Huippukokki Harri Syrjänen lyttää suomalaisten suosikkimausteen aromisuolan, jolla voi pilata ruuan maun. Minullakin sitä on väljähtynyt vajaa purkki, jonka nyt heitin roskiin. Muutenkin poistin vanhentuneita mausteita, curryä oli kahdenkin purkin pohjalla. En enää tykkää siitä edes kanan kanssa. En käytä paljon muuta kuin suolaa ja valko ja maustepippuria. Oreganoa pizzaan ja kanelia korvapuustiin.
Millä maustat?
57
451
Vastaukset
- Anonyymi
Aromisuola on humpuukia, kallis hinta suolalle jossa on jotain vihreää. Hyvät raaka aineet ei paljon mausteita kaipaa, suolaa tietysti kohtuudella ja pippuria lihaan, se riittää.
- Anonyymi
Nälkä on paras mauste.
- Anonyymi
On monenlaista aromisuolaa. Sinä taidat kirjoittaa yrttisuolasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On monenlaista aromisuolaa. Sinä taidat kirjoittaa yrttisuolasta.
Aromat on aromisuolaa, Herbamare yrttisuolaa. Eikö ne molemmat ole viime vuosisadan muotia kun kaikkeen niitä ripoteltiin, jopa kananmuniin? Nyt enemmän täsmämaustetaan ja kunnioitetaan raaka aineita.
- Anonyymi
Paistan vehnäjauhossa pyöritellyt muikut voissa ja maustan aromisuolalla. Hyvin maistuu, sanoo Harri Syrjäset mitä tahansa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paistan vehnäjauhossa pyöritellyt muikut voissa ja maustan aromisuolalla. Hyvin maistuu, sanoo Harri Syrjäset mitä tahansa!
Vaihda vehnäjauhot ruisjauhoihin ja jodisuolaan, niin saat muikuista parempia.
- Anonyymi
Sekin on makuasia . Monet pitävät hyvin maustetuissa ruokalajeista se on ihan okay,
Toisilla taas riittää se suola ja ehkä pippuri. Luulen että mihin n tottunut niin pitää siitä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpa olisikin tuokeit muikui vielä saatavilla. Voissa paistettuina parhaita.
Köpitän rolla-autolla vielä marketiin ajan kanssa.
Mut onhan siellä kylmätiskissä kassilohi fileit.
Kas kun kotimaiset kuhafileet siellä ovat kolminkertaisissa hinnoissa. kassiloheen verrattuna. 29 € ja sitä rataa.
Sitten on ne purkkisillit marinointi-liemissään.
. 86v.m. ja sillai.
Aromisuolaa näkee käytettävän myös pöytämausteena, joten saa itse päättää sen käytöstä. Minun maustevalikoimaani se ei kuulu, eikä arsenaali kovin monipuolinen ole muutenkaan. Mausteyrttejä käytän reilummalla kädellä, mutta varsinkin kalan kanssa olen varovainen, ettei hento hieno ominaismaku peity. Tilli, persilja ja ruohosipuli varsinkin tuoreina ovat varmoja, basilika- ja rosmariinipensaani myös tuuhettuvat ahkerasta nyppimisestä. Myös salviaa, oreganoa ja timjamia löytyy omasta ryytimaasta. Sitruunaa (kaupasta ostettuja) pitää myös aina olla. Liemikuutioita ja fondeja käytän myös jonkin verran ,niissähän on monia mausteita.
Valko-ja mustapippuria on omissa myllyissään, rose-pippuriakin löytyy, samoin sitruunapippuria. Currya kuluu silloin tällöin, paprikajauhetta myös. Tietysti kanelia ja kardemummaa leipomiseen. Joskus minulla oli ihan maustehyllykin, mutta säilytän vaatimattoman kokoelmani keittiön vetolaatikossa suojassa valolta ja pölyltä.
Itsekin luin tuon lehtijutun ja sen yhteydestä löytyi muitakin julkkiskokkien mielipiteitä maustamisesta . Kovin vähin maustein tuntuvat kokkailevan, mutta ehkä kulinaristeille on omat lehtensä ja sivunsa. :)- Anonyymi
Aika paljon samoja mausteita minullakin, yrttipuoli on vaan ostotavaraa.
Laitan melko usein sushia ja wokkiruokia, niin käytän wasabitahnaa, misotahnaa, riisiviini etikkaa ja chilihiutaleita. Makehkoa chilikastiketta myös. Kastikkeissa ja tahnoissa on vaikka mitä eri mausteiden sekoituksia. Inkivääriäkin löytyy jauheena mutta tuore on paljon parempaa. - Anonyymi
Pippurit minäkin pidän myllyissä, saa aina tuoretta rouhetta. minulla on suolamyllykin. Yrtit korvaa suolaa, mminulla kasvaa myös lipstikkaa jota laitan keittoihin.
- Anonyymi
On kyse siis natriumglutamaatista, joka on loistava maun antaja
ja hyväksytty elintarvike.
Sitä on muun muassa Aromat-maustesuolassa, jota käytän hitusen esimerkiksi
kasvisten kanssa enkä aio antaa juppikokkien pelotella minua.
Maku on keksitty Japanissa (umami) ja se on erittäin suosittu siellä.
Natriumglutamaatti maistuu myös levissä, sienissä ja kotimaisissa kasviksissa
Moni jättää koodilla E621 varustetun einespaketin kaupan hyllylle, mutta harva tietää, että natriumglutamaattia on lähes kaikessa mitä syömme.
Kasvissyöjäkään ei pääse pakoon viidettä perusmakua, umamia, sillä se maistuu esimerkiksi perunassa.
Suosikissani Aromat-mausteessa on noin puolet suolaa seassa,
sen huomioin ripotellessani sitä johonkin ruokiin, en kaikkiin.
muuten lähes suolatonta ruokaa.- Anonyymi
Jos sitä glutamaattia on jo kuonnostaan kaikessa, mkdi sitä pitää lisätä suolan kanssa? Esim kasvikset ei suolaa kaipaa eikä glutamaattuakaan.
- Anonyymi
"Huippukokki" saa olla mitä mieltä huvittaa.
Natriumglutamaatti on yksi aminohappo. Glutamiinihappo. Se on ihan luontainen yhdiste. Sitä syntyy esimerkiksi, kun proteiinit hajoavat lihassa tai juustossa.- Anonyymi
Olen samaa mieltä, huippukokki haluaa ehkä korostaa,
että osattaisiin arvostaa ruuan makuja,
mutta etenkin iäkkäille on tärkeää, että ruoka maistuu
ja natriumglutamaatti antaa ruualle lisämakua.
Natriumglutamaatti on turvallinen lisäaine
eikä se kohtuullisesti käytettynä pilaa mitään makua.
Mikä hyvänsä aine voi pilata ruuan maun jos sitä liikaa laittaa.
Natriumglutamaatin käytölle ei ole asetettu rajoituksia,
koska sen ei ole todettu aiheuttavan haittaa.
Natriumglutamaatti on aminohapon (glutamiinihappo) natriumia sisältävä suola. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Natriumglutamaatti on aminohapon (glutamiinihappo) natriumia sisältävä suola.Sitten vaan ripottelemaan tuota natriuma ruokaan oikein kunnolla! Eikös ennen peloteltu suolan liikakäytöllä? Se kohottaa verenpainetta ja rasittaa munuaisia, turvottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Natriumglutamaatti on aminohapon (glutamiinihappo) natriumia sisältävä suola.Miksi ruoka ei saa maistua ruualle, vaan suolalle ja glutamaatille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ruoka ei saa maistua ruualle, vaan suolalle ja glutamaatille?
Sehän on jokaisen oma asia miten ruokansa maustaa tai ei mausta.
- Anonyymi
"Huippukokki" antaa nyt haastatteluja, koska osallistuu piakkoin tositv-ohjelmaan. Sopimuksessa lienee, että pitää olla mediassa näkyvillä, se on mainosta tulevalle ohjelmalle.
En lukenut tuota juttua. Aromisuola on jäänyt itseltä käytöstä vuosikymmeniä sitten. Keitetyn kananmunan päällä se oli hyvää, muistelen. Tilalle tuli herbamare-yrttisuolaseos. Teen joskus itsekin kuivatuista yrteistä ja suolasta purnukkaan.- Anonyymi
Omatekoisessa ei ole lisäaineita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omatekoisessa ei ole lisäaineita.
Se on ihan totta. Suolaa elimistö tarvitsee jonkun verran.
Tykkään tosi paljon rakuunasta. Sitä on kuivattuna aina kaapissa.
Liemikuutioiden lisäaineista varoitettiin joskus. Nekin ovat jääneet kuin huomaamatta pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ihan totta. Suolaa elimistö tarvitsee jonkun verran.
Tykkään tosi paljon rakuunasta. Sitä on kuivattuna aina kaapissa.
Liemikuutioiden lisäaineista varoitettiin joskus. Nekin ovat jääneet kuin huomaamatta pois.Liemikuutio on joskus kätevä, kun ei ehdi mausteliemiä luista ja yrteistä keittämään .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liemikuutio on joskus kätevä, kun ei ehdi mausteliemiä luista ja yrteistä keittämään .
Ne ovat todella helppoja ja antavat yllättävän paljon makua. Nykyään on myös yrttikuutioita ja tietysti kasvisliemi. On varmaan lisäaineita ja suolaa vähennetty niistä ajoista, kun ne keksittiin.
Helppo kaiketi olisi itse nahistuneista kasviksista keittää ja pakastaa. Minä käytän nahistuneet keittoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liemikuutio on joskus kätevä, kun ei ehdi mausteliemiä luista ja yrteistä keittämään .
Kyllä minä aina häränhännistä liemet keitän!
- Anonyymi
liiallinen glugamaatti aiheuttaa Parknsonin ja Alzheimerin tautia, se siis vaikuttaa aivoihin, Kyse ei ole vain makuasiasta.
- Anonyymi
Laitapa lähde tänne. Älä kirjoita väärää tietoa. Muistisairauksia on ollut ennenkuin
mitään aromisuolaa käytettiinkään ainakaan Suomessa.
Mikä tahansa voi aiheuttaa sairautta liiallisesti käytettynä.
Liiallinen lenkkimakkaran syönti tukkii verisuonet.
- Anonyymi
Aromipesät lytätkäätte. Kukkasia istuttamalla ei lemota sitten.
- Anonyymi
Suolaa, pippuria ja sitten sen lisäksi mitä ikinä muutakaan haluaa tai annokseen sopii.
- Anonyymi
Puoli vuosisata sitten ainoat mausteet olivat suola ja pippuri.
Mahtoi suomalainen ruoka maistua kuivalta ulkomaalaiselle, kun emme olleet kuulleet oreganosta tai basilikasta edes nimeä.
Valkosipuliakaan ei siedetty, sinappi sentään tehtiin itse sinappijauheesta.
- Anonyymi
Juppi-Harri kokki on yksi parhaista. Kannattaa ikimummojen kuunnella tarkalla korvalla.
- Anonyymi
Kyllä mummot luottaa vanhoihin hyviin keinoihin tehdä mahdollisimman hyvää ruokaa niin maultaan kuin ravintoarvoiltaan. Puhtaat lähiraaka-aineet on kunniassaan. Harrikin on varmaan mummoltaan saanut oppia.
- Anonyymi
Juppien jutut saa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Turha tulla jupin horisemaan neuvojaan.
Kuka sille maksaa tuostakin jutusta ? Yrttien ja mausteitten myyjät ? - Anonyymi
Miksi?
Saavat kai ikivanhat mummot tilata pitsat samalla tavalla kuin te nuoremmatkin.
Ette te osaa edes potaatteja keittää. - Anonyymi
Montako hänen valmistamaansa ateriaa olet syönyt ? Mistä tykkäsit eniten ?
- Anonyymi
Laitan kaikki ruoan alusta alkaen itse. Käytän vähänlaisesti jodisuolaa ja mausteita mutta sitruunapippuri kalan kanssa ja aromisuola keitetyn munan tai juustoleivällä olevan tomaatinviipaleen päällä ovat mieluisan makuisia. Eivät yhtään pilaannu minun suussani.
- Anonyymi
Mitä vikaa nyt aromisuolassa on? Täysin hyvä mauste jolla on monta käyttöä ja josta on hyötyä monessa tilanteessa. Ei saisi moittia turhaan tällaista.
- Anonyymi
Minulla on tapana laittaa pikku nokare voita , keitetyn munan mausteeksi .
Tapansa kullai, sukulaisukko oli ihastunut soijakastikkeeseen, jota lorautti kaurapuuron mausteeksi. - Anonyymi
Minä tykkään kaurapuurosta vain voi/becelillä. Joskus on mennyt marjakeiton kanssa, ei yhtä hyvä.
En myöskään tykännyt raejuustoa ja marjoja ripoteltuna.
Riisipuuro aina kanelisokeriseoksella.
Tavat ne minullakin, ihan omat, niitä ette vie jupit ja neuvokset. Maustan keveällä kädellä, usein vain suolalla ja mustapippurilla, vakiot minulle. Yrttimausteet, timjami, rosmariini ja salvia, sekä oregano, tilli ja ruohosipuli aika usein käytössä, mutta keveästi.
Riippuu tietenkin mitä ruokaa laitan: kolumbialaisiin ja aasialaisiin ruokiin tulee eri mausteet, basilikaa, korianteria, jne. mutta teenniitä enää harvoin.
Olen nyt ulkoistanut päivällisen teon puoliksi ylärapun asukille ja hän laittaa ruokaa mielellään, nuoremman sukupolven tavalla: älykännyssä resepti pöydällä, bluetooth yhdistettynnä lämpömittariin, vaaka pöydällä, missä aineet punnitaan ja tulos on usein ihan hyvä, mutta minulle liian mausteinen ja monimutkainen.Ai niin, miehellä on aromisuolat ja herbamaret pöydässä, joita hän itse ripottelee lautaselleen. Minä suosittelen maistamaan edes ensin.
- Anonyymi
Kyllähän sinun huushollin emäntänä pitää saada itsellesi sopivaa päivällisruokaa joka päivä. Ei pidä heittäytyä aikamiespoikien piiaksi ja kynnysmatoksi. Vieläkö kuorit hänelle perunatkin?
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän sinun huushollin emäntänä pitää saada itsellesi sopivaa päivällisruokaa joka päivä. Ei pidä heittäytyä aikamiespoikien piiaksi ja kynnysmatoksi. Vieläkö kuorit hänelle perunatkin?
Teemme ruokaa vuorotellen. Koska minulla on erityinen ruokavalio lääkitykseni takia (vähärasvaista, kevyesti maustettua, ei vahvasti käristettyä) ja etenkin possunliha on alkanut etomaan, niin pidän itse huolta siitä että minulla on itselleni sopivaa syötävää. Perunoita ei kuorita, jokainen kuorii omansa pöydässä jos kuorii. Perunoita on kuitenkin harvemmin nyt kun "otto" ei tykkää perunasta, laittaa pastaa joka toinen päivä. Riisin keitän itse, koska en voi syödä tahmeaa, sotkettua riisiä.
Minusta on ihan hyvä että jaamme ruuanlaittovastuun.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Teemme ruokaa vuorotellen. Koska minulla on erityinen ruokavalio lääkitykseni takia (vähärasvaista, kevyesti maustettua, ei vahvasti käristettyä) ja etenkin possunliha on alkanut etomaan, niin pidän itse huolta siitä että minulla on itselleni sopivaa syötävää. Perunoita ei kuorita, jokainen kuorii omansa pöydässä jos kuorii. Perunoita on kuitenkin harvemmin nyt kun "otto" ei tykkää perunasta, laittaa pastaa joka toinen päivä. Riisin keitän itse, koska en voi syödä tahmeaa, sotkettua riisiä.
Minusta on ihan hyvä että jaamme ruuanlaittovastuun.Se olikin sinun oma peräkammaripoika, jolle kuorit perunat.
Anonyymi kirjoitti:
Se olikin sinun oma peräkammaripoika, jolle kuorit perunat.
Poikani asui opiskellessaan meillä, ei voi sanoa että olisi ollut "peräkammarin poika".
Omalle perheelleni olin tottunut keittämään valmiiksi kuoritut perunat, siis kaikille, ei erikseen pojalle.
Nyt tässä huushollissa on uudet tavat ja tottumukset.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Poikani asui opiskellessaan meillä, ei voi sanoa että olisi ollut "peräkammarin poika".
Omalle perheelleni olin tottunut keittämään valmiiksi kuoritut perunat, siis kaikille, ei erikseen pojalle.
Nyt tässä huushollissa on uudet tavat ja tottumukset.”Minun lapset, sinun kakara”
Uusioperheen äitipuolen kommentti, kerran kuultuna vuosia sitten. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Nyt tässä huushollissa on uudet tavat ja tottumukset.Olihan sinulla silloin se riisikattila hellan kulmalla monta päivää ja sitä ihmeteltiin. Virläkö on sama tapa? Entä ne antipastovadit?
Anonyymi kirjoitti:
Olihan sinulla silloin se riisikattila hellan kulmalla monta päivää ja sitä ihmeteltiin. Virläkö on sama tapa? Entä ne antipastovadit?
Ei ollut.
Kerroin vain että olen nähnyt leitetyn riin säilytettävän huoneenlämmössä seuraavaan päivään, ilman että kukaan olisi sairastunut. Ei välttämättä MINUN hellankulmalla.
Siihen kehitettiin kokonainen urbaanilegenda.
Mutta minä lopetan tämän aiheen käsittelyn ja myös leikkelevadin sisällöstä keskustelun tähän.
NEXTPaloma.se01 kirjoitti:
Ei ollut.
Kerroin vain että olen nähnyt leitetyn riin säilytettävän huoneenlämmössä seuraavaan päivään, ilman että kukaan olisi sairastunut. Ei välttämättä MINUN hellankulmalla.
Mutta minä lopetan tämän aiheen käsittelyn ja myös leikkelevadin sisällöstä keskustelun tähän.
NEXTNyt oli ajatus nopeampi kuin sormet.
"leitetyn riin" lue "keitetyn riisin"- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei ollut.
NEXTLueppa tuo peruna va pasta ketju. Kyllä sinä omasta riisistäsi, kattilastasi ja hellastasi puhuit. Sitten se muuttui kylmiöksi..
- Anonyymi
Joku naistoimittaja lyttäsi Aromat-Suolan johonkin alimpaan.
Itse sitä kyllä käytän. Antaa hyvää makua ruokiin.
. jo hiipuva äijä-kekäle. - Anonyymi
Hevi-, juusto- ja maitopisteiden tuotteilla sekä mustapippurilla.
- Anonyymi
Erämies ripottelee pelkkää suolaa, pyytämäänsä kalaan.
- Anonyymi
Näin tekee myös erämiehen akka.
Joihinkin kaloihin ehkä hiukan tilliä.
- Anonyymi
mä kyllä inhoan niitä madinaadi litkuja mitä nämä huippukokit tekee, ei jää kun polttava kakan maku suuhun, liha ja kala pitään maistua lihalta ja kalalta
- Anonyymi
Kaupan kanankoivet ja monet muutkin lihat lilluu valmiiksi punasessa liemessä. Huippukokit kyllä maustaa siisä ruokaa tehdessä. Yleensä kyllä liikaa maustavat, chilillä nosuu savu suusta kun maha korventuu.
- Anonyymi
Valion Eila-tuotteita ei suinkaan ole nimetty Eila-nimisen naisen mukaan.
Jotkut uskovat, että tuotesarjan nimi on lyhenne sanoista ”ei laktoosia”,
mutta tiettävästi Eila tulee tosiasiassa sanoista ”erinomaista ilman laktoosia”.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268