Onko Jumala mies ?
14
739
Vastaukset
- palvelija
Jumala on yksinkertaisesti KAIKKI!
- Qadesha
Eikä mitään Jumalan ulkopuolella.
- I Am Who I Am
Qadesha kirjoitti:
Eikä mitään Jumalan ulkopuolella.
Minä Olen samaa mieltä. Jumala/Jumaluus on kaikkialla läsnäoleva kaiken keskus. Mikään ei ole Jumalan ulkopuolella. Kaikki on hänessä ja hänen kauttaan.
Tiede selittää hänet näin. Maailman kaikkeuden keskus = alkuräjähdyksen aine/energia tiivistymä. Se sijaitsee nykyään kaikkialla eli jokapaikassa. Toisin sanoen ei ole paikkaa/aluetta, jossa tuo alkuräjähdyspiste ei nykyisin sijaitsisi. Se on täyttänyt kaiken.
"Minä Olen" maailmankaikkeuden keskus. Asian voi selittää myös maalaisjärjellä. Eli jos maailmankaikkeuden keskus sijaitsee nykyisin jokapaikassa, se sijaitsee myös minussa, ja on myös minun keskukseni, so. sisimpäni. Ts. Olemiseni keskus = maailmankaikkeuden keskus.
Kaikki, mikä on olemassa, on syntyisin yhdestä ja samasta keskuksesta (alkuräjähdyspiste). Tämä piste pitää koossa kaikkea elollista ja elotonta, ainetta sekä energiaa. Tämä keskus on Jumala, minun Jumalani. Tämä keskus on "Minä"
"Minä Olen Elämä.", opetti Jeesus. "Minä" on edelleen elämä, opettavat hänen opetuslapsensa. - Saddu ;-)
...jumala lienee yksinkertaisille kaikki ?!?
lol
;-)
- alkaa natista liitoksissaan
ja maailma verkostoituu, tasa-arvoistuu, demokratisoituu, villiintyy...
- eksaktisti
Juutalaiset, jotka tunsivat ja tuntevat VT.n ja Jumalan ilmoitukset Torahissa, käsittävät
Jumalan sukupuolen eri tavoin kuin kristityt.
Jeesukselle ja Hänen juutalaisille opetuslapsilleen, Jumalan sukupuoli merkitsi eri asiaa
kuin nykyisille kristityille.
Jeesuksen ja juutalaisten mukaan Jumalaa ei käsitetty maskuliinina eikä feminiininä.
Juutalaisuudessa aina käsitettiin (edelleen käsitetään), että Jumala on sekä maskuliini
että feminiini. Jumalalla ei ole ruumista, ei genitaaleja ja siksi Jeesukselle ja juutalaisille
ajatus Jumalan sukupuolesta oli lähinnä absurdi (kuten se edelleen juutalaisille on).
Juutalaisissa kirjoituksissa (VT, Torah jne.) Jumalasta käytetiin maskuliini muotoa siksi, koska
hebreankielessä ei ollut käytössä käsitettä, päätettä neutraalista genrestä. Kuten juutalaiset
itse uskoivat ja tänäänkin uskovat: Jumala ei ole sen enempää maskuliininen kuin pöytäkään.
Jeesus ja juutalaiset uskoivat, että sekä mies että nainen ovat luodut Jumalan kuvaksi.
Mooseksen ja kaikkien juutalaisten profeettojen ja oppineiden mukaan miehelle Jumala loi
kaksoissukupuolen (1.Moos.1:27) (dual gender), jonka Jumala sitten myöhemmin erotti
toisistaan mies- ja naissukupuoleksi.
Raamatun mukaan, ja muiden juutalaisten pyhien kirjoitusten mukaan Jumala ei siis ole maskuliininen. kristinuskossa pakanaseurakunnissa keksittiin alkuseurakuntien jälkeen ajatus, että Jumala olisi maskuliini, kun taas Jeesus ja Hänen juutalaiset opetuslapsensa (alkuseurakunnat) uskoivat täysin toisin..
...sillä Tanakh'issa on todellakin perin niukasti mainintaa Isästä Jumala-käsitteen yhteydessä.
Siinä on mielestäni kuitenkin selvästi mainittu Korkeimman olevan maskuliini siten, että yksi Hänen nimistää on "Iankaikkinen Isä".
"Sillä lapsi on syntynyt meille, Poika on meille annettu; herraus lepää Hänen harteillaan ja Hänelle tullaan antamaan nimi:
- Pele-Yo'ets ( =Ihmeellinen Neuvonantaja )
- El Gibbor ( = Mahtava Jumala )
- Avi-'Ad ( = Iankaikkinen Isä ! )
- Sar-Shalom ( = Rauhanruhtinas )"
Jes.9:5
Lienee sanoittakin selvää, että Jumalan eräs nimi "Iankaikkinen Isä" kuuluu ennenkaikkea Hänelle itselleen. Onhan Hän Kaikkeuden Isä.
Se seikka, että se ennustettiin annettavaksi luvatulle Yeshua Messiaallekin, osoittaa vain sen, miten ihmisten tuohon Messiaaseen tulee suhtautua.
Ja että miten sitten ?
Siitä puolestaan opettaa meille Mooses sanoen:
"Ja joka ei kuule minun sanojani, joita Hän MINUN NIMESSÄNI puhuu, hänet minä itse vaadin tilille."
5.Ms.18:19
Tästä samasta nimestä Yeshua opetti seuraavaa:
"6. Minä olen ilmoittanut (Isä) sinun NIMESI ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta...
Pyhä ISÄ, varjele heidät NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin... Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen."
Mitä taas tulee muihin Uuden Liiton kirjoituksiin, niin maailman kuuluisin ja ehdottomasti parhain rukous, jonka Yeshua opetti opetuslapsilleen alkaa sanoilla:
"ISÄ meidän, joka olet taivaissa...".
Tosin tiedän, että äärifeministinen liike Ruotsissa pyrkii muuttamaan tuonkin rukouksen alkavaksi sanoilla:
"ÄITI meidän, joka olet taivaissa...".
Ja kaikki kirkolliset vihtorit tulevat antamaan täyden hyväksynnän tuollekin harhaopille :)
- - -
Tanakh'in Jumala on sanonut tahtovansa olla Israelin Kuningas (ei siis Kuningatar !).
"...vaikka Herra, teidän Jumalanne on Kuninkaanne." 1.Sam.12:12b
Kuningas on maskuliini, kuningatar on feminiini.
Tanakh'in Jumala sanoo olevansa kansansa Israelin avioMIES, ei siis avioVAIMO.
"Sillä Hän, joka sinut teki, on sinun avioMIEHESI, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, Hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan." Jes.54:5
Aviomies on maskuliini ja aviovaimo feminiini.
Siunausta Yeshuassa Sanaan pitäytyville !
.- heh
Yakov kirjoitti:
.
...sillä Tanakh'issa on todellakin perin niukasti mainintaa Isästä Jumala-käsitteen yhteydessä.
Siinä on mielestäni kuitenkin selvästi mainittu Korkeimman olevan maskuliini siten, että yksi Hänen nimistää on "Iankaikkinen Isä".
"Sillä lapsi on syntynyt meille, Poika on meille annettu; herraus lepää Hänen harteillaan ja Hänelle tullaan antamaan nimi:
- Pele-Yo'ets ( =Ihmeellinen Neuvonantaja )
- El Gibbor ( = Mahtava Jumala )
- Avi-'Ad ( = Iankaikkinen Isä ! )
- Sar-Shalom ( = Rauhanruhtinas )"
Jes.9:5
Lienee sanoittakin selvää, että Jumalan eräs nimi "Iankaikkinen Isä" kuuluu ennenkaikkea Hänelle itselleen. Onhan Hän Kaikkeuden Isä.
Se seikka, että se ennustettiin annettavaksi luvatulle Yeshua Messiaallekin, osoittaa vain sen, miten ihmisten tuohon Messiaaseen tulee suhtautua.
Ja että miten sitten ?
Siitä puolestaan opettaa meille Mooses sanoen:
"Ja joka ei kuule minun sanojani, joita Hän MINUN NIMESSÄNI puhuu, hänet minä itse vaadin tilille."
5.Ms.18:19
Tästä samasta nimestä Yeshua opetti seuraavaa:
"6. Minä olen ilmoittanut (Isä) sinun NIMESI ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta...
Pyhä ISÄ, varjele heidät NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin... Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun NIMESSÄSI, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen."
Mitä taas tulee muihin Uuden Liiton kirjoituksiin, niin maailman kuuluisin ja ehdottomasti parhain rukous, jonka Yeshua opetti opetuslapsilleen alkaa sanoilla:
"ISÄ meidän, joka olet taivaissa...".
Tosin tiedän, että äärifeministinen liike Ruotsissa pyrkii muuttamaan tuonkin rukouksen alkavaksi sanoilla:
"ÄITI meidän, joka olet taivaissa...".
Ja kaikki kirkolliset vihtorit tulevat antamaan täyden hyväksynnän tuollekin harhaopille :)
- - -
Tanakh'in Jumala on sanonut tahtovansa olla Israelin Kuningas (ei siis Kuningatar !).
"...vaikka Herra, teidän Jumalanne on Kuninkaanne." 1.Sam.12:12b
Kuningas on maskuliini, kuningatar on feminiini.
Tanakh'in Jumala sanoo olevansa kansansa Israelin avioMIES, ei siis avioVAIMO.
"Sillä Hän, joka sinut teki, on sinun avioMIEHESI, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, Hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan." Jes.54:5
Aviomies on maskuliini ja aviovaimo feminiini.
Siunausta Yeshuassa Sanaan pitäytyville !
.Koska nainen oli israelilaisten keskuudessa omaisuuden ja esineen väärtti, kuka olisi kuunnellut Jeesusta jos tämä olisi höpäjännyt Äidistä???
Et voi todistella että Jumala on mies sillä perusteella että Jumala on mies. Voit toki perustella että Jumalaa pidetään miehenä koska ei hyväksytä ajatusta Jumalasta naisena!
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Oli Jeesuksellakin rajansa. heh kirjoitti:
Koska nainen oli israelilaisten keskuudessa omaisuuden ja esineen väärtti, kuka olisi kuunnellut Jeesusta jos tämä olisi höpäjännyt Äidistä???
Et voi todistella että Jumala on mies sillä perusteella että Jumala on mies. Voit toki perustella että Jumalaa pidetään miehenä koska ei hyväksytä ajatusta Jumalasta naisena!
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Oli Jeesuksellakin rajansa..
Jotenkin vastauksestasi kuultaa läpi liika juhannussiman juominen, vai kuinka ? :)
Siunausta Yeshuassa !
.- taivaallinen mieshenkilö?
siunauksissa sanotaankin modim lach kiitämme sinua (feminiini). Neutria kun ei hepreassa ole. Jumala on henkiolento jolla ei ole sukupuolta, ihminen sensijaan on suvullisesti lisääntyvä.
Israelilaisen kultin alkuaikoina YHWH kyllä käsitettiin mieheksi. Silloin kaikilla jumaluuksilla niin lähi-idässä kuin muualla oli sukupuoli, kuten niitä palvelevilla ihmisilläkin. Muuta ei osattu edes ajatella, kaikki oli konkreettista, jumalat isoja ihmisiä, miehiä tai naisia. Joidenkin mielestä jumala edelleen on sukupuoli-olento, mies ja usein yhtä shovinisti kuin he itse. - Saddu ;-)
...tiesivätkö,ettei ole kumpaakaan ihmisen kaltaista olentoa kyseessä vaiko vain uskoivat,kö ?!?
No entäs jos olikin hermafrodiitti...?!?
Tai miespuoli sukkanauhaliiveissä tai nainen liituraitapuvussa ym. ?!?
Eikös se jumala käynyt panemassa paksuksi jonkun ihmisnaisenkin...kuulema ?!?
Eli uskon,ei tiedon,asiastahan tässäkin turistaan,kö ?!?
lol
;-) - mainitset
taivaallinen mieshenkilö? kirjoitti:
siunauksissa sanotaankin modim lach kiitämme sinua (feminiini). Neutria kun ei hepreassa ole. Jumala on henkiolento jolla ei ole sukupuolta, ihminen sensijaan on suvullisesti lisääntyvä.
Israelilaisen kultin alkuaikoina YHWH kyllä käsitettiin mieheksi. Silloin kaikilla jumaluuksilla niin lähi-idässä kuin muualla oli sukupuoli, kuten niitä palvelevilla ihmisilläkin. Muuta ei osattu edes ajatella, kaikki oli konkreettista, jumalat isoja ihmisiä, miehiä tai naisia. Joidenkin mielestä jumala edelleen on sukupuoli-olento, mies ja usein yhtä shovinisti kuin he itse.Kyllä. On totta, että juutalaiset käyttivät Jumalasta sekä maskuliinista että feminiinistä
termistöä. Kun Torahissa ja Raamatussa ilmaistaan Jumalaa siten, että Jumalan läsnäolo
täyttää koko maailmankaikkeuden, silloin Raamatussa ja Torahissa käytetään Jumalasta feminiinistä
muotoa Shechinah. Muutoin Jumalasta käytetään maskuliinisia termejä, mutta niin käytetään
esim. pöydästäkin.
Juutalaiset eivät uskoneet (eivätkä nykyäänkään usko) Jumalan olevan maskuliini, eikä
feminiini. Kielessä ei vain ollut käsitettä sukupuolettomalle genderille.
siksi toisissa yhteyksissä Raamatussa on Jumaluus maskuliinisena ja toisissa yhteyksissä Jumala on
ilmaistu feminiinisenä. Näillä kieliopillisilla gender-päätteillä ei kuitenkaan ollut merkitystä siihen,
miten juutalaiset käsittivät Jumalan. Heille Jumala ei ollut sukupuolinen, eikä Jumalalla uskottu olevan genitaaleja.
Kun kristityt eivät seuraa alkuperäistekstejä ja he ovat määritelleet Jumalan maskuliiniksi,
silloin kristityillä on loogisesti sellainen ajatus, että Jumala ei ole henki, vaan Jumala on
ruumiillinen, jolla on genitaalit.
Juutalaiset ja kristityt alkuseurakunnat eivät uskoneet sillä tavoin, vaan he uskoivat
kuten juutalaiset olivat uskoneet, että Jumalalla ei ole sukupuolta. - Nerrivik
Ennen kristinuskoa vallinneet jumalat olivat myös naispuolisia. Esimerkiksi Olympoksen jumalissa oli useampia naispuolisia jumalia.
Naispuoliset jumalat olivat arvossaan vielä kristinuskon syntyessä.Ns. arkaadiset jumalat olivat paljolti naispuolisia joiden palvonta oli niin voimakasta että se uhkasi kristinuskon urospuolisen jumalan mahdollisuuksia päästä valtaan. Siinä lienee syy miksi kristinusko alensi naisen, asemaan josta se ei vieläkään päässyt täydellisesti nousemaan. Uskovaiset, lukekaa raamattunne tarkemmin, sieltä löytyy naisen arvostus. Papiksi nainen ei vieläkään kelpaa kiistattomasti. "Nainen vaietkoon seurakunnassa" on uskovaisten, ei suinkaan ateistien tekstiä.
jeesus sanoi jumalaa isäkseensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku655420Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti842727- 2742531
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362409Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191884Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2331593Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai561201Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131123- 881105
- 901096