Saako nykyisin turbolle luvat?Kun oon kuullu huhuja että ei saa??
Turbo
11
1772
Vastaukset
- triniemi
...todistaa katsastusmiehelle esim. tehomittaustodistuksella että moottorin teho ei nouse yli 20%. Homma sujuu ihan muutoskatsastuksella.
Vertailumoottorina voidaan käyttää myös samaan mallisarjaan kuulunutta, tehokkaampaa moottoria, jos auto muilta rakenteiltaan saatetaan vastamaan sellaista (esim. jarrut)- vapaasti hengittävä
muuten päästöt mitata vai...?
- triniemi
vapaasti hengittävä kirjoitti:
muuten päästöt mitata vai...?
Päästöt pitää läpäistä normaalista 1980 ja nuoremmilla autoilla.
- Katsastusmies!
triniemi kirjoitti:
Päästöt pitää läpäistä normaalista 1980 ja nuoremmilla autoilla.
Mitataan jokaisesta vuosimallin 1978 ja uudemmista autoista. Mutta eihän tuo 1980:kään pahasti metsään mennyt.
- Turboillaan
Enpä ole ennen kuullut, että noin voidaan menetellä...
Turboahtimen antamaksi tehonlisäykseksi lasketaan
40 % ilman välijäähdytintä ja vllijäähdyttimen kanssa
60 %. Ainakaan täälläpäin Suomea en ole kuullut moisesta,
sehän olisi helppoa laskea vaikka minkälaisesta tehopak-
kauksesta mittauksen ajaksi tehoja niin, että ne olisivat
alle 20 % suuremmat kuin ilman ahdinta. Ei oikein
kuulosta uskottavalta, kertokaa missä päin Suomea
tuo onnistuu, niin ajan heti sinne katsastamaan omat
rakennelmat...Täällä tuntuu olevan
vähän tiukempi kanta. Ahtopaineet pois ja vielä pakoputki
ruttuun, niin eiköhän se tehonnousu jää mittauksessa
pienemmäksi kuin 20%... - triniemi
Turboillaan kirjoitti:
Enpä ole ennen kuullut, että noin voidaan menetellä...
Turboahtimen antamaksi tehonlisäykseksi lasketaan
40 % ilman välijäähdytintä ja vllijäähdyttimen kanssa
60 %. Ainakaan täälläpäin Suomea en ole kuullut moisesta,
sehän olisi helppoa laskea vaikka minkälaisesta tehopak-
kauksesta mittauksen ajaksi tehoja niin, että ne olisivat
alle 20 % suuremmat kuin ilman ahdinta. Ei oikein
kuulosta uskottavalta, kertokaa missä päin Suomea
tuo onnistuu, niin ajan heti sinne katsastamaan omat
rakennelmat...Täällä tuntuu olevan
vähän tiukempi kanta. Ahtopaineet pois ja vielä pakoputki
ruttuun, niin eiköhän se tehonnousu jää mittauksessa
pienemmäksi kuin 20%...Kyllä toi on käytäntö nykyään.
Muutoin moottorin voi vaihtaa mallisarjan suurinta moottoria 25% iskutilavuudeltaan suuremmaksi, teho sai nousta sen 20% ja olikohan massan nousu 20 vai 25% jota tietysti voi kompensoida heittämällä vaikka akun takakonttiin.
Se on omistajan asia näyttää toteen luotettavasti koneen tuottama teho ahdettuna. Tietysti jälkeenpäin voi laittaa vaikka puoli kiloa ahtoja lisää... - Santeri
Turboillaan kirjoitti:
Enpä ole ennen kuullut, että noin voidaan menetellä...
Turboahtimen antamaksi tehonlisäykseksi lasketaan
40 % ilman välijäähdytintä ja vllijäähdyttimen kanssa
60 %. Ainakaan täälläpäin Suomea en ole kuullut moisesta,
sehän olisi helppoa laskea vaikka minkälaisesta tehopak-
kauksesta mittauksen ajaksi tehoja niin, että ne olisivat
alle 20 % suuremmat kuin ilman ahdinta. Ei oikein
kuulosta uskottavalta, kertokaa missä päin Suomea
tuo onnistuu, niin ajan heti sinne katsastamaan omat
rakennelmat...Täällä tuntuu olevan
vähän tiukempi kanta. Ahtopaineet pois ja vielä pakoputki
ruttuun, niin eiköhän se tehonnousu jää mittauksessa
pienemmäksi kuin 20%...ennen käyttöönotetuissa autoissa käytetään tuota 20% tehon lisäys rajaa (luonnollisesti mallisarjan tehokkainpaan) joka on todistettava mittausdokumentilla. Sitä uudemmat autot ovat sitten jo huomattavasti hankalampia mutta ei mahdottomia. Vähäpäästöiset ovatkin sitten jo ihan oikeita ongelmia. Noissa vanhoissa on vain se ongelma että on mahdollista että ahtopaineet tulee rekisteriotteeseen ja jopa turbo/hukkaportti voidaan blommata, jos blommi puuttuu niin poliisi saattaapi viedä kilvet, mutta saahan ne taas tehomittauksen ja rekisteröinnin jälkeen takaisin.
- oppipoika
Ja joskus jouduttu laittamaan vähän kaarta sisään!
- Arska
Kyllä saa mutta tiettyjä rajoituksia on, tietoa turboasennuksista ja turboista löytyy www.proturbo.fi
Uudempaan kuin 92-malliseen autoon turbon asentaminen on käytännössä toivotonta päästöjen takia.Joutuu käyttämään autoa mm VTT:n kautta...ja maksaa kyllä!!!- Vectori
...samaa mallia kun mihin olet turbon laittamassa on tehty turbolla. Siinä tapauksessa koko tekniikka jarrut turbomallista omaan ja leimaan.
Pelkän turbon asentaminen on todellakin lähes mahdotonta. - Musti
Eiks se ollu niin, että ajoneuvohallintokeskukselta voi anoa "turboluvan" tehojen mennessä yli prosenttirajojen...? Liitteenä piti olla todisteet rakenteiden ym.. kestävyydestä. Lupapäätös tosin maksaa luvattoman paljon, vaikkei lupaa tulisikaan. Ja suomessahani autoharrastajia ymmärretään....tai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei2047195- 1642187
- 1131768
- 511440
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651403Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢571206Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1021135Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?71076- 411029
Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan2591013