novascotiannoutajaa hankkimassa...

KeiJuKaiNeN

MOI KAIKKI! Me ollaan ehkä ostamassa novascotiannoutajaa, ja tarvitsisin hiukan neuvoa... -tarviiko ne käyttää aina ammuisin ja iltaisin lenkillä?
- kuinka usein niitä pitäisi ruokkia?
- entä kuinka usein niitä pitäisi harjata?
-pitääks niitä trimmata?

P.S. kiitos vastauksestasi!

11

1707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H Moilanen

      Syötä kerran kuussa lähinnä tilipäivänä. Harjaa kerran viikossa katuharjalla ja toisen kerran hammasharjalla. Trimmata pitää trimmerillä sillä samalla jolla ruohikkoakin ja parta ajaa joka aamu. P.S kiitos kysymästä

    • NNN

      ... voit olla hankkimassa koiraa, jos et tiedä vastauksia noin perustavanlaatuisiin kysymyksiin??? Kannattaisi ehkä siirtää koiran hankkimista muutamalla vuodella...

      PS. Novascotiannoutaja ei sovi ensimmäiseksi koiraksi, sillä se on todella vaativa rotu!!!

      • Piiu

        Mulle ainakin sanottiin, että sopii ensimmäiseksi koiraksi. Mutta ei tietenkään lapselle ja aikuisenkin täytyy muistaa, että ei anna söpön ulkokuoren hämätä. Tarvitsee määrätietoisen ja johdonmukaisen kasvatuksen. Ja paaaaaaljon liikuntaa.

        Kieltämättä, jos ei tiedä vastauksia noihin peruskysymyksiin, niin koiran hankkimista kannattaa vielä lykätä. Itse olen pohtinut koiran hankintaa jo useamman vuoden, enkä vieläkään ole aivan vakuuttunut, että tolleri sopisi minulle. Rodun valitseminen ja nimeäminen ei riitä, pitää tietää paljon koiran hoidosta, rodulle tyypillisistä ominaisuuksista yms. Ne tulisi selvittää ensimmäisenä. Vaikka koirakuume olisi kuinka kova, ei saa hätäillä...(=


      • NNN
        Piiu kirjoitti:

        Mulle ainakin sanottiin, että sopii ensimmäiseksi koiraksi. Mutta ei tietenkään lapselle ja aikuisenkin täytyy muistaa, että ei anna söpön ulkokuoren hämätä. Tarvitsee määrätietoisen ja johdonmukaisen kasvatuksen. Ja paaaaaaljon liikuntaa.

        Kieltämättä, jos ei tiedä vastauksia noihin peruskysymyksiin, niin koiran hankkimista kannattaa vielä lykätä. Itse olen pohtinut koiran hankintaa jo useamman vuoden, enkä vieläkään ole aivan vakuuttunut, että tolleri sopisi minulle. Rodun valitseminen ja nimeäminen ei riitä, pitää tietää paljon koiran hoidosta, rodulle tyypillisistä ominaisuuksista yms. Ne tulisi selvittää ensimmäisenä. Vaikka koirakuume olisi kuinka kova, ei saa hätäillä...(=

        ...sopii ehkä ensimmäiseksi koiraksi AIKUISELLE, mutta ei lapselle. Ja kuten kirjoitit tarvitsee todella johdonmukaisen koulutuksen ja TODELLA paljon liikuntaa, mielellään vielä vapaana, pelkät hihnalenkit ei siis riitä. Mutta pelkkä liikunta ei riitä, vaan tolleri tarvitsee myös paljon aktiviteetteja, joissa se saa käyttää aivojaan ja pääsee harjoittamaan rodunomaisia viettejään (tollerihan on siis metsästyskoira).

        Mieti siis vielä Piiu, mitä haluat harrastaa tulevan koirasi kanssa ja kuinka paljon aikaa sinulla on koiralle antaa. Tolleri sopii moneen harrastukseen - omien tollereitteni kanssa harrastan tokoa, agilitya ja päälajina nomea.


      • Piiu
        NNN kirjoitti:

        ...sopii ehkä ensimmäiseksi koiraksi AIKUISELLE, mutta ei lapselle. Ja kuten kirjoitit tarvitsee todella johdonmukaisen koulutuksen ja TODELLA paljon liikuntaa, mielellään vielä vapaana, pelkät hihnalenkit ei siis riitä. Mutta pelkkä liikunta ei riitä, vaan tolleri tarvitsee myös paljon aktiviteetteja, joissa se saa käyttää aivojaan ja pääsee harjoittamaan rodunomaisia viettejään (tollerihan on siis metsästyskoira).

        Mieti siis vielä Piiu, mitä haluat harrastaa tulevan koirasi kanssa ja kuinka paljon aikaa sinulla on koiralle antaa. Tolleri sopii moneen harrastukseen - omien tollereitteni kanssa harrastan tokoa, agilitya ja päälajina nomea.

        Niin onneksi olen jo aikuinen...(= Noutaja sopisi kuivoihin juuri siksi, että koira olisi mukana lintumetsällä. Riistaverisyys on yksi kriteerini koiran valinnassa.

        Itse ole ajatellut tokoa ja agilitya. Inhoan velttoilua ja en osaa pysyä paikallani hetkeäkään, joten tolleri saattaa olla ihan hyvä valinta. Sen kanssa voi touhuta niin monenlaista. Olen myös kiinnostunut flyballista. Luin siitä yksillä sivuilla ja se kuulosti todella mielenkiintoiselta.

        Mutta kuten aikaisemminkin sanoin, minulla on vielä paljon opiskeltavaa ja tutkittavaa ennen päätöstä.


      • ----
        Piiu kirjoitti:

        Mulle ainakin sanottiin, että sopii ensimmäiseksi koiraksi. Mutta ei tietenkään lapselle ja aikuisenkin täytyy muistaa, että ei anna söpön ulkokuoren hämätä. Tarvitsee määrätietoisen ja johdonmukaisen kasvatuksen. Ja paaaaaaljon liikuntaa.

        Kieltämättä, jos ei tiedä vastauksia noihin peruskysymyksiin, niin koiran hankkimista kannattaa vielä lykätä. Itse olen pohtinut koiran hankintaa jo useamman vuoden, enkä vieläkään ole aivan vakuuttunut, että tolleri sopisi minulle. Rodun valitseminen ja nimeäminen ei riitä, pitää tietää paljon koiran hoidosta, rodulle tyypillisistä ominaisuuksista yms. Ne tulisi selvittää ensimmäisenä. Vaikka koirakuume olisi kuinka kova, ei saa hätäillä...(=

        Sopii ensimmäiseksi koiraksi jos omistaja ottaa asioista selvää ennen kuin tolleri muuttaa kotiin ja on valmis puuhailemaan sen kanssa kaikkea sekä osaa pitää kuria.
        Tollerit ottavat johtajan paikan todella helposti (riippuu tietty koirasta) ja sen jälkeen alkavatkin sitten ongelmat.
        Tuntemani tollerit ovat ehkä itsepäisiä mutta ne ovat myös todella herkkiä. Lyömisellä ja huutamisella ei saa aikaan muuta kuin huonon suhteen ja sen että koira ei tottele.

        Energiaa myös riittää ja jos sitä ei saa purettua saattaa kodin sisustus olla vaarassa. Lenkkeily ei riitä vaan ainakin oma poitsu rakastaa opetella uusia asioita, ihan sama mitä. Metsälenkit vapaana ovat ihan ykkösjuttu, kuten myös noutaminen ja hakeminen.

        Alkuperäiselle en edes viitsi sen enemmän vastata, kysyä saa mutta tyhmä ei saa olla...
        Älä ota tolleria.


    • nin

      Jos ei ton verran osaa aivojaan käyttää taikka ottaa jostai ihan perustietoa niin, en antais.

      • tollerifani93

        Itse sain omaksi koiraksi novascotiannoutajan 16-vuotiaana. Ja hienosti olen suoriutunut sen koulutuksessa. Niin tottelevainen, eikä hauku. (: Minä päädyin ainakin novascotiannoutajaan siksi koska se on helposti koulutettavissa rotu, sopivan kokoinen myös jos se vetää isona että pystyn hallitsemaan. Esim. en todellakaan ottaisi saksanpaimenkoiraa ekaksi koska niistä tulee helposti agressiivisia ja sehän nyt ei koskaan tiedä hyvää. Ja tuskin muuten tulen ikinä ottamaan saksanpaimenkoiraa! Toisen novascotiannoutaja on kylläkin jo harkinnassa. (:


    • jaksaa vastata

      Miten ihmiset jaksaa ees tosissaan vastata näin selvään provoon :DD nyt hei se järki käyttöön. Tosin tässä itsekin vastailen ettei taida täälläkän ihan kaikki ruuvit olla kohdallaan x) mut muutenkin näille palstoille kirjotteluun vois jotain rotia laittaa, hyvät naurut kyllä saa, neuvoja täältä ei kannata kysellä :D siinä on lynkkays heti käynnissä ja kaikki on omasta mielestään oikeessa ja muut väärässä :)

    • knowdogs

      Miten tuollaista voi edes kysyä, että ''tarviiko''. Kyllä jokainen koiranomistaja varmasti tietää että koira tarvitsee liikuntaa ja ja ulkoilmaa JOKA päivä. Tollerit ovat äärimmäisen energisiä koiria, jotka tarvitsevat sekä fyysistä ''rasitusta'' sekä aivollista aktiviteettia. Sinuna harkitsisin rotua monta kertaa uudeleen ja ottaisin rodusta selvää enemmän.Käy katsomassa ja lukemassa tollerit.fi :stä tietoa ja informaatiota.

    • ...

      Saat varmasti äidiltäsi ja isältäsi tukea koiran hoitoon ja siitä huolehtimiseen, joten ei ole lainkaan pahasta,e ttä kyselet itsekin, ihan varsin asiallisia kysymyksiä ajatellen sitä, että haluat osallitusta koiran hankkimiseen ja tiedon hankintaan jo etukäteen.

      - Koiraa pitää käyttää ulkona aamuin ja illoin ja päivällä pari kertaa. Pentukoiraa muutaman kerran useammin ja muutaman kerran vielä yöllä. Lenkki on suhteellinen ksäite, pentukoiran ei tarvitse päästä lenkille alinkaan, mutta ulos sen pitää päästä ja moniin eripaikkoihin, aikuinen tolleri on tyytyväinen parin tunnin lenkkiin päivässä jos sillä ei ole muuta aktiviteettia sinä päivänä. Sen parin tunnin reippaan liikkumisen voi jakaa mielensä mukaan, vaikka neljään puolentunnin reippaaseen kävelyyn tai sitten vetäistä kokonaan kerralla.

      -Pentukoiraa pitää ruokkia vähintään kaksi kertaa vuorokaudessa. Pennulle saat ruokintaohjeet kasvattajalta. Aikuisen koiran ruokkimisessa otat huomioon koiran aktiivisuustason. Jos koira on aktiivinen harrastuskumppani niin iltaisin annettu yksi ruoka-annos riittää. Jos koira on pääasiassa vetelä kotikoira, jonka vireys pitää olla kotikoiran luokkaa koko ajan, niin ruoka-annoksen jakaminen kahteen osaan aamuin ja illoin on viisasta. Koiran verensokeri on korkeimmillaan, eli koira on virkeimmillään noin 12 tunnin jälkeen syönnistä ja terveellä koiralla verensokeri pysyy sen jälkeen koholla vielä yli kymmenen tuntia, tällöin koira on paras työskentelemään, mutta jos ei ole hommia, niin koira sitten virikkeellistää itse itseään (tuhoaa kodin pahimmillaan). Aamuin illoin annettu ruoka-annos pitää koiran elimistön koko ajan lepovaiheessa, eli elimistö ei pääse missään vaiheessa siihen lihansyöjän saalistusvaiheeseen. Kuitenkaan koiraa ei saa kiusata ruualla, eli joko annat kaksi ruokaa tai annat yhden ruuan, et toisena päivänä yhtä ja toisena kahta, vaan koira tottuu tiettyyn rytmiin (mm. kilpailukautena useammaksi kuukaudeksi muutoksen voi tehdä) ja sitten sitä pitää noudattaa.

      -Riippuu koriasi karvan laadusta. Kun oma tollerini oli vielä nuori, sitä tarvitse harjata vain kaksi kertaa vuodessa muutamana päivänä, kun se vaihtoi karvaa. Nyt kun sillä on ikää, karva on elottomampaa (johtuen ruuan vaihdoksesta ja leikkaamisesta), sen pohjavilla ei tipu, vaan jää vanuttumaan ja sitä joutuu harjaamaan kerran parissa viikossa välttääkseen takut.

      -Jos käytät koriaasi näyttelyssä sitä pitää trimmata. Kotitollerille riittää pelkkä korvakarvojen nyppiminen. Kaikki eivät tosin sitäkään ulkonäkösyistä tee, mutta monille koirille tulee korvatulehduksia jos karvoja ei nypitä. Senkin huomaat sitten kun sinulla on koira koiran korvia seuraamalla, tarvitseeko nyppiä vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      149
      6371
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3848
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe