Kuinka paljon teidän 1kk ikäiset vauvat nukkuvat? Meillä yleensä päivällä valvoo pari tuntia ja sit nukkuu 2-4h ja taas valvoo pari tuntia jne. Välillä sit vain herää syömään ja nukahtaa samantien uudelleen, eli kunnollisia hereillä olo jaksoja ei saata tulla useisiin tunteihin, lienee ihan normaalia? Illalla hän yleensä kyllä valvoo sit taas vastaavasti useita tunteja putkeen, nukahtaa noin klo 22- herää syömään klo 3 ja nukkuu siitä 7-8 asti. Yleensä yöt menevät näin lähes poikkeuksetta.
Illalla häntä on kyllä mahdotonta saada ennen 21.30 nukahtamaan vaikka olisi herännyt esim. 16-17aikaan ja iltaisin yleensä on aika kiukkuinenkin- mistähän lie johtuu...? Olisi mukava kuulla, miten teillä nukkuu/valvoo 1kk ikäiset.
1kk vauvan uni
8
9364
Vastaukset
- äiti ja poika
meijän poika on reilu 3-vkoinen ja yöt se nukkuu ihan hyvin: aluksi unille mentiin puolilta öin, nyt 10-11 maissa ja syömään herätään 3-5 välillä (eli n. 4-5 tunnin unien jälkeen), sit nukutaan vielä pari tuntia, syödään taas ja hyvässä lykyssä nukahdetaan tissille (isän ja äidin sänkyyn) ja äiti ehtii pukea ja syödä itsekin ennen vauvan aamupesuja.
päiväunien kanssa on sitten ihan toinen juttu! alkuun poika nukku päivälläkin 3-4 tunnin pätkiä pari päivässä (se tuntuikin pelottavan helpolta...) mut nyt hyvä jos puolistuntisen tai tunnin torkahtaa vaunussa tai omassa kehdossaan. rintarepussa se viihtyy enimmäkseen ja siinä uinuu, tuntuu vaan et pierut herättää sen aina silloin tällöin - harmi, en pääse itse ulos juuri lainkaan (poika ei tunnu vaunussa viihtyvän, ei edes nukahda siihen uudestaan vaikka kuinka työntelisin), koko ajan poika on äidissä kiinni (repussa). yritän olla valittamatta mut kiva ois tehä välillä jotain muutakin kuin vauvaa kannella. en halua kyllä kuunnella vauvan itkuakaan, joten myönnyn sikäli mielelläni vauvaa kantelemaan.
minua kiinnostaa onko muilla tällaista ettei vauva vaunuissa/vaunuihin nukahda? meijän vauva jopa herää kesken kävelyn ja alkaa kitistä (muuten tosi tyytyväinen vauva, ei koskaan huuda nälkäänsä edes unien jälkeen vaan kitisee ja sätkii mahavaivojaan). luulen siis et mahavaivat herättää vauvan. cuplatonia oon antanu jo viikon ennen joka syöttöä, välillä myös gefilusta. d-vitamiineja en ole viikkoon antanu koska niistä kitinät alkoivat mutta ei kitinä oo kyllä siitään laantunu, ehkä sellainen pitkäaikainen suora huuto illalla on jääny pois. rintareppuun vauva nukahtaa mut siitä se onkin temppu saada vauva nukkuvana vaunuun tai omaan sänkyyn! ostinko vaunut turhaan??? oisko mahavaivoihin vinkkiä? tai nukkumiseen?- PP1
Minulle terveydenhoitaja sanoi, että Cuplatonia ja gefilusta ei saisi antaa samaan aikaan, vaan joko tai. Meillä annetaan Cuplatonia- vei ne järkyttävät mahakivut ja monen tunnin huudot. Syöttää ei pitäisi alle kahden tunnin välein, myös tämä auttanut meillä. Vauvan maha ei toimi kunnolla jos syöttää kovin useasti, eli 2h on minimi syöttöväli.
Syöttäessä kannattaa muutaman kerran röyhtäyttää kunnolla ja varsinkin lopuksi! Meidän tyttö nukahtaa usein syötön jälkeen olkapäälle kun siinä kanniskelee ja röyhtäyttää. Kun on kunnolla nukahtanut, kippaa vaan sänkyyn. Just äsken syötin ja sit laitoin parvekkeelle vaunuihin nukkumaan ja hyvin tuntuu vieläkin uni maistuvan, vaikkei tänään juuri muuta ole tehnyt kuin syönyt ja nukkunut.
Mitä D-vitamiinia annat? Meillä Jekovit ja se koski todella paljon aikaisemmin mahaan! Sen antamisen jälkeen alkoi aina ihan kauhea huuto. Ei kannata kuitenkaan lopettaa antamista, muuten joudut aina aloittaa totuttamisen alusta. Terkkari sanoi, että yhtään päivää ei saisi jättää väliin. Aloita 1 tipalla, anna sitä vaik viikon ajan joka päivä (meillä tottui noin viikossa tähän ja huuto loppui). Siirry sit 2 tippaan vaik viikoksi ja sit kolmeen, neljään ja lopulta viiteen. Meillä nyt 4tippaa päivässä menossa, eikä huuda enää yhtään. Ei edes silloin kun nostaa tippojen määrää. Annoin viikon yhden tipan, viikon 2 tippaa, kaksi päivää 3 tippaa ja nyt ollaan siis neljässä menossa:) Täytyy olla vain kärsivällinen- nopeesti helpottaa! Annan maitotilkan seassa pienellä lusikalla.
Toivottavasti näistä apua?? Jos nämä vinkit auttavat, ehkä nukkuminenkin helpottuu, kun mahaan ei koske? Meillä tyttö nukkuu nykyään päivällä tosi hyvin kun mahavaivat helpottaneet. Aikaisemmin vain huusi päivällä ja kipristeli, välillä ehkä nukkui hetken. Olisi kiva kuulla kommentteja, ovatko nämä keinot ehkä jo käytössä vai oliko jotain uuttakin? - äiti ja poika
PP1 kirjoitti:
Minulle terveydenhoitaja sanoi, että Cuplatonia ja gefilusta ei saisi antaa samaan aikaan, vaan joko tai. Meillä annetaan Cuplatonia- vei ne järkyttävät mahakivut ja monen tunnin huudot. Syöttää ei pitäisi alle kahden tunnin välein, myös tämä auttanut meillä. Vauvan maha ei toimi kunnolla jos syöttää kovin useasti, eli 2h on minimi syöttöväli.
Syöttäessä kannattaa muutaman kerran röyhtäyttää kunnolla ja varsinkin lopuksi! Meidän tyttö nukahtaa usein syötön jälkeen olkapäälle kun siinä kanniskelee ja röyhtäyttää. Kun on kunnolla nukahtanut, kippaa vaan sänkyyn. Just äsken syötin ja sit laitoin parvekkeelle vaunuihin nukkumaan ja hyvin tuntuu vieläkin uni maistuvan, vaikkei tänään juuri muuta ole tehnyt kuin syönyt ja nukkunut.
Mitä D-vitamiinia annat? Meillä Jekovit ja se koski todella paljon aikaisemmin mahaan! Sen antamisen jälkeen alkoi aina ihan kauhea huuto. Ei kannata kuitenkaan lopettaa antamista, muuten joudut aina aloittaa totuttamisen alusta. Terkkari sanoi, että yhtään päivää ei saisi jättää väliin. Aloita 1 tipalla, anna sitä vaik viikon ajan joka päivä (meillä tottui noin viikossa tähän ja huuto loppui). Siirry sit 2 tippaan vaik viikoksi ja sit kolmeen, neljään ja lopulta viiteen. Meillä nyt 4tippaa päivässä menossa, eikä huuda enää yhtään. Ei edes silloin kun nostaa tippojen määrää. Annoin viikon yhden tipan, viikon 2 tippaa, kaksi päivää 3 tippaa ja nyt ollaan siis neljässä menossa:) Täytyy olla vain kärsivällinen- nopeesti helpottaa! Annan maitotilkan seassa pienellä lusikalla.
Toivottavasti näistä apua?? Jos nämä vinkit auttavat, ehkä nukkuminenkin helpottuu, kun mahaan ei koske? Meillä tyttö nukkuu nykyään päivällä tosi hyvin kun mahavaivat helpottaneet. Aikaisemmin vain huusi päivällä ja kipristeli, välillä ehkä nukkui hetken. Olisi kiva kuulla kommentteja, ovatko nämä keinot ehkä jo käytössä vai oliko jotain uuttakin?no meillä taas terkkari sanoi et anna vaan gefilusta ja cuplatonia rinnakkain! pitää tarkistaa torstain neuvolakäynnillä. ihan vasta tänään olen molempia kokeeksi antanut että jos ois iltahuudot edes pienemmät mut poika onkin kitissyt koko päivän ja pulautellut aika lailla (ei sellasta tasapaksua valkeeta puklua vaan vähän kokkareisempaa ja kirkkaampaa, mistähän johtuu?). cuplatoneista on kyllä ollu selkee apu, iltaisin ei huudeta enää suoraa huutoa tuntitolkulla vaan pienempiä kiukunpuuskia kohtuullinen määrä. olen yrittänyt syöttää minimissään just 2 h välein eikä poika siitä tunnu olevan moksiskaan eikä se kyllä koskaan nälkäänsä taida itkeäkään vaikka väliä ois yli 5 h kuten monesti yöllä (iltaitku on aaltoilevaa, välillä se rauhottuu ja siihen liittyy vartalon pingottamista ja etenkin jaloilla sätkimistä; yöllä havahdun itse siihen kun vauva sätkii ja tuhisee sängyssään mutta ei itke).
röyhtäyttämistä oon yrittäny mut aina sieltä ei tule muuta kuin puklua jos sitäkään... varovasti nostan vauvan syötön jälkeen pystyyn ja annan ruuan valua alas hetken ennen kuin nostan olalle. sairaalassa eivät suositelleet olalle nostamista koska silloin vauvan kasvoja ei näe mutta sylissä pidettäessä asento ei ole vauvalle varmaan kyllä mikään paras röyhtäyttämistä silmällä pitäen. ilmeisesti puklauksen syy on liika eväs mikä sieltä sitten tulee pois tai just ilmakupla. kannattaako pulautuksen jälkeen vielä syöttää jos toinen tissi on vielä "syömättä"? iltaisin olen paristi saanut vauvan olalle nukahtamaan, yleensä jos nukahtaminen on noin hilkulla, vauva nukahtaa jo tissille mut ei se yöllä/nukkuessaan enemmälti pulauttele, ei ole ainakaan vaatteet kosteat eikä päänalusharsolla puklutahroja.
jekovitia meilläkin annettiin, päästiin kahteen tippaan asti mut sit tuli vatsavaivat ja neuvolassa sanottiin et pidä nyt taukoa, vauva saa auringosta d-vitamiinia näin kesällä. pitänee kysyä tätäkin asiaa neuvolakäynnillä ettei vauva mene nyt vaan "epäkuntoon" tippojen antamattomuudesta. mitä tippoja sinä vauvallesi annoit jos jekovitit aiheuttivat teilläkin kipuja vai jatkoitko vaan sitkeesti antamista? voi pikkuisten massuja miten koville ne joutuu, äidiltäkin pääsee välillä itku kun sääliksi käy punaisena kiljuvaa vauvaa kun näkee miten toiseen sattuu! meillä d-tipat meni hyvin alas (vois tietty kokeilla antaa maitotipan kanssa; annoitko muuten cuplatonitkin maidon kanssa? minä annan ihan sellaisenaan - menevät hyvin alas - mut voishan niitäkin maitotippaan laittaa, kuten ohjeessa sanotaan...), itkut tulivat vasta illalla. ehkä näillä ei ole yhteyttä ja voisin kokeilla tippojen antamista mut en ajatellut tehdä montaa "koetta" samaan aikaan kun aloitin taas ne gefilukset aamulla et pääsis selvyyteen mikä pahimmat kivut aiheuttaa.
mieheni yritti lohduttaa: onneks vauva sentään yöt hyvin nukkuu. se on totta! äsken nukahdettiin molemmat syötön jälkeen sänkyyn ja poika jatkaa uniaan jo toista tuntia - jes! vaunuissa poika nukkui tänään tunnin, heräsi taas kesken kävelyreissun. jospa tämä kuitenkin on vain väliaikaista ja päästään kohta tekemään pidempiä kävelyitä ja äippä pääsee vikoista kiloistaan eroon! jostain luin et pikkuiset saattavat olla iltaisin itkuisia ihan vaan siks et niille tapahtuu päivän aikana niin "paljon". mut toivottavasti masuvaivat hellittää, unikin varmasti maistuu sitten paremmin.
sinun kommenttisi "Aikaisemmin vain huusi päivällä ja kipristeli, välillä ehkä nukkui hetken" antaa toivoa - ehkä meilläkin vielä nukutaan hyvin kunhan kipristelyt saadaan kuriin! olen ihan valmis kokeilemaan myös vauvahierontaa vaikka raskausaikana ja ennen vauvaprojektia olin vähän sitä mieltä et se on ylihuolehtivaisuutta mut nyt omalla kohdalla sitä kokeilee mitä vaan kunhan pikkuisen olisi helpompi olla. kiitti siis vinkeistä sinulle, laita vaan kommentteja tulemaan jos keksit vielä jotain kokeiltavaa! näiltä palstoilta on moneen raskausajan ongelmaan apua saatu ja varmaan on et tänne palaan aika ajoin kyselemään ja vastailemaan. vertaistuki on tärkeetä! - PP1
äiti ja poika kirjoitti:
no meillä taas terkkari sanoi et anna vaan gefilusta ja cuplatonia rinnakkain! pitää tarkistaa torstain neuvolakäynnillä. ihan vasta tänään olen molempia kokeeksi antanut että jos ois iltahuudot edes pienemmät mut poika onkin kitissyt koko päivän ja pulautellut aika lailla (ei sellasta tasapaksua valkeeta puklua vaan vähän kokkareisempaa ja kirkkaampaa, mistähän johtuu?). cuplatoneista on kyllä ollu selkee apu, iltaisin ei huudeta enää suoraa huutoa tuntitolkulla vaan pienempiä kiukunpuuskia kohtuullinen määrä. olen yrittänyt syöttää minimissään just 2 h välein eikä poika siitä tunnu olevan moksiskaan eikä se kyllä koskaan nälkäänsä taida itkeäkään vaikka väliä ois yli 5 h kuten monesti yöllä (iltaitku on aaltoilevaa, välillä se rauhottuu ja siihen liittyy vartalon pingottamista ja etenkin jaloilla sätkimistä; yöllä havahdun itse siihen kun vauva sätkii ja tuhisee sängyssään mutta ei itke).
röyhtäyttämistä oon yrittäny mut aina sieltä ei tule muuta kuin puklua jos sitäkään... varovasti nostan vauvan syötön jälkeen pystyyn ja annan ruuan valua alas hetken ennen kuin nostan olalle. sairaalassa eivät suositelleet olalle nostamista koska silloin vauvan kasvoja ei näe mutta sylissä pidettäessä asento ei ole vauvalle varmaan kyllä mikään paras röyhtäyttämistä silmällä pitäen. ilmeisesti puklauksen syy on liika eväs mikä sieltä sitten tulee pois tai just ilmakupla. kannattaako pulautuksen jälkeen vielä syöttää jos toinen tissi on vielä "syömättä"? iltaisin olen paristi saanut vauvan olalle nukahtamaan, yleensä jos nukahtaminen on noin hilkulla, vauva nukahtaa jo tissille mut ei se yöllä/nukkuessaan enemmälti pulauttele, ei ole ainakaan vaatteet kosteat eikä päänalusharsolla puklutahroja.
jekovitia meilläkin annettiin, päästiin kahteen tippaan asti mut sit tuli vatsavaivat ja neuvolassa sanottiin et pidä nyt taukoa, vauva saa auringosta d-vitamiinia näin kesällä. pitänee kysyä tätäkin asiaa neuvolakäynnillä ettei vauva mene nyt vaan "epäkuntoon" tippojen antamattomuudesta. mitä tippoja sinä vauvallesi annoit jos jekovitit aiheuttivat teilläkin kipuja vai jatkoitko vaan sitkeesti antamista? voi pikkuisten massuja miten koville ne joutuu, äidiltäkin pääsee välillä itku kun sääliksi käy punaisena kiljuvaa vauvaa kun näkee miten toiseen sattuu! meillä d-tipat meni hyvin alas (vois tietty kokeilla antaa maitotipan kanssa; annoitko muuten cuplatonitkin maidon kanssa? minä annan ihan sellaisenaan - menevät hyvin alas - mut voishan niitäkin maitotippaan laittaa, kuten ohjeessa sanotaan...), itkut tulivat vasta illalla. ehkä näillä ei ole yhteyttä ja voisin kokeilla tippojen antamista mut en ajatellut tehdä montaa "koetta" samaan aikaan kun aloitin taas ne gefilukset aamulla et pääsis selvyyteen mikä pahimmat kivut aiheuttaa.
mieheni yritti lohduttaa: onneks vauva sentään yöt hyvin nukkuu. se on totta! äsken nukahdettiin molemmat syötön jälkeen sänkyyn ja poika jatkaa uniaan jo toista tuntia - jes! vaunuissa poika nukkui tänään tunnin, heräsi taas kesken kävelyreissun. jospa tämä kuitenkin on vain väliaikaista ja päästään kohta tekemään pidempiä kävelyitä ja äippä pääsee vikoista kiloistaan eroon! jostain luin et pikkuiset saattavat olla iltaisin itkuisia ihan vaan siks et niille tapahtuu päivän aikana niin "paljon". mut toivottavasti masuvaivat hellittää, unikin varmasti maistuu sitten paremmin.
sinun kommenttisi "Aikaisemmin vain huusi päivällä ja kipristeli, välillä ehkä nukkui hetken" antaa toivoa - ehkä meilläkin vielä nukutaan hyvin kunhan kipristelyt saadaan kuriin! olen ihan valmis kokeilemaan myös vauvahierontaa vaikka raskausaikana ja ennen vauvaprojektia olin vähän sitä mieltä et se on ylihuolehtivaisuutta mut nyt omalla kohdalla sitä kokeilee mitä vaan kunhan pikkuisen olisi helpompi olla. kiitti siis vinkeistä sinulle, laita vaan kommentteja tulemaan jos keksit vielä jotain kokeiltavaa! näiltä palstoilta on moneen raskausajan ongelmaan apua saatu ja varmaan on et tänne palaan aika ajoin kyselemään ja vastailemaan. vertaistuki on tärkeetä!Meillä tyttö ei juurikaan pulauttele, oikeastaan vain jos olen tuttelia syöttänyt. Ainakin meillä pulauttelu liittyy selvästi liikasyömiseen, eli en välttämättä jatkaisi syöttämistä sen jälkeen ellei vauva selvästi ole nälkäinen.
Me nostamme tytön ihan kunnolla hartian päälle, siten että vauvan kädet menevät selän puolelle ja pää lepää hartiaa vasten. Ainakin kerran röyhtäytän kesken syötön (esim.jos vaihdan rintaa välillä) ja lopuksi kantelen vähän pidemmän aikaa hartialla. Yleensä röyhtäilee aikansa ja sit nukahtaa siihen jos on vähänkin väsynyt. Alussa yritin röyhtäyttää ihan vaan pystyyn nostamalla, mutta meidän neitille se ei tehnyt mitään. Huuti vain sit jälkeenpäin, kun kuplat pyöri mahassa kun röyhtäsyä ei saatu tulemaan. Vaikka vauva nukahtaisi rinnalle, nostan joka kerta hartialle edes vähäksi aikaa jos sieltä olisi jotain tulossa. On todella helpottanut!
Syötän edelleen jekovittiä sinnikkäästi. Oli kyllä ihan hilkulla ettei purkki lentänyt roskiin kun itkuja kuuntelin, mutta onneksi jatkoin kuitenkin terkkarin kehoituksesta vaikka tuntui tosi toivottomalta aluksi. Senkin olen kokenut, että äiti ja tyttö itkee kilpaa:) -Se on onneksi mennyttä se!
Annan d-vitamiinin ja cuplatonin molemmat maitotilkan seassa pienellä lusikalla. En ole edes kokeillut menisikö sellaisenaan.
Kyllä on mukava kuulla kohtalotovereita, kiitos! :) - Nimetön
PP1 kirjoitti:
Meillä tyttö ei juurikaan pulauttele, oikeastaan vain jos olen tuttelia syöttänyt. Ainakin meillä pulauttelu liittyy selvästi liikasyömiseen, eli en välttämättä jatkaisi syöttämistä sen jälkeen ellei vauva selvästi ole nälkäinen.
Me nostamme tytön ihan kunnolla hartian päälle, siten että vauvan kädet menevät selän puolelle ja pää lepää hartiaa vasten. Ainakin kerran röyhtäytän kesken syötön (esim.jos vaihdan rintaa välillä) ja lopuksi kantelen vähän pidemmän aikaa hartialla. Yleensä röyhtäilee aikansa ja sit nukahtaa siihen jos on vähänkin väsynyt. Alussa yritin röyhtäyttää ihan vaan pystyyn nostamalla, mutta meidän neitille se ei tehnyt mitään. Huuti vain sit jälkeenpäin, kun kuplat pyöri mahassa kun röyhtäsyä ei saatu tulemaan. Vaikka vauva nukahtaisi rinnalle, nostan joka kerta hartialle edes vähäksi aikaa jos sieltä olisi jotain tulossa. On todella helpottanut!
Syötän edelleen jekovittiä sinnikkäästi. Oli kyllä ihan hilkulla ettei purkki lentänyt roskiin kun itkuja kuuntelin, mutta onneksi jatkoin kuitenkin terkkarin kehoituksesta vaikka tuntui tosi toivottomalta aluksi. Senkin olen kokenut, että äiti ja tyttö itkee kilpaa:) -Se on onneksi mennyttä se!
Annan d-vitamiinin ja cuplatonin molemmat maitotilkan seassa pienellä lusikalla. En ole edes kokeillut menisikö sellaisenaan.
Kyllä on mukava kuulla kohtalotovereita, kiitos! :)Saa apteekista ja on maitohappobagteeria! Meillä auttoi jekovit tippojen tuomaan vatsan kipristelyyn. Suosittelen. Tyttö nyt 1.5kk.ta vanha ja nukkuu semmosia 4h pätkiä ja syö. On uni päiviä,itku päiviä jotka liittyvät jos on ollut jotain häpinää tai oltu jossain hälyssä, jonkun verran seurustellaa,alkanut hakea kontaktia esin hoitopöydällä ja katselee ääniä kohti! Viim yönö nukuttiin jo 6h putkeen, mikä sinänsä hieno homma mutta ite on sen verta "vainoharhanen" et piti useasti tarkistaa!
- miu
meidän vauvalle auttoi tuo hierominen, eli kannattaa kyllä kokeilla. Itsekin pidin sitä vähän huuhaana ennen...
Sitten kannattaa kovasti tehdä pierujumppaa, eli vauvan jalat massun päälle, ja vähän siinä pyörittelee. Johan rutisee ;)
Jotkut on myös sanonu, että disflatyl ois parempi kuin cuplaton, mutta en tiedä sitten. Voishan sitäkin kokeilla.
Tuossa iässähän vauvat valvookin illalla aika paljon, kun tankkaavat yötä varten. Ja sitten kiukuttaa nuo masuvaivat. Hassua, että aina se on yleensä iltaisin.
Meidän tyttö oli sellainen noin 3 kuukautiseksi asti, että illalla huusi pari tuntia ennen kuin kävi nukkumaan. Kaikkea mahdollista kokeiltiin, mutta mikään ei auttanut(vaunuissa hytkyttely, kantaminen, laulu, hyräily, sadun kertominen, silittely, maito, pieru jumppa, kylpy...). En sitten tiedä oliko ihan koliikkia, mutta rankkaa se kyllä oli..Siitäkin selvittiin.
Tsemppiä teille, ja iloisia hetkiä vauvan kanssa!- äiti ja poika
hei!
osaisitko antaa vinkkejä hieromiseen? kannattaako käydä ihan ammattihierojalla ensin ja pyytää opastus vai voiko ihan omin nokkineen mennä vauvaa hieromaan? pelkään vaan ettei tuu pikkusen paikat kipeeks tai etten hierois väärin. toki hellästihän noin pientä hierotaan, tottakai! mutta jos siulla ois jotain vinkkejä hierontaan, olisin kiitollinen. vauvahieronta-sanalla hain googlella ja ekat ohjeet printtasin - vaikuttivat vähän monimutkaisilta, pitkiltä ainakin... pitäisi vissiin perehtyä ihan kunnolla.
mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa tuo "vähän siinä pyörittelee"? samaa sanoi neuvolantäti. olen pitänyt vauvaa polviani vasten vähän (sohvalla istuen, omat jalat rahilla), ottanut vauvaa jalkateristä kiinni ja vähän pumppaillut mutta en ole kyllä pieruja ainakaan kuulumaan saanut, tiedä sitten jos ovat hissukseen ulos sihisseet... vauva tuntui tykkäävän jalkapohjien hieronnasta ja sivelystä joten siitä tuskin ainakaan haittaa on. - miu
äiti ja poika kirjoitti:
hei!
osaisitko antaa vinkkejä hieromiseen? kannattaako käydä ihan ammattihierojalla ensin ja pyytää opastus vai voiko ihan omin nokkineen mennä vauvaa hieromaan? pelkään vaan ettei tuu pikkusen paikat kipeeks tai etten hierois väärin. toki hellästihän noin pientä hierotaan, tottakai! mutta jos siulla ois jotain vinkkejä hierontaan, olisin kiitollinen. vauvahieronta-sanalla hain googlella ja ekat ohjeet printtasin - vaikuttivat vähän monimutkaisilta, pitkiltä ainakin... pitäisi vissiin perehtyä ihan kunnolla.
mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa tuo "vähän siinä pyörittelee"? samaa sanoi neuvolantäti. olen pitänyt vauvaa polviani vasten vähän (sohvalla istuen, omat jalat rahilla), ottanut vauvaa jalkateristä kiinni ja vähän pumppaillut mutta en ole kyllä pieruja ainakaan kuulumaan saanut, tiedä sitten jos ovat hissukseen ulos sihisseet... vauva tuntui tykkäävän jalkapohjien hieronnasta ja sivelystä joten siitä tuskin ainakaan haittaa on.Minä sain neuvolasta silloin ihan ekalla kerralla sellaisen lapun, jossa oli hierontaa koliikki vauvalle. Kannattaa kysyä neuvolasta, jos heillä olisi jotain sellaisia. Ja sittenhän voi ihan vaan hieroskella ilman mitään varsinaisia "otteitakaan". Mahasta ja selästä kun hieroo niin kyllä auttaa, ja samoten jalkapohjat. Täytyy vaan muistaa, että vaikka kuinka vauva huutaisi, niin itse kannattaa pysyä rauhallisena ja liikkeiden tulee myös olla rauhallisia.
Minä tein pierujumppaa niin, että laitoin vauvan lattialle selälleen, ja otin molemmista jaloista kiinni polvien kohdilta ja nostin ne vauvan masun päälle. Ja vaikka vauva kuinka yrittäisi potkia, niin sitkeästi ja lujasti vaan pitää kiinni. Sitten rauhallisesti pyörittelin jalkoja siinä masun päällä molempiin suuntiin. Eli jalat saa nostaa aika "ylös" siihen mahan päälle, että auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855