Mulla on -97 2.0td Primera ja ajettu 190tkm.Keulasta kuuluu vähän väliä paukahdus kun ajelee hiljaa.Välystä löytyy "multilinkin" laakerissa jonkin verran.Ylätukivarret on vaihdettu vasta.Mistähän tuo ääni tulee ja miten ja millä hinnalla se korjaantuu?Taitaa olla Primeroitten keula vähän huonosti suunniteltu,vai kuinka?
P11 Keula naksuu ja paukkuu
11
4676
Vastaukset
- Sami
Mulla oli viimeviikolla sama homma. Kuulostaa vähän uskomattomalta, mutta siihen auttoi etuovien saranoiden öljyäminen. Lisäksi kannattaa öljytä se tappi, joka menee oven sisään oven keskellä jossa on muovipäällyste.
- Repe
On hyvin todennäköistä että olka-akselin laakerointi paukkuu (napa-asetelman ja yhdysvarren välinen liitos). Mikäli olka-akselin laakeroinnissa on pienikin välys se aikaansaa kovalta kuullostavan äänen sisätiloihin. Oireena ei vielä ole kuin tuo ikävä ääni, mutta enemmän kuluessaan se on jo turvallisuusriski.
Halvin ratkaisu on olka-akselin laakeroinnin uusiminen. Työ vaatinee pieniä ulosvetotyökaluja. Laakerityyppejä (2 kpl) en muista mutta uskon että niitä löytyy laakerikauppiaiden hyllystä.
Näiden autojen heikoin lenkki on ehdottomasti etupään pyöräntuennan väljistyminen. Se on ollut tiedossa jo siitä asti kun tämä Multilink-systeemi kehitettiin (90-91).- Primera 2.0td
Niin mä vähä epäilinki,että se ääni kuuluu sieltä laakerista.Oon kuullu joskus puhuttavan että sitä laakeria ei vois vaihtaa,vaan vaihtoon menee koko systeemi ja se on kallis... Pitääkö paikkansa?
- Repe
Primera 2.0td kirjoitti:
Niin mä vähä epäilinki,että se ääni kuuluu sieltä laakerista.Oon kuullu joskus puhuttavan että sitä laakeria ei vois vaihtaa,vaan vaihtoon menee koko systeemi ja se on kallis... Pitääkö paikkansa?
Ainakin Autokeskukselta saa vastauksen, että laakereita ei voi vaihtaa vaan koko yhdysvarsi menee uusiksi. Pääseväthän he siinä helpommalla ja saavat myytyä jälleen yhden ylihintaisen osan asiakkaalle. Ihan kokeeksi voit kysyä vaikka yhdysvarren hintaa autokeskuksen nettisivujen kautta (tarvikeosana sitä ei löydy).
Tässä tapauksessa sinulla on kolme vaihtoehtoa edullisuusjärjestyksessä:
-Vaihdat/vaihdatat laakerit
-ostat romuttamolta uuden yhdysvarren (katso myös www.autovahinkokeskus.fi)
-korjautat Nissan-liikkeessä
Itselläni on ollut aikanaan samainen ongelma P10 korimallin kanssa. Ostin AVK:sta uuden varren. Jos ostat romuttamolta tai AVK:sta kannattaa ehdottomasti varmistaa välyksettömyys ennen ostopäätöstä. - vaihtoon
Repe kirjoitti:
Ainakin Autokeskukselta saa vastauksen, että laakereita ei voi vaihtaa vaan koko yhdysvarsi menee uusiksi. Pääseväthän he siinä helpommalla ja saavat myytyä jälleen yhden ylihintaisen osan asiakkaalle. Ihan kokeeksi voit kysyä vaikka yhdysvarren hintaa autokeskuksen nettisivujen kautta (tarvikeosana sitä ei löydy).
Tässä tapauksessa sinulla on kolme vaihtoehtoa edullisuusjärjestyksessä:
-Vaihdat/vaihdatat laakerit
-ostat romuttamolta uuden yhdysvarren (katso myös www.autovahinkokeskus.fi)
-korjautat Nissan-liikkeessä
Itselläni on ollut aikanaan samainen ongelma P10 korimallin kanssa. Ostin AVK:sta uuden varren. Jos ostat romuttamolta tai AVK:sta kannattaa ehdottomasti varmistaa välyksettömyys ennen ostopäätöstä. - Rape
Enpä usko että kyseessä ovat ovat "olka-akselin" laakerit. Todennäköisempää on että kuuluu niistä juuri vaihdetuista ylävarsista, mitä nimeä niistä sitten halutaankin käyttää. Aivan normaalia on että lämpimällä (yli 20 ast.), kuivalla kelillä ne paukkuvat, eivät kostealla.
Lienet kokeillut, auto lepää maassa pyörien varassa, ota toisella kädellä kiinni pyörän yläpuolella olevasta liitos/saranakohdasta siten että sormi osuu liitoksen molempiin osiin yhtäaikaa. Siten otat toisella kädellä tukevan otteen renkaan yläosasta ja VOIMALLA heilutat molemmin käsin sivusuunnassa pyörää. Veikkaanpa että tunnet pienen välyksen ihan uudessakin varressa. Ilmeisesti pitääkin olla pieni käyntivälys. Ja ensimmäisen paukahduksen jälkeen ei enää pauku heiluttaessa. Jos nostat pyörän ilmaan, et sitä välystä tunne. Katsastuksessahan sitä välystä sallitaan melkoisesti.
Minun Primerastani kun pyysin ko. kohdan tarkastamaan merkkiliikkeessä, sanoi huoltomies että ei ole yhtään välystä, samaa sanoi katsastusmies.
Koska ei naksu kostella kelillä, tein pari kertaa kokeen. Ruiskutin sarakohtaan molemmille puolille juoksevaa vaseliinia, siis ruiskutettaessa hyvin notkeata, joka sitten jäykistyy kuivuessaan. Naksuminen loppui joksikin aikaa. Saman vaikutuksen aikaansai myös CRC.
En ole päässyt selville miten se naksuminen oikein syntyy, varsinkaan kun en ole nähnyt ko varsia irrallaan. Veikkaukseni on että varren sisäholkin päät naksuvat navan yhdysvarren pintoja vasten. Sitä tukisi voitelun auttaminenkin. Onko joku tutkinut tarkemmin? - Rape
Rape kirjoitti:
Enpä usko että kyseessä ovat ovat "olka-akselin" laakerit. Todennäköisempää on että kuuluu niistä juuri vaihdetuista ylävarsista, mitä nimeä niistä sitten halutaankin käyttää. Aivan normaalia on että lämpimällä (yli 20 ast.), kuivalla kelillä ne paukkuvat, eivät kostealla.
Lienet kokeillut, auto lepää maassa pyörien varassa, ota toisella kädellä kiinni pyörän yläpuolella olevasta liitos/saranakohdasta siten että sormi osuu liitoksen molempiin osiin yhtäaikaa. Siten otat toisella kädellä tukevan otteen renkaan yläosasta ja VOIMALLA heilutat molemmin käsin sivusuunnassa pyörää. Veikkaanpa että tunnet pienen välyksen ihan uudessakin varressa. Ilmeisesti pitääkin olla pieni käyntivälys. Ja ensimmäisen paukahduksen jälkeen ei enää pauku heiluttaessa. Jos nostat pyörän ilmaan, et sitä välystä tunne. Katsastuksessahan sitä välystä sallitaan melkoisesti.
Minun Primerastani kun pyysin ko. kohdan tarkastamaan merkkiliikkeessä, sanoi huoltomies että ei ole yhtään välystä, samaa sanoi katsastusmies.
Koska ei naksu kostella kelillä, tein pari kertaa kokeen. Ruiskutin sarakohtaan molemmille puolille juoksevaa vaseliinia, siis ruiskutettaessa hyvin notkeata, joka sitten jäykistyy kuivuessaan. Naksuminen loppui joksikin aikaa. Saman vaikutuksen aikaansai myös CRC.
En ole päässyt selville miten se naksuminen oikein syntyy, varsinkaan kun en ole nähnyt ko varsia irrallaan. Veikkaukseni on että varren sisäholkin päät naksuvat navan yhdysvarren pintoja vasten. Sitä tukisi voitelun auttaminenkin. Onko joku tutkinut tarkemmin?Tuumailin vielä asiaa ja tyrmäsin oman ajatukseni että naksuminen syntyisi ylävarren holkin naksumisesta yhdysvarren pintoja vasten. Jos näin olisi, se kuluttaisi kolot yhdysvarteen ja holkki on kyllä niin tiukalle kiristettu yhdysvaren pintojen väliin, että ei se siinä pääse liikkumaan.
Joten naksuminen pitänee tulla varren "saranan" liukupinnoista. Vaan kuinka? - Primera 2.0td
Rape kirjoitti:
Tuumailin vielä asiaa ja tyrmäsin oman ajatukseni että naksuminen syntyisi ylävarren holkin naksumisesta yhdysvarren pintoja vasten. Jos näin olisi, se kuluttaisi kolot yhdysvarteen ja holkki on kyllä niin tiukalle kiristettu yhdysvaren pintojen väliin, että ei se siinä pääse liikkumaan.
Joten naksuminen pitänee tulla varren "saranan" liukupinnoista. Vaan kuinka?Vasemmalta puolelta ei kuulu naksumista,laakeri on siellä vielä ehyt.Oikean puolen laakerissa on välystä huomattavasti enemmän.Naksuminen kuului myös vanhoilla tukivarsilla.Että epäilisin laakeria...
- Rape
Primera 2.0td kirjoitti:
Vasemmalta puolelta ei kuulu naksumista,laakeri on siellä vielä ehyt.Oikean puolen laakerissa on välystä huomattavasti enemmän.Naksuminen kuului myös vanhoilla tukivarsilla.Että epäilisin laakeria...
Niin että olet todennut välystä todellakin laakereissa. Mutta jos sinulla on naksumattomallakin puolella laakereissa välystä, niin ovat senkin puolen laakerit sitten kokolailla vaihtokunnossa, ainakin kohta. Olen saanut sen käsityksen että nämä laakerit yleensä kestävät sen mitä auto muutenkin, eivät kovalle rasitukselle joudu verrattuna vaikkapa pyöränlaakereihin. Toki on mahdollista rikkoutuminen. Tiedän yhden tapauksen, se ei ollut edes vanha Primera, jossa ko. laakerit toiselta puolen ruostuivat ja sitä kautta menivät vaihtokuntoon. Tiivistys ja/tai rasvaus ei ollut ollut kunnollinen. Ja on niitä muitakin laakerinvaihtotapauksia kuulunut olleen.
Omastani reilut 210 000 ajetusta Primerasta en ole laakereista välystä löytänyt, ainoastaan ylätukivarsien pyöränpuoleista päistä pienen, olisko 0,1 -0,2 mm välyksen. Jota ei saa esiin muuta kuin voiman kanssa kuten aiemmin kirjoitin. - mekaanikko64
Rape kirjoitti:
Niin että olet todennut välystä todellakin laakereissa. Mutta jos sinulla on naksumattomallakin puolella laakereissa välystä, niin ovat senkin puolen laakerit sitten kokolailla vaihtokunnossa, ainakin kohta. Olen saanut sen käsityksen että nämä laakerit yleensä kestävät sen mitä auto muutenkin, eivät kovalle rasitukselle joudu verrattuna vaikkapa pyöränlaakereihin. Toki on mahdollista rikkoutuminen. Tiedän yhden tapauksen, se ei ollut edes vanha Primera, jossa ko. laakerit toiselta puolen ruostuivat ja sitä kautta menivät vaihtokuntoon. Tiivistys ja/tai rasvaus ei ollut ollut kunnollinen. Ja on niitä muitakin laakerinvaihtotapauksia kuulunut olleen.
Omastani reilut 210 000 ajetusta Primerasta en ole laakereista välystä löytänyt, ainoastaan ylätukivarsien pyöränpuoleista päistä pienen, olisko 0,1 -0,2 mm välyksen. Jota ei saa esiin muuta kuin voiman kanssa kuten aiemmin kirjoitin.Nuo ylätukivarren ulommat pyörän puoleiset nailonlaakeriholkit kuluvat todella isoihin välyksiin eikä niitä välttämättä huomaa pyörää ravistellessa.Avasin tänään pojan primerasta tuon kohdan ja siellä oli välystä tosi paljon vanhan lentokonemekaanikon kokemuksella otin auton pois ajosta ja annoin omani käyttöön.Koko ylätukivarsi motonetissä jotain 40€.Uudet holkit noin 13€ kpl
- Irkku
Vaihda romusi "Volvoon"!!Ei tarvitsis tänne tulla itkee kun auto ei pelaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja19122476Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant849682Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.497649Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va886428SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1906146Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot495142HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1204812Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1074499Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,452745Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1052257