Aloittavan yrittäjän kompastuskivet osa I

Anonyymi-ap

Kävin yrittäjäkurssin kuusitoista vuotta sitten. Välttämätöntä tarvetta kurssille ei ollut, koska oli muuta kokemusta alalta. Kävin kumminkin.

Olikohan meitä reilut kymmenen kun aloitimme. Pari putosi ajan saatossa pois. Kokeen läpäisivät melkein kaikki. Kolme meistä aloitti liiketoiminnan.

Nyt vielä meitä on kaksi alalla lyömässä päätä seinään päivittäin. Vielä on kallo kestänyt.

Tähän ketjuun voi kirjoittaa kokemuksia ja huomioita touhun nykymenosta.

29

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos asiallisesta kirjoituksesta. Mielenkiintoni heräsi kun kirjoitit ,että olet suorittanut yrittäjäkurssin 16 vuotta sitten, mutta et vielä ole aloittanut itsenäisenä yrittäjänä. Yleensä kurssien ja tässä tapauksessa lakisääteisen yrittäjäkurssin suorittaminen lainsäätäjän ohjeita yleisellä tasolla ajatellen olettaisin ,että hyväksytyn yrittäjäkurssin suorittamisen jälkeen oma yritystoiminta pitäisi aloittaa tietyn ajan sisällä esim. 5 vuotta. Onkohan tällainen 16 vuotta sitten hyväksytty kurssin suorittaminen enää kohdallasi voimassa, toisaalta ilmeisesti järjen ääni voitti ja pysyit kuljettajana. Se oli todella fiksu teko nykymaailmassa.

      • Anonyymi

        On voimassa , jos on tutkinnon suorittanut hyväksytysti. Samoin on sähkömies jos on koulunsa käynyt ja valmistunut . Edellä olevat ajatukset on todellisen demarin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On voimassa , jos on tutkinnon suorittanut hyväksytysti. Samoin on sähkömies jos on koulunsa käynyt ja valmistunut . Edellä olevat ajatukset on todellisen demarin .

        Kiitos vaan edelliselle kirjoittajalle. En ole demari vaan aina olen kokoomusta äänestänyt.
        Kysymykseni asian suhteen oli aivan suomalaiseen byrokratian koukeroihin suuntautunut peruskysymys. Suomen valtiovalta on täynnä kaikkea lakisääteistä asiaa ja niiden pykäliä. Kuljetusalan yrittäjäkurssien opiskelumateriaali on varmasti muuttunut viimeisen 16 vuoden aikana valtavasti. Mitä silloin tentattiin ja mitä nyt tentataan ovat varmasti kaksi täysin eri asiaa.
        Kukaan meistä suomi 24 kirjoittajista ei osaa antaa tähän kysymykseen täydellistä vastausta tällaiseen kysymykseen onko 16 vuotta vanha hyväksytty suoritus voimassa ja sen pohjalta saisi liikenneluvan ammatinharjoittamiseen. Vastaus löytyy netistä ja yhteystiedoista. Vastausta ei löydy täältä.


    • Anonyymi

      Vai osaamaton käy yrittäjäkurssin, kyl se pitää tulla luonnostaan jos meinaa menestyä. Tai paras kun joko reittä pitkin tai sit vanhemmilta hyvin menevä liiketoiminta ja jatkaa sitä.
      Sopivasti tekee niin leipä levenee vaan

      • Anonyymi

        Mutta kun tämä ei toimi kuljetusalalla, ei isältä perittyä hommaa voi jatkaa ihan tuosta vaan. Ammattikoulun 3 v. logistiikkalinja, armeijan kuljettaja linja, tai aikuiskoulutuslinja.
        Ammattipätevyys pitää olla ja se uusitaan 5 vuoden jaksoissa , 5 opintopäivää kestoltaan kukin 7 tuntia , kun ne on suoritettu niin voi anoa traficomilta pätevyyskortin ,jolla voi jatkaa uraa kuljetusalalla 5 seuraavaa vuotta. Helppoa kuin heinänteko, työnantajan velvollisuus on hoitaa koulutkset ja myös maksaa ne.


    • Anonyymi

      Aloitukseen ensimmäisenä vastannut ei ymmärtänyt lukemaansa.

      • Anonyymi

        Ja kolmas kuittaili vaan ihan huvikseen , kun kukaan näistä ei ole uskaltanut ostaa tupakka-askia kalliimpaa vielä itse …


      • Anonyymi

        Kyseessä on sama hourahtanut ikänsä meijeriajossa ollut papparainen joka kommentoi miltei kaikkia aloituksia vaikkei tosiaan ymmärrä asioista yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Tonkkakuski.

      • Anonyymi

        Kiitos nyt vain suuresti arvonimestä tonkkakuski. Suuri kiitos siitä täydellisestä jatkuvasta nöyryyttämisestä meijerialan kuljettajia kohtaan tällä sivustolla . Maitotonkkien kanssa ei ole kukaan
        touhunut enää 1970 luvun jälkeen. Niin siitä on lähes 50 vuotta. Tänä päivänä meijerialan
        kuljettajilta niin jakelussa kuin maidon keräilyssä vaaditaan paljon, näytteiden ottoa maatiloilta maitoeristä, todella tarkka hygienia ja säiliöiden pesuprosessi. Todella vaativa työ ja useimmiten 3 -vuorossa, auto liikkuu 24 h vain kuski vaihtuu. Jakelussa lämpötilojen seuranta, asiakastietojen kuljetusyksiköiden osalta reaaliajassa. Meillä Valiolla ollaan tosi tarkkoja näissä asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos nyt vain suuresti arvonimestä tonkkakuski. Suuri kiitos siitä täydellisestä jatkuvasta nöyryyttämisestä meijerialan kuljettajia kohtaan tällä sivustolla . Maitotonkkien kanssa ei ole kukaan
        touhunut enää 1970 luvun jälkeen. Niin siitä on lähes 50 vuotta. Tänä päivänä meijerialan
        kuljettajilta niin jakelussa kuin maidon keräilyssä vaaditaan paljon, näytteiden ottoa maatiloilta maitoeristä, todella tarkka hygienia ja säiliöiden pesuprosessi. Todella vaativa työ ja useimmiten 3 -vuorossa, auto liikkuu 24 h vain kuski vaihtuu. Jakelussa lämpötilojen seuranta, asiakastietojen kuljetusyksiköiden osalta reaaliajassa. Meillä Valiolla ollaan tosi tarkkoja näissä asioissa.

        Tämä käsitys kuljetusalalla , että meijerialan kuskit ovat pohjasakkaa juontaa juuri tuohon aikaan 1900- 1970 luvun loppupuoli. Maitotonkkia keräiltiin alkuaikoina jopa hevoskärryillä .
        Työ oli hyvin yksitoikkoista ja todella raskasta. Myös tavaroiden jakelu oli myös todella raskasta, kun menetelmät olivat alkeelliset ja asiakkaiden tilat sellaiset,että kaikki piti kantaa.Kuljetuskalusto oli myöskin surkeaa. Netin ihmeellisessä maailmassa jokainen voi tutustua alkuaikoihin. Ikävä kyllä yhä edelleen meijerialaa ja sen työpaikkoja kuljetustehtävissä ei ammattipiireissä osata arvostaa, vaikka työ nykyisin on ihan yhtä arvokasta ja laadukasta kuin mikä tahansa muu kuljetustyö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä käsitys kuljetusalalla , että meijerialan kuskit ovat pohjasakkaa juontaa juuri tuohon aikaan 1900- 1970 luvun loppupuoli. Maitotonkkia keräiltiin alkuaikoina jopa hevoskärryillä .
        Työ oli hyvin yksitoikkoista ja todella raskasta. Myös tavaroiden jakelu oli myös todella raskasta, kun menetelmät olivat alkeelliset ja asiakkaiden tilat sellaiset,että kaikki piti kantaa.Kuljetuskalusto oli myöskin surkeaa. Netin ihmeellisessä maailmassa jokainen voi tutustua alkuaikoihin. Ikävä kyllä yhä edelleen meijerialaa ja sen työpaikkoja kuljetustehtävissä ei ammattipiireissä osata arvostaa, vaikka työ nykyisin on ihan yhtä arvokasta ja laadukasta kuin mikä tahansa muu kuljetustyö.

        Kyllä jokainen työ on arvokasta ja työ tekijäänsä kiittää.
        Muutama vuosi sitten eräs maitokuljettaja kusi housuunsa työnteossa kun oli niin tiukka piiri ettei muka ehtinyt vessaan.
        Minun mielestäni aina on aikaa käydä kahvilla ja vessassa.
        Kuntoisuuslomaa ei tänä päivänä saa vaikka housut märkänä painaisi pitkää päivää.
        Pitäkää itsestänne huolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä käsitys kuljetusalalla , että meijerialan kuskit ovat pohjasakkaa juontaa juuri tuohon aikaan 1900- 1970 luvun loppupuoli. Maitotonkkia keräiltiin alkuaikoina jopa hevoskärryillä .
        Työ oli hyvin yksitoikkoista ja todella raskasta. Myös tavaroiden jakelu oli myös todella raskasta, kun menetelmät olivat alkeelliset ja asiakkaiden tilat sellaiset,että kaikki piti kantaa.Kuljetuskalusto oli myöskin surkeaa. Netin ihmeellisessä maailmassa jokainen voi tutustua alkuaikoihin. Ikävä kyllä yhä edelleen meijerialaa ja sen työpaikkoja kuljetustehtävissä ei ammattipiireissä osata arvostaa, vaikka työ nykyisin on ihan yhtä arvokasta ja laadukasta kuin mikä tahansa muu kuljetustyö.

        Maitotonkkia ajoin vielä 70 luvulla,auto oli nokkamalli Scania L 56 ja Vihti,karkkila alueella keräsin ja helsinkiin ajoin kuorman.
        Tuohon aikaan kuljettaja oli arvostettu ja monessa talossa pyydettiin syömään ja pannukakku kahville ja aikaa oli.
        Hullunmullumaksi on maailma mennyt.
        Ajohommat lopetin siviilissä kun siirryin aliupseerikoulun jälkeen värvätyksi kersantiksi ja autonkuljettajaksi Suomen armeijan pal velukseen ja sieltä pääsin eläkkeelle hyvissä ajoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jokainen työ on arvokasta ja työ tekijäänsä kiittää.
        Muutama vuosi sitten eräs maitokuljettaja kusi housuunsa työnteossa kun oli niin tiukka piiri ettei muka ehtinyt vessaan.
        Minun mielestäni aina on aikaa käydä kahvilla ja vessassa.
        Kuntoisuuslomaa ei tänä päivänä saa vaikka housut märkänä painaisi pitkää päivää.
        Pitäkää itsestänne huolta.

        Oliko jakokuski? Tuskin monikaan kuski housuunsa laskee työpäivän aikana kun kaupan takahuoneesta kysyy vessaa.
        Pidemmillä linjoilla voi lirahtaa jos ei ehdi huoltoasemalle.


    • Anonyymi

      Olin 85-91 töissä säiliöautofirmassa, missä isäntä oli aikanaan aloittanut tonkkien keräämisellä uransa. Kuulosti rankalta hommalta. Ja säiliöitähän ne tonkatkin on.
      Mun eka ajokki oli miljoona ajettu 76nen kahella kepillä ja vetopöydällä!
      Hianoo kuunnella/lukea senioreiden kommentteja.

      • Anonyymi

        Hyviä muisteloita,ajoin itse 110 scaniaa nokkamallia ja nokatonta niissä oli jo yksi vaihdekeppi ja planeettavaihteisto ja kaksi aluetta eli 10 vaihdetta.
        Fullerin sisulla kun lähdin ensimmäisen kerran niin suora laatikko rusahteli kun kaksoispoljennalla työnsin vaihdetta sisään no parissa päivässä sen opin ja olihan se Jyry Sisu vahva peli.
        Säiliöautoa ajoin minäkin mutta en maitoa vaan polttoaineita Shellillä ja Teboililla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä muisteloita,ajoin itse 110 scaniaa nokkamallia ja nokatonta niissä oli jo yksi vaihdekeppi ja planeettavaihteisto ja kaksi aluetta eli 10 vaihdetta.
        Fullerin sisulla kun lähdin ensimmäisen kerran niin suora laatikko rusahteli kun kaksoispoljennalla työnsin vaihdetta sisään no parissa päivässä sen opin ja olihan se Jyry Sisu vahva peli.
        Säiliöautoa ajoin minäkin mutta en maitoa vaan polttoaineita Shellillä ja Teboililla.

        Kassu, Kyrpäkoski ja Kaireniuksen Kallu olivat kyselleet Protestilan Kesoililla:

        "Hieman tässä ollaan epätietoisia että miten tää homma nyt menee, siis kumpi otetaan ensin, kotti vai vekseli. Kun tarvetta olsi molemmille ja hitosti mutta ku toiset sanoo että aina kottia ensin, sitten vekseliä. Toiset taas sanoo toisin."

        KA-lervo oli vaa vitos pöydästä murjaissut:

        "Brojo ei ota mitään vekseleitä. Kunnon katkenneet aksilat ja paskaa kolitseissa. Brojo on kaamein tietämäni rahdin kairari, paskoo aina kolitseihi, on sittä ajussa, häissä tahi hautajaisissa. Brojohan tapaa huutaa äl aa mikkiin mylvimällä, jotta "Kun paskaa kollareihin työtää Brojo, on tunne senjälkeen mojo".... Ja mylvinyt päälle paskaista röhösikanaurua ja puhaltanut aju kolitseihinsa takuumureaa!


    • Anonyymi

      Maidon ajossa valiolla olin jakoajo ja käsittämättömän kova homma kun suurin osa kantopaikkeen oli parempi duuni mutta joka yö sai valvoa ja pti ajaa 2-3 kuormaa yö, lastaus ja purku pumpulla tai sähköpumpulla
      Tjakelun autolla ajoin sitten tukon jakela mb 1619 ja oli Pk.seudun jako ja hyvinkää,riksu ja hämeenlinnaan asti, tein 12. tunnin päivää ja ostin asunnon mutta sitten tuli muutokset ja Tjakelu myytiin.
      Kiertelin sitten eri taloissa ja hommissa mutta parasta ei enää löytynyt joten siirryin asunnonvälittäjäksi ja pärjäsin siinä hommassa yli 10 vuotta.

    • Anonyymi

      KÄVIN LERVOILU KURSSIN PÄNÄTÄLÄN SEOLLA 1080 VUONNA JA KOLITSIIM PASKOMIS JUTUT HALLUSSA NYT HALUAISIN AJAA SANTA AUTOA JOSSA ON TIR KILPI KEULASSSA

      • Anonyymi

        Mitä edellisten kirjoitusten perusteella voimme todeta meijerialan kuljetuksista. On aina ollut todella raskasta työtä ja on yhä edelleen. On tullut apulaitteita ,pumppukärryt ja sähköpässit ,mutta silti työ on todella raskasta , monissa tapauksissa aikataulutettua ja tressaavaa. Lisäksi autojen koko on kasvanut kokoajan, nykyisin ajellaan maksimikuormilla lähes joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä edellisten kirjoitusten perusteella voimme todeta meijerialan kuljetuksista. On aina ollut todella raskasta työtä ja on yhä edelleen. On tullut apulaitteita ,pumppukärryt ja sähköpässit ,mutta silti työ on todella raskasta , monissa tapauksissa aikataulutettua ja tressaavaa. Lisäksi autojen koko on kasvanut kokoajan, nykyisin ajellaan maksimikuormilla lähes joka päivä.

        Muuttunut on paljon ennen ajettiin vajailla kuormilla usei ja silti maidonajo oli raskasta kun yöherätykset ja ajo 6 päivää viikko ja hgin keskusta kannettiin suurelta osin käsin ja nokkakärryillä.
        Vaihdoin hedelmä ja kuivatavaraajoon oli 80 luvulla hyvä ajo hedelmänajo oli oma piirinsä ja jos piirissä oli vähän tavaraa niin lisää ei otettu vaan puolella kuormalla ja saattoi olla jo klo 12 auto tyhjä,no hallille sitten klo 15 ja kotiin eli taukoa oli ja omiakin asioita pystyi hoitamaan.
        Kolmen kovimman ajon kärki oli.Maidon ajo,jäteprässin ajo ja kaljan ja virvoitusjuomien ajo ja kaikkia olen ajanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttunut on paljon ennen ajettiin vajailla kuormilla usei ja silti maidonajo oli raskasta kun yöherätykset ja ajo 6 päivää viikko ja hgin keskusta kannettiin suurelta osin käsin ja nokkakärryillä.
        Vaihdoin hedelmä ja kuivatavaraajoon oli 80 luvulla hyvä ajo hedelmänajo oli oma piirinsä ja jos piirissä oli vähän tavaraa niin lisää ei otettu vaan puolella kuormalla ja saattoi olla jo klo 12 auto tyhjä,no hallille sitten klo 15 ja kotiin eli taukoa oli ja omiakin asioita pystyi hoitamaan.
        Kolmen kovimman ajon kärki oli.Maidon ajo,jäteprässin ajo ja kaljan ja virvoitusjuomien ajo ja kaikkia olen ajanut.

        Olin eräässä kuljetusliikkeessä töissä ja keskon rullakkoajossa ja päivävuoro ajoin keskolla kuusi vuotta ja hyvin sujui puolin ja toisin.
        Eräänä aamuna pomo ilmoitti että poikansa tulee minun mukaani oppimaan ajoa,no poika viikon mukanani ja seuraavalla viikolla pomi ilmoitti että tulee auton ja työn vaihto eteen.
        Pomon poika siirtyi minun paikalleni keskolle,minulle annettiin vanha Volvo alle ja maidon ajoon ilman opastusta.
        Maanantaina aloitin klo 4.00 jakun päivä päättyi klo 16.30 yli 12 tunnin jälkeen olin loppu ajoreitti oli töölö munkkiniemi haaga ja 2 kuormaa päivä kaikki plävet purkupaikkoina.
        Viikon kestinja otin perjantaina loparit ja työnhaku alkoi,no sain viikossa uuden ja paremman ajohomman paremmasta talosta.
        Eli voitin lopuksi ja ajakoot hinkkinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin eräässä kuljetusliikkeessä töissä ja keskon rullakkoajossa ja päivävuoro ajoin keskolla kuusi vuotta ja hyvin sujui puolin ja toisin.
        Eräänä aamuna pomo ilmoitti että poikansa tulee minun mukaani oppimaan ajoa,no poika viikon mukanani ja seuraavalla viikolla pomi ilmoitti että tulee auton ja työn vaihto eteen.
        Pomon poika siirtyi minun paikalleni keskolle,minulle annettiin vanha Volvo alle ja maidon ajoon ilman opastusta.
        Maanantaina aloitin klo 4.00 jakun päivä päättyi klo 16.30 yli 12 tunnin jälkeen olin loppu ajoreitti oli töölö munkkiniemi haaga ja 2 kuormaa päivä kaikki plävet purkupaikkoina.
        Viikon kestinja otin perjantaina loparit ja työnhaku alkoi,no sain viikossa uuden ja paremman ajohomman paremmasta talosta.
        Eli voitin lopuksi ja ajakoot hinkkinsä.

        Panimo irtisanoi aikoinaan ja esitti yrittäjäksi alkamista,pyysin sukulaisia takaamaan lainat ja ostin velaksi Mb 1619 kuorma-auton ja jakopiiri espoo ,kirkkonummi.
        Tein 12 tunnin päiviä ja elämiseem jäi niukasti,kovalla työllä maksoin velat 10 vuodessa ja sen jälkeen lopetin panimon ilmaisajot ja pääsin kaupungin hommiin tiepuolelle autonkuljettajaksi.Nyt on ihmisen osa.


    • Anonyymi

      KURRSSIPÄIVNÄ SEOMPAARISSA OPETETIIN AFRIKANTÄHREN PELAAMISTA PALKINTONA KILJUKASSI JA HENKSELIT ! ! !

      • Anonyymi

        Lervon pitämä sössimis ja puuhailu kurssi oli -79 Päntilän SEOm paarim huoltikalla. Kurssin pääsi läpi ku osas silimät kii Jyryn vaihrekaavion ja vihelsi tuhnulla Eldankajärven jään.


    • Anonyymi

      Älä ikinä mene ajoon jos toimeksiantajan osoite on Ansatie 4 Vantaa.
      Tietäjät tietää.

    • Anonyymi

      Opetetaanko yrittäjäkurssilla laskutaitoa? Miten pystyy kannattavaati vuorkaamaan miljoonien koneita muutamilla satasilla tunti? Entä työnantajan velvotteita?

    • Anonyymi

      Laskutaitoa ei opeteta. Uskontoa ja elämänkatsomustietoa sen sijaan kyllä.
      Työnantajavelvoitteita ei kurssilaisten tarvitse tietää. Pärjää kun ei palkkaa velliperseliittolaisia.
      Ja kalustovuokra. Sadasta kiloeurosta 2000 egee kk.

      Meil on Niuvanniemen ktkn pikkujoulut itsepäisyyspäiväviikonloppuna. Olet tervetullut ulkojäsenenä iloihin. Pääsylippu. Voimassaoleva liikennelupa ja ja kahdentuhanneneuron pankkitakaus.
      Tervetuloa.

    • Anonyymi

      What.
      Meen huomenna KOPiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      216
      1808
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1738
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      52
      1117
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      956
    5. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      920
    6. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      74
      900
    7. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      781
    8. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      45
      780
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      762
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

      Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      18
      752
    Aihe