Ei ole sama missä ampumaradalla käy suorittamassa hirvenammunta kokeen. Ammunnan vastaan ottajat eivät välitä kokeen säännöistä koskien ammunta taulua. Käytetään vanhoja tauluja, joissa osuma alueen valkoreunaista rengasta ei näy runsaasta paikkauksesta johtuen. Paikkaus ei sinällään tietenkään haittaa mutta kyllä osuma -alueen rengas pitäisi vahvistaa aina vaikka valkoisella tussilla. Ihan turhaan ammutetaan useita sarjoja. On vaikea ampua eritoten pilvisellä säällä hakien jalan ja parran avulla osumapistettä. Sitä olen ihmetellyt, miksi osuma alue ei voi olla kokonaan valkoinen. Onhan sitä joskus irvailtu, että ei siellä metsässäkään hirvellä rengasta kyljessä ole. No ei tietenkään mutta koe on koe ja siinä pitää noudattaa annettuja sääntöjä. Siis ampujan ja vastaan ottaja puolen. Ristijärven ampumarata on ollut poikkeus. Siellä on kuvion näkyvyydestä huolehdittu. Ja varmaan kun uusi rata valmistuu, tilanne ei huonone. Siis täydet pisteet Ristijärvelle.
Hirvikoe ammunta
3
431
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvää pohdintaa. Itse jo uuden kokeen tultua kritisoin miksi taulua ei voida tehdä selkeästi erottuvaksi. Puhun muiden puolesta, koska itse kiikarillani näen sen hyvinkin, mutta kaikille tilanne ei ole sama. Osa ampuu myös avotähtäimin.
Käytännössä hirvi ja karhu hahmolla taulussa ei ole mitään virkaa, koska kyseessä on vain kohdistus koe eikä ns "opetustilnne" mihin esim hirveä pitää ampua. Siinä tapauksessa vaikkapa selkärangan kaari olkoot hyväksytyn osuma alan osaa, koska siitä hirvi putoaa heti.
Hirvikoe voisi siis olla koon 24cm valkoinen taulu josta kuitataan osumat tai ohilaukaukset. Koepiakalla ei siten tarvitsisi olla liikuteltavaa hirvirataakaan.
Itse tosin olen edelleen vanhan kokeen kannalla. Kolme liikkuvaan, kolme paikallaan olevaan ja taulun koko vanha 65cm. Enemmän realismia se toisi. - Anonyymi
Valkoinen rengas on tarkoitettu vain tulosten tarkistukseen, ei ampujalle.
Onko teillä hirviinkin merkityt osuma-alueet?- Anonyymi
Asiaa tuntemattoman metsästyksen vastustajan tuskin kannattaa ottaa asiaan kantaa, koska ei edes ymmärtänyt aloittajan asiaa.
Siinä tarkistat tuloksia, kun alue on paikkalappuja täyteen.
Painu sinne metsästyksen vastustajiisi itkemään ja jätä tämän palstan trollaus!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä571628- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1241248- 1401054
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten338849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64612