Kauheen kallista sähköä

Anonyymi-ap

Välillä pomppaa yli 60 senttiä kilowatti ja siirtomaksut on melkein toisen mokoman. Miettikääs sitä, jos asuu yksin isossa omakotitalossa, jossa on sähkölämmitys. Siinähän kuolee kylmyyteen, kun ei oo vara maksaa tuollasia hintoja. Pitäskö alkaa lämmittään puulla, vaikka siitä tulee hiukkaspäästöjä? Lisäksi se on vaivalloista.

54

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noo, minä asun onneksi kerrostalossa. Mutta kyllä sielläkin siirtomaksut kirpaisee. Sähkö maksoi elokuuussa vajaan kympin, mutta samaan aikaan siirtomaksusta laskutettiin yli neljäkymppiä. Siis nelinkertaisesti energiaan verrattuna.

      • Anonyymi

        Vai niin, vai niin. Oli meilläkin aikoinaan ok-talo, mutta mehän pistettiin se myyntiin oitis, kun lapsukainen muutti yliopisto-opintojen vuoksi toiselle paikkakunnalle.
        Ei siinä ok-talossakaan sähkölasku ollut kovin paha. Siinä on sähkölämmitys (lattia), mutta myös vuolukiviuuni. Entisenä metsurina minä hankin aina keväisin hakkuutähteistä seuraavan talven polttopuut ja talvella poltettiin puuta. Ei niistä tarvinnut juuri koskaan maksaa mitään, mutta aina vein luvan antaneille metsänomistajille jouluna itse tehtyjä piirakoita ja lanttulaatikkoa (no kun oli se uuni😉).
        Nyt asumme uudehkossa kerrostalossa. Parina viime vuotena sähkölaskut on heiluneet siinä 7-15 euron välillä, siis kuukaudessa. Kalleinta oli silloin kun se pomppasi muutamaksi päiväksi vähän ylemmäs. Persumaksu/kk. n. 30 euroa ja siirto noin 8,5 senttiä/kw.
        Ei tuo nyt mitenkään paha ole. Toki myönnän, että maksamme vastikkeissa enemmän, mutta elämä nyt vaan on sellainen "tippaleipä", ettei mikään ole ilmaista, eikä suoraa pätkää ole oikeasti missään.

        Nyt sen talon omistaa yksinelävä naisimmeinen. Hän ei käytä sitä vuolukiviuunia mihinkään, tai ainakaan lämmitykseen koskaan, eikä hän lämmitä edes saunaa. Sauna on kuulema rojuvarastona. Sitten se valittelee kun sähkölasku on "ihhaan kaamaalaa".
        On sillä miesystävä ja yhdessä saisivat varmaan talven puut kasaan 3-4 viikonlopussa, mutta se sälli on sellaisesta muotista, että ei takuulla ota kirvestä käteen tai vedä m-sahan käynnistysnarusta.

        Minä väitän ihan vakavissani, että mm. nuo holtittoman suuret sähkölaskut ja yleensäkin se, että työssä käyvä ei pärjää palkallaan, johtuvat suureksi osaksi , ettei ymmärretä omia todellisia tarpeita, ja elämisen taito on hukassa.
        Mihin yksinelävä ihminen tarvitsee esim. 128 neliömetrin ok-taloa? Niiden kolmen koiran takiako? Onko ihan varmaa, ettei tule toimeen yhdellä koiralla ja kaksiolla, taikka jopa ilman koiraa ja yksiöllä? Jokaikinen koira on myös menoerä.
        Esi-isillemme koira saattoi olla hyvinkin tarpeellinen. Se auttoi metsästyksessä ja oli ns. turvaväline, mutta mihin tavallinen, terve nykyihminen tarvitsee koiraa? Ei mihinkään, ei yhtään mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin, vai niin. Oli meilläkin aikoinaan ok-talo, mutta mehän pistettiin se myyntiin oitis, kun lapsukainen muutti yliopisto-opintojen vuoksi toiselle paikkakunnalle.
        Ei siinä ok-talossakaan sähkölasku ollut kovin paha. Siinä on sähkölämmitys (lattia), mutta myös vuolukiviuuni. Entisenä metsurina minä hankin aina keväisin hakkuutähteistä seuraavan talven polttopuut ja talvella poltettiin puuta. Ei niistä tarvinnut juuri koskaan maksaa mitään, mutta aina vein luvan antaneille metsänomistajille jouluna itse tehtyjä piirakoita ja lanttulaatikkoa (no kun oli se uuni😉).
        Nyt asumme uudehkossa kerrostalossa. Parina viime vuotena sähkölaskut on heiluneet siinä 7-15 euron välillä, siis kuukaudessa. Kalleinta oli silloin kun se pomppasi muutamaksi päiväksi vähän ylemmäs. Persumaksu/kk. n. 30 euroa ja siirto noin 8,5 senttiä/kw.
        Ei tuo nyt mitenkään paha ole. Toki myönnän, että maksamme vastikkeissa enemmän, mutta elämä nyt vaan on sellainen "tippaleipä", ettei mikään ole ilmaista, eikä suoraa pätkää ole oikeasti missään.

        Nyt sen talon omistaa yksinelävä naisimmeinen. Hän ei käytä sitä vuolukiviuunia mihinkään, tai ainakaan lämmitykseen koskaan, eikä hän lämmitä edes saunaa. Sauna on kuulema rojuvarastona. Sitten se valittelee kun sähkölasku on "ihhaan kaamaalaa".
        On sillä miesystävä ja yhdessä saisivat varmaan talven puut kasaan 3-4 viikonlopussa, mutta se sälli on sellaisesta muotista, että ei takuulla ota kirvestä käteen tai vedä m-sahan käynnistysnarusta.

        Minä väitän ihan vakavissani, että mm. nuo holtittoman suuret sähkölaskut ja yleensäkin se, että työssä käyvä ei pärjää palkallaan, johtuvat suureksi osaksi , ettei ymmärretä omia todellisia tarpeita, ja elämisen taito on hukassa.
        Mihin yksinelävä ihminen tarvitsee esim. 128 neliömetrin ok-taloa? Niiden kolmen koiran takiako? Onko ihan varmaa, ettei tule toimeen yhdellä koiralla ja kaksiolla, taikka jopa ilman koiraa ja yksiöllä? Jokaikinen koira on myös menoerä.
        Esi-isillemme koira saattoi olla hyvinkin tarpeellinen. Se auttoi metsästyksessä ja oli ns. turvaväline, mutta mihin tavallinen, terve nykyihminen tarvitsee koiraa? Ei mihinkään, ei yhtään mihinkään.

        Hoh-hoijaa... Koiraihmisiä jo 40 v ja ilman ei voitaisi olla. Eikä koirat ole olleet metsästystä tms. varten, vaan parhaita kavereita.
        Jos et ymmärrä, niin sinun ei tarvitsekaan ymmärtää...

        On myös iso talo - meille lkahdelle ihan liian iso. On vaan kiva, kun saadaan majoitettua meille koko jälkikasvu. Harrastuksena myös pienimuotoinen airbnb-toiminta..

        Hyvää yötä, kainalossa Anne ja polvitaipeessa pieni ihana villakoira.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoh-hoijaa... Koiraihmisiä jo 40 v ja ilman ei voitaisi olla. Eikä koirat ole olleet metsästystä tms. varten, vaan parhaita kavereita.
        Jos et ymmärrä, niin sinun ei tarvitsekaan ymmärtää...

        On myös iso talo - meille lkahdelle ihan liian iso. On vaan kiva, kun saadaan majoitettua meille koko jälkikasvu. Harrastuksena myös pienimuotoinen airbnb-toiminta..

        Hyvää yötä, kainalossa Anne ja polvitaipeessa pieni ihana villakoira.

        Ihan ok, jos sulla on vara siihen. Jos taas ei ole, niin ongelmahan on sinun.
        Noita vinkujia en ymmärrä yhtään, enkä tunne pienintäkään sääliä.
        Minulla ei ole Annea, mutta nainen kylläkin. Polvitaipeessa ei ole villakoiraa, mutta siellä on leikkausarpi muistona siitä kun en saanut laskuvarjoa tukahdutetuksi ajoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin, vai niin. Oli meilläkin aikoinaan ok-talo, mutta mehän pistettiin se myyntiin oitis, kun lapsukainen muutti yliopisto-opintojen vuoksi toiselle paikkakunnalle.
        Ei siinä ok-talossakaan sähkölasku ollut kovin paha. Siinä on sähkölämmitys (lattia), mutta myös vuolukiviuuni. Entisenä metsurina minä hankin aina keväisin hakkuutähteistä seuraavan talven polttopuut ja talvella poltettiin puuta. Ei niistä tarvinnut juuri koskaan maksaa mitään, mutta aina vein luvan antaneille metsänomistajille jouluna itse tehtyjä piirakoita ja lanttulaatikkoa (no kun oli se uuni😉).
        Nyt asumme uudehkossa kerrostalossa. Parina viime vuotena sähkölaskut on heiluneet siinä 7-15 euron välillä, siis kuukaudessa. Kalleinta oli silloin kun se pomppasi muutamaksi päiväksi vähän ylemmäs. Persumaksu/kk. n. 30 euroa ja siirto noin 8,5 senttiä/kw.
        Ei tuo nyt mitenkään paha ole. Toki myönnän, että maksamme vastikkeissa enemmän, mutta elämä nyt vaan on sellainen "tippaleipä", ettei mikään ole ilmaista, eikä suoraa pätkää ole oikeasti missään.

        Nyt sen talon omistaa yksinelävä naisimmeinen. Hän ei käytä sitä vuolukiviuunia mihinkään, tai ainakaan lämmitykseen koskaan, eikä hän lämmitä edes saunaa. Sauna on kuulema rojuvarastona. Sitten se valittelee kun sähkölasku on "ihhaan kaamaalaa".
        On sillä miesystävä ja yhdessä saisivat varmaan talven puut kasaan 3-4 viikonlopussa, mutta se sälli on sellaisesta muotista, että ei takuulla ota kirvestä käteen tai vedä m-sahan käynnistysnarusta.

        Minä väitän ihan vakavissani, että mm. nuo holtittoman suuret sähkölaskut ja yleensäkin se, että työssä käyvä ei pärjää palkallaan, johtuvat suureksi osaksi , ettei ymmärretä omia todellisia tarpeita, ja elämisen taito on hukassa.
        Mihin yksinelävä ihminen tarvitsee esim. 128 neliömetrin ok-taloa? Niiden kolmen koiran takiako? Onko ihan varmaa, ettei tule toimeen yhdellä koiralla ja kaksiolla, taikka jopa ilman koiraa ja yksiöllä? Jokaikinen koira on myös menoerä.
        Esi-isillemme koira saattoi olla hyvinkin tarpeellinen. Se auttoi metsästyksessä ja oli ns. turvaväline, mutta mihin tavallinen, terve nykyihminen tarvitsee koiraa? Ei mihinkään, ei yhtään mihinkään.

        joo kallista on :(

        https://www.youtube.com/watch?v=tAJsD0l9vf8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoh-hoijaa... Koiraihmisiä jo 40 v ja ilman ei voitaisi olla. Eikä koirat ole olleet metsästystä tms. varten, vaan parhaita kavereita.
        Jos et ymmärrä, niin sinun ei tarvitsekaan ymmärtää...

        On myös iso talo - meille lkahdelle ihan liian iso. On vaan kiva, kun saadaan majoitettua meille koko jälkikasvu. Harrastuksena myös pienimuotoinen airbnb-toiminta..

        Hyvää yötä, kainalossa Anne ja polvitaipeessa pieni ihana villakoira.

        Enen vanhaan isossa talossa lömmitettiin talbella vaan tupa keittiöö ja uhtä makuuhuonetta muut huoneet sukjettiin

        Näin ollen lämmitsykulut puoliintui

        Vanhan kansan järkeilyy


    • Anonyymi

      Hyvä että olet tehnyt tämän palstan aktiiviseksi...

      • Anonyymi

        Juu, eipä mitään. Ole hyvä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, eipä mitään. Ole hyvä vaan.

        Älä sinä vmmainen tule väittämään että minä asun palstalla. Olet täys sekopaa koko lehma.🥱🗣️🪴🌳🖕☝️🥱💒😱🖕🖕😁🗣️🥱💒🙆🖕😁😁🗣️🗣️
        Mielenterveysongelmaisille on kai joku omakin foorumi...


    • Anonyymi

      Myy talo ja osta sopivan kokoinen ja kohtuullisesti kuluttava tai pane nykyinen vuokralle.

      • Anonyymi

        Miten nuo ovat vaihtoehtoja? Jos panee nykyisen vuokralle, niin missä sitten itse asuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten nuo ovat vaihtoehtoja? Jos panee nykyisen vuokralle, niin missä sitten itse asuu?

        No veneen alla tietenski. Ei oo sähkölaskua. Niitä veneitähän on vähän vaikka missä. Kannattaa tietty kattoo sellanen joka on maalla. Hankalahan siellä vedessä olis.


      • Anonyymi

        Tule myymään meidän talo muuttotappiopaikkakunnalla. Uusi vastaava maksaisi 800 te, tämän realistinen myyntihinta on 200 te.


      • Anonyymi

        hah.. muutama kilometrin etäisyys kaupungista katsotaan slummialueeksi ja talot ei mene kaupaksi... myymätön talo seuraa hautaan asti maksuineen niin kauan kun kirstusi upotetaan maahan. seuraava talon uhri on perikunta ..nämä rötisköt eivät mene kaupaksi vaikka antaisi ilman...
        valtion pitäisi maksaa vanhoista taloista romutuspalkkio kun kerran tyhjentää maaseudut politiikallaan...
        työpaikkoja on kyllä eteläsuomessa mutta talo seuraa maksuineen perässä...s


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hah.. muutama kilometrin etäisyys kaupungista katsotaan slummialueeksi ja talot ei mene kaupaksi... myymätön talo seuraa hautaan asti maksuineen niin kauan kun kirstusi upotetaan maahan. seuraava talon uhri on perikunta ..nämä rötisköt eivät mene kaupaksi vaikka antaisi ilman...
        valtion pitäisi maksaa vanhoista taloista romutuspalkkio kun kerran tyhjentää maaseudut politiikallaan...
        työpaikkoja on kyllä eteläsuomessa mutta talo seuraa maksuineen perässä...s

        Tässä kaupungissa ei mene kaupaksi keskustan kerrostaloasunnotkaan. Jos maksoit 10 v sitten asunnosta 200 te, niin nyt arvo on 100 te ja myyntiaika on pitkä.
        Uusia omistusasuntoja tänne ei olla rakennettu 2011 jälkeen, eikä rakenneta.


      • Anonyymi

        Eihän se sähkö ole 60c kun muutamn tunnin ollut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tule myymään meidän talo muuttotappiopaikkakunnalla. Uusi vastaava maksaisi 800 te, tämän realistinen myyntihinta on 200 te.

        Vai että miljoona talo on ja ei varaa maksaa sähkölaskuu

        Aika lailla höpöö


      • Anonyymi

        No kyllä se pörssisähkön hinta riipaisee pienemmässäkin luukussa. Siirtohinnat onkin sitten silkkaa rosvousta.
        Toki, jos istuu pimeässä, ei tee safkaa, ei lämmitä. No tuostakin ei mistään, saa kuitenkin laskun perusmaksusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se sähkö ole 60c kun muutamn tunnin ollut

        Ja kun ei ole lämmityskausi ei sähköä mene lämmitykseen. Käyttäkää järkeä, jos viikkokulutus 10-15 kWh, hinnalla ei hirveä merkitys.
        Talvella kun viikkokulutus 600kWh/viikko on jo merkitystä onko hinta 5 vai 60centtiä/kWh


    • Anonyymi

      Nopeastipa unohtuu lähes ilmaiset hinnat, nyt on siipeiljöiden aika maksaa.

      • Anonyymi

        Tarkoitat mitä?


      • Anonyymi

        ostaisitko itse muuttotappiokunnasta 200.000 taloa joka on 30-50 vuotta vanha..?
        näitä myymättömiä alkaa olla pohjoispohjanmaalla sivukylät täynnä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ostaisitko itse muuttotappiokunnasta 200.000 taloa joka on 30-50 vuotta vanha..?
        näitä myymättömiä alkaa olla pohjoispohjanmaalla sivukylät täynnä.....

        Ei kai kukaan osta 200 000 taloa yhdellä kertaa?


      • Anonyymi

        Tee kinteä 7 c kwh sopimus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan osta 200 000 taloa yhdellä kertaa?

        Ei se sähkön hinta ole kokoajan se 60c baan josksu muutaman tunnin

        Viime kuun keskiarvo mulla 1,03 ckwh ja kulutus 900 kwh ja lasku 16 e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tee kinteä 7 c kwh sopimus

        Wi pörssisäjkö ole aina kallista muutanmyunnin jiskun
        Yöllö aina halpaa minä lämmitän yöllä vataajaa ja yösähköllä siirto

        Usein yöllä siin 1 ja 6 c välillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat mitä?

        Etkö ymmärtänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sähkön hinta ole kokoajan se 60c baan josksu muutaman tunnin

        Viime kuun keskiarvo mulla 1,03 ckwh ja kulutus 900 kwh ja lasku 16 e

        Entä siirto + verot?


    • Anonyymi

      Kiitos Haavistolle ja kokoomuksen pinokkiolle . Kalliista sähköstä .

      • Anonyymi

        työllä ei enää elä.... se siitä työnteosta jota kokoomus urputtaa..


    • Anonyymi

      Päinvastoin, mitä hurjemmin sähkön hinta heittelee, sitä enemmän voi säästää ajoittamalla sähkön käyttöään. Kun sähkön käyttöä ajoittaa halvemmille tunneille, saa miinusmerkkisen kulutusvaikutuksen.

      Nyt kun sähkön hinta pomppii jo samankin vuorokauden sisällä useita kymmeniä senttejä, on erinomainen tilaisuus tienata rahaa tällä hintaerolla.

      Esimerkiksi Lumme Energian Olympiasähkössä on neljäksi vuodeksi taattu hinnan kiinteä osuus n. 8 snt/kWh, mutta kulutusvaikutus voi pienentää tai suurentaa hintaa, ja se kulutusvaikutus on täsmälleen sama kuin pörssisähkössä.

      Ja kun asuu yksin sähkölämmitteisessä talossa, ei tarvitse välittää muiden mielipiteistä sisälämpötilan vakautta koskien. Vilkaisee vaan iltaisin Teksti-TV:n sivua 189, niin näkee milloin niitä lämpöpattereita kannattaa napsutella pienemmälle.

      Jos on niin kiireinen bisnesmies ettei viitsi käyttää aikaansa sähkön käytön optimointiin, voi toki tehdä myös täysin kiinteähintaisen sopimuksen. Valitettavasti niitä on tällä hetkellä saatavilla vain 2 vuoden pätkissä.

      • Anonyymi

        On tuo liian kallista...vali väli.. ostetaan temusta niin säästyy..


      • Anonyymi

        12kk sopimuksia on saatavilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12kk sopimuksia on saatavilla!

        Tietenkin myös lyhyempiä kuin 24 kk kiinteähintaisia sopimuksia on saatavilla. Tarkoitin, että pidempänä niitä ei tällä hetkellä saa kuin 24 kk pätkissä. Kulutusvaikutuspuolella sentään Lumme Energia ainoana sähköyhtiönä taistelee tarjoten asiakkailleen 48 kk sopimusta.

        Nyt kun 12 kk sopimukset tulivat puheeksi, saanen huomauttaa niiden järjettömyydestä. Historiallisesti 12 ja 24 kk sopimusten hinnoissa ei keskimäärin ole ollut eroa, tällä hetkellä 12 kk sopimukset ovat jopa kalliimpia. 12 kk sopimuksessa on puolet lyhyempi hintatason suojaus ja sopimuksen joutuu kilpailuttamaan kaksi kertaa useammin. Eli tekemällä tuplamäärän työtä saa palkkioksi huonomman vakuutuksen.


      • Anonyymi

        Jos on suora sähkölämmitys ja koko talo täytyy pitää lämpimänä sekä kuumaa vettä pitää olla saatavilla aina, niin optimointi on aika marginaalista.
        Se tarkoittaa kuitenkin van parin asteen huonelämpötilojen alentamista joko automaattisesti tai manuaalisesti.
        Toki pyykinpesut ja saunassa käynnit voi (ehkä) ajoittaa halvemmille tunneille, mutta kun se pakollinen lämmitys syö valtaosan sähköstä. Lämpötilan säätö jonnekin 10 asteeseen varmasti auttaa, mutta ei sellaisessa lämpötilassa pysty kukaan asumaan, ei edes 15 asteen lämmössä.


      • Anonyymi

        Teet ruokaa yöllä, käyt pesulla/saunassa, peset pyykit yöllä jne? Tuossa kun olen seurannut hintoja, niin kummasti alkaa nousemaan klo 16 jälkeen. Milloin ihmiset kotiutuu töistä ja hoitaa myös normi kotijutut.
        Okt:ssa nuo onnistuu, mutta onko kerrostaloissa täys hulina öisin?


    • Anonyymi

      Omakotitalossa asu vaan kokoomuslaisa rikailta moni miljonäärejä
      Joilla Fortumin osakkeita

      Ei se sähkö maksa kokoj+ajan 60 c kwh. Baan välillä 0,6 vkwh

    • Anonyymi

      Ihmisiä pelotellaan ostamaan kiinteä liuttymän. Kaikki huollot ym on vain tehtyä peloittelua.
      Olen pörssisähkössä ja pysyn. Viikko sähkön kulutus jää alle 15kWh/viikko tähän aikaan vuodesta. Omakotitalo.
      Tammikuun 1(,3 ja 6 viikko oli isot kulutukset. Tuo 1 tosi iso mutta siitäkin selvittiin.

      • Anonyymi

        Minulla oli kerrostaloyksiössä jääkaappi, liesi, mikroaaltouuni ja kannettava tietokone. 100% kaukolämpö myös kylpyhuoneessa. Edes televisiota tai pesukoneita ei ollut ja silti sähköä kului enemmän kuin 15 kWh/viikko.

        Onnittelen omakotitalonne energiatehokkuudesta!


      • Anonyymi

        Meillä kuluu sähköä pahimmilla pakkasilla 3000 kWh kuukaudessa, kesällä keskimäärin vain 500 kWh.
        Jos ja kun pörssisähkön keskihinta pomppaa pakkasilla 50 senttiin, niin kuukauden pörssisähkölasku olisi luokkaa 1500 €. Jos 1 € / Kwh, niin kulut 3000 € / kk.
        Ei uskalla ottaa pörssisähköä, ei sitten mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli kerrostaloyksiössä jääkaappi, liesi, mikroaaltouuni ja kannettava tietokone. 100% kaukolämpö myös kylpyhuoneessa. Edes televisiota tai pesukoneita ei ollut ja silti sähköä kului enemmän kuin 15 kWh/viikko.

        Onnittelen omakotitalonne energiatehokkuudesta!

        En madsu yksiöön tilaa on 2000m 2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä kuluu sähköä pahimmilla pakkasilla 3000 kWh kuukaudessa, kesällä keskimäärin vain 500 kWh.
        Jos ja kun pörssisähkön keskihinta pomppaa pakkasilla 50 senttiin, niin kuukauden pörssisähkölasku olisi luokkaa 1500 €. Jos 1 € / Kwh, niin kulut 3000 € / kk.
        Ei uskalla ottaa pörssisähköä, ei sitten mitenkään.

        Ei se sähkö maksa kun muutaman tunni buodessa tuon 60c

        Biime kun keksihinta mulla oli 1,o3 c kwh wlikkä 16 e kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sähkö maksa kun muutaman tunni buodessa tuon 60c

        Biime kun keksihinta mulla oli 1,o3 c kwh wlikkä 16 e kk

        Onko sinulla kristallipallo? Tosin ne "muutamatkin" pörssin kalliit tunnit viime tammikuussa aiheuttivat naapurille 1000 € suuruisen yhden kuukauden sähkölaskun. Edellisenä talvena tilanne oli vielä pahempi.


    • Anonyymi

      Tahallaan hajottavat voimaloita tai pitävät kiinni että voivat nostaa sähkönhintaa!!

    • Anonyymi

      Miesvauvoilla känkkäränkkäpäivä.

    • Anonyymi

      Kiinteitä taitaa nyt saada 6c hintaankin ja jopa toistaisekis voimassa olevaa

    • Anonyymi

      Nytkin saisi kiinteän 6kk sopimuksen 10c hintaan. Jos minulla olisi kulutus kovaa, eikä mahdollisuutta keplotella pösän kanssa. Ottaisin lokakuussa alkaen 6kk kiinteän ja huhtikuun alusta pösän. Näin saisi halvalla 6kk pösää ja talvet kiinteällä.

      Mutta minulla menee mökillä 1000 kwh ja okt 8500 kwh / v
      Pösä on todella halpaa, kun voin ajoittaa kulutuksen öiseen aikaan ja vkl.
      Jos tulee kallis vrk, niin pärjään puulämmityksellä ja muutamalla kwh.
      Eilen oli kallis päivä ja syötiin microlämmitettävä ruoka , tänään laitetaan kanakoivet uuniin, huomenna mennään kotiin ja oletettavasti on halpaa lämmittää 8 kw sähkökiuasta. ( Jos olisi kallista, niin laittaisin tänään rantasaunan tulille)

    • Anonyymi

      Ihan mielenkiinnosta jatkan okt pösä sisältäen marginaalin ja verot oli helmikuusta - toukokuuhun keskimäärin 5,75c/ kwh kesä - elokuu oli 2,5c/ kwh.
      Kännykässä on pösän seuranta sovellutus ja seuraan hintoja ja ohjaa kulutusta halvimmille tunneille. En välttele vähäkään tv, valaistuksen, yms hyvin vähän kuluttavien laitteiden käyttöä. taasen 8 kw sauna, mökin lämminvesiboileri ja pitkät uuni ruuat sekä leivonta, maalämpökone. Näitä siirrän halvoille tunneille.
      Vkl saunon ja leivon jo muutenkin ja lähes aina on halvat tunnit. Astianpesukone ja pyykkäys menee myös halvoille tunneille. En koe mitenkään rasittavaksi siirtää hieman asioita hintojen perässä. Nytkin on kanat uunissa ja 1 kwh kulunut tunnissa.

      • Anonyymi

        Mutku jos on sähkölämmitys, niin kulutus menee 90% lämmitykseen ja kaikki yritykset säästää sähköä ovat itikan pissa itämeressä. Ellei sitten laske lämpöä 10 asteeseen...


    • Anonyymi

      meillähän on kohta satojatuhansia yksinäisiä vanhuksia jotka eivät pääse talostaan eroon vaikka muuttaisi kasvukeksukseen kalliit talot mätänee paikoilleen kun ovat kylmillään kalliiden sähkömaksujen takia ...kyllä nyt nähdää ykstyistalouksien konkurssit..sitähän kokoomus haluaakin...pitäiskö vaihtaa maahanmuuttajien ja omakotialoissa asuvien yksinäisten vanhuksien paikkaa.??

      • Anonyymi

        Tuo on rasismia j a ääääärioikeistoa.


    • Anonyymi

      jon sais tuolta sotatanterrelta imettyä pommien lämpöenergia...tuolla määrällä mitä nyt jysähtelee lämmitäis kokonaisen suomen...on vähän ihme hommaa että ilmasto tuhoutuu nyt ukrainan ja israelin sodan takia...ja kaikki vaan ummistaa silmät ..sähköauto ,sähköauto se pelstaa ilmaston...paskan marjat niin kauan kun on sotia nii unohtakaa ilmaston pelastuminen...näin se vaan on..

      • Anonyymi

        hah.. lähetä putinille kordinaatit niin lämpöä tulee..


    • Anonyymi

      Äänestäkää näitä carunoja presitentiksi. Lammas.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe