Naisten sietokyky

Anonyymi-ap

. Kuinka kauan me siedämme sovinismia arkielämässämme? Pikkulikasta asti on meidät kasvatettu suhtautumaan mukahuumorilla nöyryyttäviin puheisiin ja kohteluun. Tälläkin palstalla on useampia aloituksia, jotka halventavat naisia, eikä ylläpitoa kiinnosta. Näitä on ollut viikko kausia jatkuvasti. Sovinismi on jokapäiväistä elämäämme, johon yli 80 vuotiaidenkin naisten on sopeuduttava.

Raakku keskustelussa kävi ilmi, että metsätyökoneen mieskuljettaja halveksi naispuolista toimittajaa avoimesti, ja mielenosoituksellisesti ajoi kiellon päälle vielä kolme kertaa puron yli, Häntä eivät naisihmiset komennelleet. Onneksi hänen sanansa ovat levinneet kaikkialle uutisissa, miettiköön kannattiko sanoa. Toivottavasti Stora Enso tuntee myötähäpeää, eikä pidä sitä vitsailuna.

Tapana on, että naisten sukupuoli ilmoitetaan kaiken varalta kaikissa uutisissa "naispääministeri", "naisjohtaja", "naiskuvanveistäjä ". Sitä ei edes kummastella, Tieto on hyvä olla olemassa vastaisen varalle.
Pidetäänkö lukijoita niin tyhmänä, että he eivät etuimen perusteella arvaa henkilöä naiseksi. Informatio varmaan osoitettu miehille.

185

1456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistakaa nyt kuitenkin se, että nämä, jotka sitä sovinismia harrastavat, ovat aina jonkun äidin ja isän kasvattamia.

      • Anonyymi

        Muistakaa, että yhteiskunta lainsäädäntöä myöten on ollut miesvaltainen 1900-luvulle asti.
        Asenteet eivät vaihdu kädenkäänteessä.
        Mutta onko naisten siihen tyydyttävä vielä nytkin, uudella vuosituhannella.


      • Anonyymi

        Tuskinpa äidit ja isät opettavat naisten väheksymistä mutta tyttäret koulutettiin sitä sietämään. Pojilla oli enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia. Tyttöjen piti olla avuksi kotona ja heidän vapaa-aikaansa kontrolloitiin. Varmasti on monella näitä kokemuksia.
        Se oli ajan tapa.


      • Anonyymi

        Isät siirtäneet asenteensa eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa äidit ja isät opettavat naisten väheksymistä mutta tyttäret koulutettiin sitä sietämään. Pojilla oli enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia. Tyttöjen piti olla avuksi kotona ja heidän vapaa-aikaansa kontrolloitiin. Varmasti on monella näitä kokemuksia.
        Se oli ajan tapa.

        Minkä ajan? Oletteko kasvattaneet jonkun ”ajan” tapojen mukaan näitä poikianne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ajan? Oletteko kasvattaneet jonkun ”ajan” tapojen mukaan näitä poikianne?

        Etkö elä ajassa. Miten koet elon taipaleen?
        Me olemme eläneet lapsuuden ajat, sota-ajat, kouluajat, sotien jälkeiset ajat, nuoruutemme ajan, elämämme ruuhkavusien ajan, nyt elämme eläkeaikoja.
        Sinä rassukka et elä mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö elä ajassa. Miten koet elon taipaleen?
        Me olemme eläneet lapsuuden ajat, sota-ajat, kouluajat, sotien jälkeiset ajat, nuoruutemme ajan, elämämme ruuhkavusien ajan, nyt elämme eläkeaikoja.
        Sinä rassukka et elä mitään?

        Kerro sitten minkä ajan mukaan kasvatit kakarasi?

        Olen 85 vuotias, mutta en ole kasvattanut kakaroitani sovinistiksi ja kyllä minä ressukka elän yhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro sitten minkä ajan mukaan kasvatit kakarasi?

        Olen 85 vuotias, mutta en ole kasvattanut kakaroitani sovinistiksi ja kyllä minä ressukka elän yhä.

        Tuosta se alkaa: omat lapset ja muitten kakarat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta se alkaa: omat lapset ja muitten kakarat.

        Missä noin luki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta se alkaa: omat lapset ja muitten kakarat.

        Mikä alkaa?
        Lukutaidottomuusko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaa, että yhteiskunta lainsäädäntöä myöten on ollut miesvaltainen 1900-luvulle asti.
        Asenteet eivät vaihdu kädenkäänteessä.
        Mutta onko naisten siihen tyydyttävä vielä nytkin, uudella vuosituhannella.

        Kenenkään ei tarvitse hyväksyä typerna kommentteja .
        Naiset tekevät työtä tänään ja pärjäävät ilman sellaisia miehiä, ollaan tass arvoisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä ajan? Oletteko kasvattaneet jonkun ”ajan” tapojen mukaan näitä poikianne?

        Niitä on muka kasvatettu miehiksi vaan miehuus on heistä kaukana .kun katselee näilläkin palstoilla miten alentavastiyksikin mies kirjoittelee naishallituksesta niin huomaa ettei sillä miehellä ole kasvatusta koskaan ollutkaan .
        Nämä miehet ovatusein yksin ja sitä jatkuu koko alämän. Kuka nykyajan nainen haluaisi edes olla sellaisen kanssa jolla on naisista kummallinen käsitys tasarvoisessa maassa. Siinä laukovat seksistisiä juttujaan , että moni mieskin tuntee myötähäpeää.


      • Anonyymi

        Niinhän se on , ylpeänä ollaan kun poika joka on 10 vuotias murjaisee vitsin tytöistä
        Sanoilla ” meidän poika se osaa” käsittämättä että siihen osaamiseen ei äly ole yhdistetty mitenkään .
        Niin että kun lapsille tekee selväksi heti pienestä pitäen ettei se ole oikein päästellä typeriä vitsejä niin osaavat sitten kun tulevat aikuiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro sitten minkä ajan mukaan kasvatit kakarasi?

        Olen 85 vuotias, mutta en ole kasvattanut kakaroitani sovinistiksi ja kyllä minä ressukka elän yhä.

        Et ole kasvattanut "kakaroitasi" sovinisteiksi.
        Millaisessa ilmapiirissä he kasvoivat?


    • Me olemme kuitenkin kasvattaneet omista pojistamme miehiä joiden arvomaailmaan ei yksinkertaisesti kuulu sovinistinen näkemys tasa-arvosta tai naisen ja miehen roolista yleensäkään.
      Olemme siirtymävaiheessa , jossa nuo neandertalihmisen viimeisetkin väistyvät osoitukset heidän heikkoudestaan nykyihmiseen verrattuna ovat kuitenkin harvinaisia ja yleinen mielipide tyrmää metsäkoneen kuljettajan niin voimakkaasti, että hänellä voi olla vaikeuksia saada uusia työkeikkoja.

      • Anonyymi

        Kuljettaja voi olla perheellinen nuori mies, jonka huumori osui pieleen. Hän voi selittää sen metaforaksi ja jatkaa töitä perheensä elättämiseksi. Joku ylempi taho on vastuussa ajoreitistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettaja voi olla perheellinen nuori mies, jonka huumori osui pieleen. Hän voi selittää sen metaforaksi ja jatkaa töitä perheensä elättämiseksi. Joku ylempi taho on vastuussa ajoreitistä.

        Se isänsä kasvattama, opettanee jälkikasvunsa samaan asenteeseen. Huumormiehiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettaja voi olla perheellinen nuori mies, jonka huumori osui pieleen. Hän voi selittää sen metaforaksi ja jatkaa töitä perheensä elättämiseksi. Joku ylempi taho on vastuussa ajoreitistä.

        Se luetun ymmärtäminen taas!Ohjeet työkoneen näyttöruudussa.


      • Anonyymi

        Ei se ammattitaitoon vaikuta, jos huonoa huumoria suustaan päästelee.


      • Anonyymi

        "neandertalihmisen"

        Jos halua esittää itsensä pashantärkeäksi, niin kantsii tarkasti miettiä mitä sanoja käyttää vertauksissaan.


      • Anonyymi

        Me? Onko teitä montakin?
        Mistä nuo sovinistit on sitten tulleet.
        Maahanmuuttajiako?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Me? Onko teitä montakin?
        Mistä nuo sovinistit on sitten tulleet.
        Maahanmuuttajiako?

        Meitä on paljon, suurin osa ikäluokastamme. Mitä ihmeen maahanmuuttajia? Minä olen "maahanmuuttaja" Suomesta muihin maihin, mutta nyt viittaan kyllä ihan kantaruotsalaisiin ja kantasuomalaisiin.

        Sovinistit ovat nyt jo harvassa nuoremmissa ikäluokissa jotka ovat meidän kasvattamia.
        Takapajuiset, menneeseen jämähtäneet sovinistivanhemmat kasvattavat sovinistilapsia, vaikka hekin usein nousevat kapinaan omia vanhempia vastaan ja omaksuvat paremmin nyky-yhteiskuntaan soveltuvia asenteita. Kukaan normaalikasvatuksen saanut nuori tai vanhempi mies ei mene huutelemaan pilkallisesti naisbiologille, joka yrittää pysäyttää työkoneen tuhoamasta raakkujoen elämää, tahallaan, tietäen että se on kiellettyä, uhmasta kolme kertaa ja törkeyksiä huudellen naiselle. Ei siinä ole huumorin pilkahdustakaan. Tuomiolle ja kovat sakot, vähintään.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Meitä on paljon, suurin osa ikäluokastamme. Mitä ihmeen maahanmuuttajia? Minä olen "maahanmuuttaja" Suomesta muihin maihin, mutta nyt viittaan kyllä ihan kantaruotsalaisiin ja kantasuomalaisiin.

        Sovinistit ovat nyt jo harvassa nuoremmissa ikäluokissa jotka ovat meidän kasvattamia.
        Takapajuiset, menneeseen jämähtäneet sovinistivanhemmat kasvattavat sovinistilapsia, vaikka hekin usein nousevat kapinaan omia vanhempia vastaan ja omaksuvat paremmin nyky-yhteiskuntaan soveltuvia asenteita. Kukaan normaalikasvatuksen saanut nuori tai vanhempi mies ei mene huutelemaan pilkallisesti naisbiologille, joka yrittää pysäyttää työkoneen tuhoamasta raakkujoen elämää, tahallaan, tietäen että se on kiellettyä, uhmasta kolme kertaa ja törkeyksiä huudellen naiselle. Ei siinä ole huumorin pilkahdustakaan. Tuomiolle ja kovat sakot, vähintään.

        Tarkoitin, että ovat nämä sovinistit sitten näitä maahanmuuttajia.

        En viitsi jauhaa tästä kanssasi enempää, koska olen pannut merkille, että se on sinun kanssasi ihan turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin, että ovat nämä sovinistit sitten näitä maahanmuuttajia.

        En viitsi jauhaa tästä kanssasi enempää, koska olen pannut merkille, että se on sinun kanssasi ihan turhaa.

        Kyllä syntyperäisistä suomalaisista junteistakin löytyy pahimman luokan sovinistipossuja aivan satavarmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä syntyperäisistä suomalaisista junteistakin löytyy pahimman luokan sovinistipossuja aivan satavarmasti.

        Sori, tuossa oli kirjoitusvirhe.
        Piti olla, että ovatko nämä sovinistit…..

        Junteista en tiedä mitään. Tiedän vain eri ikäisiä suomalaisia miehiä, naisia ja lapsia, vauvasta nuorisoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori, tuossa oli kirjoitusvirhe.
        Piti olla, että ovatko nämä sovinistit…..

        Junteista en tiedä mitään. Tiedän vain eri ikäisiä suomalaisia miehiä, naisia ja lapsia, vauvasta nuorisoon.

        Nooo, ihmisiä voi luonnehtia monenlaisilla sanoilla. Kyllä esim. juntilla ja jupilla on aika iso ero. Kaikessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nooo, ihmisiä voi luonnehtia monenlaisilla sanoilla. Kyllä esim. juntilla ja jupilla on aika iso ero. Kaikessa.

        Oletettavasti et edes tiedä mitä noilla sanoilla tarkoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletettavasti et edes tiedä mitä noilla sanoilla tarkoitetaan.

        Tiesinpäs. K V G !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se isänsä kasvattama, opettanee jälkikasvunsa samaan asenteeseen. Huumormiehiä!

        Kaukana huumorista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä syntyperäisistä suomalaisista junteistakin löytyy pahimman luokan sovinistipossuja aivan satavarmasti.

        Ikätoverini jäi aikoinaan kotiäidiksi pienten lasten kanssa, ja vaikka miehellä oli kunnon tulot, hän piti perheensä rahattomana. Hän oli myös sitä mieltä, että kotityöt kuuluvat naiselle, ja kielsi lapsiakin auttamasta, koska siisteys on äidin vastuulla. Naisen paikka on hellan ja nyrkin välissä, sanoi hän, eikä olisi antanut vaimon pitää edes lapsilisiä, vaikka lapsille ei vaaterahaa herunutkaan.
        Mies piti myös huolen siitä, että vessan ympärillä oli isot lätäköt, jotka vaimo sitten itku kurkussa kävi siivoamassa. Sanoin ystävälleni, että suihkuttaa lattian, onhan siinä lattiakaivo. Turhaan niitä huuhteluvesiä kuivaa, lattiahan kastuu monta kertaa päivässä. Varatkoon lapsille ja itselleen saappaat oven pieleen. Hän teki niin, mies huusi kuin hinaaja, koska hänen sukkansa kastuivat. Vaimo sanoi, että hän liottaa virtsan saastat pois kuumalla vedellä ja pulverilla.
        Mutta eihän sovinisti opi, eukko se on tyhmä ja yksinkertainen.


    • Anonyymi

      Tilannekomiikkaa, jota tiukkapipot eivät tunnu ymmärtävän.

      • Anonyymi

        Aivan, juuri tuota tarkoitin mukahuumorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, juuri tuota tarkoitin mukahuumorilla.

        Kyllä me pojat niin naurettiin Esson baarissa ehtoolla.


      • Anonyymi

        Yeap, "tilannekomiikkaa", josta maailmanlaajuinen Me too -kampanja sai alkunsa. Luojalle kiitos ja onneksi. Ehkä jollekin juntillekin on selvinnyt, mistä on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yeap, "tilannekomiikkaa", josta maailmanlaajuinen Me too -kampanja sai alkunsa. Luojalle kiitos ja onneksi. Ehkä jollekin juntillekin on selvinnyt, mistä on kyse.

        Ovat tulkinneet senkin väärin . Kuullut monen sanovan ettei muka uskalla tehdä, tuttavuutta naisen kanssa ettei saa rangaistusta jotenkin. Lapsellisia juttuja sinänsä .
        Jos sillä ns huumorilla on naisiin tehty tuttavuutta niin ei ihme että huumorimies on yksin .
        Kaikki seksistiset kommentit naisista ovat loukkaavia ja alentavia.
        Sitten on vielä ne lääppiätkin jotka katsovat oikeudekseen kosketella ihmistä vaikka ei mikään ole siihen viitannut että nainen olisi mitenkään toivonut etä häntä lääpittäisiiin .
        Joten erööt ne luulee omistavansa naiset . Mutta se on vaan luulo, joka on paras karsia pois koska kukaan kunnon nainen ei hyväksy lääppimisestä ja meinaavia puheita .
        Tasarvoisessa maassa ei enää luulisi niitä olevan vaan on vieläkin , koska eivät osaa muuta kun leikkiä sitä huumorimiestä .
        Jos nainen on hyvän näköinen niin ollaan luulemassa asioita mitä nainen ei edes ole ajatellut .


    • Anonyymi

      Vaimoni on naisellinen nainen mutta hän on ihmetellyt naisten tasa-arvo kiljumista!
      On tiettyjä biologisia eroja kuten myös mentaalipuolella.
      Aioliittomme aikana se osapuoli on tehnyt joka osaa paremmin ja/tai on mahdollisuus tehdä. Koskee sekä tekemistä, että vastuun ottamista.
      Kumpikaan ei ole sanellut mitään. Täytyy tunnustaa olevani sovinisti. Minua ei kiinnosta tippaakaan sisustus- eikä rättiasiat. Kun kyse on jostakin mittavammasta kuten esimerkiksi uuden sohvakaluston hankinnasta nin suostun raahautumaan mukaan vaikka vaimoni tietää asenteeni. Joo, joo.
      Piittaamattomuuteni koskee myös arkivaatetustani. Vaimoni hankkii kaikki alusvaatteeni, T-paidat ja vastaavat. Jotkut rätit, kuetn esimerkiksi suorat housut, ilmestyvät kolmena kappaleena päiväpeiton päälle saatesanoin, noista yhdet jäävät tänne. Sinä päätät mitkä! Poikkeuksena jalkineet ja harrastusvarusteet. Ostaessani juhla-ja kesäpukuja oli vaimoni mukana. Minä ratkaisin ko. rättien istuvuuden.
      Vastaavasti, hän pitää itsestään selvänä, että on asioita jotka ovat minun vastuullani.
      Yli 50:een vuoteen ei ole syntynyt ko. alueen asioissa erimielisyyttä.
      Mielestäni naisella pitää olla riittävästi luonnetta eikä saa olla mikään kynnysmatto!

      • Edellisessä kommentissa en näe mitään sovinismiin viittaavaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Edellisessä kommentissa en näe mitään sovinismiin viittaavaa.

        Työn ja vastuun jako joiden rajat vaihtelevat tilanteen mukaan. Rajat > sovinismia.
        Kun tyttäremme luonnehti minua piilofeministiksi niin kuvittelin sen johtuvan siitä, että kun vaimoni työpaikan, KK-kaupan mammaporukka ehdotti häntä puodin luottamushenkilöksi niin vaimoni suhtautui varautuneesti ajatellen minun rooliani paikallisen suuryrityksen organisatiossa riistäjäkapitalistin pahimpana kätyrinä. Olin työntutkimusosaston päällikkö.
        Henkilökohtainen sihteeri, kolme inssiä ja 12 teknikkoa.
        Kannustin vaimoani ryhtymään tehtävään ja vannotin, että hankkii kaiken mahdollisen tehtävän hoitamiseen liittyvän koulutuksen. Saatuaa hieman näkyvyyttä meni mukaan kunnallispolitiikkaan jossa mm. jäsenyys työvoimataoimikunnassa ja raastuvan oikeuden lautahenkilönä.
        Kun vaimolleni tarjottiin PAM:n liittopäiville alustusta aiheesta työajat, niin rakensin alustuksen rungon jonka hän muokkasi itselleen.
        Jne. Jne.
        Minusta en ole feministi vaa järkijätkä!


      • Anonyymi

        Miksi vaimosi sanoo tasa-arvoasioita kiljumiseksi , tasarvo koskee niin miehiä kun naisiakin, ei se naiseutta ota naiselta pois jos tietää arvonsa eikä enä nykyaikana alusti tekonauramaan seksistisillä ns ” huumori jutuille” joissa hyvin harvoin. On huumoria.
        Minun pojallani on kaksi sisarta joten hän on oppinut tasa-arvon. Jo lapsesta asti, kaikki laoset ovat saman arvoisia , ettei niinkuin vielä 60 luvulla odotettiin ainoastaan poikaa kun vaimo oli raskaana , ( siis miksi ) naiset tekevät tänään samoja töitä kun miehetkin . Ovat pilotteja , rekkakuskeja. Sähkömiehiä ( naisia) maalareita , ja niin monia muita ammatteja . Minun lapsenlapsi tyttö ajaa metsätraktoria ja lastaa sillä puut rekkoihin , eikäse ole edes mitenkään ihmeellistä . Ennen oli miehet hyvin epäluuloisia jos lääkäri oli nainen , tai poliisi tai rallikuski .
        Nykyihmiset eivät jossittele sellaisia kukin valitsee ammatin mikä kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työn ja vastuun jako joiden rajat vaihtelevat tilanteen mukaan. Rajat > sovinismia.
        Kun tyttäremme luonnehti minua piilofeministiksi niin kuvittelin sen johtuvan siitä, että kun vaimoni työpaikan, KK-kaupan mammaporukka ehdotti häntä puodin luottamushenkilöksi niin vaimoni suhtautui varautuneesti ajatellen minun rooliani paikallisen suuryrityksen organisatiossa riistäjäkapitalistin pahimpana kätyrinä. Olin työntutkimusosaston päällikkö.
        Henkilökohtainen sihteeri, kolme inssiä ja 12 teknikkoa.
        Kannustin vaimoani ryhtymään tehtävään ja vannotin, että hankkii kaiken mahdollisen tehtävän hoitamiseen liittyvän koulutuksen. Saatuaa hieman näkyvyyttä meni mukaan kunnallispolitiikkaan jossa mm. jäsenyys työvoimataoimikunnassa ja raastuvan oikeuden lautahenkilönä.
        Kun vaimolleni tarjottiin PAM:n liittopäiville alustusta aiheesta työajat, niin rakensin alustuksen rungon jonka hän muokkasi itselleen.
        Jne. Jne.
        Minusta en ole feministi vaa järkijätkä!

        Hieno kirjoitus.


    • Anonyymi

      Onko vähän myöhäistä alkaa sovinismia vastustaa ?

    • Anonyymi

      Kun on vuosia ollut yksinäinen toivoo, että olisipa edes sovinisti arkielämässä
      seurana. En tosin tiedä millaista se olisi. En ole joutunut sovinismista
      henkilökohtaisesti kärsimään eikä näköjään edellinen mösjöökään
      edes ymmärrä täysin mitä sovinismi on päätellen esimerkiksi tästä
      lauseesta:

      "Täytyy tunnustaa olevani sovinisti. Minua ei kiinnosta tippaakaan sisustus- eikä rättiasiat"

      • Anonyymi

        Kuvittelen todellakin, että välinpitämättömyys kyseisten osa-alueiden suhteen on sovinismia eli naisten hommia.
        Samoin vaimoni kannustaminen miehisille alueille kuten ay-ja paikallispolitiikkaan sekä ammatilliseen menestymiseen. Vaimon kotivuosina hänen vastuullaan oli kaiken maksuliikenteen hoitaminen. Ennen nettiaikaa hän hoiti sen pankin päätteellä. Jos nämä eivät ole sovinismia niin mikä sitten on ?


    • Anonyymi

      "Pikkulikasta asti on meidät kasvatettu suhtautumaan mukahuumorilla nöyryyttäviin puheisiin ja kohteluun."

      Ei kannata yleistää, ei ainakaan minua ole noin kasvatettu.

      • Anonyymi

        Asennekasvatus on salakavalaa.. Ympäristön esimerkkien voimalla se toteutuu. Et vain tiedä sitä.


      • Anonyymi

        Kyllä moni on saanut kokea ihan henkilökohtaisesti , muistan kun olin naapurissa niin ystäväni isä sanoi että ” sinulla ne alkaa tiesitkin jo kasvamaan ja kroppa on luotu siihen yhteen hommaan ” olin 12 vuotias enkä tiennyt mitä se yksi homma on, kunnes kysyin kotona. Äiti antoi porttikiellon siihen taloon. Siis tämä mies nolasi minut täydellisesti ja hänen rouvansa vaan hymyili kun Hangon keksi , siis sanoa nuorelle tytölle tuollaisia herkässä iässä ja nauraa höröttää sitten sanojensa päälle. Ei siinä ajateltu lapsiparkin tunteita .
        Mutta hänen oma tyttärensä näytti hänelle ettei häntä alisteta ja miehen suu meni kiiinni


    • Anonyymi

      Kun naiset saivat Suomessa äänioikeuden, marsalkka Mannerheim pöyristyi:
      "Onko piikatytölläkin sama oikeus (äänestää) kuin minulla ?"

      • Anonyymi

        Mannerheim oli saanut juuri sen kasvatuksen, mitä tämäkin lause edustaa.

        Samaa ihmetteli varmaan moni muukin mies ja määräsi, minkä numeron naisväki lappuun kirjoittaa. Mutta eivät ne itsenäiset naiset totelleet! Ensimmäiseen eduskuntaamme jo äänestettiin useita naisia, joista Miina Sillanpää valittiin ministeriksi hallitukseen.


      • Anonyymi

        Kas kun piikatyttökin oli asinoastaan ihminen ja osasto tehdä töitä joita mannerheimi ei osannut .


    • Anonyymi

      Nämä on näitä feministien höpötyksia jostakin sovinismista vuonna 2024.

      • Anonyymi

        Mitkä nämä? Mannerheim?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä nämä? Mannerheim?

        Opettele katsomaan kelle mikäkin viesti on kirjoitettu.


      • Anonyymi

        Väitätkö, että naisten äänioikeudesta puhuminen on "höpöhtystä"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö, että naisten äänioikeudesta puhuminen on "höpöhtystä"?

        Aloituksessa ei mainita mitään äänioikeudesta, ei myöskään Mannerheimistä.

        Kommentti 2024-08-28 09:08:42 oli aloittajalle.


    • Anonyymi

      Millaiset naiset kasvattavat näitä ressukoita jotka kommentoivat jo pienistäkin tytöistä asioita mitä tytöt eivät edes ymmärrä.
      Huumorista ei Ole kyse edes ainoastaan tyhmyydestä.
      Seksistiset puheet ovat ainoa asia mitä osaavat ,
      Minun poikani sai oppia jo pienestä pitäen ettei oikeat miehet käyttäytyy sillä tavalla , hänellä oli kaksi sisarta jotka operativast tarvittaessa .
      Itse olen aina inhonnut sellaisia miehiä sydämmeni pohjasta . Ja oma mieheni oli kasvatettu
      Kunnioittamaan kaikkia ihmisiä

      • Anonyymi

        Tuskinpa naiset pojilleen niitä loukkaavia puheita opettavat. Kyllä ne kulkevat perinteenä miesten kesken.
        Monissa yhteyksissä on tullut esiin mm. että naiset joutuvat puolustusvoimissa sekstisten ja alentavien puheiden ja tekojen kohteeksi. Se on miesten maailma, jonne sovinistit eivät naisia halua, ja siksi heitä yritetään karkottaa epäasiallisella kohtelulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa naiset pojilleen niitä loukkaavia puheita opettavat. Kyllä ne kulkevat perinteenä miesten kesken.
        Monissa yhteyksissä on tullut esiin mm. että naiset joutuvat puolustusvoimissa sekstisten ja alentavien puheiden ja tekojen kohteeksi. Se on miesten maailma, jonne sovinistit eivät naisia halua, ja siksi heitä yritetään karkottaa epäasiallisella kohtelulla.

        Ei varmaankaan opeta, mutta eivät myöskään kitke niitä pois.
        Nähty on ja koettu, jopa päiväkodeissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaankaan opeta, mutta eivät myöskään kitke niitä pois.
        Nähty on ja koettu, jopa päiväkodeissakin.

        Eli miesten ja poikien epäkohtelias käytös tyttöjä ja naisia kohtaan on heidän äitiensä epäonnistuneen kasvatuksen vika. Sovinismi on miehellä atavistiinen
        sisäänrakennettu ominaisuus, ja naisten tehtävä on kasvatuksella miehen sivistäminen.
        Naiset ovat omaan osaansa syylliset. Epäonnistuneet.
        Mies ei voi itselleen mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa naiset pojilleen niitä loukkaavia puheita opettavat. Kyllä ne kulkevat perinteenä miesten kesken.
        Monissa yhteyksissä on tullut esiin mm. että naiset joutuvat puolustusvoimissa sekstisten ja alentavien puheiden ja tekojen kohteeksi. Se on miesten maailma, jonne sovinistit eivät naisia halua, ja siksi heitä yritetään karkottaa epäasiallisella kohtelulla.

        Kyllä myös naiset kasvattavat sanoilla” meidän poika se on vitsikäs, ja ei näe mitään erikoista poikansa seksistisissä jutuissa.
        Tämä vitsikäs on muuten aina vaan yksin, ja kaikki tietävät miksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaankaan opeta, mutta eivät myöskään kitke niitä pois.
        Nähty on ja koettu, jopa päiväkodeissakin.

        Monissa perheissä käytöstavat ovat tiedossa. Mutta kun keskenkasvuiset pojat rupeavat uhoamaan ja testosteroni jyllää, unohtuvat kodin opit. Eikä niitä törkeyksiä äidille lauota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli miesten ja poikien epäkohtelias käytös tyttöjä ja naisia kohtaan on heidän äitiensä epäonnistuneen kasvatuksen vika. Sovinismi on miehellä atavistiinen
        sisäänrakennettu ominaisuus, ja naisten tehtävä on kasvatuksella miehen sivistäminen.
        Naiset ovat omaan osaansa syylliset. Epäonnistuneet.
        Mies ei voi itselleen mitään.

        Mies ei voi itselleen mitään?
        Silloin tarvitaan holhooja jos ei voi itselleen mitään. Ei siitä naisten tartte kärsiä sellaisesta miehestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä myös naiset kasvattavat sanoilla” meidän poika se on vitsikäs, ja ei näe mitään erikoista poikansa seksistisissä jutuissa.
        Tämä vitsikäs on muuten aina vaan yksin, ja kaikki tietävät miksi

        Vitsit ja vitsit , niitä on monelaisia , mutta typerillä ne vaan pakkaa olla sitä yhtä ja samaa jankutusta naisista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä myös naiset kasvattavat sanoilla” meidän poika se on vitsikäs, ja ei näe mitään erikoista poikansa seksistisissä jutuissa.
        Tämä vitsikäs on muuten aina vaan yksin, ja kaikki tietävät miksi

        Muistatko ja kertoisitko jonkin tapauksen esimerkiksi?


    • Anonyymi

      Eilisiltapäivänä tansseissa naiset. aiakin tuntuuvat sietävän miehiä erinomaisesti.

      • Anonyymi

        Tottakai, ei kai ne rääväsuut edes osaa tanssia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai, ei kai ne rääväsuut edes osaa tanssia

        Monet ikänaiset osaavat tanssia erinomaisesti, jopa jenkkaa ja polkkaa sekä masurkkaa..
        On kokemusta.


    • Anonyymi

      Meikäläistä jo kyllästytää kuunnella tuota jatkuvaa "raakkumista" raakuista. Sitä tulee aina joka "tuutista".
      Onhan sillä kauniimpikin nimi: helmisimpukka.
      Lyhyesti vois vaikka sanoa vaan simpukaksi, kun kaikki jo tietävät mistä on kyse.

      • Anonyymi

        Niin, ja siitä ei ole puhuttu mitään onko niitä helmiä tässä jupakassa löytynyt.
        Nehän kai ovat arvokkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja siitä ei ole puhuttu mitään onko niitä helmiä tässä jupakassa löytynyt.
        Nehän kai ovat arvokkaita.

        Tiedä sitä miten paljon sillä naisella jo oli rintsikoissaan niitä helmiä. Niitä kai hän oli siellä pyydystämässä ja sitten kauhistui metsäkoneen kuljettajan painavan pohjamutiin hyvät simpukat, joissa olisi voinut olla lisää helmiä. :)))


      • Anonyymi

        Ei siitä tartte puhua millään nimellä, miksi pitäisi ?


