Itseänihän tästä saan tietysti syyttää. Elelin velkavankeudessa liki 20 vuotta. Millään ei ollut merkitystä, kun kaikki ylimääräinen ulosmitattiin palkasta. Olin yksinhuoltaja, ja lapsellani oli vakava sairaus, jonka vuoksi sairaalalaskuja kertyi, kertyi ja kerty. Lopulta kertyi kaikkia muitakin laskuja, omat terveydenhuoltomenot sun muut. Jopa puhelinoperaattorin laskut sitten lopulta meni ulos- ottoon. En vain jaksanut välittää. Tai no ei ollut oikeastaan edes vara maksaakkaan, kun uo vei osan palkasta ja elääkkin piti, lapselle saada lääkkeet jne....Lopulta olin täysin varaton, jolloin ei ollut tuloja. No tietenkään silloin on mistään paha periäkkään. No sainhan minä muutaman huntin kk.ssa lapseni omaishoitajana. Kaiken elämisen maksoi silloinen mies, jonka kanssa pistettiin hynttyyt yhteen. No nyt kun lapsi on omillaan ja austelen yksin, teen töitä. Palkasta on ulosmitattu ihan joka ikinen euro, mikä on vain ollut mahdollista. Ja tottakai se on ihan ok, koska itseppä olen töpeksinyt. Kyllähän se kirpaisi useamman vuoden aikana menettää ulos- otolle 600 e+ lomarahat ja veronpalautukset. No mutta nyt ollaan siinä pisteessä, että uo ei enää ole palkasta pidättänyt vuoteen mitään. Muutama perintäkirje on tullut, jotka sitten olen kiltisti maksanut, kun summat on ollut ihan maltilliset. Mutta! Nyt tippuu joka perintätoimistosta kirjeitä! Että sinulla on tämän ja tämän verran velkaa. Maksa siihen ja siihen mennessä, tai tee maksusuunnitelma. Parhaillaan perittävä velka on vuodelta 2011. No kiltisti olen niitäkin alkanut makselemaan. Mutta kohta on tilanne taas se, että alkaa itku tulemaan ja rahat loppumaan kun on monelle perintätoimistolle maksusuunnitelma ja joka kk lyhennän niitä. Oma työpaikkakin on nyt hiukan epävarma, että kauanko saa siellä jatkaa! Onko tosiaan oikein, että noinkin vanhoja velkoja aktivoidaan uudestaan? Ja tosiaan suurin osa niistä on julkisen terveydenhoidon laskuja! Nytkin sain kirjeen, että olet hyväksynyt maksusuunniteman maksamalla ensimäisen erän...Tämä koski vuoden 2019 terveyden huolto laskua! Joudunko nyt ihan oikeasti koko ikäni olemaan tässä velka helvetissä? Tuntuu siltä, kun huokasee helpotuksesta, niin johan luukusta tulee uusi lasku. Ulos- otosta on onneksi tullut viimeksi oikso huhtikuussa. Mutta joka ikinen perintäfirma uhkaa ulos- otolla, ellen maksa tai suostu maksusuunnitelmaan.
Vanhat velat
6
583
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaisiko ottaa yhteyttä velkaneuvontaan? Älä nyt kuitenkaan menetä mielenterveyttäsi, olet käynyt niin pitkän ja rankan tien tähän saakka. Aina lapset ja muut huollettavat menee kaiken edelle, se on rohkean ihmisen teko se.
Perintäfirmat on ihan peestä, enkä tajua miksi viranomainen niiden juttuja ajaa. Mutta kansalainen on aika heikoilla tässä pyörityksessä. Joskus tuntuu todella siltä ettei yksilöllä ole mitään oikeuksia saati tietoakaan kun voudin hovi päättää kohtalosta.
Mutta muista, meitä on iso joukko, eli et ole yksin. Tsemppiä!- Anonyymi
Vaan miksi ei nuo julkiset velat esim terveydenhuollon velat vaan vanhene? Kovin kun tälläinen mistään mitään tietämätön googlettaa, niin julkisen terveydenhuollon vellat pitäisi vanhentua viidessä vuodessa? Mistä ihmeestä ne perijät kaivelee noita iän ikuisia velkoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan miksi ei nuo julkiset velat esim terveydenhuollon velat vaan vanhene? Kovin kun tälläinen mistään mitään tietämätön googlettaa, niin julkisen terveydenhuollon vellat pitäisi vanhentua viidessä vuodessa? Mistä ihmeestä ne perijät kaivelee noita iän ikuisia velkoja?
Perintäyhtiöt voivat yrittää kusettaa, eli perivät sillä idealla että josko tuo maksaisi vaikka onkin vanhentunut velka. Se valitettavasti ei näille firmoille ole mikään tuntematon toimintatapa. Velkaneuvontaan tosiaan kannattaa ottaa heti yhteyttä. Jos ulosoton kuitit ovat tallessa, niistä voi myös mahdollisesti tarkistella, onko näitä nyt perittäviä velkoja jo maksettu. Perintäyhtiöiltä voi myös vaatia tositteita alkuperäisestä velasta, että se tosiaan on ollut olemassa ja laillinen.
- Anonyymi
miksi teit tota 20 vuotta, ilman velkajärjestelyä.. ite kääntäisin aamulla kylkeä.. no mulla on velkojilta 70 sivua massakannetta. hain varattomuus todistuksen ja järjestelyä tuohon.. liki puolet annettiin anteeksi.
- Anonyymi
Siksi, koska olin aivan väsynyt . Ei ollut keinoja eikä tietoa mitä olisin tehnyt! Karttelin vain vieraasta numerosta soittoja...ihan muka kun ne velat sillä olisi hävinnyt. En aikaissut kirjeitä. Ei ne silläkään hävinneet! Velkajärjestely tuntui vieraalta ja oudolta, josta en tavallaan ollut kuullutkaan. Sitten kun kuulin, niin se totuus joka sieltä olisi paljastunut velan määrästä olisi musertanut minut taas. Elämäni kun sain järjestykseen ja taas aloin saamaan tehdystä työstäni palkkaa, niin tottakai siitä ulosmitattiin se ulos- otolle kuuluva summa. Noin vuosi sitten olin ihan mahdottoman yllättynyt, kun sainkin isomman palkan mihin olin tottunut...Ulos-otto ei ollut vienytkään kaikkea...Sen jälkeen ulos-otto ei ole palkasta enää pidättänyt...Oli ihanaa saada veronpalautuksetkin kokonaisuudessaan. Ulosotosta on muutamia laskuja tullut. Tai maksukehoituksia. Ne ovat olleet ihan maltillisia ja olen voinut ne kerralla maksaa...noin 100 euron luokkaa! Ja jotenkin uskonkin, että nyt ei ole enää ulosotossa mitään, koska ei ole mitään sieltä tullutkaan. Sen verran raukka olen, että en uskalla vielä edes tarkistaa! Mutta nuo perintäfirman paskiaiset! Entä jos vaan jätän ne huomioimatta? Voiko ne mennä ulosottoon? Vaikka lain mukaan velka on periaatteessa jo vanhentunut? Ja kauhankohan kestää, että luottotietoni on miinuksella? On kyse kuitenkin pitkä- aikaisesta ulos- otosta!
- Anonyymi
Oletko varma,että noita velkoja ei ole peritty ulosotossa?Ehdottomasti pyydä alkup. sopimus ja vertaa niitä uo:n tietoihin
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-216170Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"
Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite915806Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin993799- 1263782
- 1281565
- 571467
Miksi miehen on hankala ymmärtää
Että hänen on tehtävä aloite. Niin sen kuuluu mennä luonnollisesti.1301382- 381199
- 451173
- 271157