Pidä mökkikuntasi elävänä

Anonyymi-ap

Minulla on mökkikunnassani kohtuulliset palvelut 2 ruokakauppaa, pieni Alko, Apteekki ja rautakauppa. 90- luvulla oli vielä pankkeja ja jopa lääkärikin, kaikki on hiipunut pikku hiljaa. Olen jo 10 vuotta yrittänyt käyttää rahaani enemmän pikkukunnassa jotta palvelut säilyvät. Nyt minulla on lääkitys joka maksaa 250€ ( Kela korvattava) ja ostan mahdollisimman paljon lääkettä mökkiapteekistani n 2x 250€ kesässä. Käyn kaupoissa ja rautakaupassa.
On todella kiva käydä 2 km päästä hakemassa ruokaa, Buranaa ja maalia. Kuin varautua kaikkeen, ettei tarvitsen ajaa 50 km suuntaansa noita hakiessa.

8

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asiaa kirjoitat, mutta valitettavasti maaseutu autioituu silti, koska sieltä häviää vakituinen asutus. Pelkästään mökkiläiset eivät kovin pitkään palveluja kannattele.

      • Anonyymi

        Palvelujen katoamisen seurauksena myös jäljelle jäävien palveluiden hinnat nousevat. Hyvänä esimerkkinä sähkön siirtohinta on jo nyt harvaan asutuilla seuduilla suunnilleen kaksinkertainen verrattuna taajamien siirtohintoihin.

        Tämä on pitkälti vihreän ideologian seurausta, jonka mukaan kaikkien pitäisi elää taajamissa. Maaseutu yksinkertaisesti tulee kuolemaan.


      • Anonyymi

        Minun mökkikunnassa on Prisma, 2 Citymarketia, 2 Lidliä, useita autoliikkeitä, kauppatori ja kauppahalli, keskussairaala, yliopisto, ammattikorkeakoulu, vankila , rautatieasema ja lisäksi lentokenttä n. 10 kilometrin päässä.
        Kyllä tämä taitaa elossa pysyä ilman minuakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mökkikunnassa on Prisma, 2 Citymarketia, 2 Lidliä, useita autoliikkeitä, kauppatori ja kauppahalli, keskussairaala, yliopisto, ammattikorkeakoulu, vankila , rautatieasema ja lisäksi lentokenttä n. 10 kilometrin päässä.
        Kyllä tämä taitaa elossa pysyä ilman minuakin.

        Samoin meillä on saarimökki kaupungin edustalla, mutta ymmärrän kyllä aloittajan huolen. Kyllä moni asia menee vaikeaksi, jos lähialueen palvelut häviävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mökkikunnassa on Prisma, 2 Citymarketia, 2 Lidliä, useita autoliikkeitä, kauppatori ja kauppahalli, keskussairaala, yliopisto, ammattikorkeakoulu, vankila , rautatieasema ja lisäksi lentokenttä n. 10 kilometrin päässä.
        Kyllä tämä taitaa elossa pysyä ilman minuakin.

        Kuulostaa Joensuulta. On nykyään pinta-alaltaan niin iso, että mökiltä kaupunkiin voi silti olla yli tunnin ajomatka. - Ja palvelut ovat aika vähissä esim. Öllölä - Joensuu välillä.


    • Anonyymi

      Mökkejä on mökkikunnassani 1700 kpl jos kaikki käyttävät mökillä 1000€ paikallisia palveluita ja kauppoja tulee summaksi 1,7 miljoonaa. Kyllä tuolla rahalla jotain merkitystä on. On tietysti oma valinta, raahaako kaikki tavarat ja ruuat mökille kaupungin marketeista tai pyrkiikö tekemään hankinnat mökkikunnasta.

      Minulla tuo 500€ jää lääkkeistä ja toinen 500 ruoka ja rautakauppaan. Moni voisi myös Alkontuotteissa panostaa paikalliseen jos sellainen on.
      T AP

      • Anonyymi

        Huomioiden se, että paikalliset kauppiaat hankkivat myytävät tuotteensa muualta, mökkikuntaan jää tuosta korkeintaan 10 % ja pääosa valuu isoihin taajamiin, missä tuotteet tuotetaan ja mm. tukkuliikkeet sijaitsevat.

        Tietysti sekin vähä jossain tuntuu, jos keskittää ostoksensa pikkupaikkakunnalle, mutta karu tosiasia on, että pienet kirjonkylät tulevat häviämään kuolinkamppailunsa ja se johtuu poliittisista päätöksistä.


      • Anonyymi

        Tosiasiassa suurimmalla osalla mökeistä käydään vain muutamia kertoja vuodessa ja silloinkin suurin osa tavarasta ostetaan markalla olevasta kauppakeskuksesta. Aktiivisia mökkeilijöitä on loppupeleissä aika vähän ja niistä suuri osa eläkeläisiä, jotka eivät monestakaan syystä johtuen kuluta paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe