Fysiikan opintojen hyöty peruskoulussa

Anonyymi-ap

Olen kolmatta vuotta fysiikan ja kemian opettaja ja pidän aidosti työstäni. Monet oppilaat kertovat, että olen hyvä opettaja, joten ehkä tämä on sopiva ammatti minulle.

En kuitenkaan olen lain mukaan pätevä ja olen työn ohessa suorittanut pedagogiset opinnot. Nykyinen tutkintoni on soveltavalta luonnontieteen alalta ja niitä opintoja ei katsota riittäviksi pätevyyteen.

Olen harkinnut, että nykyisten fysiikan perusopintojen lisäksi (tehnyt nämä erikseen nykyiseen tutkintooni) lukisin työn ohessa fysiikan sivuainekokonaisuuden (35 op). Onko näistä opinnoista jotain hyötyä, jos haluaa pohtia vielä syvemmin esimerkiksi sähkölaitteiden toimintaa tai jotain muuta käytännöllistä vai meneekö liian teoreettiselle puolelle? En ihan innostu siitä, että pyörittäisin opinnoissani pelkästään viiden sivun mittaisia laskuja (liioittelua).

Kiitos vastauksesta.

4

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pätevyys kannattaa hankkia työpaikkojen takia. Opetellusta sisällöstä ei silti ole mitään hyötyä eikä sitä jaeta. Voit ehkä kertoa peruskoululaisille, mitä lukiossa valittavat aineet ovat myöhemmin.

      Sähkömagnetismi toisena vuonna tai aineopinnoissa on hyvin samanlainen kuin ensimmäisenä vuonna. Kohteet ja ongelmat eivät muutu lainkaan. Sen menetelmät ovat samat, jos käsittelitte yhtään differentiaalisia varauksia ja ajasta riippuvia piirejä. Kurssissa on siis koko ajan kyse siitä, mitä käytännössä yhdessä tilanteessa pitää olla, ja käytäntö on ensimmäisen vuoden helppoihin tapauksiin verrattuna melkein aina sellainen, että se vaatii matematiikkaa. Sitä mitä kurssi vaatii, on jo ehkä ollut ensimmäisenä vuotena ns. matemaattisella kurssilla. Yliopistosta riippuen sellaisia kursseja ei ole enää tuollaisessa 35p kokonaisuudessa.

      Toisen vuoden termodynamiikka on yleensä esimerkeiltään laajempi kuin ensimmäinen.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Tosiaan se pätevyys on jäänyt hankkimatta. Jos opiskelen lisää, niin hakeudun sitten lukioon opettamaan. Siellä voisi olla enemmän hyötyä näistä sisällöistä. Nyt pysyn suosiolla peruskoulun puolella, niin osaan varmasti vastata kaikkiin oppilaiden järkeviin kysymyksiin.


    • Anonyymi

      Alla on suora viittaus siitä, että mikä on aineenopettajan pätevyys. Jos ymmärsin oikein, niin minulle riittäisi nykyisen tutkintoni lisäksi 60 + 60 opintopistettä fysiikkaa ja kemiaa pätevyyden saamiseksi. Käytännössä (olen aloittaja), niin se tarkoittaa fysiikan aineopintoja (35 op) ja kemian pakettia (vajaat 60 op, saan jotain hyväksiluettua).

      Opetushallitus ei ainakaan vastaa tällaisiin kysymyksiin, kun kysyin, niin mistäköhän tätä voisi selvittää?

      Aineenopettajan kelpoisuus
      Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut:

      1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

      2) kussakin opetettavassa aineessa vähintään 60 opintopisteen laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat oppiaineen tai siihen rinnastettavan kokonaisuuden perusopinnot ja aineopinnot; sekä

      3) vähintään 60 opintopisteen tai vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe