"paise" päässä

miirukatti

Kissallemme tuli joskus kevättalvella otsaan pieni vaaleanpunainen kyhmy, joka alkoi kasvaa. Lopuksi se oli melko iso ja olin jo aikeissa mennä lääkärille, kun se oli eräänä yönä puhjennut. Sieltä tuli verta ja jotain märkää. Olen sitä hoitanut sivelemällä neoamiseptiä pumpulitopsyllä. Mikähän se oikein on?

29

8745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menepä

Menepä nyt eläinlääkäriin hakemaan kunnon hoito-ohjeet, ehkäpä lekuri tarkemmin tutkittuaan osaa jopa sanoa oliko paise vai jotain muuta omituista.

• miirukatti

..enpä nyt mene eläinlääkäriin. Kysyin, kuten varmaan huomasit, jos täällä olisi joku jolla olisi kokemuksia vastaavasta. Kissi voi hyvin, eikä sitä mitenkään ole edes vaivannut se patti.

• Unreal
        miirukatti kirjoitti:

..enpä nyt mene eläinlääkäriin. Kysyin, kuten varmaan huomasit, jos täällä olisi joku jolla olisi kokemuksia vastaavasta. Kissi voi hyvin, eikä sitä mitenkään ole edes vaivannut se patti.

Itsekin suosittelisin lääkärillä (=ammattilaisella) käyntiä.

Tämä foorumi on toimiva kissaihmisten kokemustenvaihtokanava, mutta ei sairauksien ja ongelmien analysointipaikka.

Periaatteenani on suhteuttaa kissani vaivat itseeni; ts. mitä haluaisin itselleni tehtävän mahd. ongelmatilanteessa. Jos päässäni kasvaisi kuukausien ajan suurentuva pinkki patti - poislukien satunnaiset finnit - en epäröisi säästösyihinkään vedoten lääkärillä käyntiä. En ole vainoharhainen, mutta jos hetkenkin epäilen kissallani olevan jotain ongelmia, vien sen ammattilaisen tutkittavaksi.

Kissasi ei aina pysty kertomaan, jos sitä vaivaa jokin.

Mielipiteiden ilmaisu täällä johtaa usein hallitsemattomaan viestiketjuun, mutta otan nyt sen riskin ja osaltani kritisoin sinua.

• miirukatti
        Unreal kirjoitti:

Itsekin suosittelisin lääkärillä (=ammattilaisella) käyntiä.

Tämä foorumi on toimiva kissaihmisten kokemustenvaihtokanava, mutta ei sairauksien ja ongelmien analysointipaikka.

Periaatteenani on suhteuttaa kissani vaivat itseeni; ts. mitä haluaisin itselleni tehtävän mahd. ongelmatilanteessa. Jos päässäni kasvaisi kuukausien ajan suurentuva pinkki patti - poislukien satunnaiset finnit - en epäröisi säästösyihinkään vedoten lääkärillä käyntiä. En ole vainoharhainen, mutta jos hetkenkin epäilen kissallani olevan jotain ongelmia, vien sen ammattilaisen tutkittavaksi.

Mielipiteiden ilmaisu täällä johtaa usein hallitsemattomaan viestiketjuun, mutta otan nyt sen riskin ja osaltani kritisoin sinua.

Sanoit, että:

----------
        No kas, otsikon alla tälla foorumilla on teksti:

Keskustele kissojen terveydestä, allergioista ja sairauksista

Kirjoitit myös:
        Jos päässäni kasvaisi kuukausien ajan suurentuva pinkki patti - poislukien satunnaiset finnit - en epäröisi säästösyihinkään vedoten lääkärillä käyntiä.

Minä taas puhkaisisin patin ja desinfiointiaineella ja laastarilla hoitelisin kuntoon. (Maalais)järjen käyttö ei oo kielletty.

Kirjoitit myös:

Minulla ja kissilläni on yli 15 vuoden suhde. Minun kissani pystyy kertomaan, jos sitä jokin vaivaa. Me ymmärrämme toisiamme sanoitta. Myös käytöksestä, karvan ym. kunnosta ja monesta muusta seikasta voi päätellä lemmikin voinnin.

Kirjoitit myös:

Pyrin hallitusti argumentoimaan kanssasi. Lopuksi kysyisin, josko jollain olisi kokemusta vastaavanlaisista mätäpaiseista ... tarkoitan siis edelleen kissin kehossa :) Joka siis oli kysymykseni, en pyytänyt kritisoimaan itseäni.

• ymmärrät
        miirukatti kirjoitti:

Sanoit, että:

----------
        No kas, otsikon alla tälla foorumilla on teksti:

Keskustele kissojen terveydestä, allergioista ja sairauksista

Kirjoitit myös:
        Jos päässäni kasvaisi kuukausien ajan suurentuva pinkki patti - poislukien satunnaiset finnit - en epäröisi säästösyihinkään vedoten lääkärillä käyntiä.

Minä taas puhkaisisin patin ja desinfiointiaineella ja laastarilla hoitelisin kuntoon. (Maalais)järjen käyttö ei oo kielletty.

Kirjoitit myös:

Minulla ja kissilläni on yli 15 vuoden suhde. Minun kissani pystyy kertomaan, jos sitä jokin vaivaa. Me ymmärrämme toisiamme sanoitta. Myös käytöksestä, karvan ym. kunnosta ja monesta muusta seikasta voi päätellä lemmikin voinnin.

Kirjoitit myös:

Pyrin hallitusti argumentoimaan kanssasi. Lopuksi kysyisin, josko jollain olisi kokemusta vastaavanlaisista mätäpaiseista ... tarkoitan siis edelleen kissin kehossa :) Joka siis oli kysymykseni, en pyytänyt kritisoimaan itseäni.

kissaasi niin hyvin niin miksi tulet tänne kysymään. ja kun neuvoja saat niin vedät hernettä nenääsi. soita vaikka sille eläinlääkärille tai mene käymään. ajattele kissan parasta

• veti ensin herneen nenään?
        ymmärrät kirjoitti:

kissaasi niin hyvin niin miksi tulet tänne kysymään. ja kun neuvoja saat niin vedät hernettä nenääsi. soita vaikka sille eläinlääkärille tai mene käymään. ajattele kissan parasta

Tämä siis Unrealille...miks pitää heti noin reagoida kun toinen vaan kysyy muiden kokemuksia ja neuvoja? Usein se on halvempi keino kuin eläinlääkäri, jos jollakin sattuu olemaan tietoa asiasta oman kokemuksen kautta. Sitähän varten tämä palsta on ;) ei sillä, kehotan kyllä itsekin selvittämään asian eläinlääkärin kanssa, vaikka vain soittamalla ja kysymällä neuvoa. Usein he osaavat siellä päättää, vaatiiko vaiva käyntiä paikan päällä. Tommoset asiat on kuitenkin parasta selvittää, ettei sitten tarvitse katua myöhemmin...olen joskus tosin kuullut, että kissoille on tullut paiseita, jos ne ovat saaneet haavan ja sitä ei ole päästy hoitamaan ajoissa. Toivotan pikaista paranemista kissallesi, kerrothan jos asia selviää!:)-Kitty-

• Unreal
        veti ensin herneen nenään? kirjoitti:

Tämä siis Unrealille...miks pitää heti noin reagoida kun toinen vaan kysyy muiden kokemuksia ja neuvoja? Usein se on halvempi keino kuin eläinlääkäri, jos jollakin sattuu olemaan tietoa asiasta oman kokemuksen kautta. Sitähän varten tämä palsta on ;) ei sillä, kehotan kyllä itsekin selvittämään asian eläinlääkärin kanssa, vaikka vain soittamalla ja kysymällä neuvoa. Usein he osaavat siellä päättää, vaatiiko vaiva käyntiä paikan päällä. Tommoset asiat on kuitenkin parasta selvittää, ettei sitten tarvitse katua myöhemmin...olen joskus tosin kuullut, että kissoille on tullut paiseita, jos ne ovat saaneet haavan ja sitä ei ole päästy hoitamaan ajoissa. Toivotan pikaista paranemista kissallesi, kerrothan jos asia selviää!:)-Kitty-

Minähän se olin herne klyyvarissa ;)

Kissojen terveys -foorumihan tämä on. Saatoin reagoida hieman voimakkaasti, mutta itse en arvosta mutu -tietoa ja teeseitse -amatöörianalyyseja millään alalla. Lieneekö syynä kasvatukseni ja koulutukseni, mutta vaadin faktoja. Jos en niitä itse tiedä, niin osaan turvautua alan asiantuntijaan.

Jotkut tarvinnevat pienen alkusysäyksen (muiden myötämielisyys) ryhtyäkseen johonkin. Tämä palsta on aiheellinen, jos sysäys edesauttaa ammattilaisen käyttöä.

Kirjoituksessani rivien välistä luettavissa: kritiikkini kohdistui "kohtuullisen" myöhäiseen reagointiin kissan paiseeseen.

Toivotan puolestani kaikille hyvää juhannusta! Pitäkää kissoistanne huolta!

• miirukatti

Sinä se oivalsit asiani ytimen. Ajattelin, että jos jonkun lemmikillä oisi ollut vastaavanlaisia paiseita ja miten he ovat toimineet. Alunperin päädyinkin "vähättelemään" asiaa, kun veljenpojan luona oli käynyt lääkäri katsomassa hevosia ja avovaimo oli kiikuttanut myös kissaansa hänen katsottavakseen vastaavanlaisen mätäpaiseen tms. takia. Lääkäri oli vain todennut, että hän voi sen puhkaista tai se puhkee myöhemmin itsekseen.

Yleensäkin uskon,että tietty järki lemmikkien suhteen on sallittua. Itse olen kyllä asustellut (pää)kgissa yli 20 vee ja kissini koko elinikänsä (15vee

• mirri
        miirukatti kirjoitti:

Sinä se oivalsit asiani ytimen. Ajattelin, että jos jonkun lemmikillä oisi ollut vastaavanlaisia paiseita ja miten he ovat toimineet. Alunperin päädyinkin "vähättelemään" asiaa, kun veljenpojan luona oli käynyt lääkäri katsomassa hevosia ja avovaimo oli kiikuttanut myös kissaansa hänen katsottavakseen vastaavanlaisen mätäpaiseen tms. takia. Lääkäri oli vain todennut, että hän voi sen puhkaista tai se puhkee myöhemmin itsekseen.

Yleensäkin uskon,että tietty järki lemmikkien suhteen on sallittua. Itse olen kyllä asustellut (pää)kgissa yli 20 vee ja kissini koko elinikänsä (15vee

Jep eli siis mun kissalla oli tällainen paise jalassa (tai ainakin kuulostaa samanlaiselta). Mulle kyl sanottiin et se ei sais puhjeta. Muistaakseni kissani sai lääkekuurin ja jotain tippoja mitä siihen piti levitellä.

Eläinlääkärille soitin ja se kysyi et minkä kokoinen se patti oli ja en muista nyt minkä kokoinen se patti olisi et se pitäs leikata mut mun kissal oli n. 0,5 cm eikä sitä leikattu. Kaikki sujui puhelimitse. selitin minkälainen se patti on jne ja sain reseptin haluamaani apteekkiin.

• miirukatti
        mirri kirjoitti:

Jep eli siis mun kissalla oli tällainen paise jalassa (tai ainakin kuulostaa samanlaiselta). Mulle kyl sanottiin et se ei sais puhjeta. Muistaakseni kissani sai lääkekuurin ja jotain tippoja mitä siihen piti levitellä.

Eläinlääkärille soitin ja se kysyi et minkä kokoinen se patti oli ja en muista nyt minkä kokoinen se patti olisi et se pitäs leikata mut mun kissal oli n. 0,5 cm eikä sitä leikattu. Kaikki sujui puhelimitse. selitin minkälainen se patti on jne ja sain reseptin haluamaani apteekkiin.

Varmaan se paiseen sijainti vaikutti asiaan. Jalassahan siihen helpommin menee bakteereja, vaikka sen suojaisi, kuin meidän karvaisen herran otsassa sijainneeseen ja puhjenneeseen pattiin.

• käteen

Olipa kyseessä mikä tahansa terveyteen liittyvä asia, voi toki kysellä täällä, mutta kannattaa muistaa, että kukaan ei voi NÄKEMÄTTÄ sanoa, mikä on kyseessä.

Alkuperäisen kuvailema ongelma voi muistuttaa jonkun toisen kissalla ollutta vaivaa, mutta varmahan ei ikinä voi olla. Se voi olla jotain aivan muuta, ja sitten vasta riemu repeää, kun on hoidettu jotain syöpäkasvainta finninä...

Jos joku NETISSÄ OLEVAN KUVAUKSEN PERUSTEELLA sanoo, että kyseinen patti on vain paise (joka pitäisi puhkaisuttaa lääkärillä, eikä mennä itse sörkkimään neulalla, minulla oli paise kyljessä, ja lekuriin menin), niin hallelujaa! Uskoisitko itse? Etenkin kun kyseessä ei ole edes asiantuntija (=eläinlääkäri), joka vastaisi, että vie kissa vastaanotolle, näkemättä ja tutkimatta ei voi tietää, mikä on kyseessä.

Kuinkahan moni kyselisi samantapaisella palstalla, että minulle on ilmestynyt omituinen patti päähän, ja se on kasvanut jo monta kuukautta, mitähän tekisin? Useimmat varmaan menisivät lekuriin jo viimeistään parin viikon kuluttua.

• miirukatti
        käteen kirjoitti:

Olipa kyseessä mikä tahansa terveyteen liittyvä asia, voi toki kysellä täällä, mutta kannattaa muistaa, että kukaan ei voi NÄKEMÄTTÄ sanoa, mikä on kyseessä.

Alkuperäisen kuvailema ongelma voi muistuttaa jonkun toisen kissalla ollutta vaivaa, mutta varmahan ei ikinä voi olla. Se voi olla jotain aivan muuta, ja sitten vasta riemu repeää, kun on hoidettu jotain syöpäkasvainta finninä...

Jos joku NETISSÄ OLEVAN KUVAUKSEN PERUSTEELLA sanoo, että kyseinen patti on vain paise (joka pitäisi puhkaisuttaa lääkärillä, eikä mennä itse sörkkimään neulalla, minulla oli paise kyljessä, ja lekuriin menin), niin hallelujaa! Uskoisitko itse? Etenkin kun kyseessä ei ole edes asiantuntija (=eläinlääkäri), joka vastaisi, että vie kissa vastaanotolle, näkemättä ja tutkimatta ei voi tietää, mikä on kyseessä.

Kuinkahan moni kyselisi samantapaisella palstalla, että minulle on ilmestynyt omituinen patti päähän, ja se on kasvanut jo monta kuukautta, mitähän tekisin? Useimmat varmaan menisivät lekuriin jo viimeistään parin viikon kuluttua.

Kirjoitit:
        "että kyseinen patti on vain paise (joka pitäisi puhkaisuttaa lääkärillä, eikä mennä itse sörkkimään neulalla, minulla oli paise kyljessä, ja lekuriin menin), niin hallelujaa! Uskoisitko itse? Etenkin kun kyseessä ei ole edes asiantuntija (=eläinlääkäri)"
        ---------------
        Se "patti" puhkesi ihan itsekseen, kuten ihan ekana kirjoitin. Ei sörkitty neulalla. Otsikossa jo arvelin sen olevan "paise". Uskon kyllä aikapitkälle omaan arviointikykyyni ja minä olen meistä kahdesta se, joka sen patin on nähnyt :)

Joskus täällä foorumilla on sellaista asiantuntija -mantraa ja manipulaatiota, että OKSETTAA!

Provosoidu, kun provosoidaan!

• sotkee?
        miirukatti kirjoitti:

Kirjoitit:
        "että kyseinen patti on vain paise (joka pitäisi puhkaisuttaa lääkärillä, eikä mennä itse sörkkimään neulalla, minulla oli paise kyljessä, ja lekuriin menin), niin hallelujaa! Uskoisitko itse? Etenkin kun kyseessä ei ole edes asiantuntija (=eläinlääkäri)"
        ---------------
        Se "patti" puhkesi ihan itsekseen, kuten ihan ekana kirjoitin. Ei sörkitty neulalla. Otsikossa jo arvelin sen olevan "paise". Uskon kyllä aikapitkälle omaan arviointikykyyni ja minä olen meistä kahdesta se, joka sen patin on nähnyt :)

Joskus täällä foorumilla on sellaista asiantuntija -mantraa ja manipulaatiota, että OKSETTAA!

Provosoidu, kun provosoidaan!

unrealille
        Kirjoittanut: miirukatti 21.6.2005 klo 14.59

---------------------------

Viestini oli yleinen vastaus kaikkiin väitteisiisi, tässä puhut neulalla puhkaisemisesta, jota ei todellakaan suositella paiseiden ollessa kyseessä.

• Kirsi
        sotkee? kirjoitti:

unrealille

Viestini oli yleinen vastaus kaikkiin väitteisiisi, tässä puhut neulalla puhkaisemisesta, jota ei todellakaan suositella paiseiden ollessa kyseessä.

Ei kai kukaan usko kaikkea, mitä joku puoskari-illusia neuvoo täällä? varmaan nää tietäjät on itse tosissaan, mutta voisivat jättää ohjeiden annon ammattilaisille. Vai ottavatko neuvojat vastuun jos jokin menee vikaan!?

• miirukatti
        sotkee? kirjoitti:

unrealille

Heh, lainaamassasi viestin pätkässä puhutaan ihmisestä. Unreal kirjoitti, että jos HÄNELLÄ kasvaisi patti ... johon vastasin KONDITIONAALISSA, että jos MINULLA kasvaISI patti niin sen puhkaiSIsin sen.

Alkuperäisessä kysymyksessä puhuin preesensissä ja imperfektissä kissani patista, jonka tunnen(varsinkin nykyään) kuin omat taskuni.

Hallitsemattomaksi viestittelyksi taitaa mennä, kuten unreal ennusti. Mä en jatka enää. ¤:sta ja vitsauksetonta kesää kaikille (ei heinäsirkkoja, tulvia eikä PAISEITA).

• eipä ei
        miirukatti kirjoitti:

Heh, lainaamassasi viestin pätkässä puhutaan ihmisestä. Unreal kirjoitti, että jos HÄNELLÄ kasvaisi patti ... johon vastasin KONDITIONAALISSA, että jos MINULLA kasvaISI patti niin sen puhkaiSIsin sen.

Alkuperäisessä kysymyksessä puhuin preesensissä ja imperfektissä kissani patista, jonka tunnen(varsinkin nykyään) kuin omat taskuni.

Hallitsemattomaksi viestittelyksi taitaa mennä, kuten unreal ennusti. Mä en jatka enää. ¤:sta ja vitsauksetonta kesää kaikille (ei heinäsirkkoja, tulvia eikä PAISEITA).

Oli paise missä tai kenellä tahansa, sitä ei pidä omin päin mennä sorkkimaan. Siitäpä oli kyse.

• olen puhunut ... JA OMIN PÄ...
        eipä ei kirjoitti:

Oli paise missä tai kenellä tahansa, sitä ei pidä omin päin mennä sorkkimaan. Siitäpä oli kyse.

Staphylococus aureus on tavallisin paiseen aiheuttajabakteeri. Paisetaudissa paiseet voivat levitä sekä ihonsisäisten tiehyiden että iholle puhjenneesta paiseesta purkautuvan eritteen välityksellä. Tautiin liittyy harvoin jälkisairauksia.

Pienten paiseiden hoidoksi riittää niiden avaus ja tyhjennys.

Antibioottihoitoa tarvitaan, jos...

KOROSTAN KOHTAA: PIENTEN PAISEIDEN HOIDOKSI RIITTÄÄ NIIDEN AVAUS JA TYHJENNYS!

• Pienten
        olen puhunut ... JA OMIN PÄ... kirjoitti:

Staphylococus aureus on tavallisin paiseen aiheuttajabakteeri. Paisetaudissa paiseet voivat levitä sekä ihonsisäisten tiehyiden että iholle puhjenneesta paiseesta purkautuvan eritteen välityksellä. Tautiin liittyy harvoin jälkisairauksia.

Pienten paiseiden hoidoksi riittää niiden avaus ja tyhjennys.

Antibioottihoitoa tarvitaan, jos...

KOROSTAN KOHTAA: PIENTEN PAISEIDEN HOIDOKSI RIITTÄÄ NIIDEN AVAUS JA TYHJENNYS!

Kyseessä oli iso ja kasvava. Lue viestit. Eikös sun pitänyt lopettaa keskustelu :P

• iso ja kasvava
        Pienten kirjoitti:

Kyseessä oli iso ja kasvava. Lue viestit. Eikös sun pitänyt lopettaa keskustelu :P

vastasin tähän edelliseen:

Muuten olen sitä mieltä, että Karthago on hävitettävä.

• Miiru

Olen monta kertaa soittanut eläinlääkärille
        enkä vielä ikinä ole saanut kysymyksiini vastauksia. Se on aina sama virsi : Tuo kissa tänne niin katsotaan mikä vaivaa !
        Kissallani on ollut yskä jo kohta puoli vuotta ja olen käyttänyt sitä ainakin neljällä eri eläinlääkärillä eikä kukaan ole osannut sanoa mistä se johtuu.
        On saanut antibioottia ja kortisonia, ei auta, on otettu keuhkoröntgen eikä siinäkään onneksi ollut mitään löydöksiä.
        Tuntuu vain siltä etteivät nämä eläinlääkärit ole edes kiinnostuneita etsimään tietoa eri sairauksista että voisivat auttaa.

• money, money
        Miiru kirjoitti:

Olen monta kertaa soittanut eläinlääkärille
        enkä vielä ikinä ole saanut kysymyksiini vastauksia. Se on aina sama virsi : Tuo kissa tänne niin katsotaan mikä vaivaa !
        Kissallani on ollut yskä jo kohta puoli vuotta ja olen käyttänyt sitä ainakin neljällä eri eläinlääkärillä eikä kukaan ole osannut sanoa mistä se johtuu.
        On saanut antibioottia ja kortisonia, ei auta, on otettu keuhkoröntgen eikä siinäkään onneksi ollut mitään löydöksiä.
        Tuntuu vain siltä etteivät nämä eläinlääkärit ole edes kiinnostuneita etsimään tietoa eri sairauksista että voisivat auttaa.

Eihän ne vastaa puhelimessa, koska silloin ei ole tuloja. Kun kiikutat kissan/tm vastaanotolle tsiikattavaksi, voivat he laskuttaa sua. Parhaat neuvot olen puhelimessa saanut vastaanottoapulaiselta (lääkäri ei ollunna paikalla), kun kissallani oli (silakoista aiheutunut) ähky.

Myös tältä palstalta olen saanut paljon näkemystä ja neuvoja, kun olen lueskellut keskusteluja. Ei aina kaikkeen tarvita kallista asiantuntijaa !!!

• Puoskari-Illusia

Sen sijaan, että sivelet paisetta vanupuikolla, voisit tyhjentää sen (puhdistetuin sormin puristamalla). Tämän jälkeen huuhtele paise sisältä desinfektioaineella, käytä muoviruiskua apuna. Toista muutamana päivänä. Bakteeritulehdus helpottuu antibiooteilla -kokeile saada joltain klinikalta kuuri ulos.

JOS paise on kovin kipeä, tai et saa tyhjättyä sitä, tai kissalla on lämpöä, tai SILMÄ on lähellä, älä epäröi mennä eläinlääkärille.

• miirukatti

Kiitti. Juuri tämän tapaista kaipailinkin. Olen sitä topsyllä painellut ja lopuksi sivellyt desinfiointiainetta.´Tuntuu, että se ei kokonaan ole tyhjentynyt. Täytyy vissiin käydä siihen "käsiksi". Jotenkin on vähän inhottanut, mutta eiköhän se siitä. Ja kummasti se niinkuin omaakin oloa helpotti, kun sieltä sai enimmät paineltua puhkeamisen jälkeen vek. Patti on kyllä niin pieni, ettei siihen mitään ruiskua tarvi käyttää. Neo amisept lienee ihan ok desinfioinitiaineena!?

Paise ei tunnu olevan kipeä eikä kissaa haittaavan, siksi tässä en ole lähtenyt lekurille.

Katson juhannuksen jälkeen, ehkä antibioottikuuri olis hyvä ajatus.

• Puoskari-I
        miirukatti kirjoitti:

Kiitti. Juuri tämän tapaista kaipailinkin. Olen sitä topsyllä painellut ja lopuksi sivellyt desinfiointiainetta.´Tuntuu, että se ei kokonaan ole tyhjentynyt. Täytyy vissiin käydä siihen "käsiksi". Jotenkin on vähän inhottanut, mutta eiköhän se siitä. Ja kummasti se niinkuin omaakin oloa helpotti, kun sieltä sai enimmät paineltua puhkeamisen jälkeen vek. Patti on kyllä niin pieni, ettei siihen mitään ruiskua tarvi käyttää. Neo amisept lienee ihan ok desinfioinitiaineena!?

Paise ei tunnu olevan kipeä eikä kissaa haittaavan, siksi tässä en ole lähtenyt lekurille.

Vaihda aine vaikka Betadineen, tai johonkin toiseen, joka kirvelee vähemmän. Neo amisept on aika tykyä tavaraa.

• mimmuli
        miirukatti kirjoitti:

Meillä on kissoilla ollut joskus paiseita. Yhdellä oli takajalassa aika lähellä hännän alusta, toisella on ollut kupeessa ja korvalehdessä. Kaikki paiseet olen hoitanut siten, kuin eläinlääkäri ensimmäiseen paiseeseen antoi hoito-ohjeeksi.

Eli kun se paise puhkeaa, niin kipu hellittää. Puhkeamaton paise on kivulias ja sitä ei parane mennä puristelemaan. Puhjennut paise on hyvä puristaa tyhjäksi. Sitä ennen pitää muistaa desinfioida omat sormet! Meille lääkäri suositteli puhdistusaineeksi apteekista saatavaa "vetyperoksidiliuos 30 mg/ml". Se desinfioi ja samalla kuivattaa haavaa, mutta ei ärsytä ihoa niin paljon kuin esim. neo amisept.

Hyvin ovat paiseet parentuneet näillä ohjeilla.

• miirukatti

Hei! Onko juhannuksen jälkeistä elämää ? Meillä ainakin on ja kissikin paranee hyvää vauhtia. Se Puoskari-Illusian paiseen tyhjennys ohje oli todella hyvä. Eikä ollenkaan niin epämiellyttävää, kun ajattelin. Siis mun kannalta. Sain puristeltua sen desinfioiduin käsin tyhjäksi. Kissa ei ollut moksiskaan. Ajattelin, että a) se ei tee kipeää ja b) se luottaa muhun.

Siihen on kehittynyt nyt rupi päälle ja uskon, että se paranee hyvin. Vaihdan sen neo amiseptin vetysuperoksidiin.

• mimmuli

Hei miirukatti :)

Hyvä että kisu on jo paranemaan päin. Kirjoitit, että vaihdat sen neo amiseptin vetysuperoksidiin. Siinä pullossa, jonka olen apteekista ostanut eläinlääkärin kehoituksesta lukee kirjaintarkasti näin: "vetyperoksidiliuos 30 mg/ml".

Eikös vetysuperoksidi ole sitä hiustenvaalennusainetta? Tämä ei nyt ole mitään kettuilua, älä käsitä väärin. Ajattelin vaan varmistaa, että saat puhdistusaineen nimen oikein ylös. Tuo "vetyperoksidiliuos 30 mg/ml" ei ainakaan kirvele pahemmin, koska kisut ei ole olleet moksiskaan sen käytöstä.

Ystävällisesti mimmuli

• Puoskari-Illusia

Ei siihen enää mitään Peroxideja tarvita, jos se on rupivaiheessa. Haava on kiinni, ja jos onteloon on jäänyt jotain, pöpö ilmoittaa itsestään myöhemmin. Siihen ei pääse pyyhkimällä käsiksi.

(Paiseen voi puhkasta, kunhan tietää mitä tekee! Se nopeuttaa paranemista.)

• miirukatti
        mimmuli kirjoitti:

Hei miirukatti :)

Hyvä että kisu on jo paranemaan päin. Kirjoitit, että vaihdat sen neo amiseptin vetysuperoksidiin. Siinä pullossa, jonka olen apteekista ostanut eläinlääkärin kehoituksesta lukee kirjaintarkasti näin: "vetyperoksidiliuos 30 mg/ml".

Eikös vetysuperoksidi ole sitä hiustenvaalennusainetta? Tämä ei nyt ole mitään kettuilua, älä käsitä väärin. Ajattelin vaan varmistaa, että saat puhdistusaineen nimen oikein ylös. Tuo "vetyperoksidiliuos 30 mg/ml" ei ainakaan kirvele pahemmin, koska kisut ei ole olleet moksiskaan sen käytöstä.

Ystävällisesti mimmuli

jep, tiedän kyllä mitä se vetyperoksidi on (meillä sitä ennen vanhaan laitettiin mm. korvaan, kun oli korva kipeä :), kirjoitin vain vahingossa noin kuin kunnon vetySUperoksidiblondi, vaikken olekaan

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      243
      4203
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      117
      2659
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2412
    4. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1446
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1446
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1189
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1107
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      973
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      966
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      941
    Aihe