mitä murretta lahdessa

huet

Niin, mitä murretta lahdessa puhutaan? Onko se keskisuomen vai itäsuomen murretta, vai jotakin siltä väliltä. Kouvolassa ainakin puhutaan jo että mie ja sie.

96

15627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      mielestä tääl ei puhuta mitään murretta mutta kyllä jotku kauempana asuvat kaverit väittää et puhun murretta... kuulostaa kuulema niin oudolta mutta kai nyt savolaisten korvis "tavallinen" puhe kuulostaa oudolta =)

    • murretta?

      ...

    • katso karttaa!

      Otapa ensin kartta käteen ja tarkista Lahden sijainti. Lahti kuuluu Päijät-Hämeeseen, joka on Hämeessä. Lahti on aikoinaan ollut osa Hollolaa ja täällä puhuttiin sata vuotta sitten hollolan murretta. Ko. murteessa jätetään muun muassa d-kirjaimet sanomatta. Ennen vanhaan ne korvattiin L-kirjaimella. Hollolalainen sanoi: "Tahlon nostaa Lahlen lehlen teilän talon pöylälle". Nykyisin Lahden alueella puhutaan ns. yleiskieltä. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Lahtelaiset asuu LAHES. KÄET on taskussa. Ja pallo lentää aidan TAAKKE. Linja-auto on LINKKU. LINKKU-kuskia kiitetään linkusta poistuessa.

      • hehee

        Ja muista vielä! Metsä on METTÄ! Me oltii tuol METTÄS :)


      • Anonyymi
        hehee kirjoitti:

        Ja muista vielä! Metsä on METTÄ! Me oltii tuol METTÄS :)

        Miä sanon mehtä ja lahest oon tosin miä puhun muuteski murteit sekaste


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miä sanon mehtä ja lahest oon tosin miä puhun muuteski murteit sekaste

        Ja mä sanon METÄSSÄ . Toi METTÄS on kyllä pohjanmaan murretta!


      • Anonyymi
        hehee kirjoitti:

        Ja muista vielä! Metsä on METTÄ! Me oltii tuol METTÄS :)

        tälleen 18-12 vuotta myöhemmin, me asutaan lahes, kyllä. mut "metsässä" lausutaan "metäs" ja ihan vaan kädet laitetaa taskuu.. vikat kirjaimet tai tavut jätetään pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mä sanon METÄSSÄ . Toi METTÄS on kyllä pohjanmaan murretta!

        Ja mää oon Lahest! Se on Suomen Sicago!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miä sanon mehtä ja lahest oon tosin miä puhun muuteski murteit sekaste

        Mie kans puhun murteit sekasi, aina en ees tiä mitä murretta millonkin tulloo


    • Pandora

      Kyllä täällä on oma murre. Muutimme tänne noin kaksi vuotta sitten Helsingistä. Poikamme nyt 5v on ollut päiväkodissa sen ajan. Häneen on tarttunut selvästi Lahden murre. Olet sä Lahest jne

      • fjdajfkljda

        Olet sä Lahest ei mee noin vaan...
        Ootko sä Lahest? !!
        Oisko jotain turkuu toi Olet? (nehän on niin itsevarmoja ja näemmä tietävät kysymättäkin, eivätkä siis käytä sanaa OLETKO?

        Tuo d-kirjain kieltämättä muuntuu helposti l-kirjaimeksi.

        Joskus jossain etelän matkalla joku arvostellut suomen kieltä ja sen kuulostamista heidän korvissaan. Tilanteessa oli mukana muistaakseni Oulun seudulta olevia ihmisiä ja minä lahtelainen. Oulun murteen kuuloinen suomi oli aivan kamalan kuuloista ja lahtelainen suomi oli tavallaan ihan nättiä. En millään muista minkä maalainen sitä arvosteli, kyseessä kuitenkin välimeren maat.


      • :):):):):):):):)
        fjdajfkljda kirjoitti:

        Olet sä Lahest ei mee noin vaan...
        Ootko sä Lahest? !!
        Oisko jotain turkuu toi Olet? (nehän on niin itsevarmoja ja näemmä tietävät kysymättäkin, eivätkä siis käytä sanaa OLETKO?

        Tuo d-kirjain kieltämättä muuntuu helposti l-kirjaimeksi.

        Joskus jossain etelän matkalla joku arvostellut suomen kieltä ja sen kuulostamista heidän korvissaan. Tilanteessa oli mukana muistaakseni Oulun seudulta olevia ihmisiä ja minä lahtelainen. Oulun murteen kuuloinen suomi oli aivan kamalan kuuloista ja lahtelainen suomi oli tavallaan ihan nättiä. En millään muista minkä maalainen sitä arvosteli, kyseessä kuitenkin välimeren maat.

        Mä sanosin: ''Ootsä Lahest?'' Tai no en halua kuulostaa täysin juntilta joten sanon: ''Ootsä Lahdesta'' :)


      • lahesttäält
        :):):):):):):):) kirjoitti:

        Mä sanosin: ''Ootsä Lahest?'' Tai no en halua kuulostaa täysin juntilta joten sanon: ''Ootsä Lahdesta'' :)

        ite mä ainaki sanon just et "Ootsä Lahest" mut oon ite asunu koko elämäni tääl ni ei ihme et puhun vähän niinku Lahen "slangii" :)


      • mitäää

        Ei tost hesa murteest saa mitää selvää


      • Anonyymi
        fjdajfkljda kirjoitti:

        Olet sä Lahest ei mee noin vaan...
        Ootko sä Lahest? !!
        Oisko jotain turkuu toi Olet? (nehän on niin itsevarmoja ja näemmä tietävät kysymättäkin, eivätkä siis käytä sanaa OLETKO?

        Tuo d-kirjain kieltämättä muuntuu helposti l-kirjaimeksi.

        Joskus jossain etelän matkalla joku arvostellut suomen kieltä ja sen kuulostamista heidän korvissaan. Tilanteessa oli mukana muistaakseni Oulun seudulta olevia ihmisiä ja minä lahtelainen. Oulun murteen kuuloinen suomi oli aivan kamalan kuuloista ja lahtelainen suomi oli tavallaan ihan nättiä. En millään muista minkä maalainen sitä arvosteli, kyseessä kuitenkin välimeren maat.

        idiootti lahes jätetää loppukirjaimet yleesä pois ja korvataa d joko j tai ei millää eikä kauheemmi n käytetä jossai sanois ja sit kans aika moni loppuu i kirjaimee jne


      • Anonyymi
        :):):):):):):):) kirjoitti:

        Mä sanosin: ''Ootsä Lahest?'' Tai no en halua kuulostaa täysin juntilta joten sanon: ''Ootsä Lahdesta'' :)

        LAHTELAISET EI SANO LAHDESTA HÄVETTÄÄ TOLLANEN SE ON LAHEST TAI LAHESTA esim "ootsä lahest" "joo oonha mä laHest"


      • Anonyymi
        fjdajfkljda kirjoitti:

        Olet sä Lahest ei mee noin vaan...
        Ootko sä Lahest? !!
        Oisko jotain turkuu toi Olet? (nehän on niin itsevarmoja ja näemmä tietävät kysymättäkin, eivätkä siis käytä sanaa OLETKO?

        Tuo d-kirjain kieltämättä muuntuu helposti l-kirjaimeksi.

        Joskus jossain etelän matkalla joku arvostellut suomen kieltä ja sen kuulostamista heidän korvissaan. Tilanteessa oli mukana muistaakseni Oulun seudulta olevia ihmisiä ja minä lahtelainen. Oulun murteen kuuloinen suomi oli aivan kamalan kuuloista ja lahtelainen suomi oli tavallaan ihan nättiä. En millään muista minkä maalainen sitä arvosteli, kyseessä kuitenkin välimeren maat.

        *ootko*? ooTSÄ lahest


      • Anonyymi
        :):):):):):):):) kirjoitti:

        Mä sanosin: ''Ootsä Lahest?'' Tai no en halua kuulostaa täysin juntilta joten sanon: ''Ootsä Lahdesta'' :)

        Turkulaisena sanoisin kans ”ootsä lahest?”, mulla on kyllä myös suku niin ympäri suomea ja kaverit niin tarttuu tosi nopeesti eri murteet muhun kyl🤣


      • Anonyymi
        :):):):):):):):) kirjoitti:

        Mä sanosin: ''Ootsä Lahest?'' Tai no en halua kuulostaa täysin juntilta joten sanon: ''Ootsä Lahdesta'' :)

        Mä sanon OOTKO LAHESTA tai OOTSÄ LAHESTA. Riippuu vähän kenen kanssa puhuu, vanhemman vai nuoren.


    • sani

      Tääl puhutaa Hollolan murretta. Mäki ku meen Savoo, ni kyl mua siel vähän katotaa pitkää, ku en puhu niinku ne. Tääl syyää (syödään) ja uiaa (uidaan) ym. Tota käet taskussa mä en kyllä allekirjota, se kuulostaa jo liian savolaiselt. Ja aina ku mennää johonki ruokalaa syömää osotetaa ensin jotain laaria ja sanotaa, et mä ottasin tot lasagnee...

      • Anonyymi

        Et opikkaa Savvoo ihan päevässä,puhu vuan Lahtelaisittain. Kyllä myö ymmärrettää muita murteita iha sujuvasti.


    • neiti

      TAAKSE on Lahdessa "TAAKKE" =D

      Siis ihan outoa.

    • reettori

      murteesta sitten, mutta väittävät, että puhumme omanlaistamme?

      Se mikä taas henk.koht. kuulostaa "oudolta" on se, kun esim. Turkkulaiset puhuu ihmisistä "hän" muodossa, mutta mehän täällä Lahdes käytetään muotoa "se" - oli sitten kyseessä koira tai ihminen...,

    • Ienkkias

      Kyllähä täälä puhutaa melekosta junttisavvoo ku kuuntelee noita paikallisia

      • Anonyymi

        Mitä on junttisavo!?perustele vähä.ei murre tie kenestäkkää junttia.Noita!


    • Oon lahesta

      Pakko sanoo tähän Lahden murteella erään lauseen.
      Elikä kirjakielellä lause kuuluu näin:

      Odottamatta sinua, lähdin meidän äidin kanssa puhdistamaan Lahden edessä olevaa mahdottoman suurta lehden sivua.

      (lauseessa ei niinkään ole mitään järkeä..)

      Tässä sitten Lahden "murteella" sama lause, eli niin miten itse sen sanoisin jos esimerkiksi vaikka veljelleni puhuisin tämän asian:

      Oottamatta sua, lähin meijän äitin kaa puhistaa Lahen eessä olevaa mahottoman isoo lehen sivuu.

      ;) Nyt tämä kuulostaa itsestäänkin hieman hauskalta. Kyllä sitä Dee kirjainta hyljeksitään Lahessa. ;D

      Keksiikö muut Lahtelaiset kivoja lauseita? :D

      • Leveästi ällän kanss

        Tulin Lahlest, otti sylämmest'.
        Meilän likka tuli Hollolan Lahlest'


    • Lahest

      Ennen luulin että Lahessa ei ole mitään murretta. Jonkun aikaa kun jouduin asumaan savossa niin alkoi huomaamaan. He kun puhuivat sellaista mongerrusta että oli välillä ihan pihalla. Samoin eivät välillä oikein ymmärtäneet oikeaa Suomea mitä Lahessa puhutaan.

      • Anonyymi

        Puhtainta Suomen kirjakieltä puhutaan ainoastaan Kuusamossa! Lahen murre on sekamurretta,vähän Savoa,Hämettä,Karjalaa ym.Savossa ei mongerreta vaan puhutaan Savonmurretta.vaikka sitä voisi kyllä melkein kutsua Savonkieleksi😊


    • Tervetuloa lahteen

      Taitaa kohta olla afrikasta ja lähi-idästä polveutuvat kielet yleisimpiä kuin suomenkieli.

      • öllööö

        Niin :(


    • weqwewq

      Kyllä Lahdessa on oma murre ja omat hyvin omituiset tavat.

      Täällä esimerkiksi voi joku tulla sinulle sanomaan kassajonossa (jos vahingossa tönäiset-etuilet) että olet RUMA,
      tällä täälläpäin tarkoitetaan huonokäytöksistä? siis näin olettaisin?

      Ja samoin nämä hitaat hämäläiset eivät osaa osoitteita vaan kertovat menneessä muodossa mikä missäkin on.
      Se (esimerkki) eläinkauppa on siinä missä ennen oli
      kangaskauppa ja sitä ennen siinä oli hammaslääkäri ja sitä ennen oli se ja se.
      Kun koitat kysyä että anna osoite tai kerro mitä siinä nyt on vaikka vieressä jos sitten osaisin kerrotaan taas menneessä muodossa mitä siinä on ennen ollut ja mitä on ennen ollut vieressä :D

      Hitaassa hämeessä kun olet niin kärsivällisyyttä ;)

      • Anonyymi

        😁 Toi on niin totta. Itekkin tota samaa teen kun ei osote tuu mieleen. Siinä sitte toinen huuli pyöreenä yrittää paikallistaa 😂


    • wjyrvgbeukrn

      Tuntuu suurin ongelma/huvi olla ulkopaikkakuntalaisille ku sanoo "taakke". Iten olin intissä pohjois-karjalas ja ku sanoin taakke nii jumalaton hirnuminen ja vittuilu alko aina :DDD

    • Kielipolliiiisiii

      Riippuu kuka puhuu, jos täällä sattuu olemaan stadilainen käymässä niin stadin salngia, kuopiolaiset puhhuu savvoo. jne.... Riippuu siitä mistä se ihminen on... yleensä...

      • eimorjes :DDD

        kato sherlockki!


    • fdsaaaacxs

      Hämeen läntistä murretta.

    • Derpimies227

      Myynnis derbin tehari

      • derbimake22221

        onko ihan kunnos ja onko maalattu punaseks? itellä derbi myös


    • Aina stadilainen 74v

      Kun muutin stadista (syntyperäinen) Lahteen 1966, niin vielä kuuli sitä Hollolan murretta, ällän päälle puhumista. Ihmetytti myös loppuhenkonen kun puhuttiin jostain henkilöstä sukunimellä tyyliin Helmiin (Helminen), Niemiin (Nieminen) jne, kuin myös tuo taakke (taakse), avaset (avaimet) ym. Kaunein ja toisten mielestä kauhein murre, tai oikeastaan sekakieli, on stadin slangi, joka on muuttunut ajasta toiseen, ja joka on saanut alunperin 1800-luvulla vaikutteita eniten ruotsin sekä venäjän kielistä .Kielet, myös stadin, kehittyy, joskaan ei aina hyvää suuntaan. Paras slanginyastygi on Tonnin stiflat (Tuhannen markan kengät) 1999 Tuomari Nurmio, eli Dumari Nurmis stadiksi. Siinä uutta oli minulle 1950-60 luvuilla stadia bamlanneellle käsite maidaa, muuten ymmärsin kaiken, vaikka olen täällä sekamurteisten päiväthämäläisten keskellä budjannut 47 v. Aina olen silti stadin kundi.

    • Tamperelainen

      Olen tamperelainen, joka asuu väliaikaisesti Lahden lähellä. Lahdessa ja Lahden naapurikunnissa on vanhastaan puhuttu Hollolan ryhmään kuuluvia kaakkoishämäläisiä murteita, joiden erityispiirteitä jotkut yllä jo esittelivätkin. Nykyään yleiskielen d:n paikalla ollut l on jäänyt pois. Lahtelainen nykypuhekieli kuulostaa Pirkanmaan eteläosissa ja Kanta-Hämeessä puhutun sydänhämäläisen murteen (Pikku Kakkosen Ransu) ja pääkaupunkiseudulla puhutun murteen - joka sekin pohjautuu etelähämäläisiin ja Porvoon ryhmän kaakkoishämäläisiin murteisiin mutta on saanut runsaasti vaikutteita muualta muuttaneilta - välimuodolta ilman pääkaupunkiseutulaista naukumista ja esimerkiksi etelähämäläistä infinitiiviä "Ei kannata _makaa_ kiskoilla, jos ei haluu jäädä sporan alle".

    • rise3

      Nyt kaluttaa mahlottomasti kun tuli oltua niin ehloton., sanoi muinonen Hollolan tyttö

    • Piilo Lahtelainen

      Itse olen asunut pääkaupunkiseudulla koko ikäni, ja nyt aikuisiällä on mm. työkaverit kyselleet mistä päin olen kotoisin kun käytän sanoja "TAAKKE" (taakse) "LUOKKE" (luokse) sekä "SYYÄ" (syödä). Äitini on syntynyt ja kasvanut Lahdessa eli häneltä siis tarttunut minulle :)

      • muutan kohta pois

        Todella vittumaisen kuuloinen murre lahdessa


    • Guttaperkkamies

      Kyllä Lahessa puhutaan enempi savoa ja karjalaa.Täällähän ne kaikki idän kinkeripiirin immeiset on ko kaikki ko jäip sinne guldaseen garjalaan.

    • Sovetto

      Tääl'lo kyl aika hämärä murre. Lahem'murteest saa kyl väännettyy vaikka mitä. Just'toi taakke ja sellaset. Tääl kyl puhutaa stadiaki. Jotku sanoo bussii dösäks ja sit tsiikaa ja jotai muit sanoi kans. En'nym'muista. Tälläsil sanoil ku tekee salasanaa ni ei salee kukaa bonjaa et mitä o kirjotettu.
      "Luokke" sanaa ei kyl'Lahes oo. Sanotaa ennemmi lua. Esim. Tuu mul'lua yäks.

      Nimimerkki: lenkkias sano tän lahtena: "Kyllähä täälä puhutaa melekosta junttisavvoo ku kuuntelee noita paikallisia" Ei oo lahtee. Se sanottais näi: Kyllähä tääl puhutaa melkost junttisavoo ku kuuntelee noit paikallisii.

      Pakko sanoo, et on kumminki hianoo ko Suomes on'nii paljo murteit tai slangei.
      Ite oon'asunu tääl vuodest seitkytkuus, eli aika hyvin oj'jääny Lahe'slangi päähä.
      Hollolaa ei puhu kukaa, paitsi jotku vanhat ikäluakat.
      Ja nuoriso keksii jatkuvasti uusii sanoi. Välil joutuu kysyy, et hä? Mitä sä selität?

    • Sovetto

      Tääl'lo kyl aika hämärä murre. Lahem'murteest saa kyl väännettyy vaikka mitä. Just'toi taakke ja sellaset. Tääl kyl puhutaa stadiaki. Jotku sanoo bussii dösäks ja sit tsiikaa ja jotai muit sanoi kans. En'nym'muista. Tälläsil sanoil ku tekee salasanaa ni ei salee kukaa bonjaa et mitä o kirjotettu.
      "Luokke" sanaa ei kyl'Lahes oo. Sanotaa ennemmi lua. Esim. Tuu mul'lua yäks.

      Nimimerkki: lenkkias sano tän lahtena: "Kyllähä täälä puhutaa melekosta junttisavvoo ku kuuntelee noita paikallisia" Ei oo lahtee. Se sanottais näi: Kyllähä tääl puhutaa melkost junttisavoo ku kuuntelee noit paikallisii.

      Pakko sanoo, et on kumminki hianoo ko Suomes on'nii paljo murteit tai slangei.
      Ite oon'asunu tääl vuodest seitkytkuus, eli aika hyvin oj'jääny Lahe'slangi päähä.
      Hollolaa ei puhu kukaa, paitsi jotku vanhat ikäluakat.
      Ja nuoriso keksii jatkuvasti uusii sanoi. Välil joutuu kysyy, et hä? Mitä sä selität?

    • Sovetto

      Tääl'lo kyl aika hämärä murre. Lahem'murteest saa kyl väännettyy vaikka mitä. Just'toi taakke ja sellaset. Tääl kyl puhutaa stadiaki. Jotku sanoo bussii dösäks ja sit tsiikaa ja jotai muit sanoi kans. En'nym'muista. Tälläsil sanoil ku tekee salasanaa ni ei salee kukaa bonjaa et mitä o kirjotettu.
      "Luokke" sanaa ei kyl'Lahes oo. Sanotaa ennemmi lua. Esim. Tuu mul'lua yäks.

      Nimimerkki: lenkkias sano tän lahtena: "Kyllähä täälä puhutaa melekosta junttisavvoo ku kuuntelee noita paikallisia" Ei oo lahtee. Se sanottais näi: Kyllähä tääl puhutaa melkost junttisavoo ku kuuntelee noit paikallisii.

      Pakko sanoo, et on kumminki hianoo ko Suomes on'nii paljo murteit tai slangei.
      Ite oon'asunu tääl vuodest seitkytkuus, eli aika hyvin oj'jääny Lahe'slangi päähä.
      Hollolaa ei puhu kukaa, paitsi jotku vanhat ikäluakat.
      Ja nuoriso keksii jatkuvasti uusii sanoi. Välil joutuu kysyy, et hä? Mitä sä selität?

    • savooooooooooo

      savoa tietysti

    • OutoSanonta

      On tullut sanonta tai termii Lahesta tai Lahen Mies? Sellaista ei takavuosina ole kuultu lahtelaisessa kielenkäytössä.

    • linkku.huu

      Aloittajalle peukkukaasua pyllynreikään. Kyllä lahdesta idiootteja löytyy. Voi herran jumala.

    • Anonyymi

      Ei taakke ole mitään murretta. Ei ole murretta yksittäisiä sanoja on .

    • Anonyymi

      Tää lause kertoo mu mielipitee kirjakielel ja lahen murteel:D

      Kirjakieli: Minusta täällä lahdessa on kyllä perjaatteessa murre. Se että lahdessa syrjitään d-kirjainta, on kyllä totta. Olen itse asunut koko elämäni lahdessa ja kun katsoo esimerkiksi helsinkiläistä tubettajaa niin huomaa eri puhe tyylin kuin minulla. Faktahan on myös se, että lahdessa jätetään viimeisiä kirjaimia pois.

      Miten ITSE sanoisin: Musta tääl lahes on kyl perjaattees murre. Se et lahes syrjitää d-kirjaint, on kyl totta. Oon ite asunu koko elämän lahessa ja ku kattoo esimerkiks helsinkiläist tubettajaa nii huomaa eri puhe tyylin ku mul. Faktaha on myös se, et lahes jätetää viimesii kirjaimii pois.

      Kyl tällee kuultuna toi mu kuulostaa aika hassult. Ja mu tekstis o varmaa tuhat ja kaks punast viivaa XDDDD

      • Anonyymi

        Sanoisin pari kohtaa näin: Must tääl lahes on kyl periaattees murre. / Oon ite asunu koko elämän Lahes ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin pari kohtaa näin: Must tääl lahes on kyl periaattees murre. / Oon ite asunu koko elämän Lahes ...

        Just näin 👍🏻 Ite myös koko ikäni täällä asunu 70 - luvun nuori 🥳


    • Anonyymi

      Jättää helsinkiläisetkin viimeiset kirjaimet pois. Se on ns. nuorten kieli.

      Lahteen muuttaneet karjalaiset ja savolaiset puhuvat omaa murrettaan.

    • Anonyymi

      Tosin karjalaiset on ainaki integroituneet niin hyvin että puhuvat kirjakielellä. Jos sanot mie sua katotaan kun ufo-olentoa.

    • Anonyymi

      Jotain muinaissaamen mongerrusta tuo lahden murre on tai siltä ainakin kuulostaa. Selvää siitä ei saa.

      • Anonyymi

        Hyvin olen selvän saanut vaikka en olekaan Lahdesta. En ole vielä koskaan kuullut kenenkään käyttävän sitä L kirjainta D sijaan.
        Lahdessa sekoittuu kaiki murteet kun on paljon muualta muuttaneita.
        Ihan kiva että kieli on värikästä. Ketäpä se kiusaa miten kukanenkin puhuu tai voiko puhua ollenkaan, nimittäin viittomakieli pitäisi ottaa koulujen opetusohjelmaan.


    • Anonyymi

      Tryhard Luokkakokous2
      ​koska oot mun serkku tai käytä sitä enää ikinä takaisin Suomeen ja puhuit must sekä myös ensimmäisen osan ajasta ja puhuit must sekä myös ensimmäisen 6vuoden on kipee ja puhuit must sekä myös ensimmäi

      Jani Alatalo
      ​onko jotain mennyt rikki kun varaosa auton olet hankkinut?

      Tipparieku
      ​Essaah 5/5

      jyy
      ​NEEKE

      Tekisasu Famiribekari
      ​ri

      juhis Mäkinen
      ​Esaaaaaaah

      Samsung galaxsi A40
      ​Iltaa Pasi mulla on huomenna auton katsastus

      Jasu Sjöberg
      ​moi

      jyrki rantakoski
      ​Lohjalta LOHKEAA.

      Jasu Sjöberg
      ​Mun isoveljellä tuli eilen öljyt omasta autosta pihalle

      Jonttu
      ​pimppari

      Samsung galaxsi A40
      ​Tarvitsetko pasi ylimääräisiä puhelimen latureita käy samsungin puhelimeen?

      Jonttu
      ​pasi keskittyy

      tero iivanainen
      ​morjens

      ivalon hullu
      ​Moi terkkuja Rovaniemi ltä

      ervasti vaan
      ​niitä sankareita on aina jotka ilmottelee jos jotai varaosa autoa hinaa vaikka yleisellä tiellä Pasi V on yksinkertaisen pöpi---

    • Anonyymi

      Evakoille sanottii aikanaan että saavat selkäänsä jos puhuvat karjalan murteella.

      • Anonyymi

        Myynnissä tehoputki. Yleismallinen


    • Anonyymi

      Mumisevat syntyperäiset hissukat niin ettei siitä oletetusta murteesta saisi edes selvää. Oikeaa murretta puhuvat ääneen.

      • Anonyymi

        En tiiä mitä puhuvat


    • Anonyymi

      Vamppi sana on ainakin vain Lahdessa kuultava vammaiselta kuulosta tuperä murresana.

    • Anonyymi

      näin eilen lahtelaisia ja ne puhu iha ouosti ja nyt halluun kuulla lissää sitä murreta mutten löyä mistään esim youtubesta videoita missä sitä puhuttas.

    • Anonyymi

      Lahes puhutaa Karjalaa ! Ja myös juodaan.

      • Anonyymi

        Harmi vaan että sortavalan panimo ei valmista Karjalaa, vaan Hartwall jonka omistaa tanskalainen monikonserni.


      • Anonyymi

        Teininä luuhattii iltaisin leikkarilla ja juotii Karjalaa. Ei tosin joka ilta tietenkää. Oikeestaa aika harvoin juotii. Mut enemmän oltii kyl ulkona ku nää nyky teinit.
        Ei tarvinnu räplätä kännykkää yksin kotona, vaa oltii iha fyysisesti kavereiden kaa ulkona ja millo missäki. Käveltii keskustaa ja takas, ku ei pahemmin ollu linkkurahaa. Ei ollu sähkölautaa alla. Hyvin nous kunto.
        Oli ihan parasta aikaa sillon se.


    • Anonyymi

      puhutan paskaa ja mustamaalataan vaikkei olla koskaan edes puhuttu toisillemme

    • Anonyymi

      Perusjuntin murretta=öristään ja mumistaan sekavia

    • Anonyymi

      Hämäläismurretta

    • Anonyymi

      Itärajan putinaa

    • Anonyymi

      No vittu Karjalaa ko täl höpistä ko Putin on nin kägönen kuggu ja kaig ol nin pal paree ko kommunist Putin aga hää meil suolakurkkua tarjos juu.

    • Anonyymi

      Kommunist vaa takas ni gultagägöset gugguu ja a kaikil on hyvä mieli vaik vitutus on tapissaa ja kaik muuki

    • Anonyymi

      Syökää vittu vaikka paskaa

      • Anonyymi

        Sehän Lahes onkin nyt in.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän Lahes onkin nyt in.

        Ollu ja aina ollu!!mitä hyvää lahest ja turust o tullu 🤔🤔🤔 no tyhjä juna 🤣🤣🤣!


    • Anonyymi

      No Turun murretta tiätty hähä

    • Anonyymi

      Minä lahtelaisena sanon, että Lahesta, en Lahest. Ei olla mitään turkulaisia, jotka jättää viimeisen kirjaimen pois. Muistakaa, se on LahestA!!!

    • Anonyymi

      BCR:ää eli lahtikaupungin rullaluistelija-murretta !

    • Anonyymi

      Lahden naapurista kotoisin, asunut Hesassa 15 vuotta ja vähän aikaa Tampereella, nyt Lahdessa. Hesan ja Lahden murteet ja puhekieli ovat lähentyneet paljon tänä aikana. Hesassa (stadi-sanan jätän syntyperäisille) oli töissä vielä ihan stadin slangia vääntäviä, mutta hekin katosivat jo 90-luvulle tultaessa.

      Mutta Lahden murre. Kyllä se on ihan Hämeen murretta. Karjalan ja Savon murteista ei juurikaan ole saatu tartuntaa. Aiemmin kun Karjalassa syntyneitä oli elossa heidän perheissään puhuttiin Karjalan murretta, ei juurikaan enää. Savolaisuus karisee puheesta muutamassa vuodessa Lahdessa ja muuntuu yleismurteeksi, ei ihan lahtelaiseksi. Töissä näitä savolaisiakin on nähty ja kuultu. Yleisten selvitysten mukaan Hämeen murre on laajentanut aluettaan varsinkin etelään päin.

    • Anonyymi

      Se on Lahessa eikä mikään hiton Lahes .

      • Anonyymi

        Ei Lahdessa puhuta mitään murretta. Nykysyntyneet tai muualta muuttaneet ovat keksineet tuon Lahessa ja Lahes.
        Ainoat asiat, joista Lahdessa nykyisin ollaan ylpeitä ja noussut hattuun, ovat nuo kaksi sanaa: Lahessa ja Lahes. Mitään tekemistä niillä ei ole paljasjalkaisen lahtelaisuuden kanssa.
        Typeryyden huipentuma, etten sanoisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Lahdessa puhuta mitään murretta. Nykysyntyneet tai muualta muuttaneet ovat keksineet tuon Lahessa ja Lahes.
        Ainoat asiat, joista Lahdessa nykyisin ollaan ylpeitä ja noussut hattuun, ovat nuo kaksi sanaa: Lahessa ja Lahes. Mitään tekemistä niillä ei ole paljasjalkaisen lahtelaisuuden kanssa.
        Typeryyden huipentuma, etten sanoisi.

        Lahdesta on vaikea lausua ja taivuttaa arabiaksi. Lahesta on helppo taivuttaa, joten kieli selvästi elävöityy monikulttuurisessa ympäristössä.


    • Anonyymi

      Ryssää siä puhutaan!!on aina puhuttu!!no miks kaalin menekki on suomes lahdest suomen suurin!!sitä voi jokainen miettii hiljaa mielessään 🤭🤭🤭

      • Anonyymi

        Se on Karjalan murretta ja Karjala on aikoinaan kuulunut Suomeen. ( Äly hoi älä jätä )
        Pisa-nuoriso opiskelee nyt vaan ahkerasti ettei tyhmyyttään nolaa koko Suomen kansaa!


    • Anonyymi

      Mun mielest ainaki nuorissa ni Lahtelaiset ja Stadilaiset puhuu samalla tavalla. Koko alue Helsinki, Kerava, Jäke, Mäntsälä ja Lahti. Ihan sama murre on

      • Anonyymi

        Tapani mukaan puhutaan siellä missä ollaan milloinkin


      • Anonyymi

        Lahtelaiset on täyttä paskaa, siis puhuvatkin täyttä.paskas!!!


    • Anonyymi

      Aikojen alussa oltiin Hollolan Lahlesta, mutta nykyään sivistyneet kertovat olevansa Lahdesta.

    • Anonyymi

      Olkaamme siis kaikki ylpeitä siitä että olemme LAHESTA!!
      Kaikista murteista kannattaa olla ylpeä, se tekee meistä ainutlaatuisia täällä Suomessa 👍🏻

    • Anonyymi

      Kunnoin nääs tota ninnoin nääs nin nääs

      Terv Reiman Tiainen
      Lahti

    • Anonyymi

      Lahdessa puhutaan pääasiassa karjalan murretta. Vähemmistönä on hämäläiset murteet. Nousevana murteena on عربي

    • Anonyymi

      Ennen sanottiin Lahdesta. Nykyisin sanotaan Lahesta. Näin se arabian kieli vaikuttaa suomenkieleen.

      • Anonyymi

        Ja ryssän kieli🤣🤣


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe