Omankielinen uutisointi siitä maasta, jossa asuu auttaa ulkomaalaista kotoutumaan

Anonyymi-ap

ja ymmärtämään paremmin suomalaista yhteiskuntaa.
Monikieliset uutiset ohjaavat myös selkokielisten uutisten pariin ja
madaltavat kynnystä oppia ja opiskella suomenkieltä.
Ylen toimintaa ei voi kuin kehua ja kiittää.

27

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeassa. Ei voi kotoutua yhteiskuntaan, josta ei ymmärrä mitään omalla äidinkielellään.

      Ajatus, että kaikki maahanmuuttajat opettelevat suomen kielen, on aika järjetön. Kun elämä on yhtä kurjuutta, ei siinä uusia kieliä opita.

      • Anonyymi

        Niin, onhan se ihan kuolleena syntynyt idea että mamuja kotiutettaisiin maahan minne ne saapuu loisimaan vai mitä sinimusta ap? Et sitten aneemisimpaa provoa keksinyt Hitleriä tänäänkin siteeraava kaappinatsi?


      • Anonyymi

        ei sinun ap tarvitse huolehtia siitä, että esim. mamuvaimot oppisi Suomea jne aviomiesten kieltäessä heiltä Suomen kielen kurssit jne jne jne. Parempia provoja kiitos jos saa pyytää trolliesi tason ollessa taas kuin 5 vuotiaalla.


    • Anonyymi

      Katson aina Novosti-uutiset ja olen tyytyväinen ja ylpeä, että YLE
      esittää puolueettomia uutisia Suomesta, Venäjältä ja koko maailmasta
      Suomen venäjänkieliselle ryhmälle. Heille on todennäköisesti
      hyödyllistä saada käsitys esimerkiksi siitä mitä Venäjän ulkopuolella ajatellaan
      Putinista ja Venäjästä.

      Samoin somalian- ja arabiankieliset uutiset palvelevat ko. ryhmiä.

      • Anonyymi

        Näin kommentoi Tauno Tasaraha (terveisiä perseestä)

        Tulee olla paljon enemmän hassun hauskoja kuvia jos haluat olla edes hieman uskottava.


      • Anonyymi

        Oliko se kokoomuslainen mamu, joka lensi viime eduskuntavaaleissa pihalle kun omalla kielellään mainosti itseään mamuille kuinka Suomen sossutädit vie teidän lapsenne jos ette äänestä minua yms sairasta pskaa??


      • Anonyymi

        Yes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko se kokoomuslainen mamu, joka lensi viime eduskuntavaaleissa pihalle kun omalla kielellään mainosti itseään mamuille kuinka Suomen sossutädit vie teidän lapsenne jos ette äänestä minua yms sairasta pskaa??

        Persut pariutukoot keskenään niin paljon ja sillä lopputuloksella että Suomeen syntyy riittävästi tyhjäpäitä persu pentuja. Sitten ei tarvitse ulkomaalaisia ottaa .


    • Anonyymi

      Sitä nopeammin on mahdollisuus kotoutua mitä nopeammin oppii
      maan kieltä.
      Ruotsissa on kielenopetus maahan muuttaneille huomattavasti paremmin
      hallussa. Maahan muuttanut aktivoidaan nopeammin oppimaan kieltä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jimmie on puuhamies....

        https://www.is.fi/politiikka/art-2000006099122.html

        Onhan se vierailuineen Suomessa joiden yhteydessä kiittelee persuja hyvästä työstä sen suhteen ettei Suomessa toistuisi sama kuin mikä Ruotsissa joi toteutui. Asianomaisen nyt mm. kaivaessa valtionkirstusta varoja mamujen potkimiseksi Ruotsista pois.

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ca7ea272-79e7-4045-8a9e-7ed40cba7620

        ps. Missä teidän sinimustien saavutukset oli mamupolitiikan kiristyksien suhteen? Jos jätetään laskuista pois se, että sinä itket tämänkin päivän s24 palstoilla sitä, että PS tekee kiristyksiä Suomen mamupolitiikkaan mikä sinulle rotuopin julistajalle ei tietenkään käy. 🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi tuorein mamu aktivointi mitä pyrkimyksiin niiden kotiuttamiseen tulee :

        https://www.suomenuutiset.fi/borta-bra-men-hemma-bast-jimmie-akesson-sai-tahtonsa-lapi-ja-ruotsi-maksamassa-muhkeat-korvaukset-takaisin-kotimaahansa-palaaville/

        Persujen p*skanlevittäjä mediaa ei lue muut kuin p*skasta tykkäävät.


    • Anonyymi

      Varmasti osaltaan hieno juttu, riippuen tietysti vähän, mistä ikäpolvesta puhutaan.

      Meillä on esimerkiksi koulujärjestelmä, joka polttaa opettajat loppuun, eikä osa oppilaista ymmärrä opetusta, koska se on suomenkielinen.

      • Anonyymi

        Mikseivät oppilaat siis ole opetelleet suomenkieltä ? Kelalla ja Hekassa osataan sen verran kuitenkin suomea että rahaa saadaan. Mikä yllätys !


      • Anonyymi

        Eiköhän kaikki ole oppineet ymmärtämään suomea ja kirjoittamaan sitä ? Sinäkin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän kaikki ole oppineet ymmärtämään suomea ja kirjoittamaan sitä ? Sinäkin !

        Ei ne ole oppineet . Suomen Pisatulosten kurjuuteen vaikuttaa juuri nämä oppimattomat mamut.


    • Anonyymi

      Jo 90-luvulla somalit tyrkyttäytyivät Suomeen. Miten ihmeessä ne ei ole oppineet suomen kieltä näinä VUOSIKYMMENINÄ ???
      Aloittajan kanssa olen täysin eri mieltä. Kyllä uutislähetykset pitää monessa vuosikymmenessä oppia jo isäntämaan kielellä.

      • Anonyymi

        Osaahan ne suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaahan ne suomea.

        Olohuoneessa teekupposen ääressä ei säkitetyt paljon opi suomea. Tai mitä suomea sellainen on, jota käytetään pakon alla Kelassa ja Hekassa.


    • Anonyymi

      Ja huomattu on, että sivistyspuolue Persut oikein hyppivät ilosta !

    • Anonyymi

      Persut siivestää "unohdetun kansan" siivellä ikuisesti.

    • Anonyymi

      Purra naama hiessä selitteli miten VÄÄRIN on lähettää monikielisiä
      (tuskin viiden minuutin) pikauutisia.
      Pakko sen tietysti oli se sanoa kannattajilleen, ettei kannatus laske.
      Muistakaa, että kun Purra sen puhe on aina suunnattu PS:n kannattajille,
      siksi sen puheet kuulostavat normaali-ihmisen korvaan niin älyttömiltä.

    • Anonyymi

      Menee ihan sairaaksi. Purra kiemurteli TV:ssä yrittäen leikkiä
      uskottavaa kannattajien silmissä.

      • Anonyymi

        no niin persupakkomielteinen persuista pihalle potkittu 🔵⚫ rotuopin julistaja, nappi huuleen, nalle kainaloon, tuti suuhun ja tutimaan että jaksat aamulla nousta taas reippaana poikana itkemään persujen perään.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe