Elatusmaksut ovat nousseet kolmessa vuodessa 16,3% Voisiko tälle asialle tehdä mitään vai onko tarkoitus ajaa kaikki isät ulosoton asiakkaiksi?
Elatusmaksut indeksikorotus
Anonyymi-ap
38577
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Sahan puupulaSahalla pitää olla valtava puupula kun Varikkosuoran uudelta myyntipaikan tontilta piti kaataa kaavassa suojellut puut? Kuinka ELINvoimaVALIOlautakunta antanut luva tälläiseen liito-oravien reitipuiden joukkotuhoon. Mas…
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- On aika ottaa sinuun etäisyyttäKohtalo tuli apuun ja järjesti sille puitteet. Ei sillä että olisi tyytyväinen, päinvastoin.
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
Vastaukset 38
Vanhimmat
Eiköhän lapsen, kuten useimpien muidenkin, kulut ole kolmessa vuodessa nousseet tuon verran. Kannattaisi miettiä asioita lapsia tehdessä.
Vaan kun kyrpä ja järki seisovat aina samaan aikaan.
Tuo nyt ei oikein vastannut kysymykseen. Tottakai ne hoidetaan vaan kun kyse on siitä että tuo nousee suhteessa aivan liikaa kaikkeen muuhun nähden ja lopputulema tuskin on ainakaan lapsen etu. Ei tuollaisia korotuksia pysty normaali työssä käyvä maksamaan sen ymmärtää jokainen joka on elämässään jotain tehnyt.
Siltä näyttää
Jos on lapsen tehnyt on hänen kulujaan myös maksettava. Ei nouse liikaa.
No kyllä ne nyt aivan liikaa vaan nousee suhteessa. Ei mitkään muutkaan tuet nouse tuota luokkaa vaan päinvastoin. Kuten jo tuossa sanoin tottakai asiat hoidetaan kyse ei ollut nyt siitä, jos tarkoituksesi on vain hokea hokemaasi niin tee se jossain muualla.
Ihan liikaa on noussut. Laskettaa uudelleen niin pois lähtee maksusta kuten minullakin. Suosittelen kaikille muillekin jos ei ole omat tulot pahemmin muuttuneet.
Sama juttu täällä pieneni huomattavasti myös.
Meneppä lapsen toisen huoltajan kanssa selvittämään asia sossuun, jos sinulta otetaan liikaaa elatusmaksuja.
Tästä juuri on kyse että kaikki tajuaisivat mennä, sillä nuo korotukset ovat liikaa ja perusteettomia ja niistä saa pois ihan jokaikinen.
Kuten otsikossa lukee: indeksikorotus
Juuri näin. Ja siksi juuri saat maksustasi pois koska myös sinun kulusi ovat nousseet. Ja jos et osaa kysymystä lukea niin tämä on väärä paikka sinulle.
Onko kyseessä lapsellesi maksama elatustuki vai Kelan maksama elatusapu?
Lapselle maksettava
Lasetaanko indeksikorotus kelan määräämän summan mukaan, vai laskenko korotuksen siitä summasta mitä olen jo maksanut.
Eli jos kelan täysimääräinen on nyt vaikka 200e ja indeksikorotus vaikka 10% ja itse olen maksanut 400e kuukaudessa elatusta niin onko uusi summani 420e vai 440e🤔
Lastenvalvojaan vain yhteyttä ja sanoo ettei pysty maksamaan, niin helppoa se on. Ei noin järkkyjä korotuksia kukaan maksa
Näin juuri, ei ole sinun vikasi että suomi on vedetty käytännössä konkurssiin täysin epäpätevien hallitusten ansiosta.
Hyvä pointti, mutta lapset äidillä ja sossutanttakin on nainen. Arvaa, kumpi häviää näissä tapauksissa?
Minulla tippui 250e>150e kuukaudessa kaikki ihan normaalisti 70000e ansioilla. Toki olisin siitä äitin ilmeestä voinut vaikka tuonkin summan maksaa😁
Lapsesta ei niin väliä, itkeköön.
Menikö raha lapsen ruokaan vai äidin meikkeihin?
Kosto äidille on niin suloista, mutta unohtuiko sinulta joku oleellinen asia?
Itsekin tätä ihmetellyt että ei voi olla todellista, ihan järjetöntä riistoa, kahdessa vuodessa nousi käytännössä enemmän kuin 25vuotta sitten koko lapsen elatuksen maksun aikana. Ihme ettei tähän ole puututtu. Onko suomessa mitään järjestöä tms minkä pitäisi asiaa valvoa. Onneksi ei omalle kohdalle tullut mitään tälläistä, mutta olen kyllä asiaa sivusilmällä kauhistellut että ei tuollaisia korotuksia pysty kukaan maksamaan.
Ainakin minä jouduin kuseen näiden korotusten myötä ja nyt nekin vähät rahani menevät valtiolle korkojen maksuun ja lapseni jää ilman niitäkin rahoja. Tämä asia pitäisi saada selvitykseen ennen kuin on liian myöhäistä, juuri kuten aloittaja kirjoittaa niin jotain todellakin pitäisi tälle asialle tehdä.
Nämä eivät ole euroalueen mukaisia korotuksia missään nimessä. Mihinkähän tästä voisi tosiaaan tehdä selvityspyynnön koska ensi vuonna ne vasta nousevatkin niin hyvin on valtio asiansa sössineet.
Kyllä hurjia korotuksia on ollut siihen nähden että verotus kiristyy myös. Sama tietysti molemmille mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että rahat vain loppuvat koska ei suomessa enään pärjää normaali työtätekevä. Velaksi eletään suurin osa.
Ihan sairasta
Ensi vuonna vasta nousevatkin
jos saavat nostella ihan mielivaltaisesti edelleen
Ihan hanurista
onhan se sairasta ettei elätä omaa lastaan jos itseäänkään
Elatusmaksuthan ovat se väline, jolla varmistetaan, että se lapsi elätetään. Ja jos ihmettelette miksi vain 200 tai 300e kuukaudessa, niin kai se äitikin saa osallistua siihen lapsen elatukseen, saa kuitenkin mm. lapsilisän. Siihen, kun laittaa omistaan 200e päälle, niin ollaankin jo noin 600 eurossa. Kyllä siinä vaativammankin lapsen ruokkii, vaatettaa ja jonkun harrastuksenkin ylläpitää.
Onpa huimia indeksikorotuksia, sillä ansiot nousee vaan 2-3 % ja eläke 0,88 %/v.
Ei sen indeksinkään pitäisi 3 vuoden aika nousta 16 %
Ei kaikki ole isiä, on myös äitejä? Mihin nousu perustuu, kun kaikki tuet on laskeneet, onko näillä suhdetta, Oletus ilmeisesti tukien osalta että hinnat ja vuokrat ovat laskeneet, mutta elatusmaksuissa oletus että nousseet! mikä on todellisuus?
Aloitus vuodelta 2024 ja oli kyseessä kolmen vuoden prosentuaalinen indeksikorotus elatusapuun (elatusmaksuun). Netti löysi tällaista tietoa.
Vuoden 2021 alussa elatusapujen ja elatustukien määrää korotettiin 0,20 % elinkustannusindeksin muutoksen vuoksi.
Elatusapujen ja -tukien indeksikorotus oli 3,13 % alkaen 1.1.2022. Vuoden 2023 alusta (1.1.2023) elatusapujen ja elatustukien indeksikorotus oli 8,33 %.
Elatusavun ja elatustuen indeksikorotus 1.1.2024 alkaen oli 4,84 prosenttia.
Elatusapuja ja -tukia korotettiin 1,08 prosenttia 1. tammikuuta 2025 alkaen elinkustannusindeksin muutoksen vuoksi.
Elatusapujen ja elatustukien määrät laskevat 1.1.2026 alkaen 0,21 % elinkustannusindeksin muutoksen vuoksi.
Siis jos ajatellaan elatusmaksun olleen v. 2020 100€ niin elatusmaksu on vuonna 2026 118,38€, ellei muuta sovittu. Taisi maksajalla tulla vararikko.
Lapset voi nähdä nälkää.
Köyhät eivät samalla tavalla rakasta lapsiaan, kuin varakkaammat. Tämäkin aloittaja valittaa elatusmaksujen suuruutta, varakkaammat sijoittavat lapsilisätkin, jotta lapset saavat hyvän alun elämälleen.