Kuinka täällä jaksellaan,
tämä ikuinen uteliaisuus vaivaa ,
ittellä ei paljoo sanottavaa, mutta kaikkien muitten hyvin ja huono vaointi kiinostaa,
ku ittellä menee niin ja näin,
joskus paremmin ja enimmäkseen huonommin,
---
kerrompa salaisuuden jonka vahingossa keksin,
mull oli " pyrstö " vaivoja
aikani kivuloin ja sitten muistinlokerosta keksin Seriprokin puikot ja voiteen olemassa olon,
nooooh, mä tukin kunnon prokin pyrstöön
kuinkas ollakaa kaikki vaivat parani jopa selkäkipu on poissa
ja aamulla sängystä nouseminen sujui mekein kuin nuorena,
se KORTISOONI siinä voiteessa oliki todella tärkeä aineosa,
se paranti mun vaivat
olen niin iloinen että
kohta pistän elämän ranttaliksi ja tanssin kuin TV: ohjelmassa
tansin tähtien kanssa, heh,
anteeksi jos luulin liikoja kunnostani,
mutta ihana kun helpotti noita kipuja selässäki.
eihän siitä voi tulla kuin iloiseksi.
pitäsköhän mun alkaa käyttämään kortisoonia vakituisesti
jotta noi kehon kivut katoaisi tai ainaki lievittyisi,
ku jaksaisi mennä lääkäriin,
auttaiskohan ne näin vanhaa ihmistä ollenkaan näitten vaivojen parantamisessa,
oliskohan se vain niitten laprakokeitten tuijottelua ja arvostelua,
mutta hoidot ja hoidon tarve olisko se sivuseikka ????? Jää arvailuksi !
Yleensä olen aina joutunu menemään kotiin samat vaivat mukanani.
TÄÄLLÄ TAAS !
101
1047
Vastaukset
- Anonyymi
On se i h a n a a
syksy tulee vauhdilla,
oletan, syksystä tulee kaunis raikas värikäs , kuten aina,
moni varmaan, ulkomaita myöten suuntaa Suomen lappiin
ja retkensä salapeiristen tunturiin lumoihin,
lapin syksy on maailman kaunein ruskan aikaa
raikas ihana ilma
maailman kauneimmat luonnon värikylläisyys,
tunturin salaperäinen humina ja hiljaisuus lumoaa ihmisen kuin ihmisen,
porijen murahdukset, kellojen kilinä,
tunturissa ihminen on kuin taivaassa. - Anonyymi
" syksy jo saa, minä en "
sano joku mua viisaampi joskus aikoinaan.- Anonyymi
Kylän kravattisonni Laukkanenhan se oli Jaakko Tepon laulun sanoja mukaillen. Hilman vei multa Laukkanen kylän kravattisonni. syksy saa ja Laukkanen saa, mutta minä en.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylän kravattisonni Laukkanenhan se oli Jaakko Tepon laulun sanoja mukaillen. Hilman vei multa Laukkanen kylän kravattisonni. syksy saa ja Laukkanen saa, mutta minä en.
jaaa heh heh, sitä en muistanu, noi sanat vaan jostain muistui mieleen,
tänään on kovin syksyinen päivä, joten se muistutti syksyn läheisyydestä,
syksy on kivaa aikaa jos ei kovasti sada vettä,
- Anonyymi
Kortisooni taitaaki olla ihmelääke,
sitähän on aina käytetty reuman hoitoon,
näkyy vaikuttavan muittenki kipujen hoitoon.- Anonyymi
Kerro siitä kortisoonista lisää ! Mihin se sinulla auttaa ? Kysyin siitä aikaisemmin,
mutta asiallinen kysymykseni on poistettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro siitä kortisoonista lisää ! Mihin se sinulla auttaa ? Kysyin siitä aikaisemmin,
mutta asiallinen kysymykseni on poistettu.Pistin yöksi 2 Seribroc puikkoa peräsuoleen kun oli ollu jo pitkään arka ja kivulias,
aamulla oli jopa sekäki kivuton
ja sängystä noustessa askeltaminenki kävi miltei ihan normaalisti,
olen jokseenki varma minä tarvitsisin kortisooni hoidon tai kunnon kuurin
koska minulla on kaikkialla kipuja on joskus saanu lausunnon " Fipramyalgiini " se on lihas kipua
mutta minulla kyllä on on ollu niveletki kipeitä siis kipua on kokonaisuutenaan vähän jokapaikassa, ollu jo vuosia,
nyt tuo peräpukama oli ärtyny ja sen yhteydessä huomasin kortisoonin
edullisen vaikutuksen muuallekki kehoon,
Scheriproct on hyvä ´´pakoputken´´ vaivoihin. Itsekin olen toisinaan käyttänyt.
Kortisoonia käytetään useissakin sairauksissa, sitä on monissa voiteissa myös.
Sitä ei suositella jatkuvaan käyttöön, vaan kuureittain.- Anonyymi
Onkohan kortisoonia suun kautta olemassa,
luulisin mä tarvisin kortisooni kuurin noitten pitkäaikiskipuilun takia,
itse kuvailisin vaivaani " lihasreumaksi " onkohan tommosta sanaa
lääketieteessä olemassakkan,
" fibramyalgini " olen sen käsittäny aikoinaan lihasreumaksi,
mutta siihen en ole saanu hoitoa, en kyllä pajoo oo käyny lääkärissäkään sitä valittamassa, mutta kymmeniä vuosia sitten jossaki paperissa luki tommonen diaknoosi, Anonyymi kirjoitti:
Onkohan kortisoonia suun kautta olemassa,
luulisin mä tarvisin kortisooni kuurin noitten pitkäaikiskipuilun takia,
itse kuvailisin vaivaani " lihasreumaksi " onkohan tommosta sanaa
lääketieteessä olemassakkan,
" fibramyalgini " olen sen käsittäny aikoinaan lihasreumaksi,
mutta siihen en ole saanu hoitoa, en kyllä pajoo oo käyny lääkärissäkään sitä valittamassa, mutta kymmeniä vuosia sitten jossaki paperissa luki tommonen diaknoosi,Fibromyalgia on pehmytosakudosreuma, se on krooninen sairaus. Se voi oireilla hyvin monilla kehon alueilla. kuten liikuntaelimissä.
Siihen on olemassa kivupualievittäviä lääkkeitä ainakin nykyään.
Minulla oli aikoinaan työkaveri, joka sairasti sitä, oli pitkiä sairaslomia ja oireili varsinkin nivelkipuina.
Lihasreuma on sama, kun polymyalgia.
Kortisonia on myös tabletteina ja esim. kipuileviin polviin voidaan antaa suoraan ruiskeena. Lääkärin määrämänä tietenkin.
Kortisonihan on tulehduksen sammuttaja, siksi monikäyttöinen, mutta on myös sivuvaikutuksia, niinkuin käikillä lääkkeillä.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Fibromyalgia on pehmytosakudosreuma, se on krooninen sairaus. Se voi oireilla hyvin monilla kehon alueilla. kuten liikuntaelimissä.
Siihen on olemassa kivupualievittäviä lääkkeitä ainakin nykyään.
Minulla oli aikoinaan työkaveri, joka sairasti sitä, oli pitkiä sairaslomia ja oireili varsinkin nivelkipuina.
Lihasreuma on sama, kun polymyalgia.
Kortisonia on myös tabletteina ja esim. kipuileviin polviin voidaan antaa suoraan ruiskeena. Lääkärin määrämänä tietenkin.
Kortisonihan on tulehduksen sammuttaja, siksi monikäyttöinen, mutta on myös sivuvaikutuksia, niinkuin käikillä lääkkeillä.Minä sairastuin 3-kymppisenä nivelreumaan ja sain alkuun lääkkeeksi esim kultapistoksia. Se alensi valkosolujani liikaa, joten sitä ei voitu antaa tarpeellista määrää. Sitten sain kultaa tabletteina ja se vei kuntoni ihan alas ja olin sairaalassa kaksi viikkoa jossa kokeiltiin salazopyriiniä ja se helpotti. Sitä ennen aloin jo saamaan kortisonia tabletteina sekä pistoksina niveliin. Nivelten puhdistusleikkauksia tehtiin sormiin ja varpaisiin.
Nykyään joka paikkani on kipeä kun salazopyriini lopetettiin minulta sydänoperaation jälkeen 2 v sitten, samoin en saa syödä enää tulehduskipulääkkeitä verenpaine- sekä verenohennuslääkkeiden takia, joten nyt lähes joka niveleni ja olemattomat lihakseni ovat kipeät joka puolelta. Panadolia vaan syön kipuihin, eikä se juuri auta. Kortisonitabletin syön joka aamu, nyt jo neljäkymmentä vuotta aloituksesta kulunut.
Mira Anonyymi kirjoitti:
Minä sairastuin 3-kymppisenä nivelreumaan ja sain alkuun lääkkeeksi esim kultapistoksia. Se alensi valkosolujani liikaa, joten sitä ei voitu antaa tarpeellista määrää. Sitten sain kultaa tabletteina ja se vei kuntoni ihan alas ja olin sairaalassa kaksi viikkoa jossa kokeiltiin salazopyriiniä ja se helpotti. Sitä ennen aloin jo saamaan kortisonia tabletteina sekä pistoksina niveliin. Nivelten puhdistusleikkauksia tehtiin sormiin ja varpaisiin.
Nykyään joka paikkani on kipeä kun salazopyriini lopetettiin minulta sydänoperaation jälkeen 2 v sitten, samoin en saa syödä enää tulehduskipulääkkeitä verenpaine- sekä verenohennuslääkkeiden takia, joten nyt lähes joka niveleni ja olemattomat lihakseni ovat kipeät joka puolelta. Panadolia vaan syön kipuihin, eikä se juuri auta. Kortisonitabletin syön joka aamu, nyt jo neljäkymmentä vuotta aloituksesta kulunut.
MiraVaikea on tiesi ollut ja niin nuorena sairastuit.
Tuo on usein se ongelmavyyhti, kun kun yhden asian hoidot ei sovi toisen asian kanssa yhteen.
Panadol ei tosiaan paljon auta silloin, kun vaivat ovat isompia.
Muuta ei tule nyt mieleen, kun, että nykyisin on näitä kipuklinikoita, jotka ovat erikoistuneet kivun hoitoon.
Sen enepää en tuosta tiedä, mutta luultavasti lähetteen sinnekin tarvitsee.
Jaksamista Sinulle.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä sairastuin 3-kymppisenä nivelreumaan ja sain alkuun lääkkeeksi esim kultapistoksia. Se alensi valkosolujani liikaa, joten sitä ei voitu antaa tarpeellista määrää. Sitten sain kultaa tabletteina ja se vei kuntoni ihan alas ja olin sairaalassa kaksi viikkoa jossa kokeiltiin salazopyriiniä ja se helpotti. Sitä ennen aloin jo saamaan kortisonia tabletteina sekä pistoksina niveliin. Nivelten puhdistusleikkauksia tehtiin sormiin ja varpaisiin.
Mirahohoijaaaaa
olipa sama lääkitys kuin minulla
vain panadolia saan ottaa kipuihin jotka ei todellisuudessa auta poista kipuja, jotain vaikutusta niistä on mutt en osaa oikein selittää,
mull on Xalerton ym. sepelvaltimo tautiin lääkitys, ym . kuten kilpiraus lääkitys ollu kymmeniä vuosia,
kymmeniä vuosia olen ollu myös kipee,
ennen xalerton lääkitystä mulla oli verenohennukseen primaspan ja tavallinen aspiriini joka päivä, käytin myös jatkuvasti PURANAA
silloin en ollu lihaksisto fyysisesti niin kivulias kuin nyt kun en saa syödä tulehduskipulääkeitä ,
usein kaipaa puranaa mut en uskalla syödä kun se on ankarasti kieletty,
- Anonyymi
Hyvä et avun sait aloittaja.
Minulla on nyt taas muutamana aamuna ollut pientä mahakipua. Polyyppeja on aiemmin hirtetty suolistosta. En jaksais mitään semmoista.
Sanovat että suolisto on toiset aivot, pitäisi pitää huolta. Uusia ohjeita tulee ja vanhoja mitätöidään. Ota niistä nyt sitten selvää.
Kävin saunassa, nahka on puhdas ainakin.- Anonyymi
Mun pitäisi käydä kanss suihkussa, mut-ku mulla on sääri haava se ei tykkää suihkusta eikä kastelusta, ainoastaan apteekin suolaliuosvesi rauhottaa sitä ja siihen on kyllä ihotauti lääkärin voide sen suolaliuoksen jälkeen,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun pitäisi käydä kanss suihkussa, mut-ku mulla on sääri haava se ei tykkää suihkusta eikä kastelusta, ainoastaan apteekin suolaliuosvesi rauhottaa sitä ja siihen on kyllä ihotauti lääkärin voide sen suolaliuoksen jälkeen,
Onko säärihaava samankaltainen kuin makuuhaava? Makuuhaavan hoitoa näin telkkarissa. Haava oli kraaterimainen. Hoitaja isolla vanupuikolla puhdisti, laittoi jotain paksua salvaa ja sidetaitoksen päälle. Oli kivuliaan näköinen haava.
Säärihaavan puhkeamiseen lienee muut syyt. Voimia sinulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko säärihaava samankaltainen kuin makuuhaava? Makuuhaavan hoitoa näin telkkarissa. Haava oli kraaterimainen. Hoitaja isolla vanupuikolla puhdisti, laittoi jotain paksua salvaa ja sidetaitoksen päälle. Oli kivuliaan näköinen haava.
Säärihaavan puhkeamiseen lienee muut syyt. Voimia sinulle.Se puhkes jokus toukokuussa ja siinä on olla 2 antipiottikuuria
se on kutistunu ja päällepäin se näyttää kuin se olisi paranemassa,
se vaan aina ärsyyntyy kun käyn suihkussa ja se kastuu,
nyt aattelinki sen k o i t t a a suojata veden kestävällä laastarilla, harmi vaan kun tarpeeksi isoa laastarian en apteekista löytäny ja noi pienemät huolestuttaa kun osa kuitenki kastuu kun laastari ei peitä kokonaan.
todennäkösesti jalassa on valtimo tulehdus ja se aiheutti säärihaavan ,
jos ei ala kokonaan paraneen menen uudelleen lääkäriin, saavat amputoida koko jalan jos oikein pahasti käy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se puhkes jokus toukokuussa ja siinä on olla 2 antipiottikuuria
se on kutistunu ja päällepäin se näyttää kuin se olisi paranemassa,
se vaan aina ärsyyntyy kun käyn suihkussa ja se kastuu,
nyt aattelinki sen k o i t t a a suojata veden kestävällä laastarilla, harmi vaan kun tarpeeksi isoa laastarian en apteekista löytäny ja noi pienemät huolestuttaa kun osa kuitenki kastuu kun laastari ei peitä kokonaan.
todennäkösesti jalassa on valtimo tulehdus ja se aiheutti säärihaavan ,
jos ei ala kokonaan paraneen menen uudelleen lääkäriin, saavat amputoida koko jalan jos oikein pahasti käy.Toivottavasti paranee. Tosi rankka olisi tuo amputaatio. Miten paljon onkaan terveydellisiä vaivoja ja huolia joista en ole edes kuullut. Jokaisella lienee omansa, toisilla pienempiä ja toisilla suurempia. Toivoa täytyy, että jokainen saa tarvitsemaansa hoitoa. Se ei enää ole itsestäänselvyys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti paranee. Tosi rankka olisi tuo amputaatio. Miten paljon onkaan terveydellisiä vaivoja ja huolia joista en ole edes kuullut. Jokaisella lienee omansa, toisilla pienempiä ja toisilla suurempia. Toivoa täytyy, että jokainen saa tarvitsemaansa hoitoa. Se ei enää ole itsestäänselvyys.
Vanhuus on hankalaa aikaa,
kuolema tekee tuloaan ja keho rapistuu sitävarten pikkuhiljaa erilaisilla sairauksillaan, en tiedä voisi verisuoni tauteja sanoa taudiksi, eiköhän ne enimmäkseen ole perinnöllistä rappeumaa, olettaisin,
muistan oman vaarini hän oli syntyny joskus 1800 lulla
hän oli nuorena toimeilas sen aikainen hyvin menestyvä yrittäjä, ehti elämässään seikkailla ameriikkaa myöten,
mutta vanhan kun hänen loppunsa lähestyi hänen jalkansa muuttui mustaki,
se oli verisuonista johtuvaa
sitä sanottiin kuolioksi
ja hän sitten kuoliki kiikutuoliin istuessaan,
siihen aikaan ei vielä semmosia sairauksia osattu hoitaa sen kummemmin,
" kanferttia ja asperiini " oli sen aikaiset lääkkeet, oli myös valeriaani nimistä pullo lääkettä,
nämä on jääny mieleen niiltä ajoilta,
minulla sepelvaltimotauti on just perinnöllistä ja ilmeisesti se vaikuttaa myös jalkoihin heikentäen verenkierta, luulisin, siitä johtuu säärihaava,
- tämä on oletus,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kuolema tekee tuloaan ja keho rapistuu sitävarten pikkuhiljaa erilaisilla sairauksillaan, en tiedä voisi verisuoni tauteja sanoa taudiksi, eiköhän ne enimmäkseen ole perinnöllistä rappeumaa, olettaisin,
hän oli nuorena toimeilas sen aikainen hyvin menestyvä yrittäjä, ehti elämässään seikkailla ameriikkaa myöten,
sitä sanottiin kuolioksi
" kanferttia ja asperiini " oli sen aikaiset lääkkeet, oli myös valeriaani nimistä pullo lääkettä,
minulla sepelvaltimotauti on just perinnöllistä ja ilmeisesti se vaikuttaa myös jalkoihin heikentäen verenkierta, luulisin, siitä johtuu säärihaava,
- tämä on oletus,,Tuon kuolion muistan lapsuudessa kuulleeni naapuriin liittyen. Meilläkin perimässä verisuonitauteja ja kolesterolilääkitys ollut jo vuosikymmeniä. Onneksi löytyi sopiva mistä ei sivuvaikutuksia.
Syöpää on ollut kolmea eri sorttista. Enää en pelästyisi omalla kohdalla mistään. Kuulostelen kyllä kroppani kolotuksia ja tuntemuksia.
Pitkäksi on tullut tämä vanhuusvaihe terveys- ja lääketieteen ansiosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon kuolion muistan lapsuudessa kuulleeni naapuriin liittyen. Meilläkin perimässä verisuonitauteja ja kolesterolilääkitys ollut jo vuosikymmeniä. Onneksi löytyi sopiva mistä ei sivuvaikutuksia.
Syöpää on ollut kolmea eri sorttista. Enää en pelästyisi omalla kohdalla mistään. Kuulostelen kyllä kroppani kolotuksia ja tuntemuksia.
Pitkäksi on tullut tämä vanhuusvaihe terveys- ja lääketieteen ansiosta.TOIVON TEILLE
Toivotan teille Jumalan siunausta kaikille teillenne.
Seuratkoon hänen hyvyytensä teitä koko elämänne matkan, ympäröiköön
ja muuttakoon teitä hänen rakkautensa.
Toivon, että hän pitää kätensä teidän yllä varjellen teitä vaaroilta ja kaikelta pahalta.
Toivon, että hänen kätensä tarttuu teihin jos olette vaarassa eksyä tai kompastua.
Toivon, että hän kulkee vierellänne ja tukee teitä vaikeina hetkinä.
Toivon, että hän kulkee edellänne ja osoittaa teille minne tienne johtaa.
Toivon, että kuulette hänen äänensä kaiken tämän maailman meluisten äänten seasta.
Toivon, että annatte avata silmänne näkemään hänen todellisuutensa
Tämä teksti on lainattu kirjasta MATKAOPAS ( hieman muunneltuna)
Lopuksi toivotan teille kaikille kivuista ja säryistä huolimatta kaikkea hyvää ja
lämmitä loppu kesää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TOIVON TEILLE
Toivon, että hän pitää kätensä teidän yllä varjellen teitä vaaroilta ja kaikelta pahalta.
Toivon, että hänen kätensä tarttuu teihin jos olette vaarassa eksyä tai kompastua.
Toivon, että kuulette hänen äänensä kaiken tämän maailman meluisten äänten seasta.
Lopuksi toivotan teille kaikille kivuista ja säryistä huolimatta kaikkea hyvää ja
lämmitä loppu kesää!KIITOS SAMOIN SINULLE !
Luoja kulkee aina kanssani menin minne vaan
en ole yksin vaikka olen yksin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TOIVON TEILLE
lämmitä loppu kesää!Kiitos sanoistasi. Lämmitti mieltäni liikutukseen asti.
Sydämestäni toivon sinulle kaikkea hyvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sitä sanottiin kuolioksi
- tämä on oletus,,Minulla todettiin ateroskleroosi eli valtimonkovettumatauti vasemmassa jalassani 7 v sitten. Se aiheutti haavan isovarpaaseeni joka ei parantunut millään ja lopulta varpaan kärki mustui. Jouduin sairaalaan ja minulle tehtiin pallolaajennus vasemman jalan valtimoon, joka ei auttanut tarpeeksi verenkiertoon vaan jouduttiin tekemään ohitusleikkaus. Samasta jalasta otettiin laskimo, josta tehtiin paikkoja valtimoon moneen kohtaan. Isovarvas sekä keskivarvas myös amputoitiin.
Yksi leikkaushaavoista nilkassa ei mennyt umpeen mitenkään, vaan sitä jouduttiin hoitamaan 7 kk ajan kaapimalla kyretillä haavasta pois katekerrosta, puhdistamalla sitä jne kunnes mm alipaineimuhoidolla yritettiin saada haavan pohjalta iho kasvamaan ja lopuksi ihonsiirrolla omasta reidestä ennen kuin haava oli kokonaan ummessa.
Tänä vuonna helmikuussa tuli samaan jalkaan nilkan toiselle puolelle kaksi säärihaavaa, sellaiset pyöreät kuopat, joita hoidettiin kyretillä kaapimalla aluksi, suolaliuoksella huuhtelemalla, sorbactilla suojaamalla ja sideharsolla käärimällä, koska ihoni ei kestä teippejä ja laastareita. Nyt heinäkuun lopulla haavat paranivat, olivat taas valtimoperäisiä ja huonosta verenkierrosta johtuvia, koska valtimoni on melkoisen kalkkinen ja ahtaumia pitkin matkaa todettiin magneetti- ja UÄ-kuvauksissa.
Tämä on minulla sukuvika, olen sydän- ja verisuonitautikuolleisuussukua sekä isän että äidin puolelta.
Mira - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla todettiin ateroskleroosi eli valtimonkovettumatauti vasemmassa jalassani 7 v sitten. Se aiheutti haavan isovarpaaseeni joka ei parantunut millään ja lopulta varpaan kärki mustui. Jouduin sairaalaan ja minulle tehtiin pallolaajennus vasemman jalan valtimoon, joka ei auttanut tarpeeksi verenkiertoon vaan jouduttiin tekemään ohitusleikkaus. Samasta jalasta otettiin laskimo, josta tehtiin paikkoja valtimoon moneen kohtaan. Isovarvas sekä keskivarvas myös amputoitiin.
Yksi leikkaushaavoista nilkassa ei mennyt umpeen mitenkään, vaan sitä jouduttiin hoitamaan 7 kk ajan kaapimalla kyretillä haavasta pois katekerrosta, puhdistamalla sitä jne kunnes mm alipaineimuhoidolla yritettiin saada haavan pohjalta iho kasvamaan ja lopuksi ihonsiirrolla omasta reidestä ennen kuin haava oli kokonaan ummessa.
Tänä vuonna helmikuussa tuli samaan jalkaan nilkan toiselle puolelle kaksi säärihaavaa, sellaiset pyöreät kuopat, joita hoidettiin kyretillä kaapimalla aluksi, suolaliuoksella huuhtelemalla, sorbactilla suojaamalla ja sideharsolla käärimällä, koska ihoni ei kestä teippejä ja laastareita. Nyt heinäkuun lopulla haavat paranivat, olivat taas valtimoperäisiä ja huonosta verenkierrosta johtuvia, koska valtimoni on melkoisen kalkkinen ja ahtaumia pitkin matkaa todettiin magneetti- ja UÄ-kuvauksissa.
Tämä on minulla sukuvika, olen sydän- ja verisuonitautikuolleisuussukua sekä isän että äidin puolelta.
MiraHUH, olipa melkein minun diaknoosi,
säärihaavan kuvauksesi oli kuin minulla nyt,
haavat vaikuttaa kuin ne olisi paranemassa,
kovin hidasta on kohta puolivuotta ovat olleet kiusanani,
samoin minun sepelvaltimotauti on perinnöllinen
isän ja äidin puolelta myös,
nykyisin minulla on syd. leikkauksen lisäksi
syd. tahdistin jonka varassa elämäni on.
raskasta on tämä elämän loppuvaihe.
- Anonyymi
Te, joilla on olleet nuo säärihaavata sepelvaltimotauti. Onko teillä diabetes , mikä vaikuttaisi paranemiseen ja haavoihin?
- Anonyymi
Varsinaisesti ei ole mutta on lievä kakkos-l epäily, siihen on yksi pilleri aamuisin,
- Anonyymi
Minulla todettiin myös kaksi vuotta sitten eteisvärinä ja sepelvaltimotauti ja sain sydäninfarktin ilman ST nousua. Tehtiin pallolaajennus kolmeen sepelvaltimon suoneen, kahteen laitettiin stentti. Yksi valtimon haara jätettiin hoitamatta, koska oli liian pitkältä matkalta ahtautunut, joten lääkäri sanoi että voi revetä.
Minulla ei ole diabetestä mutta valtimoperäiset haavat ovat huonosti paranevia, laskimoperäiset saattavat parantua itsestään. Olen huomannut myös että diabetes vaikeuttaa haavojen paranemista sekä aiheuttaa niiden syntyä. Yhdeltä entiseltä työkaveriltani amputoitiin 3 varvasta aikuisiän diabeteksen takia, on nyt jo kuollut ja oli minua 10 v nuorempi.
Mira - Anonyymi
Sepelvaltimotauti vie nuoriakin varsinkin jos siihen yhdistyy muita
sairauksia.
Ystävän puoliso, jolla oli sepelvaltimotauti ja diabetes
menehtyi 67 vuotiaana.
Ei muuten kannata vetää rasvalla ja sokerilla suoniaan tukkoon. - Anonyymi
Elinajanodotteensa voi aika hyvin arvioida jos saa sepelvaltimotautidiagnoosin.
- Anonyymi
Toistamieltä eivät osaa arvioida
arviointi ei pidä paikkaansa,
minulle on tehty 4 pääsuonen ohitusleikkaus 20 vuotta sitten, silloin arvioitiin että elinaikaa on 10-15 vuotta, nyt on menny jo 20 vuotta, leikkauksesta
mieti sitä ! ?
olen kyllä kauheen kivulias ihminen ja voimat hukassa, mutta
kuolemasta EI ole tietoakaan,
kai elän IKUISESTI ! heh,
- Anonyymi
Käyttekö yksityislääkärissä
entä palveleeko yksityiset laporatoriot vanhusten veri ja pissa näyteitä
jos niin mikä hintasia on yksityisen veri tai piisa näytteet
onko kellää tietoa ?- Anonyymi
Olen käynyt joskus lähimmässä Mehiläisessä ja mennyt suoraan laboratorioon
otattamaan perusverenkuvan (pvk) + trombosyytit.
Se on se tavallisin "peruspaketti".
Lääkärin lähetettä ei ole pakko olla, tuloksista voi lukea ovatko ne viitearvoissa.
Jos ei ole lääkärin lähetettä ei saa KELA-korvausta, mutta toisaalta ei
mene lääkärinpalkkiotaan.
Viimeksi kyseinen labrakoepaketti maksoi viidenkympin tienoilla.
Lääkärikeskusten sivuilta löytyy hinnasta jokaiselle kokeelle.
Olen joskus hakenut myös pissanäytepurkin kotiin ja vienyt se laboratorioon.
Minä en pysty pidättämään pissaa koko aamua.
Otan näytteen kotona aamuyöllä ja vien sen myöhemmin aamulla labraan.
Maksaisikohan pissanäytekin jotain 50 euron luokkaa ?
Yleislääkärien vastaanottohinnat vaihtelevat. Joissain tapauksissa on parempi
mennä ensin lääkärille, joka laittaa lähetteen labraan,
ettei jää huomioimatta joku oire/sairauden mahdollisuus ja labrakoe ottamatta. - Anonyymi
Eiköhän nykyään kaikkien lääkärikeskusten laboratorioihin voi mennä suoraankin
jos haluaa ?
Ainakin Mehiläisen laboratorioon voi mennä ilman lähetettä muun muassa seuraaviin tutkimuksiin:
Alkoholimarkkeritesti: Verestä tehtävällä alkoholimarkkeritestillä saadaan tietoa terveyttä vahingoittavasta alkoholinkäytöstä. Alkoholimarkkeritestilla mitataan veren fosfatidyylietanolipitoisuutta (B-PEth), jota muodostuu ainoastaan alkoholinkäytön seurauksena.
D-vitamiini: Verinäytteestä tehtävällä määrityksellä voidaan mitata D-25-vitamiinin pitoisuus, joka kertoo, saatko riittävästi D-vitamiinia.
Keliakia: Verikokeen lisäksi varmuus keliakiasta saatetaan varmistaa myös tähystystutkimuksella ja näytteenotolla ohutsuolesta. Nykyään pelkkä verikoe voi riittää keliakiadiagnoosiin (keliakiaseulontapaketti: kudostransglutaminaasi- ja endomysium-vasta-aineet sekä immunoglobuliini -A).
Kilpirauhasen vajaatoiminta tai toiminnan häiriö: Kilpirauhassairauksien mahdollisuutta voidaan tutkia kilpirauhashormonien määrityksellä (tyreotropiini, TSH ja vapaa tyroksiini T4-V).
Kolesteroli:Voit mittauttaa laboratoriossamme veren rasva-arvot (lipidit). Näitä ovat esim. kolesterolimittaus (HDL, non-HDL ja LDL) ja triglyseridi-arvot.
Laktoosi-intoleranssi: Jos maitotuotteet aiheuttavat sinulle vatsavaivoja ja epäilet, ettet siedä laktoosia eli maitosokeria, verinäytteestä voidaan tutkia laktoosi-intoleranssin geneettinen taipumus.
Maksa-arvot: Liiallisen alkoholinkäytön aiheuttamaa maksan rasittuneisuutta voidaan tutkia muun muassa punasolujen kokomittauksin ja maksaentsyymien tutkimuksilla (E-MCV, P-GT, P-ALAT).
Munuaisten toiminta: Munuaisten toimintaa voidaan tutkia virtsa- ja verinäytteellä.
Raskaustesti: Raskaustesti verinäytteestä osoittaa onnistuneen raskauden alkamisen jo noin 10 vuorokauden kuluttua hedelmöityksestä. Verinäyte on virtsanäytettä luotettavampi raskauden alkuvaiheessa.
Sukupuolitaudit: Sukupuoliteitse tarttuvien tautien epäilyille tutkimusvalikoimassamme on tarjolla muun muassa klamydia-, tippuri- ja kuppatutkimukset sekä HIV-testaus.
P e r u s v e r e n k u va : Verenkuvassa nähdään muun muassa hemoglobiini, sekä punasolujen, valkosolujen ja trombosyyttien eli verihiutaleiden määrät. - Anonyymi
Tässä on Mehiläisen labrahinnasto
https://www.mehilainen.fi/hinnasto
Perusverenkuvan hinta on 53,60
Virtsakoe 43,40
Niistä ei saa KELA-korvausta, jos menee labraan ilman lääkärin lähetettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on Mehiläisen labrahinnasto
https://www.mehilainen.fi/hinnasto
Perusverenkuvan hinta on 53,60
Virtsakoe 43,40
Niistä ei saa KELA-korvausta, jos menee labraan ilman lääkärin lähetettä.Voit katsoa tulokset itse OmaMehiläinen-palvelusta.
- Anonyymi
SUURI KIITOS TIEDOSTA ,
terv.keskuspalvelut ovat niin kummalisen hitaita ja kummallisen monimutkasta juoksuttamista laporatorioista toiseen
sitä ei vanhus enään kestä eikä jaksa,
vaikutta kuin noi teidän antamat tiedot yksityispalveluista esm. mehiläisestä ja laporatoriosta olisi ihan yksinkertaista
käydä vain pissa näytteessä ja verikokeissa, varmaan sieltä neuvottaisiin kääntymään lääkärin puoleen jos olisi tarve,
miksi suomen terveydenhoito ON tehty niin monimutkaiseksi ettei uupunu vanhus JAKSA terv.keskuksen juoksemista paikasta toiseen,
eikä sinne edes vanhus pääse vaan pitää odotella puhelin soittoa ties kuinka kauan että jotain selvitystä saa,
terv.keskuksen toiminnan voi jo kyseenalaistaa onko sen toiminta enään inhimillistä , miksi kunnalinen terveydenhoito on tehty ihmiselle hirveen vaikeaksi, ja miksi terv.keskuksen työtekijöitä yleensäkkää pidetään ja maksetaan suurta palkaa kun ihmiset ei saa edes hoitoa inhimillseen aikaan,- Anonyymi
Voi mennä labraan milloin itselle sopii, ottaa vain jonotuslapun labran oven läheltä
ja odottaa kun numerolla kutsutaan sisään.
Yleensa ei kauan tarvitse odottaa. Joskus vain 5-10 minuuttia. En koskaan ole
joutunut odottamaan yli puolta tuntia.
Kun luet itse tuloksesi, jos niissä olisi häikkää tai et ymmärrä niitä,
voit tilata ajan lääkärille.
Ihan mielelläni käyn terveyskeskuksessakin, joskus vain kestää jonkun päivän
ennenkuin saa lähetteen. Ilman lähetettä ei voi mennä terveyskeskuksen labraan.
Virtsakokeen ja jonkun muun kokeen saa hoitaja määrätä terveyskeskuksessa.
Ne lähetteet saa aika nopeasti, samana päivänäkin, kun hoitajalle soittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi mennä labraan milloin itselle sopii, ottaa vain jonotuslapun labran oven läheltä
ja odottaa kun numerolla kutsutaan sisään.
Yleensa ei kauan tarvitse odottaa. Joskus vain 5-10 minuuttia. En koskaan ole
joutunut odottamaan yli puolta tuntia.
Kun luet itse tuloksesi, jos niissä olisi häikkää tai et ymmärrä niitä,
voit tilata ajan lääkärille.
Ihan mielelläni käyn terveyskeskuksessakin, joskus vain kestää jonkun päivän
ennenkuin saa lähetteen. Ilman lähetettä ei voi mennä terveyskeskuksen labraan.
Virtsakokeen ja jonkun muun kokeen saa hoitaja määrätä terveyskeskuksessa.
Ne lähetteet saa aika nopeasti, samana päivänäkin, kun hoitajalle soittaa.Ei kaikkialla voi mennä labraan ilman ajanvarausta.
Yrittäkää nyt muistaa se, että meillä on nämä hyvinvointialueet nykyisin ja ei niillä ole yhtenäistä käytäntöä.
- Anonyymi
Hintoihin tulee päälle "toimistokulut", jotka olivat yksityisellä
pari vuotta sitten yli 20 euroa. - Anonyymi
Laitoin eilen Maisa-sähköpostia terveyskeskukseen.
Tänä aamuna oli tullut lähete labraan.
Maisa on pääkaupunkiseudulla toimiva sähköisen asioinnin yhteys
terveyskeskukseen.
Googlaa Maisa portaali
tai maisa kirjautuminen- Anonyymi
Maisa on osalle pääkaupunkiseudulla tarkoitettu eli ei kaikille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maisa on osalle pääkaupunkiseudulla tarkoitettu eli ei kaikille.
Niinhän minä kirjoitin ! Eikö mennyt perille ?
- Anonyymi
Kuinkas sitten suu pannaan
KUN
vanhuksesta tulee niin avuton ettei enään j a k s a lähtä itse mihinkään akuutti vastaanotolle,
on jo niin sekasi ja monellalailla kipee ettei enään osaa vaivojaan paikantaa,
mieluummin jää kotiin kuolemaa ootteleen ,
kuka vastaa yksin asuvan vanhuksen päivittäisistä tarpeista ja tominnoista
kun vanhus itse ei enään jaksa ? !
KUka edes HUOMAA että vanhus ei enään itsekseen pärjää ,
kun omaisetkaa ei sitä valttämättä huomaa !?- Anonyymi
Siinä vasta ongelma
jostainsyystä aikuiset jälkeläisetkää ei välttämättä tajua omien vanhustensa avuttomuutta, eivätkä hoksaa tai tajua mennä auttamaan vaikka pienissä asioissa, omaa vanhustaan,
voivat sanoa vain " kyllä sinä pärjäät "
"ainahan oot pärjanny "
ihme kyllä mä itte tajusin omien vanhempieni avun tarpee , huomasi yllättäin että mun pitää olla apuna jopa lääkärireissulla, siihen aikaan olin itte jotain hiukan yli neljäkymmentä vuotta,
mutta omien jälkeläisteni aikuisuuteen kypsyminen on ollu huomattavasti hitaampaa,
ihmetyttää
vaikka ovat koreakoulutettuja ammmatilaisia, viekö työ koko ajatusmaailman, vai mistä johtuu,
itteki kyllä olin nelikympisenä vielä kauan senki jäleen työelämässä, mutta ei se estäny mua menemästä auttamaan omia vanhempiani, - Anonyymi
Sitten pitää ottaa yhteys KOTIHOITOON !!! Ja mieluummin jo ENNEN.
Ei sieltäkään sekunnissa apu voi järjestyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä vasta ongelma
jostainsyystä aikuiset jälkeläisetkää ei välttämättä tajua omien vanhustensa avuttomuutta, eivätkä hoksaa tai tajua mennä auttamaan vaikka pienissä asioissa, omaa vanhustaan,
voivat sanoa vain " kyllä sinä pärjäät "
"ainahan oot pärjanny "
ihme kyllä mä itte tajusin omien vanhempieni avun tarpee , huomasi yllättäin että mun pitää olla apuna jopa lääkärireissulla, siihen aikaan olin itte jotain hiukan yli neljäkymmentä vuotta,
mutta omien jälkeläisteni aikuisuuteen kypsyminen on ollu huomattavasti hitaampaa,
ihmetyttää
vaikka ovat koreakoulutettuja ammmatilaisia, viekö työ koko ajatusmaailman, vai mistä johtuu,
itteki kyllä olin nelikympisenä vielä kauan senki jäleen työelämässä, mutta ei se estäny mua menemästä auttamaan omia vanhempiani,Olen tehnyt saman huomion omien jälkeläisten kanssa , ei huomata mitään vaan olettavat että ainahan tuo on itse osannut..
Joten itse teen sen mitä,pystyn ja jätän loput tekemätä .
Yksi lapsista on kyllä vapaaehtoisesti joskus tullut auttamaan , se nuorin .
- Anonyymi
Onko käyny niin
että
suomen vanhukset ovatki ylijäämä kamaa, toisarvoisia ihmisenä,
pakko tunnustaa
näin on käyny,
nyt valtiovalta hallituksessa miettii päänsä puhki kuinka yhteiskuntamme selviää vanhusten hoivan ja hoidon tarpeesta,
vaikuttaa siltä ettei elviä ollenkaan
muistan muinoin sota aikana kun oli vanhuksia tai jos oli
puhuttiin
VAIVAISTEN TALOSTA
--
pitäiskö suomeen taas rakentaa VAIVAISTEN TALOJA
jonne ohjataan kaikki sairaat avuttomat vanhukset,
kun omaiset ei ehdi omiaan hoitamaan,
eikä yhteikunnakaan palvelut enään näytä vanhuksista välittävän ! ?
MITÄ MIELTÄ OLETTE ?- Anonyymi
S - kirjain jäi pois
" vaikuttaa siltä ettei selviä ollenkaan " - Anonyymi
Me olemme kaikki olleet rakentamassa yhteiskuntaa. , sen piti olla sellainen että kunta huolehtii vanhuksista. Koska aikuiset lapset ovat töissä päivät.
me itse kävimme töissä ja kannoimme kortemme kekoon. Eläke päivät olivat hyvin kaukana silloin kun oltiin nuoria nyt on omilla lapsilla,perheet ja lapset , päivät töissä ja illat sitten kotia hoidellaan ja lapsia viedään harrastuksiin .
Heillä ei ole aikaa vanhuksille eikä lakikaan määrää että heidän tulisi olla häsyissä koko ajan . Mutta toimiiko se vanhusten hoito sitten tänään.
Olen lukenut monet pettyneet kirjoitukset joista käy ilmi että ihmiset ovat yksinäisiä,, ja koti apu on kun salama liikkeissään, heillä ei ole kuulemma aikaa , sekö on vanhusten vika ettei ole aikaa ,se on kuntien oma vika koska vanhusten kustannuksella säästetään vielä sellaisissakin asioissa missä ei saisi säästellä .
Miten kasvatimme lapsemme saamme nyt kokea sen vanhana .
Muistisairaat eivät pääse ajoissa hoitolaitokseen vaan asuvat yksin , kahvipannuja palaa pohjaan levyt jää, päälle , ja mikro uunit poltetaan .
Pissa vaipat heitetään vessanpönttöön ettei vaan kukaan näe, mutta ikävä kyllä,vessat tukkeutuvat vaipoista siten saadaan vesivahinko aikaan. Lattialla virtaa vesi kun koti avustaja käväisee. Vanhus makailee sängyissään keskipäivällä apaattisen näköisenä, ja hieman sekaisin kaikesta ylimääräisestä työstä mitä hän on aiheuttanut, sillä koti apu on hänelle selittänyt että vesivahingot ovat hänen syytään .
Joten ihmisten on herättävä ja vaadittava vanhuksille laadukasta elämää mihin kuuluu kaikki se mitä me jotka vielä olemme terveenä teemme joka päivä
Vanhus ymmärtää kyllä kun hänelle puhutaan ja vaikka onkin muistisairauksia niin siltikin tajuaa usein mitä hänelle sanotaan , joten vähintä mitä voi pyytää että häntä,kuunneltaisiin.
Kukaan ei halua olla ylijäämä , vaan jokainen haluaa viihtyä ne viimeiset vuodet , eikä kuten nyt olla yksin , pelätä asioita ja polttaa kahvipannuja karrelle.
- Anonyymi
VAIVAISTALOT olisi hyvä keksintö !
- Anonyymi
Itsemurhat tullevat lisääntymään tämän hallituksen aikana.
Persuhallitus kohtelee työttömiä, pienituloisia, sairaita vanhoja ja köyhiä
kuin ongelmajätettä.- Anonyymi
Höpön höpö,
nyt on PAKKO panna suomen talous kuntoon, nyt jo suomi on suuressa vaarassa jotua koko EU:n hohoukseen teidä SDP:n ja vesemmiston politiikan takia,
kun raha EI RIITÄ
niin se EI RIITÄ
ME suomaliset ollaan enneki tultu toimeen ja ME TULEMME tästeteenki toimeen, otetaan lusikka käteen ja syödään sen verran kun on vara, ja pettu-leipää välillä syödään kuten ennen muinoinki,
" pannaan vileä leipään puolet petäjäistä,
veihän rahamme hunsvotti vasemmisto politiikka "
ja kaksin verroin tehtään töitä "
sillä " OTSASI HIESSÄ ON SINUN LEIPÄSI ANSAITTAVAN "
ja suu tukkoon nyt
hallitusta EI moitita se tekee kaikkensa saadakseen suomen talouden tasapainoon ! - Anonyymi
höpön höpö
mutta
eutanasia laki on syytä saada voimaan,
ketään avutonta vanhaa sairasta EI saa kiduttamalla antaa kuolla,
eläimiäki ihminen armahtaa,
miksi hminen ei armahtaisi toista ihmistä
voi vain kysyä,
ja tietenki aina pitää olla ihmisen ITSENSÄ tahto ja pyyntö
EI koskaan kenenkään muun tahto , toive eikä toteutus,
vain vanhan sairaan ITSENSÄ tahto ,
TULIKO SELVÄKSI ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
höpön höpö
mutta
eutanasia laki on syytä saada voimaan,
ketään avutonta vanhaa sairasta EI saa kiduttamalla antaa kuolla,
eläimiäki ihminen armahtaa,
miksi hminen ei armahtaisi toista ihmistä
voi vain kysyä,
ja tietenki aina pitää olla ihmisen ITSENSÄ tahto ja pyyntö
EI koskaan kenenkään muun tahto , toive eikä toteutus,
vain vanhan sairaan ITSENSÄ tahto ,
TULIKO SELVÄKSI ?Hanki nyt jotain apua itsellesi ! Olet sen tarpeessa.
- Anonyymi
Seuraatteko TV:stä " SYKE " ohjelmaa,
toistaiseksi ihan hyvä sarja
aivan salttujen elämien veroinen, kylläki eri aihepiiristä,
syky tulee nykyisin melkein jokapäivä
samoin kuin " salatut elämät "- Anonyymi
Ihan riittävästi on ollut sairaalassa tai katsomassa läheisiä siellä, ettei kiinnosta
yksikään sairaalasarja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan riittävästi on ollut sairaalassa tai katsomassa läheisiä siellä, ettei kiinnosta
yksikään sairaalasarja.Jaaa eikö noooh se on sinun oikeutesi,
mua lähinnä kiinostaa SYKE sarjassa juoni,
mitä sarjan kirjoittaja on keksiny
sairaala miljöössä tapahtuvaksi !
- Anonyymi
Aika sairasta. Potilaat on vaan rekvisiittaa. Ei oikein vakuuta,
mutta ihan kiva, että jokaiselle löytyy katsottavaa.
Ei kaikilla tarvitse olla sama maku ja kiinnostuksen kohteet.
Katsoohan moni juntti-Emmerdaaliakin koko ikänsä
ja moni mitä vaan saippuasarjaa tai kotimaista kotkokin ohjelmaa,
missä on aina samojen julkkujen samat mulk... naamat.- Anonyymi
Ja Kauniita ja Rohkeita jotkut jaksaa katsoa vuosikymmenestä toiseen !
- Anonyymi
HUOMENTA !
Täällä taas, mä luulin jo ett kaikk on jo kuolleeet ku mitään ei kuulu ,
missä te oikein ootte olleet,
mä oooon vähän väsyny enkä jaksa aina olla koneelle, usein vain köllöttelen,
eilen kävin kauppareissulla,
hassua mitä harvemmin käy kapuassa sen oudommalta alkaa tuntua koko kaupassa käynti,
ostin uuden puseron, oli uuutta tuotantoa, hintaki e d u l l i n e n ?
siinä luki " tehty kierrätysmateriaalista "
oli oikein nätti
käden kosketuksessa pehmeä miellyttävän tuntunen iholle,
ihan nättiki pikku kukkanen pitkähihainen paita
niitä oli useamman värisiä erikukituksellaki,
ostin sinisävyisen kukka paidan,
jos jaksan mennä vielä kauppaan ostan sen toisenki se oli mustapohjalla pikku kukkia, muuten samanlainen,- Anonyymi
Moikka moi !
On mukava lukea, että joku on vielä niin pirteä,
että jaksaa lähteä shoppailemaan
ja kiva, että löytyi kivaa ostettavaa !
Ei ollut hukkareissu, kun mielesi piristyi.
Kuulosta siltä, että olit oikein "vauhdissa".
Minäkin olin alkukesällä ostoksilla.
Ostin Kappahlista ihanan "puolihameen",
valmiiksi "ryppyisen", vaalean "hopeanharmaan".
Se on hyvännäköinen, kun sen näkee,
vaikkei näin kerrottuna kuulosta siltä.
Se ulottuu lähes nilkkoihin.
Siihen ostin uuden puseron ja pinkin pitkän huivin
ja naiselliset "lenkkarintapaiset" kävelykengät
missä on vähän "blingblingiä".
Ne on tosi mukavat jalassa, kuin aamutossut.
"Nuoriso" oli mukana ja sanoi,
että et kyllä osta mitään mummovaatteita ja kenkiä !!!
Niinpä taivuin sitten pirteämpiin vaatteisiin ja kyllä tykkään.
Ja en todellakaan kuvittele,
että näyttäisin nyt nuoremmalta,
nuorekkaammat vaatteet vain piristävät minua
ja sillä sipuli. Omatpahan on rahani ja ruhoni,
mihin ne puen. Olen aika hoikka, ehkä jopa liian laiha.
Paitsi maha pömpöttää, se ei laihdu, mutta ei se haittaa.
Monesti olen katsellut vähän nuoremmilla ihmisillä
kivoja vaatteita ja ajatellut haikeana,
että voi kun voisi vielä itsekin tuollaisia vaatteita käyttää.
"Nuoriso" sitten sanoi minulle topakasti,
että mikset muka voi ?!
Sinulla on oikeus pukeutua juuri niinkuin haluat.
Nyt lähdetään ostoksille ja ilahdutat itseäsi
vaatteilla, joista tykkäät
eikä sellaisilla, jotka muka "kuuluvat ikään".
Kuka ihminen sen voi määritellä minkälaiset vaatteet kuuluvat ikään ?
Emmekö me olekin jonkun verran tapojemme ja vanhojen "määrittelyjen" orjia,
mikä on sopivaa ja mikä ei ? - Anonyymi
Onko sinulla joku mieliväri vaatteissa ?
Minä ihastun moniin väreihin,
niitten hillittyihin sävyihin,
mutta sitten on kuitenkin ajateltava,
että väri sopii yhteen muittenkin asusteitten kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moikka moi !
On mukava lukea, että joku on vielä niin pirteä,
että jaksaa lähteä shoppailemaan
ja kiva, että löytyi kivaa ostettavaa !
Ei ollut hukkareissu, kun mielesi piristyi.
Kuulosta siltä, että olit oikein "vauhdissa".
Minäkin olin alkukesällä ostoksilla.
Ostin Kappahlista ihanan "puolihameen",
valmiiksi "ryppyisen", vaalean "hopeanharmaan".
Se on hyvännäköinen, kun sen näkee,
vaikkei näin kerrottuna kuulosta siltä.
Se ulottuu lähes nilkkoihin.
Siihen ostin uuden puseron ja pinkin pitkän huivin
ja naiselliset "lenkkarintapaiset" kävelykengät
missä on vähän "blingblingiä".
Ne on tosi mukavat jalassa, kuin aamutossut.
"Nuoriso" oli mukana ja sanoi,
että et kyllä osta mitään mummovaatteita ja kenkiä !!!
Niinpä taivuin sitten pirteämpiin vaatteisiin ja kyllä tykkään.
Ja en todellakaan kuvittele,
että näyttäisin nyt nuoremmalta,
nuorekkaammat vaatteet vain piristävät minua
ja sillä sipuli. Omatpahan on rahani ja ruhoni,
mihin ne puen. Olen aika hoikka, ehkä jopa liian laiha.
Paitsi maha pömpöttää, se ei laihdu, mutta ei se haittaa.
Monesti olen katsellut vähän nuoremmilla ihmisillä
kivoja vaatteita ja ajatellut haikeana,
että voi kun voisi vielä itsekin tuollaisia vaatteita käyttää.
"Nuoriso" sitten sanoi minulle topakasti,
että mikset muka voi ?!
Sinulla on oikeus pukeutua juuri niinkuin haluat.
Nyt lähdetään ostoksille ja ilahdutat itseäsi
vaatteilla, joista tykkäät
eikä sellaisilla, jotka muka "kuuluvat ikään".
Kuka ihminen sen voi määritellä minkälaiset vaatteet kuuluvat ikään ?
Emmekö me olekin jonkun verran tapojemme ja vanhojen "määrittelyjen" orjia,
mikä on sopivaa ja mikä ei ?VOI kun tykkäisin nätitstä mekosksta
mutt ku mulla on p a k s u maha
ja kaikissa mekoissa on vyötärössä jokin kuminauha,
ne ei millä taho passata mun päälle,
tänään näin ABC asemalla vanhemmalla naisella n ä t i n mekon melkein kuviolataan samanlainen kuin aikasemmin ostamani pusero
laatuki näytti samalta,
mutta
hänen mahansa kohdalla ei mekko pömpöttäny samanlailla kuin minun maha pömpöttää,
nainen oli ilmeisesti yhtä vanha tai melkein saman ikänen kuin minä
niin mekko oli hänen päällään ihan nätti,
mietin
että vieläkö uskaltaisi ostaa samanlaisen mekon,
mulla kyllä on vaatehuoneessa mekkoja mutt ku ne ei näytä omasta mielestä yhtä nätiltä,
vanhuus on vaikeeta aikaa
vaatteetkaan ei ole enään päällä yhtä nättejä kuin oli nuorena ja hoikkana,
oi kun harmittaa, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VOI kun tykkäisin nätitstä mekosksta
mutt ku mulla on p a k s u maha
ja kaikissa mekoissa on vyötärössä jokin kuminauha,
ne ei millä taho passata mun päälle,
tänään näin ABC asemalla vanhemmalla naisella n ä t i n mekon melkein kuviolataan samanlainen kuin aikasemmin ostamani pusero
laatuki näytti samalta,
mutta
hänen mahansa kohdalla ei mekko pömpöttäny samanlailla kuin minun maha pömpöttää,
nainen oli ilmeisesti yhtä vanha tai melkein saman ikänen kuin minä
niin mekko oli hänen päällään ihan nätti,
mietin
että vieläkö uskaltaisi ostaa samanlaisen mekon,
mulla kyllä on vaatehuoneessa mekkoja mutt ku ne ei näytä omasta mielestä yhtä nätiltä,
vanhuus on vaikeeta aikaa
vaatteetkaan ei ole enään päällä yhtä nättejä kuin oli nuorena ja hoikkana,
oi kun harmittaa,Mekon kanssa voi pitää jotain kevyttä jakkua tai paitapuseron tyyppistä
puseroa, jota voi pitää aukikin, se vähän häiventää masua.
- Anonyymi
Jos ajattelemme vuosisatoja taaksepäin nykyään ajateltuna on ollut mitä
kummallisempia pukeutumistyylejä ja esimerkiksi miehillä isoja
puuteroituja peruukkeja (ja naisillakin ?), krinoliinihameita ja turnyyreja.
Kyllä nykyään on mukava pukeutua, vaatteet ovat mukavia päällä.
Ei mikään todellakaan estä vähän "räväyttämästä", jos itseä piristää
hiukan tavanomaisesta poikkeava pukeutumistyyli.- Anonyymi
Seitkyt-luvulla siis jotain 1970++++
olin nuori ja työelämässä mukana,
silloin oli naisilla suuret hartia kovikkeet puseroissa ja jakkutakeissa,
olihan se rumaa muotia ,
mulla on vaatehuoneessa vieläki joitaki senaikaisia jakkuja
ne kyllä on tosi l a a d u k k a i t a materiaaliltaan ja huippu siistiä tuotantoa,
mutta ne hartiat aivan kamalat,
vaikka nythän on viimestä muotia esitelty ja niissä on nyt taas ollu suuret hartiat naisten asusteissaki, HUH ja KAUHISTUS,
en pidä siitä muodista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seitkyt-luvulla siis jotain 1970
olin nuori ja työelämässä mukana,
silloin oli naisilla suuret hartia kovikkeet puseroissa ja jakkutakeissa,
olihan se rumaa muotia ,
mulla on vaatehuoneessa vieläki joitaki senaikaisia jakkuja
ne kyllä on tosi l a a d u k k a i t a materiaaliltaan ja huippu siistiä tuotantoa,
mutta ne hartiat aivan kamalat,
vaikka nythän on viimestä muotia esitelty ja niissä on nyt taas ollu suuret hartiat naisten asusteissaki, HUH ja KAUHISTUS,
en pidä siitä muodista.1980-luvulla ja vielä 90-luvun parina ekana vuonna oli ne suuret olkatoppaukset. Olin silloin kolmikymppinen ja myöhemmin poistatin ne kamalat olkatoppaukset, jos jakku muuten miellytti :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1980-luvulla ja vielä 90-luvun parina ekana vuonna oli ne suuret olkatoppaukset. Olin silloin kolmikymppinen ja myöhemmin poistatin ne kamalat olkatoppaukset, jos jakku muuten miellytti :)
Kun olkatoppaukset otti irti istuvuus menetti kyllä usein muotonsa.
Takithan leikattiin olkapäiltä siihen muottiin, että niihin mahtuu toppaukset.
Sekin muoti palaa vielä. Säilyttäkää takkinne ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekin muoti palaa vielä. Säilyttäkää takkinne !Minä otin yhdestä jakusta pois ne ja pilallehan se jakku siitä meni. Oli, kuin olisi vieraan ihmisen jakku päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä otin yhdestä jakusta pois ne ja pilallehan se jakku siitä meni. Oli, kuin olisi vieraan ihmisen jakku päällä.
Niin otin minäki, sitten piti hihat irrottaa ja istuttaa uudeleen, se on melko suuri työ korjata valmisvaatetta,
en nykyisin enään ala niin suurta työtä tekemään vaikka tekismieli, kun muuten vaate ja jakku on ihana ja laadukas, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekin muoti palaa vielä. Säilyttäkää takkinne !joo iltasanomissa oliki jo kuvia löysistä muotivaateista, niissä oli suuret hartiat, ne peräti roikku mun mielestä rumasti,
muinoin hartiatoppauksilla saatiin rystiä vaatteeseen.
- Anonyymi
Eikö kaikki retro ole muotia koko ajan, vaatteissakin ?
Olen alkanut käyttää ikuvanhoja alaspäin leveneviä pitkiksiä,
koska ne istuvat vielä niin hyvin suureksi ihmeekseni.
Ne ovat eduksi vartalolle. Nuorempana ne olivat vähän kireät lantiolta,
mutta nyt ne ovat mukavammat päällä, kun ihraa on sulanut lantiolta
tai luut menneet kasaan.
Kaikkea sitä tulee säilytettyäkin vuosikymmeniä, mutta "ihan kiva"
kuten Jorma Uotinen sanoisi !- Anonyymi
Kyllä useinki harmittaa kun hyviä entisiä vaateita on pistäny kierrätykseen tai kirpputorille, mulle on ein käyny niin että olenki kaivannu just sitä vanhaa kivan näköstä laadukasta vaatettani, mutta turhaan se on jo ajat sitten menny kierrätykseen tai jonkun toisen iloksi kirpputorilta,
nykyisin jo harvemmin tyhjennän vaatehuonetta, nyt vanhana on tullu NUUKAKSI
ei raskikkaan jos vielä sattuis joskus käyttämään, heh,
ei kai sekään ole viisasta, vaatekaappi vaan on turhan täynnä ja hankalampi pitää järjestyksessä, - Anonyymi
Jorma Uotinen sanoo: "Ei huono!"
- Anonyymi
Minun vaatekaappini pysyy aika hyvässä järjestyksessä, kun ei tule käytettyä
kuin yksiä ja samoja vaatteita. Muut roikkuu tangolla lähinnä "pölyä
keräämässä". Jotkut vaatteet on jostain syystä mukavimmat ja mieluisimmat
ja kun jonnekin lähtee nappaa ne aina päälle, kun ei jaksa alkaa miettimään,
mitäköhän laittaisi päälle.- Anonyymi
Jooo sitä tuliki mieleen, minullaki on ULSTEREITA ihania villakangas takkeja kauniita, mutta jostain syystä en ole vuosiin enään niitä pitäny ja kerää vain pölyä harteileen
joskus pitäisi jaksaa ne tuulettaa ja harjata pöly pois, aikasempina vuosina jaksoinki kerran vuodessa vähintään ne tuulettaa ja harjat, nyt en ole piiiiitkiiin aikihin enään jaksanu, ja yhtä kaunista ulsteria kun sovitin päälleni huomsin sen harteissa varimuutoksen, se ihmetytttää kun ne on ollu kokoajan vaatehuoneessa tai vaatekomerossa hengarissa mikä ihme on sen yhden takin hartiat vaalentanu kuin aurinko olisi niihin paistanu,
kyllä on harmittanu, enkä raaski sitäkää hävittää se on todella kunisvillakangastakki ihan nilkkoihin asti pituus,
katukuvassa ei enään kymmeneen vuoteen ole juurikaa näkyny ultereita ihmisten asusteina,
kunka voisin korjata sen takin harioitten värin, sitä ole usein miettiny, en vaan ole keksiny,
ja enkä raski ainuttakaan villakangastakkia hävittää kierrätykseen, ne on arvokkaita vaikka en pidäkkää niitä, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jooo sitä tuliki mieleen, minullaki on ULSTEREITA ihania villakangas takkeja kauniita, mutta jostain syystä en ole vuosiin enään niitä pitäny ja kerää vain pölyä harteileen
joskus pitäisi jaksaa ne tuulettaa ja harjata pöly pois, aikasempina vuosina jaksoinki kerran vuodessa vähintään ne tuulettaa ja harjat, nyt en ole piiiiitkiiin aikihin enään jaksanu, ja yhtä kaunista ulsteria kun sovitin päälleni huomsin sen harteissa varimuutoksen, se ihmetytttää kun ne on ollu kokoajan vaatehuoneessa tai vaatekomerossa hengarissa mikä ihme on sen yhden takin hartiat vaalentanu kuin aurinko olisi niihin paistanu,
kyllä on harmittanu, enkä raaski sitäkää hävittää se on todella kunisvillakangastakki ihan nilkkoihin asti pituus,
katukuvassa ei enään kymmeneen vuoteen ole juurikaa näkyny ultereita ihmisten asusteina,
kunka voisin korjata sen takin harioitten värin, sitä ole usein miettiny, en vaan ole keksiny,
ja enkä raski ainuttakaan villakangastakkia hävittää kierrätykseen, ne on arvokkaita vaikka en pidäkkää niitä,Ihmetyttää
mikä aiheuttaa k o m e r o s s a siis vaatehuoneessa villakangastakin olkapäitten haalenemisen, voisko syynä olla sähkövalot, ( ? )
tietenki hartiat voi pettää isolla hartia huivilla
kuten parikymmentä vuotta sitten seki oli muotia ja ihan kaunis oli asuki huivi harteilla
tai sitte " kettu puuska " harteilla,
muinoin oli turkiksetki muotia,
ei kylläkää enään,
mutta hartia huivi voisi palata muotiin takasi,
se oli ja on edeleen kaunis näky kun on sopivat värit, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmetyttää
mikä aiheuttaa k o m e r o s s a siis vaatehuoneessa villakangastakin olkapäitten haalenemisen, voisko syynä olla sähkövalot, ( ? )
tietenki hartiat voi pettää isolla hartia huivilla
kuten parikymmentä vuotta sitten seki oli muotia ja ihan kaunis oli asuki huivi harteilla
tai sitte " kettu puuska " harteilla,
muinoin oli turkiksetki muotia,
ei kylläkää enään,
mutta hartia huivi voisi palata muotiin takasi,
se oli ja on edeleen kaunis näky kun on sopivat värit,Minulla on 2 puuskaa tallessa,
ne taitaa oll kanin karvaa, kanista tehtyjä,
ne on oikein pehmeää karvaa aivan ihania kauniita,
mutta en kehtaa pitää koska karva puuskat ei nykyisin ole kenlläkään
ja
noi kettu-tytöt saataa saada kohtauksen jos näkevä karvoja ihmisen kaulalla koristeena heh ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja enkä raski ainuttakaan villakangastakkia hävittää kierrätykseen, ne on arvokkaita vaikka en pidäkkää niitä,Hanki isoja huiveja hartioille, minä käytän niitä lähes aina ja minä käytän edelleen
ulstereita. Ulsteri on tyylikäs vaate. Minulla on niitä useampi eri värinen
ja mallinen. Ne ovat kaikki aika vanhoja jo, mutta aina vaan tyylikkäitä.
Hihan ja taskunsuut tahtoo kulua, jos on villaulsteri, niinkuin ne yleensä on,
mutta en anna häiritä, ei niitä kukaan huomaa eikä katsele.
Pitkä toppatakki on kyllä kevyempi ja sellainenkin minulla on yksi tuulisiin
rospuuttokeleihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hanki isoja huiveja hartioille, minä käytän niitä lähes aina ja minä käytän edelleen
ulstereita. Ulsteri on tyylikäs vaate. Minulla on niitä useampi eri värinen
ja mallinen. Ne ovat kaikki aika vanhoja jo, mutta aina vaan tyylikkäitä.
Hihan ja taskunsuut tahtoo kulua, jos on villaulsteri, niinkuin ne yleensä on,
mutta en anna häiritä, ei niitä kukaan huomaa eikä katsele.
Pitkä toppatakki on kyllä kevyempi ja sellainenkin minulla on yksi tuulisiin
rospuuttokeleihin.On minulla nättejä suuriaki hartiahuiveja,
-- katukuvassa ei ultereita näy nykyisin ihmisten pukeutumisessa,
en kehtaa olla niin " hieno " että pistäisin kauniin takin päälleni,
usein olen sovitellu ja miettiny aina pistän jonkun toppatakin,
kun lähden asioille,
enkä raski niitä hävittääkää, ne ovat arvokkaita nättejä hyvin puetun näkönen on kun semmosen pistää päällensä,
vanha ihminen tulee näin kummalliseksi,
erakoituu, kun yksin on jääny,
tänääki kävin keskustassa taas hiukan asioilla, koko maailma alkaa jotenki pelottamaan, kai olen tullu jotenki liian vanhaksi,
olisko salaperäinen dementoituminen jo alkanu,
jotenki tuntuu kuin en enään oikein pärjäisi ,
- Anonyymi
Nyt mua huolestuttaa
kuinka suhtautua kirkon lähettämään onnittelukorttiin kun kohta täytän 85v "ikätolpan "
siinä luki että soittaa jos haluan että seurakunnan pastori tai pappi tulee vierailulle syntymäpäivänä,
kauheeta, kun olen tämmönen yksin jääny erakko vanhus,
enkä jaksa tai osaakkaa enään pitää juhlia,
hävettää seki kun en kehtaa soitta,
ja kun kuitenki olen oikeasti uskovaineki,
vaikka en sitä ikinä ole näyttäny päällepäin,
olen hyvin harvoin käyny kirkossa,
käyny kuitenki joskus,
en näyttääksen että olen kristinuskoinen
vaan ihan omista lähtökjohdista, kuten rippujuhlat lapsillani ja lapsenlapsillani, ym . vastaavaa,
kirkossa on aina hieno harras tunnelma, luoja aina läsnä,
mutta
kuinka pääsen häpeästi
jos en soita
tai jos soitan mitä sanon,
molemmat yhtä hankalia tapahtumia,
mieluummin en soita, en yleensäkkä juhli syntymäpäiviäni,
vain silloin kun puolisoni oli vielä elossa me aina kahdestaan julimme taoistemme synttärit ja merkkipäivät,
nyt ykisikseni en koskaan ole juhlinu,- Anonyymi
Oi miten ihanaa pappi tulee kylään! Täällä ei ole semmonen tapa
- Anonyymi
Minä sain onnittelukortin 11 kk myöhässä. Seuraava syntymäpäivä on parin viikon päästä. Ei kannata tulla juhliin, olisi vähän myöhäistä.
Ehkä meidän seurakunnassa onnittelukortit lähetetään kerran vuodessa.
Joitakin aikoja sitten syntymäpäiväsankarit kutsuttiin kahville seurakuntasaliin. Oli kakut ja kaikki.
Mutta väki vähenee, vanhat kuolevat pois, eikä uusia enää kasteta seurakunnan jäseniksi.
Kirkollisveroa ei enää makseta, erotaan pois.
Jonain päivänä kirkko lakkaa olemasta seurakunnan paimen. - Anonyymi
Se on rutiinijuttu kirkolle. Ei siitä tarvitse hermostua.
Minulla on käynyt pappi kaksi kertaa.
Hän on mukava juttelija.
Ei uskonasioista puhuttu mitään, mutta niistäkin olisi voinut varmasti puhua.
Ihan arkisia juteltiin, minkälaista elämäni on,
miten arkipäiväni kuluvat ja yleisiä höpötyksiä.
Jos et ota ollenkaan yhteyttä ei hän tule
eikä sitä tarvitse jäädä miettimään sen kummemmin.
Minä soitin, Sanoin, että tervetuloa, juodaan kahvit !
Pappi oli noin tunnin verran.
Oli ihan mukava jutella niinkuin kenen hyvänsä kanssa.
Pappeja on tietysti erilaisia niinkuin ihmisiä yleensäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä sain onnittelukortin 11 kk myöhässä. Seuraava syntymäpäivä on parin viikon päästä. Ei kannata tulla juhliin, olisi vähän myöhäistä.
Joitakin aikoja sitten syntymäpäiväsankarit kutsuttiin kahville seurakuntasaliin. Oli kakut ja kaikki.
Mutta väki vähenee, vanhat kuolevat pois, eikä uusia enää kasteta seurakunnan jäseniksi.
Jonain päivänä kirkko lakkaa olemasta seurakunnan paimen.Kortteja ja yhteydenottoja tulee yleensä tasavuosina. 80, 85, 90 jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on rutiinijuttu kirkolle. Ei siitä tarvitse hermostua.
Minulla on käynyt pappi kaksi kertaa.
Hän on mukava juttelija.
Ei uskonasioista puhuttu mitään, mutta niistäkin olisi voinut varmasti puhua.
Ihan arkisia juteltiin, minkälaista elämäni on,
miten arkipäiväni kuluvat ja yleisiä höpötyksiä.
Jos et ota ollenkaan yhteyttä ei hän tule
eikä sitä tarvitse jäädä miettimään sen kummemmin.
Minä soitin, Sanoin, että tervetuloa, juodaan kahvit !
Pappi oli noin tunnin verran.
Oli ihan mukava jutella niinkuin kenen hyvänsä kanssa.
Pappeja on tietysti erilaisia niinkuin ihmisiä yleensäkin.Mistä tiedän
loukkaantu pappi tai seurakunta jos en soita enkä ota yhteyttä,
en missää tapauksessa halua loukata seurakuntaa enkä pappia,
mutt ku en ole ollu aktiivinen seurakunnan jäsen v a i k k a ikäni olen ja perheeni on maksanu kirkollisveroja,
mutta kirkossa käynti on ollu hyin harvaa, vain joskus joku merkki päivä kun perheellä on ollu oma jäsen joko kuollu tai rippijuhlat, myös aikoinaan oli kirkossa avioliitton vihkiminen,
en millä kehtais soitta, enkä kehtaais kutsua, varsinkaan nyt kun olen VANHA uupunu, enkä enään JAKSA siivota enkä jaksa pitää kahvi-kekkereitä
tuo kaikki olisi ollu mahdollista vielä terveenä ja varsinki kun puoliso oli vielä elossa, mutta nyt kun olen yksin ja vanha
tosi uupunu,
lääkäriinki pitäisi jaksaa mutt ku seki käy jo liian raskaaksi,
tunne HÄPEÄÄ kun olen näin vanha ja avuton, vaikka muut vahukset jopa yhdeksänkymppiset ovat niiiiiiiiiin pirteitä jaksavat juhlia jopa tanssia
mutta kun minä EN enään jaksa, enkä koko ikäniaikana ole suuremmin harrastanu juhlimista, enemmänki vain perhekeskeitä elämään, ja sitten kun lapset lähti omaan elämää elämään, me puolison kanssa vain kahdestaan matkusteltiin vain harvakseltaan pidettiin muuhun sukuun yhteyttä,
häpeän kun en edes tiedä pitääkö soitta vai jätänkö soittamatta,
ja pappi loukkaantuu, moittii kun en ole aktiivinen,
mutta pappi ei tiedä me olimme puolisoni kanssa silti uskovaisia vaikka emme sitä suuremmin maailmalle näyttäneetkään,
olen hiljainen erakko uskovainen, koskaan en ole yksin, vaikka todellisuudessa olen yksin, sillä luoja on aina kanssani,
eikä raamattu vaadi uskovaisia näyttämäänkään uskoaan kuten ulkokullatut tekee, sillä hiljainen usko on tietääkseni jumalallekki mieleinen., vai onko ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kortteja ja yhteydenottoja tulee yleensä tasavuosina. 80, 85, 90 jne.
Eri seurakunnissa on erilaisia käytäntöjä, jotka muuttuvat vuosikymmenten aikana.
Minulle tuli kutsu syntymäpäivä tapahtumaan sinä vuonna 60 vuotta täyttäville seuranunnan jäsenille.
Tämä kutsu tuli tammikuussa, kahvitustilaisuus olisi ollut helmikuussa. Kutsussa oli mainittu että saattaja oli myös tervetullut tilaisuuteen.
Olin juuri joulukuussa täyttänyt 59 vuotta, joten kuusikymppisten juhliminen oli mielestäni ennen aikaista, enkä ottanut mitään yhteyttä seurakuntaan.
Onnittelukortit seurakunnalta ovat tulleet 5 vuoden välein ja se on ollut mielestäni riittävä huomion osoitus.
tepa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonain päivänä kirkko lakkaa olemasta seurakunnan paimen.Meillä myöskin kutsutaan seurakunnan saliin yhteiskahville, mutta en ole
mennyt jostain syystä. Ihan hyvin voisi mennäkin tapaamaan ikäisiään
saman alueen ihmisiä, kun kerran tilaisuuksia järjestetään. Ehkä se järjestäjiä
ilahduttaisi, jos tulisi paljon väkeä.
- Anonyymi
Täällä taas minäkin !
Mitä kuuluu sunnuntaipäivääsi ?
Minulla on hiljaista.
Ei kuulu mitään eikä ketään.
Jo aamusta mietin
miten tämänkin tyhjän päivän täyttäisin.
Jotain jonninjoutavaa puuhastelen
ja kohta taidan etsiä telkkarista katsottavaa,
kun ei oikein mikään askare "ota tulta".- Anonyymi
Pistä Järviradio päälle, niin ainakin kuulet sitä vanhaa musiikkia "Vanhan veräjä luona" ja muuta vastaavaa.
Tullee siltä usein myös se Rukajärven tie, että nyt on puomissa.......EU-Suomi!
Lissu - Anonyymi
Minulla yhtä tylsä aamu
haluisin kuitenkki jonkun mielipiteen
kuinka tai mitä tekisin sen surakunnan kirjeen johdosta, siinä käskettiin soittaa jos haluan että pappi tulee kylään, huh olen täysin vieraskorea siis kauhissani,
puolisoni kuoleman jälkeen suorastaan erakko elämää eläny,
vain sukulaisten kanssa yhteyksiä pidetty,
voisko soittaa ja sanoa kiitos muistamisesta, en juhli merkkipäivääni, olen matkoilla,
vai sanonko kiitos muistamisesta, vaisko pappi lähteä minun seuraksi lounaalle ABC:lle koska olen aina käyny vain yksin ja joskun miettiny että olispa oma kaveri jonka kanssa lähtis syömäreissuilleen,
olisin suuresti kiitollinen jos kertoisitte oman näkemyksen
soitanko vai EN ollenkaan soita
pitääiskö mun ottaa yhteyttä seurakuntaan vai EI
olkaa niin ystävällisiä ja kertokaa rehellinen mielipiteenne,
olen todella ujo, kotiin en kehtaa kyllä kutsua,
suur kiitos mielipiteistä jo etukäteen,
moitteistaki kiitos,
olen vain vanha ihminen
hieman erakoitunu jo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistä Järviradio päälle, niin ainakin kuulet sitä vanhaa musiikkia "Vanhan veräjä luona" ja muuta vastaavaa.
Tullee siltä usein myös se Rukajärven tie, että nyt on puomissa.......EU-Suomi!
LissuEi ole radiota enkä tykkää sen tyyppisestä vanhasta musasta,
mutta kiitos ystävällisestä ehdotuksesta kuitenkin !
Olin nuori, kun oli Elvis ja rokki oli rautaa ja se on vieläkin rautaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla yhtä tylsä aamu
haluisin kuitenkki jonkun mielipiteen
kuinka tai mitä tekisin sen surakunnan kirjeen johdosta, siinä käskettiin soittaa jos haluan että pappi tulee kylään, huh olen täysin vieraskorea siis kauhissani,
puolisoni kuoleman jälkeen suorastaan erakko elämää eläny,
vain sukulaisten kanssa yhteyksiä pidetty,
voisko soittaa ja sanoa kiitos muistamisesta, en juhli merkkipäivääni, olen matkoilla,
vai sanonko kiitos muistamisesta, vaisko pappi lähteä minun seuraksi lounaalle ABC:lle koska olen aina käyny vain yksin ja joskun miettiny että olispa oma kaveri jonka kanssa lähtis syömäreissuilleen,
olisin suuresti kiitollinen jos kertoisitte oman näkemyksen
soitanko vai EN ollenkaan soita
pitääiskö mun ottaa yhteyttä seurakuntaan vai EI
olkaa niin ystävällisiä ja kertokaa rehellinen mielipiteenne,
olen todella ujo, kotiin en kehtaa kyllä kutsua,
suur kiitos mielipiteistä jo etukäteen,
moitteistaki kiitos,
olen vain vanha ihminen
hieman erakoitunu jo.Kysyit mielipidettä soittaako vai ei seurakuntaan.
Minulla on kokemusta seurakunnan vapaaehtoistoiminnasta vuosikymmenten ajalta ja tiedän seurakunnan työntekijöiden ilahtuvan seurakuntalaisen pyynnöstä luokseen keskustelemaan.
Papit varsin mielellään menevät koteihin vanhusta tapaamaan, kunhan he saavat kutsun ajoissa, että järjestävät aikaa tapaamiselle.
Sinä voit varsin hyvin ehdottaa tapaamisen vaikkapa ABC ja tarjota siellä vaikkapa kahvit.
Meillä täällä Lappeenrannan seurakuntayhtymässä on kymmeniä seurakunnan työntekijöitä, pappeja, diakoneja, kanttoreita ym. ja täällä ainakin iloiten järjestettäisiin papille aikaa vierailuun vanhuksen luona.
Ehdotan että soitat ja pyydät papin tapaamaan sinua, pappikin ilahtuisi kutsustasi.
tepa
- Anonyymi
"jos haluan että pappi tulee kylään,"´?
Vastaan hänelle, että soitat silloin J O S, haluat, että pappi tulee kylään. Muuten unohda asia.
Lissu - Anonyymi
Kiitos kaikista neuvoista,
ehkä
soitan
kiitän muistamisesta
ilmoitan etten juhli merkkipäivää,
ehkä kyselen muista mahdollisista vanhuspalveluista
onko seurakunnalla jonkilaisia vanhuspalveluita,
esm ruokailua, tai jotain yhteisöllisiä palveluita,
monet olemme ihan yksin maailmaan
kun puoliso ym. kaverit ovat kuolleet,
jälkeläisillä on omat kiireet
oma elämä elettävänään,
luulisin
suomessa on nykyisin paljonki unohdettuja vanhuksia,
jostainsyystä
olisko yhteiskuntammen muuttunu tai ehkä yhteikunta on aina muutosten murroksessa yksistään politiikan seurauksena.- Anonyymi
Hei ja onnittelut merkkipäiväsi johdosta !
On ihan mukavaa, että seurakunta muistaa.
On paljon ihmisiä, joita ei muista kukaan.
Tuonee se lohtua ja iloa, että yksi muistaa:
Seurakunta.
Suhtaudun positiivisesti seurakunnan "lähestymiseen"
ja diakoniatyöhön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei ja onnittelut merkkipäiväsi johdosta !
On ihan mukavaa, että seurakunta muistaa.
On paljon ihmisiä, joita ei muista kukaan.
Tuonee se lohtua ja iloa, että yksi muistaa:
Seurakunta.
Suhtaudun positiivisesti seurakunnan "lähestymiseen"
ja diakoniatyöhön.Kiitos muistamisesta,
" en juhli merkkipäivääni olen matkoilla "
ijänikuinen kohtelias ilmoitus lehdissä kun henkilö ei halua juhlia merkkipäiviään,
samoin minä en juhli merkkipäivääni,
muinoin ihmiset harrasti suuriaki juhlia,
koko kylä saattoi tulla onnitelureissulle,
sittemmin yhteiskuntamme alkoi muutua
kyläilyt ja suuret juhlat harveni ,
en tiedä onko hyvä vai paha kun maailma muuttuu, hymmm,
On ja oli lämmin läikähdys, kun oma seurakunta muistaa kortin muodossa onnittelut se on riittävä ainaki kohdallani,
ole tyytyväinen surakunnan palveluihin, ( niihin harvoihin )
aikoinaan häät, lasten ristiäiset, vanhempieni ja puolisoni hautajaiset, sukulaisteni hautajaiset ym. mahdolliset juhlat,
liian harvoin olen käyny kirkossa, aina joskus kuitenki,
olen vuosikymmenet
kuunnellu a i n a
viikonloppuisin radiosta jumalanpalvelukset ym .
uskon Jeesukseen ym.
johtuu edeisten sukupolvien kasvatusmedoteista
ja jumalan sanan kuulemisesta,
joskus muitelen kun olin rippikoulun päätteeksi kirkossa
kun pappi kohdallani siunasi minut kulki lämmin tunne läpi kehoni, oletan silloin sain suojeluelkelin elinijäkseni sieluuni asumaan,
luoja on suojellu mua kaikkialla
suurissa vaara tilanteissa , ja niitä on paljon kohdallni ollu,
on natanu maalista hyvää yltäkyllin,
ja pitkän elämän,
kiitos kuuluu vain luojalle
sillä ne kaikki on suuria ihmeitä joita raamattu on luvannu ihmiskunnalle,
ihmeet on totta
raamatun sana on totuus suuuudessaan,
toivoisin kumpa ihmiskunta tajuaisi totuuden merkityksen,
elämä olisi parempi elää maanpäällä,
En juhli, olen matkoilla !
sori kirj. virh. ei jaksa korjata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos muistamisesta,
" en juhli merkkipäivääni olen matkoilla "
ijänikuinen kohtelias ilmoitus lehdissä kun henkilö ei halua juhlia merkkipäiviään,
samoin minä en juhli merkkipäivääni,
muinoin ihmiset harrasti suuriaki juhlia,
koko kylä saattoi tulla onnitelureissulle,
sittemmin yhteiskuntamme alkoi muutua
kyläilyt ja suuret juhlat harveni ,
en tiedä onko hyvä vai paha kun maailma muuttuu, hymmm,
On ja oli lämmin läikähdys, kun oma seurakunta muistaa kortin muodossa onnittelut se on riittävä ainaki kohdallani,
ole tyytyväinen surakunnan palveluihin, ( niihin harvoihin )
aikoinaan häät, lasten ristiäiset, vanhempieni ja puolisoni hautajaiset, sukulaisteni hautajaiset ym. mahdolliset juhlat,
liian harvoin olen käyny kirkossa, aina joskus kuitenki,
olen vuosikymmenet
kuunnellu a i n a
viikonloppuisin radiosta jumalanpalvelukset ym .
uskon Jeesukseen ym.
johtuu edeisten sukupolvien kasvatusmedoteista
ja jumalan sanan kuulemisesta,
joskus muitelen kun olin rippikoulun päätteeksi kirkossa
kun pappi kohdallani siunasi minut kulki lämmin tunne läpi kehoni, oletan silloin sain suojeluelkelin elinijäkseni sieluuni asumaan,
luoja on suojellu mua kaikkialla
suurissa vaara tilanteissa , ja niitä on paljon kohdallni ollu,
on natanu maalista hyvää yltäkyllin,
ja pitkän elämän,
kiitos kuuluu vain luojalle
sillä ne kaikki on suuria ihmeitä joita raamattu on luvannu ihmiskunnalle,
ihmeet on totta
raamatun sana on totuus suuuudessaan,
toivoisin kumpa ihmiskunta tajuaisi totuuden merkityksen,
elämä olisi parempi elää maanpäällä,
En juhli, olen matkoilla !
sori kirj. virh. ei jaksa korjata.jäi sanomatta, olen vain ihminen synteineni kuten muutki ihmiset maanpäällä, anteeksi.
- Anonyymi
Mua onnitteli pankki, ei srk. En kuulu kirkoon😂
- Anonyymi
Mua onnitee molemmat, kuulun kirkoon,
näin on käyny enneki,
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268