Therianeja, turreja, karhuja ja susia....

Pikkupiikojen ja metsurien apupoikien jälkeläiset identiteettikiriisissä?
Kolmas sotienjälkeinen sukupolvi vienyt yksilöllisyyden äärimmäisyyden rajoille toteuttaennyt itseään ja luovuuttaan samaistumalla eläimiin, sekä fyysisesti että psyykisesti.

Roolileikkiharrastukset ja keskiaikaisharrastukset ovat nyt keski-ikäisten jälkeläistemme kiinnostuksen kohteita, mutta heidän lapsensa ja lapsenlapsensa hiipivät nelinkontin naamio kasvoillaan kauppojen hyllyjen välissä ja koulujen käytävillä ja ihan oikeasti uskovat olevansa jotain muuta kuin ihmisrotua.
Muotivillitys, aikamme ilmiöitä , tik tok-leikkiä vai osoitus siitä että tulevaisuus kuuluu tekoälylle, tik tokille ja ihmisille, jotka eivät usko olevansa edes ihmisä?

130

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä on tik tok? Seinäkello?

    • Anonyymi

      vai pikkupiikojen ja metsurien apupoikien jälkeläiset, kirjoittaa hän, joka täällä jauhaa jostakin nettietiketistä.

      Aloituksen olisi voinut tehdä ilman tuota ensimmäistä lausetta.

      • Niin olisi, mutta otsikko liittyy asiaan siten että meidän ikäpolvemme eivät lapsina joutaneet miettimään ovatko he karhuja vai susia, vaan me saimme auttaa joko ulko-tai sisätöissä voimiemme mukaan, etenkin kesäisin ja meidän työpanoksemme päälle laskettiin jo alakouluiäisestä saakka sotien jälkeisessä köyhässä ja ylöspäin yrittävässä Suomessa. "Pikkupiika ja metsurin apulainen" eivät ole minulle vähättelyä, pidän kaikkea rehellistä työtä suuressa kunniassa . Otsikko on kytkös yhteiskunnalliseen ja sosioekonomiseen kehitykseen Suomessa meidän lapsuudestamme nykypäivään.

        Mielestäni on todella hyvä että lapset saavat olla lapsia, leikkiä, toteuttaa luovuuttaan ja fantasiaansa, mutta kun/jos identiteetti alkaa olla vaarassa häiriintyä, niin olemmeko vaarallisella tiellä?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Niin olisi, mutta otsikko liittyy asiaan siten että meidän ikäpolvemme eivät lapsina joutaneet miettimään ovatko he karhuja vai susia, vaan me saimme auttaa joko ulko-tai sisätöissä voimiemme mukaan, etenkin kesäisin ja meidän työpanoksemme päälle laskettiin jo alakouluiäisestä saakka sotien jälkeisessä köyhässä ja ylöspäin yrittävässä Suomessa. "Pikkupiika ja metsurin apulainen" eivät ole minulle vähättelyä, pidän kaikkea rehellistä työtä suuressa kunniassa . Otsikko on kytkös yhteiskunnalliseen ja sosioekonomiseen kehitykseen Suomessa meidän lapsuudestamme nykypäivään.

        Mielestäni on todella hyvä että lapset saavat olla lapsia, leikkiä, toteuttaa luovuuttaan ja fantasiaansa, mutta kun/jos identiteetti alkaa olla vaarassa häiriintyä, niin olemmeko vaarallisella tiellä?

        Eikö ole mukavaa, että lapset ja nuoret keksii tuollaista.
        Saa taas mummut paasata, kuinka me olimme hyviä, kun oltiin lapsia ja nuoria,
        kuten nyt sinäkin teit.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Niin olisi, mutta otsikko liittyy asiaan siten että meidän ikäpolvemme eivät lapsina joutaneet miettimään ovatko he karhuja vai susia, vaan me saimme auttaa joko ulko-tai sisätöissä voimiemme mukaan, etenkin kesäisin ja meidän työpanoksemme päälle laskettiin jo alakouluiäisestä saakka sotien jälkeisessä köyhässä ja ylöspäin yrittävässä Suomessa. "Pikkupiika ja metsurin apulainen" eivät ole minulle vähättelyä, pidän kaikkea rehellistä työtä suuressa kunniassa . Otsikko on kytkös yhteiskunnalliseen ja sosioekonomiseen kehitykseen Suomessa meidän lapsuudestamme nykypäivään.

        Mielestäni on todella hyvä että lapset saavat olla lapsia, leikkiä, toteuttaa luovuuttaan ja fantasiaansa, mutta kun/jos identiteetti alkaa olla vaarassa häiriintyä, niin olemmeko vaarallisella tiellä?

        Joutuivatko siirtokarjalaisten lapset navettatöihin metsätöhin jo alakoululaisina? Kyllä me muut saatiin koulua käydä ja oli aikaa myös leikkiä. Kotileikissä joku esitti koiraakin tai inkkarileikissä sutta, ei se mitään ihmeellistä ollut. Rooli on rooli, ei se ole identiteetti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ole mukavaa, että lapset ja nuoret keksii tuollaista.
        Saa taas mummut paasata, kuinka me olimme hyviä, kun oltiin lapsia ja nuoria,
        kuten nyt sinäkin teit.

        Ymmärsit väärin aloituksen.
        Jos tarkoituksesi on vääristellä ja harhaanjohtaa, niin voit hyvin pysyä poissa, tämä on asiaketju.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joutuivatko siirtokarjalaisten lapset navettatöihin metsätöhin jo alakoululaisina? Kyllä me muut saatiin koulua käydä ja oli aikaa myös leikkiä. Kotileikissä joku esitti koiraakin tai inkkarileikissä sutta, ei se mitään ihmeellistä ollut. Rooli on rooli, ei se ole identiteetti.

        Siirtokarjalaisten lapset joutuivat samanlaisiin töihin kuin kaikkien naapureidenkin, jopa suurien tilallisten lapset. Heinähanko käteen kesällä, käpyjä keräämään talvella.Lehmiä paimentamaan, opettelemaan ruuanlaittoa ja kodinhoitoa. Koulut toki käytiin ja valmistuttiin sitten aikanaan. Metsänprinsessaa ja pecosbilliä leikittiin, roolileikkejä oli myös, mutta ei me koskaan tosissaan uskottu että ollaan therianeja,


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Siirtokarjalaisten lapset joutuivat samanlaisiin töihin kuin kaikkien naapureidenkin, jopa suurien tilallisten lapset. Heinähanko käteen kesällä, käpyjä keräämään talvella.Lehmiä paimentamaan, opettelemaan ruuanlaittoa ja kodinhoitoa. Koulut toki käytiin ja valmistuttiin sitten aikanaan. Metsänprinsessaa ja pecosbilliä leikittiin, roolileikkejä oli myös, mutta ei me koskaan tosissaan uskottu että ollaan therianeja,

        Ei jouduttu metsätöihin, kuten sinun veljet. Ei jouduttu lehmiä paimentamaan, oli jo sähköpaimenilla varustetut laitumet. Ei kerätty käpyjä ja oli haravakone lähes joka talossa. Joskus haravoitiin pienellä haravalla rippeitä, mutta hanko on vaarallinen, sitä käytti vain aikuiset. Oli pienehkö maatila, metsää runsaasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei jouduttu metsätöihin, kuten sinun veljet. Ei jouduttu lehmiä paimentamaan, oli jo sähköpaimenilla varustetut laitumet. Ei kerätty käpyjä ja oli haravakone lähes joka talossa. Joskus haravoitiin pienellä haravalla rippeitä, mutta hanko on vaarallinen, sitä käytti vain aikuiset. Oli pienehkö maatila, metsää runsaasti.

        No teilläpäin oli vauraampaa maaseutua viisikymmentäluvulla. Haravakone oli meilläkin ja sittemmin traktori myös, mutta kyllä pienille käsille aina työtä löytyi. Lehmät laidunsivat metsässä,tai metsäpelloilla, josta ne oli haettava hakaan lypsylle ja nukkumaan. Se oli meidän vanhempien tyttöjen tehtävänä.
        Veljeni eivät olleet metsätöissä. Kävivät talvella koulua ja kesällä auttoivat peltotöissä tai olivat kesätöissä.
        Sähköpaimenia oli vain suurimmilla tiloilla ja niitäkin vain pelloilla ja laitumilla joiden vierestä kulki tiet.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Siirtokarjalaisten lapset joutuivat samanlaisiin töihin kuin kaikkien naapureidenkin, jopa suurien tilallisten lapset. Heinähanko käteen kesällä, käpyjä keräämään talvella.Lehmiä paimentamaan, opettelemaan ruuanlaittoa ja kodinhoitoa. Koulut toki käytiin ja valmistuttiin sitten aikanaan. Metsänprinsessaa ja pecosbilliä leikittiin, roolileikkejä oli myös, mutta ei me koskaan tosissaan uskottu että ollaan therianeja,

        Äitini on toki minulle kertonut, kuinka hän lapsena joutui töihin. Äiti oli vuosimallia 1921.

        Itselläni aika oli jo ihan toista.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        No teilläpäin oli vauraampaa maaseutua viisikymmentäluvulla. Haravakone oli meilläkin ja sittemmin traktori myös, mutta kyllä pienille käsille aina työtä löytyi. Lehmät laidunsivat metsässä,tai metsäpelloilla, josta ne oli haettava hakaan lypsylle ja nukkumaan. Se oli meidän vanhempien tyttöjen tehtävänä.
        Veljeni eivät olleet metsätöissä. Kävivät talvella koulua ja kesällä auttoivat peltotöissä tai olivat kesätöissä.
        Sähköpaimenia oli vain suurimmilla tiloilla ja niitäkin vain pelloilla ja laitumilla joiden vierestä kulki tiet.

        itse näin 50-luvulla, kun emännät meni laitumelle käsirattaiden ja maitotonkkien kera lypsämään lehmät ja lehmät myös yöpyi siellä laitumella.

        No joo, Suomi on pitkä maa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        No teilläpäin oli vauraampaa maaseutua viisikymmentäluvulla. Haravakone oli meilläkin ja sittemmin traktori myös, mutta kyllä pienille käsille aina työtä löytyi. Lehmät laidunsivat metsässä,tai metsäpelloilla, josta ne oli haettava hakaan lypsylle ja nukkumaan. Se oli meidän vanhempien tyttöjen tehtävänä.
        Veljeni eivät olleet metsätöissä. Kävivät talvella koulua ja kesällä auttoivat peltotöissä tai olivat kesätöissä.
        Sähköpaimenia oli vain suurimmilla tiloilla ja niitäkin vain pelloilla ja laitumilla joiden vierestä kulki tiet.

        Ja heinähangotkin teillä annettiin alakoululaisten käteen. Ai ne olikin naapurin lapset metsurin apupoikina, niilläkö oli vielä köyhempää kuin teillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jouduttu metsätöihin, kuten sinun veljet. Ei jouduttu lehmiä paimentamaan, oli jo sähköpaimenilla varustetut laitumet. Ei kerätty käpyjä ja oli haravakone lähes joka talossa. Joskus haravoitiin pienellä haravalla rippeitä, mutta hanko on vaarallinen, sitä käytti vain aikuiset. Oli pienehkö maatila, metsää runsaasti.

        Paloman metsätyöt taitavat rajoittua siihen hetkeen, kun hänen isänsä jahtasi häntä aseen kanssa metsässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jouduttu metsätöihin, kuten sinun veljet. Ei jouduttu lehmiä paimentamaan, oli jo sähköpaimenilla varustetut laitumet. Ei kerätty käpyjä ja oli haravakone lähes joka talossa. Joskus haravoitiin pienellä haravalla rippeitä, mutta hanko on vaarallinen, sitä käytti vain aikuiset. Oli pienehkö maatila, metsää runsaasti.

        No sinulla oli ihana lapsuus, monilla ikäiselläsi oli tehtävänä hoitaa pienempiä ja auttaa keittiössä, opetella ruuanlaittoa ja kutomista, sillä aikaa kun miesväki oli heinäpellolla haravakoneineen.
        Moni alaikäinen pantiin töihin, vaikka hän sitten saikin kuulla hokeman "Pane lapsi asialle, mene itse perässä. " Oli tärkeää, että oppi työntekoon pienestä pitäen, sillä "joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jouduttu metsätöihin, kuten sinun veljet. Ei jouduttu lehmiä paimentamaan, oli jo sähköpaimenilla varustetut laitumet. Ei kerätty käpyjä ja oli haravakone lähes joka talossa. Joskus haravoitiin pienellä haravalla rippeitä, mutta hanko on vaarallinen, sitä käytti vain aikuiset. Oli pienehkö maatila, metsää runsaasti.

        Muistan kun olin tädin luona kesäisin niin hänen viisi lastaan ja minä saimme kaikki tehtäviä sen jälkeen kun oltiin ne tehty , saimme mennä omille leilkeillemme . Käpyjä poimittiin mekin monet säkilliset. Jälkeen päin olen ajatellut että se oli oikeastaan hyvä meille lapsille oppia ettei kaikki ole valmista ilman mitään ponnisteluja . Hyvällä muistelen niitä aikoja.
        Mitä tulee muistelemaan nykyajan lapset kun tulevat aikuiseksi siis lasten lapset , jotka harvoin leikkivät ulkona vaan sisällä selailevat kännyköitään ja jos käsketään täyttää tai tyhjentää tiskikone niin sekin on iso työ , mutta tulihan meistäkin ihmisiä kai tulee seuraavissakin polvista . Joka suku polvella on omat tapansa . Niin on aina ollut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äitini on toki minulle kertonut, kuinka hän lapsena joutui töihin. Äiti oli vuosimallia 1921.

        Itselläni aika oli jo ihan toista.

        Anoppini kertoi että hön sai olla navetassa aamuin illoin kahdeksan vanhasta asti koska oli 7 lapsiseksin perheen vanhin lapsi . Leipoa piti leipää hänenkin pienestä pitäen , hön kertoi että salaa oli haaveillut että saisi nuken itselleen kun naapurin työllä oli ollut sellainen. Kysyin häneltä että pyysikö hän sellaista vanhemmiltaan , hän vastasi että ne olis nauraneet hänelle ainoastaan jos hän olisi sellaisen asian esittänyt , joten hän ei pahemmasti saanut leikkiä
        Ison talon ja lehmiä oli hoidettava heinätöissä,kaikki muksut kesäisin jotka kynnelle kykeni . Monet kerrat olen miettinyt hönen kohtaloaan , mitään rakkautta ei lapsille oltu osoitettu ja jos ei sitä saa ei osaa antaakaan . En nähnyt mitään hellyyden osoituksia anopin ja apen välillä koskaan ei edes kädellä sipaisua.elämä oli kovaa sodan jälkeen appi oli sodassa ja anoppi hoiti itse taloa , hän osasi, olihan oppinut jo pienestä pitäen mitä töitä koti tarjoaa asujalleen
        Joten itse muistan häntä lämmöllä , hän opetti minut leipomaan ja ruokaa laittamaan ja muita kotiin kuuluvia töitä kun menin naimisiin hönen poikansa kanssa . Joskus vieläkin ajattelen sitä että jossain syvällä sydämmessään haaveili nukesta lapsena , mutta sellaista ei koskaan saanut .


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jouduttu metsätöihin, kuten sinun veljet. Ei jouduttu lehmiä paimentamaan, oli jo sähköpaimenilla varustetut laitumet. Ei kerätty käpyjä ja oli haravakone lähes joka talossa. Joskus haravoitiin pienellä haravalla rippeitä, mutta hanko on vaarallinen, sitä käytti vain aikuiset. Oli pienehkö maatila, metsää runsaasti.

        Höh-höh ano 12.09:29!
        Kyllä jouduttiin metsätöihin(kin), vaikka oltiin tyttöjä. Harava ja hanko sopi hyvin tytönkin käteen. Maalaistytön yleissivistykseen kuului oppia lypsämään, niin että ämpäri vapisi. Ei ollut sähköpaimenia, vaan oikeat pikkupaimentajat. -


    • Anonyymi

      Osoitus siitä kuinka herkkä on lapsen mieli. Manipulointi, toistoja toistojen perään. Todellisuuden ja leikin rajat hämärtyvät. Videot ja muu oheistuote eläinhahmoista kulkee kännykässä.
      Missä on vanhempien käsityskyky "viheltää" peli poikki eikä mennä leikkiin mukaan.
      Myötätuntoni on niin koulujen kuin varhaiskasvatuksen työntekijöissä, jotka yrittävät vetää rajoja joita vanhemmat/huoltajat eivät ole tehneet.

      "Pavlovin koirat"

    • Anonyymi

      ”Piikojen” jälkeläiset eivät tuollaisia höpertele, on pitänyt tarttua töihin ja on ollut mahdollista kouluttautua kuten muittenkin lasten peruskoulussa ja seuraavilla asteilla. Sanaa piika ei demokratiassa edes käytetä. Metsureilla ei apupoikia ole koskaan ollut, joten palomalla on syytä päivittää demokraattiseen arvomaailmaan. .

      • Piika, renki jne ovat sanoja jotka kuuluivat olennaisesti sääty-yhteiskuntaan ja niistä luovuttiin teollistumisen ja kaupunkeihin muuton yhteydessä.
        Nykyisin niitä voi käyttää jos viitataaan senaikaiseen yhteiskuntaan tai vertauskuvallisesti.
        Olen itsekin ollut 14-vuotiaasta kesätöissä, mm. auttamassa kesähoitolassa keittiötöissä, eli siis "piikomassa".


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Piika, renki jne ovat sanoja jotka kuuluivat olennaisesti sääty-yhteiskuntaan ja niistä luovuttiin teollistumisen ja kaupunkeihin muuton yhteydessä.
        Nykyisin niitä voi käyttää jos viitataaan senaikaiseen yhteiskuntaan tai vertauskuvallisesti.
        Olen itsekin ollut 14-vuotiaasta kesätöissä, mm. auttamassa kesähoitolassa keittiötöissä, eli siis "piikomassa".

        Miksiköhän sinä otit nämä ns. "vähempi arvoiset tittelit" tuolta sääty-yhteiskunnasta aloitukseesi?

        Olihan tuona aikana myös lääkäreitä, pappeja jne..

        Niin, onhan se kultasormus hienompi, kuin tuohisormus ja rahallisesti kalliimpikin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Piika, renki jne ovat sanoja jotka kuuluivat olennaisesti sääty-yhteiskuntaan ja niistä luovuttiin teollistumisen ja kaupunkeihin muuton yhteydessä.
        Nykyisin niitä voi käyttää jos viitataaan senaikaiseen yhteiskuntaan tai vertauskuvallisesti.
        Olen itsekin ollut 14-vuotiaasta kesätöissä, mm. auttamassa kesähoitolassa keittiötöissä, eli siis "piikomassa".

        Puhuit kuitenkin alakoululaisten piikomisedta, paimenessa ja metsätöissä olosta ihan tavallisena niin siirtokarjalaisten kuin suurtilallisten keskuudessa omassa ikäluokassasi. Nyt tarina muuttui.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Piika, renki jne ovat sanoja jotka kuuluivat olennaisesti sääty-yhteiskuntaan ja niistä luovuttiin teollistumisen ja kaupunkeihin muuton yhteydessä.
        Nykyisin niitä voi käyttää jos viitataaan senaikaiseen yhteiskuntaan tai vertauskuvallisesti.
        Olen itsekin ollut 14-vuotiaasta kesätöissä, mm. auttamassa kesähoitolassa keittiötöissä, eli siis "piikomassa".

        "Pikkupiikojen ja metsurien apupoikien jälkeläiset identiteettikiriisissä?
        Kolmas sotienjälkeinen sukupolvi vienyt yksilöllisyyden äärimmäisyyden rajoille toteuttaennyt itseään ja luovuuttaan samaistumalla eläimiin, sekä fyysisesti että psyykisesti."

        Aloituksesi koskee sotien jälkeisiä sukupolvia, itse sen tuossa sanot. Ei silloin ollut enää piikoja eikä renkejä, vaan palkattuja ihmisiä, esim. kotiapulaisia ja karjakkoja. Piika ja renki sanat olivat jo halveksivaa kieltä.
        Muita ojennat ja opetat, itse sitä tarvitsisit.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Piika, renki jne ovat sanoja jotka kuuluivat olennaisesti sääty-yhteiskuntaan ja niistä luovuttiin teollistumisen ja kaupunkeihin muuton yhteydessä.
        Nykyisin niitä voi käyttää jos viitataaan senaikaiseen yhteiskuntaan tai vertauskuvallisesti.
        Olen itsekin ollut 14-vuotiaasta kesätöissä, mm. auttamassa kesähoitolassa keittiötöissä, eli siis "piikomassa".

        Suomessa ei ollut enää sääty-yhteiskuntaa, kun sinä olit 14-vuotias.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei ollut enää sääty-yhteiskuntaa, kun sinä olit 14-vuotias.

        Ei ollut, virallisesti, mutta oltiin vielä jonkinlaisessa siirtymävaiheessa. Asenteet ja käytännöt muuttuvat hitaasti maaseudulla. En minä ollut 14, olin alakouluiässä viisikymmentäluvulla


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei ollut, virallisesti, mutta oltiin vielä jonkinlaisessa siirtymävaiheessa. Asenteet ja käytännöt muuttuvat hitaasti maaseudulla. En minä ollut 14, olin alakouluiässä viisikymmentäluvulla

        Siirtymävaiheessa?????
        Olittepas sitten hitaita, jos siirtymään meni kymmeniä vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän sinä otit nämä ns. "vähempi arvoiset tittelit" tuolta sääty-yhteiskunnasta aloitukseesi?

        Olihan tuona aikana myös lääkäreitä, pappeja jne..

        Niin, onhan se kultasormus hienompi, kuin tuohisormus ja rahallisesti kalliimpikin.

        Aikamoinen on yhteiskuntasi ollut, kun alaikäiset lapset pantiin sääty-yhteiskunnan mukaisiin kesätöihin lääkäreiksi ja papeiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikamoinen on yhteiskuntasi ollut, kun alaikäiset lapset pantiin sääty-yhteiskunnan mukaisiin kesätöihin lääkäreiksi ja papeiksi.

        Opettele lukemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siirtymävaiheessa?????
        Olittepas sitten hitaita, jos siirtymään meni kymmeniä vuosia.

        Me?
        Siirtymään voi mennä vuosisata, ennen kuin kaikki jäänteet sääty-yhteiskunnan asettamista säännöistä ja rajoituksista ovat jääneet unholaan.
        :)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Piika, renki jne ovat sanoja jotka kuuluivat olennaisesti sääty-yhteiskuntaan ja niistä luovuttiin teollistumisen ja kaupunkeihin muuton yhteydessä.
        Nykyisin niitä voi käyttää jos viitataaan senaikaiseen yhteiskuntaan tai vertauskuvallisesti.
        Olen itsekin ollut 14-vuotiaasta kesätöissä, mm. auttamassa kesähoitolassa keittiötöissä, eli siis "piikomassa".

        Vanhoissa kirkonkirjoista näkee mainintoja että renki sai torpan , joten se sana on ollut aika laaja siihen aikaan miten sitä on käytetty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pikkupiikojen ja metsurien apupoikien jälkeläiset identiteettikiriisissä?
        Kolmas sotienjälkeinen sukupolvi vienyt yksilöllisyyden äärimmäisyyden rajoille toteuttaennyt itseään ja luovuuttaan samaistumalla eläimiin, sekä fyysisesti että psyykisesti."

        Aloituksesi koskee sotien jälkeisiä sukupolvia, itse sen tuossa sanot. Ei silloin ollut enää piikoja eikä renkejä, vaan palkattuja ihmisiä, esim. kotiapulaisia ja karjakkoja. Piika ja renki sanat olivat jo halveksivaa kieltä.
        Muita ojennat ja opetat, itse sitä tarvitsisit.

        Kyllä meillä ainakin oli tyttö joka oli auttamassa ja sitä sanottiin piiaksi , esim piika tulee huomenaamulla aikaisemmin jne ei koskaan nilmeltä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pikkupiikojen ja metsurien apupoikien jälkeläiset identiteettikiriisissä?
        Kolmas sotienjälkeinen sukupolvi vienyt yksilöllisyyden äärimmäisyyden rajoille toteuttaennyt itseään ja luovuuttaan samaistumalla eläimiin, sekä fyysisesti että psyykisesti."

        Aloituksesi koskee sotien jälkeisiä sukupolvia, itse sen tuossa sanot. Ei silloin ollut enää piikoja eikä renkejä, vaan palkattuja ihmisiä, esim. kotiapulaisia ja karjakkoja. Piika ja renki sanat olivat jo halveksivaa kieltä.
        Muita ojennat ja opetat, itse sitä tarvitsisit.

        Kyllä oli renhjärtad ja piikojakin silloin 50 luvun alussa Montsaintmichel maslaistaloissa joissa oli paljon karjas
        Joten jos ei sinun paikkakunnalla ollut niin muualla oli .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirtymävaiheessa?????
        Olittepas sitten hitaita, jos siirtymään meni kymmeniä vuosia.

        Hitaita monella tavalla eri ihmiset, esim toisten ivaamiset ja alentamis yritykset osoittaa että monen kohdalla ei osata sivistynyttä tapaa keskustella vaan ollaan hyökkäämässä typerillä huomautuksilla jos joku tekee aloitteen , joten hidasta mäyttää olevan kehity paikoittain .kuten niin siirtyminen ottaa aikaa, mutta ei kaikilla .
        ainaiset letkauttelut on jotenkin kun jonkun ajatukset olisi likavesisangosta lähtöisin .

        Olisko niinkun aihetta hieman ajatella sitä että tälläiset ihmiset yrittävät rajoittaa toisten läsnäoloa
        Aikuisia toki ainakin iän puolesta , muuten hieman kyseenalaista aikuisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuit kuitenkin alakoululaisten piikomisedta, paimenessa ja metsätöissä olosta ihan tavallisena niin siirtokarjalaisten kuin suurtilallisten keskuudessa omassa ikäluokassasi. Nyt tarina muuttui.

        Niinhän se tarina muuttuu kun teikäläinen eimole kärryillä mistä hän kirjoitti , vaan alkaa vääntelemään rautalankaa


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se tarina muuttuu kun teikäläinen eimole kärryillä mistä hän kirjoitti , vaan alkaa vääntelemään rautalankaa

        Näillä palstoilla oppii lukemaan mieleisellään tavalla. Aína voi etsiä synonyymejä ja sitä kuuluisaa metafooraa. Kirjoitustaito lisääntyy, kun alkaa väännellä sanoja ja etsiä syytä ivaan. Keskustelua ei tarvitse jatkaa, vaan voidaan irviä aloittajaa ja hänen mielipidettään.
        Koko ajatus ja pohdinta latistetaan, kun on menty käyttämään ikivanhaa sananmuotoa "piika" "kotitalousapulaisharjoittelijan" sijaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pikkupiikojen ja metsurien apupoikien jälkeläiset identiteettikiriisissä?
        Kolmas sotienjälkeinen sukupolvi vienyt yksilöllisyyden äärimmäisyyden rajoille toteuttaennyt itseään ja luovuuttaan samaistumalla eläimiin, sekä fyysisesti että psyykisesti."

        Aloituksesi koskee sotien jälkeisiä sukupolvia, itse sen tuossa sanot. Ei silloin ollut enää piikoja eikä renkejä, vaan palkattuja ihmisiä, esim. kotiapulaisia ja karjakkoja. Piika ja renki sanat olivat jo halveksivaa kieltä.
        Muita ojennat ja opetat, itse sitä tarvitsisit.

        "Aloituksesi koskee sotien jälkeisiä sukupolvia, itse sen tuossa sanot. Ei silloin ollut enää piikoja eikä renkejä, vaan palkattuja ihmisiä, esim. kotiapulaisia ja karjakkoja. Piika ja renki sanat olivat jo halveksivaa kieltä.
        Muita ojennat ja opetat, itse sitä tarvitsisit."


        Höh-höh! - Piikoja ja renkejä oli vielä 50-luvulla pilvin pimein. Nimitys ei ollut halveksiva. Sinun mielessäsi ehkä, koska olet nyt ottanut tehtäväksesi yrittää pistää koko Paloman aloituksen lyttyyn. Ojennusliike ei tekisi pahaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele lukemaan.

        Samaa viisastelua kaikki, opettele lukemaan.


    • Anonyymi

      Sen verran puutun, että kyllä nuo työväenluokkaa vähättelevät sanat voisi kuopata. Nykyisin ammattiin kuin ammattiin vaaditaan koulutus, vähimmillään oppisopimus. Minusta pitäisi nimenomaan kunnioittavasti puhua heistä, jotka ovat valinneet suoraan ammattiin valmustavan koulutuksen/tien.

      Surullista on ollut lukea yläluokkaisen psykiatrin/tohtorin hyvinkoulutetun yläluokkaisen vaimonsa murhasta yläluokkaisella asuinalueella.

      Kyllä niin "tursuksua" löytyy kaikkien yhteiskuntaluokkien jälkipolvista ja asuinalueilta.

      • Renki ja piika eivät ole työväenluokkaa vähätteleviä nimityksiä. Ne kuuluvat agraariyhteiskuntaan.
        Aloituksessani verrattiin menneitä aikoja nykyaikaan ja sanavalinta sen mukaista.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Renki ja piika eivät ole työväenluokkaa vähätteleviä nimityksiä. Ne kuuluvat agraariyhteiskuntaan.
        Aloituksessani verrattiin menneitä aikoja nykyaikaan ja sanavalinta sen mukaista.

        Seliseli , metafooraahan se olikin..
        Minun suvussa on talollisia, ei pikkoja tai renkejä. Metsätöitä teki tilalliset itse, siis aikuiset miehet. Metsuri on uusi sana ja ammatti.Sanavalinnasi on päivityksen varaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Renki ja piika eivät ole työväenluokkaa vähätteleviä nimityksiä. Ne kuuluvat agraariyhteiskuntaan.
        Aloituksessani verrattiin menneitä aikoja nykyaikaan ja sanavalinta sen mukaista.

        Tosiaan, tuohon aikaan kansankynttilät, rovastit ja ruustinnat, kyläkauppiaat, apteekkarit, kunnanlääkärit jne eivät saaneet jälkikasvua.
        Meidän on siis kiittäminen piikoja ja metsurien apupoikia hedelmällisyydestään, että saamme tallustaa tällä telluksellamme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan, tuohon aikaan kansankynttilät, rovastit ja ruustinnat, kyläkauppiaat, apteekkarit, kunnanlääkärit jne eivät saaneet jälkikasvua.
        Meidän on siis kiittäminen piikoja ja metsurien apupoikia hedelmällisyydestään, että saamme tallustaa tällä telluksellamme.

        Ne nyt oli vain esimerkkejä, vertauskuvallisesti.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Renki ja piika eivät ole työväenluokkaa vähätteleviä nimityksiä. Ne kuuluvat agraariyhteiskuntaan.
        Aloituksessani verrattiin menneitä aikoja nykyaikaan ja sanavalinta sen mukaista.

        Ylempänä he kuuluivat mielestäsi sääty-yhteiskuntaan, nyt asetat heidät agaariyhteiskuntaan....

        jäädään odottamaan mikä "kunta" seuraavaksi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ne nyt oli vain esimerkkejä, vertauskuvallisesti.

        Ajatella!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylempänä he kuuluivat mielestäsi sääty-yhteiskuntaan, nyt asetat heidät agaariyhteiskuntaan....

        jäädään odottamaan mikä "kunta" seuraavaksi.

        Talonpoijat kuuluivat myös sääty-yhteiskuntaan.
        Agraariyhteiskunta oli vallitseva talous Suomessa aina 1900-luvun alkupuolelle saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan, tuohon aikaan kansankynttilät, rovastit ja ruustinnat, kyläkauppiaat, apteekkarit, kunnanlääkärit jne eivät saaneet jälkikasvua.
        Meidän on siis kiittäminen piikoja ja metsurien apupoikia hedelmällisyydestään, että saamme tallustaa tällä telluksellamme.

        Hyvin sanottu 👍


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Talonpoijat kuuluivat myös sääty-yhteiskuntaan.
        Agraariyhteiskunta oli vallitseva talous Suomessa aina 1900-luvun alkupuolelle saakka.

        Miksi nuo talonpojat tuohon toit?

        Kirjoitat, että piiat ja rengit kuuluvat agaariyhteiskuntaan.
        Oli niitä piikoja muuallakin, kuin vain maatalouden parissa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ne nyt oli vain esimerkkejä, vertauskuvallisesti.

        Tulihan se sieltä taas : VERTAUSKUVALLISESTI. 🤣


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ne nyt oli vain esimerkkejä, vertauskuvallisesti.

        Silleen metafooraa ...


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Renki ja piika eivät ole työväenluokkaa vähätteleviä nimityksiä. Ne kuuluvat agraariyhteiskuntaan.
        Aloituksessani verrattiin menneitä aikoja nykyaikaan ja sanavalinta sen mukaista.

        Olet oikeassa muista ne sanonnat eikä niitä kukaan hävennyt eikä pitäny mitenkään hävettävänökään jos oli piika niin oli samoin rengin kanssa . Ei ole työväen luokan asioita vaan koskee sodanjälkeistä elämää .
        Minun kummitätini oli ollut poikana maalaistalossa joskus 1910 ja oli siitä ylpeä kun puhui meikäläiselle näistä ajoista 50 luvun alussa jolloin minäkin olin pieni . Rengin oli tavannut joka oli isännän oikea kuulemma ollut ollut . Mutta sota otti miehen . Joten näitä vanhoja sanontoja ei todellakaan silloin kukaan pitänyt minään alentavaa , mutta seuraava sukupolvi jo alkoi pitämään .


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Seliseli , metafooraahan se olikin..
        Minun suvussa on talollisia, ei pikkoja tai renkejä. Metsätöitä teki tilalliset itse, siis aikuiset miehet. Metsuri on uusi sana ja ammatti.Sanavalinnasi on päivityksen varaa.

        1800-luvulla torpparien lapset velvoitettiin menemään palvelukseen pitäjän taloihin. Heidän tittelinään papinkirjassa oli "piika" ja "renki".
        Mikkelinpäivänä lokakuussa oli palvelijoilla pestuumarkkinat, jolloin he etsivät itselleen uudet työpaikat. Muihin pitäjiin ei saanut luvatta siirtyä, jopa Virosta asti käytiin hakemassa renkipoikia takaisin kotiseudulle. Usein rengit siirtyivät torppareiksi, raivasivat itse peltonsa ja tekivät taksvärkkinsä taloon, ja vaimot uurastivat talon navettatöissä.
        Vielä tänäkin päivän puhutaan rengeistä. Onko se alentava nimitys talon apumiehelle, joka pystyi tekemään työn kuin työn! En ole koskaan niin ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan, tuohon aikaan kansankynttilät, rovastit ja ruustinnat, kyläkauppiaat, apteekkarit, kunnanlääkärit jne eivät saaneet jälkikasvua.
        Meidän on siis kiittäminen piikoja ja metsurien apupoikia hedelmällisyydestään, että saamme tallustaa tällä telluksellamme.

        Vieläkin tuntuu olevan häpeällistä kuulla, että esivanhemmat ovat olleet toisten palveluksessa piikoina ja renkeinä tai työskennelleet torppareina. Suomalainen on vieläkin alemmuudentuntoinen ja lakki kourassa. Herran pelko on vallalla yhä.
        Piiat ja rengit olivat kuitenkin välttämätön yhteiskuntaluokka maataloudessa, kun kaikki työ tehtiin käsin. Toimeentulo oli vaikeaa. Katovuodet olivat yleiset, "nälkä aina vieraanamme". Eivätkä ne talollisetkaan ilman työtä pärjänneet. On alentavaa väheksyä esivanhempiemme elämää.


    • Ennen kuin tämä juna suistuu raiteiltaan kokonaan...
      tämä on aloitus joka koskee therianeja ja nykylasten identiteettikriisiä.
      Ei MINUN lapsuuttani , varallisuuttani tai sanavalintojani.

      Pysytään aiheessa.

      • Anonyymi

        Sinä itse omasta lapsuudestasi tuolla kirjoitat. Eihän siitä muut kirjoittajat voi tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä itse omasta lapsuudestasi tuolla kirjoitat. Eihän siitä muut kirjoittajat voi tietää.

        Saitko ihan totta sen käsityksen, että hän lapsena omaksui eläinlapsien identiteetin, ryömi koulun lattialla eläinnaamari päässä? "omasta lapsuudesta"?
        Kummallista tulkintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saitko ihan totta sen käsityksen, että hän lapsena omaksui eläinlapsien identiteetin, ryömi koulun lattialla eläinnaamari päässä? "omasta lapsuudesta"?
        Kummallista tulkintaa.

        Todellakin, sinulla on kummallista tulkintaa.

        Lue ketju, niin huomaat, että ketjun aloittaja on muutakin kirjoittanut, kuin vain aloituksen.

        -sivusta lukeneena-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saitko ihan totta sen käsityksen, että hän lapsena omaksui eläinlapsien identiteetin, ryömi koulun lattialla eläinnaamari päässä? "omasta lapsuudesta"?
        Kummallista tulkintaa.

        Lapsuudestaan heinähangon varressa ja paimenessa palom puhui ja poikien metsätöistä hän kertoi ja sitä on ihmetelty. Myös piikapuheita.


      • Anonyymi

        Ei se nyt nykylasten identiteettikriisi vielä Suomessa ole, jos muutama hörhö leikkii eläintä tavallista perusteellisemmin. Muutamasta tapauksesta tehty sensaatio ja ihan Ruotsista asti taas tultiin tsivastelemaan, Ehkä se Ruotsissa on tuostakin jo kriisi. Siellähän niin monenlaiset kulttuurit saa vapaasti ilman rajoja rehottaa.


    • Anonyymi

      Somessa voi lukea kiivailua eläinten puolesta, väitteillä , ettei ihminen ole yhtään parempi tai etuoikeutettu. Nämä hurahtaneet ovat kuin esimerkkinä lapsille.
      Oikeammin kyllä älypuhelimen moninaiset filmit ja tik-tok.

    • Anonyymi

      AI vei lapsilta lopunkin älyn ja mielettömyys tuli tyhjiin tiloihin.

    • Anonyymi

      Tämä ihmisen muuttuminen eläimeksi on vanha myyttinen aihe.

      Aino Kallaksen romaani vuodelta 1928 , Suden morsian , käsittelee aihetta.
      Aino Kallas syntyi suomalaiseen Krohnien kulttuurisukuun ja kuului myös Virossa asuessaan Oskari Kallaksen arvostettuun hienostoon.

      Myöskin Erik Blomergin elokuva 1950-luvulla käsitteli ihmisen muuttumista eläimeksi, valkoiseksi poroksi. Elokuvan nimi on Valkoinen peura.

      Tämä therian ilmiö on outo mielen hallusinaatioista kertova häiriö, minulle käsittämätön.
      tepa

      • Ihmiskunnan aivan varhaisimpia myyttejä, todellakin. Alkuperäiskansojen keskuudessa vallitsevissa shamaaniuskonnoissa shamaani voi ottaa harpiyakotkan ta jaguaarin hahmon ja palata taas sitten ihmisen hahmoon. Ruohotasankojen kulttuurissa elää legenda valkoisesta puhvelista, joka on voi ottaa naisen hahmon ja sitten taas valkoisen puhvelilehmän. Sen ilmestyminen heimojen keskuudessa on merkki suurista muutoksista.

        Muistan hämärästi tuon elokuvan Valkoinen peura.

        Therianilmiö on jotain muuta,. Lapset saavat vaikutteita tiktok-videoista ja alkavat lopulta itsekinuskoa että ovat kissoja ja koiria, karhuja ja susia. Identiteetin häiriintyminen on toivottavasti vain tilapäistä.


    • Anonyymi

      Esim. turrit...älykkäitä hyvissä ammateissa, yliopistotaustaisia noin 25 - 40 -vuotiaita. Maailmanlaajuinen harrastus, meetingit ympäri maailmaa ovat pääosin vegetaristeja ja luonnonsuojelijoita.

      • Anonyymi

        Myös tämä gootti harrastus ja keskiaikaset juhlat pukeutumisineen ja aseineen ovat aikuisten koulutettujen ihmisten yhteistapaamisia saman mielisten kanssa.

        Tunnen muutamia henkilökohtaisesti. Ovat aiemmin kuuluneet Maan ystävät nimiseen järjestöön jonka toimintaa seurattiin viralliselta taholta.

        Nykyisin nämä tutut ovat noin nelikymppisiä ja perheellisiä vegaaneja luonnonsuojelijoita ja noudattavat omassa elämässään oppejaan. Yliopisto koulutus ja hyvissä ammateissa.
        tepa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myös tämä gootti harrastus ja keskiaikaset juhlat pukeutumisineen ja aseineen ovat aikuisten koulutettujen ihmisten yhteistapaamisia saman mielisten kanssa.

        Tunnen muutamia henkilökohtaisesti. Ovat aiemmin kuuluneet Maan ystävät nimiseen järjestöön jonka toimintaa seurattiin viralliselta taholta.

        Nykyisin nämä tutut ovat noin nelikymppisiä ja perheellisiä vegaaneja luonnonsuojelijoita ja noudattavat omassa elämässään oppejaan. Yliopisto koulutus ja hyvissä ammateissa.
        tepa

        Minullakin on näissä keskiaikaisharrastusjutuissa lähisukulainen ja hänen miehensä, aivan fiksuja nelikymppisiä työssäkäyviä aikuisia. Ihana harrastus. Joka kesä kiertävät missä milloinkin tapahtumissa upeissa, itse tehdyissä puvuissa. Erittäin taitava ompelijatar vaimo j amies soittaa kansanmusiikkia.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minullakin on näissä keskiaikaisharrastusjutuissa lähisukulainen ja hänen miehensä, aivan fiksuja nelikymppisiä työssäkäyviä aikuisia. Ihana harrastus. Joka kesä kiertävät missä milloinkin tapahtumissa upeissa, itse tehdyissä puvuissa. Erittäin taitava ompelijatar vaimo j amies soittaa kansanmusiikkia.

        Ilmeisesti lapseton pari, kun voi kiertää pelleilemässä pitkin maailmaa.Luulisi että siinä iässä on jo selkeä identiteetti omana itsenään.


    • Sehän on vain jatkumoa sille, että tytöt voivat identifioitua olemaan poikia ja pojat tyttöjä. Ihan luonnollista vihervasemmistolaista Pridehullutusta.

      Johan tästä on vuosia, kun jossain Pridekulkueessa talutettiin panta kaulassa ja talutushihnassa konttaavia aikuisia miehiä kuin koiria.
      Kun hulluus pääse sallituksi, niin ei sille löydy rajoja. Odottelen vain, koska lut.pappi vihkii kirkossa ensimmäisen eläimeksi identifioituneen ihmisen jonkun eläimen kanssa Herran siunauksella.

      • Anonyymi

        No ruotsalaisessa lehdessähä nähtiin piilamoåpiirros missä JimmynPkessom talutti hihnasta Päämisisteriä jolla oli panta kaulassa , niin ettei ne leikit on kaikkea muuta kun viihervasemmiston juttuja ,nääs näin hämäläisittäin onks se sitä uutta oikeisto peliä,
        Siitähän eräöt tykkäävät


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ruotsalaisessa lehdessähä nähtiin piilamoåpiirros missä JimmynPkessom talutti hihnasta Päämisisteriä jolla oli panta kaulassa , niin ettei ne leikit on kaikkea muuta kun viihervasemmiston juttuja ,nääs näin hämäläisittäin onks se sitä uutta oikeisto peliä,
        Siitähän eräöt tykkäävät

        Väitätkö siis sen pilapiirroksen olleen jonkun oikeistolaisen tekemä?
        Tuskinpa.
        Kyllä ne eläinleikit ja niistä piirtelemisetkin ovat vihervasemmiston juttuja.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Väitätkö siis sen pilapiirroksen olleen jonkun oikeistolaisen tekemä?
        Tuskinpa.
        Kyllä ne eläinleikit ja niistä piirtelemisetkin ovat vihervasemmiston juttuja.

        SD troll konto niitä piirteli


    • Anonyymi

      Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet.

    • Anonyymi

      Minulle tuo ilmiö on täysin vieras. Eikös tuolla ollut toinen ketju, jossa puhuttiin voimaeläimestä ? Voimaeläin oli mielestäni hakusessa parikymmentä (?) vuotta sitten.
      Taisi olla intiaanikulttuurista peräisin.
      Olisko tuoilmiö pakoa lapsiin ja nuoriin kohdistuvista paineista tai suorastaan huomion ja hellyyden hakua ?
      Eikös ole jo todettu, että lapsia ei hankita, niistä ei välitetä vaan otetaan perheeseen koira, lemmikki ? Jospa hellyydenkipeä lapsi on huomannut tämän ja muuntautuu eläimeksi..))

      Jostakin puuttesta tuollainen käytös mielestäni kertoo.
      demeter1

      • Anonyymi

        joo nämä tällaiset alakulttuuri ovat sekojen puhhaa
        USAssa on melkoinen määrä goottimurhia puolin ja toisin
        ja se tilanne että parikymppiset sekahomiissa koulunsa lopettaneet
        elävät siltojen alla ja metissä polttan roihuja ja vetäen aineita päähänsä
        jatkuvassa
        joukkolässytyksessä on aivan
        selvä että tulee riitoja jossa lyödään ja ruumis työnnetään suhon alligaattoreille

        turrimurhat

        https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/4095367

        – Turriporukat ovat pienet ja ihmissuhdekuviot saattavat olla sekavia. Ihmiset ruokkivat piireissä toistensa negatiivisia piirteitä. En ole nähnyt missään muussa harrastusporukassa yhtä paljon draamaa, 27-vuotias nainen kuvaa lehdelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo nämä tällaiset alakulttuuri ovat sekojen puhhaa
        USAssa on melkoinen määrä goottimurhia puolin ja toisin
        ja se tilanne että parikymppiset sekahomiissa koulunsa lopettaneet
        elävät siltojen alla ja metissä polttan roihuja ja vetäen aineita päähänsä
        jatkuvassa
        joukkolässytyksessä on aivan
        selvä että tulee riitoja jossa lyödään ja ruumis työnnetään suhon alligaattoreille

        turrimurhat

        https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/4095367

        – Turriporukat ovat pienet ja ihmissuhdekuviot saattavat olla sekavia. Ihmiset ruokkivat piireissä toistensa negatiivisia piirteitä. En ole nähnyt missään muussa harrastusporukassa yhtä paljon draamaa, 27-vuotias nainen kuvaa lehdelle.

        Johan nyt (Ano 19.34)! Voiko ihmiset (nuoret ?) harhautua noin pahasti ? Haetaanko tuossa joitakin äärielämyksiä, jos/kun tunne-elämä on tarpeeksi turrutettu "perinteisillä" stimulanteilla?
        demeter1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan nyt (Ano 19.34)! Voiko ihmiset (nuoret ?) harhautua noin pahasti ? Haetaanko tuossa joitakin äärielämyksiä, jos/kun tunne-elämä on tarpeeksi turrutettu "perinteisillä" stimulanteilla?
        demeter1

        Kyllä ne harhautuvat nopeasti, kun jo koulujen sateenkaaripajoissa heidät tehdään epävarmoiksi omasta synnynnäisestä sukupuolestaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne harhautuvat nopeasti, kun jo koulujen sateenkaaripajoissa heidät tehdään epävarmoiksi omasta synnynnäisestä sukupuolestaankin.

        Ei muuten tehdä mitenkään epävarmoiksi taidat hienåman vedellä taas omiasi . Faktat kerrotaan ketään ei yritetä muuttaa ja se olisi muuten mahdotonta sillä lapsi tietää ihan itse mikä,hän on. Siinä ei ole mitään jyrsimistä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten tehdä mitenkään epävarmoiksi taidat hienåman vedellä taas omiasi . Faktat kerrotaan ketään ei yritetä muuttaa ja se olisi muuten mahdotonta sillä lapsi tietää ihan itse mikä,hän on. Siinä ei ole mitään jyrsimistä .

        Niinpä. Lapsi tietää itse onko hän kissa tai koira. Pitäköön opettajat mölyt mahassaan, kun ei eläimille lukemista ja laskemista opeteta. :)))
        Miksi kaikesta epänormaalista väännetään normaalia.


    • Anonyymi

      Larppaus eli live action role playing on ollut Suomessa ainakin 40 v ellei kauemmi n. Muutama vuosi sitten oli hyvinkin suosittua, en tiedä nyt. Osallistujat paneutuvat rooleihinsa asuja ja käytöstapoja myöten.
      Joskus näkynyt katukuvassa, kun ovat olleet menossa tai tulossa tapahtumiin.
      Siinä ei kysellä koulutusta eikä taustaa. Ehkä roolihahmolta :) Ikähaitari on laaja ja jopa lapsiperheitä osallistuu tuohon roolileikkiin.

      • Larppaus on minulle tuttu asia, lähipiirissä sitä harrastettu myös pitkään.
        Tätä ei kyllä voi verrata therianismiin, koska larppaajat ovat ihan normi ihmisiä, aikuisia tai nuoria aikuisia, joilla on yhteinen harrastus.
        Roolipeleissäkin on paljon nuoria aikuisia mukana ja nekin ovat harrastuksia, joissa pelaajan identtiteetti ei häiriinny. He käyvät pelaamassa ja lähtevät sitten kouluun tai työhön ihan tavallisina ihmisinä.

        Ruotsin kansanterveyslaitos on hiljakkoin antanut suosituksia ruutuajan rajoittamisesta lapsille ja nuorille, iästä riippuen 1-3 tuntia päivässä ja alle kaksivuotiaille ei lainkaan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Larppaus on minulle tuttu asia, lähipiirissä sitä harrastettu myös pitkään.
        Tätä ei kyllä voi verrata therianismiin, koska larppaajat ovat ihan normi ihmisiä, aikuisia tai nuoria aikuisia, joilla on yhteinen harrastus.
        Roolipeleissäkin on paljon nuoria aikuisia mukana ja nekin ovat harrastuksia, joissa pelaajan identtiteetti ei häiriinny. He käyvät pelaamassa ja lähtevät sitten kouluun tai työhön ihan tavallisina ihmisinä.

        Ruotsin kansanterveyslaitos on hiljakkoin antanut suosituksia ruutuajan rajoittamisesta lapsille ja nuorille, iästä riippuen 1-3 tuntia päivässä ja alle kaksivuotiaille ei lainkaan.

        Aika erikoista lähisukua, kun on synkkää keskiaikaa ja hautausmaita ihannoivia gootteja lävistyksineen ja mustine huulineen, mustaa nahkaa, pääkallon kuvia ja koko mielenmaisema. Taitaa olla sinun profiiliisakin joku goottimuokkaus sinusta. Ja larppaajiakin lähisuvussa !
        Ei kai sinulla kovin iso lähisuku ole, eikö kukaan ole tyytyväinen elämään omana itsenään?
        Kuka sen normi ihmisen määrittelee ja toteaa, ainakin minusta on vinksahtanutta kuljeskella naamioituneena ja nähdä hirveästi vaivaa ja rahaa niitten vaatteiden ja rekvisiitan hankkimiseen. Lahkolaisetkin kokoontuu yhteen ja esiintyvät normaaleina työssä käyvinä ja perheensä hoitavina. Samaa kaliiperia nämä gootit ja larpit.


      • Anonyymi

        Llapsetkin pakotettu mukaan, eikö tuo ole jo lastensuojeluasia!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Larppaus on minulle tuttu asia, lähipiirissä sitä harrastettu myös pitkään.
        Tätä ei kyllä voi verrata therianismiin, koska larppaajat ovat ihan normi ihmisiä, aikuisia tai nuoria aikuisia, joilla on yhteinen harrastus.
        Roolipeleissäkin on paljon nuoria aikuisia mukana ja nekin ovat harrastuksia, joissa pelaajan identtiteetti ei häiriinny. He käyvät pelaamassa ja lähtevät sitten kouluun tai työhön ihan tavallisina ihmisinä.

        Ruotsin kansanterveyslaitos on hiljakkoin antanut suosituksia ruutuajan rajoittamisesta lapsille ja nuorille, iästä riippuen 1-3 tuntia päivässä ja alle kaksivuotiaille ei lainkaan.

        Joo, ei voi verrata larppausta therianismiin. Tuli vain mieleen, kun gooteistakin puhuttu.
        Ehkä larppaus on lähinnä harrastajateatteriin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Larppaus on minulle tuttu asia, lähipiirissä sitä harrastettu myös pitkään.
        Tätä ei kyllä voi verrata therianismiin, koska larppaajat ovat ihan normi ihmisiä, aikuisia tai nuoria aikuisia, joilla on yhteinen harrastus.
        Roolipeleissäkin on paljon nuoria aikuisia mukana ja nekin ovat harrastuksia, joissa pelaajan identtiteetti ei häiriinny. He käyvät pelaamassa ja lähtevät sitten kouluun tai työhön ihan tavallisina ihmisinä.

        Ruotsin kansanterveyslaitos on hiljakkoin antanut suosituksia ruutuajan rajoittamisesta lapsille ja nuorille, iästä riippuen 1-3 tuntia päivässä ja alle kaksivuotiaille ei lainkaan.

        Nämä lapsetko eläinhahmoissaan ei ole normaaleja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä lapsetko eläinhahmoissaan ei ole normaaleja.

        Ei ne ole normaaleja, jos ne oikeasti identifioituvat johonkin eläimeen.

        Siitä sen näkee, mikä on oikeasti ja mikä vain leikkiä, kun tuovat luokkahuoneeseen hiiriä ja rottia. Jos lapsi oikeasti identifioituu kissaksi, niin silloin hän käy rottien ja hiirien kimppuun hampaineen. Jos ei, niin sitten hän vain näyttelee olevansa kissa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei ne ole normaaleja, jos ne oikeasti identifioituvat johonkin eläimeen.

        Siitä sen näkee, mikä on oikeasti ja mikä vain leikkiä, kun tuovat luokkahuoneeseen hiiriä ja rottia. Jos lapsi oikeasti identifioituu kissaksi, niin silloin hän käy rottien ja hiirien kimppuun hampaineen. Jos ei, niin sitten hän vain näyttelee olevansa kissa.

        Ketjun paras kommentti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun paras kommentti

        En näe mitään parasta siinä kommentissa .
        Ainoastaan sen ettei oikein Ole kärryillä mistä puhutaan .


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei ne ole normaaleja, jos ne oikeasti identifioituvat johonkin eläimeen.

        Siitä sen näkee, mikä on oikeasti ja mikä vain leikkiä, kun tuovat luokkahuoneeseen hiiriä ja rottia. Jos lapsi oikeasti identifioituu kissaksi, niin silloin hän käy rottien ja hiirien kimppuun hampaineen. Jos ei, niin sitten hän vain näyttelee olevansa kissa.

        Hiekkalaatikko luokkahuoneen nurkkaan, mihin saavat pisuta ja kakkaa.
        Vain itsensä ihmisiksi tunteville lapsille sallitaan vessan käyttö.
        Se edistää lasten oppimista kun saavat vapaasti olla oma itsensä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ei voi verrata larppausta therianismiin. Tuli vain mieleen, kun gooteistakin puhuttu.
        Ehkä larppaus on lähinnä harrastajateatteriin.

        Nimenomaan.
        Larppaus ja roolipelit ovat isojen lasten harrastelijateatteria. Nämä keskiaikais
        Historiallinen elävöittymiistapahtuma (mikähän olisi oikea suomenkielinen termi sanalle "historical re-enactment"?) on täysin eri asia kuin goottilaisuus. Ei mitään tekemistä pääkallojen tai hautausmaiden kanssa. Harrastelijateatteria parhaimmillaan, pukuloistoa, johon osaanottajat itse ovat satsanneet suuresti, etenkin työtunteina mutta myös rahallisesti. Monet valmistavat kaikki ylelliset pukunsa 1700 ja 1800-lukujen ylimystömuodin mukaisesti, nyppläävät kaikki pitsinsä, valmistavat jopa korsetit ja jalkineet itse.

        Arkipäivänä he ovat ihan tavallisia työssäkäyviä, usein pitkälle koulutettuja aikuisia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nimenomaan.
        Larppaus ja roolipelit ovat isojen lasten harrastelijateatteria. Nämä keskiaikais
        Historiallinen elävöittymiistapahtuma (mikähän olisi oikea suomenkielinen termi sanalle "historical re-enactment"?) on täysin eri asia kuin goottilaisuus. Ei mitään tekemistä pääkallojen tai hautausmaiden kanssa. Harrastelijateatteria parhaimmillaan, pukuloistoa, johon osaanottajat itse ovat satsanneet suuresti, etenkin työtunteina mutta myös rahallisesti. Monet valmistavat kaikki ylelliset pukunsa 1700 ja 1800-lukujen ylimystömuodin mukaisesti, nyppläävät kaikki pitsinsä, valmistavat jopa korsetit ja jalkineet itse.

        Arkipäivänä he ovat ihan tavallisia työssäkäyviä, usein pitkälle koulutettuja aikuisia.

        Historiallinen elävöittämistapahtuma" :) on muinaistapahtuma.
        Suomessa järjestetään kesäisin useilla paikkakunnilla muinaismarkkinat. Yleensä viikonloppuna tai jopa viikon kestäviä. Markkinanakojuista saa perinneruokia ja perinnekäsitöitä. Myyjät pukeutuvat muinaisasuihin, usein itsetehtyihin.
        Tapahtumissa on myös tapahtumia :) mm. turnajaisia leikkimielisesti.
        Jos osallistujatkin pukeutuvat muinaisasuihin, on tapahtuma ainutlaatuinen elämys.


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nimenomaan.
        Larppaus ja roolipelit ovat isojen lasten harrastelijateatteria. Nämä keskiaikais
        Historiallinen elävöittymiistapahtuma (mikähän olisi oikea suomenkielinen termi sanalle "historical re-enactment"?) on täysin eri asia kuin goottilaisuus. Ei mitään tekemistä pääkallojen tai hautausmaiden kanssa. Harrastelijateatteria parhaimmillaan, pukuloistoa, johon osaanottajat itse ovat satsanneet suuresti, etenkin työtunteina mutta myös rahallisesti. Monet valmistavat kaikki ylelliset pukunsa 1700 ja 1800-lukujen ylimystömuodin mukaisesti, nyppläävät kaikki pitsinsä, valmistavat jopa korsetit ja jalkineet itse.

        Arkipäivänä he ovat ihan tavallisia työssäkäyviä, usein pitkälle koulutettuja aikuisia.

        Monista rooli jutuista minäkin olen kuullut ystävän poika oli niissä mukana sanoi että ihan vaan kun testteria harjoittelisi


    • Olen jonkin verran lukenut näistä turreista ja therianeista.
      Käsitykseeni on tullut, etteivät ole pelkkää roolileikkejä vaan ihan samaistumista.
      Myös, että joissain koulussa on asiasta ollut ihan ongelmia.
      Tietoni tosin ovat vielä vähäiset.

      • Anonyymi

        Vähitellen yhteiskunta siirtyy alaikäisten tahdon mukaiseksi.
        Miten sitten, kun nämä nykypäivän lapsipäättäjät aikuistuvat ja ovat itsekin vanhempia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vähitellen yhteiskunta siirtyy alaikäisten tahdon mukaiseksi.
        Miten sitten, kun nämä nykypäivän lapsipäättäjät aikuistuvat ja ovat itsekin vanhempia?

        Ottaen huomioon että nämä lapset kasvavat tiktok-sovelluksen myötä globaaliin maailmankulttuuriin, jossa sosiaalinen media, netti ja toinen toistaan kummallisemmat muotivillitykset ovat heidän ohjenuoranaan, korvaten omien vanhempien, omien opettajien, oman yhteiskuntansa aikuisten valvoman ja tukeman kasvuympäristön niin sanoisin että kannattaa miettiä kuinka paljon lasten antaa viettää aikaansa ruudun ääressä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ottaen huomioon että nämä lapset kasvavat tiktok-sovelluksen myötä globaaliin maailmankulttuuriin, jossa sosiaalinen media, netti ja toinen toistaan kummallisemmat muotivillitykset ovat heidän ohjenuoranaan, korvaten omien vanhempien, omien opettajien, oman yhteiskuntansa aikuisten valvoman ja tukeman kasvuympäristön niin sanoisin että kannattaa miettiä kuinka paljon lasten antaa viettää aikaansa ruudun ääressä.

        Kannattaa onnitella omaa jälkikasvua, joka ei ole hankkinut lapsia.
        Kasvattajienkin on seurattava aikaansa ja kestettävä mainitsemasi asiat lapsiensa kohdalla.


    • Anonyymi

      Kivaa pikkuporvarillista larppausta ja turria ja goottia

      Joka päivä on uusi halloweeni ihanaa

      • Sitähän se on.
        Lapsuudenaikaisten haaveiden toteuttamista aikuisiässä.
        Saada olla prinsessa ja paronitar,
        Lohikäärme ja tiikeri.
        Yksilöllisyyden ihanne viety äärimmäisyyteen.
        Jokainen on ainutlaatuinen pikku lumihiutale.


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Sitähän se on.
        Lapsuudenaikaisten haaveiden toteuttamista aikuisiässä.
        Saada olla prinsessa ja paronitar,
        Lohikäärme ja tiikeri.
        Yksilöllisyyden ihanne viety äärimmäisyyteen.
        Jokainen on ainutlaatuinen pikku lumihiutale.

        Lumihiutale on ainutlaatuinen ja täydellinen Luojan luomana. Gootit näkee hirveästi vaivaa muokatakseen ulkonäköä synkäksi ja mustanphuvaksi. Joten huono vertaus.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumihiutale on ainutlaatuinen ja täydellinen Luojan luomana. Gootit näkee hirveästi vaivaa muokatakseen ulkonäköä synkäksi ja mustanphuvaksi. Joten huono vertaus.

        Jos vaan annetaan goottien tehdä omia asioita , minää en aio ainakaan edes sortamaan miten kukin laittautuu se on ihan vaan jokaisen oma päätös


    • Anonyymi
      UUSI

      Ikuinen vappu noilla joilla mieli karkuteillä elämästä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Asiasta viidenteen kysyn, kun ei omassa suvussa ole tyttölapsia ollut pariinkymmeneen vuoteen, että leikkivätkö tytöt vielä prinsessaleikkejä? Onko tyllimekot ja tiarat vielä leikeissä?
      Barbie-elokuva oli ilmeisen suosittu ihan maailmanlaajuisesti. Aikuisille. En kiinnostunut sen vertaa, että olisin katsonut suoratoistosta.

      Minulla on sellainen mielikuva ettei prinsessoja enää leikeissä ole. Olenko väärässä?

      • UUSI

        Minulle ei ole yhtään lapsenlasta joka olisi tyttö.
        Luulisin että ei prinsessa/barbieleikit ole loppuneet. Kysellään :)


      • Anonyymi
        UUSI

        No tuli vastaan mustalaisnainen niin ihastuksesta silmät selällään tyttären tytär sanoi katsokaa prinsessa!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuli vastaan mustalaisnainen niin ihastuksesta silmät selällään tyttären tytär sanoi katsokaa prinsessa!

        Hyvä huomio tyttären tyttäreltä :) "Pönkkä" samettihame, pitsinen pusero ja laulun kultaiset korvarenkaat vainen, isot. Laineilla oleva paksu tumma tukka. Kyllä käy prinsessasta hyvinkin :)

        Oheneeko heidän hiuksensa vanhetessaankaan?


      • Anonyymi
        UUSI

        Ei ainakaan minun lastenlspset , ostelin niille kirjoja pienestä pitäen mutta miniä sanoi ettei niiden tartte lukea . Mistäs siihen sanoo heidän lapsia ovat kirjat annoin ystävättäreni pojan lapsille sinne kelpasi oikein riemuhuudon kanssa
        Niin että minun lastenlapset ovat enimmäkseen nenäänsä kiinni I phonessa ,
        Olihan siinä pahamieli hieman kun ei kirjat kelvanneet heille vaikka ne oli oikein kunkin ikäluokkaa katsoen hankittu.
        Mutta kun piirtelin heille prinsessan kuvia niin olivat haltioissaan ja halusivat itsekkin piirtää sitä intoa Kesti aikansa tik tok voitti .
        Samalla on i i phonessakin hyvät puolensa osaavat auttaa minua jos jään jumiin oman i phonen kanssa
        Ihanaa muksuja vaikka ei mummon ” vanhanaikaiset”
        Tavat kirjoista kelpaakkaan


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minulle ei ole yhtään lapsenlasta joka olisi tyttö.
        Luulisin että ei prinsessa/barbieleikit ole loppuneet. Kysellään :)

        Minulla ladtenlapsia , tyttöjen neljä ja poikia kolme että en Ole nähnyt heidän koskaan leikkivän kuten meikäläinen leikki pienenä ja minun omat tyttärenikin vielä osasivat leikkiä ja olivat aina pihalla leikkimässä kun tulivat koulussa ,
        Oli niistä Barbeja ja pehmo nalleja jne
        Ennen lapset ratkaisivat ongelmia leikeissäön ja käyttibät mielikuvitusta, nyt katsotaan netistä jonkun toisen mielikuvituksen tuottamia juttuja.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ihan totta, nämä ihmiset ovat parinkymmenen vuoden kuluttua päättäjiemme joukossa, jollei heitä ole metsästetty sukupuuttoon.
      Meidän tulevaisuutemme on kouluja käymättömien ja lukutaidottomien friikkien käsissä.
      Koulutuksesta kuulemma leikataan, niin että opettajien määrä vähenee 1600:lla. Tulevaisuuden opiskelijat opiskelevat omin avuin ilman ohjaajaa, sillä eihän riehuvien ja maassa möyrivien roolileikkijöiden maailmaan vanhanaikainen koulutus ja opetus kuulu.
      Onneksi itse pääsemme vihreille laitumille aidan tuolle puolen, ennen kuin kaaos puhkeaa.
      Me lapsenlasettomat voimme onnitella toisiamme.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tuo therian on ihan pienen hörhö porukan ilmiö. Suurin osa on tervepäistä porukkaa. Ainakaan meidän lastenlapset ei ole kiinnostuneita, eikä koulussa ole näkynyt , sellaiselle naurettaisiin.
        Kenenkäs sitten pitää hoitaa lastenlapsettomia, hoitakaa vaan te onnelliset lastenlapsettomat toisianne siellä laitoksissa joissa kukaan ei edes käy katsomassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo therian on ihan pienen hörhö porukan ilmiö. Suurin osa on tervepäistä porukkaa. Ainakaan meidän lastenlapset ei ole kiinnostuneita, eikä koulussa ole näkynyt , sellaiselle naurettaisiin.
        Kenenkäs sitten pitää hoitaa lastenlapsettomia, hoitakaa vaan te onnelliset lastenlapsettomat toisianne siellä laitoksissa joissa kukaan ei edes käy katsomassa.

        Palkataan maahanmuuttajia.


    • UUSI

      Goottityyli ja larppaus on helppo käsittää roolileikiksi ja harrastukseksi, hauskanpidoksi ja samanhenkisten yhteisöllisyydeksi. Turri-idea on jäänyt ihan vieraaksi ja tämä therian ainakin ensi kuulemalta herättää vakavaakin huolta, miten yhä nuorempia lapsia koukutetaan somessa heidän ikätasolleen sopimattomiin peleihin ja tilanteisiin mukaan. Ainahan lapset ovat eläimiä leikkineet matkien ääntelyä ja liikkumista perusteellisestikin eläytyen , on askarreltu korvia ja häntiä, mutta leikin päätyttyä on taas palattu elämään omana itsenä.

      Onko therianissa eläytyminen jäänyt päälle, onko jokin muutos psyykessä tapahtunut. Kai nämä therian-lapset sentään normaalisti aterimilla pöydässä ruokailevat, vuoteessa nukkuvat yöpuvut päällään hampaat harjattuina ja leikkitilanteiden välissä puhuvat ihmisten kieltä. Tutkimustietoa olisi hyvä saada, jotain olen lehdistä lukenut. Psykologi Kaisa Önlen näkee ilmiössä nuorten oman identiteetin etsimistä, vertaisten yhteisöllisyyttä. Monet vanhemmat ovat ilahtuneet lastensa sosiaalistumisesta ja myös tähän liittyvästä liikunnallisuuden lisääntymisestä, kun hypitään ulkona neljällä raajalla ja kiipeillään puihin, eikä sitä aikaa olla näpyttelemässä kännyköitä.Työpajoissa askarrellaan asusteita - toivottavasti tekoturkiksista. Itse en varmaankaan äitinä näkisi asiaa näin positiivisessa valossa, ja kouluissakin on ilmennyt häiriöitä, jo naamioituminen voi olla ongelma.

      Onkohan niin, että therian tavallaan liittyy myös nykyiseen lemmikkien inhimillistämiseen, kun jalostetaan söpöjä lyhytkuonoisia karvapalleroita sohvalla paijattaviksi, ostetaan asusteita ja jopa meikataan koiria. Eläimiä inhimillistetään, ihmisiä eläimellistetään. Kyseenalaistetaan ihmisen asemaa luomakunnan valtiaana, luontokappaleiden elinympäristön pilaajina.
      Joka tapauksessa aikuiset ovat vastuussa lasten kehityksestä terveiksi niin henkisesti kuin fyysisesti, täytyy olla kanttia rajoittaa ruutuaikaa ja estää epäterveitä vaikutteita.Kaikkeen ei tarvitse mennä eikä päästää lapsia mukaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Hyvä kirjoitus ja pohdiskelua syistä ja seurauksista. mikä saa ihmiset hakemaan äärimmäisiä keinoja paetakseen todellisuutta.

        Tuli mieleen, onko näillä ympäri maailmaa riehuvilla sodilla vaikutusta herkkien ihmisten halusta paeta mielikuvitusmaailmaan, jossa eläimiä ei voi määrätä sotimaan ja tappamaan kaltaisiaan.
        Eläimet eivät kehitä aseita joilla voidaan koko maapallon olemassa oloa uhata.

        Ukrainassa käynnissä oleva sota ja pelko sen leviämiseksi Eurooppaan ovat uutisten vakio aiheita joka päivä ja lapsetkin kuulevat ja näkevät vanhempiensa huolen ja pelon tulevasta.

        Lapsille pitäisi laittaa rajat leikeille, tehdä selväksi toden ja leikin ero.
        tepa

        .


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus ja pohdiskelua syistä ja seurauksista. mikä saa ihmiset hakemaan äärimmäisiä keinoja paetakseen todellisuutta.

        Tuli mieleen, onko näillä ympäri maailmaa riehuvilla sodilla vaikutusta herkkien ihmisten halusta paeta mielikuvitusmaailmaan, jossa eläimiä ei voi määrätä sotimaan ja tappamaan kaltaisiaan.
        Eläimet eivät kehitä aseita joilla voidaan koko maapallon olemassa oloa uhata.

        Ukrainassa käynnissä oleva sota ja pelko sen leviämiseksi Eurooppaan ovat uutisten vakio aiheita joka päivä ja lapsetkin kuulevat ja näkevät vanhempiensa huolen ja pelon tulevasta.

        Lapsille pitäisi laittaa rajat leikeille, tehdä selväksi toden ja leikin ero.
        tepa

        .

        Ajattelin juuri kommentoida samansuuntaisesti Ramoonan tekstiä, mutta ajatuksenvirta vei minua eri suuntaan, todellisuuden ja fantasian rajojen hämärtymiseen ja ruutuajan vaikutukseen lapsen ajatusmaailmassa.
        Todellisuuteen ankkuroitu lapsi, jolla on vilkas mielikuvitus ja rikas fantasia voi aivan häiriintymättä leikkiä näitä roolileikkejä, mutta lapsi joka on liian paljon yksin, ei koe oloaan turvalliseksi, vanhempi joka sen sijaan että juttelisi lapselleen näppäilee älykännykkäänsä koko ajan, on vaaravyöhykkeessä joutua tähän aikamme nettiriippuvuuden kierteeseen, joka vieraannuttaa todellisuudesta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ajattelin juuri kommentoida samansuuntaisesti Ramoonan tekstiä, mutta ajatuksenvirta vei minua eri suuntaan, todellisuuden ja fantasian rajojen hämärtymiseen ja ruutuajan vaikutukseen lapsen ajatusmaailmassa.
        Todellisuuteen ankkuroitu lapsi, jolla on vilkas mielikuvitus ja rikas fantasia voi aivan häiriintymättä leikkiä näitä roolileikkejä, mutta lapsi joka on liian paljon yksin, ei koe oloaan turvalliseksi, vanhempi joka sen sijaan että juttelisi lapselleen näppäilee älykännykkäänsä koko ajan, on vaaravyöhykkeessä joutua tähän aikamme nettiriippuvuuden kierteeseen, joka vieraannuttaa todellisuudesta.

        "vanhempi joka sen sijaan että juttelisi lapselleen näppäilee älykännykkäänsä koko ajan"

        Minua oksettaa tuollaiset yleistykset.


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ajattelin juuri kommentoida samansuuntaisesti Ramoonan tekstiä, mutta ajatuksenvirta vei minua eri suuntaan, todellisuuden ja fantasian rajojen hämärtymiseen ja ruutuajan vaikutukseen lapsen ajatusmaailmassa.
        Todellisuuteen ankkuroitu lapsi, jolla on vilkas mielikuvitus ja rikas fantasia voi aivan häiriintymättä leikkiä näitä roolileikkejä, mutta lapsi joka on liian paljon yksin, ei koe oloaan turvalliseksi, vanhempi joka sen sijaan että juttelisi lapselleen näppäilee älykännykkäänsä koko ajan, on vaaravyöhykkeessä joutua tähän aikamme nettiriippuvuuden kierteeseen, joka vieraannuttaa todellisuudesta.

        Ihan niin otin kuvan kerran kun suku oli meillä jouluns kaikilla päät kenossa alaspäin niin lasten lapsilla kun vanhemmillaan. Sen jälkeen en sitten ole kouluajan järjestänytkään saavat näppäillä kotonaan niin paljon kun huvittaa .


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "vanhempi joka sen sijaan että juttelisi lapselleen näppäilee älykännykkäänsä koko ajan"

        Minua oksettaa tuollaiset yleistykset.

        Oli Kyllä yksikössä kirjoittanut ei monikossa


    • Anonyymi
      UUSI

      larppaavat lapset aikuisina larppaavat sossussa tuella ja turreina
      elättävät perheensä kelan korvauksilla

    • UUSI

      Koko therianilmiö on niin uusi että harvalla meidän ikäisistä on mitään omakohtaista kokemusta tai edes olemme nähneet näitä therianeja muuten kuin lehtien lööpeissä ja median pinnalle nostamana kohuna. Ruotsissakin varmaan on, mutta ne ovat niin harvinaisia, että täällä ei media ole päässyt vielä retostelemaan aiheella.

      Minä kuulin asiasta ihan vähän aikaa sitten, kun luin suomalaisesta lehdestä jostain Saarasta joka samaistuu karhuun Sitten oululaisesta koulusta, jossa lapset konttasivat ja ryömivät ympäri lattiaa ja miukuivat ja maukuivat, kunnes rehtori pani siihen stopin ja ilmoitti että tämä on koulu, jonne tullaa oppimaan, leikit kuuluu vapaa-ajalle. Yksi äiti ainakin oli protestoinut että nyt hänen tyttärensä(?) traumatisoituu kun ei saa olla kissa?

      Guugletin vähän lisätietoa ja kyseessä onkin nettisovelluksen levittämä villitys lasten keskuudessa. Sinänsä, niin kauan kuin se on leikkiä (lapset rakastavat roolileikkiä) ei varmastikaan haittaa ja hyviä puoliakin löytyy, mutta jos todellisuuden ja fantasian ero hämärtyy ja lapsi on omasta mielestään ihan oikeasti kissa tai susi tai vaikkapa papukaija, niin kysymys on jostain vakavammasta.

      Pieni lapsi ei tarvitse ruutuaikaa, koska sovelluksilla ei ole mitään niin arvokasta annettavaa pikkulapselle, jota lapsi ei saisi paremmassa muodossa omilta vanhemmiltaan, leikkitovereiltaan, perheessä, esikoulussa jne. Tabletti/älykänny jne. ei ole mikään lapsenvahti. Parasta mitä voime antaa lapsilleme on omaa aikaamme, vanha kulunut klisee, mutta edelleenkin totta.

      • Anonyymi
        UUSI

        Näin ne sinunkin jutut taas kerran muuttui. Muistelen kirjoituksiasi, kun lastenlapsesi olivat luonasi ja miten heidän aikansa sujui rattoisasti "ruudun" edessä.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ne sinunkin jutut taas kerran muuttui. Muistelen kirjoituksiasi, kun lastenlapsesi olivat luonasi ja miten heidän aikansa sujui rattoisasti "ruudun" edessä.

        Lapsenlapseni, etenkin uorempi, on viettänyt aivan liian paljon aikaa tietokonepelien ääressä. Nyt hän on sanoutunut irti koko jutusta ja viettää vapaa-aikaansa muissa touhuissa.

        Minun jutut muuttuvat, koska ajatuksenikin muuttuvat. Arvioin uudelleen asioita uuden tiedon valossa ja muutan käsityksiäni sen mukaan. Onko siinä jotain kummallista?


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lapsenlapseni, etenkin uorempi, on viettänyt aivan liian paljon aikaa tietokonepelien ääressä. Nyt hän on sanoutunut irti koko jutusta ja viettää vapaa-aikaansa muissa touhuissa.

        Minun jutut muuttuvat, koska ajatuksenikin muuttuvat. Arvioin uudelleen asioita uuden tiedon valossa ja muutan käsityksiäni sen mukaan. Onko siinä jotain kummallista?

        Aikamoinen saavutus peli riippuvaiselle nuorelle noin vaan sanoutua siitä irti.?Kerro ihmeessä suomalaisille, miten se onnistuu! Voit saada nobelin palkinnon tuon ongelman ratkaisusta .


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Lapsenlapseni, etenkin uorempi, on viettänyt aivan liian paljon aikaa tietokonepelien ääressä. Nyt hän on sanoutunut irti koko jutusta ja viettää vapaa-aikaansa muissa touhuissa.

        Minun jutut muuttuvat, koska ajatuksenikin muuttuvat. Arvioin uudelleen asioita uuden tiedon valossa ja muutan käsityksiäni sen mukaan. Onko siinä jotain kummallista?

        Minun ajatukseni tästä "ruudun" tuijottamisesta on ihan sama, kuin se oli tuossa vuoden 1980 molemmin puolin.
        En todellakaan ole tarvinnut siihen mitään uutta tietoa. Pelkkä maalaisjärkikin on sen kertonut.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikamoinen saavutus peli riippuvaiselle nuorelle noin vaan sanoutua siitä irti.?Kerro ihmeessä suomalaisille, miten se onnistuu! Voit saada nobelin palkinnon tuon ongelman ratkaisusta .

        En tiedä aivan tarkkaan miten voimakas riippuvaisuus hänellä oli, mutta nyt hän viettää korkeintaan tunnin, pari huoneessaan tietokoneen ääressä, joten "sanoutua kokonaan irti" oli ehkä hieman liioittelua. Loput vapaa-ajastaan hän viettää ulkona kaverreiden kanssa, salilla ja uimahallissa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En tiedä aivan tarkkaan miten voimakas riippuvaisuus hänellä oli, mutta nyt hän viettää korkeintaan tunnin, pari huoneessaan tietokoneen ääressä, joten "sanoutua kokonaan irti" oli ehkä hieman liioittelua. Loput vapaa-ajastaan hän viettää ulkona kaverreiden kanssa, salilla ja uimahallissa.

        Mummo on vahtimassa pojan kotona vuorokaudet läpeensä jaäitikin varmasti koko ajan näköyhteydessä poikaan jotta voi ottaa ajan pojan pelaamisesta.Poika varmaan pääsee triatlonin Ruotsin mestarikdo tuolla ulkoilun ja treenin määrällä. . Mummolle kaikki tietysti kerrotaan rehellisesti.


      • UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En tiedä aivan tarkkaan miten voimakas riippuvaisuus hänellä oli, mutta nyt hän viettää korkeintaan tunnin, pari huoneessaan tietokoneen ääressä, joten "sanoutua kokonaan irti" oli ehkä hieman liioittelua. Loput vapaa-ajastaan hän viettää ulkona kaverreiden kanssa, salilla ja uimahallissa.

        Nyt älykännyaikaan ei lasten/nuorten enää tarvitse istua huoneesaan tietokoneen ääressä, kun tietokone on tavallaan taskussa mukana joka paikassa siellä missä kulkenevatkin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Tellukka kirjoitti:

        Nyt älykännyaikaan ei lasten/nuorten enää tarvitse istua huoneesaan tietokoneen ääressä, kun tietokone on tavallaan taskussa mukana joka paikassa siellä missä kulkenevatkin.

        Juurikin noin. Ja kaverien kanssa ulkona
        niitä porukalla näpytellään. Tai useinkin jonkun kaverin huoneessa, aika usein ulkona on kylmä ja sataa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikamoinen saavutus peli riippuvaiselle nuorelle noin vaan sanoutua siitä irti.?Kerro ihmeessä suomalaisille, miten se onnistuu! Voit saada nobelin palkinnon tuon ongelman ratkaisusta .

        No niin taas tämä aloitti pilaamaan tämäkin keskustelun .
        Vainoharhaisuus on kamala oire etenkin kun oikein on niin jumissa yhden ihmisen tekemisiin että oikein muistaa en sanottuja lauseita , mistä monument kiinnostus
        Näinhän se taas meni


    • Anonyymi
      UUSI

      joo ja siis Sanoma Oy on eräs opetuksen pilaaja Suomessa eli myy ylidigitalisointia

      ihmettelin miksei Helsingin yliopisto puuttunut asiaa kun lukiossa jne
      laskennon opetus pilattiin nyt digitalisaatiolla

      koulussa ei opeteta matematiikkaa vaan laskentoa
      mutta se pilattiin nyt totaalisesti

      eli opetellaan kaavojen editointia ohjelmalla eikä ymmärtämään
      arkusfunktioita ja hyberbolisen kosinin käänteisfunktiota

      tästä ei tule mitään on selvä asia vain hullu kirjoittelee koneella yhtälöitä
      opiskellessaan, sellainen en oppikirjantekijän ongelma eli ladonta

      aikanaa oli jako kolmeen

      hörhöaineet kuten yhteiskuntatieteet käyttivät lohkokaavioita nuolia ja laatikoita
      ja esittelivät kalvoja
      väitöskirjat olivat paksua jopa satoja sivuja pitkiä täyttöhössöä

      luonnontieteilijät kirjoittivat kalvoille ja liitutaululle yhtälöitä
      väitöskirjan pituus oli jotain 30 sivun luokkaa

      matemaatikot kirjoittivat vain liitutaululle
      aloittivat vasemmalta ylhäältä ja tunnin päästä olivat puolessa välissä
      väitöskirja saattoi minimissään olla kaksi sivua

      • Anonyymi
        UUSI

        Tästäkö siis aiheutuikin tämä lasten therian harrastus? Nerokas päätelmä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästäkö siis aiheutuikin tämä lasten therian harrastus? Nerokas päätelmä.

        mikä viltun therian mikä se on

        tämä oli vastaus edelliseen paloman viestiin
        mutta unohtui että tämä on aivonvammaisten puujalkavitsisen vauvalista


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        mikä viltun therian mikä se on

        tämä oli vastaus edelliseen paloman viestiin
        mutta unohtui että tämä on aivonvammaisten puujalkavitsisen vauvalista

        Osaatko käyttää googlea? Kysy sieltä, saat vastauksen.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ryhmä teinejä kokoontuu, kaikki tuijottavat puhumattomina älypuhelimia. Yhteisoloa .

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia B- on jälleen kerran rakastunut ja onnellinen nainen .

      Toivottavasti nyt on onni kestävää ja Sofia voi saada oman perheen lopulta itselleen .
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      2845
    2. Sofia seukkaa miljonäärin kanssa matkustellen ympäri maailmaa

      Hän on tavannut toivomansa läsnäolevan mihen ja kohta Sofiast tulee ussperheen äiti. Toivottavasti kohta saamme vauvauut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      938
    3. Ukraina romahtamassa, Hallitus hajoamassa.

      Samaan aikaan kun ukrot on rintamalla alakynnessä, niin maan hallitus on hajomassa.
      Maailman menoa
      290
      901
    4. Millaisia ihmisiä ovat murhaajat: Ari Ossi Petteri Suorsa ja Tiina Pia Susanna Seppänen.

      18-vuotias Adeliina Lehtinen surmattiin raa’alla tavalla syksyllä 2022. Hänen murhastaan tuomittiin elinkautiseen 40-vuo
      Oulu
      5
      892
    5. Loukkaa se, jos sinä väität mun etsivän jotain rahamiestä

      Vtustako minä sinun rahoista voisin tietää silloin tai nytkään. Rakastuessa kuvittelin että olet varmaan joku tukityölli
      Ikävä
      147
      861
    6. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      794
    7. Pikku Liedon pelkoa lietsova ja rikoksia tehtaileva katujengi

      Mistä kaukaa tulevat Liedossa riehuvat katujengiläiset?. Turun Varissuolta tai Pernosta? Nykylukutaidolla selviää, kun t
      Lieto
      38
      781
    8. Toivokasta torstaipäivää

      Hyvää huomenta ihanille ihmisille. 🌞🍁☕😊❤️ Kauniit syyskelit jatkuu. On hyvä olla lomalla. 🌞
      Ikävä
      161
      777
    9. Pikku apulaiset

      E B ja J E levittää väärää informaatiota Olavintoimintakeskuksen kaupasta. Kuka tai mikä ryhmä tästä hyötyy. Ovatko iha
      Sysmä
      64
      764
    10. Olet vallannut ajatukseni.

      Haluaisin tutustua sinuun paremmin ja lähentyä kanssasi. Tuntuu, että joka päivä kun sinua näen, saat minut hämilleen, s
      Ikävä
      29
      735
    Aihe