Mitä eroa on kouluavustajalla, koulunkäyntiavustajalla ja apuopettajalla? Vai onko mitään eroa? Mitkä ovat pätevyysvaatimukset näihin hommiin? Millaiset työajat ja millainen palkka? Mitä nämä henkilöt kouluissa/luokissa varsinaisesti tekevät?
Olen kuullut kaikki tämän hetkiset tietoni vain lasten suusta. Joten tieto on hyvin hataraa. Mutta työ on alkanut kiinnostamaan minua.....
Kouluavustaja
8
3459
Vastaukset
- opeapu
Kouluavustaja olisi varmaan joku koulun taloudellinen tukija. Sellaista ei ole. Koulunkäyntiavustajana työskennellessäni lapset kutsuivat minua apuopeksi ja luulen, ettei virallisesti sellaisiakaan ole olemassa.
- heippa
Itse olen suorittanut nuo molemmat tutkinnot...koulunkäyntiavustajan tutkinto on siis ammattitutkinto - lähihoitajat esim. vammaistyö tai lapsi-nuoriso-perhetyöt tekevät mm. kyseistä työtä.
Koulunkäyntiavustajan työpaikat ovat pääsääntöisesti erityisluokat, luokka-avustaja apu-opena opettajana työparina tai henkilökohtaisena avustajana erityislapselle erityis- tai tavallisessa luokassa.
myöskin kehitysvammaisten parissa mm. päivätoimintakeskuksessa näkee koulunkäyntiavustajia lähinnä hoitoapulaisen työssä.
Kouluavustajat ovat useinmiten harjoittelurahalla ja yleensä ylioppilaita...tekevät koulussa luokassa työtä taikka kenties jotakin kansliassakin!?
Nämä kaksi ovat siis kaksi eri asiaa...toisella on työhön ammatillinen koulutus ja toisella ei! palkassa ei taida olla hirveätä eroa..muutama satku :(
palkka määräytyy luonnollisesti työtuntien mukaan jos olet vain koulumaailmassa useinkaan et saa tehdä koko viikkoa, mutta jos lähdet erityislasten kanssa esim. iltapäivähoitoon mukaan saatat saada enemmin tunteja ja palkkakin on isompi.
selkiskö yhtään? - kaisu
heippa kirjoitti:
Itse olen suorittanut nuo molemmat tutkinnot...koulunkäyntiavustajan tutkinto on siis ammattitutkinto - lähihoitajat esim. vammaistyö tai lapsi-nuoriso-perhetyöt tekevät mm. kyseistä työtä.
Koulunkäyntiavustajan työpaikat ovat pääsääntöisesti erityisluokat, luokka-avustaja apu-opena opettajana työparina tai henkilökohtaisena avustajana erityislapselle erityis- tai tavallisessa luokassa.
myöskin kehitysvammaisten parissa mm. päivätoimintakeskuksessa näkee koulunkäyntiavustajia lähinnä hoitoapulaisen työssä.
Kouluavustajat ovat useinmiten harjoittelurahalla ja yleensä ylioppilaita...tekevät koulussa luokassa työtä taikka kenties jotakin kansliassakin!?
Nämä kaksi ovat siis kaksi eri asiaa...toisella on työhön ammatillinen koulutus ja toisella ei! palkassa ei taida olla hirveätä eroa..muutama satku :(
palkka määräytyy luonnollisesti työtuntien mukaan jos olet vain koulumaailmassa useinkaan et saa tehdä koko viikkoa, mutta jos lähdet erityislasten kanssa esim. iltapäivähoitoon mukaan saatat saada enemmin tunteja ja palkkakin on isompi.
selkiskö yhtään?Kyllä koulunkäyntiavustaja on ihan sama juttu kuin kouluavustaja. Apuope on lasten antama nimitys, kun eivät osaa koulun aikuisista puhua muuta kuin opettajina tai siivoojina.
- on se
kaisu kirjoitti:
Kyllä koulunkäyntiavustaja on ihan sama juttu kuin kouluavustaja. Apuope on lasten antama nimitys, kun eivät osaa koulun aikuisista puhua muuta kuin opettajina tai siivoojina.
mä olen kouluavustajapaikanhakijana saanut selville että eroa koluavustajan ja koulunkäyntiavustajan välillä on. tosta koulutus puolesta en ole ihan vama, mutta oletan kuitenkin että koska koulunkäyntiavustaja avustaa yleensä vain yhtä oppimisvaikeuksista kärsivää lasta kerrallaan ja kouluavustaja puolestaan huolehtii koko luokan sisällä avustamisesta ja mahdollisesti muista koulun hommista-esim.vaik se kansliatyö. ok, tosi sekavaa. mutta eroa siis on.
- koulunkäyntiavustaja/lähiho...
kaisu kirjoitti:
Kyllä koulunkäyntiavustaja on ihan sama juttu kuin kouluavustaja. Apuope on lasten antama nimitys, kun eivät osaa koulun aikuisista puhua muuta kuin opettajina tai siivoojina.
Jatkan vielä tätä vanhaa keskustelua...
kenellä on koulunkäyntiavustajan ammattitutkinton on hänellä suoritettuna mm. seuraavat moduulit ;)
kasvun tukeminen ja ohjaus
avustaminen
opettaminen ja ohjaaminen
kesto taisi olla 40ov eli yhden vuoden, itse olen suorittanut tutkinnon oppisopimuksella joten suorittamiseen meni melkein 2 vuotta joten ei ole todellakaan sama asia kuin kouluavustaja ;)
lisään vielä uudemman kerran, että koulunkäyntiavustajan työtä tekevät paljon mm. lähihoitajat, entiset kouluasteen tutkinnon suorittaneet sekä mm. psyk. puolen sairaanhoitajat
tosin ns. ammattilaiset työskentelevät yleensä erityislasten parissa parissa kouluissa, päiväkodeissa, päiväkeskuksissa jne.
kouluavustajat avustavat luokassa, koulun kansliassa jne. ovat ns. joka paikan höyliä! - sama
koulunkäyntiavustaja/lähiho... kirjoitti:
Jatkan vielä tätä vanhaa keskustelua...
kenellä on koulunkäyntiavustajan ammattitutkinton on hänellä suoritettuna mm. seuraavat moduulit ;)
kasvun tukeminen ja ohjaus
avustaminen
opettaminen ja ohjaaminen
kesto taisi olla 40ov eli yhden vuoden, itse olen suorittanut tutkinnon oppisopimuksella joten suorittamiseen meni melkein 2 vuotta joten ei ole todellakaan sama asia kuin kouluavustaja ;)
lisään vielä uudemman kerran, että koulunkäyntiavustajan työtä tekevät paljon mm. lähihoitajat, entiset kouluasteen tutkinnon suorittaneet sekä mm. psyk. puolen sairaanhoitajat
tosin ns. ammattilaiset työskentelevät yleensä erityislasten parissa parissa kouluissa, päiväkodeissa, päiväkeskuksissa jne.
kouluavustajat avustavat luokassa, koulun kansliassa jne. ovat ns. joka paikan höyliä!entiset kouluasteen tutkinnon suorittaneet "hoitajat"
- Tiedän
Koulunkäyntiavustaja ja kouluavustaja ei todellakaan ole sama asia. Omassa koulussani kouluavustaja on usein nuori, vasta kirjoittanut henkilö. Hänellä ei ole kyseiseen tehtävään ammatillista koulutusta. Kouluavustajan tehtäviä talossamme ovat mm. monistaminen, opettajienhuoneen ym. siistiminen, kukkien kastelu, tavaroiden roudaus yms. Joskus he ovat mukana esim. liikuntatunneilla tai urheilutapahtumissa opettajien apuna.
Koulunkäyntiavustajalla on ammattiinsa koulutus ja he työskentelevät luokissa opettajan apuna, usein tietyn/tiettyjen oppilaan kanssa. Heistä oppilaat usein käyttävät nimitystä apuope. - on...
Koulunkäyntiavustajalla on koulutus,kouluavustajalla ei. Apuopeksi lapset varmaan kutsuvat titteliä katsomatta molempia;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662