Osakehopottajat näyttävät naureskelevaa lärviänsä medioissa ja kertovat kuinka pienituloinen voi säästää itselleen satojen tuhansien pääoman. Idean ytimessä on korkoa korolle -periaate, joka on matemaattisesti toimiva, mutta mahdoton soveltaa onnistuneesti käytäntöön 40 vuoden periodilla. Käytännössä juuri kukaan ei voi onnistua hopottajien korkoa korolle -periaatteella hopottajien maalailemalla tavalla.
Uusimpana töräyksenä Kivipelto laskeskelee että 290 e/kk sijoituksella hankkisi rahastoihin sijoittamalla 765.000 massit 40 vuoden aikana. Kivipellon utopiassa jätetään huomioimatta sijoitustuottojen verot, rahastojen kulut ja maalataan keskituotto-oletus pilviin asti, ellei peräti stratosfääriin. Missä on Kivipellon rahastosijoittaja-fakiiri joka sijoittaa 40 vuoden ajan saaden joka eurolle 40 vuoden aikana keskimääräisen 7 % efektiivisen korkoa korolle -tuoton? 40 vuoden ajan? Sellaista ei vaan ole. Rahastot eivät toimi hyvää hyvyyttään, vaan ylläpitäjät vetävät välistä minkä ilkeävät. Verottaja puuttuu sijoitustuottoihin joka tapauksessa, tavalla tai toisella. 25-30 % pääomaveron vaikutusta ei ole syytä väheksyä efektiivisiä tuottoja laskeskellessa.
https://www.verkkouutiset.fi/a/nain-voit-keskituloisena-kerryttaa-750000-euron-omaisuuden/#0649452b
Tätä osakehopottajat eivät kerro
11
269
Vastaukset
- Anonyymi
Täytyy olla tosi tollo joka ei 40 vuodessa rikastu pörssissä!
1. Hajautus 12-15 yhtiöön, joiden toiminta on kannattavaa, ei-ei höpö-höpövirmoja. Osinkoa maksaviin yhtiöihin.
2. Osingot uudelleen sijoitukseen.
3. Säännölliset ostot, tuulessa ja tuiskussa.
4. Kurinalaisuus.
----
Tai sitten pienikuluiseen indeksiin.
-----
Olen itse tapaustutkimus, minulla vei 15 vuotta. Mutta siis harvinaisempi tapaus.
40 vuodessa maalaisjärkeä käyttävän on mahdoton epäonnistua. Tottakai sinne joku turska tulee, konkurssikin. Mutta hajautus ja pitkäjänteisyys auttaa.- Anonyymi
Muuten hyvä, mutta ohi aiheen.
- Anonyymi
Ei tarvitse olla edes tollo kun tajuaa että joku maksaa nuo voitot.
Se joku on se epäonninen sijoittaja.
Eli jokaista euroa kohden on joku joka menettää euron.
Ei pörssi ole ikiliikkuja.
Tuon lisäksi kun otetaan verot ja välityspalkkiot niin häviäjiä pitää olla enemmän tai hävitä pitää enemmän jotta joku saa voittoja.
Eli suomennettuna, jos myyn eurolla ostetun eurolla eteenpäin ja ostaja myy sen eutolla eteenpäin niin tappiota tulee välityspalkkioiden takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes tollo kun tajuaa että joku maksaa nuo voitot.
Se joku on se epäonninen sijoittaja.
Eli jokaista euroa kohden on joku joka menettää euron.
Ei pörssi ole ikiliikkuja.
Tuon lisäksi kun otetaan verot ja välityspalkkiot niin häviäjiä pitää olla enemmän tai hävitä pitää enemmän jotta joku saa voittoja.
Eli suomennettuna, jos myyn eurolla ostetun eurolla eteenpäin ja ostaja myy sen eutolla eteenpäin niin tappiota tulee välityspalkkioiden takia.Olet totaalisen kuutamolla siitä, miten osakesijoittaminen toimii. Viimeinen kappale pitänee paikkansa mutta eihän tuo ole tarkoituksellinen toimintatapa. Toisekseen, jos minä ostan nyt kymppitonnilla osakkeita, nostan vaikkapa 4% osinkoja ja myyn osakkeet vuoden päästä kymppitonnilla pois, tuotoksi jää 400e, josta vähennetään kauppojen kulut (jokunen kymppi) ja verot, eli nettona tuosta jää siinä 250 euroa.
Äärimmäisen yksinkertaistettu esimerkki - minulla on osakkeita, jotka olen ostanut pari vuosikymmentä sitten ja ne ovat jauhaneet jo ostohintansa osinkoina ja arvokin on vähän toista luokkaa kuin ostaessani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet totaalisen kuutamolla siitä, miten osakesijoittaminen toimii. Viimeinen kappale pitänee paikkansa mutta eihän tuo ole tarkoituksellinen toimintatapa. Toisekseen, jos minä ostan nyt kymppitonnilla osakkeita, nostan vaikkapa 4% osinkoja ja myyn osakkeet vuoden päästä kymppitonnilla pois, tuotoksi jää 400e, josta vähennetään kauppojen kulut (jokunen kymppi) ja verot, eli nettona tuosta jää siinä 250 euroa.
Äärimmäisen yksinkertaistettu esimerkki - minulla on osakkeita, jotka olen ostanut pari vuosikymmentä sitten ja ne ovat jauhaneet jo ostohintansa osinkoina ja arvokin on vähän toista luokkaa kuin ostaessani.No kun esimerkkejä haluat niin yksi lisää.
Appeni kuoli 2026 ja lapseni olivat äitinsä sijaan perillisinä.
Pitkän väännön jälkeen anoppini ehdottama perinnönjako oli sellainen jossa lapseni enolle ja tädille tuli enemmän outokummun osakkeita kuin lapsilleni.
No sopihan se mutta jo parin vuoden jälkeen aloi itku että perinnönjako pitää tehdä uusiksi kun osakkeiden arvo oli romahtanut eikä osinkoakaan enään juurikaan makseta.
Perintöverossakin muut hävisivät kun osakkeiden arvo oli korkea ja he olivat täysikäisiä.
Lasteni kannalta ei ollut merkitystä kun alaikäisinä he eivät joutuneet maksamaan perintöveroa.
Eikä se isän arvopapereissa nokiakaan näytä hyvältä, ollaan myyty sen verran että saatu tappioita vähennettyä voitoista.
Tietenkin spekuloimalla jälkikäteen olisi tienannut hyvät rahat osingoilla.
Esimerkiksi varma sijoituskohde stora enso maksaa ruhtinaalliset osingot, eli 2024 0,6€/osake.
Jos satuit ostamaan toukokuussa 13,81 ja nyt ihmettelet kun hinta on 10,86 ja alaspäin mennään niin mitä se 60 senttiä kuittaa tuossa katastrofissa?
Vai väitätkö ettei kukaan ostanut toukokuussa?
- Anonyymi
Tarkoitatko että aiheena on ollut osakepohattojen naureskelu, sitä on vähän vaikea kommentoida?
Kirjoittaja https://keskustelu.suomi24.fi/t/18611943/tata-osakehopottajat-eivat-kerro#comment-131006584 on aivan oikeassa
Hoidan muutamaa salkkua ryhmässä ja olen nyt kerännyt sotakassaa jos Usa sakkaa jolloin se leviää ympäri maailmaa
SP500 on kallis tällä hetkellä ja sitä ylläpitää muutama noin 7 suurfirmaa ja into koronlaskuista
En ole kuukausisijoittaja
Viimeksi enemmän ostin lokakuussa Mantaa, kun se irtosi markkinoille
Viimeksi enemmän myin Fortumia nyt syyskesässä kun se meni selvästi yli 14 - Anonyymi
Tulikiven markkina-arvo on tänään 28 m€ ja lisäksi sillä on Suomussalmen talkkiesiintymä tuohon päälle. Elementis maksoi Mondo Mineralsin talkista 553m$, joten tässä on mahdollista 10-20-kertaistaa rahansa kerralla.
- Anonyymi
Kuulostaa hyvältä mutta en uskalla sijoittaa näin kiikkerään alaan
tiedän että pienyhtiöt heiluvat voimalla mutta että niissä voi olla potentiaalia
massiivisiin nousuihin
- Anonyymi
Lontoon pääomapäivä CMD
UPM ei tehnyt muutoksia taloudellisiin tavoitteisiinsa CMD:n yhteydessä tavoittelee
1) kasvavaa liikevoittoa
2) 10 %:n oman pääoman tuottoa
3) alle 2x olevaa nettovelka/käyttökate -suhdetta
Tulos pitäisi olla parannusvaiheessa kun PdT Uruguayssa alkaa tuottaa ja Leuna UPM Biochemicals itäisessä Saksassa pääsee ylösajoon
Rotterdamin biolaitoksen rakentaminen edelleen epävarma?
Suomen kireä puumarkkina ja paperi laskee tulosta
Leuhkaistiin lopuksi, että sijoittajat ovat saaneet vuodesta 2009 keskimäärin 14 % vuotuisen tuoton MIKÄ TIETTY ON KOVA
UPM on pienessä laskussa hinta alle 30 Helsingissä
en omista enkä vielä harkitse
olen varovainen myös siksi, että en halua että Suomen metsät myydään
selluna kiinalaisille - Anonyymi
Ihan loistava osake toi upm. Monialayhtiö eikä enää pelkkä metsäyhtiö. Uruquay toimii täysillä ja ymmärsivät siirtää toimintoja sinne , pois kommunistisen Suomen työmarkkinoita häiritsemästä. Syksyn osingoilla lisää.
Perjantain ostokset 29,29 euroo johon saa vielä kohtuu osingon , 0,75€ / osake . Harmi ,että Pesonen lopetti , mutta eläke on ansaittu ja ymmärsi vielä muuttaa Sveitsiin veroja pakoon. - Anonyymi
En minä muuta kuin että miljonäärinä on kiva olla!
Ja toinen ihan muu juttU.
sano vaikka: "Pöö" niin eiköhän sieltä Tulikivi aina jotain ilmaannu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.1112292- 1021385
- 1701207
- 531165
- 691115
- 43997
Hienoa SDP 24,8%
Kyllä eilisessä hallituksen kyselytunnilla näkyi miten tyhjää puhetta pääministerin sijaisella Purralla oli. Hän ei vast163913- 49859
- 115783
- 67776