Minulla on mökkikunnassani kohtuulliset palvelut 2 ruokakauppaa, pieni Alko, Apteekki ja rautakauppa. 90- luvulla oli vielä pankkeja ja jopa lääkärikin, kaikki on hiipunut pikku hiljaa. Olen jo 10 vuotta yrittänyt käyttää rahaani enemmän pikkukunnassa jotta palvelut säilyvät. Nyt minulla on lääkitys joka maksaa 250€ ( Kela korvattava) ja ostan mahdollisimman paljon lääkettä mökkiapteekistani n 2x 250€ kesässä. Käyn kaupoissa ja rautakaupassa.
On todella kiva käydä 2 km päästä hakemassa ruokaa, Buranaa ja maalia. Kuin varautua kaikkeen, ettei tarvitsen ajaa 50 km suuntaansa noita hakiessa.
Pidä mökkikuntasi elävänä
8
329
Vastaukset
- Anonyymi
Asiaa kirjoitat, mutta valitettavasti maaseutu autioituu silti, koska sieltä häviää vakituinen asutus. Pelkästään mökkiläiset eivät kovin pitkään palveluja kannattele.
- Anonyymi
Palvelujen katoamisen seurauksena myös jäljelle jäävien palveluiden hinnat nousevat. Hyvänä esimerkkinä sähkön siirtohinta on jo nyt harvaan asutuilla seuduilla suunnilleen kaksinkertainen verrattuna taajamien siirtohintoihin.
Tämä on pitkälti vihreän ideologian seurausta, jonka mukaan kaikkien pitäisi elää taajamissa. Maaseutu yksinkertaisesti tulee kuolemaan. - Anonyymi
Minun mökkikunnassa on Prisma, 2 Citymarketia, 2 Lidliä, useita autoliikkeitä, kauppatori ja kauppahalli, keskussairaala, yliopisto, ammattikorkeakoulu, vankila , rautatieasema ja lisäksi lentokenttä n. 10 kilometrin päässä.
Kyllä tämä taitaa elossa pysyä ilman minuakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mökkikunnassa on Prisma, 2 Citymarketia, 2 Lidliä, useita autoliikkeitä, kauppatori ja kauppahalli, keskussairaala, yliopisto, ammattikorkeakoulu, vankila , rautatieasema ja lisäksi lentokenttä n. 10 kilometrin päässä.
Kyllä tämä taitaa elossa pysyä ilman minuakin.Samoin meillä on saarimökki kaupungin edustalla, mutta ymmärrän kyllä aloittajan huolen. Kyllä moni asia menee vaikeaksi, jos lähialueen palvelut häviävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tämä taitaa elossa pysyä ilman minuakin.Kuulostaa Joensuulta. On nykyään pinta-alaltaan niin iso, että mökiltä kaupunkiin voi silti olla yli tunnin ajomatka. - Ja palvelut ovat aika vähissä esim. Öllölä - Joensuu välillä.
- Anonyymi
Mökkejä on mökkikunnassani 1700 kpl jos kaikki käyttävät mökillä 1000€ paikallisia palveluita ja kauppoja tulee summaksi 1,7 miljoonaa. Kyllä tuolla rahalla jotain merkitystä on. On tietysti oma valinta, raahaako kaikki tavarat ja ruuat mökille kaupungin marketeista tai pyrkiikö tekemään hankinnat mökkikunnasta.
Minulla tuo 500€ jää lääkkeistä ja toinen 500 ruoka ja rautakauppaan. Moni voisi myös Alkontuotteissa panostaa paikalliseen jos sellainen on.
T AP- Anonyymi
Huomioiden se, että paikalliset kauppiaat hankkivat myytävät tuotteensa muualta, mökkikuntaan jää tuosta korkeintaan 10 % ja pääosa valuu isoihin taajamiin, missä tuotteet tuotetaan ja mm. tukkuliikkeet sijaitsevat.
Tietysti sekin vähä jossain tuntuu, jos keskittää ostoksensa pikkupaikkakunnalle, mutta karu tosiasia on, että pienet kirjonkylät tulevat häviämään kuolinkamppailunsa ja se johtuu poliittisista päätöksistä. - Anonyymi
Tosiasiassa suurimmalla osalla mökeistä käydään vain muutamia kertoja vuodessa ja silloinkin suurin osa tavarasta ostetaan markalla olevasta kauppakeskuksesta. Aktiivisia mökkeilijöitä on loppupeleissä aika vähän ja niistä suuri osa eläkeläisiä, jotka eivät monestakaan syystä johtuen kuluta paljon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2283945Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1391418
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein126925- 77909
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37900Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!288759Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8757J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61736