hirvittävää kuinka kuurot estävät lapsiltaan mahdollisuuden kuulon hoitoon, koska pitävät muita kuuroja tavallisia ihmisiä parempina ja LUULEVAT, että kuuroilla on jotain erityiskykyjä normaaleihin ihmisiin verrattuna
niin sairasta touhua että huh huh
hävetkää! ei tuo ole ihmismäistä
sairasta
24
4185
Vastaukset
- ärri-purri
Toinen esimerkki on ruotsalaiset Suomessa, jotka estävät lapsiltaan suomenkielen taidon. He påitävät muita ruotsalaisia suomalaisia parempana ja luulevat, että ruotsalöaisilla on jotain erityisetuja muihin tavallisiin ihmisiin verrattuna.
Todellakin sairasta touhua, jopa epäinhimillistä!!! - Mä vaan
Ei ole sairasta, etteivät kuurot vanhemmat halua laitattaa lapsilleen implanttia.
Implantti ei paranna kuuloa 100%:sti vaan lapsi on edelleen huonokuuloinen. Tässä suurin syy miksi kuurot eivät halua laitattaa implanttia.
Implanttihan ei auta kaikkia. Sama se on kuulolaitteen kanssa, toiset hyötyvät siitä toiset eivät.
Ei siis pitäisi mennä tuomitsemaan.- omalta kohdalta
lapsi 4v
syntymäkuuro käyrä 120db ja laskee...
implantoitu 1v5kk ikäisenä
nyt käyrä tasaisesti 25db
puheen erotus 97%
normaali päiväkotiryhmä
puhuu ja kuuntelee vaivattomasti
kielenkehitys ikätasolla
ei voi olla kuin tyytyväinen.... - Ruusu
omalta kohdalta kirjoitti:
lapsi 4v
puheen erotus 97%
normaali päiväkotiryhmä
kielenkehitys ikätasolla
ei voi olla kuin tyytyväinen....Tuosta tulikin muuten vaan mieleen, kun minulle tuli Visiot-lehti (nuorten kuurojen/viittomakielisten oma lehti) muutama viikko sitten.
Niin siinä lehdessä eräs kuuro nuori nainen (siis suomalainen) kirjoitti omasta Australia- turneestaan. Siinä artikkelissa hän kertoi, miten hän huomasi,että yllättävän monilla hänen ikäisellään kuuroilla on sisäkorvaistute/implantti siellä Australiassa. Niille australialaisille kuuroille oli siis tehty implantti kun he olivat pieniä lapsia silloin.
Moni heistä on myös käynyt kuulevien koulua loppuun asti. Lisäksi moni heistä on myös omasta tahdostaan oppinut viittomaan,tosin vasta myöhempään.
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin implantti on kuulemma alunperin australialainen keksintö.Joten siellä Australiassa on ollut jo paljon aiemmin,jotain 25 vuotta ennen kuin on rantautunut muualle maailmaan.
Täällä Suomessa olen tavannut erään australialaisen nuoren kuuron naisen, jolla oli itsellään implantti aiemmin. Hän oli jostain syystä ottanut sen pois, en tiedä miksi enkä oikein viitsinyt kysyä. Mutta hän kertoi kuitenkin rehellisesti suoraan sen,että se oli kyllä auttanut häntä.
Hän itse kertoi myös,että oli oppinut viittomaan vasta jotain varhaisteini-iässä ja liittynyt kuurojen maailmaan omasta tahdostaan.
Että tämmöistä... - syntymäkuuro
omalta kohdalta kirjoitti:
lapsi 4v
puheen erotus 97%
normaali päiväkotiryhmä
kielenkehitys ikätasolla
ei voi olla kuin tyytyväinen....Joskus se apuväline rikkoutuu ja se asettaa jossain määrin rajoja, kuten esimerkiksi veden kanssa kosketukseen. Typerää vedota siihen että se toimii 100%! Huoh! Samoin sydämentahdistin, sekin asettaa rajoja...
- miukumauku
syntymäkuuro kirjoitti:
Joskus se apuväline rikkoutuu ja se asettaa jossain määrin rajoja, kuten esimerkiksi veden kanssa kosketukseen. Typerää vedota siihen että se toimii 100%! Huoh! Samoin sydämentahdistin, sekin asettaa rajoja...
...ja veljelläni on silmälasit.ilman laseja hän on sokea kuin lepakko....ukillani on myös tekohampaat...
no okei,näitä ei leikata paikoilleen,mut silti....
Itse olisin 3-vuotiaana saanut käteeni proteesin, mutta vanhempani kieltäytyivät. Nyt olen 37, ja olisin sen varmaankin hankkinut itse, jos se tuntuisi tarpeelliselta:)
- Lukija III
Olen itsekin ihmetellyt aika lailla tätä suuntausta, etteivät kuurot vanhemmat halua suoda lapsensa kuulevan siihen vedoten, että kuurous on kulttuuria ja kielivähemmistö. Mitä, jos lapsenne ei näkisi? Kieltäisittekö vanhemmat lapsiltanne näkökyvyn sen takia, että sokeus on kulttuuria.
Jos lapsi pystyy implantin avulla kuulemaan vähänkin, se avaa hänelle aivan uuden maailman. Tapaan itse työssäni joskus kuuroja, joilla on mukanaan tulkki. Eikö tämä ole rasittavaa, että ihmisellä tulee olla mukanaan tulkki, kun kommunikoi muiden (ei kuurojen) kanssa?- Ruusu
Tuo on sinun näkökulmasi,että kuurous on vamma,koska olet kuuleva,vaikka työssäsi tapaat joskus kuuroja tulkkeineen,silti et tunne kuurojen maailmaa.
Meillä kuuroilla on oma yhteisö, jossa on yhdistyksiä eri puolilla Suomea,erilaiset lasten,nuorten leirit,tapahtumat, nuorisopäivät,ja paljon erilaisia muita juttuja. Tällaista on meidän kulttuuria. Tosin kulttuurissamme on visuaalisuutta ja viittomakieltä.
Kuuleva ajattelee automaattisesti,että vähäinen kuuleminen on se etu, mutta vähäisellä kuulemisella tuskin pystyy kuuntelemaan TÄYSIPAINOISESTI, mitä ympärillä puhutaan etenkin päällekkäin, hälyssä tai melussa on mahdotonta kuulla mitä toinen puhuu. Ja paljon muita,mitkä häiritsisivät olennaista kuulemista tai kuuntelemista.
Luuletko,että meidän kuurojen on helppo kuvitella tai ajatella,millainen on äänimaailma!!?! No ei, meidän on aivan mahdotonta edes yrittää kuvitella,millaista se on. Valitettavasti kuuleva,kuten sinäkään et koskaan tajua tätä!
No ei ihan jokaisessa tilanteessa tarvitse olla aina tulkki mukana,kuten työssäni olen pärjännyt kuulevien työtovereiden kanssa selkeällä huuliolla ,kynän ja paperin kanssa, ja jopa jotkut ovat oppineet vähän viittomaankin.
Ei se rasittavaa ole kun jos tulkki on paikalla työpalaverissa, vaan päinvastoin.Sen sijaan paljon rasittavampaa on pinnistellä lukien huulilta jos on vähäinen kuulo!
Viittomakielentulkin kautta voi saada paljon tietoa, kun vähäisellä kuulolla jää vielä paljon jälkeen. Mietippäs tätä. - vähän rajaa
Ruusu kirjoitti:
Tuo on sinun näkökulmasi,että kuurous on vamma,koska olet kuuleva,vaikka työssäsi tapaat joskus kuuroja tulkkeineen,silti et tunne kuurojen maailmaa.
Meillä kuuroilla on oma yhteisö, jossa on yhdistyksiä eri puolilla Suomea,erilaiset lasten,nuorten leirit,tapahtumat, nuorisopäivät,ja paljon erilaisia muita juttuja. Tällaista on meidän kulttuuria. Tosin kulttuurissamme on visuaalisuutta ja viittomakieltä.
Kuuleva ajattelee automaattisesti,että vähäinen kuuleminen on se etu, mutta vähäisellä kuulemisella tuskin pystyy kuuntelemaan TÄYSIPAINOISESTI, mitä ympärillä puhutaan etenkin päällekkäin, hälyssä tai melussa on mahdotonta kuulla mitä toinen puhuu. Ja paljon muita,mitkä häiritsisivät olennaista kuulemista tai kuuntelemista.
Luuletko,että meidän kuurojen on helppo kuvitella tai ajatella,millainen on äänimaailma!!?! No ei, meidän on aivan mahdotonta edes yrittää kuvitella,millaista se on. Valitettavasti kuuleva,kuten sinäkään et koskaan tajua tätä!
No ei ihan jokaisessa tilanteessa tarvitse olla aina tulkki mukana,kuten työssäni olen pärjännyt kuulevien työtovereiden kanssa selkeällä huuliolla ,kynän ja paperin kanssa, ja jopa jotkut ovat oppineet vähän viittomaankin.
Ei se rasittavaa ole kun jos tulkki on paikalla työpalaverissa, vaan päinvastoin.Sen sijaan paljon rasittavampaa on pinnistellä lukien huulilta jos on vähäinen kuulo!
Viittomakielentulkin kautta voi saada paljon tietoa, kun vähäisellä kuulolla jää vielä paljon jälkeen. Mietippäs tätä."Tosin kulttuurissamme on visuaalisuutta ja viittomakieltä"
silti kuurous ei ole toivottava eikä hyvä asia, ja sitä pitää yrittää ehkäistä ja hoitaa parhaan mukaan. eiköhän jokainen meistä tee kaikkensa että saavat elää äänien maailmassa.
-98 tuli hyvinkää-helsinki välillä junassa kuuro myymään rintamerkkejä, antoi paperilapun missä tuli että hän ei ole koskaan nauttinut äänistä ja möi rihkama-avaimenperiä 25mk hintaan. veljeäni rupesi epäilyttämään tämä touhu ja rupesi puhumaan vieressäni aivan täyttä siansaksaa ilman yhtään selvää sanaa. "kuuro" rupesi nauramaan ja lähti kiireellä pois - Ruusu
vähän rajaa kirjoitti:
"Tosin kulttuurissamme on visuaalisuutta ja viittomakieltä"
silti kuurous ei ole toivottava eikä hyvä asia, ja sitä pitää yrittää ehkäistä ja hoitaa parhaan mukaan. eiköhän jokainen meistä tee kaikkensa että saavat elää äänien maailmassa.
-98 tuli hyvinkää-helsinki välillä junassa kuuro myymään rintamerkkejä, antoi paperilapun missä tuli että hän ei ole koskaan nauttinut äänistä ja möi rihkama-avaimenperiä 25mk hintaan. veljeäni rupesi epäilyttämään tämä touhu ja rupesi puhumaan vieressäni aivan täyttä siansaksaa ilman yhtään selvää sanaa. "kuuro" rupesi nauramaan ja lähti kiireellä poisHelppoahan on sinun sanoa tuota,kirjoituksestasi kuultaa heti tietämättömyys ja ennakkoluuloisuus.
Niin monta kuulevia ihmisiä olin tavannut, jotka ajattelivat juuri samalla tavalla kuin sinä nyt.Annas olla,kun he tutustuivat minuun ja muihin kuuroihin paremmin, silloin he tajusivat,ettei kuurous meissä niin pahaa ole.Etenkin kun he olivat oppineet huomaamaan meidän elävän kuitenkin tavallisesti.Vaikka meiltä puuttuukin kuulo.
Tuosta junajutusta v.-98 olin kuullut huhuja aiemmin. On hyvin mahdollista,että joku kuuleva idiootti oli tekeytynyt tuollaiseksi. Yleensä kukaan ei koskaan tee tuollaista. - Mie vaan
Ruusu kirjoitti:
Helppoahan on sinun sanoa tuota,kirjoituksestasi kuultaa heti tietämättömyys ja ennakkoluuloisuus.
Niin monta kuulevia ihmisiä olin tavannut, jotka ajattelivat juuri samalla tavalla kuin sinä nyt.Annas olla,kun he tutustuivat minuun ja muihin kuuroihin paremmin, silloin he tajusivat,ettei kuurous meissä niin pahaa ole.Etenkin kun he olivat oppineet huomaamaan meidän elävän kuitenkin tavallisesti.Vaikka meiltä puuttuukin kuulo.
Tuosta junajutusta v.-98 olin kuullut huhuja aiemmin. On hyvin mahdollista,että joku kuuleva idiootti oli tekeytynyt tuollaiseksi. Yleensä kukaan ei koskaan tee tuollaista.Muistan noi tapaukset 90-luvulta. Ympäri SUomea junissa ja kaupungeissa ym. avaimenperiä myyvät olivat joko venäläisiä tai Itä-eurooppalaisia huijareita tai rikollisliigan jäseniä jotka tekeytyivät kuuroiksi ja myivät näitä avaimenperiä. Heistä muutamia pidätettiin. Suomalaiset kuurot eivät tällaista hommaa ole tehneet eivätkä hyväksy tällaista.
- minna
minun kantani on tähän asiaan sellainen että kuuro lapsi ei tarvitse sisäkorvaistutetta, koska kuuroila on kumminkin oma kieli ja kultuuri. itse olen opiskelemassa viittomakielen ohjaajaksi ja olen lukenut kuurojen kulttuurista jo jotain.
- Lukija III
Käytyyn keskusteluun liittyen kysyisin:
* antaisitko kuuron lapsesi implantoida, jos tuloksena olisi (lähes) täydellinen kuulo? Oletan, että tiede kehittyy tälläkin saralla nopeasti.
* mitä jos lapsesi, joka ei ole saanut implanttia, nuorena on katkera siitä, että hän ei saanut kuuloa?
* mitä mieltä olet kuurojen opiskelumahdollisuuksista esim. yliopistoissa/muissa oppilaitoksissa? Tiedän, että teillä on omiakin kouluja, ainakin peruskoulu/ammattikoulu. Näin joskus ohjelman, jossa kerrottiin, että ruotsinkielinen kuurojenkoulu oli lakkautettu ja perheitä lähetti lapsiaan Ruotsiin opiskelemaan.- Mie vaan
Mulla ei ole kuuroja lapsia mutta omasta puolestani voin sanoa, että jos kuulo palaisi 100%sti eikä riskejä olisi (siis leikkauksessa) niin varmaan harkitsisin implanttia. En tyytyisi vähempään, siis siihen, että kuulo palaisi vain osittain.
Nykyään moni kuuro nuori opiskelee tavallisessa lukiossa, yliopistossa, ammattikorkeakouluissa jne. tulkin avulla, että kuurojen opiskelumahdollisuudet ovat parantuneet todella huimasti. - Ruusu
Minullakaan ei ole kuuroa lasta tai kuuroja lapsia. Mutta harkitsisin samaa kuin mitä tuo Mie vaan-nimimerkki kirjoitti. Tosin joka tapauksessa kuurona viittoisin kuitenkin lapselle, vaikka hänellä olisi tuo implantti, joka antaisi 100%:sesti kuulon.Koska viittomakieli on ensikieleni ja myös tunnekieleni.
Ihan samalla tavalla viittoisin kuulevalle lapselle,jos mahdollinen tuleva lapseni on kuuleva.
Eli niistä tulee täysin kaksikielisiä,tietenkin.
Nykyään kuuroilla on hirveän hyvät mahdollisuudet opiskella yliopistoissa,ammattikorkeakouluissa ja muissa ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelutulkkien kautta. Minä itsekin valmistuin viime vuoden keväänä ammatillisesta oppilaitoksesta ja olen käynytkin jo erään ammattikorkean pääsykokeessa,josta odotan parhaillaan vastausta.
Minulla on useita kuuroja ystäviä ja tuttavia,jotka olivat valmistuneet yliopistosta,ammattikorkeasta ja muistakin ammatillisista koulutuksista. - Minä.vaan.
Ruusu kirjoitti:
Minullakaan ei ole kuuroa lasta tai kuuroja lapsia. Mutta harkitsisin samaa kuin mitä tuo Mie vaan-nimimerkki kirjoitti. Tosin joka tapauksessa kuurona viittoisin kuitenkin lapselle, vaikka hänellä olisi tuo implantti, joka antaisi 100%:sesti kuulon.Koska viittomakieli on ensikieleni ja myös tunnekieleni.
Ihan samalla tavalla viittoisin kuulevalle lapselle,jos mahdollinen tuleva lapseni on kuuleva.
Eli niistä tulee täysin kaksikielisiä,tietenkin.
Nykyään kuuroilla on hirveän hyvät mahdollisuudet opiskella yliopistoissa,ammattikorkeakouluissa ja muissa ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelutulkkien kautta. Minä itsekin valmistuin viime vuoden keväänä ammatillisesta oppilaitoksesta ja olen käynytkin jo erään ammattikorkean pääsykokeessa,josta odotan parhaillaan vastausta.
Minulla on useita kuuroja ystäviä ja tuttavia,jotka olivat valmistuneet yliopistosta,ammattikorkeasta ja muistakin ammatillisista koulutuksista.Varmasti löytyy työtehtäviä joita voi tehdä vaikka ei kuulisikaan mitään mutta aika paljon se rajoittaa. Kuulevien kanssa ei voi tehdä opetustyötä, asiakaspalvelutehtäviä, hoitotyötä jne. Onhan se hyvä että voi opiskella mutta ei kai voi olettaa että työtehtävien hoitamista varten olisi tulkki koko ajan kääntämässä viittomia esimerkiksi sairaanhoitajan työssä tai vaikka kaupassa myyntityössä.
- Ruusu
Minä.vaan. kirjoitti:
Varmasti löytyy työtehtäviä joita voi tehdä vaikka ei kuulisikaan mitään mutta aika paljon se rajoittaa. Kuulevien kanssa ei voi tehdä opetustyötä, asiakaspalvelutehtäviä, hoitotyötä jne. Onhan se hyvä että voi opiskella mutta ei kai voi olettaa että työtehtävien hoitamista varten olisi tulkki koko ajan kääntämässä viittomia esimerkiksi sairaanhoitajan työssä tai vaikka kaupassa myyntityössä.
Kyllä se on totta,että jossain ammateissa vaatii kuitenkin kuulemista tms. Mutta eihän kaikkia nyt kiinnosta tuollaiset työt, jopa joitakin kuulevia ei kiinnosta myynti tai asiakaspalvelutyöt, vaikka kuuleekin. :)
Tosin en voi olla kommentoimatta tuota hoitotyötä, jossain, kuten vanhusten ja lastenhoidossa tarvitaan kyllä kipeästi viittomakielisiä hoitajia.Koska kuurot vanhukset ja lapset eivät tietenkään halua viittomakielen taidottomia kuulevia hoitajikseen sen kuuluisan kielimuurin takia. Heillä muutenkin on kyllä oikeus saada myös viittomakielisiä hoitopalveluja.
Onneksi sentään on monia kuuroja valmistunut tai valmistumassa joko lähihoitajan tai sosionomin ammateista. Että he voivat tarjota viittomakielisiä palveluja juuri kuuroille vanhuksille,sairaille tai lapsille.
- kannapa korteni kekoon
Minuakin on hiukan ihmetyttänyt tämä asia. voihan sitä kai silti opetella viittomakieltä ja mennä mukaan kuurojen kulttuuriin vaikka olisikin implantoitu? Mitä pahaa kuulemisessa on? En ota tässä kuitenkaan kantaa siihen, onko implantointi järkevää vai ei, minusta lapsen tulisi itse siitä saada päättää ja se on jokaisen oma henkilökohtainen asia. Välillä tosiaan tuntuu, että jotkut kuurot kuvittelevat olevansa jollakin tavoin kuulevia (ja huonokuuloisia) parempia. Myös olen saanut sellaisen vaikutelman, että kuurojen mielestä kuulevat usein jollakin tapaa sortavat heitä vielä nykyäänkin.
Itse voin kuulevana sanoa, että nykyaikana tuskin kenelläkään täysissä järjissä olevalla kuulevalla on yhtikäs mitään kuuroja vastaan ihmisinä tai kuurouden tai viittomakielen vuoksi. Kenties jos tuntuu, että joku kuuleva suhtautuu jotenkin nuivasti, se voi johtua joko persoonasta (hänen omastaan tai kuuron) tai esimerkiksi jostakin tavasta, jolla kuuro toimii. Ihan samalla tavalla kuulevat osaavat välillä olla nuivia myöskin toisilleen.
Mielestäni nykyään hirvittävän monet ihmiset suhtautuvat päinvastoin todella positiivisesti kuuroihin ja viittomakieleen, ovat kiinnostuneita tutustumaan kuuroihin ja oppimaan viittomakieltä. Itse en henkilökohtaisesti ole koskaan tavannut ketään kuulevaa, jolla olisi kuurouden tai viittomakielen vuoksi jotakin jotakuta kuuroa vastaan. Jos jotain kitkaa on, se johtuu yleensä sitten ihan jostain muusta.
Vaikka teitä historiassa onkin kohdeltu väärin ja epäoikeudenmukaisesti, nykyään tilanne ei todellakaan ole sama! Päinvastoin, asiathan kehittyvät positiiviseen suuntaan huimalla vauhdilla, kiitos mm. kuurojen liiton aktiivisuuden. Eli yrittäkääs jo päästä yli siitä vanhasta sortamisesta ja kaunasta! keskittykää pikemminkin nykyhetkeen ja tulevaan.
Muistakaa, että kuurot eivät ole yhtään sen parempia ihmisiä kluin kuulevatkaan, ja päinvastoin. Ihmisiä olemme kaikki, samanarvoisia.- Kuulevien lasten kuuro äiti
Hm...Pojallani on lapsena todettu kuulovaajautuma, hän kuulee nykyään hieman huonosti toisella korvalla ja kuulee ihan hyvin ja pojan isällä ja mulla ei ole mitään syytä laittaa häelle mitään kuulokojetta koska meidän mielestämme lapsi saa kasvaa lapsuutensa sellasena kun on, kun hän täyttäisi 18v niin päättäköön itse haluaako hankkia implantin tai kuulokojeen.
Alle 18-vuotiaat lapset ovat lapsia, mun mielestäni kuuron lapsen vanhemmat tekevät hieman vääryyttä, mutta mä en sitä voi tuomita heidän päätöstä antaa implanttia kuurolle lapselle.
Mun mielestäni lapsella on oikeus elää lapsuutensa sellasena kun on.
Minullekin ehdotettiin implanttia kun kävin 28-vuotiaana kuulotutkimuksessa, heidän mukaansa kuulen ääniä (en ole koskaan ollut täysin kuuro), mikä auttaisi mua huomattavasti.
Vastaukseni oli ehdottomasti EI, sillä olen hyväksynyt itseni sellasena kun olen ja elän onnellisena kuulevien perheenjäsenteni kanssa.
En kadu, opetelkaa hyväksymään elämä ja ihmisiä sellasena kun on.
- Viittomakielinen
Sinä et ymmärrä yhtään mistä sinä puhut.
Koska kuurot ovat kuuroja ja heillä ei ole mitään tarvetta kuulla, koska he eivät ole koskaan kuullet mitään ja he eivät voi tietää mitä ääni on. Saattavat kuulla kuulolaitteella jotain, mutta siitä ei ole hyötyä.
Lopulta en oikeastaan ymmärrä mitä tällä kommentilla tarkoitat. Kuurot estävät lapsilta pääsyn kuulon hoitoon koska haluavat pitää heidät kuuroina. - wision
hei. olen itse huonokuuloinen ja kuuloni on heikentynyt aika huomattavasti. kysyisin onko kenelläkään kokemusta implantista. auttaako se kuulemaan paremmin ja kuinka merkittävästi auttaa?? pystyykö keskustelemaan isomassa porukassa vaikka on hälinää?? tällä hetkellä keskustelu on ollut vaikeeta jos on hälinää. kiitos jos voisitte vastata.
- Lukija3
Olis ehkä parasta laittaa uusi ketju jossa kysyt tästä implantista kun tää oli jo ihan vanha ketju jossa on enimmäkseen kiistelty implantista.
Kuulohuoltoliiton sivuilta voi myös saada tietoa. Ymmärtääkseni implanttia ei aseteta huonokuuloisille. Voi olla että olen väärässäkin. - jokumuu
www.kuulonhuoltoliitto.fi
Jotta implantti annetaan pitää olla todella heikko kuulo. Jos on kuulonalenema joka ei ole vielä tosi paha niin paikallinen keskussairaalan kuulokeskus antaa kuulolaitteen/kuulolaitteet.
Jos huomaa ettei kuule enää kunnolla pitää ensin mennä arvauskeskukseen josta saa toivonmukaan lähetteen sitten oikealle korvalääkärille. Korvalääkäri sitten kuulotestien ja korvien tutkimisen jälkeen osaa kertoa mitä apua lähdetään antamaan potilaalle.
Eli implantti ei ole mikään jokaisen huonokuuloisen pelastus vaan se annetaan vain todella vakaville tapauksille (esim. kuulon rappeuma) koska kun implantti asennetaan korvaan tuhoaa se simpukasta viimeisetkin värekarvat ja paluuta takaisin ei ole. Kuulo on täydellisesti menetetty ja se vaihdetaan koneelliseen kuuloon. Puheenymmärrys implantin jälkeen vaihtelee ihmisillä ja kuulon "kuntoutus" saattaa kestää vuosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103