elikkäs, otin pitkäm matematiikan, ja olen ymmärtänyt että siellä tarvitsee laskimen, mutta millaisen? o_O
ja mistä sellaisia saa, noin niinkuin halvimmalla? :)
kiitosh vastauksista, ja jos ne asiattomat kommentit jätetään sitten pois, kun ne eivät minua liiemmin kiinnosta.. ;)
millainen laskin pitkään matematiikkaan..?
22
19707
Vastaukset
- Asiallinen ylioppilas
Vaikka kuinka yrittäisivät tyrkyttää graafista casiota tms. (lukioilla ilmeisesti jotain sopimuksia joidenkin valmistajien kanssa) niin et sinä sitä tarvitse. Tavallinen laskin riittää, mutta sen tulee olla hyväksytty, joten pelkän kännykän laskin ei riitä.
- vanity fair
Kannattaa EHDOTTOMASTI hankkia kunnollinen laskin. Itse tein virheen, ja hankin ensin Casion peruslaskimen - kylläkin graafisen.
Kalliimmissa laskimissa on kuitenkin paljon toimintoja, joista on huimasti apua, esim. numeerinen integrointi ja derivointi, solve-ratkaisin, flash-muisti, ym.
Toki jos tavoitteena on vain 'pärjätä jotenkuten', niin laskimella ei juuri ole väliä, mutta huippuarvosanoihin 9-10 tähdättäessä hyvä laskin on oiva apu! Tosin täytyy muistaa, että huippulaskin ei takaa hyviä arvosanoja!
Parhaimmat yo-kokeessa sallitut laskimet ovat Casio FX 1.0 ja Texas Instruments TI-86.
Mutta jos kuulut siihen joukkoon, joka käyttää ennemminkin laskinta pelaamiseen, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Pelikoneet ovat asia erikseen, ja ne on syytä pitää matematiikasta erillään.
Onnea valitsemallesi tielle - pitkä matematiikka kannattaa!
terv. ylioppilas k2005 (pitkä matematiikka L / 59p) - Yo.
vanity fair kirjoitti:
Kannattaa EHDOTTOMASTI hankkia kunnollinen laskin. Itse tein virheen, ja hankin ensin Casion peruslaskimen - kylläkin graafisen.
Kalliimmissa laskimissa on kuitenkin paljon toimintoja, joista on huimasti apua, esim. numeerinen integrointi ja derivointi, solve-ratkaisin, flash-muisti, ym.
Toki jos tavoitteena on vain 'pärjätä jotenkuten', niin laskimella ei juuri ole väliä, mutta huippuarvosanoihin 9-10 tähdättäessä hyvä laskin on oiva apu! Tosin täytyy muistaa, että huippulaskin ei takaa hyviä arvosanoja!
Parhaimmat yo-kokeessa sallitut laskimet ovat Casio FX 1.0 ja Texas Instruments TI-86.
Mutta jos kuulut siihen joukkoon, joka käyttää ennemminkin laskinta pelaamiseen, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Pelikoneet ovat asia erikseen, ja ne on syytä pitää matematiikasta erillään.
terv. ylioppilas k2005 (pitkä matematiikka L / 59p)Onhan se graafinen laskin kätevä laite; helpottaa kummasti matemaattisten aineiden opiskelua(siis myös fysiikkaa ja kemiaa). Itse ostin lukioon Texas Instruments 86 ja vaikka kirjoitin vuosi sitten, niin en osaa kuin pienen murto-osan laskimen kätevistä toiminnoista. Mutta opiskelu jatkuu...
- minä
vanity fair kirjoitti:
terv. ylioppilas k2005 (pitkä matematiikka L / 59p)kun jäi 1500€ yhden pisteen päähän :)
- ollut kuin
minä kirjoitti:
kun jäi 1500€ yhden pisteen päähän :)
1000 euroa.
- mat.ope
Voit hankkia joko funktiolaskimen tai graafisen laskimen. Joissakin kouluissa niitä voidaan hankkia yhteisostona lukion alkaessa.
Funktiolaskimellakin pärjää, mutta sen pitäisi sisältää kunnon tilastotoiminnot (yhden ja kahden muuttujan).
Graafisen laskimen hankkiminen ja sen käytön opettelu voi tuoda sinulle paljon iloa ja hyötyä. Mm. funktioiden piirtotoiminnot ja numeerinen derivointi ja integrointi auttavat monissa tehtävissä tarkistusvaiheessa.
Menestystä opinnoissasi!- Ylllioppilas
Onko koululla laskimia lainata? Joillain on.
Mutta muuten kannattaisi katsoa onko koulun kirjalistassa jotain laskinsuositusta tai sitten kysyä koulun matikan opettajilta. Jos on annettu suositus tai jos matikan opettajat sanovat jonkin tietyn laskimen niin sellainen kannattaa hommata, koska koululla sitten mennään kaikki nimenomaan sen laskimen mukaan. Helpottaa huomattavasti jos on sama laskin kuin opettajalla.
- Mnää
Graafinen ehdottomasti. Sijoitus voi tuntua suurelta, mutta se kannattaa. Itsensä kehittämiseen laitettavia varoja ei kannata säästellä.
Meillä tehtiin koulussa yhteistilaus lukion alussa ja laskimen sai joitain kymppejä halvemmalla kuin normaalisti. Hyotyä oli myos siitä, että kun lähes kaikilla oli samanlainen laskin, sen käyttämiseen pystyi kysymään apuja muiltakin.
Annan ääneni TI-86:lle, itselläni tosin oli käytossa TI-83 , mikä ei sekään ole huono valinta. - leila
casio fx-115MS? OSTIN SEN VUOS SIT JA OLI KALLIS!!
- Jo vain
Ostitpa minkä ostit, niin opettele käyttämään laskimesi ominaisuuksia. Kokemukseni mukaan useimpien laskimenkäyttö on onnetonta räpeltämistä, mikä vie kohtuuttomasti aikaa ja tuottaa kehnoja tuloksia.
- casio
juuri ennen kun se annettiin yo-tsekattavaksi, opettelin, mistä vaihdetaan käytettävä kulmayksikkö (rad ja deg)
(silti E)
- on hyvä
mutta kannattaa ehkä odottaa koulun alkuun ennen kuin laskinta lähtee ostamaan. Ainakin meidän lukion matikan opettaja suositteli Texasin laskinta, ja hän sitten aina opetti tunnilla miten sitä käytetään samassa tahdissa opetuksen etemisen kanssa. Laskimissa on kuitenkin sen verran eroa, ettei opettaja sitten välttämättä osaakaan neuvoa muiden laskinten käyttöä niin hyvin. Eikä graafista laskinta muutenkaan heti lukiossa tarvi, mutta tokan vuoden kursseilla siitä on kyllä suuri hyöty jos sitä osaa käyttää.
- minä
on ainakin minulla ollut hyvä ja on aika helppokäyttöinen.
Meillä ei ainakaan opettaja mitään laskimesta puhunut kuin numeerisen matematiikan kurssilla sitä käytettiin. Muuten opettaja lähinnä tarkasteli laskujaan funktiolaskimella ja kysyi meiltä vastauksia esimerkkeihin jotka oli laskenut niin että riitti kun syötti laskimeen. Joten ei tarvi olla samanlaista kuin opettajalla. minä kirjoitti:
on ainakin minulla ollut hyvä ja on aika helppokäyttöinen.
Meillä ei ainakaan opettaja mitään laskimesta puhunut kuin numeerisen matematiikan kurssilla sitä käytettiin. Muuten opettaja lähinnä tarkasteli laskujaan funktiolaskimella ja kysyi meiltä vastauksia esimerkkeihin jotka oli laskenut niin että riitti kun syötti laskimeen. Joten ei tarvi olla samanlaista kuin opettajalla.Kiirettä laskimen hankkimiseen kesällä ei ole. Ehkä kannattaa odotella ensimmäisiä matematiikan tunteja ja kuunnella opettajan ohjeita.
Laskimissa on eroja ja opettajissa on eroja. Itse käytän opetuksessa jonkinverran TI-83-laskinta ja minulla on siihen piirtoheitinnäyttö (laskimen näyttö näkyy valkokankaalla).
Joissakin kursseissa käytän tuota enemmän, riippuen opetettavasta aiheesta. Yleensä muutama oppilas innostuu murtofunktioita käsiteltäessä ostamaan itselleen graafisen laskimen.
Oppilailla on erilaisia laskimia ja parhaiten osaan tietysti neuvoa sellaisen käytön, jota itsekin käytän. Mutta joskus istutaan välituntia ohjekirjan kanssa ja ihmetellään yhdessä jotakin laskinmerkkiä.
Ostopäätöstä tehdessä kannattaa tutkia laskimen ohjekirjaa ja sen helppolukuisuutta. Ohjekirja muuten kannattaa säilyttää työpöydällä ja käyttää aikaa sen lukemiseen, jotta oppii käyttämään laskintaan oikein ja tehokkaasti.
- tuleva kolmasluokkalainen
Mä en tiiä ketään koko koulusta, siis pitkän matikan lukijaa, kenellä ei olis texasin laskinta! siis kaikilla TI-86, paitsi muutamilla 85 vai mikä se on, kuitenkin siis vanhempien sisarusten käyttämiä tms.
Nämä muutamat, joilla on eri malli, kuitenkin lähes samanlainen, ovat kyllä välillä todella hukassa...
Opetuksessa on kyllä eroja, ja meidän koulun matematiikan opettaja on kyllä... omalaatuinen. ja vaativa. Ja tulokset sen mukaisia. - neuvo
jos ostat graafisen laskimen (pitkässä matikassa ihan mieletön etu) älä osta sitä ennen kun lukiosi alkaa. Ainakin meidän koulussa käytetään texasin laskimia, jonkun muun laskimen tuottaa enemmän päänvaivaa kun opettaja neuvoo erikseen yhdelle kuinka casiolla etsitään jotain. Eli odota ennen kun ostat!
- graafi
Nostetaanpa vanhaa keskustelua. Itse lukion pitkän matematiikan aloittavana olen pähkäillyt laskin valinnan kanssa. Netin luvatussa tietotulvassa on paljon kommentteja puolesta ja vastaan. Moni kommentti vaan on tyypillinen säälittävä mutu heitto "mä kirjotin tiimarin taskulaskimella pitkästä L:n joten graafinen on ihan turha".
Perustelkaa ihmiset miksi olette sitä mieltä kuin olette. Konkretisoikaa asioita, jotta asiasta kysyvät ja tietämättömät saavat oikeasti hyödyllistä tietoa.
Itse olen päätymässä graafiseen laskimeen ihan siitä syystä, että sattumalta löysin tämän sivuston.
http://education.ti.com/educationportal/sites/SUOMI/nonProductMulti/Tutkimus_graafiset_laskimet.html?bid=3
Jos tutkimukset epäilyttävät, koska sijaitsevat TI:n sivuilla kannattaa niihin paneutua hetki.
Eli graafisen laskimen hyödyistä matematiikan oppimisessa on ihan tieteellistä näyttöä.
Moniin internetistä löytyneihin komentteihin yhtyen. Laskinta ei kannata hommata pelikoneeksi vaan työkaluksi.
- nimim€rkki
Varmista vain ettet hanki ylppäreissä kiellettyjä laskintyyppejä.
- auihfd
Ti-86 on ehkäpä paras vaihtoehto. Laskin on huomattavasti helpompi käyttää ja monipuolisempi kuin uudemmat ti:n laskimet. Käyttöliittymä on aivan omaa luokkaansa verrattuna esim casion laskimiin!
Itse tarkastelin sillä yleensä kokeissa kaikki mahdolliset yhtälöiden ratkaisut graafisesti, jotta välttyi turhilta laskuvirheiltä. Myös derivointin ja integrointien tarkistus onnistuu pisteittäin tai pinta-aloja laskemalla. Ensimäisissä kursseissa eniten hyötyä on mahdollisuudesta piirtää funktiot ja ratkaista polynomiyhtälöt.
Mutta laskimesta ei ole mitään hyötyä jos sitä ei omatoimisesti opettele käyttämään! :D
Nykyään taitaa saada käytettynä esim. huutonetistä, vieläpä halvemmalla kuin uusia laskimia. - Canon F-720i
Huippu numeroihin ei tarvita muuta kuin maol, hyvä matikka pää, luottamus itseensä ja (oiva yläasteelta asti hommattu) funktio laskin. Helposti funktiolaskimellakin pystyy pitämään pitkän matematiikan 7-8 - jopa 9 arvossa!;)
- 14+17
Kurssien keskiarvo >9.5 täällä funktiolaskimella ; )
Kyllä se ihan mahdollista on, etenkin, jos osaa päässään hahmotella esimerkiksi kuvaajia. Toisaalta osasin kyllä tehdä funktiolaskimellani paljon sellaista, mitä monet eivät osaa tehdä symbolisellaan.
- Jep!:D
No jaa ei mullakaan ole ollut tähän mennessä lukiossa muuta laskinta kuin seiskalla ostettu 10e laskin. Ma, ke ja fy keskiarvot > 9.5. Aattelin kyllä että ostais kohta vähän paremman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1764977Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184356Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993087Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2502924Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432862- 522491
- 271919
- 341723
- 211721
- 631677