Kävin yrittäjäkurssin kuusitoista vuotta sitten. Välttämätöntä tarvetta kurssille ei ollut, koska oli muuta kokemusta alalta. Kävin kumminkin.
Olikohan meitä reilut kymmenen kun aloitimme. Pari putosi ajan saatossa pois. Kokeen läpäisivät melkein kaikki. Kolme meistä aloitti liiketoiminnan.
Nyt vielä meitä on kaksi alalla lyömässä päätä seinään päivittäin. Vielä on kallo kestänyt.
Tähän ketjuun voi kirjoittaa kokemuksia ja huomioita touhun nykymenosta.
Aloittavan yrittäjän kompastuskivet osa I
27
826
Vastaukset
- Anonyymi
Kiitos asiallisesta kirjoituksesta. Mielenkiintoni heräsi kun kirjoitit ,että olet suorittanut yrittäjäkurssin 16 vuotta sitten, mutta et vielä ole aloittanut itsenäisenä yrittäjänä. Yleensä kurssien ja tässä tapauksessa lakisääteisen yrittäjäkurssin suorittaminen lainsäätäjän ohjeita yleisellä tasolla ajatellen olettaisin ,että hyväksytyn yrittäjäkurssin suorittamisen jälkeen oma yritystoiminta pitäisi aloittaa tietyn ajan sisällä esim. 5 vuotta. Onkohan tällainen 16 vuotta sitten hyväksytty kurssin suorittaminen enää kohdallasi voimassa, toisaalta ilmeisesti järjen ääni voitti ja pysyit kuljettajana. Se oli todella fiksu teko nykymaailmassa.
- Anonyymi
On voimassa , jos on tutkinnon suorittanut hyväksytysti. Samoin on sähkömies jos on koulunsa käynyt ja valmistunut . Edellä olevat ajatukset on todellisen demarin .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On voimassa , jos on tutkinnon suorittanut hyväksytysti. Samoin on sähkömies jos on koulunsa käynyt ja valmistunut . Edellä olevat ajatukset on todellisen demarin .
Kiitos vaan edelliselle kirjoittajalle. En ole demari vaan aina olen kokoomusta äänestänyt.
Kysymykseni asian suhteen oli aivan suomalaiseen byrokratian koukeroihin suuntautunut peruskysymys. Suomen valtiovalta on täynnä kaikkea lakisääteistä asiaa ja niiden pykäliä. Kuljetusalan yrittäjäkurssien opiskelumateriaali on varmasti muuttunut viimeisen 16 vuoden aikana valtavasti. Mitä silloin tentattiin ja mitä nyt tentataan ovat varmasti kaksi täysin eri asiaa.
Kukaan meistä suomi 24 kirjoittajista ei osaa antaa tähän kysymykseen täydellistä vastausta tällaiseen kysymykseen onko 16 vuotta vanha hyväksytty suoritus voimassa ja sen pohjalta saisi liikenneluvan ammatinharjoittamiseen. Vastaus löytyy netistä ja yhteystiedoista. Vastausta ei löydy täältä.
- Anonyymi
Vai osaamaton käy yrittäjäkurssin, kyl se pitää tulla luonnostaan jos meinaa menestyä. Tai paras kun joko reittä pitkin tai sit vanhemmilta hyvin menevä liiketoiminta ja jatkaa sitä.
Sopivasti tekee niin leipä levenee vaan- Anonyymi
Mutta kun tämä ei toimi kuljetusalalla, ei isältä perittyä hommaa voi jatkaa ihan tuosta vaan. Ammattikoulun 3 v. logistiikkalinja, armeijan kuljettaja linja, tai aikuiskoulutuslinja.
Ammattipätevyys pitää olla ja se uusitaan 5 vuoden jaksoissa , 5 opintopäivää kestoltaan kukin 7 tuntia , kun ne on suoritettu niin voi anoa traficomilta pätevyyskortin ,jolla voi jatkaa uraa kuljetusalalla 5 seuraavaa vuotta. Helppoa kuin heinänteko, työnantajan velvollisuus on hoitaa koulutkset ja myös maksaa ne.
- Anonyymi
Aloitukseen ensimmäisenä vastannut ei ymmärtänyt lukemaansa.
- Anonyymi
Ja kolmas kuittaili vaan ihan huvikseen , kun kukaan näistä ei ole uskaltanut ostaa tupakka-askia kalliimpaa vielä itse …
- Anonyymi
Kyseessä on sama hourahtanut ikänsä meijeriajossa ollut papparainen joka kommentoi miltei kaikkia aloituksia vaikkei tosiaan ymmärrä asioista yhtään mitään.
- Anonyymi
Tonkkakuski.
- Anonyymi
Kiitos nyt vain suuresti arvonimestä tonkkakuski. Suuri kiitos siitä täydellisestä jatkuvasta nöyryyttämisestä meijerialan kuljettajia kohtaan tällä sivustolla . Maitotonkkien kanssa ei ole kukaan
touhunut enää 1970 luvun jälkeen. Niin siitä on lähes 50 vuotta. Tänä päivänä meijerialan
kuljettajilta niin jakelussa kuin maidon keräilyssä vaaditaan paljon, näytteiden ottoa maatiloilta maitoeristä, todella tarkka hygienia ja säiliöiden pesuprosessi. Todella vaativa työ ja useimmiten 3 -vuorossa, auto liikkuu 24 h vain kuski vaihtuu. Jakelussa lämpötilojen seuranta, asiakastietojen kuljetusyksiköiden osalta reaaliajassa. Meillä Valiolla ollaan tosi tarkkoja näissä asioissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos nyt vain suuresti arvonimestä tonkkakuski. Suuri kiitos siitä täydellisestä jatkuvasta nöyryyttämisestä meijerialan kuljettajia kohtaan tällä sivustolla . Maitotonkkien kanssa ei ole kukaan
touhunut enää 1970 luvun jälkeen. Niin siitä on lähes 50 vuotta. Tänä päivänä meijerialan
kuljettajilta niin jakelussa kuin maidon keräilyssä vaaditaan paljon, näytteiden ottoa maatiloilta maitoeristä, todella tarkka hygienia ja säiliöiden pesuprosessi. Todella vaativa työ ja useimmiten 3 -vuorossa, auto liikkuu 24 h vain kuski vaihtuu. Jakelussa lämpötilojen seuranta, asiakastietojen kuljetusyksiköiden osalta reaaliajassa. Meillä Valiolla ollaan tosi tarkkoja näissä asioissa.Tämä käsitys kuljetusalalla , että meijerialan kuskit ovat pohjasakkaa juontaa juuri tuohon aikaan 1900- 1970 luvun loppupuoli. Maitotonkkia keräiltiin alkuaikoina jopa hevoskärryillä .
Työ oli hyvin yksitoikkoista ja todella raskasta. Myös tavaroiden jakelu oli myös todella raskasta, kun menetelmät olivat alkeelliset ja asiakkaiden tilat sellaiset,että kaikki piti kantaa.Kuljetuskalusto oli myöskin surkeaa. Netin ihmeellisessä maailmassa jokainen voi tutustua alkuaikoihin. Ikävä kyllä yhä edelleen meijerialaa ja sen työpaikkoja kuljetustehtävissä ei ammattipiireissä osata arvostaa, vaikka työ nykyisin on ihan yhtä arvokasta ja laadukasta kuin mikä tahansa muu kuljetustyö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä käsitys kuljetusalalla , että meijerialan kuskit ovat pohjasakkaa juontaa juuri tuohon aikaan 1900- 1970 luvun loppupuoli. Maitotonkkia keräiltiin alkuaikoina jopa hevoskärryillä .
Työ oli hyvin yksitoikkoista ja todella raskasta. Myös tavaroiden jakelu oli myös todella raskasta, kun menetelmät olivat alkeelliset ja asiakkaiden tilat sellaiset,että kaikki piti kantaa.Kuljetuskalusto oli myöskin surkeaa. Netin ihmeellisessä maailmassa jokainen voi tutustua alkuaikoihin. Ikävä kyllä yhä edelleen meijerialaa ja sen työpaikkoja kuljetustehtävissä ei ammattipiireissä osata arvostaa, vaikka työ nykyisin on ihan yhtä arvokasta ja laadukasta kuin mikä tahansa muu kuljetustyö.Kyllä jokainen työ on arvokasta ja työ tekijäänsä kiittää.
Muutama vuosi sitten eräs maitokuljettaja kusi housuunsa työnteossa kun oli niin tiukka piiri ettei muka ehtinyt vessaan.
Minun mielestäni aina on aikaa käydä kahvilla ja vessassa.
Kuntoisuuslomaa ei tänä päivänä saa vaikka housut märkänä painaisi pitkää päivää.
Pitäkää itsestänne huolta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä käsitys kuljetusalalla , että meijerialan kuskit ovat pohjasakkaa juontaa juuri tuohon aikaan 1900- 1970 luvun loppupuoli. Maitotonkkia keräiltiin alkuaikoina jopa hevoskärryillä .
Työ oli hyvin yksitoikkoista ja todella raskasta. Myös tavaroiden jakelu oli myös todella raskasta, kun menetelmät olivat alkeelliset ja asiakkaiden tilat sellaiset,että kaikki piti kantaa.Kuljetuskalusto oli myöskin surkeaa. Netin ihmeellisessä maailmassa jokainen voi tutustua alkuaikoihin. Ikävä kyllä yhä edelleen meijerialaa ja sen työpaikkoja kuljetustehtävissä ei ammattipiireissä osata arvostaa, vaikka työ nykyisin on ihan yhtä arvokasta ja laadukasta kuin mikä tahansa muu kuljetustyö.Maitotonkkia ajoin vielä 70 luvulla,auto oli nokkamalli Scania L 56 ja Vihti,karkkila alueella keräsin ja helsinkiin ajoin kuorman.
Tuohon aikaan kuljettaja oli arvostettu ja monessa talossa pyydettiin syömään ja pannukakku kahville ja aikaa oli.
Hullunmullumaksi on maailma mennyt.
Ajohommat lopetin siviilissä kun siirryin aliupseerikoulun jälkeen värvätyksi kersantiksi ja autonkuljettajaksi Suomen armeijan pal velukseen ja sieltä pääsin eläkkeelle hyvissä ajoin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jokainen työ on arvokasta ja työ tekijäänsä kiittää.
Muutama vuosi sitten eräs maitokuljettaja kusi housuunsa työnteossa kun oli niin tiukka piiri ettei muka ehtinyt vessaan.
Minun mielestäni aina on aikaa käydä kahvilla ja vessassa.
Kuntoisuuslomaa ei tänä päivänä saa vaikka housut märkänä painaisi pitkää päivää.
Pitäkää itsestänne huolta.Oliko jakokuski? Tuskin monikaan kuski housuunsa laskee työpäivän aikana kun kaupan takahuoneesta kysyy vessaa.
Pidemmillä linjoilla voi lirahtaa jos ei ehdi huoltoasemalle.
- Anonyymi
Olin 85-91 töissä säiliöautofirmassa, missä isäntä oli aikanaan aloittanut tonkkien keräämisellä uransa. Kuulosti rankalta hommalta. Ja säiliöitähän ne tonkatkin on.
Mun eka ajokki oli miljoona ajettu 76nen kahella kepillä ja vetopöydällä!
Hianoo kuunnella/lukea senioreiden kommentteja.- Anonyymi
Hyviä muisteloita,ajoin itse 110 scaniaa nokkamallia ja nokatonta niissä oli jo yksi vaihdekeppi ja planeettavaihteisto ja kaksi aluetta eli 10 vaihdetta.
Fullerin sisulla kun lähdin ensimmäisen kerran niin suora laatikko rusahteli kun kaksoispoljennalla työnsin vaihdetta sisään no parissa päivässä sen opin ja olihan se Jyry Sisu vahva peli.
Säiliöautoa ajoin minäkin mutta en maitoa vaan polttoaineita Shellillä ja Teboililla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyviä muisteloita,ajoin itse 110 scaniaa nokkamallia ja nokatonta niissä oli jo yksi vaihdekeppi ja planeettavaihteisto ja kaksi aluetta eli 10 vaihdetta.
Fullerin sisulla kun lähdin ensimmäisen kerran niin suora laatikko rusahteli kun kaksoispoljennalla työnsin vaihdetta sisään no parissa päivässä sen opin ja olihan se Jyry Sisu vahva peli.
Säiliöautoa ajoin minäkin mutta en maitoa vaan polttoaineita Shellillä ja Teboililla.Kassu, Kyrpäkoski ja Kaireniuksen Kallu olivat kyselleet Protestilan Kesoililla:
"Hieman tässä ollaan epätietoisia että miten tää homma nyt menee, siis kumpi otetaan ensin, kotti vai vekseli. Kun tarvetta olsi molemmille ja hitosti mutta ku toiset sanoo että aina kottia ensin, sitten vekseliä. Toiset taas sanoo toisin."
KA-lervo oli vaa vitos pöydästä murjaissut:
"Brojo ei ota mitään vekseleitä. Kunnon katkenneet aksilat ja paskaa kolitseissa. Brojo on kaamein tietämäni rahdin kairari, paskoo aina kolitseihi, on sittä ajussa, häissä tahi hautajaisissa. Brojohan tapaa huutaa äl aa mikkiin mylvimällä, jotta "Kun paskaa kollareihin työtää Brojo, on tunne senjälkeen mojo".... Ja mylvinyt päälle paskaista röhösikanaurua ja puhaltanut aju kolitseihinsa takuumureaa!
- Anonyymi
Maidon ajossa valiolla olin jakoajo ja käsittämättömän kova homma kun suurin osa kantopaikkeen oli parempi duuni mutta joka yö sai valvoa ja pti ajaa 2-3 kuormaa yö, lastaus ja purku pumpulla tai sähköpumpulla
Tjakelun autolla ajoin sitten tukon jakela mb 1619 ja oli Pk.seudun jako ja hyvinkää,riksu ja hämeenlinnaan asti, tein 12. tunnin päivää ja ostin asunnon mutta sitten tuli muutokset ja Tjakelu myytiin.
Kiertelin sitten eri taloissa ja hommissa mutta parasta ei enää löytynyt joten siirryin asunnonvälittäjäksi ja pärjäsin siinä hommassa yli 10 vuotta. - Anonyymi
KÄVIN LERVOILU KURSSIN PÄNÄTÄLÄN SEOLLA 1080 VUONNA JA KOLITSIIM PASKOMIS JUTUT HALLUSSA NYT HALUAISIN AJAA SANTA AUTOA JOSSA ON TIR KILPI KEULASSSA
- Anonyymi
Mitä edellisten kirjoitusten perusteella voimme todeta meijerialan kuljetuksista. On aina ollut todella raskasta työtä ja on yhä edelleen. On tullut apulaitteita ,pumppukärryt ja sähköpässit ,mutta silti työ on todella raskasta , monissa tapauksissa aikataulutettua ja tressaavaa. Lisäksi autojen koko on kasvanut kokoajan, nykyisin ajellaan maksimikuormilla lähes joka päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä edellisten kirjoitusten perusteella voimme todeta meijerialan kuljetuksista. On aina ollut todella raskasta työtä ja on yhä edelleen. On tullut apulaitteita ,pumppukärryt ja sähköpässit ,mutta silti työ on todella raskasta , monissa tapauksissa aikataulutettua ja tressaavaa. Lisäksi autojen koko on kasvanut kokoajan, nykyisin ajellaan maksimikuormilla lähes joka päivä.
Muuttunut on paljon ennen ajettiin vajailla kuormilla usei ja silti maidonajo oli raskasta kun yöherätykset ja ajo 6 päivää viikko ja hgin keskusta kannettiin suurelta osin käsin ja nokkakärryillä.
Vaihdoin hedelmä ja kuivatavaraajoon oli 80 luvulla hyvä ajo hedelmänajo oli oma piirinsä ja jos piirissä oli vähän tavaraa niin lisää ei otettu vaan puolella kuormalla ja saattoi olla jo klo 12 auto tyhjä,no hallille sitten klo 15 ja kotiin eli taukoa oli ja omiakin asioita pystyi hoitamaan.
Kolmen kovimman ajon kärki oli.Maidon ajo,jäteprässin ajo ja kaljan ja virvoitusjuomien ajo ja kaikkia olen ajanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuttunut on paljon ennen ajettiin vajailla kuormilla usei ja silti maidonajo oli raskasta kun yöherätykset ja ajo 6 päivää viikko ja hgin keskusta kannettiin suurelta osin käsin ja nokkakärryillä.
Vaihdoin hedelmä ja kuivatavaraajoon oli 80 luvulla hyvä ajo hedelmänajo oli oma piirinsä ja jos piirissä oli vähän tavaraa niin lisää ei otettu vaan puolella kuormalla ja saattoi olla jo klo 12 auto tyhjä,no hallille sitten klo 15 ja kotiin eli taukoa oli ja omiakin asioita pystyi hoitamaan.
Kolmen kovimman ajon kärki oli.Maidon ajo,jäteprässin ajo ja kaljan ja virvoitusjuomien ajo ja kaikkia olen ajanut.Olin eräässä kuljetusliikkeessä töissä ja keskon rullakkoajossa ja päivävuoro ajoin keskolla kuusi vuotta ja hyvin sujui puolin ja toisin.
Eräänä aamuna pomo ilmoitti että poikansa tulee minun mukaani oppimaan ajoa,no poika viikon mukanani ja seuraavalla viikolla pomi ilmoitti että tulee auton ja työn vaihto eteen.
Pomon poika siirtyi minun paikalleni keskolle,minulle annettiin vanha Volvo alle ja maidon ajoon ilman opastusta.
Maanantaina aloitin klo 4.00 jakun päivä päättyi klo 16.30 yli 12 tunnin jälkeen olin loppu ajoreitti oli töölö munkkiniemi haaga ja 2 kuormaa päivä kaikki plävet purkupaikkoina.
Viikon kestinja otin perjantaina loparit ja työnhaku alkoi,no sain viikossa uuden ja paremman ajohomman paremmasta talosta.
Eli voitin lopuksi ja ajakoot hinkkinsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin eräässä kuljetusliikkeessä töissä ja keskon rullakkoajossa ja päivävuoro ajoin keskolla kuusi vuotta ja hyvin sujui puolin ja toisin.
Eräänä aamuna pomo ilmoitti että poikansa tulee minun mukaani oppimaan ajoa,no poika viikon mukanani ja seuraavalla viikolla pomi ilmoitti että tulee auton ja työn vaihto eteen.
Pomon poika siirtyi minun paikalleni keskolle,minulle annettiin vanha Volvo alle ja maidon ajoon ilman opastusta.
Maanantaina aloitin klo 4.00 jakun päivä päättyi klo 16.30 yli 12 tunnin jälkeen olin loppu ajoreitti oli töölö munkkiniemi haaga ja 2 kuormaa päivä kaikki plävet purkupaikkoina.
Viikon kestinja otin perjantaina loparit ja työnhaku alkoi,no sain viikossa uuden ja paremman ajohomman paremmasta talosta.
Eli voitin lopuksi ja ajakoot hinkkinsä.Panimo irtisanoi aikoinaan ja esitti yrittäjäksi alkamista,pyysin sukulaisia takaamaan lainat ja ostin velaksi Mb 1619 kuorma-auton ja jakopiiri espoo ,kirkkonummi.
Tein 12 tunnin päiviä ja elämiseem jäi niukasti,kovalla työllä maksoin velat 10 vuodessa ja sen jälkeen lopetin panimon ilmaisajot ja pääsin kaupungin hommiin tiepuolelle autonkuljettajaksi.Nyt on ihmisen osa.
- Anonyymi
KURRSSIPÄIVNÄ SEOMPAARISSA OPETETIIN AFRIKANTÄHREN PELAAMISTA PALKINTONA KILJUKASSI JA HENKSELIT ! ! !
- Anonyymi
Lervon pitämä sössimis ja puuhailu kurssi oli -79 Päntilän SEOm paarim huoltikalla. Kurssin pääsi läpi ku osas silimät kii Jyryn vaihrekaavion ja vihelsi tuhnulla Eldankajärven jään.
- Anonyymi
Älä ikinä mene ajoon jos toimeksiantajan osoite on Ansatie 4 Vantaa.
Tietäjät tietää. - Anonyymi
Opetetaanko yrittäjäkurssilla laskutaitoa? Miten pystyy kannattavaati vuorkaamaan miljoonien koneita muutamilla satasilla tunti? Entä työnantajan velvotteita?
- Anonyymi
Laskutaitoa ei opeteta. Uskontoa ja elämänkatsomustietoa sen sijaan kyllä.
Työnantajavelvoitteita ei kurssilaisten tarvitse tietää. Pärjää kun ei palkkaa velliperseliittolaisia.
Ja kalustovuokra. Sadasta kiloeurosta 2000 egee kk.
Meil on Niuvanniemen ktkn pikkujoulut itsepäisyyspäiväviikonloppuna. Olet tervetullut ulkojäsenenä iloihin. Pääsylippu. Voimassaoleva liikennelupa ja ja kahdentuhanneneuron pankkitakaus.
Tervetuloa. - Anonyymi
What.
Meen huomenna KOPiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855