Kuormanhallinta.

Anonyymi-ap

Omakotitaloissa tavallisin pääsulake on 3x25A. Kun kotiin tulee sähköauto, niin sen latauksessa pääsulakkeet jäävät liian pieniksi. Lataus voidaan säätää 11kW, jolloin muulle kulutukselle jää 6kW. Jo pelkästään kiuas on tuo 6kW.
Tarvitaan kuorman jakoa, joko käsin, tai automaattisesti. Miten automaattinen kuormanjakolaite kytketään pääkeskukseen? Kytketäänkö päävirtapiiriin?
Nykyiset kuormanjako toimivat langattomasti ja vähentävät auton lataustehoa, jos talossa on muuta kulutusta ja 17kW ylittyisi.

13

320

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Latauksen kuormanhallinta ei pysty vähentämään kuin lataustehoa. Tietenkin sähkökeskukseen voi rakennella myös yleisen kuormanhallinnan joka vähentelee tietyn järjestyksen mukaisesti kuormia.

    • Anonyymi

      Olisiko järkevämpi paikka kysyä sähköfirmasta joka tekee noita asennuksia työkseen, vai kuvitteletko saavasi Suolesta parhaan ja osaavimmat vinkit??

      • Anonyymi

        Sähköfirma ajaa vai omaa etuaan, eli myy tietämättömälle asiakkaalle mahdollisimman kalliin systeemin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköfirma ajaa vai omaa etuaan, eli myy tietämättömälle asiakkaalle mahdollisimman kalliin systeemin.

        Helpointa ja halvinta olisi vaan kieltää sen sähköauton tulo tontille!
        Muuten menee ihan leikkimiseksi sulakkeiden keston kanssa, ainoa järkiliike on ottaa suurempi sulakekoko. Se toki maksaa, yhtiö veloittaa tonneja pelkästä liittymämuutoksesta, asennustöistä veloitetaan ja perusmaksujen nousuna veloitetaan...Jos ajatellaan elämää eteenpäin jotain 4- 8 vuotta, niin parasta olisi ellei se sähköauto tekisi pesää sille tontille...


    • Anonyymi

      Bensalla 100km ajo maksaa noin 14€. Sähköllä sama ajo maksaa 2€. Kun sähkön hinta on 0,1€/kWh. Tänään pörssisähkön hinta on negatiivista. Verot on tietysti hieman erilaiset. Sähkössä käyttövoimavero, bensassa päästöjen mukaan.

      • Anonyymi

        Otitko siirtomaksut huomioon? Täällä maksetaan ensin 20€/kk sähköstä ja sitten 0,31€/kWh siirtomaksua+5€/kk. Lisäksi tulee sähköstä 0,19€/kWh. Yhteensä sähköautolla ajo(jyvitetty kk-maksut) tulee siis maksamaan n. 10€/100km. Täytyy tosin sanoa, että kiinteät maksut alkaa pienenemään, mikäli autoa käyttää paljon - alle 6€/100km ei kuitenkaan milloinkaan päästä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otitko siirtomaksut huomioon? Täällä maksetaan ensin 20€/kk sähköstä ja sitten 0,31€/kWh siirtomaksua 5€/kk. Lisäksi tulee sähköstä 0,19€/kWh. Yhteensä sähköautolla ajo(jyvitetty kk-maksut) tulee siis maksamaan n. 10€/100km. Täytyy tosin sanoa, että kiinteät maksut alkaa pienenemään, mikäli autoa käyttää paljon - alle 6€/100km ei kuitenkaan milloinkaan päästä..

        Samalla vaivalla kun alkaa 40 vuoden takaista suunnitteluideaa vastaavia kytkentöjä suunnittelemaan ja rakentamaan saa myös ihan oikean teho/virtamittaukseen perustuvan kuormanhallinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla vaivalla kun alkaa 40 vuoden takaista suunnitteluideaa vastaavia kytkentöjä suunnittelemaan ja rakentamaan saa myös ihan oikean teho/virtamittaukseen perustuvan kuormanhallinnan.

        Miten tuo liityi viestiin jota kommentoit?


    • Anonyymi

      Jos nykyinen langattomasti toimiva kuormanjako on ongelmaton niin käytä sitä.

      Harvemmin autoa on tarvis ladata saunan lämmityksen kanssa ajallisesti päällekkäin. Joten yksi ratkaisu on laittaa autolle menevä kolmivaiheliitäntä kontaktorin taakse. Kontaktorin ohjaus joko koko ajan pois kun kiukaalla sähköt (parempi) tai käänteisesti aina pois kun kiukaan termostaatti naksauttaa lämmitysvastuksille sähköt päälle (paljon kytkentäkertoja latauksen aikana, voi olla laturille ja akuille ongelma).

    • Anonyymi

      Meillä sähkön siirto maksaa 4,07c/kWh. Energia 9,78c/kWh. Vero 2,7776c/kWh. Yhteensä 0,166€/kWh.
      Kun sähköauto kuluttaa 18kWh /100km (kesällä), niin hinta on 2,99€.
      Perusmaksut eivät ole mukana.

    • Anonyymi

      Tänään pörssisähkö on 0, tai miinuksella. Maksetaan vain siirto ja verot, yhteensä 6,85c/kWh. Sadan kilometrin ajo maksaa 1,23€.
      Perusmaksut maksetaan, vaikka ei ajettaisi senttiäkään.

      • Anonyymi

        Minä en aja metriäkään, paljonko se maksaa?


    • Anonyymi

      Se maksaa juuri ne perusmaksut. Vai asutko kiviluolassa ja keittelet kahvia nuotiolla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      35
      3852
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      98
      3444
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      107
      3379
    4. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      77
      3158
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      82
      3123
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2815
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2600
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      69
      2493
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      45
      2432
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      90
      2176
    Aihe