miettii. Niin onko se opittua ahdistusta. Vai miten pitäisi toimia? Onko kyse kateudesta? Vai pitäisikö toiselta esimerkiksi kysyä, että miksi koet noin ja puhua? Voi olla että onkin vaan vaikka masentunut tai yksinäinen. Mä mietin ihan oikeasti.

        Onko kaikki nykyään sitä. Että yhdestä ääripäästä toiseen nähdään ja tulkitaan kaikki.

        Ihan sama kuin toi narsismi. Jos puhutaan kateudesta. Niin heti nähdään vähintään narsisti.
        Onko tää liian haastava aihe yleiseen pohdiskeluun.
        Olen alkanut miettiä. Että ehkä olen nähnyt itsekin liikaa asioita tulkiten muiden toimintaa heti jonkun narsismi pahuuden läpi.
        Vaikka kyse voi olla ihan vaan siitä. Että sitä narsismia työnnetään koko ajan jostain niin oppiihan sitä suhtautumaan sen mukaisesti. Mutta tulkitseeko sitten enää ihan neutraalisti tai realistisesti on se kysymys.

        Koetko kateellisuuden jotenkin hävettävänä asiana? Jos siis joku väittäisi sinun olevan kateellinen? Tunteenahan se on ihan inhimillinen ja ymmärrettävä mielestäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te ette tajua. Ettei kaikki liity johonkin mistä te täällä meuhkaatte. Katsokaa ulos sieltä omista kuplistanne jotakin muuta kuin teorioita väännellen. Aloittaja ei ole mies vaan nainen. Eikä kiinnosta jotkut ihme teoriat. Mua kiinnostaa aihe ja asia.

        Et sinä mikään nainen ole vaan se ikikatkera mies jolla on joku fiksaatio j-mieheen jopa kymmenien vuosien takaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä mikään nainen ole vaan se ikikatkera mies jolla on joku fiksaatio j-mieheen jopa kymmenien vuosien takaa

        Niistä hönöistä massa-aloituksista kuultaa halu olla tämä obsession kohde ja nk kaipaavan nimikirjain vaihtuu niin ettei epävakaat edes huomioi aukkoja


      • Anonyymi

        Minäkin pohdin kateutta, kun luin palstalla jutun, missä kirjoittaja tunsi raivoa itseään parempia naisia kohtaan. Lukijat totesivat kyseisen kirjoittajan olevan kateellinen. Meitä ihmisiä tuntuu olevan kahta lajia, niitä joille on kateus on luonnollista, ja niitä jotka eivät juurikaan tunne kateutta. Kun en itse oikeastaan koskaan ole tuntenut mitään syvää kateutta, jäin aina lapsena suu auki ihmettelemään muiden pahuutta, kun joku kateuttaan rikkoi tai varasti jotain, eikä itselleni koskaan tullut moista mieleen tai että joku tekisi mitään sellaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistä hönöistä massa-aloituksista kuultaa halu olla tämä obsession kohde ja nk kaipaavan nimikirjain vaihtuu niin ettei epävakaat edes huomioi aukkoja

        Silti jaksetaan souvata niitä samoja aloituksia jotka päätyy aina johonkin miesaloittajan kohtaukseen, ehkä juuri siksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koetko kateellisuuden jotenkin hävettävänä asiana? Jos siis joku väittäisi sinun olevan kateellinen? Tunteenahan se on ihan inhimillinen ja ymmärrettävä mielestäni.

        Mä olen kokenut kateuden tunnetta niin harvoin. Etten saa siitä itse kiinni kunnolla. Tai en ymmärrä sitä kunnolla. Itse kokemuksellisesti. Tai en tunnista sitä samaksi asiaksi ehkä mitä muut. Tai en ehkä ole hyvä edes tunnistamaan sitä.

        Tunnistan sen. Että moni mieltää kateuden tunteen johonkin pahaan. Ja tunnistan sen miltä tuntuu olla esimerkiksi narsististen hyökkäyksen alla. Siitä kokemusta paljonkin ihan omassa elämässä ollut. Eikä liity mitenkään tänne.
        Ehkä vähän siinä mielessä. Että kokisin olevani ulkona siitä alueesta mikä on itselleni tuttua. En kokisi olevani täysin tilanteen tasalla itsestäni. Ja kokisin ehkä että tuntisin jotenkin väärin.
        Vaikka järjellä ymmärrän että tunteet on vain tunteita. Ei hyviä eikä pahoja. Teot on taas toinen asia. Ja niistä on jo vastuussa.
        Yritän oppia itsestäni ja muista lisää. Ja tajusin. Että asia on kaikkea muuta kuin selkeä kokemuksellisesti itselleni. Josta myös voisin oppia ja ymmärtää muita paremmin. Jos ymmärtäisin sitä kateutta kokemuksellisesti.

        Mä edelleen mietin. Onko sitä oikeasti olemassa. Vai onko se väärin niputettu joukko ihan muita tunteita. Joita vaan kutsutaan kateudeksi.

        Ja ovatko ne oikeasti kateutta vaan jotakin kipua muista syistä. Joita Tunnistan kyllä. Mutta en sitä kateutta niinkään itsessäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä mikään nainen ole vaan se ikikatkera mies jolla on joku fiksaatio j-mieheen jopa kymmenien vuosien takaa

        No nyt erehdyt kyllä. En tiedä mistä puhut. Eikä liity tähän aiheeseen puoleltani mitenkään.
        Oon ollut täällä noin 4 vuotta max. Ja ihan mielellään pysyn tiedottomana ja ulkona noista teorioista. Tää aihe ei ole tarkoitettu muuta kun pohtimaan tätä asiaa ja aihetta. Ihan omista syistäni tästä kirjoitan.

        Mutta jos koet tarvetta vielä henkilöitä minua joksikin mitä en ole.

        Niin selitä sitten muillekin mikä juttu edes on.
        Mä mielellään pysyisin näistä kyllä ihan erossa.


    • Anonyymi

      Omasta kokemuksesta sen voi sanoa että ei monikaan ole ollut iloinen jos itselle tapahtunut jotakin mukavaa. Mutta sitten kun on uitu syvissä vesissä, niin silloin on seura kelvannut, udeltu ummet ja lammet. Että joo ihmiset osaa olla julmia

      • Anonyymi

        Lukisin niin. Että ei oltu kiinnostuneita itsesi takia vaan muiden syiden.
        Omalla kohdalla mennyt taas irl puolella niinpäin että seura kiinnostaa kun halutaan tukea tai tarvitaan jotain. Mutta eipä tule takasin päin. Eli ei vastavuoroisuutta voi oikein odottaa mistään.

        Ja ne irl. mistä tässä yhteydessä puhun. Ei liity keneenkään täällä mitenkään. Vaan omassa elämässä moni vaan palo ympäriltä loppuun ja roolit pääsi vääristymään epätasapainoon. Monen asian summa.
        Plus omat haasteet niin. Että vaan vetäydyin lopulta omiin oloihini. Ja lopetin kertomasta mitä kuuluu edes kun ei saanu mitään kunnon kontaktia, että kukaan olis edes halunnu kuulla.


      • Anonyymi

        No ei sekään hääviä ois jos tilanne muuttuisi parempaan päin, että löytyis kauheesti kavereita jotka ei ole vaikkapa noteeranneet ennen ja tylyt luvut saatuaan perinteisesti tarina kulkisi niin että hattuun sillä on noussut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei sekään hääviä ois jos tilanne muuttuisi parempaan päin, että löytyis kauheesti kavereita jotka ei ole vaikkapa noteeranneet ennen ja tylyt luvut saatuaan perinteisesti tarina kulkisi niin että hattuun sillä on noussut

        Kaikista löytyy

        Pitää tunnistaa

        Ettei mee överiks

        Inhimmillistä

        Hävetä pitäis myös osata


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikista löytyy

        Pitää tunnistaa

        Ettei mee överiks

        Inhimmillistä

        Hävetä pitäis myös osata

        Kaverille en voi kertoo

        Kuinka monta sataa herkkutattia sain koko kautena

        Eikä oo kysyny


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaverille en voi kertoo

        Kuinka monta sataa herkkutattia sain koko kautena

        Eikä oo kysyny

        Nuorilla on toiveita, jotka eivät koskaan toteudu, vanhoilla on muistoja siitä, mitä ei koskaan tapahtunut."
        - Hector Munro


    • Anonyymi

      Kateudella ei ole mitään merkitystä,kun ei ole tekemisissä ihmisjätteiden kanssa tai piittaa heidän tarpeistaan tuon taivaallista.

      • Anonyymi

        Ihmis jätteet voi olla jollekin tärkeitä. Enkä puhu nyt mistään tänne liittyvästä.

        En mä osaa ottaa itseeni edes näitä ihme juttuja.

        Te ootte raskaita tän palstakuplanne kanssa. Siitä on näköjään osalla ihan mahdoton irrottautua edes hetkeksi.

        Mä haluan miettiä uudelleen miten suhtautua esimerkiksi muiden kokemuksiin. Mua väsyttää jo itseäni ne selkeät narsisti höpinät ja tulkinnat jotka on loppuun kulutettuja.

        Mä haluan miettiä. Mitä siellä oikeasti on takana. Kenenkin ja omallakin kohdalla.

        Valmiit vastaukset tai suhtautumiset jotenki puuduttaa. Ja olen ollu laiska myös itse. Kun en ole tajunnut miten vieras asia on myös itselleni.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kateus on vahingonilon veli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on vahingonilon veli

        Eiku elämä on oikein kivaa nyt, vaikka nuoruus olikin täyttä paskaa. Ehkäpä jollain toisella on toisin päin.

        Karma police, I've given all I can, it's not enough
        I've given all I can, but we're still on the payroll

        This is what you get
        This is what you get
        This is what you get
        When you mess with us


    • Anonyymi

      Tunne joka voi muuttua psykoottiseksi varsinkin naisella toista naista kohtaan

      • Anonyymi

        Mistä tää naisten välinen kateus johtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tää naisten välinen kateus johtuu?

        No en tiiä eikä kiinnosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tää naisten välinen kateus johtuu?

        No jos se on se hyömiöö


    • Anonyymi

      Oman kuolevaisuuden ja tappion hyväksyminen voisi poistaa kateuden..? itsetunto myös ja elämänkokemus...toisilla on kova kilpailuvietti koko elämän ja jotkut elää voitoista. Itse kartan kilpailijoita..kilpailuvietin voi kohdistaa johonkin harrastukseen.

    • Anonyymi

      Mitään muuta maailmassa olekkaan niin paljon kuin kateutta hyvin sä yritit omaa kateuttas selitellä yleisimmin ihmiset on kateellisia siitä mitä jollain toisella on ymmärtämättä sitä tosiasiaa että se kaikki ihan kaikki mitä jollakin on tuo muassaan paljon velvollisuuksia se mistä ihmiset on eniten kateellisia on toisen onni johtunee siitä että eivät ymmärrä että jokainen meistä on itse vastuussa omasta onnestaan se voiko edes olla onnellinen ni se valinta tehdään siinä hetkessä kun tekee itse valintaa kuinka haluaa elää elämänsä korostus sanalle ITSE

    • Anonyymi

      joskus mietin mikä on kateuden ja katkeruuden ero. kateus on itsetunto-ongelma jossa halutaan vahingoittaa muita tai saada jotakin pois tai tehdä kiusaa, katkeruus on tunne jota ei haluta tuntea mutta joka painaa alleen, tunteena painavaa ja kuluttavaa.

    • Anonyymi

      kateelliset usein vahingoittavat muita katkerat eniten itseään. siksi kai molemmat kuuluvat kielteisiin ja negatiivisiin tunteisiin. hyvä kysyä itseltään ja muilta kumpaan kuuluit tai kuulut?

    • Anonyymi

      katkeruus tulee tapahtumista jotka on liian vaikeita käsitellä, negatiivisuus tuhoaa eniten itseään. kateudesta on hyötyä myös itselle ja huonoa kateuden kohteille.

    • Anonyymi

      Emt joku psykoottinen huuhkaja keksii satuja?

    • Anonyymi

      Kyllä itse olen välillä kateellinen ihmisille jotka ovat ns. Terveitä ja työkuntoisia. Tunnen huonomuutta siitä olen jotenkin huonompi ihminen. Arastelen tutustua ihmisiin koska hävettää. Vaikka elän ns. Keskiluokkaista elämää ja sairauteni on fyysinen enkä sille mitään voi.

    • Anonyymi

      Joku tuhkamuna levittämässä naisesta valheita ettei vaan mitään olis, tyypillistä persun katkeruutta

    • Anonyymi

      Ei kaikki ole psykoosia.

      Ja osa on vaan väärää tulkintaa.

      Sitäpaitsi. Antaa ihmisten keksiä, jos pakottavaa tarvetta kokevat siihen. Mitä sekään on keneltäkään pois loppupeleissä.
      Ja pitääkö kaikesta mielensä pahottaa...
      En tiiä välillä pitäiskö täällä itkeä vai nauraa, joten teen sitten molempia.

      Osan jutuista sulatan ainakin itse ihan huumorilla.
      Mutta, on hyvä miettiä asioita välillä uusistakin näkökulmista.
      Palstaharhallakin voi olla se puoli, että se aapinen sisältöineen ja kirjaimineen on niin kulunut käytössä, kun se loputon tunnistelu on mennyt jo sormin hipeltelystä johonkin kiihkeiltä vaikuttaviin miltei raivokkaisiin jo kansista repimisiin toisilla. Sivujakin voi opetella avaamaan ilman niin suurta kiihkoa ja paloa...Voi elämä mitä touhua...
      Mutta pääasia on se, että mitä me tästä opimme, niin emme todennäköisesti yhtään mitään. En ymmärrä, mutta minä olenkin vaan tyhmä.

    • Anonyymi

      Sen tiedän, että varas ei tunnista omaansa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe