Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

P11 Keula naksuu ja paukkuu

Nissan 2.0td

Mulla on -97 2.0td Primera ja ajettu 190tkm.Keulasta kuuluu vähän väliä paukahdus kun ajelee hiljaa.Välystä löytyy "multilinkin" laakerissa jonkin verran.Ylätukivarret on vaihdettu vasta.Mistähän tuo ääni tulee ja miten ja millä hinnalla se korjaantuu?Taitaa olla Primeroitten keula vähän huonosti suunniteltu,vai kuinka?

11

4175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami

      Mulla oli viimeviikolla sama homma. Kuulostaa vähän uskomattomalta, mutta siihen auttoi etuovien saranoiden öljyäminen. Lisäksi kannattaa öljytä se tappi, joka menee oven sisään oven keskellä jossa on muovipäällyste.

    • Repe

      On hyvin todennäköistä että olka-akselin laakerointi paukkuu (napa-asetelman ja yhdysvarren välinen liitos). Mikäli olka-akselin laakeroinnissa on pienikin välys se aikaansaa kovalta kuullostavan äänen sisätiloihin. Oireena ei vielä ole kuin tuo ikävä ääni, mutta enemmän kuluessaan se on jo turvallisuusriski.

      Halvin ratkaisu on olka-akselin laakeroinnin uusiminen. Työ vaatinee pieniä ulosvetotyökaluja. Laakerityyppejä (2 kpl) en muista mutta uskon että niitä löytyy laakerikauppiaiden hyllystä.

      Näiden autojen heikoin lenkki on ehdottomasti etupään pyöräntuennan väljistyminen. Se on ollut tiedossa jo siitä asti kun tämä Multilink-systeemi kehitettiin (90-91).

      • Primera 2.0td

        Niin mä vähä epäilinki,että se ääni kuuluu sieltä laakerista.Oon kuullu joskus puhuttavan että sitä laakeria ei vois vaihtaa,vaan vaihtoon menee koko systeemi ja se on kallis... Pitääkö paikkansa?


      • Repe
        Primera 2.0td kirjoitti:

        Niin mä vähä epäilinki,että se ääni kuuluu sieltä laakerista.Oon kuullu joskus puhuttavan että sitä laakeria ei vois vaihtaa,vaan vaihtoon menee koko systeemi ja se on kallis... Pitääkö paikkansa?

        Ainakin Autokeskukselta saa vastauksen, että laakereita ei voi vaihtaa vaan koko yhdysvarsi menee uusiksi. Pääseväthän he siinä helpommalla ja saavat myytyä jälleen yhden ylihintaisen osan asiakkaalle. Ihan kokeeksi voit kysyä vaikka yhdysvarren hintaa autokeskuksen nettisivujen kautta (tarvikeosana sitä ei löydy).

        Tässä tapauksessa sinulla on kolme vaihtoehtoa edullisuusjärjestyksessä:
        -Vaihdat/vaihdatat laakerit
        -ostat romuttamolta uuden yhdysvarren (katso myös www.autovahinkokeskus.fi)
        -korjautat Nissan-liikkeessä

        Itselläni on ollut aikanaan samainen ongelma P10 korimallin kanssa. Ostin AVK:sta uuden varren. Jos ostat romuttamolta tai AVK:sta kannattaa ehdottomasti varmistaa välyksettömyys ennen ostopäätöstä.


      • vaihtoon
        Repe kirjoitti:

        Ainakin Autokeskukselta saa vastauksen, että laakereita ei voi vaihtaa vaan koko yhdysvarsi menee uusiksi. Pääseväthän he siinä helpommalla ja saavat myytyä jälleen yhden ylihintaisen osan asiakkaalle. Ihan kokeeksi voit kysyä vaikka yhdysvarren hintaa autokeskuksen nettisivujen kautta (tarvikeosana sitä ei löydy).

        Tässä tapauksessa sinulla on kolme vaihtoehtoa edullisuusjärjestyksessä:
        -Vaihdat/vaihdatat laakerit
        -ostat romuttamolta uuden yhdysvarren (katso myös www.autovahinkokeskus.fi)
        -korjautat Nissan-liikkeessä

        Itselläni on ollut aikanaan samainen ongelma P10 korimallin kanssa. Ostin AVK:sta uuden varren. Jos ostat romuttamolta tai AVK:sta kannattaa ehdottomasti varmistaa välyksettömyys ennen ostopäätöstä.

        http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=17614.0


      • Rape

        Enpä usko että kyseessä ovat ovat "olka-akselin" laakerit. Todennäköisempää on että kuuluu niistä juuri vaihdetuista ylävarsista, mitä nimeä niistä sitten halutaankin käyttää. Aivan normaalia on että lämpimällä (yli 20 ast.), kuivalla kelillä ne paukkuvat, eivät kostealla.
        Lienet kokeillut, auto lepää maassa pyörien varassa, ota toisella kädellä kiinni pyörän yläpuolella olevasta liitos/saranakohdasta siten että sormi osuu liitoksen molempiin osiin yhtäaikaa. Siten otat toisella kädellä tukevan otteen renkaan yläosasta ja VOIMALLA heilutat molemmin käsin sivusuunnassa pyörää. Veikkaanpa että tunnet pienen välyksen ihan uudessakin varressa. Ilmeisesti pitääkin olla pieni käyntivälys. Ja ensimmäisen paukahduksen jälkeen ei enää pauku heiluttaessa. Jos nostat pyörän ilmaan, et sitä välystä tunne. Katsastuksessahan sitä välystä sallitaan melkoisesti.
        Minun Primerastani kun pyysin ko. kohdan tarkastamaan merkkiliikkeessä, sanoi huoltomies että ei ole yhtään välystä, samaa sanoi katsastusmies.

        Koska ei naksu kostella kelillä, tein pari kertaa kokeen. Ruiskutin sarakohtaan molemmille puolille juoksevaa vaseliinia, siis ruiskutettaessa hyvin notkeata, joka sitten jäykistyy kuivuessaan. Naksuminen loppui joksikin aikaa. Saman vaikutuksen aikaansai myös CRC.

        En ole päässyt selville miten se naksuminen oikein syntyy, varsinkaan kun en ole nähnyt ko varsia irrallaan. Veikkaukseni on että varren sisäholkin päät naksuvat navan yhdysvarren pintoja vasten. Sitä tukisi voitelun auttaminenkin. Onko joku tutkinut tarkemmin?


      • Rape
        Rape kirjoitti:

        Enpä usko että kyseessä ovat ovat "olka-akselin" laakerit. Todennäköisempää on että kuuluu niistä juuri vaihdetuista ylävarsista, mitä nimeä niistä sitten halutaankin käyttää. Aivan normaalia on että lämpimällä (yli 20 ast.), kuivalla kelillä ne paukkuvat, eivät kostealla.
        Lienet kokeillut, auto lepää maassa pyörien varassa, ota toisella kädellä kiinni pyörän yläpuolella olevasta liitos/saranakohdasta siten että sormi osuu liitoksen molempiin osiin yhtäaikaa. Siten otat toisella kädellä tukevan otteen renkaan yläosasta ja VOIMALLA heilutat molemmin käsin sivusuunnassa pyörää. Veikkaanpa että tunnet pienen välyksen ihan uudessakin varressa. Ilmeisesti pitääkin olla pieni käyntivälys. Ja ensimmäisen paukahduksen jälkeen ei enää pauku heiluttaessa. Jos nostat pyörän ilmaan, et sitä välystä tunne. Katsastuksessahan sitä välystä sallitaan melkoisesti.
        Minun Primerastani kun pyysin ko. kohdan tarkastamaan merkkiliikkeessä, sanoi huoltomies että ei ole yhtään välystä, samaa sanoi katsastusmies.

        Koska ei naksu kostella kelillä, tein pari kertaa kokeen. Ruiskutin sarakohtaan molemmille puolille juoksevaa vaseliinia, siis ruiskutettaessa hyvin notkeata, joka sitten jäykistyy kuivuessaan. Naksuminen loppui joksikin aikaa. Saman vaikutuksen aikaansai myös CRC.

        En ole päässyt selville miten se naksuminen oikein syntyy, varsinkaan kun en ole nähnyt ko varsia irrallaan. Veikkaukseni on että varren sisäholkin päät naksuvat navan yhdysvarren pintoja vasten. Sitä tukisi voitelun auttaminenkin. Onko joku tutkinut tarkemmin?

        Tuumailin vielä asiaa ja tyrmäsin oman ajatukseni että naksuminen syntyisi ylävarren holkin naksumisesta yhdysvarren pintoja vasten. Jos näin olisi, se kuluttaisi kolot yhdysvarteen ja holkki on kyllä niin tiukalle kiristettu yhdysvaren pintojen väliin, että ei se siinä pääse liikkumaan.
        Joten naksuminen pitänee tulla varren "saranan" liukupinnoista. Vaan kuinka?


      • Primera 2.0td
        Rape kirjoitti:

        Tuumailin vielä asiaa ja tyrmäsin oman ajatukseni että naksuminen syntyisi ylävarren holkin naksumisesta yhdysvarren pintoja vasten. Jos näin olisi, se kuluttaisi kolot yhdysvarteen ja holkki on kyllä niin tiukalle kiristettu yhdysvaren pintojen väliin, että ei se siinä pääse liikkumaan.
        Joten naksuminen pitänee tulla varren "saranan" liukupinnoista. Vaan kuinka?

        Vasemmalta puolelta ei kuulu naksumista,laakeri on siellä vielä ehyt.Oikean puolen laakerissa on välystä huomattavasti enemmän.Naksuminen kuului myös vanhoilla tukivarsilla.Että epäilisin laakeria...


      • Rape
        Primera 2.0td kirjoitti:

        Vasemmalta puolelta ei kuulu naksumista,laakeri on siellä vielä ehyt.Oikean puolen laakerissa on välystä huomattavasti enemmän.Naksuminen kuului myös vanhoilla tukivarsilla.Että epäilisin laakeria...

        Niin että olet todennut välystä todellakin laakereissa. Mutta jos sinulla on naksumattomallakin puolella laakereissa välystä, niin ovat senkin puolen laakerit sitten kokolailla vaihtokunnossa, ainakin kohta. Olen saanut sen käsityksen että nämä laakerit yleensä kestävät sen mitä auto muutenkin, eivät kovalle rasitukselle joudu verrattuna vaikkapa pyöränlaakereihin. Toki on mahdollista rikkoutuminen. Tiedän yhden tapauksen, se ei ollut edes vanha Primera, jossa ko. laakerit toiselta puolen ruostuivat ja sitä kautta menivät vaihtokuntoon. Tiivistys ja/tai rasvaus ei ollut ollut kunnollinen. Ja on niitä muitakin laakerinvaihtotapauksia kuulunut olleen.

        Omastani reilut 210 000 ajetusta Primerasta en ole laakereista välystä löytänyt, ainoastaan ylätukivarsien pyöränpuoleista päistä pienen, olisko 0,1 -0,2 mm välyksen. Jota ei saa esiin muuta kuin voiman kanssa kuten aiemmin kirjoitin.


      • mekaanikko64
        Rape kirjoitti:

        Niin että olet todennut välystä todellakin laakereissa. Mutta jos sinulla on naksumattomallakin puolella laakereissa välystä, niin ovat senkin puolen laakerit sitten kokolailla vaihtokunnossa, ainakin kohta. Olen saanut sen käsityksen että nämä laakerit yleensä kestävät sen mitä auto muutenkin, eivät kovalle rasitukselle joudu verrattuna vaikkapa pyöränlaakereihin. Toki on mahdollista rikkoutuminen. Tiedän yhden tapauksen, se ei ollut edes vanha Primera, jossa ko. laakerit toiselta puolen ruostuivat ja sitä kautta menivät vaihtokuntoon. Tiivistys ja/tai rasvaus ei ollut ollut kunnollinen. Ja on niitä muitakin laakerinvaihtotapauksia kuulunut olleen.

        Omastani reilut 210 000 ajetusta Primerasta en ole laakereista välystä löytänyt, ainoastaan ylätukivarsien pyöränpuoleista päistä pienen, olisko 0,1 -0,2 mm välyksen. Jota ei saa esiin muuta kuin voiman kanssa kuten aiemmin kirjoitin.

        Nuo ylätukivarren ulommat pyörän puoleiset nailonlaakeriholkit kuluvat todella isoihin välyksiin eikä niitä välttämättä huomaa pyörää ravistellessa.Avasin tänään pojan primerasta tuon kohdan ja siellä oli välystä tosi paljon vanhan lentokonemekaanikon kokemuksella otin auton pois ajosta ja annoin omani käyttöön.Koko ylätukivarsi motonetissä jotain 40€.Uudet holkit noin 13€ kpl


    • Irkku

      Vaihda romusi "Volvoon"!!Ei tarvitsis tänne tulla itkee kun auto ei pelaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe