Kun aika sinut jättää , millaista käsittelyä toivot?

Anonyymi-ap

Kun aika sinut jättää, mitä toivot maallisille jäännöksillesi tapahtuvan?

Toivotko että ruumiisi pannaan perinteiseen tapaan arkussa maan poveen ja haudalle tulee muistokivi?

Haluaisitko mieluummin trendikkäästi, että ruumiisi poltetaan ja tuhka heitetään mereentai entisen kotitalosi pihaan ja kiinnitetään pieni metalllinen muistolaatta, jossa on nimesi ja aikasi, jonkun sukulaisen hautakiveen tai hautausmaan aitaan tai vastaavaan?

Ketkä haudallasi tai muustopaikallasi kävisivät? Puolisosi lapsesi ja sisaruksesi.. Ensi alkuun voi joku tuttava käydä. Vähitellen käynnit vähenevät..

Mahdolliset lapsenlapsesi eivät haudallasi plaljoa käy, vielä vähemmän näiden lapset. Hauta jää vähitellen hoitamatta. Siitä huolimatta siitä on maksettava.
Tilanne alkaa tulla jälkeläisille kiusalliseksi.. Muistosikaan ei heitä kiinnosta.. Hauta siirtyyy vähitellen seurakunnan haltuun ja siihen pannaan uuden vainajan jäännökset. Sen pituinen se?

Mitä itse haluat ja toivot? Oletko ilmoittanut toiveestasi lähiomaiselle tai vastaavalle?

Omakohtaisesti uskon siirtyväni vielä tuohon "trendikkääseen" vaihtoehtoon.

61

579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hautaustestamenttini.
      Ukko tuhkaksi ja tuhka muistolehtoon.
      Tilaisuus. Läsnä lähimmät omaiseni. Vaimo jos on hengissä. Lapsemme lapsineen jos haluavat tulla. Jos ovat paikalla niin ammattipuhuja kehukoon minua 5 minuutti.
      Panhuilu musiikka taltiosta. Peijaiset pikkukaupunkimme parhaan ravintolan kabinetissa.

• Anonyymi

Tietysti tuhkataan!

• Anonyymi

Montako kertaaa viimeisen kymmeneen vuoden aikana oleet käynyt isovanhempiesi haudoilla?
      Oletko koskaan käynyt isoisovanhempiesi haudolla? Et ehkä edes tiedä missä ne ovat. En tiedä minäkään osaltani.
      Isovanhempien haudoilla kävin viimeksi noin 7 vuotta sitten.h

• Anonyymi

Miksi siellä pitäisi käydä kiviä kumartelemassa? Eivät he siellä ole, eivät kivessä eivätkä maassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi siellä pitäisi käydä kiviä kumartelemassa? Eivät he siellä ole, eivät kivessä eivätkä maassa.

Hautojen hoito eli menneiden sukupolvien kunnioitus kuuluu sivistykseen. Säilytämmehän me vanhat valokuvatkin, taulut ja muistoesineet, jotkut jopa perintönä saadut asunnot ja pankkitilit, vaikka ei niitä palvo eikä kumartele.

• Anonyymi

Itseään ja sukuaan kunnioittava ihminen tietää esipolvistaan edes jotain, nimet, koulutuksen tai ammatin, asuinpaikan, hautakiven.
        Sen olemme velkaa edellisille polville, eikä heitä pidä väheksyä ja unohtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hautojen hoito eli menneiden sukupolvien kunnioitus kuuluu sivistykseen. Säilytämmehän me vanhat valokuvatkin, taulut ja muistoesineet, jotkut jopa perintönä saadut asunnot ja pankkitilit, vaikka ei niitä palvo eikä kumartele.

Kuka säilyttää, kuka ei. Onneksi ajat muuttuvat ja yhä useampi tahtoo olla kivettä tai muitta muistoitta.

• Anonyymi

Useita kertoja vuodessa. Tulipa kerran käytyä kunnon hautuumaa kierroksellakin ja totesin vain, että kylläpä on paljon mennyt sukulaisia. Eipä tänne kukaan jää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itseään ja sukuaan kunnioittava ihminen tietää esipolvistaan edes jotain, nimet, koulutuksen tai ammatin, asuinpaikan, hautakiven.
        Sen olemme velkaa edellisille polville, eikä heitä pidä väheksyä ja unohtaa.

No eipä tässä ole fyrkkaa palkata jotakuta selvittään sukuni saloja. Ne muistamiset riittää, jotka muistan.

• Anonyymi

Olen monesti sanonut lapsilleni, että polttohautaus ja mahdollisimman edullinen arkku. Sitten tuhkat sirotellaan sirottelualueelle ja pieni laatta siihen paateen, missä on toistenkin vainajien laatta. Tai ei sitäkään välttämättä. Kuka kävisi siellä minua muistelemassa, kun on matkaa.
      Jos haluavat niin käyvät jossain kahvilla siunauksen jälkeen. Minulla on niin pieni suku. Lapsia 2 perheineen ja lapsenlapsia on 3. Olen tyytyväinen tähän menettelyyn. Mahdollisimman edulliset hautajaiset!

• Anonyymi

Olen ilmoittanut lapsilleni toiveeksi tuhkauksen ja tuhkauurna haudattavaksi muistolehtoon jossa on paikka johon vainajan tiedot tulevat.
      Muistotilaisuuden saavat lapset järjestää mieleisekseen.
      Ensimmäinen aviomieheni on kuollut 48 vuotta sitten ja luovutan haudan seurakunnalle ensi kesänä, silloin myös hautakivi poistetaan.
      tepa

• Anonyymi

Seurakunta otti yhteyttä ja tiedusteli eräitten sukulaisteni haudan tilannetta. Viimeinen vainaja on siihen haudattu yli 40 v. sitten. Tiesin, että se sukuhaara on sammunut, ja varmuuden vuoksi tiedustelin useilta kaukaisilta sukulaisilta heidän mielipidettään. Kukaan suvun jäsen ei enää asu tällä paikkakunnalla, ja niin luovutin raskain mielin haudan käyttöoikeuden seurakunnalle, joka poistaa kiven ja luovuttaa hautapaikan toisille.
        Vaikka nämä kaukaiset sukulaiset olivat vain harvoin meihin kosketuksissa, tuntuu haikealta sallia heidän muistonsa katoaminen. Minun jälkeeni heitä tuskin kukaan muistaa, koska muut suvun jäsenet ovat jo seuraavaa sukupolvea, jolla ei ole muistikuvaa näistä suvun vanhimmista jäsenistä.
        Sanotaan, että ihminen ei ole kuollut, ennen kuin häntä ei enää kukaan muista.

• Anonyymi

En tunne ketään Aikaa.

• Anonyymi

Hyvin hiljaa ja huomaamattomasti tuhkaksi loimuten. Sitä ennen tiede voisi aukaista, tutkia ja ottaa kaiken mahdollisen tiedon ja opin, jos sisällöstäni sellaista lähtisi.

• Anonyymi

Taas sama makaaberi aloituksen aihe. Eikö tätä ole jo tarpeeksi jauhettu ?

• Anonyymi

Eikö ko. aihe tule aina vain luonnollisemmaksi ja läheisemmäksi, mitä vähemmän aikaa on poistumisajankohtaan. Se on hyvä, että ihmiset tahtovat puhua aiheesta, joka on tabu ja sellainen asia, josta mieluummin vaietaan.

• Anonyymi

Pakkoko tuollaisen ruikuttajan on tätä lukea?

• Anonyymi

Makaaberi? Kuolema on täysin luonnollinen loppu syntymälle. En tiedä ketään, kuka tänne olisi jäänyy. LUONNOLLINEN, vain täystollo saa asiasta makaaberin.

• Anonyymi

Tuhkaus ja uurnalehtoon, nimi isoon paasiin, jossa on muitakin nimiä. Lapset vie vahtimestarin kanssa uurnan, ei sen kummempaa seremoniaa. Käyvät jos käyvät, eivät näytä käyvän isänsä haudalla. Heidän on valinta, enkä puutu siihen.
      Itse käyn molempien miesteni haudalla. Sen lisäksi on toisen miehen lähisukulainen, jonka hautaa olen alkanut hoitaa kun muita ei enää ole. Siinä muistelen kauas haudattuna läheisiäni, vanhempiani, veljiäni ja sisariani ja isovanhempiani. Heidän haudalla käyn vain kun vierailen kotiseudullani. Minulle merkitsee haudalla käynti aika paljon, rauhoittaa ja olen kiitollinen historiastani ja hyvästä lapsuudestani. Juuret ovat tärkeät. Viime kesänä seisoin isän ja äidin haudalla kaukana kotoani, Kiitin heitä elämästäni.

• Anonyymi

Miksi edellisiä sukupolvia tulisi muistaa? Siksi, että olemme sukumme jäseniä renkaina ketjussa.
      Ihmisen tulee tietää taustansa, hänen on hyvä tunnistaa sukunsa piirteitä niin itsessään kuin lapsissaan. Menneiden sukupolvien vaiheet ovat mielenkiintoista tietoa ja on hyvä, että tarinat entisiltä ajoita säilyvät, niin valokuvat kuin hautakivetkin.

Sukututkimus on mielenkiintoinen harrastus, mutta monien mielestä edellisissä sukupolvissa ei ole mitään muistettavaa, koska he olivat "vain" suomalasia talonpoikia, torppareita tai käsityöläisiä. He ovat kuitenkin tehneet tämän yhteiskunnan, jonka jäseniä me olemme.

• Anonyymi

Millaista "käsittelyä" toivot, kuulostaa .... mauttomalta ?
      Miten nyt ruumista "käsitellään" ?
      Se ei kuulu kellekään ulkopuoliselle edes eikä luulisi kiinnostavan ketään
      ulkopuolista. Eikös vainajaa kuulu kunnioittaa eikä rääpiä julkisilla
      palstoilla ?

• Anonyymi

Voi jessus... kysymyshän kuului "minkälaisen hautauksen toivot ITSELLESI. Eikö saa/voi puhua omista toiveistaan julkisesti?
        Kyllä olet niin yksinkertainen.

• Anonyymi

alotuksen kysymykseen:

Kun kuolen toivoisin
      äkkiä kaikki senhetkiset vaatteet päällä työnnetään krematorioon,

inhottaa ajatus, jos ne tonkii mun ruumista
      riisuvat minulta omat vaatteet päältä pois,
      sen koen inhottavaksi,

joten heti ne vaatteet päällä vaikka olisi ulkoilu takki päällä kenkineen huiveineen niin heti työnnetäisiin kermatorioon palamaan tuhkaksi,
      mitään ei saa jäädä minusta maanpäälle,

eikä minun ruumista saisi tonkia OLLENKAAN ! hyiii ajatuski tonkimisesta,
      ja kaikkien kolojen räpelöimisestä hyiiii,

• Anonyymi

tuohon voisi lisätä
        haluaisin kuolla salaa, kadota vaan pois

jälkeläiset vois vain hautuumalla käydä yleisellä pasilla jossa olisi tuhansia muitaki nimiä muistoksi kirjoitettu
        niin mun nimen kohdalla joskus miettimässä
        mitä olin ja olinko heille riittävän hyvä
        kuin itse kuvittelin olleeni
        heitä raksatava omainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tuohon voisi lisätä
        haluaisin kuolla salaa, kadota vaan pois

jälkeläiset vois vain hautuumalla käydä yleisellä pasilla jossa olisi tuhansia muitaki nimiä muistoksi kirjoitettu
        niin mun nimen kohdalla joskus miettimässä
        mitä olin ja olinko heille riittävän hyvä
        kuin itse kuvittelin olleeni
        heitä raksatava omainen.

Miksi et soisi heille hautaa, jonka ääressä voisivat sinua muistaa ja tuoda kynttilän pyhäinmiestenpäivänä? Miksi heidän tulisi etsiä nimesi tuhansien tuntemattomien joukosta?
        Miksi et sallisi heidän muistaa sinua rakastavana omaisena sinulle omistetulla ikuisella lepopaikalla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi et soisi heille hautaa, jonka ääressä voisivat sinua muistaa ja tuoda kynttilän pyhäinmiestenpäivänä? Miksi heidän tulisi etsiä nimesi tuhansien tuntemattomien joukosta?
        Miksi et sallisi heidän muistaa sinua rakastavana omaisena sinulle omistetulla ikuisella lepopaikalla?

alotushan oli " toiveesta "

totuus on toinen ,
        ostin jo yli kymmenen vuotta sitten puolisolleni hautapaikan ja kiven
        todellisuudessa jälkeläiseni pistää tuhkanai puolisoni viereen saman kiven juureen,

toiveeni pienet sukujulat vain lähiomaisten kesken,

puolisolleni pidin vanhanaikaiset suurehkot suku hautajaiset jossa oli sukua ja ystäviä paikalla,
        itse haluan mennä hautaan pienesti huomaamatta,
        suurin osa kavereita jopa sukulaisista ja tärkeistä elämääni vaikuttaneista ihmisistä on jo kuolleet,
        joten siinä syy pieniin huomaamattomiin hautajaisiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

alotushan oli " toiveesta "

totuus on toinen ,
        ostin jo yli kymmenen vuotta sitten puolisolleni hautapaikan ja kiven
        todellisuudessa jälkeläiseni pistää tuhkanai puolisoni viereen saman kiven juureen,

toiveeni pienet sukujulat vain lähiomaisten kesken,

puolisolleni pidin vanhanaikaiset suurehkot suku hautajaiset jossa oli sukua ja ystäviä paikalla,
        itse haluan mennä hautaan pienesti huomaamatta,
        suurin osa kavereita jopa sukulaisista ja tärkeistä elämääni vaikuttaneista ihmisistä on jo kuolleet,
        joten siinä syy pieniin huomaamattomiin hautajaisiin

Tässä iässä on todennäköistä, että hautajaiset ovat pienet, ikätoverit jo kuolleet, nuorempi polvi matkojen päässä, vain oman perheen jäsenet varmasti osallistuvat. Ja oikeinhan se onkin, kun elämä on jo eletty.
        Vaikeampi on ajatella, jääkö perinnöstä ongelmia ja millaisia. Sitä tuskin kukaan toivoo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi, kun muistamiseen ei tarvita yhtään yhtykäistä kiveä ja kynttilän voi sytyttää vaikka kotona muistelun tueksi, jos ei muuten muista.

• Anonyymi

Ööööö ... Ihan elävien ihmistenkin kaikkia koloja tongitaan ja räpelletään, jos / kun on tarvis. Esim. lääkäri ja hoitajat, kun immeinen joutuu sairaalaan tms. paikkaan hoidettavaksi. Miten koet, että kolosi ovat jotenkin erilaisia tai koskemattomampia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ööööö ... Ihan elävien ihmistenkin kaikkia koloja tongitaan ja räpelletään, jos / kun on tarvis. Esim. lääkäri ja hoitajat, kun immeinen joutuu sairaalaan tms. paikkaan hoidettavaksi. Miten koet, että kolosi ovat jotenkin erilaisia tai koskemattomampia.

sinlle Ööööö,,,, vastaan,

Jostain syystä ,,, jota en osaa selittää ,,,
        koen vastenmieliseksi ajatuksen
        että
        ruumistani tongitaan kun ole kuollu,
        aivan kauhea ajatus,
        aivan hirveetä,
        aivan kauheeeeeeta,

pitkän elämäni aikana ole kokenu suuria leikkuksia ihan pienestä lapsesta asti
        jo 6 vuotiaan leikattiin avohaavaa 5 kertaa koko jalan piituudelta luuta myöten
        muistan enään vain kauhun hetkiä pakollisista hoitomuodoista
        avohaavan hoidosta,
        sain säilyttää jalkani luojalle kiitos,
        on kyllä pystyny tansimaan ja tehdä oikeita palkkatyötäki kymmeniä vuosia,
        -- myöhemmin avoleikkaus rintakehään, sydän syrjään ja kaikki verisuonet uusittiin tukoksien takia uudella suonella,
        ajatus rintakehän leikkaamisesta vieläki puistattaa,
        aikoinaan synnytykset oli muuten suhteelisen helppoja
        mutta iso mutta synnytyksen jälkeen,
        p u u d u t t a m a t t a ilman kivun ehkäisyä repeytyneet alueet ommeltiin ilman puudutusta kiinni
        ja kun oli epähuonosti repeytyny ensin viilti terävällä veitsellä repeymän siistiksi
        ja sitten ompeli noin 30 tikkiä haavat kiinni
        -- jumakauta kun oli helvetti irti kärsimystä,
        en huutanu
        en kiljunu
        mutta punasena purin hammasta
        puhkun tuskasta ,
        ja kun ompeleet oli ommeltu lääkäri totesi olipas erikoinen potilas
        EI huutanu eikä kiljunu,
        -- vitut ihmisen rääkkäämiselle,
        ketään EI pitäisi tonkia ja leikellä ilman puudutusta,
        mutta niin vain on tehty, aikoinaan jopa hammaslääkärissä, saatana,
        vieläki hirvittää
        kaikki kokemani kärsimykset,
        se vaan on ihme kaiken kokemani jälkeen luoja on antanu mun elää lähes yhdeksänkymppiseksi,
        vai olisko sittenki lääketieteellä jotain osaa mun pitkään elämään ja kokemuksiin, hymmm,
        kiitän mutta nyt tahdon pois koko maailmasta,
        haluaisin vain kuolla pois,
        elämä on eletty
        voimat kadonneet, en jaksa enään maallista vaellusta,
        olen tehny tehtäväni maanpäällä viimesenpäälle niin hyvin kuin ihminen ikinä pystyy,
        nyt tahdon pois, hyvästi maailma.
        "paska reissu mutta tulipa tehtyä "

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sinlle Ööööö,,,, vastaan,

Jostain syystä ,,, jota en osaa selittää ,,,
        koen vastenmieliseksi ajatuksen
        että
        ruumistani tongitaan kun ole kuollu,
        aivan kauhea ajatus,
        aivan hirveetä,
        aivan kauheeeeeeta,

pitkän elämäni aikana ole kokenu suuria leikkuksia ihan pienestä lapsesta asti
        jo 6 vuotiaan leikattiin avohaavaa 5 kertaa koko jalan piituudelta luuta myöten
        muistan enään vain kauhun hetkiä pakollisista hoitomuodoista
        avohaavan hoidosta,
        sain säilyttää jalkani luojalle kiitos,
        on kyllä pystyny tansimaan ja tehdä oikeita palkkatyötäki kymmeniä vuosia,
        -- myöhemmin avoleikkaus rintakehään, sydän syrjään ja kaikki verisuonet uusittiin tukoksien takia uudella suonella,
        ajatus rintakehän leikkaamisesta vieläki puistattaa,
        aikoinaan synnytykset oli muuten suhteelisen helppoja
        mutta iso mutta synnytyksen jälkeen,
        p u u d u t t a m a t t a ilman kivun ehkäisyä repeytyneet alueet ommeltiin ilman puudutusta kiinni
        ja kun oli epähuonosti repeytyny ensin viilti terävällä veitsellä repeymän siistiksi
        ja sitten ompeli noin 30 tikkiä haavat kiinni
        -- jumakauta kun oli helvetti irti kärsimystä,
        en huutanu
        en kiljunu
        mutta punasena purin hammasta
        puhkun tuskasta ,
        ja kun ompeleet oli ommeltu lääkäri totesi olipas erikoinen potilas
        EI huutanu eikä kiljunu,
        -- vitut ihmisen rääkkäämiselle,
        ketään EI pitäisi tonkia ja leikellä ilman puudutusta,
        mutta niin vain on tehty, aikoinaan jopa hammaslääkärissä, saatana,
        vieläki hirvittää
        kaikki kokemani kärsimykset,
        se vaan on ihme kaiken kokemani jälkeen luoja on antanu mun elää lähes yhdeksänkymppiseksi,
        vai olisko sittenki lääketieteellä jotain osaa mun pitkään elämään ja kokemuksiin, hymmm,
        kiitän mutta nyt tahdon pois koko maailmasta,
        haluaisin vain kuolla pois,
        elämä on eletty
        voimat kadonneet, en jaksa enään maallista vaellusta,
        olen tehny tehtäväni maanpäällä viimesenpäälle niin hyvin kuin ihminen ikinä pystyy,
        nyt tahdon pois, hyvästi maailma.
        "paska reissu mutta tulipa tehtyä "

Sönkötät selityksiä liikaa. Ajattele enemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sönkötät selityksiä liikaa. Ajattele enemmän.

Kiitos neuvosta
        olet oikeassa
        itteäki monesti harmittaa jälkeenpäin,
        sori tyhmyyteni
        se vanhuus ja kontrollin puute on tehny tehtävänsä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistaa vain tiettyinä aikoina vuodessa? Minä olen lapsilleni sannonut, että minä en tule kummittelemaan vaikkeivat kävisikään tuhkien kaatopaikalla. Minulle riittää se, että muistavat sohvillaan maatessaan joskus. Miksi jättää rasitteeksi "pakko käydä haudalla tiettyinä päivinä vuodessa"??

• Anonyymi

Koetan saada poislähdöstäni johtuvat t ko imet mahdollisimman edullisiksi.tarkoituksella aiheuttaa mahdollisimman väjä kuluja ja vaivara jälkeenjääneille.
      Siispä vitsen tuhkaukse, tuhkan levittämiseen entisen kotipaikan tontille ja pienen muistolaatan sijoittamisen kyseisen kotiseurakunnan hautausmaalle muuriin
      Ei tarvitse huolehtia, ei tuoda kukkia.

• Anonyymi

Juutalaisilla on tapana tuoda haudalle kivi kukkien sijaan.
        Se on mielestäni hieno ele.

• Ihan sama mitä tekevät kun olen kuollut.
      Toivoisin että ei jälkikasvulle tule liikaa vaivaa hautaamisessani.
      Hautapaikka on ostettuna miehen ja pojan välissä.
      Muuten ihan sama jos polttavat tai antavat maatua hiljalleen.

• Anonyymi

Olen järjestänyt edesmenneelle vaimollenikin polttokäsittelyn. Sama itellenikin, Saman kiven alle, toivottavasti pikapuoliin.
      Kehoni on jo liian kulunut. Kivut monia. Särkylääkkeet lyhentävät ja murentavat sekä liikkumista että lepoaikaa.
      On hyvä että lepoaika lähenee. Se lopullinen. Työkaverini yhdessä seurakunnan henkilön kanssa hiljentyy leposijallani.
      ikäduunari.

• Anonyymi

Tuuraamalla tuhkat Juutinraumaan ,suapi samalla saattoväki lautalla sapuskaa ja kaljaa :)

Vanha Skönö

• Kun minut "aika jättää", elikkä olen kuollut, niin enhän minä ole enää toivomassa mitään.

Tehkööt toiset maalliselle tomumajalleni mitä lystää. Pääasia, etteivät jätä haisemaan ja keräämään kärpäsiä jonnekin, missä se häiritsee muita ihmisiä.

• Anonyymi

Juuri siksi sinun pitää esittää toiveesi eläessäsi. Sillä lailla läheisesi pääsevät helpommalla pähkäämisellä siitä, mitä olisit halunnut, mitä ja miten olisit toivonut, jne. Ehkä sinun pitäisi välittää heistä edes sen verran.

• Anonyymi

Jos tuhkataan, mitä ditten?
      Onko tavallista, että tuhkalle otetaan hautapaikka, jonka päälle tulee hautakivi?
      Mikä olisi sopiva ratkaisu, jos hslusn tuhkauksen en halua mihinkään sukuhautaan ja haluaisin kuitenkin paikan jossa näkyy nimeni ja jossa läheiseni voivat käydä minus muistrlemassa.

• Anonyymi

Sukuhaudassa on yleensä se paikka jo valmiina. Vai meinaatko, että jatkat taistoa suvun kanssa myös tuhkana? Miksi lähiomaisesi muistelisivat sinua, jos hyljeksit sukua? Miksi he eivät voi muistella sinua kotonaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sukuhaudassa on yleensä se paikka jo valmiina. Vai meinaatko, että jatkat taistoa suvun kanssa myös tuhkana? Miksi lähiomaisesi muistelisivat sinua, jos hyljeksit sukua? Miksi he eivät voi muistella sinua kotonaan?

Puolison suvun sukuhautaan en halua. Se kuuluu puolison suvulle.

• Anonyymi

Tuhkaus , tomun vijoitus ja hautakivi, sellaisen serakunnan hautuumaalle, joka halvimmalla sen sallii.

• Anonyymi

Haudallani voisi käydä silloin tällöi n puoliso , ainut lapsi ja muutama sisarus, mikäli hauta on enintään 100 km päässä, lapsenlapset ehkä kerran vuodessa.
      Jos hauta olisi parinsadn kilometrin päässä, viiden vuoden kuluttua sillä kävi sivät puoliso ja lapsi ehkä kerran vuodessa, muut ehkä joka kolmas vuosi. Haudan hoitokin olisi heistä hyvin vastenmielistä.
      Miksi hautoja yleensä "hoitaa"? Annerraisiin niiden olla luonnontilassa.
      Eipä kannata paljoa uhrata muistonsa vaali.miseen

• Anonyymi

Tuhkaus , tuhka pihalle ja tyhjä tuhkauurna huus helkuttiin. Sen pituinen se.

• Anonyymi

Onko tavallista , että tuhkauurna pannaan maahan ja sen päälle hankjtaan hautakivi?

• Anonyymi

On.
        Vain elokuvissa tuhkauurnaa säilytetään takan reunuksella.

• Anonyymi

Paljonko maksaa mikin?

• Anonyymi

Tässähän olemme netin äärellä. Kyllä selailemalla eri hautaustoimistojen sivuja saa käsityksen maksuista.
        Eri paikkakunnilla voi olla erilaiset kustannukset, joten mitään ehdotonta maksua ei voi ilmoittaa.

• Anonyymi

Hah, ei vois vähempää kiinnostaa mitä minulle tehdään kuolemani jälkeen.
      Kun olen kuollut niin olen kuollut eikä minulla ole ajatuksia eikä murheita eikä toiveita enää silloin. Se on ihan muitten huolia.
      Kuinka joku voi noin lapsellisia miettiä!

• Anonyymi

Tuollaisia tympeitä tyyppejä taitaa olla, jotka viis veisaavat läheistensä osasta siinä kohdassa, kun heidän täytyy hoidella sinut pois maan päältä ja päiväjärjestyksestä tahtoivat tai eivät. Surun lisäksi, jos tuollaisia nyt yleensä surraan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuollaisia tympeitä tyyppejä taitaa olla, jotka viis veisaavat läheistensä osasta siinä kohdassa, kun heidän täytyy hoidella sinut pois maan päältä ja päiväjärjestyksestä tahtoivat tai eivät. Surun lisäksi, jos tuollaisia nyt yleensä surraan.

19:38:00 -- Onpas piittaamatonta. Pitäisi turpansa kiinni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

19:38:00 -- Onpas piittaamatonta. Pitäisi turpansa kiinni.

Aha. Meinaatko siis, että 20.9. klo 21:07 kommentti on jotenkin läheisistään välittävän ja heidän jaksamistaan surun kohdalla ajatteleva otus.

• Anonyymi

Ei kuolkeen jatkokösittely haloaa ole. Kyllä siihen 3000-4900 voi mennä..
      Kulujahan tässä ketjussa ei ole kukaan eritellyt. Se on kuitenkin keskeisin asia..

Sureninen ei sentään maksa m>tään.

• Anonyymi

Haudallasi tulee käymään lähinnä ihmisiä, jotka ovat sinut joskus tunteneet. ja joilla on ,sinusta muistikuvaa. Niinpä sadan vjuoden kuluttua haudallasi ei paljon käydä. Jo 70 vuoden kuluttua kävijöitä on vähän. Lapsenlaset ovat viimeisiä haudallasi kävijöitä,
      Ystävät, seksikumppanit ja tuttavat vuosikymmenten varrelta ovat jo aikaisemmin lopettaneet haudallasi käynnit.

• Anonyymi

Yli 5 vuotta vanhat haudat voitaisiin hyvin ottaa uusiokäyttöön... Hautakivi voitaisiin antaa halukkaalle omaksi tai siirtää johonkin
      s äilytyspaikkaan, muistolehtoon tai vastaavaan, paikkaan, jossa halukkaat voisivat käyfä niitä katsomassa.

• Anonyymi

En halua edes tuhkana, toisen suvun, enkä edes puolison sukuhautaan

• Anonyymi

Poltto vain lähimmät, ei itkua vaan hyvää musaa tai sellaista, mistä pidin eläessäni.

• Anonyymi

Kaikki maksaa.
        Kunpa voitaisiin menetellä kuin Mongoliasss s. Ruumis vietäisiin erämaahan kauad ihmisasumjksiata ja eläimet käyttäidivät sen ravinnokseen eli hoitaisivat ilmaiseksi viimeisen vaiheen.

• Anonyymi

Paljonko tuhkaaminen maksaa? En Mikä hautaus olisi halvin?
      Ei kannata luottaa siihen että lähidukudo kävivi yhtenään haudallasi ja ilolla hoitaisi

Muista että lapsiinsa enempää kuin lapsenlapsiinsa ei voi luottaa edes muistonsa vaalimisessa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe