Hirvikoe ammunta

Anonyymi-ap

Ei ole sama missä ampumaradalla käy suorittamassa hirvenammunta kokeen. Ammunnan vastaan ottajat eivät välitä kokeen säännöistä koskien ammunta taulua. Käytetään vanhoja tauluja, joissa osuma alueen valkoreunaista rengasta ei näy runsaasta paikkauksesta johtuen. Paikkaus ei sinällään tietenkään haittaa mutta kyllä osuma -alueen rengas pitäisi vahvistaa aina vaikka valkoisella tussilla. Ihan turhaan ammutetaan useita sarjoja. On vaikea ampua eritoten pilvisellä säällä hakien jalan ja parran avulla osumapistettä. Sitä olen ihmetellyt, miksi osuma alue ei voi olla kokonaan valkoinen. Onhan sitä joskus irvailtu, että ei siellä metsässäkään hirvellä rengasta kyljessä ole. No ei tietenkään mutta koe on koe ja siinä pitää noudattaa annettuja sääntöjä. Siis ampujan ja vastaan ottaja puolen. Ristijärven ampumarata on ollut poikkeus. Siellä on kuvion näkyvyydestä huolehdittu. Ja varmaan kun uusi rata valmistuu, tilanne ei huonone. Siis täydet pisteet Ristijärvelle.

3

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvää pohdintaa. Itse jo uuden kokeen tultua kritisoin miksi taulua ei voida tehdä selkeästi erottuvaksi. Puhun muiden puolesta, koska itse kiikarillani näen sen hyvinkin, mutta kaikille tilanne ei ole sama. Osa ampuu myös avotähtäimin.
      Käytännössä hirvi ja karhu hahmolla taulussa ei ole mitään virkaa, koska kyseessä on vain kohdistus koe eikä ns "opetustilnne" mihin esim hirveä pitää ampua. Siinä tapauksessa vaikkapa selkärangan kaari olkoot hyväksytyn osuma alan osaa, koska siitä hirvi putoaa heti.
      Hirvikoe voisi siis olla koon 24cm valkoinen taulu josta kuitataan osumat tai ohilaukaukset. Koepiakalla ei siten tarvitsisi olla liikuteltavaa hirvirataakaan.
      Itse tosin olen edelleen vanhan kokeen kannalla. Kolme liikkuvaan, kolme paikallaan olevaan ja taulun koko vanha 65cm. Enemmän realismia se toisi.

• Anonyymi

Valkoinen rengas on tarkoitettu vain tulosten tarkistukseen, ei ampujalle.
      Onko teillä hirviinkin merkityt osuma-alueet?

• Anonyymi

Asiaa tuntemattoman metsästyksen vastustajan tuskin kannattaa ottaa asiaan kantaa, koska ei edes ymmärtänyt aloittajan asiaa.
        Siinä tarkistat tuloksia, kun alue on paikkalappuja täyteen.
        Painu sinne metsästyksen vastustajiisi itkemään ja jätä tämän palstan trollaus!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      359
      1938
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1597
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1423
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1330
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1193
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      917
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      107
      889
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      762
    Aihe