Toimeentulotuen saaminen mikäli omistaa asunnon?

Anonyymi-ap

Mikäli omistaa asunnon ja laittaa sen vuokralle siten, että vuokra kattaa lainanlyhynneksen sekä yhtiövastikkeen ja sitten muuttaa itse vuokralle toisaalle, niin onko mahdollista saada toimeentulotukea tai asumistukea asuntoon johon itse muutti vuokralle?

Onko tällaisesta kokemuksia?

27

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toimeentulotuki on viimesijaisin tukimuoto. Sinä et vaikuta vielä kovin persaukiselta tapaukselta, että yhteiskunnan pitäisi varoistaan bisneksiäsi tukemaan.

      Voit koittaa hakea vaikka yritystukea liikeideallesi.

    • Anonyymi

      Ei kokemusta mutta tt-tukea ei saisi ainankaan. Vuokratulothan laskettaisiin mukaan tuloihisi(vaikka ne menisivätkin 1:1 keinotteluasunnon kulunkeihin) ja olen aika varma et voi saada asumistukeakaan vuokralle jos omistat asunnon muualla. Mutta tämä on vain arvaus, paremmin tietävä täydentäkööt.

    • Anonyymi

      Et saa ainakaan toimeentulotukea, jos omistat asunnon, jonka olet laittanut vuokralle.

    • Anonyymi

      Jos et itse asu omistamassasi asunnossa, silloinhan sinulla on toimeentulotukilaissa tarkoitettua itsesi elättämiseen kelpaavaa myytävää varallisuutta. Tuskinpa tulee tukia.

      Tulopuolelle laskevat vuokratkin ihan varmasti, ei se asia sillä tavalla mene että sinä laitat vuokratulot oman varallisuutesi kasvattamiseksi lainakuluihin ja sitten saisit vielä lisäksi tt-tukeakin. Ei näin.

      • Anonyymi

        Siinäpä taas yksi: näin mielestäni, näin oletan, mutta ei pidä paikkaansa.
        https://juhani.vehmaskangas.fi

        Niin no joo... monet vastaavat faktana, että "näin sen pitäisi olla", mutta kun ei ole!


    • Anonyymi

      Orpon hallitus on lisäksi muuttelemassa systeemiä niin että myöskään omassa asunnossa asuminen ei enää kävisi, vaan sekin pitäisi myydä.

    • Anonyymi

      Jos on varallisuutta, silloin haet ne tulosi jostakin muualta kuin toimeentulotukiluukulta.

      Tt-tuki on tarkoitettu vain heille joilla ei enää ole tuotakaan varallisuutta eikä muitakaan tuloja.

    • Anonyymi

      Voit saada toimeentulotukea sekä asumistukea

      Olin itse aikoinaan asuntosijoittaja ja minulla oli vuokralaisia. Sitten tarvitsin toimeentulotukea.

      Kunnan päätös: myy yksi asunto ja elä niillä rahoilla. Hallinto-oikeus kumosi päätöksen ja sain toimeentulotukea. Asuin itse tuolloin omistusasunnossa.

      Sitten muutin toiselle paikkakunnalle vuokralle omistamani omakotitalon naapuriin. Kela totesi, että ei myönnä asumistukea, koska voisin muuttaa omistamaani asuntoon. Nurin meni tuokin päätös.

      yt. www.vehmaskangas.fi

      • Anonyymi

        Silloin heti sotien jälkeen se oli tuollaista.


      • Anonyymi

        No on ainakin hyvä että selviää nyt tuossakin kommentissa nekin syyt, minkä takia Orpon hallitus pyrkii tämänkin asian muuttamaan.

        Systeemi toimii silloin väärin, jos toimeentulotuesta tulee varakkaille sijoittajille ilmaisen rahan luukku silloin, kun heidän sijoituksensa on esim. väliaikaisesti tappiolla, puhumattakaan siitä että toimeentulotukea maksettaisiin pidempään kun sijoitukset on jatkuvasti tappiolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on ainakin hyvä että selviää nyt tuossakin kommentissa nekin syyt, minkä takia Orpon hallitus pyrkii tämänkin asian muuttamaan.

        Systeemi toimii silloin väärin, jos toimeentulotuesta tulee varakkaille sijoittajille ilmaisen rahan luukku silloin, kun heidän sijoituksensa on esim. väliaikaisesti tappiolla, puhumattakaan siitä että toimeentulotukea maksettaisiin pidempään kun sijoitukset on jatkuvasti tappiolla.

        Jep. Sekä jos töihin päästäkseen pitää ostaa vaikka kuorma auto niin sen jokainen ostakoon velaksi muuten ei mitään korvauksia koska auton kanssa saat sitten tuloja


    • Anonyymi

      Savon fagotti

    • Anonyymi

      Erittäin vastenmielinen kaljupää.lähtikö tukka Kelaillessa vai jo kersana....

    • Anonyymi

      varmaankin ensin myytävä se omistusasunto ja syötävä ruokana aluksi

    • Anonyymi

      jos 12000 euron asunto niin juuri ja juuri vuoden ruoat saat sillä rahalla kun myyt sen

    • Anonyymi

      jos tekee itse ruokaa kotona niin sitten menee noin17 tuntia vuorokaudessa ruoan valmistasmiseen ellei kovin kalliita osta jotka helpompi valmistaa

      silloin on työkyvytön suurimmasn osan vuorokaudesta

    • Anonyymi

      ensin kannattaa kai ostaa 1 vessapaperirulla asunnon myytyäsi..

    • Anonyymi

      vain miljardööreillä on useami kuin 1 vessapaperi rulla omistuksessaan

    • Anonyymi

      Sitä saattaa saada,kun kiipee puuhun ja kaikki omaisuus on mukana,noin kuvainnollisesti.

    • Anonyymi

      Kelan sivuilla nyt:

      Toimeentuloa turvaava omaisuus

      Toimeentulotuen yhtenä tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen omatoimista selviytymistä. Siksi Kela ei vaadi myytäväksi omaisuutta, joka on tarpeen sinun tai perheesi toimeentulon turvaamiseksi.

      Perustoimeentulotukea myönnettäessä ei varoina huomioida:

      hakijan tai perheen käytössä olevaa vakinaista asuntoa eikä tarpeellista asuinirtaimistoa
      tarpeellisia työ- tai opiskeluvälineitä
      alle 18-vuotiaan lapsen varoja siltä osin kuin ne ylittävät hänen perusosansa ja muut perusmenonsa
      muita sellaisia varoja, jotka ovat tarpeen jatkuvan toimeentulon turvaamiseksi:
      Esim. jos perheessä oleva auto on tarpeen työn vuoksi ja toimeentulon turvaamiseksi.

      Tulevaisuudessa?

    • Anonyymi

      Hallitusohjelmassa luki, ettei tuottamatonta kesämökkiä huomioida asumistuessa. Toimeentulotuessa sekin pitäisi myydä pois.

      • Anonyymi

        Aika vaikee on saada tukia jos omistaa jotain. Saa nähdä koska valtion käärmeet puuttuu uudella lakiasetuksella siihen että jos vanhemmat ostaa asunnon ja lapsi muuttaa siihen opiskelun takia kirjoille,nykyään saa asumistuen ja opintotuen ..mutta kuinka kauan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vaikee on saada tukia jos omistaa jotain. Saa nähdä koska valtion käärmeet puuttuu uudella lakiasetuksella siihen että jos vanhemmat ostaa asunnon ja lapsi muuttaa siihen opiskelun takia kirjoille,nykyään saa asumistuen ja opintotuen ..mutta kuinka kauan?

        Kaikki tukimuodoissa olevat vippaskonstit/porsaanreiät pitää saada poistettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vaikee on saada tukia jos omistaa jotain. Saa nähdä koska valtion käärmeet puuttuu uudella lakiasetuksella siihen että jos vanhemmat ostaa asunnon ja lapsi muuttaa siihen opiskelun takia kirjoille,nykyään saa asumistuen ja opintotuen ..mutta kuinka kauan?

        Aikoinaan oli säädös, että asumistukea ei opiskelija voinut saada jos asui vanhempiensa omistamassa asunnossa. Ratkaisu oli helppo...

        Oli kaksi opiskelijaa ja kummallakin varakkaat vanhemmat. Lapset asuivat ainakin nimellisesti sen toisen asunnossa ja tuet tulivat. Siihen kokkarit nytkin pyrkivät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tukimuodoissa olevat vippaskonstit/porsaanreiät pitää saada poistettua.

        Juuri niin. Silloin pitää kaikki asumiskulut huomioida tuissa, olipa varallisuus + tai nolla


      • Anonyymi

        sitä varten on nettihuutokaupat. Kela myy sitä kautta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sitä varten on nettihuutokaupat. Kela myy sitä kautta!

        Sellainen huhu on liikkeellä, että elokuusta 2025 vanhempien asunnossa asuva saisi 89e asumistukea.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe