Ei ole sama missä ampumaradalla käy suorittamassa hirvenammunta kokeen. Ammunnan vastaan ottajat eivät välitä kokeen säännöistä koskien ammunta taulua. Käytetään vanhoja tauluja, joissa osuma alueen valkoreunaista rengasta ei näy runsaasta paikkauksesta johtuen. Paikkaus ei sinällään tietenkään haittaa mutta kyllä osuma -alueen rengas pitäisi vahvistaa aina vaikka valkoisella tussilla. Ihan turhaan ammutetaan useita sarjoja. On vaikea ampua eritoten pilvisellä säällä hakien jalan ja parran avulla osumapistettä. Sitä olen ihmetellyt, miksi osuma alue ei voi olla kokonaan valkoinen. Onhan sitä joskus irvailtu, että ei siellä metsässäkään hirvellä rengasta kyljessä ole. No ei tietenkään mutta koe on koe ja siinä pitää noudattaa annettuja sääntöjä. Siis ampujan ja vastaan ottaja puolen. Ristijärven ampumarata on ollut poikkeus. Siellä on kuvion näkyvyydestä huolehdittu. Ja varmaan kun uusi rata valmistuu, tilanne ei huonone. Siis täydet pisteet Ristijärvelle.
Vastaukset 3
- Anonyymi
Hyvää pohdintaa. Itse jo uuden kokeen tultua kritisoin miksi taulua ei voida tehdä selkeästi erottuvaksi. Puhun muiden puolesta, koska itse kiikarillani näen sen hyvinkin, mutta kaikille tilanne ei ole sama. Osa ampuu myös avotähtäimin.
Käytännössä hirvi ja karhu hahmolla taulussa ei ole mitään virkaa, koska kyseessä on vain kohdistus koe eikä ns "opetustilnne" mihin esim hirveä pitää ampua. Siinä tapauksessa vaikkapa selkärangan kaari olkoot hyväksytyn osuma alan osaa, koska siitä hirvi putoaa heti.
Hirvikoe voisi siis olla koon 24cm valkoinen taulu josta kuitataan osumat tai ohilaukaukset. Koepiakalla ei siten tarvitsisi olla liikuteltavaa hirvirataakaan.
Itse tosin olen edelleen vanhan kokeen kannalla. Kolme liikkuvaan, kolme paikallaan olevaan ja taulun koko vanha 65cm. Enemmän realismia se toisi. - Anonyymi
Valkoinen rengas on tarkoitettu vain tulosten tarkistukseen, ei ampujalle.
Onko teillä hirviinkin merkityt osuma-alueet?- Anonyymi
Asiaa tuntemattoman metsästyksen vastustajan tuskin kannattaa ottaa asiaan kantaa, koska ei edes ymmärtänyt aloittajan asiaa.
Siinä tarkistat tuloksia, kun alue on paikkalappuja täyteen.
Painu sinne metsästyksen vastustajiisi itkemään ja jätä tämän palstan trollaus!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 681216
Kai mua vähän
Masentaa tämä kaikki. Tämä koko meidän välinen juttu on niin vaikea… Voitaisiinko molemmat lopettaa tilanteen ruokkimine1381014Onko karhukanta jo liian iso? Lenkkeilijä kohtasi kontion juoksulenkillä
Rantasalmella lenkkeilijä kohtasi karhun. Kylällä karhun näkeminen on ollut tosi harvinaista. Onko karhukanta jo liian i111680Vanhat konkarit ulos Elämäni biisistä - Yle selittelee
Elämäni biisi starttaa taas tänä syksynä. Mukana on ripaus uutta, mutta poissa on iso osa vanhaa... Poissa ovat Markku16591S-ryhmän Israel-boikotti liiketalouden opintojen tapausesimerkkinä
Tätä S-ryhmän Israel-boikottitapausta käsitellään jo kauppakorkeakoulujen ja johtamiskorkeakoulujen esimerkeissä. Se ant22545Mitä tehdä kun rakastan yhtä ja olen rakastunut toiseen
Kamala tilanne. Voinko pitää molemmat? 😁61521Oot upea nainen, älä vähättele ittees
Ja tietojeni mukaan 2 muuta on susta kiinnostuneit mun lisäks. 👀31513Mies miksi moinen vetäytyminen?
1) Olit loukkaantunut tai suuttunut 2) Sulla oli toinen nainen 3) Luulit, etten halua jatkaa tutustumista 4) Vai joku52499Mitä vit,,tua!
Mikä hiivatin kommunistien teltta oli kirsikan nurkalla, olivat vähällä jäädä telttoinensa auton alle kun olivat sen kul22466Hyvä Kukkola! toitte tänne taas jotain uutta
Niin sitä pitää! Kehittää oikeasti tarjontaa. Nyt on maut kohdillaan! Käykäähän herkuttelemassa wingseillä ja siipiweikk62465