      • Anonyymi

        Onko yleensä sanottava edes


    • Anonyymi

      Lasten kasvatus "rooleihin".
      Meillä on tyttö ja häntä alle 2 vuotta nuorempi poika.
      Aivan tönttyräiästä alkaen kummankin penskan ensimmäiset työt olivat omien huoneiden lattioiden tyhjentäminen ennen iltatoimia.
      Sitten, varttumisen myötä, molemmat osaalistuivat kerrostalon viikkosiivoukseen.
      Hieman myöhemmin penskoilla oli vuorottaiset tiskiviikot. Ei ollut tiskikonetta.
      Sen jälkeen vastuu tonttitöistä läpi vuoden. Silloin tenavat kvivät keskenään kauppaa. Vaikka poika oli nuorempi niin painiharjoituksissa oli kertynyt voimaa joten tyttö vaihtoi omat pihavuoronsa tiskaukseen.
      Eräänä yksityiskohtana mainitsen, että pojan ihmetellessä miksi meillä ei ole koskaan pullaa vaikka naapurin Tommilla on niin sanin, ettei Tommin asiat kuulu meille eikä meidän Tommille. Jos haluat pullaa niin tee itse! Sanoessani en arvannut seurausta.Keittiössä alkoi rapina. Poika selasi keittokirjaa. Sitten kysyi saako hän tehdä pullaa ja käyttää tarvikkeita. Eihän tuota voinut kieltää.
      Parin tunnin kuluttua oli lämpimät, aivan syötävät pullat valmiina.
      Myöhemmin poika kävi tekemässä käsivammaiselle anopilleni synttärileivonnaiset.
      Sittemmin miniäni kehui poikamme äidiltään saamia valmiuksia ja asenteita.
      Viime vuosina, johtuen osittain töiden luonteesta, poikamme huolehtii kaksilapsisen perheen talousasioista. Ruokahuolto marketista pöytään ja talon siisteydestä.
      Rouvan työpaikka on noin 70 kilometrin päässä ilman kiinteää työaikaa. Poika tekee suurimman osan etätöinä. Kone keittiön pöydällä. Tytöt ovat oppineet omatoimisiksi.
      Tyttäremme kokeili opiskeluaikana 7kk ajan yhdessä asumista miehen kanssa mutta se loppui. Arvaukseni. Miehen pitää olla monitoiminen, vastuuntuntoinen, roolituksesta vapaa ja jämäkkä mutta ei päsmäri. Eipä ole löytynyt tyttäremme kokemuspiiristä. Ikää nyt 51 vuotta joten lastenlapsemme rajoittuvat poikamme kahteen tyttäreen.

      Ps. Poikamme klaanin käydessä meillä 400 kilometrin päästä, niin kotiuduttuaan tytöt kehuvat äidilleen miten hyvää ruoka vari tekee. Ei mitään ihmeellistä mutta tytöt ovat kaikkiruokaisia.

    • Anonyymi

      Minun isäni oli SOVINISTI isolla kirjaimella. Hän sanoi että on naisten työt ja miesten työt. Mutta kaikki työt soveltuvat naiselle! - Käytännössä tämä tarkoitti sitä että tytöt tekivät peltotöitä ja olivat metsäsavotassa mukana, mutta veljien ei tarvinnut edes petata sänkyjään, tiskata tai auttaa siivoamisessa, pyykinpesusta puhumattakaan.

    • Anonyymi

      Kasvatus miehisiin asenteisiin.
      Synnyttämistä, meikkausta, hölväämistä yms. lukuun ottamatta ei sellaita puuhaa saa ollakaan johon terveellä itsetunnolla varustettu mies ei koskisi.
      Miehuus? Ennen kouluikää painikouluun. Pian lisänä yu-hajoitukset.
      12v viheessa mukaan nyrkkeily.
      Kasvupäätteiden sulkeuduttua painonooston olympialajien treenit.
      Voi huoletta tarvittaessa tehdä "naisten" töitä itsetunnon kärsimättä.

    • Anonyymi

      Naisten sietokyky on tekopyhää.
      Se mikä siedetään toiselta, niin toiselta ei.

      nimim. elämästä nähtyä ja koettua

      • Anonyymi

        Mies on aina suoraviivainen. Jos on sanottavaa niin sanoo, ja jollei muuten saa sanotuksi, niin Alkon kautta käyminen antaa avun suorselkäiselle, aidolle miehelle.

        Palstalla on useampikin "suoraselkäisen miehen" erinomaisia avauksia, joihin voitte tutustua saadaksenne oivallisen kuvan miehen ajatusmaailmasta ja aidosta suhtautumisesta naisiin.
        Niistä nähdään, millaiseen maailmaan nainen on elämänsä vuosikymmeninä joutunut sopeutumaan. Niistä nähdään, millaisissa ympyröissä naiset ovat eläneet ja silti säilyttäneet itsekunnioituksensa.
        Ylläpidon suojelemana aloitukset kummittelevat viikosta toiseen, eikä kukaan osallistu ns. keskusteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies on aina suoraviivainen. Jos on sanottavaa niin sanoo, ja jollei muuten saa sanotuksi, niin Alkon kautta käyminen antaa avun suorselkäiselle, aidolle miehelle.

        Palstalla on useampikin "suoraselkäisen miehen" erinomaisia avauksia, joihin voitte tutustua saadaksenne oivallisen kuvan miehen ajatusmaailmasta ja aidosta suhtautumisesta naisiin.
        Niistä nähdään, millaiseen maailmaan nainen on elämänsä vuosikymmeninä joutunut sopeutumaan. Niistä nähdään, millaisissa ympyröissä naiset ovat eläneet ja silti säilyttäneet itsekunnioituksensa.
        Ylläpidon suojelemana aloitukset kummittelevat viikosta toiseen, eikä kukaan osallistu ns. keskusteluun.

        Miesten avauksia palstalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies on aina suoraviivainen. Jos on sanottavaa niin sanoo, ja jollei muuten saa sanotuksi, niin Alkon kautta käyminen antaa avun suorselkäiselle, aidolle miehelle.

        Palstalla on useampikin "suoraselkäisen miehen" erinomaisia avauksia, joihin voitte tutustua saadaksenne oivallisen kuvan miehen ajatusmaailmasta ja aidosta suhtautumisesta naisiin.
        Niistä nähdään, millaiseen maailmaan nainen on elämänsä vuosikymmeninä joutunut sopeutumaan. Niistä nähdään, millaisissa ympyröissä naiset ovat eläneet ja silti säilyttäneet itsekunnioituksensa.
        Ylläpidon suojelemana aloitukset kummittelevat viikosta toiseen, eikä kukaan osallistu ns. keskusteluun.

        On täällä kehuttu erään naisenkin olevan suorasukainen ja tahditon, ystävänsä näin in häntä kehunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies on aina suoraviivainen. Jos on sanottavaa niin sanoo, ja jollei muuten saa sanotuksi, niin Alkon kautta käyminen antaa avun suorselkäiselle, aidolle miehelle.

        Palstalla on useampikin "suoraselkäisen miehen" erinomaisia avauksia, joihin voitte tutustua saadaksenne oivallisen kuvan miehen ajatusmaailmasta ja aidosta suhtautumisesta naisiin.
        Niistä nähdään, millaiseen maailmaan nainen on elämänsä vuosikymmeninä joutunut sopeutumaan. Niistä nähdään, millaisissa ympyröissä naiset ovat eläneet ja silti säilyttäneet itsekunnioituksensa.
        Ylläpidon suojelemana aloitukset kummittelevat viikosta toiseen, eikä kukaan osallistu ns. keskusteluun.

        Sinähän olet pätevä, jos tiedät aloitusten tekijöiden sukupuoletkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän olet pätevä, jos tiedät aloitusten tekijöiden sukupuoletkin.

        Sukupuoli paljastuu jo pilkun paikasta.


      • Anonyymi

        Kamalaa olisikin jos siedettäis kaikilta , voi hyvä Sylvi


    • Anonyymi

      Naiset kieroilee ja panettelee paljon enempi kuin miehet, nähtävissä erittäin hyvin jopa mummopalstalla.

      • Anonyymi

        Ano 14.00. No äläpäs nyt yleistä parin tyypin perusteella!


      • Anonyymi

        Montako kiroilevaa naista olet näillä palstoilla tavannut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako kiroilevaa naista olet näillä palstoilla tavannut?

        Vain yhden.


      • Anonyymi

        Ihan niin naiset osaavat myös , mutta tavallisesti normaali nainen ei tunne mitenkään tarvetta panetteluun ketään ihmistä kohtaan . Ne jotka niin tekevät voi jättää omaan arvoonsa .


      • Anonyymi

        Huomauttaisin historiasta: ne olivat no. naisia, jotka olivat niiin rivoja suustaan, että kirkko pani heidät pannaan keksimällä avioliiton eli kalterit elämiselle ja olemiselle ja miehen pitämään suun kiinni nyrkin ja hellin välissä.


    • Anonyymi

      Ihan näin on. Monet miehet täälläkin ovat esim Marinista puhuneet hyvin inhottavasti ei menis läpi muualla sellaiset nimitykset.
      Pettynyt omaan synnyin mahaani jossa aina vaan on näitä miehiä joilla on tapana nimitellä. Naisia seksistisillä ilmaisuilla .
      Meidän ystävien kesken on kaikilla kunnon miehet , jotka eivät koskaan munaisi itseään mauttomilla kommenteilla naisista.
      Olet oikeassa että ei ole tarvis mitenkään aina mainita nais ministeri , ei miehistäkin käytetä sanaa mies ministeri .
      Ihminen in tasarvoinen ihminen nykyaikana eikä silloin tarvitse mainita sukupuolta jos on jollain uusi virka.
      Lapsesta asti näitä rääväsuitanin saanut kuunnella ja nieleskellä milloin minkäkin laisia kommentteja .
      Eikä se lopu näköjään vanhanakaan vaan . Mistä ovat saaneet yleensä,päähänsä, että nimittelyt olisi jotenkin heidän oikeutensa .

      • Anonyymi

        Minkälaisissa piireissä liikut, kun naisia halveksivia juttuja kuulet? Ei olla enää työelämässä. ei tarvitse sietää esim. pomojen tytöttelyä
        Naisministeriksi sanominen ei ole muuta kuin vanhanaikaista, kun se oli hyvin harvinaista. En ole sitä edes pitkiin aikoihin kuullut.
        Ainakin minä olen aina nauttinut, kun naiseuteni huomataan, hyvässä hengessä ja ihaillen se on yleensä tapahtunut. En itsekkään ole miehiä mollannut, ainakaan sukupuolen takia.


    • Anonyymi

      Sovinistin merkkejä voi nähdä jo alle 10-vuotiaista pojista, siitä tavasta miten he puhuvat äidillensä, niin he tulevaisuudessa tulevat puhumaan vaimollensa, jos vanhemmat eivät ota ohjia käsiinsä ajoissa. Äitien ei tarvitse syytellä lapsen murrosikään tuloa ja hyväksyä solvaavaa käytöstä omalta lapseltaan.

      • Anonyymi

        Eikö se sentään jo näy siinä, kun poika pulahtaa kätilön käsille?

        Mikä on todella hienoa, kun naiset puhuu miehistä
        poikina ja sehän on ihan ok, eikö niin?


      • Anonyymi

        Kasvatus alkaa syntymästä.
        Pojan puhuminen omalle äidilleen? Raja on täysin ehdoton! Ei mitään asiatonya. Isukin paikalla ollen on iskukin ehdittävä puuttumaan asiaan ennen kuin äidin tarvitsee.
        Poikamme oli saanut joskus ulkoa "tartunnan" ja hyvin nuorena kerran kuulin äidin kiellon jälkeen laukaisevan äidilleen "senkin hyeena". Otin karvoista kiinni ja sanoin, ettei öidille puhuta noin. En tukistanut mutta viesti oli selvä. Vaimoni kanssa ajattelimme kahden kesken, että ilnaisu oli kai ulkona opittu.
        Lastemme taholta emme kokeneet vähäisintäkään nokittelua eikä oikkuilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasvatus alkaa syntymästä.
        Pojan puhuminen omalle äidilleen? Raja on täysin ehdoton! Ei mitään asiatonya. Isukin paikalla ollen on iskukin ehdittävä puuttumaan asiaan ennen kuin äidin tarvitsee.
        Poikamme oli saanut joskus ulkoa "tartunnan" ja hyvin nuorena kerran kuulin äidin kiellon jälkeen laukaisevan äidilleen "senkin hyeena". Otin karvoista kiinni ja sanoin, ettei öidille puhuta noin. En tukistanut mutta viesti oli selvä. Vaimoni kanssa ajattelimme kahden kesken, että ilnaisu oli kai ulkona opittu.
        Lastemme taholta emme kokeneet vähäisintäkään nokittelua eikä oikkuilua.

        Esimerkin voima on paras kasvattaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkin voima on paras kasvattaja.

        Olet oikeassa. Avioeroissa lapset jäävät yleensä äidin luo asumaan ja isä jää etäisemmäksi, Äiti voi myös kostaa ex miehelle hankaloittamalla tapaamisia ja mollata isää. Näin miehen malli jää saamatta ainakin osittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Avioeroissa lapset jäävät yleensä äidin luo asumaan ja isä jää etäisemmäksi, Äiti voi myös kostaa ex miehelle hankaloittamalla tapaamisia ja mollata isää. Näin miehen malli jää saamatta ainakin osittain.

        "Esimerkin voima" on kyllä oikeassa, mutta sinä et snaijannut, mitä esimerkin antaminen meinaa eli tarkoittaa.

        Ts. juurikin sitä, että erotilanteessa osapuolet toimivat niiin kuin oikeasti aikuiset ihmiset tapaavat tehdä, eivätkä kuten keskenkasvuiset kakarat tapellen, mollaten, hankaloittaen ja estellen.


      • Anonyymi

        10 vuotias tuskin osaa olla sovinisti. Se on lapsellisuutta vaan.


      • Anonyymi

        Alle 10-vuotias poika puhuu äidilleen samalla tavalla kuin on nähnyt ja kuullut isänsä puhuvan ja tekevän. Viisas äiti ohjaa pojan oikeille raiteille ja isän ovesta ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esimerkin voima" on kyllä oikeassa, mutta sinä et snaijannut, mitä esimerkin antaminen meinaa eli tarkoittaa.

        Ts. juurikin sitä, että erotilanteessa osapuolet toimivat niiin kuin oikeasti aikuiset ihmiset tapaavat tehdä, eivätkä kuten keskenkasvuiset kakarat tapellen, mollaten, hankaloittaen ja estellen.

        Tuhansien ihmisten lapsuuteen ei kuulu vanhempien ero, eivätkä heidän ole pakko kuunnella kotona ala-arvoisia heittoja naisista.
        Valtaosa miehistä suhtautuu siivosti niin toisiinsa, naisiin ja lapsiin kuin vanhuksiinkin.
        He ovat lapsuuskodissaan oppineet käytöstavat ja toisten ihmisten kunnioituksen.
        Samoin naiset. Toisten ihmisten arvostaminen on sydämen sivistystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhansien ihmisten lapsuuteen ei kuulu vanhempien ero, eivätkä heidän ole pakko kuunnella kotona ala-arvoisia heittoja naisista.
        Valtaosa miehistä suhtautuu siivosti niin toisiinsa, naisiin ja lapsiin kuin vanhuksiinkin.
        He ovat lapsuuskodissaan oppineet käytöstavat ja toisten ihmisten kunnioituksen.
        Samoin naiset. Toisten ihmisten arvostaminen on sydämen sivistystä.

        Ööööö ... Sinä et taida elää ja asua tässä samasa maailmassa kuin me muut, jotka tiedämme sen raadollisuuden ja miten jutut oikeasti menevät. Etsipä ero- ja pahoinpitelytilastoja, ota läpyt pois ohimoiltasi ja avaa silmät ja korvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööööö ... Sinä et taida elää ja asua tässä samasa maailmassa kuin me muut, jotka tiedämme sen raadollisuuden ja miten jutut oikeasti menevät. Etsipä ero- ja pahoinpitelytilastoja, ota läpyt pois ohimoiltasi ja avaa silmät ja korvat.

        Puhutko nyt omista kokemuksistasi? On myös niitä, joita ei ole loukattu ja vähätelty, eivätkä he ole sitä itsekään tehneet. Hyviäkin kansalaisia yhä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutko nyt omista kokemuksistasi? On myös niitä, joita ei ole loukattu ja vähätelty, eivätkä he ole sitä itsekään tehneet. Hyviäkin kansalaisia yhä on.

        Mulla on sellainen harvinainen taito kuin luetun ja kuullun ymmärtäminen. Sulla ei, jos tuudittaudut hyvien kansalaisten valheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööööö ... Sinä et taida elää ja asua tässä samasa maailmassa kuin me muut, jotka tiedämme sen raadollisuuden ja miten jutut oikeasti menevät. Etsipä ero- ja pahoinpitelytilastoja, ota läpyt pois ohimoiltasi ja avaa silmät ja korvat.

        Tosin sanotaan, että Suomi on yksi Euroopan väkivaltaisimmista maista, niin toivon kuitenkin, että Ano 21:31 ei puhu omista kokemuksistaan, eikä muidenkaan palstalaisten ole tarvinnut kohdata kovaa kohtelua hellan ja nyrkin välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 10-vuotias poika puhuu äidilleen samalla tavalla kuin on nähnyt ja kuullut isänsä puhuvan ja tekevän. Viisas äiti ohjaa pojan oikeille raiteille ja isän ovesta ulos.

        Onko sinulla joku pakkomielle kontrolloida toisten elämää ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla joku pakkomielle kontrolloida toisten elämää ?

        Ööööö ... Mitä hlvt:ä horiset? Onko sinun pakko sekaantua, kun et ymmärrä näköjään A:stakaan mitään.


    • Anonyymi

      On siinä naisella sietämistä, kun mies on päälle 80 vee.

      • Anonyymi

        Niin kuin mitä sietämistä? Mikä aiheuttaa sietämättömyyttä? Saattaa olla parikohtainen kysymys?


      • Anonyymi

        On siinä joskus miehilläkin sietämistä, vaikka vaimo olisi alle 80 vee.


    • Anonyymi

      Mitenkä saisi nuo naiset puhumaan naisista kauniimmin?

    • Anonyymi

      Ei tseään kunnioittava nainen skedänder päivääkään

    • Anonyymi

      Aloittaja liioittelee, harvaa meistä pikkulikasta on opetettu suhtautumaan
      mukahuumorilla nöyrryyttäviin puheisiin.
      Aikuisempana voi joutua miesten mauttomia juttuja kuulemaan.
      Suurin osa miehistä on kuitenkin fiksuja.

      • Anonyymi

        Viime aikoina ovat naiset alkaneet kertoa siitä kohtekusta ja kähmimisestö, jonka kohteeksi saattavat joutua miesvaltaisilla työpaikoilla.
        Naisten kunnioitus ja hyvät tavat alkavat olla harvinaisia ilmiöitä nykypäivänä.
        MeToo jo toi ongelmaa esille, ja monissa yhteyksissä on asia otettu esille. Yhä vielä kuitenkin naisten mielipidettä ei haluta kuulla.
        Kauankohan naiset tätä vielä sietävät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime aikoina ovat naiset alkaneet kertoa siitä kohtekusta ja kähmimisestö, jonka kohteeksi saattavat joutua miesvaltaisilla työpaikoilla.
        Naisten kunnioitus ja hyvät tavat alkavat olla harvinaisia ilmiöitä nykypäivänä.
        MeToo jo toi ongelmaa esille, ja monissa yhteyksissä on asia otettu esille. Yhä vielä kuitenkin naisten mielipidettä ei haluta kuulla.
        Kauankohan naiset tätä vielä sietävät?

        Metoo johti ronskeihin ylilyönteihin .Naiset ryhtyivät innolla penkomaan monen vuoden takaisia asoita joiden todenperäisyys on pelkästään metoon väitteen varassa.
        Metoo on yrittänyt tehdä, ja osittain onnistunutkin, miehistä kaukomuistelijan mielivallan uhreja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metoo johti ronskeihin ylilyönteihin .Naiset ryhtyivät innolla penkomaan monen vuoden takaisia asoita joiden todenperäisyys on pelkästään metoon väitteen varassa.
        Metoo on yrittänyt tehdä, ja osittain onnistunutkin, miehistä kaukomuistelijan mielivallan uhreja.

        Tuota mietin usein itsekin, miksi vetää vuosien / vuosikymmenten takaisia tapetille. Mutta kunnolla loukattu mieli on varmaan sellainen, ettei anna lupaa unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota mietin usein itsekin, miksi vetää vuosien / vuosikymmenten takaisia tapetille. Mutta kunnolla loukattu mieli on varmaan sellainen, ettei anna lupaa unohtaa.

        Trauma säilyy, eivätkä asenteet ole miksikään muuttuneet. Jopa ministeritasolla on asiaa puitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trauma säilyy, eivätkä asenteet ole miksikään muuttuneet. Jopa ministeritasolla on asiaa puitu.

        "Ministeritasolla" ! Pahoittelen, että nauruni on ilkeää. Mitä hlvt:ä ministerit tuosta(kaan) asiasta ymmärtävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota mietin usein itsekin, miksi vetää vuosien / vuosikymmenten takaisia tapetille. Mutta kunnolla loukattu mieli on varmaan sellainen, ettei anna lupaa unohtaa.

        Naiset on nykyisin sellaisia prinsessoja.

        Minua ei haittaa, vaikka mies sanoisi minua tytöksi, mutta nämä prinsessat saavat siitä trauman.

        Naiset kyllä saa lääppiä ja taputella miehiä, mutta suuri haloo nousee, jos mies tekee samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ministeritasolla" ! Pahoittelen, että nauruni on ilkeää. Mitä hlvt:ä ministerit tuosta(kaan) asiasta ymmärtävät.

        Yksi on verisesti loukkaantunut jouduttuaan käpälälautaan alaikäiste tyttöjen ahdistelusta, joutui eroamaan puolueestaan ja siirtyi peruihin, jossa hänet palkittiin ministerinsalkulla.
        Ihan naurettavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metoo johti ronskeihin ylilyönteihin .Naiset ryhtyivät innolla penkomaan monen vuoden takaisia asoita joiden todenperäisyys on pelkästään metoon väitteen varassa.
        Metoo on yrittänyt tehdä, ja osittain onnistunutkin, miehistä kaukomuistelijan mielivallan uhreja.

        No niin uhriksi joutuvat nyt miehetkin! Tuolta se tuntuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiset on nykyisin sellaisia prinsessoja.

        Minua ei haittaa, vaikka mies sanoisi minua tytöksi, mutta nämä prinsessat saavat siitä trauman.

        Naiset kyllä saa lääppiä ja taputella miehiä, mutta suuri haloo nousee, jos mies tekee samoin.

        Ei tulisi mieleenikään lääppiä miehiä, vaikka olenkin nainen. Reviiristäni olen myös aina pitänyt huolen.
        Minua ellottaa tämä nykysuuntaus, kun ketä tahansa ihmistä pitää halata ja alistua poskisuudelmiin, ollaan niin mannermaisia, että!
        Miten torjutte nämä päällekäyvät ihmiset?


    • Anonyymi

      Silmäpeliä on aina pelattu, jos ei käsi kopelolla.

      • Anonyymi

        Siihen moni tyttö on kohteeksi joutunut jo 12- vuotiaana.
        Pahastua ei saa, pitäähän setien leikinlaskua ymmärtää.


    • Anonyymi

      Jokatapauksessa tuo metsätyökoneenkuljettja noudatti Stora Enson hyväksymää hakkuusuunnitelmaa joenylityspaikkoineen. Olihan se hänelle järkytys, kun metsästä ilmestyy hänelle tuntematon, röyhkeä nainen vaatimaan, ettei hän saa tehdä töitään annettujen ohjeiden mukaan. Hän jopa varmisti puhelimitse, että hän tekee töitään ohjeiden mukaan. Naiset tarvitsisivat vanhan ajan selkäsaunan uskomattoman röyhkeytensä vuoksi.

      • Anonyymi

        Ei mies edes käsitä sovinismiaan.
        Hän pitää väkivaltaa oikeutettuna, kun nainen on eri mieltä. Jos hän torjuu miehen röyhkeyden.
        Mies loukkaantuu verisesti, jos hänen mielipiteensä tai käytöksensä joutuu arvostelun kohteeksi.


      • Anonyymi

        Mutku se nainen oli hyvin rohkea ja erittäin tietoinen yksilö eikä lainkaan röyhkeä. Jotta voisivatko kaikki mieähet antaa "selkäsaunan" itselleen.


      • Anonyymi

        Metsästäkö hän ilmestyi?
        IltaSanomissa oli kuva, missä se nainen seisoi kainaloitaan myöten siellä joessa sukelluslasit otsallaan. Oli kai helmensukellusreissullaan ja säikähti, kun meinasi jäädä metsäkoneen alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsästäkö hän ilmestyi?
        IltaSanomissa oli kuva, missä se nainen seisoi kainaloitaan myöten siellä joessa sukelluslasit otsallaan. Oli kai helmensukellusreissullaan ja säikähti, kun meinasi jäädä metsäkoneen alle.

        Kuinka kauan naisväki sietää tällä palstalla tuon rivoja kirjoittavan sovinistin aloituksia?
        Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
        Hän on todella paneutunut naisten halveksimiseen ja seksuaaliseen häirintään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka kauan naisväki sietää tällä palstalla tuon rivoja kirjoittavan sovinistin aloituksia?
        Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
        Hän on todella paneutunut naisten halveksimiseen ja seksuaaliseen häirintään.

        Mitäpä me täällä sivuilla sovinistipossuille mahdamme. Sanalla voi / saa sivaltaa, mutta sana ei uppoa siihen asenteeseen, joka on syvällä lionnut ja lainehtii välillä yli äyräiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä me täällä sivuilla sovinistipossuille mahdamme. Sanalla voi / saa sivaltaa, mutta sana ei uppoa siihen asenteeseen, joka on syvällä lionnut ja lainehtii välillä yli äyräiden.

        YP:n suojeluksessa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka kauan naisväki sietää tällä palstalla tuon rivoja kirjoittavan sovinistin aloituksia?
        Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
        Hän on todella paneutunut naisten halveksimiseen ja seksuaaliseen häirintään.

        Tiedätkö muuten hänen sukupuolensa? Minä en.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä me täällä sivuilla sovinistipossuille mahdamme. Sanalla voi / saa sivaltaa, mutta sana ei uppoa siihen asenteeseen, joka on syvällä lionnut ja lainehtii välillä yli äyräiden.

        Palstalaiset jättävät kaikeksi onneksi useinkin vastaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsästäkö hän ilmestyi?
        IltaSanomissa oli kuva, missä se nainen seisoi kainaloitaan myöten siellä joessa sukelluslasit otsallaan. Oli kai helmensukellusreissullaan ja säikähti, kun meinasi jäädä metsäkoneen alle.

        Vellamo, Veden Emäntä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vellamo, Veden Emäntä.

        Joo, kyllä se metsäkoneen pysäyttänyt biologi Myyri Sysivesi ainakin lehtikuvan mukaan nousi vedestä.
        Millä asioilla siellä lie ollut? Voi voi, kun ei olisi tallonut jalkoihinsa raakkuja.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010657505.html


    • Anonyymi

      Täällä taas nämä feministit ja miesten vihaajat tuulettavat mieltään, mutta mies on heillekin niin tärkeä. Vielä vanhoilla päivilläkin pitää mies liimata itseensä kiinni.

      • Anonyymi

        Ettet vain nyt erehdy. Kyllä ne papparainen ripustautuvat naisväen hoivattavaksi hyvinkin auliisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettet vain nyt erehdy. Kyllä ne papparainen ripustautuvat naisväen hoivattavaksi hyvinkin auliisti.

        Ei kukaan pakota naista ottamaan papparaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan pakota naista ottamaan papparaista.

        Jos on hairahtunut ottamaan sen 50v. sitten, ei siitä pääse eroon noin vain. Ei mies pysty tulemaan toimeen yksin, kun se on oppinut olemaan passattavana koko ikänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on hairahtunut ottamaan sen 50v. sitten, ei siitä pääse eroon noin vain. Ei mies pysty tulemaan toimeen yksin, kun se on oppinut olemaan passattavana koko ikänsä.

        Kuka miehen on passanut? Olisiko sen työn tehnyt nainen?

        Turhaa syyttää miestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka miehen on passanut? Olisiko sen työn tehnyt nainen?

        Turhaa syyttää miestä.

        Entä toisin päin?
        Mies passaa naista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä toisin päin?
        Mies passaa naista!

        Harvinaisempaa, mutta poikkeukset vahvistavat säännön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on hairahtunut ottamaan sen 50v. sitten, ei siitä pääse eroon noin vain. Ei mies pysty tulemaan toimeen yksin, kun se on oppinut olemaan passattavana koko ikänsä.

        50 vuotta on kyllä nii-in pitkä aika, että siinä ajassa oppii jo kovapäisempikin mieäs elämän tosiasioista ja realiteeteista jotain. Jos vaimo on fiksu ja osaa opettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvinaisempaa, mutta poikkeukset vahvistavat säännön.

        Tilanteen mukaan vastavuoroisuus ja tarkoituksenmukaisuus periaatteella.
        Kyse on kumppani panoksen arvostamisesta ja hyvinvoinnin huolehtimisesta.
        Kun vaimoni hoiti taloudessamme kaiken 12 vuotta purnaamatta niin pidin luonnollisena, että kotiuduttuani kokoviikkoiseksi puolisoksi, minä hoidan oma-aloitteisesti melkein kaiken. Vaimoni ei ehdottanut mitään mutta arvostaa panostani.
        Tällä periaatteella olemme eläneet koko eläkeläisajan. 23 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvinaisempaa, mutta poikkeukset vahvistavat säännön.

        Kun vähän on tässä tullut katseltua ympärilleen niin kohtuu paljon on tapauksia joissa mies on tossun alla ja tanakasti onkin. Pahimmissa tapauksissa miehellä ei ole juurikaan omia mielipiteitä saatika omia vaatimuksia, palvelijan rooli on omaksuttu niin täydellisesti.
        Eräänkin naapurin miehen suusta olen kuullut enemmän kuin kerran kuinka jostakin keskustelun alaisesta asiasta hän kertoo vaimonsa olevan sitä ja sitä mieltä ja se onkin sitten poikkeuksetta myös miehen mielipide asiaan, hänet on siten ohjelmoitu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun vähän on tässä tullut katseltua ympärilleen niin kohtuu paljon on tapauksia joissa mies on tossun alla ja tanakasti onkin. Pahimmissa tapauksissa miehellä ei ole juurikaan omia mielipiteitä saatika omia vaatimuksia, palvelijan rooli on omaksuttu niin täydellisesti.
        Eräänkin naapurin miehen suusta olen kuullut enemmän kuin kerran kuinka jostakin keskustelun alaisesta asiasta hän kertoo vaimonsa olevan sitä ja sitä mieltä ja se onkin sitten poikkeuksetta myös miehen mielipide asiaan, hänet on siten ohjelmoitu!

        Kuten sanoin: poikkeukset vain vahvistavat säännön. Kyllä se asettelu toisin päin on paaaljon yleisempää. Siis että nainen on nyrkin ja hellan välissä, hymyilee hiljaa ja on samaa mieltä kukkulan kuninkaan kanssa. Ja tossun allahan on paljon paree olla kuin taivasalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoin: poikkeukset vain vahvistavat säännön. Kyllä se asettelu toisin päin on paaaljon yleisempää. Siis että nainen on nyrkin ja hellan välissä, hymyilee hiljaa ja on samaa mieltä kukkulan kuninkaan kanssa. Ja tossun allahan on paljon paree olla kuin taivasalla.

        Ihmettelen, että avio- tai avoliitossa eläminen nähdään osapuolten valtataisteluan!
        Onko omitusta jos kumppanksilla on yhteisiä periaatteita ja näkemyksiä mm. talouden hoitamisesta ja yhteiselämästä ylipäätään?
        Yhteisiä ja omia mielenkiinnon kohteita.
        Yms.
        Asenne kumppaniin ja omien mielipiteiden ilmaisutapa?
        Vaimoni ei ole koskaan vaatinut minulta mitään. Saati sitten sanellut!
        Ootko ajatellu, että? Ens kesänä meil ois mahollisuus! Minnuu on aina kiinnostanu Irlanti ja Skotlanti. Tyttö kysy, että mitä mieltähän iskä olis jos me mentäs kahestaa Berliinin joulumarkkinoille.
        Matkustelu on kiinnostanut meitä molempia.
        Hyvin varhain vaimoni tottui siihen, ettei sisustus- ja rättiasiat kiinnosta minua tippaakaan.
        Ainoa asia johon vaimoni on puuttunut on pukeutumiseni mutta siihenkin tyyliin "etkö itse aattele yhtään" tyyliin.
        Pahimmoillaan on kuskannut kolmet suorat housut päiväpeiton päälle ja sanonut, että yhdet jäävät ja minä päätän mitkä.
        Taloudessa kaikki on yhteistä. Pankkitilit, rinnakaiset luottokortit. Vuosikymmenten saatossa ei ole ilmennyt aihetta kumminkaan puolin toisen rahankäytön vahtimiseen. Olipa sitä väljemmin tai hyvinkin niukasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen, että avio- tai avoliitossa eläminen nähdään osapuolten valtataisteluan!
        Onko omitusta jos kumppanksilla on yhteisiä periaatteita ja näkemyksiä mm. talouden hoitamisesta ja yhteiselämästä ylipäätään?
        Yhteisiä ja omia mielenkiinnon kohteita.
        Yms.
        Asenne kumppaniin ja omien mielipiteiden ilmaisutapa?
        Vaimoni ei ole koskaan vaatinut minulta mitään. Saati sitten sanellut!
        Ootko ajatellu, että? Ens kesänä meil ois mahollisuus! Minnuu on aina kiinnostanu Irlanti ja Skotlanti. Tyttö kysy, että mitä mieltähän iskä olis jos me mentäs kahestaa Berliinin joulumarkkinoille.
        Matkustelu on kiinnostanut meitä molempia.
        Hyvin varhain vaimoni tottui siihen, ettei sisustus- ja rättiasiat kiinnosta minua tippaakaan.
        Ainoa asia johon vaimoni on puuttunut on pukeutumiseni mutta siihenkin tyyliin "etkö itse aattele yhtään" tyyliin.
        Pahimmoillaan on kuskannut kolmet suorat housut päiväpeiton päälle ja sanonut, että yhdet jäävät ja minä päätän mitkä.
        Taloudessa kaikki on yhteistä. Pankkitilit, rinnakaiset luottokortit. Vuosikymmenten saatossa ei ole ilmennyt aihetta kumminkaan puolin toisen rahankäytön vahtimiseen. Olipa sitä väljemmin tai hyvinkin niukasti.

        Et siis ikinä koskaan ole nähnyt, kuullut, tutkaillut ... toisten ihmisten liittoja ja parisuhteita, jotka eivät yleisesti mene samalla tavalla kuin omasi. Vai luuletko oikeesti, että kaikki liitot ovat omasi kaltaisia. Avarru.


    • Anonyymi

      Jos on yli 80 taulussa, ei kai sitä enää kauan tarvitse sietää.

      • Anonyymi

        Niin, niilläkin ikävuosilla pitäävain jaksaa


    • Muuten sovinismista vielä:
      (anteeksi sivuraide)
      näin juuri jossain tilastoja ja Euroopan kartan jossa kartoitettiin kulttuurisovinismia
      ("meissäkin on omat vikamme, mutta olemme silti maailman paras kansa").
      Venäjä johtaa suuresti, Norja ja Suomi aivan kärjen tuntumassa.
      Vähiten kulttuurisovinesteja Ruotsissa, Espanjassa ja Ranskassa.

      • Anonyymi

        Miten kulttuurisovinismi määritellään?


      • Anonyymi

        Etsit tarkoituksella asioita, jotka ovat Suomelle jotenkin epäedullisia. Nyt olet onnelassa kulttuurien kohdatessa puukoin ja pommein.


      • Anonyymi

        Olet varmaan kierryt paljon myös Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä. Kertoisitko niistä kulttuurisovinismin ilmenemismuodoista joita siellä havainnoit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etsit tarkoituksella asioita, jotka ovat Suomelle jotenkin epäedullisia. Nyt olet onnelassa kulttuurien kohdatessa puukoin ja pommein.

        Ainahan hän jotain löytää, jos ei muuta niitä ne kuuluisat reisitaskuhousut. :))


      • Paloma.se01
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kulttuurisovinismi määritellään?

        ("meissäkin on omat vikamme, mutta olemme silti maailman paras kansa").
        Tuossa ihan käypä määritelmä kulttuurisovinismille.

        Minä olin muuten yllättynyt tuosta kulttuurisovinismikartasta. (Valitettavasti en laittanut sitä talteen), tiesin toki että suomalaiset usein pitävät itseään maailman parhaimpana kansana ja joskus hoettu mantraa että on lottovoitto syntyä Suomessa, venäläiset ovat aivan yhtä sovinistisia mitä tulee omaan kulttuuriin, mutta Norjan toiseksi korkein paikka listassa oli minulle yllätys. Ruotsin olisin kuvitellut korkeammalle siinä tilastossa.

        Nyt tämä oli vain Euroopan kulttuurisovinismin kartoitus.
        USA on mahdollisesti kaikkein korkeimmalla sijalla kulttuurisovinismissa globaalisti, Japani myös.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        ("meissäkin on omat vikamme, mutta olemme silti maailman paras kansa").
        Tuossa ihan käypä määritelmä kulttuurisovinismille.

        Minä olin muuten yllättynyt tuosta kulttuurisovinismikartasta. (Valitettavasti en laittanut sitä talteen), tiesin toki että suomalaiset usein pitävät itseään maailman parhaimpana kansana ja joskus hoettu mantraa että on lottovoitto syntyä Suomessa, venäläiset ovat aivan yhtä sovinistisia mitä tulee omaan kulttuuriin, mutta Norjan toiseksi korkein paikka listassa oli minulle yllätys. Ruotsin olisin kuvitellut korkeammalle siinä tilastossa.

        Nyt tämä oli vain Euroopan kulttuurisovinismin kartoitus.
        USA on mahdollisesti kaikkein korkeimmalla sijalla kulttuurisovinismissa globaalisti, Japani myös.

        Muu maailma om valinnut monta kertaa Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi. Sitä et voi edes sinä meitä vastaan käyttää!
        Olemme vain terveesti isänmaallisia, eikä siinä ole mitään pahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan kierryt paljon myös Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä. Kertoisitko niistä kulttuurisovinismin ilmenemismuodoista joita siellä havainnoit?

        Miksi ei tule vastausta..?
        Tulen pyytämään vastausta niin kauan kuin mahdollista...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei tule vastausta..?
        Tulen pyytämään vastausta niin kauan kuin mahdollista...

        Yhtä Viipurinristeilyäni laskematta, en ole käynyt Neuvostoliitossa/Venäjällä.

        Havaintohan ei ollut omani, kuten kerroin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muu maailma om valinnut monta kertaa Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi. Sitä et voi edes sinä meitä vastaan käyttää!
        Olemme vain terveesti isänmaallisia, eikä siinä ole mitään pahaa.

        Kulttuurisovinismilla ei ole mitään tekemistä onnellisuuden kanssa.
        Eikä minulla ole mitään suomalaisuutta tai Suomea vastaan,.
        Tämähän on aivan joidenkin muiden tekemä kartoitus eurooppalaisesta kulttuurisovinismista.
        Ei isänmaallisuudessa ole mitään pahaa. Se on normaalia ja tervettä, kunhan ei mene äärimmäisyyksiin. Sovinismia siitä tulee kun kuvittelee että oma maa ja kulttuuri ovat parempia kuin muut maat ja muut kulttuurit; elikkä siis vinouma käsityksessä omasta ja muiden arvosta ja objektiivisuuden puute.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kulttuurisovinismilla ei ole mitään tekemistä onnellisuuden kanssa.
        Eikä minulla ole mitään suomalaisuutta tai Suomea vastaan,.
        Tämähän on aivan joidenkin muiden tekemä kartoitus eurooppalaisesta kulttuurisovinismista.
        Ei isänmaallisuudessa ole mitään pahaa. Se on normaalia ja tervettä, kunhan ei mene äärimmäisyyksiin. Sovinismia siitä tulee kun kuvittelee että oma maa ja kulttuuri ovat parempia kuin muut maat ja muut kulttuurit; elikkä siis vinouma käsityksessä omasta ja muiden arvosta ja objektiivisuuden puute.

        Oma maa mansikka, muu maa mustikka, sanoo sananlasku . Alemmuudentuntoinen vähättelee omaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan hän jotain löytää, jos ei muuta niitä ne kuuluisat reisitaskuhousut. :))

        Peiliin hän on katsonut ja huomannut miten naurettavat reisitaskuhousut on lyhyellä persjalkasella naisella kun taskut roikkuu polvissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma maa mansikka, muu maa mustikka, sanoo sananlasku . Alemmuudentuntoinen vähättelee omaansa.

        Saat multa monta peukutusta. Näin se on ja näin sen pitää olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peiliin hän on katsonut ja huomannut miten naurettavat reisitaskuhousut on lyhyellä persjalkasella naisella kun taskut roikkuu polvissa.

        Kuka `muu täällä on puhunut reisitaskuhousuista kuin sinä? Mikä on tehnyt niistä kuuluisat?
        Naisten vaatetuksesta puuttuu usein taskut. Kännykkääkin on pidettävä kädessä, jollei halua kantaa käsilaukkua kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peiliin hän on katsonut ja huomannut miten naurettavat reisitaskuhousut on lyhyellä persjalkasella naisella kun taskut roikkuu polvissa.

        Mansikka on kyllä kovasti yliarvostettu marja. Mustikka on paljon terveellisempää, superfoodia peräti.


    • Anonyymi

      Reisitaskuhousut ovat käytännölliset, älypuhelin kulkee hyvin matkassa, helppo napata käteen.

    • Mun arkiläningeissä on melkein järjestään sivusaumaan upotetut taskut. Huppareissa ja farkuissa on taskut. Pikkuinen kännypussukka kulkee aina mukana ristiin olalta ripustettuna ja pidän usein kylillä ja kaupoilla pientä nahkareppua, jossa olkaimet menevät ristiin. Käytännöllinen ja turvallinen säilytyspaikka tärkeille jutuille, jos kännykkälaukku ei riitä.

      • Anonyymi

        Meillä ihmisillä on erilaisia menoja ja sen mukaan rätit päälle.

        Minun farkkujen taskuihin ei muuten puhelin mahtuisi.


      • Anonyymi

        Reppu ei ole turvallinen selän puolella, sen tietää jokainen joka on turistina kulkenut ja pitkäkyntisiä liikkuu kaikkialla. .
        Minulla on niin hyvin istuvat farkut etten halua tavaroista muhkuroita niihin vaan pidän kunnon olkalaukkua yli olan viistottain niin että laukku on etupuolella. Arkimekoissa/kotimekoissa en asioille lähde, ja niitten mahdolliset taskut näyttäisi rumilta kun tavaroita pullistelee ja takin altako niitä sitten kaivellaan. Mekon taskussa on harvoin vetoketjua, miissä voi säilyttää vain nenäliinaa. Hupparin taskut avautuu usein sivulle, niistä kaikki tippuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reppu ei ole turvallinen selän puolella, sen tietää jokainen joka on turistina kulkenut ja pitkäkyntisiä liikkuu kaikkialla. .
        Minulla on niin hyvin istuvat farkut etten halua tavaroista muhkuroita niihin vaan pidän kunnon olkalaukkua yli olan viistottain niin että laukku on etupuolella. Arkimekoissa/kotimekoissa en asioille lähde, ja niitten mahdolliset taskut näyttäisi rumilta kun tavaroita pullistelee ja takin altako niitä sitten kaivellaan. Mekon taskussa on harvoin vetoketjua, miissä voi säilyttää vain nenäliinaa. Hupparin taskut avautuu usein sivulle, niistä kaikki tippuu.

        " Hupparin taskut avautuu usein sivulle, niistä kaikki tippuu."

        Tuo on niin totta.
        Noita "kännykkäpussukoita" näin joskus joillakin 90-luvulla. Ei niitä enää näe.


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Hupparin taskut avautuu usein sivulle, niistä kaikki tippuu."

        Tuo on niin totta.
        Noita "kännykkäpussukoita" näin joskus joillakin 90-luvulla. Ei niitä enää näe.

        Minä taas näen niitä joka päivä jossain käydessäni. Usein ei mukana mitään muuta kaupoillakaan. Kangaskassi ostoksille ja kännykkälaukku, kännykän suojuksessa lokerot pankkikorteille ja ajokorteille.
        Heh! Hupparintaskuissa pidän useimmiten käsiä :)
        Leningin sivusaumoihin sisään ommelluissa taskuissa on usein riittävä syvyys esmeks kännykälle, avaimille,paperinenäliinoille tai silmälaseille.
        Selkärepusta vielä: käytän selkäreppua jossa hihnat menevät ristiin sulkien tehokkaasti repun, lisäsuojana vetoketjujen yli.
        Etupuolella voi myös kantaa, mutta epäesteettistä ja epämukavaa, vaikkakin turvallista.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minä taas näen niitä joka päivä jossain käydessäni. Usein ei mukana mitään muuta kaupoillakaan. Kangaskassi ostoksille ja kännykkälaukku, kännykän suojuksessa lokerot pankkikorteille ja ajokorteille.
        Heh! Hupparintaskuissa pidän useimmiten käsiä :)
        Leningin sivusaumoihin sisään ommelluissa taskuissa on usein riittävä syvyys esmeks kännykälle, avaimille,paperinenäliinoille tai silmälaseille.
        Selkärepusta vielä: käytän selkäreppua jossa hihnat menevät ristiin sulkien tehokkaasti repun, lisäsuojana vetoketjujen yli.
        Etupuolella voi myös kantaa, mutta epäesteettistä ja epämukavaa, vaikkakin turvallista.

        En huolis tuommoista mekkoa missä leuhottaa sivuilla taskut, varmaan niitä saa navetta takki osastolta. Minulla on olkalaukussa lokero kännykälle ja erikseen lompakolle ja lompakossa tarvittavat kortit. Käytän oikeaa takkia ja hansikkaita kymällä ilmalla kaupoilla, hupparia lenkillä. Käsien pitäminen taskuissa on sällimäistä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minä taas näen niitä joka päivä jossain käydessäni. Usein ei mukana mitään muuta kaupoillakaan. Kangaskassi ostoksille ja kännykkälaukku, kännykän suojuksessa lokerot pankkikorteille ja ajokorteille.
        Heh! Hupparintaskuissa pidän useimmiten käsiä :)
        Leningin sivusaumoihin sisään ommelluissa taskuissa on usein riittävä syvyys esmeks kännykälle, avaimille,paperinenäliinoille tai silmälaseille.
        Selkärepusta vielä: käytän selkäreppua jossa hihnat menevät ristiin sulkien tehokkaasti repun, lisäsuojana vetoketjujen yli.
        Etupuolella voi myös kantaa, mutta epäesteettistä ja epämukavaa, vaikkakin turvallista.

        Ei näitä puhelimen suojuksiakaan enää näe.

        Itselläni on puhelimen takana suoja, joka suojaa kameraa. Sekin mulla aika turha, koska en pahemmin puhelimella kuvaa.
        Etupuolella on panssarilasi.

        Hah, ja sitten luin taannoin lehdestä, että ei enää sanota kännykkä, vaan se on puhelin.
        Ajat muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En huolis tuommoista mekkoa missä leuhottaa sivuilla taskut, varmaan niitä saa navetta takki osastolta. Minulla on olkalaukussa lokero kännykälle ja erikseen lompakolle ja lompakossa tarvittavat kortit. Käytän oikeaa takkia ja hansikkaita kymällä ilmalla kaupoilla, hupparia lenkillä. Käsien pitäminen taskuissa on sällimäistä.

        Ostaisin työtakin, jollainen navettatakkikin kuuluu, mutta en ole nähnyt missään myynnissä. Ottaisin suoramallisen, puuvillaisen takin, kauluksella ja isoin taskuin, napitus edessä. Marimekolla niitä oli vuosikymmenet sitten, ja minulla oli käytössä useampia. Nyt niitä ei enää saa mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En huolis tuommoista mekkoa missä leuhottaa sivuilla taskut, varmaan niitä saa navetta takki osastolta. Minulla on olkalaukussa lokero kännykälle ja erikseen lompakolle ja lompakossa tarvittavat kortit. Käytän oikeaa takkia ja hansikkaita kymällä ilmalla kaupoilla, hupparia lenkillä. Käsien pitäminen taskuissa on sällimäistä.

        "leuhottaa sivuilla taskut" ???
        Ei ne taskut mekon ulkopuolella leuhota niinku sinun kalsaris.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En huolis tuommoista mekkoa missä leuhottaa sivuilla taskut, varmaan niitä saa navetta takki osastolta. Minulla on olkalaukussa lokero kännykälle ja erikseen lompakolle ja lompakossa tarvittavat kortit. Käytän oikeaa takkia ja hansikkaita kymällä ilmalla kaupoilla, hupparia lenkillä. Käsien pitäminen taskuissa on sällimäistä.

        Minä en ole koskaan nähnyt takkia, jonka taskut leuhottavat.
        Ilmeisesti uusi muotivillitys siellä missä ko. kirjoittaja asustaa.
        Navettatakit ovat usein tukeva kangasta, joten mielikuva leuhottavista taskuista on väärä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole koskaan nähnyt takkia, jonka taskut leuhottavat.
        Ilmeisesti uusi muotivillitys siellä missä ko. kirjoittaja asustaa.
        Navettatakit ovat usein tukeva kangasta, joten mielikuva leuhottavista taskuista on väärä.

        Joo, ei navettatakkia, kun ei ole navettaakaan.
        Taskulliset leningit (sivusaumoihin sisään upotetut, ulospäin täysin huomaamattomat) ovat käytännöllisiä ja mukavia sekä kotona että kylillä käydessä. Ei niihin tarvitse koko omaisuuttaan silti tunkea.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Joo, ei navettatakkia, kun ei ole navettaakaan.
        Taskulliset leningit (sivusaumoihin sisään upotetut, ulospäin täysin huomaamattomat) ovat käytännöllisiä ja mukavia sekä kotona että kylillä käydessä. Ei niihin tarvitse koko omaisuuttaan silti tunkea.

        Voi sentään. Asiantuntija on ilmoittanut selvin sanoin, mitä mieltä on oltava naisten vaatteiden taskuista, joten on turha jatkaa aiheesta.
        Kaikkitietävä on ratkaissut tehtävän.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Joo, ei navettatakkia, kun ei ole navettaakaan.
        Taskulliset leningit (sivusaumoihin sisään upotetut, ulospäin täysin huomaamattomat) ovat käytännöllisiä ja mukavia sekä kotona että kylillä käydessä. Ei niihin tarvitse koko omaisuuttaan silti tunkea.

        Eikös mummot käytä legginnsejä joka paikassa? Pajan näköistä kun tiukkojen trikoiden taskuihin tunkee kännykän lompakon avaimet ja vesipullon.
        Minun missään mekossa ei ole taskuja sivusaunoissa eikä muuallakaan, käytän laukkuja mekkojen kanssa jos on tavaraa mukana.


    • Anonyymi

      Kiitos naisten ki.ittä isen. Sitä saavat, mitä tilaavat.
      T. Nainen

      • Anonyymi

        Tarkoitatko taskuja?


    • Anonyymi

      Monella oman miehen sietäminen alkaa rakoilla 40 ikävuoden tienoilla.
      Silloin on vielä mahdollista saada uusi kierrätyksestä.

      • Anonyymi

        Tampereella romanimies tappoi romaninaisen keskellä katua Tampereella.
        Uhrin kuolinpaikalle ei ole tuotu kynttilöitä eikä kukkia, kuten yleensä tapana on.
        Romaninainen ei ole muistamisen arvoinen?
        Ihmettelen, eikö Suomessa ole romaniyhdistyksiä, jotka voisivat jäsentään muistaa näin järkyttävässä tilanteessa?
        Suomalainen rasismi on piilorasismia, sitä ei tunnisteta eikä myönnetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampereella romanimies tappoi romaninaisen keskellä katua Tampereella.
        Uhrin kuolinpaikalle ei ole tuotu kynttilöitä eikä kukkia, kuten yleensä tapana on.
        Romaninainen ei ole muistamisen arvoinen?
        Ihmettelen, eikö Suomessa ole romaniyhdistyksiä, jotka voisivat jäsentään muistaa näin järkyttävässä tilanteessa?
        Suomalainen rasismi on piilorasismia, sitä ei tunnisteta eikä myönnetä.

        Onhan siellä kokonainen kynttilämeri.
        Turhan herkästi leimataan rasismiksi.

        https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000010697052.html


      • Anonyymi

        Miksi ottaisit uuden kierrätyksestä! Pidä se vanha, sen viat jo tunnet. Uusi voisi olla vielä sietämättömämpi.
        Vähän kuin vanhat autot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ottaisit uuden kierrätyksestä! Pidä se vanha, sen viat jo tunnet. Uusi voisi olla vielä sietämättömämpi.
        Vähän kuin vanhat autot.

        Yksi osoitus naisten sietokyvystä on se kärsivällisyys, millä jaksetaan suhtautua tuohon häirintäketjuja suoltavaan osallistujaan, joka YP;n suojeluksessa halveksii päivittäin naisia tällä palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi osoitus naisten sietokyvystä on se kärsivällisyys, millä jaksetaan suhtautua tuohon häirintäketjuja suoltavaan osallistujaan, joka YP;n suojeluksessa halveksii päivittäin naisia tällä palstalla.

        Ministeri Tavio osoitta sovinismin kukkivan hierarkiamme huipulla asti. Suomi ei suostu osallistumaan toimiin, joilla parannetaan naisten ja tyttöjen asemaa, koska ko. ohjelman puitteissa voidaan avustaa myös epäselvien sukupuolisten persoonien elämää.
        Siihen ei tosimies ja periaatteen persuministeri hairahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi osoitus naisten sietokyvystä on se kärsivällisyys, millä jaksetaan suhtautua tuohon häirintäketjuja suoltavaan osallistujaan, joka YP;n suojeluksessa halveksii päivittäin naisia tällä palstalla.

        On sulla iso ongelma. Elämäsi on ollut varmaan tosi helppoa, kun noin pienikin asia vaatii sinulta sietokykyä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe